abonnement Unibet Coolblue
pi_105370134
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 20:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Een ecofan draait op de warmte van de bovenkant van de kachel en benut als hij hard draait een beetje van de warmte van de onderste 20 cm van de pijp

Wel een goede uitvinding overigens, ik wou dat die van mij was: Wat aluminium, een Peltier element van 4$, en een motor van $1,50 met een verkoopprijs van ¤ 129.- :o
150 ¤, want ik heb degene met 3 schoepen :)
Overigens schat ik dat de productiekosten van dat complexe uit 1 stuk geëxtrudeerd aluminium ook wel ergens in de prijs verwerkt zitten. :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_105371184
Hebben wij weer. }:| Na controle vd jaarnota blijkt dus dat Eneco geschatte meterstanden heeft opgesteld terwijl de juiste meterstanden al een maand eerder waren opgegeven en doorgekomen via het web waardoor niks van de jaarnota klopt. :{ Eneco geeft in een eerste reactie aan dat ze niet weten hoe het komt dat de meterstanden op de nota geschat zijn terwijl deze wel zijn ontvangen. :|W
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_105371759
quote:
15s.gif Op vrijdag 9 december 2011 11:33 schreef rubje het volgende:
Hebben wij weer. }:| Na controle vd jaarnota blijkt dus dat Eneco geschatte meterstanden heeft opgesteld terwijl de juiste meterstanden al een maand eerder waren opgegeven en doorgekomen via het web waardoor niks van de jaarnota klopt. :{ Eneco geeft in een eerste reactie aan dat ze niet weten hoe het komt dat de meterstanden op de nota geschat zijn terwijl deze wel zijn ontvangen. :|W
Stuur een aangetekende brief met de juiste standen en verlang dat alles rechtgezet wordt volgens de juiste standen. Dan niet meer reageren, het is hun probleem.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_105484501
dit weekend wat metingen gedaan dmv een infrarood-camera.
In de hal wil het niet echt warm worden, met een camera dus opzoek naar de vloerverwarmingsleidingen.
Ik dacht dat de vloerverwarming niet goed functioneerde, gelukkig is dat niet het geval. Maar waarschijnlijk gaat er teveel warmte naar boven verloren. Er kan dus geen aangename temperatuur worden behaald in de hal. Waarschijnlijk ga ik een verwarming bij laten plaatsen.
Wel meteen de vloerverwarming opnieuw ingeregeld zodat alle retourleidingen dezelfde temperatuur krijgen.
Met de camera ook van de buitenkant van het huis wat opnames proberen te maken, maar dat is niet echt goed gelukt, helaas. Voor zover ik kon zien heb ik geen vreemde warmtelekken in het huis.
Al met al weer een leerzaam weekend :)

Na veel isoleren en optimaliseren heb ik tot nu toe dit jaar een gasverbruik van iets meer dan 1000m3. Voor een 2-kapper uit 1953, en een vrouw die halve dagen werkt lijkt me dat geen slecht resultaat. Het geld wat we terugkrijgen gaat in een potje om daar een inzet-haard voor aan te schaffen aangezien we nog een oudverwetste openhaard tochtgat hebben in huis.
pi_105485526
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 09:48 schreef MrNiles het volgende:
Na veel isoleren en optimaliseren heb ik tot nu toe dit jaar een gasverbruik van iets meer dan 1000m3. Voor een 2-kapper uit 1953, en een vrouw die halve dagen werkt lijkt me dat geen slecht resultaat.
Prima resultaat. Al zie ik het nut van vloerverwarming in de hal niet. Wij hebben onder de kapstok één radiator op een minikiertje, zodat de jassen drogen en een beetje warm zijn als we 'm aantrekken. Verder vertrekken waar je niet leeft of komt, niet verwarmen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_105486644
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 10:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Prima resultaat. Al zie ik het nut van vloerverwarming in de hal niet. Wij hebben onder de kapstok één radiator op een minikiertje, zodat de jassen drogen en een beetje warm zijn als we 'm aantrekken. Verder vertrekken waar je niet leeft of komt, niet verwarmen.
in de hal en wc wordt het niet warmer dan 10graden op het moment...das niet echt fijn zitten
pi_105705725
Vandaag opzoek gegaan naar een fan controller en een paar fan's om mijn Jaga convector te boosten

Eigenlijk had ik een 180mm Silverstone Air Penetrator SST AP181 gewild alleen kon ik niet het geduld opbrengen om een paar dagen op een bestelling te wachten :')

Ingredienten:
Scythe server fan controller
2x Noiseblocker NB Black silentpro PK-3 140mm 1700RPM
2x Noiseblocker NB Black silentpro PK-2 140mm 1200RPM
1x Oude externe 3.5inch behuizing met voeding tbv MOX aansluiting

In eerste instantie wou ik vier 1700rpm fans echter waren die niet meer voorradig. Vandaar de 2x 1200rpm fans. De fan's heb ik met een parker gemonteerd op de warmtewisselaar door een muurplug tussen de warmte wisselaar vast te zetten :P.

De 1200RPM fans heb ik met twee temperatuur sensoren op de aanvoer aangesloten en schakelen in bij een aanvoer van 40c. De 1700rpm fans staan op de retour aangesloten en schakelen in bij een retour van een 40c. Door deze setup draaien de stille 1200rpm fans bij het bijwarmen en schakelen de luidruchter 1700rpm fans in bij de opwarming van de ruimte.

Het resultaat is verbluffend! De kamer is veeeeel sneller op temperatuur de delta T uit mijn jaga is nu bijna 15c en de ketel pendelt bijna niet meer bij het opwarmen. Als de jaga al vol warmte staat te blazen geven mijn paneel radiatoren nog amper warmte af. Kortom, veel resultaat voor weinig geld (slechts 100 euro). Met een aanvoer temperatuur van 55 en een retour van 40-45c kom ik nu prima uit de voeten









[ Bericht 2% gewijzigd door Revolution-NL op 17-12-2011 22:05:59 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 17 december 2011 @ 23:12:50 #258
78918 SeLang
Black swans matter
pi_105709450
Tof hobby project! :Y
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_105715854
gister de meterstanden doorgeven voor de jaarafrekening
krijg ik de melding dat mijn verbruik anders is dan verwacht, controleer de meterstanden.
Standen zijn prima, maar ik schrik me kapot bij de elektra:
Teller 1: U heeft +9000kWh verbruikt...WTF
Teller 2: U heeft -7500kWh verbruikt
Vorig jaar overgestapt, en hebben ze de meterstanden van de 2 tellers omgewisseld...ik schrok al.
Verbruik in een jaar (26jan tot nu) 1500kWh, niet slecht volgens mij

Maar gasverbruik week ook af van het verwachte verbruik
dat is gelukkig wel goed ingevuld. Wij zijn gewoon energiebewust met gas omgegaan
verbruik van 26jan tot nu bijna 800m3, en dat voor een 2-kapper uit 1957 *O*
  zondag 18 december 2011 @ 10:07:15 #260
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_105716241
De kamer vannochtend overigens opgewarmt van 15.5 naar 18.5 graden in 20 min. Maximale retour gemeten aan de ketel 41c. De aanvoer is max 60c maar deze moduleert aan het eind terug naar 50c
De ketel is 0 keer afgeslagen

Voor het boosten van de convector duurde dit ruim een uur met een max aanvoer van 55c aanvoer van max 60c en een ketel die een paar keer in het anti-pendel programma schoot.

De fans heb ik nu idle gedurende de dag op 680rpm draaien, je hoort zijn dan praktisch niet. Komt de aanvoer op 45c dan gaan er 2 stuks naar 1200 rpm, komt de retour op 39c dan gaan er 2 stuks naar 1700rpm.

Zometeen alleen nog even een tijdschakelaar halen tegen het sluimerverbruik 8-)
  zondag 18 december 2011 @ 10:08:49 #261
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_105716267
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 09:20 schreef MrNiles het volgende:
gister de meterstanden doorgeven voor de jaarafrekening
krijg ik de melding dat mijn verbruik anders is dan verwacht, controleer de meterstanden.
Standen zijn prima, maar ik schrik me kapot bij de elektra:
Teller 1: U heeft +9000kWh verbruikt...WTF
Teller 2: U heeft -7500kWh verbruikt
Vorig jaar overgestapt, en hebben ze de meterstanden van de 2 tellers omgewisseld...ik schrok al.
Verbruik in een jaar (26jan tot nu) 1500kWh, niet slecht volgens mij

Maar gasverbruik week ook af van het verwachte verbruik
dat is gelukkig wel goed ingevuld. Wij zijn gewoon energiebewust met gas omgegaan
verbruik van 26jan tot nu bijna 800m3, en dat voor een 2-kapper uit 1957 *O*
Nette cijfers! _O_
pi_105738089
Ook zojuist meterstanden doorgegeven, in 2011 in ons 2-persoons appartementje uit 2008 van 90m² 1660kWh aan elektra en 190m³ gas verbruikt.

Met bonusteruggave netto 2 tientjes per maand aan energiekosten :D.
  dinsdag 20 december 2011 @ 01:05:57 #263
150259 sponsje
Carpe Diem, pluk de dag!
pi_105803315
Dan ga ik ook eens een verhaaltje doen.. toen ik na vraagde wat het verbruik per jaar was, ongeveer 8 a 9.000kw (dachten ze) per jaar. Nu zijn we aan het twijfelen om de meter te laten ijken/vervangen of iig een belletje aan de stroomboer te geven, maar vooraf een inschatting van de apparaten omdat ik toch niks te doen heb voordat ik iets ga ondernemen.

Van de kelder naar de zolder ( dit alles een ruwe opsomming, fouten zitten er tussen ).

Ik weet het verbruik niet van alle apparaten, en er van uitgaande een gemiddeld gebruik met 3 personen in de woning.

Iemand enig idee of het zou kunnen kloppen of dat er echt gezocht moet worden naar een probleem.

Graag tips of mensen die een vergelijkbare situatie hebben..

Kelder :

* 4 x lange tl balken van ( 16w?geen id x4 = 64w)
* 1 x wasmachine
* 1 x droger
* 1 x vriezer
* 1 x server (24/7) core2duo + modem + 3 externe hd's.
* 1 x oven
* 1 x magnetron

keuken :

*1 x koffie apparaat met die coffeepads, bij navraag heb ik begrepen een 15x per dag x flink aantal kw.. tussen de 1.6 of in de 2 herinner ik me. koffie drinkers.. schiet te hulp
* 1 x waterkoker
* 1 Koelkast
* 1 Vriezer
* 1 Vaatwasser
* 3 x spaarlamp alla 10w?
* 1 hele kleine afzuiging omdat het een rookhok is en ik niet rook maar de overige bewoners wel. rokers, jullie stinken en een afzuiging HELPT! staat echter wel vaak de hele dag aan.
* 2x telefoon (1 mobiele adapter 1 vaste telefoon station )
* 2 laptops op adapters ( staan meestal in de keuken)

De garage :
6 x lange tl buizen die vaak de hele dag branden
1x fritepan
1x grote vriezer
( vage apparaten,grote flexen, grote zaagtafels etc. echter worden deze niet vaak en door maar 1 persoon gebruikt )

De gang
3x spaarlamp

Woonkamer :
* 2 x grote verlichtingen alla 80 tot 100w each voor in de avond ( +- 3 uur per dag )
* 2 x spotjes
* 8 x spaarlamp elke avond
* 1 x sfeerverlichting 100w gedimd tot +- 70w
* 1 x 42 inch recente lcd staat elke avond + morgens aan + surround set met versterker en aparte voeding voor subwoofer
* 1x strijkbout

Bovenverdieping samengevat

1 x wekker
4 x spotjes zelden aan
1 x badkamer met afzuiging aan schakelaar die alleen aan is als iemand binnen is

My room :

1x standaard pc (quadcore) ( stroomverbruiker vga en wat veel intern/externe hd's )
alleen overdag aan.
3 x 24inch beeldscherm of aan of standby (afhankelijk van pc)
1 x geluidinstallatie
1 x xbox360 elke avond aan
2 x decoders ( meestal 1 standby )
1 x 32inch tv.. s'ochtends & s'avonds aan.
1 x laptop niet vaak aan

Overige zooi

wat ik niet noemenswaard vind( nog meer vergeten opladers, adapters en speelgoed, switches blabla ), maar een totaal toch wel aan een +- 250w verbruiken samen zo de hele dag door schat ik.

Tot voor kort woonde er nog iemand bij
1x oude k*t tv van 20 inch ofzo (crt) elke avond + hele nacht aan ( pfff in slaap vallen voor zn tv )
1x bureaulamp
1x pc core2duo ( waterkoeling met pomp etc !) 24/7
1x 22 inch lcd
1x speakerset
1x oplader telefoon
1x wekker

buiten :
1 x vijverpomp 24/7
4 x spaarlamp buiten elke avond + nacht

*****edit
ik ben veel apparaten vergeten en een situatie kan best zijn dat ik nog meer vergeet excuus

***** shit weer wat vergeten

[ Bericht 6% gewijzigd door sponsje op 20-12-2011 01:19:43 (vijver toegevoegd en stroom aangepast) ]
Vier de hele nacht dat je dit beleven mag
pi_105809325
@sponsje: pittig verhaal en pittig verbruik. Er kunnen heel wat sluimergrootverbruikers tussen zitten. Koop een verbruiksmeter die je in de wandcontactdozen kan steken en ga alle vriezers (3???), koelkast, servers en beeldschermen/TV's controleren op verbruik.

TL buizen en andere spaarlampen, kan je gevoegelijk uitsluiten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 20 december 2011 @ 09:33:59 #265
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105809646
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 01:05 schreef sponsje het volgende:
Dan ga ik ook eens een verhaaltje doen.. toen ik na vraagde wat het verbruik per jaar was, ongeveer 8 a 9.000 kWh (dachten ze) per jaar. Nu zijn we aan het twijfelen om de meter te laten ijken/vervangen of iig een belletje aan de stroomboer te geven, maar vooraf een inschatting van de apparaten omdat ik toch niks te doen heb voordat ik iets ga ondernemen.
Dat is een hoog verbruik, maar je hebt dan ook nogal wat verbruikers. Lange TL's zijn standaard ongeveer 40 watt. Als 6 stuks altijd branden in de garage, zou ik daar eens beginnen met "good housekeeping": lamp uit als je weg bent. Of installeer een bewegingsmelder.
Het klinkt alsof er niemand in huis is die iets om het energiegebruik geeft. Op zich prima, maar juist in zo'n situatie kan je vrij eenvoudig een hoop besparen. Powermanagement op PC's bijvoorbeeld, harddisken laten downspinnen, geen geanimeerde screensavers maar monitor uit, etc.

M'n eigen situatie: Hier met z'n tweetjes zo'n 3800 kWh per jaar. Dit is wel vrij hoog, ik verdenk met name de B-klasse condensdroger (toch elke keer 4 kWh, het ding warmt de hele bovenverdieping op). En de vaatwasser draait vaak en is oud (ding hoort bij het huurhuis). Wasmachine heb ik zelf uitgezocht: A+++ 7 kg. Koelvriescombi ook: A Plus (293 kWh/jaar, toen ik hem kocht de zuinigste). Qua verlichting spaarlampen op de gang, die branden altijd als het duister is. Staande spaarlamp (22-58 W) in de keuken, ondertussen spaarlampen in de afzuigkap (dat geeft meer licht dan kleine gloeilampjes), maar verder overal gloeilampen of halogeen spots (230V). De slaapkamer-gloeilamp had ik vervangen door een veel fellere budget spaarlamp (22W, Action), maar dat ding STINKT als-ie warm wordt, en KNIPPERT (!! Google maar als je het niet gelooft!) als-ie uit staat...
TV e.d. heeft nog geen standbykiller, geen idee wat een vrij nieuwe Samsung nog standby gebruikt. Randapparatuur als externe harddisken en Wii haal ik wel los van het stopcontact. PC staat de hele dag aan, en gaat 's avonds uit met stekkerblok. Maar deze staat toch zeker 2/3e van de tijd aan. Twee babylaptops en sinds kort een tablet staan wel vrijwel continu aan, ook 's nachts. En niet te vergeten een ouderwetse wekkerradio, zo'n ding vreet z'n aanschafprijs per jaar aan stroom.
Dus qua energie kan het allemaal wel wat efficienter, maar ik heb er nog geen haast mee.
In woon hier nog niet zo lang, dus gasverbruik durf ik nog niet te zeggen omdat de winter pas net begonnen is. Omdat het huis niet zou oud is verwacht ik ruim onder de 1000 kuub te blijven.

Voor warm water hebben we een zonneboiler: 's zomers als je op vakantie bent zit daar 80 graden water in, nu komt-ie al maanden nauwelijks boven de 20 graden. Maar hij borrelt wel regelmatig, dus gebruikt stroom... Dat ding is wel heel dik geisoleerd en voelt altijd koud aan. De CV-ketel ernaast (nog geen jaar oud) heeft amper isolatie (omdat CV-ketels nou eenmaal klein moeten zijn) maar is wel de hele dag bezig met het warm houden van een tap-voorraad. Ik kan geen specs vinden van de zonneboiler, maar m'n gevoel zegt dat het totale gasverbruik lager was geweest als het piepschuim van de zonneboiler gewoon om de CV-ketel had gezeten...
censuur :O
pi_105810157
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 09:33 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

M'n eigen situatie: Hier met z'n tweetjes zo'n 3800 kWh per jaar. Dit is wel vrij hoog, ik verdenk met name de B-klasse condensdroger (toch elke keer 4 kWh, het ding warmt de hele bovenverdieping op). En de vaatwasser draait vaak en is oud (ding hoort bij het huurhuis).
Bedoel je elke droogbeurt 4 kWh of alle droogbeurten per week? 4 kWh per droogbeurt is nl. wel erg veel, dan zou je als de wiedeweerga een nieuwe en zuinigere kunnen aanschaffen.

Wij zitten met z'n 2-en op 3300 kWh/jaar; ook hier is de wasdroger grootverbruiker. Het scheelt op het totaal al aanzienlijk als we regelmatig de was buiten hangen (van april t/m oktober) en op "lage temperatuur" drogen.

Denk dat de volgende een droger met warmtepomp wordt. Helaas hebben we een Mieledroger, dus dat gaat nog heel wat jaren duren voordat het zover is.

Onze vaatwasser draait om de dag, da's prima te doen qua verbruik en bestek.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 20 december 2011 @ 10:13:50 #267
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105810613
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 09:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Bedoel je elke droogbeurt 4 kWh of alle droogbeurten per week? 4 kWh per droogbeurt is nl. wel erg veel, dan zou je als de wiedeweerga een nieuwe en zuinigere kunnen aanschaffen.
Ongeveer 4 kWh per droogbeurt volgens het boekje (afhankelijk van wat er in zit natuurlijk). 't Is een 7 kg B-klasse Bosch, nog geen anderhalf jaar oud (vriendinnetje had hem uitgezocht). Ik zou zelf een A++ warmtepompdroger kiezen, dan zit je op 1.6 kWh per droogbeurt. Lage temperatuur drogen zit er niet op, wel "voorzichtig" of "minder dan kastdroog" maar dan is het niet droog.
Gelukkig hebben we ook een waslijn, de droger doet ongeveer 2 rondjes per week, 400 kWh per jaar dus, bijna 100 euro. De terugverdientijd van een nieuwe is dus een jaar of 15...
censuur :O
pi_105810761
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 10:13 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ongeveer 4 kWh per droogbeurt volgens het boekje (afhankelijk van wat er in zit natuurlijk). 't Is een 7 kg B-klasse Bosch,
Dat is ook wel erg veel inhoud! Wij draaien 3 - 4 droogbeurten/week (als de was niet aan de lijn kan); verbruik circa 1,5 kWh/droogbeurt. Maar ik schat dan 2 kg was per droogbeurt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_105811046
Vorige maand de standen doorgegeven voor eindafrekening. In totaal hebben we 2098 kwh en 846 m3 gebruikt in het volgende huis:

340m3 inhoud en tussenwoning met overal dubbelglas, geen kruipruimte isolatie, spouwmuurisolatie en dunne dakisolatie.

Woonkamer:

8x 25w gloeilamp achter dimmer
1x hanglamp met 6 halogeenlampjes 12v
laptop welke de meeste tijd aanstaat
37inch panasonic lcd welke ongeveer 4 uur per dag aanstaat

Keuken

Koelkast van ongeveer 10 jaar oud
Vaatwasser welke altijd op de eco modus draait
Combimagnetron
Gaskookplaat

Bovenverdieping

Overloop met 3 Philips ledlampen
2 slaapkamers met 40w gloeilamp
kantoortje met computer welke afentoe gebruikt wordt

Zolder

Gebruiken we alleen om de was te drogen op dit moment
Wasmachine uit het jaar kruik
Nefit HR Ecomline CW3 met boiler (dus eigenlijk CW6)

We hebben alleen op de begane grond en in onze slaapkamer de radiator aanstaan en de klokthermostaat staat alleen de avond op 20 graden.
  dinsdag 20 december 2011 @ 10:34:01 #270
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105811138
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 10:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is ook wel erg veel inhoud! Wij draaien 3 - 4 droogbeurten/week (als de was niet aan de lijn kan); verbruik circa 1,5 kWh/droogbeurt. Maar ik schat dan 2 kg was per droogbeurt.
Nou, die 7 kg is lastig te halen.... Handdoeken bijvoorbeeld worden steeds dikker door de droger, er passen er ook steeds minder op een plankje in de kast... Dus qua gewicht gaat er niet zo veel in, maar dan zit met name de wasmachine wel propvol.
Wat voor klasse droger heb jij?
censuur :O
pi_105811623
Miele: C-klasse. Dat verbruik heb ik met een energiemeter gemeten, vaak staat in de spec's een wat hoge waarde. Overigens denk ik dat wij 'm zwaar onderbeladen (vandaar dat lage verbruik) volgens het Miele boekje kan er tot 5 kg wasgoed in.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 20 december 2011 @ 11:11:38 #272
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_105812117
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 01:05 schreef sponsje het volgende:
Dan ga ik ook eens een verhaaltje doen.. toen ik na vraagde wat het verbruik per jaar was, ongeveer 8 a 9.000kw (dachten ze) per jaar. Nu zijn we aan het twijfelen om de meter te laten ijken/vervangen of iig een belletje aan de stroomboer te geven, maar vooraf een inschatting van de apparaten omdat ik toch niks te doen heb voordat ik iets ga ondernemen.

Van de kelder naar de zolder ( dit alles een ruwe opsomming, fouten zitten er tussen ).

Ik weet het verbruik niet van alle apparaten, en er van uitgaande een gemiddeld gebruik met 3 personen in de woning.

Iemand enig idee of het zou kunnen kloppen of dat er echt gezocht moet worden naar een probleem.

Graag tips of mensen die een vergelijkbare situatie hebben..
Het zou zomaar kunnen kloppen dat verbruik, ik zie veel sluipverbruikers bij je staan. Koop eens zo'n energiemeter bij de Gamma ofzo en ga lekker meten.
Vooral een vijverpomp kan meer gebruiken dan je denkt, tot wel 1000 kWh per jaar!
  dinsdag 20 december 2011 @ 13:58:15 #273
150259 sponsje
Carpe Diem, pluk de dag!
pi_105818009
Vandaag eens gebeld met de stroomboer, een ijking kost 190,- euro.
Als er niks mis is met de meter zijn de kosten voor mij, als er wel wat mis is zou de meter worden vervangen en zullen de kosten voor hun zijn.

Ik ga eerst maar eens kijken wat ik kan vinden kwa gebruik van grote apparaten, we hebben z'n mooie meter waar je de stekker kan insteken en kan zien hoeveel watt er doorheen gaat

Maar jullie hebben wel gelijk dat men wat laks omgaat met de energie in dit huishouden... helaas..

Tijd voor verandering haha, een flinke zak ledverlichting is zojuist gearriveerd en bij de energie slurpers ga ik even meten.
Vier de hele nacht dat je dit beleven mag
pi_105819399
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 13:58 schreef sponsje het volgende:
Vandaag eens gebeld met de stroomboer, een ijking kost 190,- euro.
Als er niks mis is met de meter zijn de kosten voor mij, als er wel wat mis is zou de meter worden vervangen en zullen de kosten voor hun zijn.

Ik ga eerst maar eens kijken wat ik kan vinden kwa gebruik van grote apparaten, we hebben z'n mooie meter waar je de stekker kan insteken en kan zien hoeveel watt er doorheen gaat

Maar jullie hebben wel gelijk dat men wat laks omgaat met de energie in dit huishouden... helaas..

Tijd voor verandering haha, een flinke zak ledverlichting is zojuist gearriveerd en bij de energie slurpers ga ik even meten.
misschien proberen om alle apparaten uit te schakelen
zelfs alle groepen uit, de koelkast kan gerust even uit
probeer dan dmv een 100W of zelfs een 1000W bouwlamp eens zelf te meten of je stroomverbruik klopt.
Als je een analoge meter hebt is dat heel makkelijk, rotatietijd opnemen, delen door het kWh-getal wat je op je meter hebt staan en je hebt je verbruik.
Bij een digitale meter kun je het zelfs meteen aflezen dacht ik.
  dinsdag 20 december 2011 @ 15:05:33 #275
150259 sponsje
Carpe Diem, pluk de dag!
pi_105820725
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 14:32 schreef MrNiles het volgende:

[..]

misschien proberen om alle apparaten uit te schakelen
zelfs alle groepen uit, de koelkast kan gerust even uit
probeer dan dmv een 100W of zelfs een 1000W bouwlamp eens zelf te meten of je stroomverbruik klopt.
Als je een analoge meter hebt is dat heel makkelijk, rotatietijd opnemen, delen door het kWh-getal wat je op je meter hebt staan en je hebt je verbruik.
Bij een digitale meter kun je het zelfs meteen aflezen dacht ik.
Dit is een goeie en ga ik zeker uitproberen! thnx voor de tip en ik zal jullie op de hoogte houden.
Het betreft een analoge meter.
Vier de hele nacht dat je dit beleven mag
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')