quote:Lengte/breedte/hoogte 4687 mm/ 1826 mm/ 1462 mm
Wielbasis 2700 m
Gewicht 1529 kg
Laadvermogen 471 kg
Aanhangermassa geremd/ongeremd 1500 kg/ 500 kg
Kofferruimte 505-1500 l
Tankinhoud 70 l
quote:Het merk Lancia dreigt een beetje in de vergetelheid te raken. Maar er is nog altijd een trouwe schare liefhebbers en met nieuwe modellen op komst gloort er licht aan de horizon. Fred Geux uit Odijk stuurt in ieder geval al bijna tien jaar met veel plezier en zonder noemenswaardige problemen in zijn Kappa 2.4 TD SW. Een Kappa die niet van kappen weet.
Op de aluminiumkleurige sierlijst die over het dak van de Kappa SW loopt, staat het: ‘Pininfarina’. In 1997 een hele eer voor een auto om deze naam te mogen dragen, maar sinds de � met alle respect � Hyundai Matrix dezelfde handtekening op zijn flanken heeft staan, denken we daar toch iets genuanceerder over. Stijlvol en exclusief is de Kappa SW in elk geval wel, daar valt niets op af te dingen. En bedrijfszeker ook, zoals blijkt uit het verhaal van deze tevreden eigenaar. Fred: “Ik heb altijd Fiat gereden. Al sinds 1970. Voordat ik in 1997 op Lancia overstapte, had ik een Fiat Tempra SW Turbodiesel. Een logische stap zou dan de Marea Weekend zijn geweest, maar die vond ik te klein. De Tempra was stukken ruimer. Fiat had dus geen geschikte auto meer voor mij. De dealer kwam met de Lancia Kappa SW als alternatief. Een fraaie auto, maar wel een stuk duurder. Daarom ben ik eerst op onderzoek uitgegaan en heb allerlei vergelijkbare modellen op een rijtje gezet en beoordeeld op prijs, prestaties, uitrusting en maatvoering. De Kappa SW kwam in de meeste opzichten als beste keus uit de bus. Daar komt bij dat ik uitermate tevreden ben met mijn dealer in Zeist. Wat ik destijds nooit had kunnen vermoeden, is dat ik zó lang Kappa zou blijven rijden. Vroeger ruilde ik mijn auto’s om de paar jaar in.”
Twee keer de koppeling
Fred: “Ik heb altijd al een sterke voorliefde voor Italiaanse auto’s gehad. Ze zien er goed uit, zijn lekker fel en ik heb er nooit problemen mee gehad. Met een Ritmo reed ik dik 160.000 kilometer. Ik weet dat er bij veel mensen het beeld heerst dat Italiaanse auto’s slecht zijn, maar mijn ervaring is dat zeker niet. Goed, in het verleden wilden ze wel stevig roesten, maar dat gold ook voor veel Franse en Duitse merken. Met deze Lancia zit het kwalitatief wel goed. Zo is de uitlaat nog origineel en heeft-ie mij nooit laten staan. De enige grote reparatie was die van de koppeling. Na ongeveer 125.000 kilometer was de plaat versleten, maar dat zal alles te maken hebben met het feit dat ik toen al een paar keer een zware caravan over de Alpen had getrokken. En vergeet niet dat er een motor in ligt met een koppel van 265 Nm. Daar heeft het spul best van te lijden. De tweede koppelingsplaat gaf nét voor de drie ton de geest, niet lang nadat de dynamo het loodje legde. Ik heb ooit een keer de tank helemaal leeg gereden, waarna de motor niet meer wilde starten. Kwestie van ontluchten en hij liep weer. De actieradius is met 900 kilometer royaal. Dat is echt een groot pluspunt van een diesel. Soms tank ik bijna 72 liter, terwijl de tankinhoud volgens opgave 70 liter is.”
Toch kappen met Lancia?
Wie goed kijkt, ziet dat deze Kappa een soort gespleten persoonlijkheid heeft. Op het ene voorspatbord staat ‘2.4 td’, terwijl het andere ‘2.4 jtd’ vermeldt. Verder valt op dat de achterruit niet zo netjes gelijmd is. Dat vraagt om uitleg. Fred: “Ik heb rechtsvoor ooit schade gehad. Dat is allemaal keurig hersteld, maar het juiste typeplaatje ontbrak helaas. Ach, zo erg is het nu ook weer niet. De lichtmetalen wielen zijn er bij aanschaf onder gezet. De dealer heeft ze voor een prikkie geleverd, omdat hij vond dat een auto als deze een set mooie wielen verdient. En dan die achterruit. Ik was mijn dochter aan het verhuizen en had de kofferbak iets te vol gestouwd. Tijdens het rijden werd de druk op de ruit zó groot, dat de lijmlaag losliet. Gelukkig is het glas heel gebleven.” Mike noteert een paar mankementen en merkt op dat het oliepeil wel erg laag is. Puntje van aandacht! De achterste schokdempers zijn zo goed als op. Daar wilde Fred toch als iets aan doen, aangezien de achterwielen steeds verder in de wielkasten verdwijnen. Zwaardere veren wellicht? Voor Fred houdt de relatie met Lancia wellicht op na een lang en gelukkig huwelijk met zijn Kappa. Wat nu? Fred: “Ik weet het nog niet. Ik heb al met de Thesis gereden, maar die is er niet als SW. De Phedra is geen optie, dat is gewoon een Franse auto. En dan houdt het op. Misschien moet ik deze maar laten restaureren en dan weer jaren doorrijden. Ik ben er namelijk nog steeds niet op uitgekeken en geniet van elke kilometer.”
DE MENING VAN MIKE
’Prima auto. Hij heeft hier en daar wat aandacht nodig, maar ik voorzie op de korte termijn geen serieuze problemen.’
quote:Op dinsdag 21 september 2010 18:39 schreef Anne het volgende:
Ik reed gisteren wel even door een tunnel. En toen ik eruit kwam, kwam ik.
quote:
quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:54 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
sex en Lada in één zin![]()
*mompelt iets over anticonceptieOp woensdag 12 mei 2010 21:55 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
de enige auto waarin enigzins sexuele dingen zijn gebeurd met mij is anders mijn nivaOp woensdag 12 mei 2010 21:56 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Herinner me er aan dat ik niet in jouw Niva ga zitten
quote:@2cv:
Op maandag 28 juni 2010 17:17 schreef Paladijn het volgende:
Met de hoeveelheid onzin die je verkondigd is het geen wonder dat je geen PTA-mod meer bent
quote:
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 21:19 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Je hebt nog gelijk ookm'n rechter tiet is verrekt
vorige deeltjesquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 22:09 schreef Anne het volgende:
[..]
Nou en. Niemand komt zomaar aan mijn boobjens.
Idd. Daarmee zou je gewoon graag een boom willen knuffelen.quote:Op woensdag 29 december 2010 22:05 schreef Duvel het volgende:
Sodeneten, wat een lelijk hok in de OP.
Hoezo? Hij heeft een masker op?quote:Op woensdag 29 december 2010 22:12 schreef Duvel het volgende:
Dat die kerel er zo mee op de foto durft zonder camouflage...
Juist die is stoer.quote:Op woensdag 29 december 2010 22:20 schreef Paladijn het volgende:
Kappa > Atego.
En nee ZwartMetSuiker, dat was de Thema, het zustermodel van de Saab 9000/Fiat Croma/AR164:
Hangt er van af. Voor Sounddragon 5 minuutjes werk. Voor Anne 0 minuten, die knippert met haar tieten en het gebeurt. Voor Paladijn duurt het een half uur, die moet eerst een manual downloaden. Dingest is 3 kwartier bezig, maar die heeft dan wel onderzocht hoe een deurpaneel van invloed is op het sexleven van de Paraguayaanse pampa-cavia. PeuRac demonteert alleen deurpanelen die niet van hemzelf zijn, en verteld daar trots over. ThaFreak slaat het deurpaneel in elkaar, en mag vervolgens nooit meer bij een Skoda dealer binnen komen. En 2cv is 3 dagen bezig, en heeft aan het eind van die drie dagen uit voorzorg je motorblok omgeruild voor een PSA blok, keihard op zijn rechterhand geslagen met een hamer, en zijn linkerhand eerst in de spiritus gedrenkt en vervolgens in de brand gestoken.quote:Op woensdag 29 december 2010 22:20 schreef Piles het volgende:
Zitten hier ook autoklussers?
Hoe moeilijk is het loshalen van een deurpaneel om de centrale deurvergrendeling te smeren?Gaat om een Skoda Felicia trouwens
Ik zal morgen eens kijken of ik dat uberhaupt kan vindenquote:Op woensdag 29 december 2010 22:23 schreef Paladijn het volgende:
Piles, als je weet welke plugjes en schroefjes je los moet halen niet veel werk. Terugzetten is vervelender
quote:Op woensdag 29 december 2010 22:25 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Hangt er van af. Voor Sounddragon 5 minuutjes werk. Voor Anne 0 minuten, die knippert met haar tieten en het gebeurt. Voor Paladijn duurt het een half uur, die moet eerst een manual downloaden. Dingest is 3 kwartier bezig, maar die heeft dan wel onderzocht hoe een deurpaneel van invloed is op het sexleven van de Paraguayaanse pampa-cavia. PeuRac demonteert alleen deurpanelen die niet van hemzelf zijn, en verteld daar trots over. ThaFreak slaat het deurpaneel in elkaar, en mag vervolgens nooit meer bij een Skoda dealer binnen komen. En 2cv is 3 dagen bezig, en heeft aan het eind van die drie dagen uit voorzorg je motorblok omgeruild voor een PSA blok, keihard op zijn rechterhand geslagen met een hamer, en zijn linkerhand eerst in de spiritus gedrenkt en vervolgens in de brand gestoken.
Juist. Ze hebben nu weer een paar leuke autos staan, heb ze een eigen topicje op BB gegevenquote:Op woensdag 29 december 2010 22:23 schreef Paladijn het volgende:
Piles, als je weet welke plugjes en schroefjes je los moet halen niet veel werk. Terugzetten is vervelender
En Lexxx: dezelfde zaak die ook diverse Maserati's heeft staan?
quote:Op woensdag 29 december 2010 22:25 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Hangt er van af. Voor Sounddragon 5 minuutjes werk. Voor Anne 0 minuten, die knippert met haar tieten en het gebeurt. Voor Paladijn duurt het een half uur, die moet eerst een manual downloaden. Dingest is 3 kwartier bezig, maar die heeft dan wel onderzocht hoe een deurpaneel van invloed is op het sexleven van de Paraguayaanse pampa-cavia. PeuRac demonteert alleen deurpanelen die niet van hemzelf zijn, en verteld daar trots over. ThaFreak slaat het deurpaneel in elkaar, en mag vervolgens nooit meer bij een Skoda dealer binnen komen. En 2cv is 3 dagen bezig, en heeft aan het eind van die drie dagen uit voorzorg je motorblok omgeruild voor een PSA blok, keihard op zijn rechterhand geslagen met een hamer, en zijn linkerhand eerst in de spiritus gedrenkt en vervolgens in de brand gestoken.
Niet echt meestal.. paar schroefjes, een hoop klikkers die vaak kapot gaan, daarna de folie verwijderen en je kunt je uitleven.. maar de cv smeren ?? wut ??quote:Op woensdag 29 december 2010 22:20 schreef Piles het volgende:
Zitten hier ook autoklussers?
Hoe moeilijk is het loshalen van een deurpaneel om de centrale deurvergrendeling te smeren?Gaat om een Skoda Felicia trouwens
TF !!quote:Op woensdag 29 december 2010 22:25 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Hangt er van af. Voor Sounddragon 5 minuutjes werk. Voor Anne 0 minuten, die knippert met haar tieten en het gebeurt. Voor Paladijn duurt het een half uur, die moet eerst een manual downloaden. Dingest is 3 kwartier bezig, maar die heeft dan wel onderzocht hoe een deurpaneel van invloed is op het sexleven van de Paraguayaanse pampa-cavia. PeuRac demonteert alleen deurpanelen die niet van hemzelf zijn, en verteld daar trots over. ThaFreak slaat het deurpaneel in elkaar, en mag vervolgens nooit meer bij een Skoda dealer binnen komen. En 2cv is 3 dagen bezig, en heeft aan het eind van die drie dagen uit voorzorg je motorblok omgeruild voor een PSA blok, keihard op zijn rechterhand geslagen met een hamer, en zijn linkerhand eerst in de spiritus gedrenkt en vervolgens in de brand gestoken.
Nou ja, weet het nog niet, maar hij klikt niet meer of moeizaam mee met het open en op slot doenquote:Op woensdag 29 december 2010 22:28 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Niet echt meestal.. paar schroefjes, een hoop klikkers die vaak kapot gaan, daarna de folie verwijderen en je kunt je uitleven.. maar de cv smeren ?? wut ??
Fraaie karakterschetsen.quote:Op woensdag 29 december 2010 22:25 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Hangt er van af. Voor Sounddragon 5 minuutjes werk. Voor Anne 0 minuten, die knippert met haar tieten en het gebeurt. Voor Paladijn duurt het een half uur, die moet eerst een manual downloaden. Dingest is 3 kwartier bezig, maar die heeft dan wel onderzocht hoe een deurpaneel van invloed is op het sexleven van de Paraguayaanse pampa-cavia. PeuRac demonteert alleen deurpanelen die niet van hemzelf zijn, en verteld daar trots over. ThaFreak slaat het deurpaneel in elkaar, en mag vervolgens nooit meer bij een Skoda dealer binnen komen. En 2cv is 3 dagen bezig, en heeft aan het eind van die drie dagen uit voorzorg je motorblok omgeruild voor een PSA blok, keihard op zijn rechterhand geslagen met een hamer, en zijn linkerhand eerst in de spiritus gedrenkt en vervolgens in de brand gestoken.
Weet je of het vacuum is of elektrisch ?? en gaan ze allemaal net zo moeizaam ?quote:Op woensdag 29 december 2010 22:32 schreef Piles het volgende:
[..]
Nou ja, weet het nog niet, maar hij klikt niet meer of moeizaam mee met het open en op slot doen
Geen ideequote:Op woensdag 29 december 2010 22:37 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Weet je of het vacuum is of elektrisch ?? en gaan ze allemaal net zo moeizaam ?
Een beetje gangbaar maken kán helpen, maar meestal is het iets andersquote:Op woensdag 29 december 2010 22:37 schreef Piles het volgende:
[..]
Geen ideeNee, alleen die aan de passagierskant blijft (half) hangen. Na een paar keer open en dicht gaat ie wel goed mee volgens mij.
Thanksquote:Op woensdag 29 december 2010 22:45 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Een beetje gangbaar maken kán helpen, maar meestal is het iets anderseen krom stangetje, of iets wat is losgeduwd, en de nieuwere voitures hebben nog wel eens een vacuum systeem, wat weer kan lekken enzo.. gewoon ff zoeken, is meestal wel goed op te lossen
EERST kijken hoe het zit en dan pas doen..quote:Op woensdag 29 december 2010 22:53 schreef Piles het volgende:
[..]
ThanksZal morgen eens kijken of ik het paneel zonder schade los kan krijgen
en DAAROM verdient SD de RED verkiezingquote:Op woensdag 29 december 2010 22:59 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
EERST kijken hoe het zit en dan pas doen..
Nodig: klein schroevendraaiertje om afdekdoppies eruit te wippen, puntig zakmesje kan ook, maar dan beschadig je ze vaak. een kruiskop schroevendraaier; als je mazzel hebt is het geen torx, een theedoek voor het veertje van de raamslinger mits aanwezig, en een punttangetje kan handig zijn..
Als er folie achter zit, MOET dat weer fatsoenlijk dicht achteraf, anders krijg je vocht gezeik.. rolletje ducttape is dus ook handig
Indien problemen, foto's posten
quote:Op woensdag 29 december 2010 23:02 schreef lipje het volgende:
[..]
en DAAROM verdient SD de RED verkiezing
en omdat t leuk is m rooier te zien worden van schaamte dan van woedequote:
Zo, instructiequote:Op woensdag 29 december 2010 22:59 schreef Sounddragon het volgende:
EERST kijken hoe het zit en dan pas doen..
Nodig: klein schroevendraaiertje om afdekdoppies eruit te wippen, puntig zakmesje kan ook, maar dan beschadig je ze vaak. een kruiskop schroevendraaier; als je mazzel hebt is het geen torx, een theedoek voor het veertje van de raamslinger mits aanwezig, en een punttangetje kan handig zijn..
Als er folie achter zit, MOET dat weer fatsoenlijk dicht achteraf, anders krijg je vocht gezeik.. rolletje ducttape is dus ook handig
Ter lering ende vermaak zekerquote:Indien problemen, foto's posten
De wat?quote:Op woensdag 29 december 2010 23:02 schreef lipje het volgende:
[..]
en DAAROM verdient SD de RED verkiezing
Avond trouwensquote:Op woensdag 29 december 2010 23:03 schreef lipje het volgende:
avond
vandaag Paladijn en andere soortgenoten gezien.
T was leuk in Blijdorp
Da's minder handig als je bij het mechaniek moet zijnquote:Op woensdag 29 december 2010 23:21 schreef Paladijn het volgende:
Razend Enthousiaste Deurontmantelaar natuurlijk.
Overigens is het bij sommige auto's ook nodig dat je het raam naar onderen draait voor je de deur losmaakt (bij mijn Saab zo, bij de MX5 niet).
quote:Op woensdag 29 december 2010 22:25 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Hangt er van af. Voor Sounddragon 5 minuutjes werk. Voor Anne 0 minuten, die knippert met haar tieten en het gebeurt. Voor Paladijn duurt het een half uur, die moet eerst een manual downloaden. Dingest is 3 kwartier bezig, maar die heeft dan wel onderzocht hoe een deurpaneel van invloed is op het sexleven van de Paraguayaanse pampa-cavia. PeuRac demonteert alleen deurpanelen die niet van hemzelf zijn, en verteld daar trots over. ThaFreak slaat het deurpaneel in elkaar, en mag vervolgens nooit meer bij een Skoda dealer binnen komen. En 2cv is 3 dagen bezig, en heeft aan het eind van die drie dagen uit voorzorg je motorblok omgeruild voor een PSA blok, keihard op zijn rechterhand geslagen met een hamer, en zijn linkerhand eerst in de spiritus gedrenkt en vervolgens in de brand gestoken.
Staat in de Haynes, maar zonder reden. Op het saabforum waarschuwen ze mensen er ook voorquote:Op woensdag 29 december 2010 23:24 schreef Sounddragon het volgende:
Da's minder handig als je bij het mechaniek moet zijnwaarom moet dat dan ??
Kan ik me wat bij voorstellen, dat gepiel met kouwe fikken is net niet ideaalquote:Op woensdag 29 december 2010 23:51 schreef Paladijn het volgende:
[..]
Staat in de Haynes, maar zonder reden. Op het saabforum waarschuwen ze mensen er ook voor
Mijn bestuurdersdeurslot werkt soms niet lekker, dus moet de boel zelf binnenkort ook maar eens loshalen. Heb er met dit weer alleen geen zin in
Meteen ook je reputatie waarmaken he?quote:Op woensdag 29 december 2010 23:51 schreef Paladijn het volgende:
[..]
Staat in de Haynes, maar zonder reden. Op het saabforum waarschuwen ze mensen er ook voor
Mijn bestuurdersdeurslot werkt soms niet lekker, dus moet de boel zelf binnenkort ook maar eens loshalen. Heb er met dit weer alleen geen zin in
Oeh oeh oeh en ik?quote:Op woensdag 29 december 2010 22:25 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Hangt er van af. Voor Sounddragon 5 minuutjes werk. Voor Anne 0 minuten, die knippert met haar tieten en het gebeurt. Voor Paladijn duurt het een half uur, die moet eerst een manual downloaden. Dingest is 3 kwartier bezig, maar die heeft dan wel onderzocht hoe een deurpaneel van invloed is op het sexleven van de Paraguayaanse pampa-cavia. PeuRac demonteert alleen deurpanelen die niet van hemzelf zijn, en verteld daar trots over. ThaFreak slaat het deurpaneel in elkaar, en mag vervolgens nooit meer bij een Skoda dealer binnen komen. En 2cv is 3 dagen bezig, en heeft aan het eind van die drie dagen uit voorzorg je motorblok omgeruild voor een PSA blok, keihard op zijn rechterhand geslagen met een hamer, en zijn linkerhand eerst in de spiritus gedrenkt en vervolgens in de brand gestoken.
Hihiquote:Op donderdag 30 december 2010 05:36 schreef Anne het volgende:
Hmm, wakker worden met;
- lenzen nog in
- laptop nog aan in bed
- speculaas all over the place
- en een headset in mijn nu roodgloeiend oor
is niet grappig. Wtf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |