dan krijg ik een beetje het idee dat ze hoe ouder ze worden hoemeer ze op een varken gaan lijken... <quote:Op maandag 27 december 2010 15:33 schreef Pleiades het volgende:
groeten zij elkaar door middel van het langs elkaar wrijven van de neuzen.
je zal de moeite maar nemenquote:Op dinsdag 28 december 2010 17:25 schreef PersonalAssistant het volgende:
[..]
uit
Zoals bij de meeste bovennatuurlijke wezens het geval is, is de voorstelling van de kabouter door de eeuwen heen veranderd. Het is moeilijk te zeggen hoe deze precies was in vroegere tijden, maar er zijn gelukkig altijd wel wat aanwijzingen te vinden in de naam zelf.
De etymologie van kabouter is echter een aardige uitdaging. Wat in elk geval vast staat is dat het een vervorming is van de oudere, Middelnederlandse vorm coboud; dat lijkt al wat meer op Duits Kobold. Het eerste deel in kabouter/coboud/Kobold is hoogstwaarschijnlijk Oudgermaans *kuban huis, vanwaar (oostelijk) Middelnederlands cove hut, huisje, Duits Koben schuurtje, hok, Oudengels cofa kleine ruimte en Oudnoords kofi vertrek. Vergelijk voor dit deel Oudengels cofgodas huisgoden.
Maar het tweede deel in kabouter/coboud/Kobold is een stuk duisterder. Hiervoor worden door het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands (EWN) drie mogelijkheden gegeven. De eerste is Oudgermaans *waldaz heerser, een woord dat ook te vinden is in voornamen als Wouter (< *Waldaharjaz legerleider) en Arnoud (< *Arnuwaldaz heerser als een arend), en dat verwant is aan het woord geweld en Middelnederlands wouden heersen. Het heeft overigens niets met woud bos te maken. Een kabouter/coboud/Kobold is dan een heerser van het huis. Dit lijkt mij onwaarschijnlijk, want dan zouden we voor de Duitse vorm eerder Kobolt dan Kobold verwachten. Bovendien was de heerser van het huis nog altijd het hoofd van de familie.
Waarschijnlijker is dan de mogelijkheid dat het hier gaat om Oudgermaans *hulțaz genegen, getrouw, vanwaar onder meer Oudnederlands hold, Oudsaksisch hold, Oudhoogduits hold, Oudengels hold en Oudnoords hollr. Het is nog te vinden in de uitdrukking hou en trouw. Een variant hiervan, *hulțan, betekende zoiets als vriend, en werd in de Germaanse talen vaak gebruikt ter aanduiding van bepaalde bovennatuurlijke wezens. Zo is nog in het Duits een Unhold een boze geest, duivel en sprak men in het Middelnederlands van goede houden goede geesten, beschermgeesten. Verder verwant zijn overigens hulde eerbetoon, erkenning en hellen nijgen. Een kabouter/coboud/Kobold is dan een huisgeest.
Hiermee wordt echter niet verklaard waarom er in kabouter een -b- zit, in plaats van de te verwachten Nederlandse -v-. Daarom legt het EWN nog de mogelijkheid voor dat het tweede deel van kabouter/coboud/Kobold Oudgermaans *balțaz moedig is, vanwaar onder meer Duits bald gauw en Nederlands boud stoutmoedig. Dit lijkt mij echter zeer onwaarschijnlijk. Immers, wat zouden wij ons dan moeten voorstellen bij een huis-moedige? Bovendien zouden we voor de Duitse vorm ook eerder Kobald verwachten dan Kobold.
Nee, dan lijkt mij de tweede mogelijkheid toch het meest waarschijnlijk; kabouter/coboud/Kobold is de voortzetting van *kubahulțaz huisgeest. Dit werd in het vroege West-Germaans samengetrokken tot *kobold. Al gauw wist men niet meer wat voor een samenstelling dit precies was; men dacht er bold boud in te herkennen, en legde daar vervolgens de klemtoon op, waardoor de verwachte verandering van -b- naar -v- in het Nederlands kon uitblijven. Daarna volgde nog de normale, Nederlandse algemene klankontwikkeling van -old naar -oud, en verdere vervorming. Het verloop was dan als volgt:
Oudgermaans *kubahulțaz > Westgermaans *kobold (KO-bold) > Oudnederlands *kobold (ko-BOLD) > Middelnederlands coboud (ko-BOUD) > Nederlands kabouter (ka-BOU-ter). Ter vergelijking: een correcte voortzetting van *kubahulțaz zou geleid hebben tot Nederlands koofhoud, of in samengetrokken vorm kovoud of koveld (met de klemtoon dus op de eerste lettergreep).
Zoals ik in het begin al aangaf: we kunnen ons afvragen in hoeverre de huidige voorstelling van de kabouter overeenkwam met die van de oorspronkelijke *kubahulțaz. Dat die laatste niet standaard met een rode puntmuts rondliep lijkt voor de hand te liggen, maar hoe zit het met de afmetingen? Werd de *kubahulțaz van oudsher als een voetlang wezentje gezien? En hoe gemoedelijk was hij? In de voorstelling van Poortvliet en Huygen was de kabouter niet zonder meer even vriendelijk; hij kon best een pestkop zijn. Wij weten ook dat men er in de Oudgermaanse tijd zorg voor droeg goede verhoudingen te onderhouden met de bovennatuurlijke wezens om hem heen, de huisgeesten inbegrepen. Men zag een vriendelijke geest liever niet vertrekken, of erger nog: dat hij veranderde in een onvriendelijke geest, een heuse kwelgeest.
Goeie post!quote:Op dinsdag 28 december 2010 17:25 schreef PersonalAssistant het volgende:
[..]knip
maar ook deze encyclopedie n legt de link.
Niet waar!quote:Op woensdag 29 december 2010 14:27 schreef arucard het volgende:
Ik zie ze inderdaad weleens in tuinen staan. Maar ze zijn echt heel erg bang van mensen hoor, want ze zijn altijd helemaal verstijfd van angst.
Wie bewijst dan dat ze niet bestaan?quote:Op donderdag 30 december 2010 18:58 schreef algebra010 het volgende:
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat kabouters bestaan, dat neemt niet weg dat het leuk is te denken dat ze wel bestaan.
Vrijwel alle boeken van Rien Poortvliet, waaronder 'het leven en werken van de kabouter' voor het idee van de kabouters, en oude boeken waarvan de schrijver niet bekend is als bewijs dat kabouters bestaan.quote:Op donderdag 30 december 2010 18:56 schreef Chocolate-chick het volgende:
Welk boek bedoeld de TS eigenlijk?
En hoe weet je dat dat boek op de feiten gebaseerd is dat kabouters bestaan?
En wat zegt dat boek dat kabouters bestaan dan?quote:Op donderdag 30 december 2010 18:59 schreef Pleiades het volgende:
[..]
Vrijwel alle boeken van Rien Poortvliet, waaronder 'het leven en werken van de kabouter' voor het idee van de kabouters, en oude boeken waarvan de schrijver niet bekend is als bewijs dat kabouters bestaan.
Ik geloof niet zozeer dat die verhalen waargebeurd zijn, wel dat ze gebaseerd zijn op de waarheid. 'Normale' boeken gaan ook over mensen, die meestal niet echt bestaan, maar de mens zelf bestaat wel.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:40 schreef opastokvis het volgende:
TS, dat boek waarin Poortvliet en Huygen naar Rusland (of weet ik waar) gaan, geloof je ook dat dit verhaal waargebeurd is?
overigens hoor je veel mensen die poortvliets eerste boek gelezen hebben dat ze er bijna in zouden geloven hoor.
maar die kerel kon ook zo terloops en met veel humor vertellen, de mooie schilderijen doen de rest.
Bewijzen dat iets niet bestaat is zinloos, omdat dit oneindig veel mogelijkheden geeft en veelal onmogelijk is. De onwaarheid van iets niet kunnen bewijzen maakt het niet meer waar.quote:Op donderdag 30 december 2010 18:59 schreef Chocolate-chick het volgende:
[..]
Wie bewijst dan dat ze niet bestaan?
Ze laten zich niet gauw zien, maar het zijn vooral oude geschriften van de tijd waarin de mens nog één was met de natuur, en toen hadden ze wel contact met de mens.quote:Op donderdag 30 december 2010 19:00 schreef Chocolate-chick het volgende:
[..]
En wat zegt dat boek dat kabouters bestaan dan?
Waaraan kun je ze herkennen?
Er zijn dus mannen en vrouwen? en die maken dan kleine kabouters?quote:Op donderdag 30 december 2010 19:02 schreef Pleiades het volgende:
[..]
Ze laten zich niet gauw zien, maar het zijn vooral oude geschriften van de tijd waarin de mens nog één was met de natuur, en toen hadden ze wel contact met de mens.
En ze hebben een mutsje, gefronst gezicht, en mannen -jazeker- een baard. Het idee dat men heeft van de kabouter klopt redelijk.
De verhalen, de boeken, en een beetje geloof van mijn kant.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:21 schreef summer2bird het volgende:
TS wat is jouw bewijs dat kabouters echt bestaan eigenlijk?
Ja, mannen en vrouwen, en die maken op de voor de mens gewone wijze kleine kaboutertjes. De cyclus van de kaboutervrouw en de draagtijd zijn wel anders dan bij de mens.quote:Op donderdag 30 december 2010 19:03 schreef Chocolate-chick het volgende:
[..]
Er zijn dus mannen en vrouwen? en die maken dan kleine kabouters?
Dus ze verliest wel bloed of loopt dat ook anders??quote:Op donderdag 30 december 2010 19:04 schreef Pleiades het volgende:
[..]
Ja, mannen en vrouwen, en die maken op de voor de mens gewone wijze kleine kaboutertjes. De cyclus van de kaboutervrouw en de draagtijd zijn wel anders dan bij de mens.
Voor zover mijn kennis over de kabouter strekt menstrueert de kaboutervrouw ook.quote:Op donderdag 30 december 2010 19:05 schreef Chocolate-chick het volgende:
[..]
Dus ze verliest wel bloed of loopt dat ook anders??
Nouuuu, verhalen over kleine mensjes in allerlei soorten circuleren al millennia. En in vele landen worden ze ook heel serieus genomen - tot en met het schaaltje melk aan toequote:Op donderdag 30 december 2010 18:58 schreef algebra010 het volgende:
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat kabouters bestaan
In IJsland worden oude legendes waarin trollen, aardgeesten, etc in voorkomen steeds populairder, vooral bij de jongeren. Het heeft meer met trots op hun eigen cultuur te maken dan met echt geloof, echter zijn er mensen die het heel serieus nemen.quote:Op donderdag 30 december 2010 19:09 schreef MisterSqueaky het volgende:
Nouuuu, verhalen over kleine mensjes in allerlei soorten circuleren al millennia. En in vele landen worden ze ook heel serieus genomen - tot en met het schaaltje melk aan toe
Sorry hoor maar ze zijn niet bepaald fictiefquote:Op donderdag 30 december 2010 23:49 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Maar kabouters? Ik denk dat hier mensen zijn die het schattige wezens vinden, het erg jammer vinden dat ze fictief zijn en daarom eigenlijk aannemen dat ze werkelijk bestaan.
met die mobieltjes van tegenwoordig waren ze allang gefotografeerd geweest.quote:Op vrijdag 31 december 2010 18:30 schreef Parabolismic het volgende:
Sorry hoor maar ze zijn niet bepaald fictief.. het feit dat er in deze ratio-gerichte maatschappij geen plek is voor ervaring, en verder kijken dan je neus lang is wil niet zeggen dat andere wezens maar fictief zijn.
Ik weet vanaf dat ik klein ben al dat er elfen zijn en voor mij zijn ze geen fictie maar levensecht, dat ze zich niet laten fotograferen en heel veel mensen ze niet zien lijkt me ergens heel logisch. Mensen staan er niet voor open en wezens van een bepaalde dimensie laten zich niet op beeld vastleggen.
Maar goed dan krijg je het eeuwige gezeik van: ja maar wat ik niet zie, bestaat niet. En dat is het bekrompen tunnelvisie hebbende van de mens
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |