Mijn bijbel heeft geen boek in het oude testament dat 'wijsheid' heet. Ik heb in 'spreuken' en 'prediker' gekeken aangezien dat de wijsheidsgeschriften worden beschouwd, maar daar staat dit niet in. Dus waar komt dit precies vandaan?quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:54 schreef ATON het volgende:
[..]
De enige keer dat er sprake is van de duivel in het O.T. is in " Wijsheid 2; 23-24 " :
23 God heeft de mens immers geschapen voor de eeuwigheid, als afspiegeling van zijn eigen wezen. 24 Maar de duivel heeft uit jaloezie de dood in de wereld gebracht; ieder die hem toebehoort roept de dood over zich af.
Hier blijkt dat de duivel enkel de dood gebracht heeft. De "heer van het kwaad" is hij enkel in het N.T. Raar figuur, die duivel.
Als ik je hiermee van dienst kan zijn :quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mijn bijbel heeft geen boek in het oude testament dat 'wijsheid' heet. Ik heb in 'spreuken' en 'prediker' gekeken aangezien dat de wijsheidsgeschriften worden beschouwd, maar daar staat dit niet in. Dus waar komt dit precies vandaan?
Is de duivel in het Oude Testament de tegenstander van God, net zoals in het Nieuwe Testament? Dat is de vraag.quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De duivel is in oud en nieuw testament verleider en aanklager. Ik zie geen grote verschillen die doen vermoeden dat de christelijke duivel anders is.
Hier alle tekstplaatsen in het OT waar Satan voorkomt (14 verzen, waarvan 11 uit Job).quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:56 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Is de duivel in het Oude Testament de tegenstander van God, net zoals in het Nieuwe Testament? Dat is de vraag.
Wijsheid van Salomo.quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mijn bijbel heeft geen boek in het oude testament dat 'wijsheid' heet. I
De vraag was DE DUIVEL en niet SATAN. Er is wel degelijk een verschil hoor !!quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hier alle tekstplaatsen in het OT waar Satan voorkomt (14 verzen, waarvan 11 uit Job).
Dankje, maar ik zei al: ik geloof niet dat de deuterocanonieke werken binnen het kader 'door God geinspireerd' horen, noch dat ze betrouwbaar zijn. Het onderscheid is er niet voor niets. Dus alles wat daar in staat, heeft voor mij geen autoriteit. Als je met iets uit de canon zelf komt, en niet uit de deuterocanon, zal ik daar op in gaan.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Als ik je hiermee van dienst kan zijn :
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl
Nee, maar bij het bespreken van de God volgens het christelijk geloof is het wel belangrijk om datgene te bespreken waar de meerderheid van de gelovigen autoriteit aan geven.quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:05 schreef Modus het volgende:
Maar bepalen wat wel en niet bij de bijbel hoort en al dan niet goddelijk geïnspireerd is is toch gewoon mensenwerk Ali.
Ik zal hier even duidelijk over zijn: NIKS VAN DE TORAH, BIJBEL OF DE KORAN IS DOOR GOD GEÏNSPIREERD, en dus geen van die geschriften zijn betrouwbaar.quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dankje, maar ik zei al: ik geloof niet dat de deuterocanonieke werken binnen het kader 'door God geinspireerd' horen, noch dat ze betrouwbaar zijn. Het onderscheid is er niet voor niets. Dus alles wat daar in staat, heeft voor mij geen autoriteit. Als je met iets uit de canon zelf komt, en niet uit de deuterocanon, zal ik daar op in gaan.
Ik heb dat volste recht: een moslim kun je ook niet op de incoherenties van de koran wijzen door met bijbelverzen aan te komen, of sprookjes over hans en grietje.
Ik ben zelf christelijk, en erken zelf het gezag van de canonieke boeken. De deuterocanonieke boeken heb ik wel doorgelezen, maar erken daar het gezag niet van.quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:37 schreef nostradama het volgende:
Oh en wat zegt jou eigen gezag daarover? Of volg je liever wat anderen je voorschrijven?
En omdat de meerderheid van de gelovigen daar autoriteit aan geven is dit de norm voor dé lektuur ? Dat meen je toch zelf niet ?quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:34 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Nee, maar bij het bespreken van de God volgens het christelijk geloof is het wel belangrijk om datgene te bespreken waar de meerderheid van de gelovigen autoriteit aan geven.
De deutero canonieke boeken worden als gezaghebbend beschouwd binnen de rooms katholieke kerk. Deze boeken worden echter binnen de meeste andere genootschappen niet als gezaghebbend beschouwd.
Je bent er erg zeker van als ik afga op je hoofdletters...quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik zal hier even duidelijk over zijn: NIKS VAN DE TORAH, BIJBEL OF DE KORAN IS DOOR GOD GEÏNSPIREERD, en dus geen van die geschriften zijn betrouwbaar.
Sorry, te laat gezien dat ik de kappitels had aan staan.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:12 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je bent er erg zeker van als ik afga op je hoofdletters...
ALLES VAN DE THORA EN DE BIJBEL EN DE KORAN IS DOOR GOD GEINSPIREERD.
Jij begrijpt dat deze zin net zo weinig zegt als bovenstaande
En welke boeken mogen we dan voor uw discussie wél meenemen om vergissingen te voorkomen. ( ??????? )quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:10 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik ben zelf christelijk, en erken zelf het gezag van de canonieke boeken. De deuterocanonieke boeken heb ik wel doorgelezen, maar erken daar het gezag niet van.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het van belang is voor de discussie om een afkadering te maken van de boeken die als algemeen gezaghebbend worden beschouwd. Er zijn veel verschillende boeken, en veel verschillende individuen met een eigen mening, maar die kan je niet meenemen in een algemene discussie.
Ik kan heel kort zijn over de Here en wel dat hij in je hart zit,ook al geloof je er niet in.quote:Op zondag 26 december 2010 22:47 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
Wat is God?
Hiermee bedoel ik de christelijke God uit de Bijbel (NT en OT)??
Mijn theorie:
Ik ben ervan overtuigd dat God geen persoonlijkheid heeft. God staat in zekere zin gelijk aan de verlichting; Jezus was later uitgeroepen tot God (Nicea) en Jezus was een verlicht persoon. God is hetgeen dat je moet volgen: het witte paard van Plato.
Sommige mensen vinden God een 'Big Brother' idee: begaat geen zonden etc... Dat verklaar ik door te zeggen dat wanneer men serieuze zondes begaat (moord, verkrachtig enz... ieder moet de paarden immers in bedwang houden) men in de hel komt. Hel is door de kerk opgeblazen om mensen bang te maken, maar wat veel relevanter is, is dat het reïncarneren betekent... het opnieuw proberen.
Wat denkt u?
En waar baseer jij op dat hij in ieders hart zit?quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:17 schreef galtfactory het volgende:
[..]
Ik kan heel kort zijn over de Here en wel dat hij in je hart zit,ook al geloof je er niet in.
quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:17 schreef galtfactory het volgende:
Ik kan heel kort zijn over de Here en wel dat hij in je hart zit,ook al geloof je er niet in.
Als ik godsdienstgeschiedenis wil doen kan ik ook de apocrieven, zowel de joodse als de christelijke niet uitsluiten. Het gaat niet op om enkel dat te nemen wat in het kraampje past. Dat deden ze reeds onder keizer Constantijn en daar bezondig ik me niet aan.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:28 schreef Murvgeslagen het volgende:
Misschien is het onduidelijk wat ik wil zeggen, probeer het nog duidelijk te maken:
Hierboven wordt een discussie gevoerd over de bijbel, het is dan belangrijk om af te bakenen wat je onder de bijbel verstaat . Dat kun je doen op basis van een individuele mening, maar je kunt bij een algemene discussie beter de algemeen aanvaarde vorm gebruiken.
Wellicht kan een chirurg dat wegsnijden, lijkt me niet gezond zo'n heer in je hart.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:17 schreef galtfactory het volgende:
[..]
Ik kan heel kort zijn over de Here en wel dat hij in je hart zit,ook al geloof je er niet in.
Je mag van mij aannemen ( of niet, dat staat je vrijquote:Op donderdag 27 januari 2011 16:24 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Wellicht kan een chirurg dat wegsnijden, lijkt me niet gezond zo'n heer in je hart.
Je had het niet over Godsdienstgeschiedenis, maar om het aantal keren dat het specifieke woord "duivel" in de Bijbel staat, het is dan belangrijk welke boeken jij daar dan onder verstaat en welke vertaling je daarvoor wilt gebruiken:quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:14 schreef ATON het volgende:
[..]
Als ik godsdienstgeschiedenis wil doen kan ik ook de apocrieven, zowel de joodse als de christelijke niet uitsluiten. Het gaat niet op om enkel dat te nemen wat in het kraampje past. Dat deden ze reeds onder keizer Constantijn en daar bezondig ik me niet aan.
quote:Maar bepalen wat wel en niet bij de bijbel hoort en al dan niet goddelijk geïnspireerd is is toch gewoon mensenwerk Ali.
Alle boeken links van deze site:quote:Op donderdag 27 januari 2011 16:40 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je had het niet over Godsdienstgeschiedenis, maar om het aantal keren dat het specifieke woord "duivel" in de Bijbel staat, het is dan belangrijk welke boeken jij daar dan onder verstaat en welke vertaling je daarvoor wilt gebruiken:
[..]
quote:Op donderdag 27 januari 2011 17:15 schreef ATON het volgende:
[..]
Alle boeken links van deze site:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl
En niet Lucifer of Satan. Dat was niet de vraag. Voer zelf maar het woord DUIVEL in en kijk waar dit in voor komt.
Welk woord wordt nog meer als "duivel" vertaald?quote:Op donderdag 27 januari 2011 12:12 schreef Haushofer het volgende:
Wat dan precies? De tekstplaatsen die ik heb aangegeven gebruiken zover ik weet allemaal de titel "satan", wat als "duivel" is vertaald (zie hier).
Verder heb je nog titels als "Baäl-Zebub", zoals in 2 Koningen, maar dat slaat niet op de duivel, maar op de Filistijnse god van Ekron. In het NT wordt Beëlzebub als koning der demonen neergezet (Matt.12:24, Marc.3:22, Luc.11:15), maar in het OT volgens mij niet.
Dus wat het verschil is tussen "duivel" en "satan" in het OT ontgaat me.
Jongen, kalmeer een beetje, en laat je rede spreken, geen loze kreten. Indien er buiten de deuterocanonieke boeken niets wijst op een groot verschil tussen de duivel in OT en NT, accepteer dat dan, en verkondig niet iets anders.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik zal hier even duidelijk over zijn: NIKS VAN DE TORAH, BIJBEL OF DE KORAN IS DOOR GOD GEÏNSPIREERD, en dus geen van die geschriften zijn betrouwbaar.
Nogmaals: komen we in het Oude Testament een Grote Tegenstander van God tegen, die voortdurend met Jahweh in strijd is om zoveel mogelijk zieltjes in zijn kamp te krijgen? Waarom lezen we in Genesis niets over zijn opstand en zijn val uit de hemel?quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jongen, kalmeer een beetje, en laat je rede spreken, geen loze kreten. Indien er buiten de deuterocanonieke boeken niets wijst op een groot verschil tussen de duivel in OT en NT, accepteer dat dan, en verkondig niet iets anders.
Maar-vent-toch, mijn naam is Rede ! Over welke loze kreten heb je het ? Heb ik iets geschreven over het verschil van de duivel in het O.T. en het N.T. ? Kalm-he-zeg !!quote:Op donderdag 27 januari 2011 18:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jongen, kalmeer een beetje, en laat je rede spreken, geen loze kreten. Indien er buiten de deuterocanonieke boeken niets wijst op een groot verschil tussen de duivel in OT en NT, accepteer dat dan, en verkondig niet iets anders.
En wat wil je er mee zeggen dat het specifieke woord duivel maar één keer voorkomt?quote:Op donderdag 27 januari 2011 17:15 schreef ATON het volgende:
[..]
Alle boeken links van deze site:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl
En niet Lucifer of Satan. Dat was niet de vraag. Voer zelf maar het woord DUIVEL in en kijk waar dit in voor komt. Wat ik daaronder versta doet niks ter zake, maar ook concurrerende goden werden ook ooit als de duivel genoemd.
Eerst en vooral; geen bronvermelding. En juist, er zijn wel degelijk een massa vertaalfouten in de Septuagint gemaakt, maar dit is niet een exclusief fenomeen voor dit vertaalwerk. De grootste vertaalfouten zijn reeds véél eerder gebeurd ( 600 v.C. ) als men de bijbel heeft samengestelt bij stukje van hier en stukjes van daar. Wat betreft het begrip ' duivel ' en al zijn benamingen spant hierin wel de kroon. De oorspronkelijke teksten waar Genesis op gebaseerd is, stammen reeds uit de Sumerische tijd. En verder heb ik hier geen enkele discussie gestart wat betreft de naam 'duivel'. Nogmaals, ik heb enkel laten zien dat in ALLE vertalingen van de christelijke bijbel, de benaming "duivel " maar één keer voor komt in het O.T. en de rest in het N.T. Als je zin hebt, wil ik hier wel een potje over open doen hoor.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 08:32 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
En wat wil je er mee zeggen dat het specifieke woord duivel maar één keer voorkomt?
"In the Septuagint the Hebrew ha-Satan in Job and Zechariah is translated by the Greek word diabolos, slanderer, the same word in the Greek New Testament from which the English word devil is derived."
Ligt dus specifiek aan de vertaling.
Hetzelfde antwoord als Haushofer hierover, Het woord is verschillend vertaald. En hoe vaak, en hoe vaak dat volgens jouw bronnen niet goed is gegaan maakt voor de verdere discussie niets uit.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Eerst en vooral; geen bronvermelding. En juist, er zijn wel degelijk een massa vertaalfouten in de Septuagint gemaakt, maar dit is niet een exclusief fenomeen voor dit vertaalwerk. De grootste vertaalfouten zijn reeds véél eerder gebeurd ( 600 v.C. ) als men de bijbel heeft samengestelt bij stukje van hier en stukjes van daar. Wat betreft het begrip ' duivel ' en al zijn benamingen spant hierin wel de kroon. De oorspronkelijke teksten waar Genesis op gebaseerd is, stammen reeds uit de Sumerische tijd. En verder heb ik hier geen enkele discussie gestart wat betreft de naam 'duivel'. Nogmaals, ik heb enkel laten zien dat in ALLE vertalingen van de christelijke bijbel, de benaming "duivel " maar één keer voor komt in het O.T. en de rest in het N.T. Als je zin hebt, wil ik hier wel een potje over open doen hoor.
Kan ik begrijpen. Uw geloof zou daardoor in gedrang komen. Kunnen we dit afsluiten.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 11:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Hetzelfde antwoord als Haushofer hierover, Het woord is verschillend vertaald. En hoe vaak, en hoe vaak dat volgens jouw bronnen niet goed is gegaan maakt voor de verdere discussie niets uit.
Maar de teksten waar het hier om gaat, niet. Waar komt de duivel in Genesis voor?quote:Op vrijdag 28 januari 2011 10:36 schreef ATON het volgende:
De oorspronkelijke teksten waar Genesis op gebaseerd is, stammen reeds uit de Sumerische tijd.
Tja, geen eenvoudig onderwerp he ? Zeker als je nog christelijke bagage wilt meeslepen en niet kunt los laten.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 12:27 schreef Haushofer het volgende:
Ik hang niet de agnost uit, ik probeer jouw redenatie te volgen, maar ik moet zeggen dat dat nogal moeizaam gaat.
Maar het wordt al een stuk overzichtelijker als je mensen in hokjes duwt en ze "Christelijke bagage" toedicht, zeker.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 12:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Tja, geen eenvoudig onderwerp he ? Zeker als je nog christelijke bagage wilt meeslepen en niet kunt los laten.
Zeg dat wel.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 13:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar het wordt al een stuk overzichtelijker als je mensen in hokjes duwt en ze "Christelijke bagage" toedicht, zeker.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |