Ik legde het misschien niet goed uit, maar wat ik bedoelde is dat bij specialistische kennis je er waarschijnlijk al langere tijd zit. Hierdoor heb je meer schaaljaren en dus een hoger uurloon.quote:Op maandag 10 januari 2011 00:00 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Het uurloon gaat helemaal niet omhoog als je specialistische kennis hebt. Je hebt postbodes met simpele wijken, met moeilijke wijken, die 100 wijken kennen, of maar 1. Dat maakt geen verschil voor het uurloon. Het enige wat invloed heeft op je uurloon is je functie (meestal schaal 2, of, bij oudere bestellers, schaal 3) en je leeftijd.
Ja, dat welquote:Op zondag 9 januari 2011 22:05 schreef sbientje het volgende:
[..]
ik kan ook geen huisnummers opnoemen met een sticker maar als ik er dan loop weet ik het wel
Is dat niet erg tijdrovend? Als er niet heel veel post is, kan ik me voorstellen dat je wel twee keer zo lang bezig bent met voorbereiden. "Vroeger" (paar jaar geleden) werd dat nog wel eens gedaan ja, als er twee HAH waren. Maar ik vond het echt zonde van de tijd eigenlijk.quote:Op zondag 9 januari 2011 22:08 schreef lbeew het volgende:
[..]
Voor een wijk die ik goed ken zet ik altijd HAH ertussen als het slecht weer is, zodat ik geen aparte bundel vast hoef te houden. Makkelijker post droog te houden en als het koud is kan ik dan echte handschoenen aan ipv handschoenen zonder vingertoppen.
Geluk dat het een klein wijkje is, doe dan niet per se altijd elk huisnummer precies, bijvoorbeeld een paar batterij brievenbussen dan het aantal brievenbussen zonder sticker tussendoor. Geloof dat het wijkje waar ik het voor doe maar 50 addressen heeft zonder sticker.quote:Op maandag 10 januari 2011 10:11 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Ja, dat weldat bedoel ik ook
op straat is het anders dan zo uit je hoofd oplepelen.
[..]
Is dat niet erg tijdrovend? Als er niet heel veel post is, kan ik me voorstellen dat je wel twee keer zo lang bezig bent met voorbereiden. "Vroeger" (paar jaar geleden) werd dat nog wel eens gedaan ja, als er twee HAH waren. Maar ik vond het echt zonde van de tijd eigenlijk.
Wat ís Georoute?quote:Op maandag 10 januari 2011 00:00 schreef Peterselieman het volgende:
Hoe ver is de invoering van Georoute trouwens bij iedereen?
Bij ons zijn de voorstellen keer op keer afgewezen omdat er niet bestaande straten en adressen tussen zitten ...
De route die je moet bezorgen wordt in de toekomst door de computer uitgestippeld, zodat je zo efficiënt mogelijk kunt lopen/fietsen/rijden. Aan de hand van die route zal de post gesorteerd gaan worden.quote:
Oke daar zit ik dus niet op te wachtenquote:Op maandag 10 januari 2011 15:46 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De route die je moet bezorgen wordt in de toekomst door de computer uitgestippeld, zodat je zo efficiënt mogelijk kunt lopen/fietsen/rijden. Aan de hand van die route zal de post gesorteerd gaan worden.
Niets, behalve dan dat ze de normtijden er ook op aanpassen ...quote:
ja dat is minder, maar dat is een andere discussie lijkt mequote:Op maandag 10 januari 2011 17:05 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Niets, behalve dan dat ze de normtijden er ook op aanpassen ...
Met efficient is niets mis, maar het punt is dat TNT vaak hele andere opvattingen heeft over wat efficient is dan de mensen op de werkvloer zelf. Zo vindt TNT het ook handiger als je tijdens het voorbereiden per vakje afbundelt en meteen in de tas gooit, waarbij je vooral niet mag controleren of er verkeerd gesorteerde post tussen zit. Degene op straat kon vroeger gelijk bundel 1 pakken en had dan meteen een handig rondje. Nu moet hij soms wel 8 minibundeltjes meenemen, en als je er 1 vergeet moet je weer teruglopen. Ook heb je meer loopwerk door het grotere aantal fouten, omdat er nu pas op straat gecontroleerd mag worden, en het daar nu eenmaal meer werk is om het te herstellen. Tenzij je alle fouten opspaart en op het depot terug neerdondert, wat steeds meer mensen nu doen. Straks loop je op straat met een postvest en 3 verschillende bundels: 24 uurs post, 48 uurs post en tot 5 soorten hah. Dat mag je dan pakken "tijdens het lopen", dus dat kost dan geen extra tijd. Maar de leiding bedenkt natuurlijk niet dat het aantal handelingen wat je al lopend van de ene deur naar de andere kunt uitvoeren, niet oneindig is. Zeker bij huizen zonder tuinen sta je vaak al in 3 seconden bij de volgende deur, da's onvoldoende tijd om dat allemaal uit te zoeken. Dus op straat ben je veel langer bezig, maar ik vraag me af of je er straks tijd bijkrijgt. Zal wel niet. En bij flats ben je helemaal zuur: kan je ieder bussenfrontje straks 3x afgaan!quote:Op maandag 10 januari 2011 17:00 schreef sbientje het volgende:
wat is er mis met efficient?![]()
ik heb vandaag schadeformulier ingevuld voor de beschadigde deur... al die kutvragen en dat terwijl er niet eens een andere auto bij betrokken was
Dat dus. Postbezorgers moeten gewoon bezorgen en niet gaan routes veranderen. Die wijken loop je soms 2x zo snel met de oude route. Maar ja dan moet je wel wat meer post op de schouder nemen. Maar dat kunnen de tere zieltjes niet aan. Laatst had ik er een bij de kast staan ( pb+ die weer eens een onhaalbare tijd had doorgegeven wanneer die wijk klaar staat) en ging zeiken over een straat die bij een vakje hoorde en dat het allemaal niet klopte blablabla en dat dat dus de reden is waarom het elke keer fout ging.quote:Op maandag 10 januari 2011 15:56 schreef tntster het volgende:
haha allemaal herkenbaar ja,
bij ons stonden wijken 30 jaar lang hetzelfde, de postbezorgers mochten hun eigen draai eraan geven en haalden zowaar alle rondjes uit elkaar![]()
Als ik de wijk voor mezelf zet doe ik em eigenwijs terugleggen in de kast en volgens de gouwe/ouwe tijd zetten en afbundelen.
Heb me hier ook een enkele keer met geo route bezig gehouden
(voornamelijk controleren van plattegronden, huizen en huisnummers) en daar klopte al geen draak van.
Als georoute hier ingaat, ga ik eruit![]()
herkenbaar idd. die karretjes die wij nu hebben (heten geen multikarren, maar hebben weer een andere naam geloof ik) zijn ook zo irritant. En je loopt er steeds tegenop. Het is helemaal niets. Vanaf morgen gaat bij ons Optivo streng in. Ben blij dat ik de hele week niet hoef te werken verder. Ben trouwens benieuwd naar mijn salaris, maar daar moeten we nog 1,5 week op wachtenquote:Op maandag 10 januari 2011 20:19 schreef carboni het volgende:
[..]
Dat dus. Postbezorgers moeten gewoon bezorgen en niet gaan routes veranderen. Die wijken loop je soms 2x zo snel met de oude route. Maar ja dan moet je wel wat meer post op de schouder nemen. Maar dat kunnen de tere zieltjes niet aan. Laatst had ik er een bij de kast staan ( pb+ die weer eens een onhaalbare tijd had doorgegeven wanneer die wijk klaar staat) en ging zeiken over een straat die bij een vakje hoorde en dat het allemaal niet klopte blablabla en dat dat dus de reden is waarom het elke keer fout ging.
Sommige postbezorgers zijn echt niet uit te staan, moet je eens op een depot een praatje maken. Veel zeiken er dat er zo veel fouten in de sortering zijn en dat dat allemaal de schuld is van de postbodes. En als je ze verteld dat het min of meer verboden is om op fouten te controleren kijken ze je aan of je het uit je duim zuigt.
Aan de andere kant zijn de postbezorgers zijn ook wel begripvol dus die moeten zich niks van deze rant aantrekken. Al en al ben ik er wel blij mee dat ze de postbezorgers nu zo goed als altijd naar een depot laten gaan ipv de vestiging.
Overigens zou ik het al heel snel helemaal zat zijn als postbezorger. Heb het wel eens in de zomer gedaan, geen binnenwerk maar je komt helemaal afgepeigerd thuis. Al dat gezeik va tassen die niet staan op de tijd waar ze horen te staan, roosters die opeens totaal veranderen maar waar jij geen zicht op hebt, geen wc's, geen stromend water, geen verwarming.
Overigens word de kloof tussen het management en de medewerkers steeds groter. Die domme ideeen waar ze steeds geld aan spenderen hadden nooit van de tekentafel mogen komen. Zoals die multikarren die in een hoek staan te verstoffen, dat georoute etc etc. In de zomer waren er hier "optimalisaties" voor het vossen waar ze meerdere wijken in de blauwe bakken deden. Dan had je dus een bak met de post voor de 1e wijk van een kast boven en laatste onder. Maar het gebeurde natuurlijk vaak dat er 2/3 enveloppen verkeerd terecht kwamen waardoor er nog een heel stuk wijk achterbleef. En dat allemaal om 3 minuten te besparen bij het vossen.
Ja die karren hebben ze hier ook... Ze staan altijd in de weg en je moet ze bij je eigen werkplek neerzetten. Het is verboden om ze ergens anders netjes te "parkeren".. Dus als 1 of andere flapdrol je kar "jat" ben jij het haasjequote:Op maandag 10 januari 2011 20:32 schreef sbientje het volgende:
[..]
herkenbaar idd. die karretjes die wij nu hebben (heten geen multikarren, maar hebben weer een andere naam geloof ik) zijn ook zo irritant. En je loopt er steeds tegenop. Het is helemaal niets. Vanaf morgen gaat bij ons Optivo streng in. Ben blij dat ik de hele week niet hoef te werken verder. Ben trouwens benieuwd naar mijn salaris, maar daar moeten we nog 1,5 week op wachten
Op zich zijn die karretjes een verbetering tov de bakdragers. Alleen jammer dat ze zoveel plaats innemen in het pad als ze aan je kast zijn gekoppeld, dat de postverdeler er niet meer door kan. En ik wil niet weten wat het gekost heeft, alleen op onze vestiging staat vermoedelijk al voor duizenden euro's.quote:Op maandag 10 januari 2011 20:32 schreef sbientje het volgende:
[..]
herkenbaar idd. die karretjes die wij nu hebben (heten geen multikarren, maar hebben weer een andere naam geloof ik) zijn ook zo irritant. En je loopt er steeds tegenop. Het is helemaal niets. Vanaf morgen gaat bij ons Optivo streng in. Ben blij dat ik de hele week niet hoef te werken verder. Ben trouwens benieuwd naar mijn salaris, maar daar moeten we nog 1,5 week op wachten
Denk dat de meeste wijken wel efficienter kunnen, heb m'n eigen route ook compleet omgegooid waardoor ik 10 km. minder rijd dan hoe ie normaal gereden wordt. ( op een totale route van normaal 85 km. )quote:Op maandag 10 januari 2011 16:01 schreef Drassss het volgende:
Sprak net de teamleider en volgende week gaat de geo hier in. Ik ga er weinig van merken als zaterdagbezorger maargoed...
Dat post van de HSM, rode bak, heeft bijna altijd wel sorteerfouten vaak aan het begin of einde. Soms is het een andere straat, soms compleet andere wijk/stad. Kost misschien 10 sec per vakje om alles na te gaan, maar er zijn er hier mensen op aangesprokenquote:Op maandag 10 januari 2011 20:29 schreef Drassss het volgende:
Carboni, wat is precies het "niet mogen controleren op fouten"? Ik ben redelijk nieuw bij TNT dus dat zegt me nu nog niks
Ah oke, dan volgde ik je toch. Pff waanzin....quote:Op maandag 10 januari 2011 22:50 schreef carboni het volgende:
[..]
Dat post van de HSM, rode bak, heeft bijna altijd wel sorteerfouten vaak aan het begin of einde. Soms is het een andere straat, soms compleet andere wijk/stad. Kost misschien 10 sec per vakje om alles na te gaan, maar er zijn er hier mensen op aangesprokenterwijl het op straat veel meer tijd kost om het weer goed te doen. Typisch een voorbeeld van verkeerde bezuiniging. Gelukkig zijn er geen TC's hier die dit optivo gezeik hebben volgehouden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |