dat is het wel...quote:Op donderdag 30 december 2010 17:11 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat is niet het gevolg van dat er meer dan 10 nationaliteiten aan meedoen. Het kan wel het gevolg zijn van nieuwe ontwikkelingen, zaken die toch moeilijker lijken te zijn of gewoon tegenslagen.
Misschien moeten we/je die discussie maar niet hier voeren. Daarnaast zijn er zat andere topics waarin al heel over de oorzaken van de crisis wordt verteld.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:09 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Niet? Ik kan toch echt de bewering maken dat de Crisis de oorzaak is van de bezuiningsronde en dat niet het kabinet hier de verantwoording voor af hoeft te nemen.
Ik kan zelfs beweren dat dit de schuld van links is, als je kijkt naar de afgelopen jaren waar de staatsschuld het meest in opliep, was de PVDA aan de macht...
Ach, 10.000 militairen stelt dan ook niet zo heel veel voor bij de Nederlandse krijgsmacht...quote:En zwaar bezuinigd? de bezuiniging viel mee.. dit was maar 600 miljoen, door oude lijken uit de kast.. is daar 400 miljoen bijgekomen. Daar kan nogmaals, ook Minister Hillen niets aan doen..
jaja, nu is het wel weer goed. Kun je nu weer terug naar BNW gaan ?quote:Op donderdag 30 december 2010 17:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik heb groen links niet nodig om te zien dat we bedonderd worden door het CDA.
weer fout, het gaat niet om 10.000 militairen , maar om 10.000 Defensie personeel.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:14 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Misschien moeten we/je die discussie maar niet hier voeren. Daarnaast zijn er zat andere topics waarin al heel over de oorzaken van de crisis wordt verteld.
[..]
Ach, 10.000 militairen stelt dan ook niet zo heel veel voor bij de Nederlandse krijgsmacht...
Of de Amerikanen. Waardoor die nu de M1nog-wat hebben en wij de Leopard die toch echt de beste tank ter wereld is...quote:Op donderdag 30 december 2010 17:14 schreef Pumatje het volgende:
[..]
dat is het wel...
kijk maar naar alle voorgaande projecten van grotere militaire aard, waar de Fransen allemaal wel niet halverwege zijn uitgestapt... of de Duitsers.
Dan stap uit dat project en kijk over een paar jaar of je dat ding wilt hebben, bespaar Nederland dat geld.quote:Verschil van mening is altijd de grootste dwarsligger bij een joint project.
Tja, het wordt dan ook niet echt een geweldig goed vliegtuig.quote:Die nieuwe ontwikkelingen vallen wel mee
Dat is wat er ook altijd bij de politie en de zorg werd gezegd.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:15 schreef Pumatje het volgende:
[..]
weer fout, het gaat niet om 10.000 militairen , maar om 10.000 Defensie personeel.
dat kan, maar zolang ik nog in een vrij land woon beslis ik dat zelf.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:14 schreef Pumatje het volgende:
[..]
jaja, nu is het wel weer goed. Kun je nu weer terug naar BNW gaan ?
quote:Op donderdag 30 december 2010 17:14 schreef Pumatje het volgende:
Soms kunnen we beter onze mond houden en ons niet overal mee willen bemoeien.
die M1a2 is qua onderstel bijna hetzelfde, en het kanon is zelfs exact hetzelfde, feit is dat de Duitsers er destijds zijn uitgestapt en nu de betere tank hebben ontwikkeld. Waar wij ook voor hebben gekozen, terwijl de kosten hoger waren dan die van de Amerikaanse versie.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:16 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Of de Amerikanen. Waardoor die nu de M1nog-wat hebben en wij de Leopard die toch echt de beste tank ter wereld is...
[..]
Dan stap uit dat project en kijk over een paar jaar of je dat ding wilt hebben, bespaar Nederland dat geld.
[..]
Tja, het wordt dan ook niet echt een geweldig goed vliegtuig.
Oh nu vind je het opeens wel weer een vrij land?quote:Op donderdag 30 december 2010 17:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
dat kan, maar zolang ik nog in een vrij land woon beslis ik dat zelf.
[..]
je leefde toch in een door de CDA bedonderd propaganda gevuld pvv gecontroleerd land ?quote:Op donderdag 30 december 2010 17:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
dat kan, maar zolang ik nog in een vrij land woon beslis ik dat zelf.
[..]
Het scheelt niet veel.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:21 schreef Royyy het volgende:
[..]
Oh nu vind je het opeens wel weer een vrij land?
je weet eigelijk zelf ook niet meer wat je typt he knul...quote:Op donderdag 30 december 2010 17:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het scheelt niet veel.
Hebben we ook aan die ontwikkeling meebetaald?quote:Op donderdag 30 december 2010 17:21 schreef Pumatje het volgende:
[..]
die M1a2 is qua onderstel bijna hetzelfde, en het kanon is zelfs exact hetzelfde, feit is dat de Duitsers er destijds zijn uitgestapt en nu de betere tank hebben ontwikkeld. Waar wij ook voor hebben gekozen, terwijl de kosten hoger waren dan die van de Amerikaanse versie.
Dat is niet dom, meedoen ten koste van alles, dat is pas dom.quote:En uit een project stappen waar wij bijna volledig inzich hebben, en zelfs een vinger in de pap terwijl er geen fatsoenlijke concurrent is .. dat is gewoonweg dom.
Ik roep niets over de Gripen NG, maar nu je over begint: dat toestel zal een serieus alternatief zijn/blijken voor de jsf. Of de PAK FA uit Rusland. Maar defensie wist al jaren geleden dat die niet zouden voldoen en de jsf wel. Om vervolgens veel geld in de ontwikkeling te stoppen van de jsf om die bewering maar te kunnen halen...quote:Roep niets over de Gripen NG, dat ding vliegt net 3 weken en is in een minder vergevorderd stadium dan de F-35.
Alternatieven genoeg. Aanpassingen doen we toch altijd (ook bij de jsf)quote:Zo'n JSF junkie ben ik ook weer niet, maar onze F-16's vallen uit elkaar... als we in de jaren 20 van deze eeuw nog in de lucht wat willen kunnen plaatsen moet het nu besteld worden.
