abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91916095
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 19:54 schreef ATON het volgende:

[..]

De enige keer dat er sprake is van de duivel in het O.T. is in " Wijsheid 2; 23-24 " :

23 God heeft de mens immers geschapen voor de eeuwigheid, als afspiegeling van zijn eigen wezen. 24 Maar de duivel heeft uit jaloezie de dood in de wereld gebracht; ieder die hem toebehoort roept de dood over zich af.

Hier blijkt dat de duivel enkel de dood gebracht heeft. De "heer van het kwaad" is hij enkel in het N.T. Raar figuur, die duivel.
Mijn bijbel heeft geen boek in het oude testament dat 'wijsheid' heet. Ik heb in 'spreuken' en 'prediker' gekeken aangezien dat de wijsheidsgeschriften worden beschouwd, maar daar staat dit niet in. Dus waar komt dit precies vandaan?

edit al gevonden, deuterocannoniek. Ik reken die geschriften niet tot inspiratie. Ze hebben voor mij geen autoriteit, dus je argument is voor mij invalide. Ook wordt de duivel nergens 'heer van het kwaad' genoemd'.

De duivel is in oud en nieuw testament verleider en aanklager. Ik zie geen grote verschillen die doen vermoeden dat de christelijke duivel anders is.
pi_91916812
Je neemt het OT wel aan uitgezonderd de delen waarvan je denkt dat hoort er niet bij? Waarom aanvaard je het ene wel en het andere niet? Je weet toch dat de Bijbel Gods Woord is?
pi_91920911
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 21:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Mijn bijbel heeft geen boek in het oude testament dat 'wijsheid' heet. Ik heb in 'spreuken' en 'prediker' gekeken aangezien dat de wijsheidsgeschriften worden beschouwd, maar daar staat dit niet in. Dus waar komt dit precies vandaan?
Als ik je hiermee van dienst kan zijn :
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl
pi_91934608
quote:

De duivel is in oud en nieuw testament verleider en aanklager. Ik zie geen grote verschillen die doen vermoeden dat de christelijke duivel anders is.
Is de duivel in het Oude Testament de tegenstander van God, net zoals in het Nieuwe Testament? Dat is de vraag.
pi_91934683
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 11:56 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Is de duivel in het Oude Testament de tegenstander van God, net zoals in het Nieuwe Testament? Dat is de vraag.
Hier alle tekstplaatsen in het OT waar Satan voorkomt (14 verzen, waarvan 11 uit Job).

quote:

[..]

Mijn bijbel heeft geen boek in het oude testament dat 'wijsheid' heet. I
Wijsheid van Salomo.
pi_91934807
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 11:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hier alle tekstplaatsen in het OT waar Satan voorkomt (14 verzen, waarvan 11 uit Job).
De vraag was DE DUIVEL en niet SATAN. Er is wel degelijk een verschil hoor !!
pi_91935139
Wat dan precies? De tekstplaatsen die ik heb aangegeven gebruiken zover ik weet allemaal de titel "satan", wat als "duivel" is vertaald (zie hier).

Verder heb je nog titels als "Baäl-Zebub", zoals in 2 Koningen, maar dat slaat niet op de duivel, maar op de Filistijnse god van Ekron. In het NT wordt Beëlzebub als koning der demonen neergezet (Matt.12:24, Marc.3:22, Luc.11:15), maar in het OT volgens mij niet.

Dus wat het verschil is tussen "duivel" en "satan" in het OT ontgaat me.
pi_91936376
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 23:05 schreef ATON het volgende:

[..]

Als ik je hiermee van dienst kan zijn :
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl
Dankje, maar ik zei al: ik geloof niet dat de deuterocanonieke werken binnen het kader 'door God geinspireerd' horen, noch dat ze betrouwbaar zijn. Het onderscheid is er niet voor niets. Dus alles wat daar in staat, heeft voor mij geen autoriteit. Als je met iets uit de canon zelf komt, en niet uit de deuterocanon, zal ik daar op in gaan.

Ik heb dat volste recht: een moslim kun je ook niet op de incoherenties van de koran wijzen door met bijbelverzen aan te komen, of sprookjes over hans en grietje.
pi_91937199
Maar bepalen wat wel en niet bij de bijbel hoort en al dan niet goddelijk geïnspireerd is is toch gewoon mensenwerk Ali.
pi_91937280
Het is vooral gekleurd mensenwerk. We nemen alleen aan wat in het straatje van ons denken past. De rest negeren we en nemen we dus niet aan.
  donderdag 27 januari 2011 @ 13:34:29 #211
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_91938547
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:05 schreef Modus het volgende:
Maar bepalen wat wel en niet bij de bijbel hoort en al dan niet goddelijk geïnspireerd is is toch gewoon mensenwerk Ali.
Nee, maar bij het bespreken van de God volgens het christelijk geloof is het wel belangrijk om datgene te bespreken waar de meerderheid van de gelovigen autoriteit aan geven.

De deutero canonieke boeken worden als gezaghebbend beschouwd binnen de rooms katholieke kerk. Deze boeken worden echter binnen de meeste andere genootschappen niet als gezaghebbend beschouwd.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_91938670
Oh en wat zegt jou eigen gezag daarover? Of volg je liever wat anderen je voorschrijven?
pi_91940139
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 12:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dankje, maar ik zei al: ik geloof niet dat de deuterocanonieke werken binnen het kader 'door God geinspireerd' horen, noch dat ze betrouwbaar zijn. Het onderscheid is er niet voor niets. Dus alles wat daar in staat, heeft voor mij geen autoriteit. Als je met iets uit de canon zelf komt, en niet uit de deuterocanon, zal ik daar op in gaan.

Ik heb dat volste recht: een moslim kun je ook niet op de incoherenties van de koran wijzen door met bijbelverzen aan te komen, of sprookjes over hans en grietje.
Ik zal hier even duidelijk over zijn: NIKS VAN DE TORAH, BIJBEL OF DE KORAN IS DOOR GOD GEÏNSPIREERD, en dus geen van die geschriften zijn betrouwbaar.
  donderdag 27 januari 2011 @ 14:10:04 #214
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_91940207
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:37 schreef nostradama het volgende:
Oh en wat zegt jou eigen gezag daarover? Of volg je liever wat anderen je voorschrijven?
Ik ben zelf christelijk, en erken zelf het gezag van de canonieke boeken. De deuterocanonieke boeken heb ik wel doorgelezen, maar erken daar het gezag niet van.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het van belang is voor de discussie om een afkadering te maken van de boeken die als algemeen gezaghebbend worden beschouwd. Er zijn veel verschillende boeken, en veel verschillende individuen met een eigen mening, maar die kan je niet meenemen in een algemene discussie.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_91940264
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:34 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Nee, maar bij het bespreken van de God volgens het christelijk geloof is het wel belangrijk om datgene te bespreken waar de meerderheid van de gelovigen autoriteit aan geven.

De deutero canonieke boeken worden als gezaghebbend beschouwd binnen de rooms katholieke kerk. Deze boeken worden echter binnen de meeste andere genootschappen niet als gezaghebbend beschouwd.
En omdat de meerderheid van de gelovigen daar autoriteit aan geven is dit de norm voor dé lektuur ? Dat meen je toch zelf niet ?
pi_91940298
dubbele posting.
  donderdag 27 januari 2011 @ 14:12:22 #217
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_91940331
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 14:08 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik zal hier even duidelijk over zijn: NIKS VAN DE TORAH, BIJBEL OF DE KORAN IS DOOR GOD GEÏNSPIREERD, en dus geen van die geschriften zijn betrouwbaar.
Je bent er erg zeker van als ik afga op je hoofdletters...

ALLES VAN DE THORA EN DE BIJBEL EN DE KORAN IS DOOR GOD GEINSPIREERD.
Jij begrijpt dat deze zin net zo weinig zegt als bovenstaande
pi_91940395
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 14:12 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Je bent er erg zeker van als ik afga op je hoofdletters...

ALLES VAN DE THORA EN DE BIJBEL EN DE KORAN IS DOOR GOD GEINSPIREERD.
Jij begrijpt dat deze zin net zo weinig zegt als bovenstaande

Sorry, te laat gezien dat ik de kappitels had aan staan.
pi_91940470
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 14:10 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ik ben zelf christelijk, en erken zelf het gezag van de canonieke boeken. De deuterocanonieke boeken heb ik wel doorgelezen, maar erken daar het gezag niet van.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het van belang is voor de discussie om een afkadering te maken van de boeken die als algemeen gezaghebbend worden beschouwd. Er zijn veel verschillende boeken, en veel verschillende individuen met een eigen mening, maar die kan je niet meenemen in een algemene discussie.
En welke boeken mogen we dan voor uw discussie wél meenemen om vergissingen te voorkomen. ( ??????? )
pi_91940539
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 22:47 schreef Lux-et-Libertas het volgende:
Wat is God?
Hiermee bedoel ik de christelijke God uit de Bijbel (NT en OT)??

Mijn theorie:
Ik ben ervan overtuigd dat God geen persoonlijkheid heeft. God staat in zekere zin gelijk aan de verlichting; Jezus was later uitgeroepen tot God (Nicea) en Jezus was een verlicht persoon. God is hetgeen dat je moet volgen: het witte paard van Plato.
Sommige mensen vinden God een 'Big Brother' idee: begaat geen zonden etc... Dat verklaar ik door te zeggen dat wanneer men serieuze zondes begaat (moord, verkrachtig enz... ieder moet de paarden immers in bedwang houden) men in de hel komt. Hel is door de kerk opgeblazen om mensen bang te maken, maar wat veel relevanter is, is dat het reïncarneren betekent... het opnieuw proberen.

Wat denkt u?
Ik kan heel kort zijn over de Here en wel dat hij in je hart zit,ook al geloof je er niet in.
  donderdag 27 januari 2011 @ 14:28:09 #221
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_91940951
Misschien is het onduidelijk wat ik wil zeggen, probeer het nog duidelijk te maken:

Hierboven wordt een discussie gevoerd over de bijbel, het is dan belangrijk om af te bakenen wat je onder de bijbel verstaat . Dat kun je doen op basis van een individuele mening, maar je kunt bij een algemene discussie beter de algemeen aanvaarde vorm gebruiken.
  donderdag 27 januari 2011 @ 14:37:04 #222
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_91941331
quote:
2s.gif Op donderdag 27 januari 2011 14:17 schreef galtfactory het volgende:

[..]

Ik kan heel kort zijn over de Here en wel dat hij in je hart zit,ook al geloof je er niet in.
En waar baseer jij op dat hij in ieders hart zit?

Openbaring 3,20

Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.
pi_91941701
quote:
:').
pi_91942850
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 14:28 schreef Murvgeslagen het volgende:
Misschien is het onduidelijk wat ik wil zeggen, probeer het nog duidelijk te maken:

Hierboven wordt een discussie gevoerd over de bijbel, het is dan belangrijk om af te bakenen wat je onder de bijbel verstaat . Dat kun je doen op basis van een individuele mening, maar je kunt bij een algemene discussie beter de algemeen aanvaarde vorm gebruiken.
Als ik godsdienstgeschiedenis wil doen kan ik ook de apocrieven, zowel de joodse als de christelijke niet uitsluiten. Het gaat niet op om enkel dat te nemen wat in het kraampje past. Dat deden ze reeds onder keizer Constantijn en daar bezondig ik me niet aan.
pi_91945928
quote:

[..]

Wellicht kan een chirurg dat wegsnijden, lijkt me niet gezond zo'n heer in je hart. ):O
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')