abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90691458
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 21:12 schreef Leipo666 het volgende:
Alsof je de motor uitzet terwijl de turbo nog draait :?
Op het moment dat je afremt om te stoppen gaat de turbo ook al omlaag in toeren. Tegen de tijd dat je stilstaat en de motor uit kan doen draait de turbo echt niet hard meer. :)
Geloof wat je wilt.
pi_90691603
Ik kan mijn turbo goed horen (duidelijke fluit) en hoor dus duidelijk de toeren omlaag gaan als ik afrem, daarnaast is de hedendaagse olie ook zo dat de smering niet meteen met een seconde verdwenen is.

Kan me dus niet voorstellen dat het echt nuttig is een poos stationair te blijven staan draaien voordat je de motor uitzet :N
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_90692261
Zoals ik al schreef: geloof wat je wilt.
Ik typ mijn kennis hier en als je me niet gelooft vind ik dat ook prima.
Wat staat er over in jouw instructieboekje?
  † In Memoriam † vrijdag 31 december 2010 @ 22:07:00 #104
25682 2cv
Niet subtiel
pi_90692856
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 21:17 schreef Leipo666 het volgende:
Ik kan mijn turbo goed horen (duidelijke fluit) en hoor dus duidelijk de toeren omlaag gaan als ik afrem, daarnaast is de hedendaagse olie ook zo dat de smering niet meteen met een seconde verdwenen is.

Kan me dus niet voorstellen dat het echt nuttig is een poos stationair te blijven staan draaien voordat je de motor uitzet :N
Dat die turbo niet meer fluit betekent niet dat hij niet meer draait. Als je 100km/u rijdt hoor je ook meer windgeruis dan wanneer je 50km/u rijdt.

Zelf rijd ik (zeker in het begin) wel rustig. Zowieso schakel ik meestal al bij zo'n 2500rpm. Alleen als ik serieus moet accelereren trek ik door tot 3500rpm, maar alleen als de motor warm is (meer dan een half uur gereden). Ook doe ik zo min mogelijk aan korte ritjes: ik gebruik mijn auto alleen voor korte ritjes als dat echt niet anders kan (bijvoorbeeld als ik veel mee moet nemen). Daarom zijn +/- 98% van mijn ritten meer dan 45km.

Ik let in mindere mate op de temperatuurmeters. Waarom ik niet op de vloeistoftemperatuurmeter let weet ik niet goed en de olietemperatuurmeter is onhandig in gebruik want die meet de temperatuur in het carter. En die meter begint pas te bewegen als ik minstens een half uur 120km/u rijd :')

Overigens, als ik moet krabben is het eerst starten (met de kachel aan uiteraard) en dan pas krabben.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 31 december 2010 @ 22:15:20 #105
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_90693064
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 20:24 schreef vannelle het volgende:

[..]

Het idee daar achter is dat de turbo ontzettend veel toeren per minuut draait en zodra je de motor uitzet is ook de oliedruk en dus de smering weg.
Je turbo draait dan nog maar krijgt geen olie meer en dat is aardig funest voor zo'n ding.
Met even stationair laten draaien geef je de turbo de tijd om te zakken in toeren voor je de auto uitzet en zal ie dus minder slijten.
Ok, handig om te weten. Maar hoe zit dat dan met (benzine)motoren zonder turbo?
pi_90693519
Heeej Neovo!!! Alles goed? Antwoord op jou vraag heb ik niet.
  † In Memoriam † vrijdag 31 december 2010 @ 22:36:19 #107
25682 2cv
Niet subtiel
pi_90693642
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 22:15 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

Ok, handig om te weten. Maar hoe zit dat dan met (benzine)motoren zonder turbo?
Daarvan slijt de turbo gewoon niet.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 31 december 2010 @ 22:46:40 #108
14827 Kogando
Modelprutser
pi_90693980
Volgens mij laat je een turbomotor nog even stationair lopen omdat de turbo (en de olie daarin) loeiheet wordt als deze na een stuk blazen ineens stil staat. Op termijn is de kans dan groot dat de turbo kapot gaat.

Die turbo zelf is natuurlijk na een paar seconde wel uitgedraaid.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_90701306
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 22:46 schreef Kogando het volgende:
Volgens mij laat je een turbomotor nog even stationair lopen omdat de turbo (en de olie daarin) loeiheet wordt als deze na een stuk blazen ineens stil staat. Op termijn is de kans dan groot dat de turbo kapot gaat.

Die turbo zelf is natuurlijk na een paar seconde wel uitgedraaid.
Als aanvulling op mijn vorige post:

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
  zaterdag 1 januari 2011 @ 11:08:32 #110
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_90703637
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 22:31 schreef fioooon het volgende:
Heeej Neovo!!! Alles goed? Antwoord op jou vraag heb ik niet.
gelukkig nieuwjaar
pi_90704306
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 04:02 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als aanvulling op mijn vorige post:

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
hoe lang zou je hem volgens jou dan nog stationair moeten laten draaien voordat je de motor uitzet?
  zaterdag 1 januari 2011 @ 12:51:17 #112
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_90705560
Ca 1 minuut.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_90705776
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 11:08 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

gelukkig nieuwjaar
Ja gelukkig nieuwjaar.
pi_90720314
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 12:51 schreef daNpy het volgende:
Ca 1 minuut.
Dat dus. :)
pi_90721327
Ik rij mijn wagen ook altijd warm, heb ook olie temp/druk meters dus daarop kan ik ook zien wanneer ik echt gas kan geven.
Rij ook nooit korte stukjes, ook al moet ik ergens in de buurt zijn dan rij ik wel even een blokje extra om. En na het rijden uiteraard na laten draaien voor de turbo. :)
pi_90722462
oude lage toerenmotor in combinatie met dikke olie zorgt ervoor dat de motor wel warm moet lopen, hij geeft gewoon simpelweg amper vermogen als de olie niet door temperatuur warm genoeg geworden is.
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
  zaterdag 1 januari 2011 @ 22:30:06 #117
262938 ForzaScuderiaFerrari
Subaru Impreza GT Turbo
pi_90725291
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 04:02 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als aanvulling op mijn vorige post:

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
Niks aan toe te voegen
Forza Scuderia Ferrari
Subaru Power!
pi_90728027
Tot ik de temperatuurmeter op 90 zie staan kom ik niet boven de 2500 rpm uit, na 2 km ben ik echter al bij de oprit van de snelweg en moet er af en toe wat gas bij.
Daarna rijd ik gewoon 120@3000rpm en gaat na een paar minuten de snelheid omhoog.

Ik lees in het topic dat wanneer de koelvloeistof op 90 graden is, de olie nog niet op temperatuur hoeft te zijn. Is hier een vuistregel voor? Ik rijd een 1.6 uit '98 op LPG. Wat waarschijnlijk ook wel scheelt is dat ik met 5W40 rijd.
pi_90728787
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 23:22 schreef Mark_Rutte het volgende:
Tot ik de temperatuurmeter op 90 zie staan kom ik niet boven de 2500 rpm uit, na 2 km ben ik echter al bij de oprit van de snelweg en moet er af en toe wat gas bij.
Daarna rijd ik gewoon 120@3000rpm en gaat na een paar minuten de snelheid omhoog.

Ik lees in het topic dat wanneer de koelvloeistof op 90 graden is, de olie nog niet op temperatuur hoeft te zijn. Is hier een vuistregel voor? Ik rijd een 1.6 uit '98 op LPG. Wat waarschijnlijk ook wel scheelt is dat ik met 5W40 rijd.
Olie heeft idd iets meer tijd nodig om op te warmen dan je koelvloeistof en lang niet elke auto heeft daar een metertje voor.
Maar met wat jij beschrijft rij je'm naar mijns inziens fatsoenlijk warm en hoef je je nergens zorgen over te maken. ;)
pi_90728988
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 04:02 schreef vannelle het volgende:

Als aanvulling op mijn vorige post:

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.

Maar dan nog is het wel beter om gewoon het laatste stukje rustig aan te doen. Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik tussen mijn terrein op rijden en de woning zelf zo'n stuk heb dat de turbo helemaal tot rust kan komen. :)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90733106
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.

Maar dan nog is het wel beter om gewoon het laatste stukje rustig aan te doen.
Hier heb je in mijn ogen gelijk in maar heb dat expres niet getypt omdat het meer om het algehele idee ging.

quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende: Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik tussen mijn terrein op rijden en de woning zelf zo'n stuk heb dat de turbo helemaal tot rust kan komen. :)
Zulke winterbanden heb ik ook gehad. ;)
pi_90739319
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 01:38 schreef vannelle het volgende:

Zulke winterbanden heb ik ook gehad. ;)
:(
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90740192
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.

Maar dan nog is het wel beter om gewoon het laatste stukje rustig aan te doen. Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik tussen mijn terrein op rijden en de woning zelf zo'n stuk heb dat de turbo helemaal tot rust kan komen. :)
Woon jij aan het einde van een B-weg?
pi_90740499
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:30 schreef Afketser het volgende:

Woon jij aan het einde van een B-weg?
Nee, tussen mijn terrein oprijden en mijn woning zit enkele honderden meters.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90740779
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:39 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, tussen mijn terrein oprijden en mijn woning zit enkele honderden meters.
Dat is wel een voordeel dat daarzo de grondprijs nog erg goedkoop is.
pi_90741974
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:48 schreef Afketser het volgende:

Dat is wel een voordeel dat daarzo de grondprijs nog erg goedkoop is.
O?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90742126
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

O?
Niet dan?
Moet je eens kijken wat je voor 7 ton kan kopen:
HUIS

Daar heb je bij ons maar een rijtjeshuis voor zonder tuin.
  zondag 2 januari 2011 @ 13:33:24 #128
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_90742203
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:30 schreef Afketser het volgende:

[..]

Niet dan?
Moet je eens kijken wat je voor 7 ton kan kopen:
HUIS

Daar heb je bij ons maar een rijtjeshuis voor zonder tuin.
775k is geen 7 ton. :P
pi_90742479
Ik heb ook een turbodruk en olietemp meter :)

Ik rijdt als hij koud niet boven de 2500 rpm en zorg ervoor dat mijn turbo geen druk opbouwt (minimaal gebruik dus).

Pas na 20 (!) minuten is mijn olie een beetje op temperatuur.

Nadraaien ook, blijf altijd minstens 1 minuut zitten, soms wat langer.
Op maandag 5 april 2010 18:35 schreef DutchRodent het volgende:
jij bent stoer,
pi_90742576
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:33 schreef Zwansen het volgende:

[..]

775k is geen 7 ton. :P
Die krijg je wel voor 7 ton mee.
pi_90742671
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:42 schreef WalkingDisaster het volgende:

Nadraaien ook, blijf altijd minstens 1 minuut zitten, soms wat langer.
Het lijkt wel alsof iedereen dat hier doet. Ik heb nog nooit gezien dat iemand na de rit in de auto blijft zitten met de motor aan vanwege de levensduur van de turbo.
Ik kan me voorstellen dat je dat zou overwegen om te doen als je je auto van plan bent jaren lang te houden. Maar welke automobilist houdt zijn auto nog voor lange tijd?
  zondag 2 januari 2011 @ 13:50:09 #132
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_90742724
Ik.

En ik houd ook altijd 20min/20km aan. Olie warmt niet zo snel op.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 2 januari 2011 @ 14:14:06 #133
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_90743483
quote:
14s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:42 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Inderdaad niet boven de 2500 toeren rijden. Rustig aan. En wachten tot de olie op temperatuur is, niet tot de motor rond de 90 graden Celsius staat.
pi_90746208
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:48 schreef Afketser het volgende:

[..]

Het lijkt wel alsof iedereen dat hier doet. Ik heb nog nooit gezien dat iemand na de rit in de auto blijft zitten met de motor aan vanwege de levensduur van de turbo.
Ik kan me voorstellen dat je dat zou overwegen om te doen als je je auto van plan bent jaren lang te houden. Maar welke automobilist houdt zijn auto nog voor lange tijd?
Auto heb ik nu 4 jaar, is 24 jaar oud en moet nog 25 jaar mee.
Heb overigens geen turbo.
pi_90746404
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 15:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Auto heb ik nu 4 jaar, is 24 jaar oud en moet nog 25 jaar mee.
Heb overigens geen turbo.
Zodemieters.... dat wordt zowiezo een kostenpost.
pi_90749104
quote:
Op zondag 2 januari 2011 13:48 schreef Afketser het volgende:

[..]

Het lijkt wel alsof iedereen dat hier doet. Ik heb nog nooit gezien dat iemand na de rit in de auto blijft zitten met de motor aan vanwege de levensduur van de turbo.
Ik kan me voorstellen dat je dat zou overwegen om te doen als je je auto van plan bent jaren lang te houden. Maar welke automobilist houdt zijn auto nog voor lange tijd?
idd: nog nooit iemand zien doen. En ook nog nooit bij collega's gehoord die al enkele auto's gereden hebben dat een turbo stuk ging binnen 200k km

En lease-auto's staan erom bekend niet altijd netjes warmgereden te worden ;)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_90751981
Ja, ik ook niet. Heb zelf geen turbo, maar m'n vader heeft altijd Volvo turbodiesels gehad waarmee die tot zo'n 350K doorrijdt, maar ook nooit iets met de turbo gehad. En die zet hem altijd direct uit. Lijkt me dus dat die dingen wel zo degelijk gemaakt zijn dat ze er wel tegen kunnen om door gewone mensen gebruikt te worden.
Misschien dat dit bij bepaalde high performance turbo's gevoeliger is?
pi_90752989
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:30 schreef Afketser het volgende:
Niet dan?
Moet je eens kijken wat je voor 7 ton kan kopen:
HUIS
Dat is op een industrieterrein... Nee, daar wil je wonen!

Ik woon overigens niet in Breda.

quote:
Daar heb je bij ons maar een rijtjeshuis voor zonder tuin.
Nou en?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90753093
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:26 schreef Palomar het volgende:
Ja, ik ook niet. Heb zelf geen turbo, maar m'n vader heeft altijd Volvo turbodiesels gehad waarmee die tot zo'n 350K doorrijdt, maar ook nooit iets met de turbo gehad. En die zet hem altijd direct uit. Lijkt me dus dat die dingen wel zo degelijk gemaakt zijn dat ze er wel tegen kunnen om door gewone mensen gebruikt te worden.
Misschien dat dit bij bepaalde high performance turbo's gevoeliger is?
Nee, het punt is dat je niet je motor af moet zetten als de turbo net daarvoor vol op druk is geweest. Het typische is dat je iha het laatste deel van je rit rustig rijdt (in een woonwijk, op een parkeerkeerplaats, enz. enz. waardoor de turbo al van nature weer tot rust is gekomen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 2 januari 2011 @ 18:54:26 #140
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_90756109
Met koud weer:

Sleutel in contact en even een paar tellen wachten zodat de computer zichzelf alvast afregelt.
Motor aan.
Airco op de automatische stand op een graadje of 17-18
Achterruitverwarming icm spiegelverwarming aan
Naar buiten om te krabben.
Rustig wegrijden en de toeren lekker laag houden.
Meestal na een minuut of 6-7 moet ik al de snelweg op dus afhankelijk van de drukte gaan de toeren wat omhoog, maar niks extreems.
Op elke fokker past een bril.
pi_90756546
mijn Cappuccino start ik altijd en dan rij ik hem uit de garage en dan laat ik hem langzaam warm draaien terwijl ik het dak eraf haal en de achterruit wegklap. Tegen de tijd dat ik dan wegij is de motor ook redelijk op temp.

Mijn gewone auto niet, daar rij ik meteen mee weg. Voor die auto betekent warm rijden dat ik de eerste kilometers er rustig mee rijdt en veel toeren maken probeer te vermijden.

Met de motor hetzelfde als de met de Cappuccino, die start ik en die laat ik langzaam warm worden
terwijl ik 'm naar buiten rij en bijv. m'n motorkleding aantrek en de garage weer dicht doe.
pi_90757057
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:47 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, het punt is dat je niet je motor af moet zetten als de turbo net daarvoor vol op druk is geweest. Het typische is dat je iha het laatste deel van je rit rustig rijdt (in een woonwijk, op een parkeerkeerplaats, enz. enz. waardoor de turbo al van nature weer tot rust is gekomen.
het punt was ook dat sommige mensen aangeven dat ze de motor nog een volle minuut stationair laten draaien voordat ze hem uitzetten ;) Dat vind ik ook wat overdreven en zou niet zo moeten zijn voor een 'gebruiksproduct'.

quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 18:54 schreef Catch_me het volgende:
Sleutel in contact en even een paar tellen wachten zodat de computer zichzelf alvast afregelt.
Motor aan.
Dat doe ik idd ook altijd. Als ik mn auto op contact zet hoor je eerst wat gezoem van een elektromotor oid (brandstofpomp?). Pas daarna zet ik hem aan. Geen idee of dat ook moet, want hij start ook wel zonder te wachten ;)
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 19:29:10 #143
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_90758385
'gezoem' dat roept mijn moeder ook. Dat hoor je (idd) als je de sleutel omdraait in het contact.
Daarom moet ik hem niet meteen starten.

... het is de CD speler van de autoradio.
pi_90758457
de cappuccinp heeft ook een turbo. Heb ik turbo gereden dan laat ik'm altijd een beetje stationair draaien door bijv. mijn riem af te doen en de lampen voorvast uit te zetten.

Heb ik niet turbo gereden gaatie vaak meteen uit
pi_90758629
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:16 schreef Palomar het volgende:

het punt was ook dat sommige mensen aangeven dat ze de motor nog een volle minuut stationair laten draaien voordat ze hem uitzetten ;) Dat vind ik ook wat overdreven en zou niet zo moeten zijn voor een 'gebruiksproduct'.
Maar soms kan dat dus wel nodig zijn...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90759682
ik weet ook niet of een volle minuut nodig is, maar als je een auto met turbo hebt, even tot rust laten komen is wel wenselijk voor dat je 'm uitzet,
maar goed een diesel gloei je ook voor? ..
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 20:30:44 #148
18653 crew  D.
pi_90760759
Leerzaam topic :Y

Dat van het laten afkoelen van een turbo wist ik helemaal niet :N
pi_90767335
10/15 min en/of 10/15km (afhankelijk van zomer/winter) warm rijden. Dat betekent niet boven de 3.000 toeren (tenzij ik er even snel boven moet om ergens in te voegen of iets dergelijks) en ook niet het gas vol intrappen. Verder gaat de verwarming pas na een aantal minuten aan.

Ik laat de auto ook nooit warmdraaien terwijl ik de ruiten krab. Het is meteen starten en wegrijden.
pi_90772544
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 21:56 schreef Maharbal het volgende:
Ik laat de auto ook nooit warmdraaien terwijl ik de ruiten krab. Het is meteen starten en wegrijden.
dat doe ik wel. plus dat de achterruit verwarming aangaat. ik begin met de zijruiten.
Dit geeft een aantal voordelen:
1. tegen de tijd dat ik daarmee klaarben, kan ik meestal met weinig moeite de achterruit doen
2. tegen die tijd beging (meestal) de verwarming ook warme(re) lucht te blazen, wat weer helpt met de voorruit
3. tegen de tijd dat ik wegrij, is mijn verwarming op temperatuur.

Dus dit is meer het e.e.a. de tijd geven om mee te helpen om het ijs op de ramen te ontdooien dan dat het doel is om de auto warm te rijden.

(wat ik ook doe, als ik er erg in heb, is de auto met de neus naar de kant van de opgaande zon zetten, als het dan licht wordt, wordt de voorruit als eerste warm, en het ijs erop wordt dan ook sneller zacht)
pi_90781014
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 23:27 schreef QuantumCat het volgende:
(wat ik ook doe, als ik er erg in heb, is de auto met de neus naar de kant van de opgaande zon zetten, als het dan licht wordt, wordt de voorruit als eerste warm, en het ijs erop wordt dan ook sneller zacht)
moet je wel pas wegrijden als de zon schijnt ;)

wat ook helpt is je auto dicht bij een groot object zetten: ik zet mijn auto zo dicht mogelijk naast een garagebox en dan hoef ik vaak alleen de zijruit, welke het verst weg van de box zit, te krabben. de andere auto's in de buurt zijn dan vaak wel helemaal bevroren :P
zo'n groot object zoals een huis of garagebox neemt overdag veel warmte op en geeft deze gedurende de nacht weer af: het is er dus warmer dan wanneer je in een grote open ruimte staat ;)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_90782259
Ik laat de auto altijd rustig opwarmen. Niet direct wegrijden na het starten (20-30 seconden bij een koude start) en daarna de eerste aantal kilometers niet boven de 2500rpm komen en niet vol gas geven. Na een kilometer of 15 gaat het gas er rustig aan steeds meer op.

[ Bericht 2% gewijzigd door Matel op 03-01-2011 09:48:46 ]
  Moderator maandag 3 januari 2011 @ 10:08:34 #153
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_90782796
Tja, wat is warm rijden. Ik woon niet zo heel ver van de snelweg. Ik denk iets van 1500 meter vanaf mn voordeur tot invoegen op de autoweg. Dus de auto is nog niet warm maar het metertje loopt wel al naar boven als ik daar ben. Dan weer 2 km verder wordt het autosnelweg, dus dan rij ik al 120km/u. Dus echt tijd om op te warmen voor ik 120km/u rij heb ik niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_90851713
t dieseltje vind t niet zo lekker om meteen hard te moeten werken als die koud is :)

het 3 jaar jongere benzineblokje vind het minder erg :) die wil altijd wel :D
  dinsdag 4 januari 2011 @ 21:49:32 #155
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_90856899
Gewoon snel in de koppeling in die koude weertje tog. Daarna na een stuk of 8 minuten rijden gaat de baksteen op het gaspedaal.
  woensdag 5 januari 2011 @ 00:28:36 #156
71602 tong_poh
Mylee! Good Fuck!
pi_90865040
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 10:08 schreef CoolGuy het volgende:
Tja, wat is warm rijden. Ik woon niet zo heel ver van de snelweg. Ik denk iets van 1500 meter vanaf mn voordeur tot invoegen op de autoweg. Dus de auto is nog niet warm maar het metertje loopt wel al naar boven als ik daar ben. Dan weer 2 km verder wordt het autosnelweg, dus dan rij ik al 120km/u. Dus echt tijd om op te warmen voor ik 120km/u rij heb ik niet.
Je kunt best meteen 120 rijden als de motor koud is. Het is allen de manier waarop je die 120 haalt, dat een probleem kan zijn.

Ik heb meerdere bronnen geraadpleegd en daarmee ben ik tot de conclusie gekomen, dat de hoeveelheid toeren niet het enige probleem is met warm rijden. De belasting van de motor speelt ook mee. Rustig gas geven tot 6000 toeren kan in principe minder belastend zijn dan vol gas geven tot 3500 toeren
Horrible Cunt!
  † In Memoriam † woensdag 5 januari 2011 @ 09:11:48 #157
25682 2cv
Niet subtiel
pi_90869763
Welke bronnen ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_90873481
Hebben mensen hier al eens gezien hoe nieuwe auto van de boot komen? :P

Doen ze bij Porsche bijzonder netjes trouwens. In colonne en langzaam. Geen kans dat die het zwaar krijgen.

Weet van bekenden dat er wel Audi's zijn die al schade hebben voordat ze in showroom staan :X

En racemotoren die met 0km de testbank opgaan om er zeker van te zijn dat het opgegeven vermogen gehaald wordt. Een splinternieuwe Fireblade direct even de 13000 toeren injanken en vervolgens door de versnellingen heen :o
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  woensdag 5 januari 2011 @ 12:16:09 #159
262938 ForzaScuderiaFerrari
Subaru Impreza GT Turbo
pi_90875833
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 11:13 schreef PeeJay1980 het volgende:
Hebben mensen hier al eens gezien hoe nieuwe auto van de boot komen? :P

Doen ze bij Porsche bijzonder netjes trouwens. In colonne en langzaam. Geen kans dat die het zwaar krijgen.

Weet van bekenden dat er wel Audi's zijn die al schade hebben voordat ze in showroom staan :X

En racemotoren die met 0km de testbank opgaan om er zeker van te zijn dat het opgegeven vermogen gehaald wordt. Een splinternieuwe Fireblade direct even de 13000 toeren injanken en vervolgens door de versnellingen heen :o
Ja, daar heb ik ook weleens over gehoord. Motoren kunnen ook wel meer hebben dan sommige mensen denken.

Dat is echter nog steeds geen reden om elke ochtend volgas de straat uit te racen met je koude motor. Op de langere termijn ga je daar namelijk wel de gevolgen van voelen. :P
Forza Scuderia Ferrari
Subaru Power!
pi_90877678
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 12:16 schreef ForzaScuderiaFerrari het volgende:

[..]

Dat is echter nog steeds geen reden om elke ochtend volgas de straat uit te racen met je koude motor. Op de langere termijn ga je daar namelijk wel de gevolgen van voelen. :P
Eens, maar de allereerste kilometers zijn de belangrijkste voor het motorblok, omdat onderdelen op elkaar in moeten lopen.

Moet zeggen dat ik niet altijd netjes warmrijdt. Maar over het algemeen blijf ik in het begin onder de 2500 toeren.
En heb de auto ook al wel eens uitgezet met een kokende turbo. Mijn oliepomp (en condensor ook) blijft dan lopen. Hoor je je auto aan het einde van de parkeerplaats nog blazen :@
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_90877965
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 09:11 schreef 2cv het volgende:
Welke bronnen ?
goed punt!
  woensdag 5 januari 2011 @ 14:44:40 #162
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_90881627
Ik woon niet ver van de provinciale weg, maar rijd het eerste stuk altijd over de ventweg naast de provinciale weg, geen zin om meteen 80 te knallen met een koude motor...
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
pi_90889145
Ik heb even nagelezen in het boekje van m'n (uit 2007) nieuwe Mazda staat over warmrijden. Het advies is om de auto rustig 20 seconden te laten draaien na het starten en daarna 15 minuten rustig te rijden en niet vol te remmen.
pi_90894385
ik start de auto en dan rij ik gewoon sportief weg. wel natuurlijk eerst mijn gordeltje om. ik heb het niet zo met warm rijden.
blaat xD
  woensdag 5 januari 2011 @ 18:55:53 #165
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_90894806
Oh, ik rijd wel gelijk 80 als ik vertrek. Moet kunnen hoor. Ik woon aan een 60km-weg dus daar ga ik niet met 30 of 40 over kakken. Ik trek gewoon niet te snel op en rem niet te hard, maar ik ga niet langzamer rijden.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_90901554
80 kan toch makkelijk in zn 5, zit je op 2000 toeren ofzo. Perfecte snelheid om warm te rijden denk ik persoonlijk ;)
pi_90905938
Het is logisch dat een motor onder belasting netter warm loopt dan eentje die wat staat te pruttelen omdat een of andere opa de ruiten ligt te kratsen.

Het is ook altijd handig om turbo's uit te laten draaien, en ja, vooral vrachtwagens kunnen turbo problemen geven omdat een of andere gladiool ermee rijdt en de motor klakkeloos uitzet en uiteindelijk de turbo kapot loopt.

En de reden dat je een motor stationair laat lopen voordat je hem uitzet is ook logisch, buitenkant van de motor is sneller koud dan de binnenkant, dus van binnen krimpt ie minder snel dan van buiten.
Door er een oliedruk erdoor te laten lopen wordt ie geleidelijk koud.
pi_90911666
uh ? kachel aan zetten .!!!
pi_90925853
mijn huidige auto rijd ik niet warm, maar mijn oude auto (astra turbo) wel.
Vanwege de gevoeligheid van de turbo heb ik deze wel altijd warm gereden en hij was voorzien van een turbotimer dus na een tijdje snelweg kon ik hem gewoon uitzetten en dan bleef hij 1 minuut lopen om de turbo af te koelen.
pi_91018644
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:49 schreef QuantumCat het volgende:
'gezoem' dat roept mijn moeder ook. Dat hoor je (idd) als je de sleutel omdraait in het contact.
Daarom moet ik hem niet meteen starten.

... het is de CD speler van de autoradio.
Dat is dus gewoon je brandstofpomp die het systeem op druk zet :')
Op maandag 5 april 2010 18:35 schreef DutchRodent het volgende:
jij bent stoer,
  zaterdag 8 januari 2011 @ 17:11:53 #171
157306 De_Groentenboer
Ein kilo roflkartoffeln bitte
pi_91029624
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 11:13 schreef PeeJay1980 het volgende:
Hebben mensen hier al eens gezien hoe nieuwe auto van de boot komen? :P

Doen ze bij Porsche bijzonder netjes trouwens. In colonne en langzaam. Geen kans dat die het zwaar krijgen.

Weet van bekenden dat er wel Audi's zijn die al schade hebben voordat ze in showroom staan :X

En racemotoren die met 0km de testbank opgaan om er zeker van te zijn dat het opgegeven vermogen gehaald wordt. Een splinternieuwe Fireblade direct even de 13000 toeren injanken en vervolgens door de versnellingen heen :o
Whehe, dat denk jij.. Wellicht dat het bij aankomst netjes gebeurd, maar de monteurs beulen die auto's echt af.
'sup.
pi_91037897
warm wrijven op de motorkap
me , myself and...
  zaterdag 8 januari 2011 @ 20:20:21 #173
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_91038315
Parkeren in de buurt van Chemiepack
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  zaterdag 8 januari 2011 @ 20:28:46 #174
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_91038649
Starten, even laten lopen en dan wegrijden.
Daarna rustig naar de snelheden toe laten lopen en vroeg schakelen.
Als ik thuis kom laat ik de motor nog eventjes rustig nalopen terwijl ik mijn spullen bij elkaar zoek.
pi_91051066
Wat ik een beetje mis in het turbo-verhaal is de snellere verkoling van de olie bij snelle afkoeling. Daarom is het mede belangrijk bij turbomotoren om deze rustig te laten afkoelen. Snelle afkoeling zorgt voor koolafzetting op je turbo (vooral bij een mindere kwaliteit olie) en dus eerder overlijden van de turbo. Met name bij variabele geometrie.
Dit is trouwens hoofdzakelijk het geval bij benzine motoren omdat diesel turbomotoren minder warm worden.
pi_91075162
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:33 schreef Microtubuli het volgende:
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
Dit dus.

Ik plank niet gelijk 4500 toeren als hij koud is, maar verder denk ik er niet echt om.
pi_91075754
Mijn KVS is al na 5 minuten op 90 graden, dan trek ik hem ook wat verder open maar 5000RPM+ probeer ik te ontwijken totdat het tijd is na mijn mening.. dan gaat ze ook vol open..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_91077319
quote:
2s.gif Op zondag 9 januari 2011 18:28 schreef Turquaz52 het volgende:
Mijn KVS is al na 5 minuten op 90 graden, dan trek ik hem ook wat verder open maar 5000RPM+ probeer ik te ontwijken totdat het tijd is na mijn mening.. dan gaat ze ook vol open..
KVS 5000 toeren...


;)
pi_91111099
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 19:05 schreef grindfreakje het volgende:

[..]

KVS 5000 toeren...

[ afbeelding ]
;)
KVS 5000 toeren? :?

KVS Na 5 min op temperatuur = max 5000RPM..

KVS 10 min op tempratuur = 7000RPM :9~
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 10 januari 2011 @ 16:02:03 #180
255486 ukker
Jezweetzelf
pi_91118249
Mijn polo 1.9d rijd ik 5 min warm, schakelen rond de 2000 toeren. Maar met dit weer geeft m'n temperatuurmeter niet meer dan ongeveer 45 graden aan behalve als ik echt flink in z'n toeren rijd, ongeacht de afstand.
pi_91118609
Dan klopt er toch wat niet. Een oudere auto kan wat langzamer op temperatuur komen, maar uiteindelijk moet je in de buurt van de 90 graden zitten, Ik heb het nu dus over de koelvloeistof.
pi_91121675
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 16:02 schreef ukker het volgende:
Mijn polo 1.9d rijd ik 5 min warm, schakelen rond de 2000 toeren. Maar met dit weer geeft m'n temperatuurmeter niet meer dan ongeveer 45 graden aan behalve als ik echt flink in z'n toeren rijd, ongeacht de afstand.
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 16:09 schreef starbeach het volgende:
Dan klopt er toch wat niet. Een oudere auto kan wat langzamer op temperatuur komen, maar uiteindelijk moet je in de buurt van de 90 graden zitten, Ik heb het nu dus over de koelvloeistof.
Inderdaad, een bedrijfstemperatuur van 45 graden is echt te laag, daar moet je naar laten kijken.
45 graden, als je meter dan correct is kun je na een uurtje rijden dus gewoon je hand op het blok leggen.
pi_91121713
quote:
2s.gif Op maandag 10 januari 2011 13:10 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

KVS 5000 toeren? :?

KVS Na 5 min op temperatuur = max 5000RPM..

KVS 10 min op tempratuur = 7000RPM :9~
Ik denk dat je het knipoogje en de KVS op de foto gemist hebt, ik snap ook wel dat jij het over een BMW hebt.
  Spellchecker dinsdag 11 januari 2011 @ 18:57:17 #184
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_91173132
quote:
Auto warm rijden, doe jij dat?
Ja.
quote:
En zo ja, hoe?
Zoals de meesten hier; de eerste ~10-15 minuten rustigaan optrekken, niet meteen >120 KM/u rijden (rij sowieso, mits geen haast, bijna overal zo'n 100 KM/u, 110 op de teller).

Lijkt me ook wel gepast voor een Golf MK1 Cabrio op leeftijd (1988).
quote:
9s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 20:20 schreef 08gnoT. het volgende:
Parkeren in de buurt van Chemiepack
_O-
Tevens -purist.
pi_91198453
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 18:57 schreef NoBody122 het volgende:

(rij sowieso, mits geen haast, bijna overal zo'n 100 KM/u, 110 op de teller).
brrrr :X
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  woensdag 12 januari 2011 @ 11:43:31 #186
53151 T42
Pinball Wizard
pi_91204413
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:33 schreef Microtubuli het volgende:
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
met mijn voetje haal je nog niet eens de helft ;) zal ik demonstreren met jouw auto?
  woensdag 12 januari 2011 @ 15:52:44 #187
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_91215192
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef vosss het volgende:

[..]

De mijne wel en die rij ik ALTIJD rustig warm.
En op de plaats van bestemming laat ik hem ALTIJD 3 minuten stationair nalopen, ookal ben ik telaat voor iets.

:)
hoezo 3 minuten laten nalopen??

ik rij hem gewoon eerst ongeveer een 15 min rustig warm, tot de olie temp meter aangeeft dat hij op temperatuur is. Dan kan ik gaan :P
A man's got to do what a man's got to do
  Spellchecker woensdag 12 januari 2011 @ 18:57:47 #188
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_91224371
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 07:32 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

brrrr :X
Valt mee, mijn verwarming werkt ook bij dergelijke snelheden goed ^O^
Tevens -purist.
pi_91252817
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 18:57 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Valt mee, mijn verwarming werkt ook bij dergelijke snelheden goed ^O^
ging me er meer om dat ik me vaak behoorlijk erger aan mensen die niet gewoon minimaal de max toegestane snelheid rijden op een weg...
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Spellchecker donderdag 13 januari 2011 @ 11:10:44 #190
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_91255734
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 09:41 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

ging me er meer om dat ik me vaak behoorlijk erger aan mensen die niet gewoon minimaal de max toegestane snelheid rijden op een weg...
Waarom zou ik? 100 KM/u rijdt veel prettiger en zuiniger in die ouwe bak van mij; lekker een beetje cruisen, genieten van de muziek en kom dan vanzelf op m'n bestemming aan.

Snelwegen hebben trouwens niet voor niets 2 of meer rijstroken per richting. Neem daarbij in acht dat ik vrijwel nooit in de spits rij, dat ik niet inhaal als er iemand aankomt die sneller rijdt én dat als ik op zo'n moment wél inhaal, ik tijdelijk versnel tot rond de 120.
Tevens -purist.
pi_91256503
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 11:10 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Waarom zou ik? 100 KM/u rijdt veel prettiger en zuiniger in die ouwe bak van mij; lekker een beetje cruisen, genieten van de muziek en kom dan vanzelf op m'n bestemming aan.

Snelwegen hebben trouwens niet voor niets 2 of meer rijstroken per richting. Neem daarbij in acht dat ik vrijwel nooit in de spits rij, dat ik niet inhaal als er iemand aankomt die sneller rijdt én dat als ik op zo'n moment wél inhaal, ik tijdelijk versnel tot rond de 120.
dan ben je een uitzondering :) de meeste die ik tegenkom halen dan ook met 100km/u een rijtje vrachtwagens in en rammen hem precies voor me naar links terwijl er achter me geen ander verkeer is ;(
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_91257056
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 11:13 schreef PeeJay1980 het volgende:
En racemotoren die met 0km de testbank opgaan om er zeker van te zijn dat het opgegeven vermogen gehaald wordt. Een splinternieuwe Fireblade direct even de 13000 toeren injanken en vervolgens door de versnellingen heen :o
Dat is bij elke racemotor zo, been there done that. (BRL Benelux Racing League).
Blokken die net klaar waren met revisie werden opgekleed met throttleboddies en een simpel kabelboompje, kvs slangen, uitlaatspruitstuk met 1 demper (simons), en de sensoren werden geplaatst overal.

Dan starten en op een heel mooi display zag je de olie temperatuur, kvs temperatuur, olie druk, oliekoeler temperatuur, EGT (Uitlaat Gas Temperatuur), etc.. etc.. etc..
Na een half uurtje warm lopen werd de stationair toerental verhoogd en na alles op temperatuur was werden de metingen gedaan en ik denk dat toeren niet het belangrijkste is, maar de rem wat er op toegepast wordt.

Je hebt 2 sleuven. 1 voor de gas en de ander voor de rem. Eerst ga je beetje remmen zodat de motor het moeilijk krijgt, daarna gas om het toerental vs rem te compenseren en weer op hogere toeren te draaien, dan ga je nog meer remmen en nog meer gas geven tot dat ie uiteindelijk x aantal toeren draait met x aantal rem en dat is dan het resultaat in KW..

Ik heb nog wel op me andere laptop een Dyno filmpje staan.. Als ik hem terug heb van 'reparatie' dan post ik hem wel een keer ;)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_91261337
Hoezo warm rijden? Ik rij gewoon naar de snelweg en rij daar zo snel als mogelijk. Hij wordt zo ook warm :D
pi_91262531
quote:
2s.gif Op donderdag 13 januari 2011 11:47 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Dat is bij elke racemotor zo, been there done that. (BRL Benelux Racing League).
Blokken die net klaar waren met revisie werden opgekleed met throttleboddies en een simpel kabelboompje, kvs slangen, uitlaatspruitstuk met 1 demper (simons), en de sensoren werden geplaatst overal.

Dan starten en op een heel mooi display zag je de olie temperatuur, kvs temperatuur, olie druk, oliekoeler temperatuur, EGT (Uitlaat Gas Temperatuur), etc.. etc.. etc..
Na een half uurtje warm lopen werd de stationair toerental verhoogd en na alles op temperatuur was werden de metingen gedaan en ik denk dat toeren niet het belangrijkste is, maar de rem wat er op toegepast wordt.

Je hebt 2 sleuven. 1 voor de gas en de ander voor de rem. Eerst ga je beetje remmen zodat de motor het moeilijk krijgt, daarna gas om het toerental vs rem te compenseren en weer op hogere toeren te draaien, dan ga je nog meer remmen en nog meer gas geven tot dat ie uiteindelijk x aantal toeren draait met x aantal rem en dat is dan het resultaat in KW..

Ik heb nog wel op me andere laptop een Dyno filmpje staan.. Als ik hem terug heb van 'reparatie' dan post ik hem wel een keer ;)
Haha.

Vanwaar deze info? :D
  Moderator donderdag 13 januari 2011 @ 15:21:01 #195
45833 crew  Fogel
pi_91266152
Ik rij veelste korte stukken om nut te hebben van warmrijden. En die keren dat ik ver weg moet, mag ik toch nergens sneller dan 90 voordat ik minimaal 2 uur gereden heb.
Warmstoken dmv stationair draaien doe ik alleen als het -5/-10 of kouder is, dan mag de auto een kwartier staan zodat de ramen niet aan de binnenkant bevriezen als ik rij. Niks kunnen zien en ergens tegenaan rijden is slechter voor de auto dan een motorblok wat stationair moet draaien wat mij betreft ;).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
pi_91300109
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:59 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Haha.

Vanwaar deze info? :D
Ervaring 8-)
Maar ik weet uberhaubt niet of ik alles hier mag vrijgeven dus heb veel andere dingen voor me gehouden :P

Ik zal es kijken als ik me andere laptop terug heb of ik een filmpje van de vermogenbank hier kan posten stiekem :@
EN evt. stage pics van mij :7
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  woensdag 26 januari 2011 @ 00:33:02 #197
333063 superl
life starts @ 1.5 bar
pi_91879209
ik rij de straat uit, en dan is hij warm.
pi_91887436
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 00:33 schreef superl het volgende:
ik rij de straat uit, en dan is hij warm.
Laan van Meerdervoort?
Ja, ik kan toch niet alles posten onder mijn ook al niet echte naam!?
pi_91892902
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 11:40 schreef KIoontje het volgende:

[..]

Laan van Meerdervoort?
of de N201 :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')