Betreft de Leopard serie, ja daar hebben we aan meebetaald...We hebben geinvesteerd in ontwikkeling ervan. Helemaal bij de A6 conversie zorgde Nederland voor een significant deel.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:33 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Hebben we ook aan die ontwikkeling meebetaald?
[..]
Dat is niet dom, meedoen ten koste van alles, dat is pas dom.
En ik betwijfel sterk of wij bijna volledig inzicht hebben.
[..]
Ik roep niets over de Gripen NG, maar nu je over begint: dat toestel zal een serieus alternatief zijn/blijken voor de jsf. Of de PAK FA uit Rusland. Maar defensie wist al jaren geleden dat die niet zouden voldoen en de jsf wel. Om vervolgens veel geld in de ontwikkeling te stoppen van de jsf om die bewering maar te kunnen halen...
[..]
Alternatieven genoeg. Aanpassingen doen we toch altijd (ook bij de jsf)
Mijn vraag ging voor de tank zelf, niet voor door-ontwikkelingen.quote:Op donderdag 30 december 2010 19:35 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Betreft de Leopard serie, ja daar hebben we aan meebetaald...We hebben geinvesteerd in ontwikkeling ervan. Helemaal bij de A6 conversie zorgde Nederland voor een significant deel.
Dat weet je niet.quote:Er zijn dus geen alternatieven, helemaal niet als je naar het kostenplaatje kijkt. De Pak-Fa.. Nee gaat zoiezo niet door, is namelijk een 2 motorig toestel en dat willen ze niet aan want dat maakt het een te duur en te onderhoudsgevoelig toestel.
Hangars kan je verbouwen, is misschien nog wel goedkoper ook.quote:Verder is het spul Russisch en dat zijn geen nato partners, en ze zijn ook nog eens een beetje dominant in het feit dat ze graag macht uitoefenen doordat je afhankelijk raakt van onderdelen van de Russische markt...Ook hebben ze er een handje van de kraan dicht te draaien als je iets doet wat ze niet leuk vinden, ze passen waarschijnlijk niet eens in onze hangars.
quote:De Rafale, Frans..
Ooit een franse auto gereden? Over het algemeen 1 groot drama... nadat Defensie de AMX pri heeft leren kennen kopen ze er nooit meer iets, op Mortieren na geloof ik.
De prijs van de jsf is ook nog niet bekend.quote:De Gripen NG. Daar moet nog maar uit blijken wat hij kan, en of hij zo voordelig is. Er is ook nog geen vaste prijs voor, dat is een fabeltje, het toestel is nog lang niet in productie namelijk. Het zou de enige oplossing zijn mocht je geen F-35 willen, de Nieuwe superhornet is namelijk ook al afgevallen.
Bij de jsf betaal je ook een grote smak geld.quote:Ook is het zoiezo een toestel gebaseerd op een oudere generatie.
Dan betaal je nog steeds een dikke smak geld, bovenop het feit dat je ook nog eigelijk niet eens het nieuwste van het nieuwste hebt. De Doctrine van de Luchtmacht is als volgt. Het is geen punt dat hij klein is, maar dan moet er technisch overgewicht kunnen worden geboden in alle omstandigheden, met alle risico's die daarbij kunnen horen. Nu de Taliban, overmogen China of Noord-Korea, dat weet je niet...zo is natuurlijk stealth een belangrijke factor, want over het algemeen zijn de AA wapens van de vijand die wij tegenkomen een generatie ouder, waardoor het wel een lifesaver is. En dat was te zien in voormalig Yougoslavië betreft de Serven.. dat gaan we waarschijnlijk tegen blijven komen.
Hoezo onafhankelijkquote:Boven dit alles, is het zoiezo een Financiëel probleem als we een niet Amerikaans toestel kopen, gezien het feit dat alle opleidingen en gereedschappen met procedures van de KLu Amerikaans zijn.
De Amerikanen hanteren ook protocollen en voor amerikaanse begrippen logische consequenten in hun vliegtuig bouw, reparaties en opleidingen. Stap je over op een ander vliegtuig moet dat ook in een ander model. Het zou een gigantische omschakeling betekenen voor de Klu die niet alleen compleet nieuw gereedschap vergt, maar ook compleet nieuwe opleidingen en reparatie protocollen..
het bedrijfsleven moet dat ook, nieuwe gereedschappen en nieuwe financiele gevolgen. Er is een groot verschil tussen Amerikaans, en Europees..
Blijven dromen (en dat zal met de jsf ook wel lukken) Overigens kost dat niet zo veel moeite als defensie niet voldoende informatie blijft geven.quote:Betreft investeren koste wat kost.. ja.. Natuurlijk.
Daar ben ik voor.. als dat het beste product op levert.
Ik wil niet perse de F-35. Ik wil het beste.. en ik ben er heilig van overtuigd, dat dit het beste gaat worden voor Nederland.
Ik snap niet hoe mensen hierbij komen. De productie is al jaren bezig. Alle SDD toestellen zijn geproduceerd, de eind assemblage van LRIP3 toestellen is begin dit jaar begonnen.quote:De prijs van de jsf is ook nog niet bekend.
De produktie van de jsf is ook nog niet begonnen.
Ja, we hadden bij de leopard2 geld in de zak gestopt. Productie van JSF is al wel bezig , hangars verbouwen nee, dat is duurder.. ze moeten namelijk bomvrij zijn, gaat hem niet worden, zoek het rapport betreft de superhornet F-18 maar op op internet, we kopen het omdat het beste toestel op de markt is voor ons, zaak daarmee af.quote:Op donderdag 30 december 2010 20:32 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Mijn vraag ging voor de tank zelf, niet voor door-ontwikkelingen.
[..]
Dat weet je niet.
Net zo min trouwens bij de jsf, pas als je hem gebruikt kom je achter de werkelijke kosten.
[..]
Hangars kan je verbouwen, is misschien nog wel goedkoper ook.
En denk je dat de jsf je wel onafhankelijk maakt van de Amerikanen
[..]
[..]
De prijs van de jsf is ook nog niet bekend.
De produktie van de jsf is ook nog niet begonnen.
[..]
Bij de jsf betaal je ook een grote smak geld.
En al je argumenten kun je ook gebruiken om niet voor de jsf te kiezen.
[..]
Hoezo onafhankelijk
Maar goed, je geeft hier wel aan waarom we de jsf willen. Het zal best wel een aardig vliegtuigje worden, maar we kopen het omdat het Amerikaans is en de rest niet.
[..]
Blijven dromen (en dat zal met de jsf ook wel lukken) Overigens kost dat niet zo veel moeite als defensie niet voldoende informatie blijft geven.
Men verwacht ze in de VS pas in 2016 als de wiki klopt. Andere berichten hebben het over 2014 en 2 jaar achterstand. Oh ja, en de motor zit er niet bij (meerdere berichten)quote:Op donderdag 30 december 2010 23:12 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe mensen hierbij komen. De productie is al jaren bezig. Alle SDD toestellen zijn geproduceerd, de eind assemblage van LRIP3 toestellen is begin dit jaar begonnen.
Is daar ook informatie over te vinden? Ik kwam zo snel niets tegen.quote:Op vrijdag 31 december 2010 00:53 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ja, we hadden bij de leopard2 geld in de zak gestopt.
Hij zit nog steeds in de test-fase.quote:Productie van JSF is al wel bezig ,
Want?quote:hangars verbouwen nee, dat is duurder.. ze moeten namelijk bomvrij zijn, gaat hem niet worden, zoek het rapport betreft de superhornet F-18 maar op op internet,
Het is nog niet op de markt en het is nog niet het beste toestel. Dat ze er alles aan doen om het dat wel te maken lijkt mij overduidelijk. Moeten ze de problemen met de motor nog wel overwinnen. En de nieuwste radar-technieken meenemen waar de rest van de wereld aan werkt. En geen ruzie met Rusland krijgen die hun eigen toestel maken. Of de Zweden die een geniale inval krijgen voor hun Gripen (alhoewel, na wikileaks...)quote:we kopen het omdat het beste toestel op de markt is voor ons, zaak daarmee af.
moet ik nu een hele simpele rekensom voor je gaan doen dan?quote:Op vrijdag 31 december 2010 01:18 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Is daar ook informatie over te vinden? Ik kwam zo snel niets tegen.
[..]
Hij zit nog steeds in de test-fase.
[..]
Want?
[..]
Het is nog niet op de markt en het is nog niet het beste toestel. Dat ze er alles aan doen om het dat wel te maken lijkt mij overduidelijk. Moeten ze de problemen met de motor nog wel overwinnen. En de nieuwste radar-technieken meenemen waar de rest van de wereld aan werkt. En geen ruzie met Rusland krijgen die hun eigen toestel maken. Of de Zweden die een geniale inval krijgen voor hun Gripen (alhoewel, na wikileaks...)
Ik zie geen cijfers. Misschien dat je het hebt over aannames, maar over de aard daarvan kun je ook nog wel even discussieren.quote:Op vrijdag 31 december 2010 01:30 schreef Pumatje het volgende:
[..]
moet ik nu een hele simpele rekensom voor je gaan doen dan?
Nieuwe kisten+nieuwe hangars+nieuw gereedschap ( Superhornet.. Te duur.
goedkope nieuwe kisten + nieuwe hangars + nieuw gereedschap is misschien niet te duur.
dure nieuwe kisten + bestaande hangars + nieuw gereedschap is misschien te duur
Nieuwe Kisten+Nieuwe opleidingen+nieuw oefenterrein zoeken+nieuwe opleidingsterreinen zoeken en huren +nieuw gereedschappen en onderhoudsmachinewerk+nieuwe personeel reorganisatie ( Gripen , te duur )
Nieuwe Kisten+aanvullend gereedschap+nieuwe opleiding zelfde bedrijf met behoud van al lopende contracten en waar we onze eigen mening en wensen in kwijtkunnen .. ( prima JSF )
Gripen -> Zwedenquote:want vergeet niet dat als we er geen vliegtuigen meer afnemen we ook gelijk kunnen gaan zoeken naar nieuwe opleidingsscholen en oefeningsruimtes. Ook het share lessons learned plaatje van de Luchtmacht met de Amerikanen is weg..
Dus: uitstellen opvolger f-16 + bijbehorende kosten is duurder dan verbouwen paar hangars?quote:En waarom die hangars verbouwen duurder is? Ja..dat kun je zelf wel bedenken. In ieder geval was DAT de reden dat de superhornet afviel, je kunt je dan wel inbeelden dat de kosten subsantieel zouden zijn.
Ik heb er nooit van begrepen dat ie mede voor en door Nederland werd ontwikkeld.quote:En over die leopard2 met betrekking tot financiëring.. nee die heb ik niet voor je. Mijn Opperwachtmeester kwam ermee aan, was er ook persoonlijk bij betrokken.... ding is in Nederland uitvoerig getest. Hij was oorspronkenlijk ook doelbewust voor Duitsland & Nederland ontworpen, dat stond al vast bij begin van het project. De bezitters van heden zijn er veel later pas bijgekomen, toen hij al wel en goed rondreed. .
http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_Air_Forcequote:License-built by Fokker. The operational capacity of the airforce has been hampered by a lack of spare parts as a result of the Afghan commitments and lack of money, so only 25 or 26 are operational
is de laatste tijd vaak genoeg uitgelicht, zelfs in de media.quote:Op vrijdag 31 december 2010 02:09 schreef LocalCrisis het volgende:
Wat me trouwens opviel op de Wikipedia pagina van de Nederlandse luchtmacht:
(over de F16)
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_Air_Force
Staat echt meer dan 2/3 van onze luchtmacht aan de grond? Iemand die daar meer info over heeft?
Ik snap alleen niet dat niemand eerder naar de optie heeft bekeken om eventueel terug te vallen op de F18-Super Hornet, het is net zo'n multirole toestel als de F16, moderner, terwijl ik in de F35-Lighting II meer een compromis zie maar nog steeds met name een Jet Fighterquote:Op vrijdag 31 december 2010 08:55 schreef Breetai het volgende:
Als ik even ga zoeken naar de inzetbaarheid van onze F-16's. Vind ik dit de meest duidelijke:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20102011-711.html
Dit artikel vat het goed samen:
http://nos.nl/artikel/195713-meeste-f16s-kunnen-niet-vliegen.html
Naar mijn idee worden een paar oorzaken genoemd:
- De wat oudere toestellen zijn onderhoudsgevoeliger.
- Geen reserve onderdelen en munitie voorradig omdat de Amerikanen alles opmaken. (inkoop/logistiek probleem)
- Onderhoudspersoneel stapt over naar de burgerluchtvaart omdat daar o.a. meer te verdienen valt. (HRM probleem bij defensie)
- Financiele problemen bij Defensie.
- De toestellen worden gebruikt in Afghanistan en vergen meer onderhoud.
Ik lees nergens dat ze over een paar jaar uit de lucht gaan vallen. Wat ik wel lees is dat defensie de luchtmacht afknijpt en niet genoeg geld/organisatie heeft om ze in de lucht te houden. Als we een nieuw vliegtuig zouden hebben, dan zouden 4 van de 5 problemen blijven bestaan. Met de JSF zouden we nog meer geld kwijt zijn en blijven er nog minder middelen over.
In 2016 (voorheen was 2014 de planning) moet de productie op full rate production zitten. Dan begint de aflevering van de FRP en zijn alle LRIP toestellen al afgeleverd.quote:Op vrijdag 31 december 2010 01:12 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Men verwacht ze in de VS pas in 2016 als de wiki klopt. Andere berichten hebben het over 2014 en 2 jaar achterstand. Oh ja, en de motor zit er niet bij (meerdere berichten)
Dat is in de reguliere media geweest, enkele maanden terug.quote:Op vrijdag 31 december 2010 02:09 schreef LocalCrisis het volgende:
Wat me trouwens opviel op de Wikipedia pagina van de Nederlandse luchtmacht:
(over de F16)
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_Air_Force
Staat echt meer dan 2/3 van onze luchtmacht aan de grond? Iemand die daar meer info over heeft?
natuurlijk lees je nergens dat ze over enkele jaren uit de lucht gaan vallen.. dat zal geen enkele MinDef zeggen. Toch gaat het gebeuren als je ermee door blijft vliegen, net als de Amerikanen de laatste tijd met hun F-15's ondervinden.quote:Op vrijdag 31 december 2010 08:55 schreef Breetai het volgende:
Als ik even ga zoeken naar de inzetbaarheid van onze F-16's. Vind ik dit de meest duidelijke:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20102011-711.html
Dit artikel vat het goed samen:
http://nos.nl/artikel/195713-meeste-f16s-kunnen-niet-vliegen.html
Naar mijn idee worden een paar oorzaken genoemd:
- De wat oudere toestellen zijn onderhoudsgevoeliger.
- Geen reserve onderdelen en munitie voorradig omdat de Amerikanen alles opmaken. (inkoop/logistiek probleem)
- Onderhoudspersoneel stapt over naar de burgerluchtvaart omdat daar o.a. meer te verdienen valt. (HRM probleem bij defensie)
- Financiele problemen bij Defensie.
- De toestellen worden gebruikt in Afghanistan en vergen meer onderhoud.
Ik lees nergens dat ze over een paar jaar uit de lucht gaan vallen. Wat ik wel lees is dat defensie de luchtmacht afknijpt en niet genoeg geld/organisatie heeft om ze in de lucht te houden. Als we een nieuw vliegtuig zouden hebben, dan zouden 4 van de 5 problemen blijven bestaan. Met de JSF zouden we nog meer geld kwijt zijn en blijven er nog minder middelen over.
zou je aub gewoon even het topic door kunnen lezen voor dat je post in de toekomst? Erg irritant als mensen gewoon maar wat neerkwakken. We hebben het allang over de superhornet gehad.. ding is buitengesloten van deelname.quote:Op vrijdag 31 december 2010 09:06 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Ik snap alleen niet dat niemand eerder naar de optie heeft bekeken om eventueel terug te vallen op de F18-Super Hornet, het is net zo'n multirole toestel als de F16, moderner, terwijl ik in de F35-Lighting II meer een compromis zie maar nog steeds met name een Jet Fighter
Dat zijn niet allen multi role fighters. F-22 is een air-superiority fighter. F/A-18 is multi-role voor carriers. En een F-16 is oorspronkelijk niet als multi-role fighter gebouwd, maar wordt door Nederland en veel andere landen wel zo gebruikt.quote:Op vrijdag 31 december 2010 12:01 schreef Sloggi het volgende:
Waarom hebben de Amerikanen eigenlijk zo veel verschillende multi-role straaljagers? F-16, F-18, F-22 en misschien vergeet ik er nog wat. Lijkt me niet echt kostenefficiënt.
Niet, de F-35 wordt voor heel andere doeleinden ingezet. In een dogfight zal is een F-22 veel beter zijn. De F-22 is dan ook een van de weinige toestellen die de VS naast de F-35 zal houden uiteindelijk.quote:Op vrijdag 31 december 2010 12:14 schreef Sloggi het volgende:
Volgens Wikipedia is de F-22 ook een multi-role, maar goed.
Daarom komt de F-35 er dus ook, duidelijk.
In welke opzichten wordt de F-35 beter dan de F-22?
Dan is de productie dus nog steeds niet begonnen, ze zijn aan het kijken of de productielijnen geen rare dingen aan het licht brengen.quote:Op vrijdag 31 december 2010 10:12 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
In 2016 (voorheen was 2014 de planning) moet de productie op full rate production zitten. Dan begint de aflevering van de FRP en zijn alle LRIP toestellen al afgeleverd.
Alle 15 SDD's (de testtoestellen) zijn afgeleverd en de meesten zijn bezig met testvluchten, de rest in voorbereiding van de testvluchten. De eerste LRIP toestellen begonnen eind 2009 aan hun eind assemblage, ik weet niet of daar al kisten van afgeleverd zijn, maar dat zal dan binnenkort zijn. De LRIP toestellen zijn gewone productie toestellen, ze worden alleen op een lager tempo geproduceerd. Uiteindelijk worden deze kisten ook ingezet door de luchtmacht, maar eerst volgen er operationele testen, die ook enkele jaren duren. Productie van het eerste Nederlandse toestel is overigens dit jaar ook al gestart.
De ontwikkeling loopt door, overigens voornamelijk software dat nog in de ontwikkelingsfase zit. Maar er wordt wel geproduceerd. LRIP staat voor low rate initial production, dat zijn toestellen zoals ze uiteindelijk worden. Het is low rate, omdat het hele productie process wordt opgestart, de hele productielijn moet worden opgezet. Delen van de productievloer waar nu nog F-16 en F-22 onderdelen worden gemaakt, worden omgebouwd naar de F-35 productielijn.quote:Op vrijdag 31 december 2010 13:26 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dan is de productie dus nog steeds niet begonnen, ze zijn aan het kijken of de productielijnen geen rare dingen aan het licht brengen.
Naast dat de ontwikkeling van de jsf ook nog doorloopt.
Tja, ze zijn bezig met LRIP4, dus ik geloof er nog niet zo heel veel van. Temeer omdat daadwerkelijke productielevering dus voor 2016 opstaat (lees: productie zal pas rond 2013-2015 starten)quote:Op vrijdag 31 december 2010 13:42 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
De ontwikkeling loopt door, overigens voornamelijk software dat nog in de ontwikkelingsfase zit. Maar er wordt wel geproduceerd. LRIP staat voor low rate initial production, dat zijn toestellen zoals ze uiteindelijk worden. Het is low rate, omdat het hele productie process wordt opgestart, de hele productielijn moet worden opgezet. Delen van de productievloer waar nu nog F-16 en F-22 onderdelen worden gemaakt, worden omgebouwd naar de F-35 productielijn.
De LRIP toestellen zijn niets meer dan de eerste series, en worden ook geleverd aan de USAF, marien corps, navy en ook aan buitenlandse luchtmachten, waaronder die van Nederland.
quote:Good point. They are not production representative–yet all the cheerleaders want to spend over $50B on hundreds of LRIP mistake jets. Interesting too is when this whole circus started there were only 6 LRIP batches. Now there are 9.
And traditionally, LRIP is only supposed to represent 10 percent of production. However, we don’t know when full rate production will start because FRP dates keep slipping.
And what we are building will be obsolete when it is fielded.
Wat geloof je nog niet?quote:Op vrijdag 31 december 2010 13:55 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Tja, ze zijn bezig met LRIP4, dus ik geloof er nog niet zo heel veel van. Temeer omdat daadwerkelijke productielevering dus voor 2016 opstaat (lees: productie zal pas rond 2013-2015 starten)
Aan de andere kant: volgens de Amerikaanse commandant van de Marines zal de geplande datum van operationaliteit in 2012 niet worden gehaald.
In de reacties op dat artikel:
[..]
Alhoewel de TT wat expliciet is, het gaat er om dat defensie niet de goede informatie geeft. Als defensie niet de juiste informatie geeft, kan de Tweede Kamer geen goede beslissingen nemen. Bijvoorbeeld of we als Nederland moeten doorgaan met de jee-es-ef.quote:Op vrijdag 31 december 2010 14:11 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Wat geloof je nog niet?
Zolang er nog getest en ontwikkeld wordt, zijn de LRIP kisten niet 100% gelijk, dat klopt. Aan het airframe zal echter niet veel veranderen, wat dat betreft zijn de toestellen gewoon representatief. De software ontwikkeling ligt achter en wordt in verschillende blocks opgeleverd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik van die planning niet zo heel veel weet.
Volgens de huidige planning start FRP nog steeds in 2016. Of het eventueel verder uitgesteld wordt durf ik niet te zeggen, ik denk dat dat minimaal zal zijn.
Maar wat doet dit aan het feit af, dat je F-35 nog steeds de beste keuze is voor Nederland? Waarom zou een Gripen NG wel volgens planning, daar is nog niet eens een start met productie van testtoestellen gemaakt. Ik kan geen enkel recent groot defensie of luchtvaartproject noemen dat wel volgens de planning verliep. Alternatieven zullen ook problemen krijgen, zo vallen de orders voor de Gripen NG ook tegen. Dat zal geen tegenvallers in kosten met zich meebrengen? En dat voor een project dat feitelijk nog moet beginnen. Nogal naief.
Onze F16's zijn ondertussen zo'n 30 jaar oud. Wat denk je dat al die hoge G-krachten die dat soort toestellen moeten doorstaan, na zo'n lange tijd voor een effect hebben op het metaal van het airframe?quote:Ik lees nergens dat ze over een paar jaar uit de lucht gaan vallen. Wat ik wel lees is dat defensie de luchtmacht afknijpt en niet genoeg geld/organisatie heeft om ze in de lucht te houden. Als we een nieuw vliegtuig zouden hebben, dan zouden 4 van de 5 problemen blijven bestaan. Met de JSF zouden we nog meer geld kwijt zijn en blijven er nog minder middelen over.
vervelende naam.. dat speeltjes.quote:Op vrijdag 31 december 2010 14:50 schreef Breetai het volgende:
Ach, de Britten moeten het tot ongeveer 2020 zonder aircraft carrier doen. Daarna hebben ze er misschien een.
Nog een leuk artikel.
85 speeltjes:
http://www.nrcnext.nl/col(...)d&utm_medium=twitter
Wat is de schatting dat die metaalmoeheid een te groot risico begint te vormen?quote:Op vrijdag 31 december 2010 14:36 schreef Royyy het volgende:
Metaalmoeheid kan niet worden verholpen door wat meer geld uit te geven aan onderhoud.
Het is 2011 en er vliegen er nog 25.quote:De luchtmacht vliegt al meer dan een kwarteeuw met de F-16. De onderhouds- en reparatiekosten nemen snel toe door slijtage en metaalmoeheid. 'Vóór elke vlucht loop je een rondje om het toestel. Regelmatig zie je scheurtjes in het aluminium, zegt een F-16-piloot. Van de oudste toestellen zijn zelfs de dragende spanten aan vervanging toe. Vanaf 2011 moet de Koninklijke Luchtmacht over nieuwe toestellen beschikken, anders zijn de squadrons niet meer volledig inzetbaar.
Die schattingen hielden er geen rekening met het intensievere gebruik van de toestellen. Bovendien zal het ook wel tot 2020 duren voordat alle toestellen vervangen zijn door de F-35, overstappen op een nieuw toestel kost nu eenmaal tijd.quote:Op vrijdag 31 december 2010 15:37 schreef Breetai het volgende:
[..]
Wat is de schatting dat die metaalmoeheid een te groot risico begint te vormen?
De vroegere schatting was dat de F-16 tot 2020 mee kon.
Nu krijg ik eerder de indruk dat ze meteen allemaal aan de grond moeten omdat je er niet veilig mee kan vliegen.
Wat is het nu?
Moeten we ook in 1 keer de hele vloot wegmikken of kunnen we ook langzaam uitfaseren?
Waarmee het gelijk van die vlieger maar weer eens aangetoond is.quote:Uit Elsevier van 2005:
http://www.elsevier.nl/we(...)amas-nachtmerrie.htm
[..]
Het is 2011 en er vliegen er nog 25.
Volgens mij was de oorspronkelijke schatting twintig jaar, dus tot 1999.quote:Op vrijdag 31 december 2010 15:37 schreef Breetai het volgende:
[..]
Wat is de schatting dat die metaalmoeheid een te groot risico begint te vormen?
De vroegere schatting was dat de F-16 tot 2020 mee kon.
Wat heeft het personeel van defensie nu met het ministerie te maken? Dus als de Minister van Landbouw met verkeerde cijfers komt, moeten alle landbouwers worden opgesloten?quote:Op woensdag 29 december 2010 15:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Politici en defensiepersoneel opsluiten.
Ik wist wel dat Defensie zich niets aan trok van de regering!quote:Op vrijdag 31 december 2010 19:18 schreef Clan het volgende:
[..]
Wat heeft het personeel van defensie nu met het ministerie te maken?
Hm zolang mensen als jij stemrecht hebben, zou ik dat nog niet eens zo'n slechte zet van defensie vinden.quote:Op vrijdag 31 december 2010 19:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik wist wel dat Defensie zich niets aan trok van de regering!
Dat is wel heel debiel om zoiets te concluderen.quote:Op vrijdag 31 december 2010 19:41 schreef Royyy het volgende:
[..]
Hm zolang mensen als jij stemrecht hebben, zou ik dat nog niet eens zo'n slechte zet van defensie vinden.
Ik weet nog wel 13,6 miljoen mensen die van mij niet hoeven te stemmen.quote:Op vrijdag 31 december 2010 19:41 schreef Royyy het volgende:
[..]
Hm zolang mensen als jij stemrecht hebben, zou ik dat nog niet eens zo'n slechte zet van defensie vinden.
Alsof dat nieuws is!quote:Op woensdag 29 december 2010 15:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Politici en defensiepersoneel opsluiten.
Pardon: je kunt toch gewoon nieuwe F-16's bouwen. Vast wel goedkoper dan een JSF ontwikkelen.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:22 schreef Schuifpui het volgende:
Ik ben gisteren of vanmorgen tegengekomen, dat na alle levensverlengende programma's de eerste F-16 niet in 2015 meer kunnen vliegen en de laatste in 2020. Een extra uitloop van 2 tot 3 jaar zou mogelijk zijn. Vraag me even niet om een bron, kan het zo snel niet meer terugvinden en heb ook niet zo veel tijd nu.
Dan zit je in 2050 met techniek uit 1960.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 00:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Pardon: je kunt toch gewoon nieuwe F-16's bouwen. Vast wel goedkoper dan een JSF ontwikkelen.
Nou? Als die dingen nog prima werken en hun tegenstanders aankunnen?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 00:48 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dan zit je in 2050 met techniek uit 1960.
niemand probeert jou van je fiets af te schieten op elke manier mogelijk...quote:Op dinsdag 4 januari 2011 00:58 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou? Als die dingen nog prima werken en hun tegenstanders aankunnen?
Ik ga elke dag nog op de fiets naar mijn werk. En zelfs lopen doe ik af en toe nog wel eens. Techniek uit 1951!
Als de techniek van 2010 nou vlekkeloos zou werken, dan had je nog een punt. Maar dat doet zij blijkbaar niet. Dan heb ik liever iets uit 1960 dat het wel doet dan iets uit 2010 dat het niet doet.
Precies hadden ze in de 2e Golf oorlog niet bijzonder succesvol de jaren 70 ingezet?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 00:58 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou? Als die dingen nog prima werken en hun tegenstanders aankunnen?
Ik ga elke dag nog op de fiets naar mijn werk. En zelfs lopen doe ik af en toe nog wel eens. Techniek uit 1951!
Als de techniek van 2010 nou vlekkeloos zou werken, dan had je nog een punt. Maar dat doet zij blijkbaar niet. Dan heb ik liever iets uit 1960 dat het wel doet dan iets uit 2010 dat het niet doet.
quote:In oktober 1975 rolden de eerste operationele A-10’s van de productielijn.
De eerste leveringen aan de USAF startten in maart 1976 en het eerste operationele squadron was in oktober 1977 gereed op de vliegbasis Davis-Monthan, Arizona.
Ik hou niet van oorlog maar wel van spitsvondigheid en vernuft: leuk ding!quote:Op maandag 17 januari 2011 22:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Precies hadden ze in de 2e Golf oorlog niet bijzonder succesvol de jaren 70 ingezet?
http://nl.wikipedia.org/wiki/A-10_Thunderbolt_II
[..]
Maar als dat nieuwe ding het wel doet blaast die die oude crap zo omver.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 00:31 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik hou niet van oorlog maar wel van spitsvondigheid en vernuft: leuk ding!
Ik heb het over landen zoals Iran bijvoorbeeld. Maar ik zette het niet voor niets tussen aanhalingstekens.quote:
Je kan als land maar beter voorbereid zijn in plaats van achter de feiten aan te lopen.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 02:02 schreef remlof het volgende:
Kom op, welke tegenstanders hebben we nu nog? We moeten straaljagers hebben die gekaapte airbussen kunnen onderscheppen en in het ergste geval neerhalen en die terroristenkampen kunnen uitschakelen in verwegistan.
En als het tegenzit moeten we wat Venezolaanse vliegtuigen neerhalen die onze overzeese gemeenten bedreigen. Dat kan voorlopig nog prima met de F-16's en als we iets nieuws nodig hebben kopen we iets Europees zoals de Saab Grippen NG.
Ik vind het echt belachelijk om in deze tijd dat op alles bezuinigd moet worden een miljardeninvestering te doen in iets dat we niet nodig hebben en waarvan het meeste geld ook nog naar buiten de EU gaat.
Nederland wordt niet bedreigd door Iran, er is totaal geen reden tot oorlog met dat land.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 02:04 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Ik heb het over landen zoals Iran bijvoorbeeld. Maar ik zette het niet voor niets tussen aanhalingstekens.
Ja prima, maar ga dan voor de Eurofighter. Het gaat om miljoenen, zo niet miljarden. Die centen kan je beter binnen de EU houden, zeker in deze tijden.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 02:07 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Je kan als land maar beter voorbereid zijn in plaats van achter de feiten aan te lopen.
Dat de regering niet helemaal eerlijk is tegen de bevolking vind ook ik niet kunnen, maar het aanschaffen van nieuwe toestellen moet toch een keer gebeuren. En dan kun je beter gelijk wat meer investeren in goede nieuwe toestellen in plaats van oude modellen waardoor je over 20 jaar weer andere toestellen kunt bestellen.
Ja dat kan, maar je moet toch voorbereid zijn op onverwachte dingen. Dat is ook een taak van defensie, altijd voorbereid zijn op eventuele dreigingen en aanvallen van buitenaf. Het zou bijvoorbeeld ook van Engeland kunnen komen, al zie ik dat niet zo snel gebeuren toch bestaat de kans er altijd. Bovendien zie ik geen reden om een verouderd toestel te gaan kopen terwijl de wereld al bezig is om met de volgende generatie toestellen te gaan vliegen.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 02:07 schreef remlof het volgende:
[..]
Nederland wordt niet bedreigd door Iran, er is totaal geen reden tot oorlog met dat land.
Mocht het toch zover komen dan kunnen wij als Nederland bijvoorbeeld prima schepen leveren om de Amerikaanse vliegdekschepen te beschermen vanaf waar dat land terug naar de prehistorie wordt gebombardeerd.
Dat vind ik ook, alleen is het mij niet duidelijk welke JSF ze nou eigenlijk willen hebben. De variant voor een vliegdekschip zal het wel niet zijn dus ik denk dat ze willen gaan voor dat andere model wat verticaal kan landen en een erg korte baan nodig heeft om op te stijgen. En niet te vergeten dat de JSF ook stealth heeft en dat heeft de Eurofighter dan weer niet.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 02:09 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja prima, maar ga dan voor de Eurofighter. Het gaat om miljoenen, zo niet miljarden. Die centen kan je beter binnen de EU houden, zeker in deze tijden.
Waar hebben we in godsnaam stealth voor nodig?quote:Op dinsdag 18 januari 2011 02:14 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Dat vind ik ook, alleen is het mij niet duidelijk welke JSF ze nou eigenlijk willen hebben. De variant voor een vliegdekschip zal het wel niet zijn dus ik denk dat ze willen gaan voor dat andere model wat verticaal kan landen en een erg korte baan nodig heeft om op te stijgen. En niet te vergeten dat de JSF ook stealth heeft en dat heeft de Eurofighter dan weer niet.
Wanneer je in het vijandelijk luchtruim vliegt dan lijkt het mij wel handig om nauwlijks gezien te worden op de radar.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 02:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Waar hebben we in godsnaam stealth voor nodig?
We weten dat de toekomst van gevechtsvliegtuigen onbemand gaat worden, dus waarom nog van die dure JSF troep kopen.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 02:07 schreef PKRChamp het volgende:
. En dan kun je beter gelijk wat meer investeren in goede nieuwe toestellen in plaats van oude modellen waardoor je over 20 jaar weer andere toestellen kunt bestellen.
Nederland koopt gewoon de A versie, geen carrier en geen STOVL. Waarom denken mensen mee te kunnen discussiëren als ze er geen zak vanaf weten?quote:Op dinsdag 18 januari 2011 02:14 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Dat vind ik ook, alleen is het mij niet duidelijk welke JSF ze nou eigenlijk willen hebben. De variant voor een vliegdekschip zal het wel niet zijn dus ik denk dat ze willen gaan voor dat andere model wat verticaal kan landen en een erg korte baan nodig heeft om op te stijgen. En niet te vergeten dat de JSF ook stealth heeft en dat heeft de Eurofighter dan weer niet.
De radar van de taliban?quote:Op dinsdag 18 januari 2011 02:27 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Wanneer je in het vijandelijk luchtruim vliegt dan lijkt het mij wel handig om nauwlijks gezien te worden op de radar.
Waar hebben we die dingen voor nodig dan? Ik dacht dat er een staatsschuld afgelost moest worden ofzo..quote:Op dinsdag 18 januari 2011 09:02 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Nederland koopt gewoon de A versie, geen carrier en geen STOVL. Waarom denken mensen mee te kunnen discussiëren als ze er geen zak vanaf weten?
Waarschijnlijk omdat een aantal politici en miltairen de nodige envelopjes met dollars in hun zak geschoven hebben gekregenquote:Op dinsdag 18 januari 2011 09:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Waar hebben we die dingen voor nodig dan? Ik dacht dat er een staatsschuld afgelost moest worden ofzo..
Wat een contradictie in die zin aangezien er vele tokkies en dropout's bij defensie terecht komen voorziet de overheid deze groepen op die manier toch van een inkomen.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 09:52 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Defensie is nog steeds een van de weinige grondrechtelijke taken waarvoor de overheid garant moet staan. Tokkies en mislukkelingen van inkomen voorzien niet.
Dus jij hoeft geen inkomen meer? Ok.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 09:52 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Defensie is nog steeds een van de weinige grondrechtelijke taken waarvoor de overheid garant moet staan. Tokkies en mislukkelingen van inkomen voorzien niet.
En tevens een parlementair onderzoek naar de betekenis van het woord 'volksvertegenwoordiger'.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 09:53 schreef remlof het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat een aantal politici en miltairen de nodige envelopjes met dollars in hun zak geschoven hebben gekregen
Laat ze naar de besluitvorming rond de JSF maar eens een parlementair onderzoek instellen want die zaak stinkt echt.
De vijand over 50 jaar is de taliban? We kopen dat ding niet voor de vijand van vandaag, maar voor de vijand van de toekomst. Kijk eens naar 50 jaar geleden, hoe de verhoudingen in de wereld toen waren, het zal echt niet blijven zoals het nu is. Er kan heel veel veranderen in hele korte tijd.quote:
Dat kan prima beide, om het even in perspectief te plaatsen, we geven jaarlijks 120+ miljard uit aan de sociale zekerheid en gezondheidszorg. Daar is die ~10 miljard over de levensduur van die dingen (20 jaar) figuurlijk gesproken, een scheet in een tornado bij.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 09:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Waar hebben we die dingen voor nodig dan? Ik dacht dat er een staatsschuld afgelost moest worden ofzo..
Ok.. Dat is idd. een valide argument! Als het idd. klopt van die 120+ miljard, natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:06 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat kan prima beide, om het even in perspectief te plaatsen, we geven jaarlijks 120+ miljard uit aan de sociale zekerheid en gezondheidszorg. Daar is die ~10 miljard over de levensduur van die dingen (20 jaar) figuurlijk gesproken, een scheet in een tornado bij.
Wij hebben een luchtmacht nodig, oa ook om op geopolitiek vlak te kunnen blijven bijdragen aan onze verplichtingen naar de (nato) bondgenoten, die veelal onze grootste handelspartners zijn.
Gezien de opmars van drones en stealthy stand-off wapens en kruisraketten, ben ik meer een voorstander van de Gripen NG. Een mooie vrachtwagen om de diverse wapens in de buurt van de hotspots af te leveren, en dan kan die veilig buiten bereik van de diverse SAM systemen blijven. En hij is expliciet gebowud voor expedtionaire missies, wat vredesmissies primair zijn, en heeft dus geen extreem kwetsbare RAM coatings die een (airconditioned) hangar nodig hebben.
Gripen NG = need to have
F35 = nice to have
Zelfs dan is het nog geen valide argument, als we maar genoeg dingen bij elkaar vegen lijkt het opeens als het andere bedrag waar we het over hebben (het jsf bedrag) steeds kleiner te worden.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ok.. Dat is idd. een valide argument! Als het idd. klopt van die 120+ miljard, natuurlijk.
Over vijftig jaar is de vijand waarschijnlijk de VS. En één ding weet ik wel, daartegen kan je helemaal niets beginnen met de JSF.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:03 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
De vijand over 50 jaar is de taliban? We kopen dat ding niet voor de vijand van vandaag, maar voor de vijand van de toekomst. Kijk eens naar 50 jaar geleden, hoe de verhoudingen in de wereld toen waren, het zal echt niet blijven zoals het nu is. Er kan heel veel veranderen in hele korte tijd.
Ik maakte een fout, het totaal is ~60 miljard, geen 60+60.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ok.. Dat is idd. een valide argument! Als het idd. klopt van die 120+ miljard, natuurlijk.
Als de NAVO nog bestaat zijn Polen en Turkije de vijanden.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Over vijftig jaar is de vijand waarschijnlijk de VS. En één ding weet ik wel, daartegen kan je helemaal niets beginnen met de JSF.
En hoe zit het met het onderhoud van die apparaten.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:34 schreef fruityloop het volgende:
Dan is defensie met zijn 8,2 miljard echt niet het pijnpunt, zeker niet als we nog 10 miljard voor de F35 nemen, en dit door 20 jaar delen. Dan zou defensie van 8,2 naar 8,7 miljard per jaar gaan.
Het is wat jip en janneke economie dat geef ik toe, maar laten we dit hele F35 verhaal wel even in het juiste perspectief plaatsen.
Er staat in die 8,2 miljard natuurlijk ook al onderhoudsbudget voor de huidige F16's. Die zijn ouder, en we hebben er meer van, dus dat zal je toch zeker deels tegen elkaar weg kunnen strepen.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 10:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoe zit het met het onderhoud van die apparaten.
En van 8.2 naar 8.7 miljar per jaar is toch een stijging van ruim 6%, alles moet inleveren in nederland maar defensie krijgt er dan zomaar minstens 6% bij.. Maar ga er maar vanuit dat het eerder 12% moet worden om dit rond te krijgen dan die te positieve 6%.
Onderwijs alleen is al 36 miljard/jaar. De JSF aanschaf kost 6 miljard, verspreid over 30 jaar, 0.2 miljard per jaar. Daar kan je dus 2 dagen onderwijs per jaar van financieren.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:06 schreef Cuban-necktie het volgende:
Kan je niet met het budget voor de JSF in 1 klap onderwijs, ouderdom (pensioen, vergrijzing, verzorging) en cultuur financieren?
Nee bij lange na niet.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:06 schreef Cuban-necktie het volgende:
Kan je niet met het budget voor de JSF in 1 klap onderwijs, ouderdom (pensioen, vergrijzing, verzorging) en cultuur financieren?
heh kut..kan ik niet verder klagenquote:
Ho ho wel even bij de les blijven die 6 miljard daarvoor gaan we die apparaten echt niet krijgen. Als we het al voor die 7.6 miljard gaan krijgen mogen we blij zijn.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:12 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Onderwijs alleen is al 36 miljard/jaar. De JSF aanschaf kost 6 miljard, verspreid over 30 jaar, 0.2 miljard per jaar. Daar kan je dus 2 dagen onderwijs per jaar van financieren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |