http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)legalen-bouwen.dhtmlquote:
ROTTERDAM - De EU financiert via het EU-noodfonds de bouw van twee moskeeën voor de vele duizenden illegale moslims in Athene. Dit project in de Griekse hoofdstad zou meer dan 15 miljoen euro aan Europees gemeenschapsgeld moeten gaan kosten.
Volgens de Duitse nieuwswebsite Kopp heeft eurocommissaris Viviane Reding voor mensenrechten er bij Griekenland op aangedrongen een moskee te bouwen, omdat er in de stad geen moskee is, en wel veel moslims.
Griekenland heeft daarom een deel van het geld uit het EU-noodfonds beschikbaar gesteld om de twee toekomstige moskeeën in Athene te bouwen.
De Griekse bevolking zal niet verheugd met deze onverwachte subsidie uit het EU-noodfonds, omdat zij zuchten onder enorme bezuinigingen, die opgelegd zijn door de EU om de Griekse staatsfinanciën weer op orde te krijgen.
In Nederland heeft de PVV inmiddels Kamervragen gesteld aan de staatssecretaris van Europese Zaken, Ben Knapen. De PVV eist van de staatssecretaris dat dit besluit ongedaan wordt gemaakt en dat er geen Nederlands belastinggeld wordt besteed aan dit project.
Geert Wilders noemt het op zijn twitteraccount een 'totale winterzotheid'. (EBO)
Dat zou ik ook wel willen weten, als ze ook kerken en synagogen sponsoren dan zie ik weinig problemen.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:27 schreef Trollface. het volgende:
Ze financieren waarschijnlijk ook kerken.
Dat lijkt me dan een even slechte zaak. Ik maak wat dat betreft verdomd weinig onderscheid in specifieke smaakjes bijgeloof.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:27 schreef Trollface. het volgende:
Ze financieren waarschijnlijk ook kerken.
quote:Steeds meer kerken vragen subsidie aan om hun gebouw in stand te kunnen houden. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed kende dit jaar aan maar liefst 260 kerken 69 miljoen euro subsidie toe, maar kreeg twee keer zoveel aanvragen.
Dat is een absoluut record, meldt de Rijksdienst. Onder de kerken waren onder meer de Westerkerk in Amsterdam, de Grote Kerk in Dordrecht en de Nieuwe Kerk in Den Haag. Werkzaamheden die voor subsidie in aanmerkingen komen variëren van het schoonmaken van schilderingen tot het herstellen van luidklokken en het onderhoud van orgels.
Groene monumenten
Naast kerken kregen ook kastelen, landhuizen, kloosters en boerderijen subsidies toegekend. Nieuw is de subsidie voor groene monumenten als parken en begraafplaatsen. "De architectuur van het landschap en die van het gebouw versterken elkaar," verklaart de Rijksdienst de nieuwe regeling. Van de subsidies is volop gebruik van gemaakt, meldt de dienst.
bron : Trouw http://www.trouw.nl/cultu(...)tijgt_explosief.html
Slechte zaak. Laat bijgelovigen hun eigen broek maar ophouden.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:40 schreef betyar het volgende:
Het restaureren van kerken wordt ook deels betaald door de belastingbetaler.
[..]
Ik word een beetje moe van het demoniseren van moslims en hun geloof. Okee er lopen rotte appels tussen, maar die zijn overal wel te vinden.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:45 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Slechte zaak. Laat bijgelovigen hun eigen broek maar ophouden.
Ik zeg net nog dat ik geen onderscheid maak tussen de verschillende smaakjes Onzichtbaar Tovervriendje.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:51 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik word een beetje moe van het demoniseren van moslims en hun geloof. Okee er lopen rotte appels tussen, maar die zijn overal wel te vinden.
Ik ben ook niet negatief naar jouw toe. Als dat wel zo overkwam: SORRY.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:52 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ik zeg net nog dat ik geen onderscheid maak tussen de verschillende smaakjes Onzichtbaar Tovervriendje.
Er is een behoorlijk verschil tussen restauratie van monumenten en cultureel erfgoed e.d. en het subsidiëren van religies. Het ene valt binnen het takenpakket van de overheid en het andere niet.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:40 schreef betyar het volgende:
Het restaureren van kerken wordt ook deels betaald door de belastingbetaler.
[..]
Dan nog, steun aan de kerk en kerkgebouwen is nog cultureel historisch verantwoord, nieuwbouw van moskeeën dus totaal niet.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:00 schreef TomLievense het volgende:
Als agnost ben ik geen voorstander van steun aan kerken, maar ik vind het jammer dat nu het een moskee is men hijgerig gaat doen. Zolang er kerken gesteund worden moet dat ook gebeuren bij moskees.
Wil TS even duidelijkheid geven.
A) Dit topic gaat over steun van overheden aan religies
of
B) Dit topic gaat over islamisering.
De islam is ook deel van onze cultuur.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:03 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dan nog, steun aan de kerk en kerkgebouwen is nog cultureel historisch verantwoord, nieuwbouw van moskeeën dus totaal niet.
300.000 moslims op in totaal 4 miljoen inwoners. Lijkt mij wel cultureel verantwoord... Hier heeft elk gat 4 kerken voor de verschillende stromingen...quote:Op woensdag 29 december 2010 15:03 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dan nog, steun aan de kerk en kerkgebouwen is nog cultureel historisch verantwoord, nieuwbouw van moskeeën dus totaal niet.
Zeer klein deel, om daar nou miljoenen in te pompen, nee dat doen ze zelf maar. Van die lelijke nieuwbouwkerken mogen ze ook zelf gaan betalen overigens.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:06 schreef TomLievense het volgende:
[..]
De islam is ook deel van onze cultuur.![]()
Ik had het dan ook over financiering, daar gaat het toch ook om? Ik vind financiering van oude kerken cultureel verantwoord, maar de bouw van nieuwe gebouwen c.q. moskeeën dus niet.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
300.000 moslims op in totaal 4 miljoen inwoners. Lijkt mij wel cultureel verantwoord... Hier heeft elk gat 4 kerken voor de verschillende stromingen...
Nogmaals ik ben tegen deze financiering vanwege scheiding tussen kerk en staat maar probeer het wel bij zuivere argumenten te houden.
Dat geld ook voor nieuwbouw kerken?quote:Op woensdag 29 december 2010 15:11 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik had het dan ook over financiering, daar gaat het toch ook om? Ik vind financiering van oude kerken cultureel verantwoord, maar de bouw van nieuwe gebouwen c.q. moskeeën dus niet.
Ja. Zie mijn andere reactie hierboven.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:14 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Dat geld ook voor nieuwbouw kerken?
Helaas denkt de overheid daar anders over.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:14 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja. Zie mijn andere reactie hierboven.
Ik vroeg het omdat het er zo expliciet bijstond cq. moskeeën.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:14 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja. Zie mijn andere reactie hierboven.
Omdat het topic daar over gaat uiteraard.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:17 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Ik vroeg het omdat het er zo expliciet bijstond cq. moskeeën.
Dus om het op monumenten te gooien mag het wel?quote:Op woensdag 29 december 2010 14:57 schreef Picchia het volgende:
[..]
Er is een behoorlijk verschil tussen restauratie van monumenten en cultureel erfgoed e.d. en het subsidiëren van religies. Het ene valt binnen het takenpakket van de overheid en het andere niet.
Dat een object voor religieuze doeleinden wordt gebruikt mag eigenlijk niet meegewogen worden bij het verstrekken van een subsidie. En dat lijkt wel in het bericht in de OP te gebeuren. Geen goed precedent.
Wat mag dan wel? Wat jij doet moet je zelf weten. En als jij je in een monument vestigt dan kun je subsidie aanvragen voor het monument.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:19 schreef betyar het volgende:
[..]
Dus om het op monumenten te gooien mag het wel?
Als het bestemmingsplan het toelaat en ik wil hier in het dorp een moskee opstarten in een oude monumentale boerderij en laat de buitenkant zoals het is. Dan mag het wel van jouw?
En het onderhoud ervan wel? Beetje krom. ik snap je punt maar ga niet in de verdediging door subsidies voor kerken en ander soort religieuze onzin goed te keuren. Laat de K.K. het maar lekker zelf betalen.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:22 schreef Picchia het volgende:
[..]
Wat mag dan wel? Wat jij doet moet je zelf weten. En als jij je in een monument vestigt dan kun je subsidie aanvragen voor het monument. Ik vind het ook prima als in het bestemmingsplan een toepasselijke hoeveelheid ruimte wordt gemaakt. De overheid mag best ruimte maken voor mensen die ergens een religie willen beoefenen, maar daar hoeft zij niet actief aan bij te dragen. Dus geen subsidie voor de bouw van gebedshuizen.
Het is niet krom. Als de Katholieke Kerk een kathedraal wil ombouwen tot een blokkendoos, dan zou dat niet eens mogen. Wellicht heeft de kerk helemaal geen belang bij het behouden en onderhouden van het pand, maar de overheid wel, die wil het straatbeeld en erfgoed behouden voor de gemeenschap. Dan is het toch logisch dat de overheid daar in investeert?quote:Op woensdag 29 december 2010 15:27 schreef betyar het volgende:
[..]
En het onderhoud ervan wel? Beetje krom. ik snap je punt maar ga niet in de verdediging door subsidies voor kerken en ander soort religieuze onzin goed te keuren. Laat de K.K. het maar lekker zelf betalen.
Ik ben het helemaal met je eens.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:34 schreef Picchia het volgende:
[..]
Het is niet krom. Als de Katholieke Kerk een kathedraal wil ombouwen tot een blokkendoos, dan zou dat niet eens mogen. Wellicht heeft de kerk helemaal geen belang bij het behouden en onderhouden van het pand, maar de overheid wel, die wil het straatbeeld en erfgoed behouden voor de gemeenschap. Dan is het toch logisch dat de overheid daar in investeert?
Het is ook helemaal niet vreemd dat een kerk of een persoon verschillende hoedanigheden kan hebben. Een kerk kan tegelijkertijd een monument zijn en een gebedshuis. De overheid die houdt zich niet bezig met gebedshuizen, omdat zij zich niet in de strijd tussen religies wilt mengen uit vrees voor willekeur, maar wel met monumenten, omdat zij die wil behouden.
Als iemand anders in de kerk zou gaan wonen, dan zou die persoon ook het uiterlijk van het pand moeten behouden en daar een subsidie voor kunnen aanvragen. Dat staat volledig los van enige religie.
Laten we het hopen.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:11 schreef KoosVogels het volgende:
God zegene de dag dat die spastische islam-discussie op zn eind loopt.
Die kerken worden over het algemeen gewoon in stand gehouden door de kerkgemeenschap. Eigenlijk zoals het hoort.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:30 schreef TomLievense het volgende:
Het aantal kerkgangers neemt af, eigenlijk zouden we wat kerken moeten ombouwen in moskeeën. Dat bied gelijk een goede mogelijkheid om deze oude kerken in gebruik te houden. Ik vind ook dat de steun aan kerken wel iets minder kan, bij ons in het dorp zijn vijf kerken ik vraag me werkelijk af waar dat goed voor is. Misschien moet men een keuze maken welke kerken men nog wel steund en welke niet.
Als 'ie mooi is.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:53 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens.
Ben jij het ook met mij eens dat wanneer een moskee subsidie aanvraagt voor onderhoud van de moskee dit ook gewoon mogelijk moet zijn.
Alleen als een bepaalde moskee op de monumentenlijst terecht komt/staat.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:53 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens.
Ben jij het ook met mij eens dat wanneer een moskee subsidie aanvraagt voor onderhoud van de moskee dit ook gewoon mogelijk moet zijn.
Mee eens.quote:Op woensdag 29 december 2010 16:16 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Alleen als een bepaalde moskee op de monumentenlijst terecht komt/staat.
Het lijkt me voor de hand liggen dat er voorwaarden gesteld mogen worden voorafgaand aan het verstrekken van een subsidie.
Bovendien zijn er een aantal moskeebesturen die zich voor onderhoud en dergelijke zouden kunnen wenden naar hun broeders en zusters in Dubai en Qatar.quote:
Zou jij het leuk vinden als een kerk die bijvoorbeeld naast je huis staat wordt omgebouwd tot moskee? Dan mag je elke vrijdag genieten van het gejengel van de minaret.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:30 schreef TomLievense het volgende:
Het aantal kerkgangers neemt af, eigenlijk zouden we wat kerken moeten ombouwen in moskeeën. Dat bied gelijk een goede mogelijkheid om deze oude kerken in gebruik te houden. Ik vind ook dat de steun aan kerken wel iets minder kan, bij ons in het dorp zijn vijf kerken ik vraag me werkelijk af waar dat goed voor is. Misschien moet men een keuze maken welke kerken men nog wel steund en welke niet.
Kunnen ze niet alle moskeegangers oproepen via SMS?quote:Op woensdag 29 december 2010 18:55 schreef Holograph het volgende:
[..]
Zou jij het leuk vinden als een kerk die bijvoorbeeld naast je huis staat wordt omgebouwd tot moskee? Dan mag je elke vrijdag genieten van het gejengel van de minaret.
De Islam is letterlijk en figuurlijk nog ergens in de 16e eeuw, toen bestonden SMS-diensten nog nietquote:Op woensdag 29 december 2010 19:29 schreef Picchia het volgende:
[..]
Kunnen ze niet alle moskeegangers oproepen via SMS?
In het Midden-Oosten loopt vrijwel iedereen met een mobieltje. Ze wonen in krothuisjes, maar hebben wel de nieuwste Samsung. Te bizar.quote:Op woensdag 29 december 2010 20:40 schreef Holograph het volgende:
[..]
De Islam is letterlijk en figuurlijk nog ergens in de 16e eeuw, toen bestonden SMS-diensten nog niet
Met een beetje geluk zit je zelf in de tram waar de bom ontploft, bedoel je? Wil best voor je duimen, als je dat prettig vindt.quote:Op woensdag 29 december 2010 21:08 schreef mlg het volgende:
Wanneer plegen onze beste licht getinte vrienden nou eens een aanslag in Nederland. Ik kan niet wachten..
In mijn streek heb je geen tram.quote:Op woensdag 29 december 2010 21:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met een beetje geluk zit je zelf in de tram waar de bom ontploft, bedoel je? Wil best voor je duimen, als je dat prettig vindt.
Excuus; huifkar.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |