abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90388651
Regering deed greep uit kas ABP

De regering kon in de jaren negentig ongestoord tientallen miljarden uit de kas van het ambtenarenpensioenfonds plunderen, tot grote woede van de Algemene Rekenkamer.

Dat zegt hoogleraar Jan van de Poel in een interview met deze krant. Van de Poel was van 1997 tot 2002 financieel topman van het ABP. ''Toen ik financieel directeur werd lag een rapport van de Algemene Rekenkamer op mijn bureau. Daarin stond dat de regering 30 miljard gulden uit het fonds had gesloopt. De Rekenkamer was daar ziedend over. Maar niemand las dat rapport en geen journalist schreef erover.''

Ook bedrijven deden indertijd een graai in de kas van hun pensioenfondsen, zegt Van de Poel, maar niet op zo'n grote schaal als de regering.

Van de Poel heeft geen goed woord over voor de politici die het jarenlang voor het zeggen hebben gehad bij het ABP. Volgens hem zijn het egoïsten die de schuld altijd op anderen afschuiven. Het ABP zouden zij lang hebben gezien als een veilige haven om in af te bouwen.

Dieptepunt
Het ABP heeft de afgelopen twee jaar fors te lijden onder de kredietcrisis. Beleggingen rendeerden minder dan verwacht, bovendien had het fonds te riskant belegd. Over 2008 zakte de dekkingsgraad, de verhouding tussen het vermogen van een pensioenfonds en de pensioenen die moeten worden uitgekeerd, met bijna zestig procentpunt naar een dieptepunt van 83 procent begin vorig jaar. Daarna werd de pensioenpremie verhoogd. Inmiddels zou de dekkingsgraad weer zijn toegenomen tot 105 procent.

Volgens Van de Poel krijgen beleggingsresultaten van pensioenfondsen nu veel te veel aandacht: ''Het pensioenprobleem is uitermate simpel. Met de stijgende levensverwachting en ons huidige levenspatroon kan het niet zo zijn dat je op je 27ste begint met werken, op je zestigste stopt en daarna veertig jaar gratis op vakantie gaat. Dat kan alleen in een staat die leunt op slavernij. Dus als mensen gezond zijn, moeten ze werken. Dit is een demografische tijdbom die al heel lang tikt, een piramidespel. Maar de bonden wilden er nooit over praten. Nog steeds doen ze alsof er niets aan de hand is.'' (TON DAMEN en HENK SCHUTTEN)

In de krant: 'De grootste graaier was de overheid'

http://www.parool.nl/paro(...)ep-uit-kas-ABP.dhtml

Reactie Zalm voorspelbaar :r Ha ha ha ha dat zien jullie toch echt verkeerd hoor :r
pi_90388694
Ik las de TT wel heel letterlijk :')
  vrijdag 24 december 2010 @ 13:06:51 #3
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_90388760
Ah, dus daar betaalde Zalm zijn hypotheek van.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_90389154
Ik mis nog een punt met je artikel. Daarom maar deze vraag: Wat had het ABP moeten doen met al die miljarden overcapaciteit? En als je daarbij een parallele insteek neemt als zijnde: welke investering is het voordeligst?

Die ophef over pensioenen. Dat zijdelings kleine beetje kennis wat je erover bezit en dan maar een ophef erover maken. Lang leve het korte termijn consumentisme! Het uit zich nu zelfs al op het niveau van kennis en ontwikkeling, alsof er al geen dertien in een dozijn passen! Je ziet het dus nu al terug bij de media, de politiek en nu ook de student. Wanneer stel je jezelf eens de vraag of je misschien wel niet alles begrijpt..

[ Bericht 45% gewijzigd door Integrity op 24-12-2010 14:04:27 ]
pi_90395990
Pensioen is uitgesteld loon.
Of moet ik zeggen, afgesteld ?

Geef mij het bedrag maar in mijn handje.
pi_90397037
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 13:17 schreef Integrity het volgende:
Ik mis nog een punt met je artikel. Daarom maar deze vraag: Wat had het ABP moeten doen met al die miljarden overcapaciteit? En als je daarbij een parallele insteek neemt als zijnde: welke investering is het voordeligst?
Wat doe jij met bovengemiddeld rendement op je spaarrekening/ beleggingsrekening :?
Je laten bestelen door de bank die nu een beetje krap zit en jij het toch niet nodig hebt 8)7 :|W
Of is het misschien toch geld van jezelf en van niemand anders en kan je er wat extra's van doen ;)

quote:
Die ophef over pensioenen. Dat zijdelings kleine beetje kennis wat je erover bezit en dan maar een ophef erover maken. ...... Wanneer stel je jezelf eens de vraag of je misschien wel niet alles begrijpt..
Ik denk dat je beter eens aan jezelf die vraag kan stellen ;)
TS is fiscaal-jurist en econoom dus de kans dat ik het niet helemaal 100% begrijp is nogal klein denk je niet -O-

De kans dat jij je laat verneuken door politici die niet met de waarheid om kunnen gaan is des te groter, mede daarom zitten al die kneuzen nog waar ze nu zitten ;)
  vrijdag 24 december 2010 @ 16:32:31 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_90397271
quote:
Ik mis nog een punt met je artikel. Daarom maar deze vraag: Wat had het ABP moeten doen met al die miljarden overcapaciteit?
De kredietcrisis voorkomen, net als de banken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 24 december 2010 @ 16:55:40 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90398421

pwned!!!!!!!!11111EINZ!!!!!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_90399599
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 december 2010 16:27 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Wat doe jij met bovengemiddeld rendement op je spaarrekening/ beleggingsrekening :?
Je laten bestelen door de bank die nu een beetje krap zit en jij het toch niet nodig hebt 8)7 :|W
Of is het misschien toch geld van jezelf en van niemand anders en kan je er wat extra's van doen ;)
Krom voorbeeld. Er is zover ik weet besloten de inleg te verlagen (aan de kant van de werkgever) en dat op een andere manier aan te wenden. De verplichtingen kant is niet aangepast omdat de reserves dit konden opvangen.
Zoals je dit voorbeeld schetst zou het pensioenfonds de gelden hebben verduisterd. Daarnaast gaat het overrendement van een spaarrekening inderdaad naar de bank.

Daarnaast mogen ze ook de hand in eigen boezem steken aangezien ze gewoon wilde voorkomen dat er extra belasting wordt afgedragen.
  vrijdag 24 december 2010 @ 17:38:33 #10
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_90400439
Het geld ging natuurlijk naar de paarse speeltjes; met emmers geld werden alle problemen afgedekt. En nog denkt menig Fokker dat Paars ons beste kabinet sinds de oorlog was
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_90400530
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 december 2010 17:38 schreef Napalm het volgende:
Het geld ging natuurlijk naar de paarse speeltjes; met emmers geld werden alle problemen afgedekt. En nog denkt menig Fokker dat Paars ons beste kabinet sinds de oorlog was
Paars had geluk in de grootste boom ooit te zitten en zelfs dan heeft het beleid in velen opzichte enorm gefaald. Al is dat makkelijk praten achteraf.

Het hangt allemaal samen met de tijdgeest. Geld leek gewoon gratis en uit het niets te komen in die dagen, maar weinige die wisten hoe het zat.
pi_90414093
Een mooi verhaal van v.d. Poel, maar niet de hele waarheid. Er is destijds geld uit de pensioenfondsen gehaald onder druk van de vakbonden om zo geld beschikbaar te maken voor loonsverhogingen. Kortom de werknemers hebben toen in hun eigen pensioenpot gegraaid.
pi_90423217
Lekker weer alles op Zalm afschuiven. :') De volksvertegenwoordiging controleert de regering, zij hadden met het rapport van de Algemene Rekenkamer aan de gang moeten gaan.

quote:
11s.gif Op vrijdag 24 december 2010 13:03 schreef ikweethetookniet het volgende:
Van de Poel heeft geen goed woord over voor de politici die het jarenlang voor het zeggen hebben gehad bij het ABP. Volgens hem zijn het egoïsten die de schuld altijd op anderen afschuiven. Het ABP zouden zij lang hebben gezien als een veilige haven om in af te bouwen.
Daar komt nog bij dat dat met het door jou onderstreepte stuk zeer waarschijnlijk gedoeld wordt op politici die in het bestuur/RvC van het ABP hebben gezeten (als veilige haven om hun carriere in af te bouwen, het type Lodewijk de Waal zeg maar), en dus niet op de politici in de regering.

Ik denk dat we met recht kunnen concluderen dat de overheid gefaald heeft. Keer op keer blijkt dat de overheid een grote vijand is van rechtvaardigheid en eigendom, en ook deze situatie past in dat plaatje.
pi_90423274
quote:
TS is fiscaal-jurist en econoom dus de kans dat ik het niet helemaal 100% begrijp is nogal klein denk je niet.
Ik geloof er geen ruk van, en als het waar is dan heb je in ieder geval bar weinig opgestoken van je studie. Hoe vaak ik je al niet gewezen heb op foutieve interpretatie van zaken, goed herinner ik mij bijvoorbeeld nog dat je er niet in slaagde het jaarverslag van de curator van DSB juist te interpreteren. En dan ben ik nog vooral thuis in de micro-economie, transporteconomie en fiscale economie.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bolkesteijn op 25-12-2010 11:34:18 ]
pi_90425147
Ik snap niet dat de regering en het/de pensioenfondsen er mee weg komen.
Elke keer weer moet het een programma zoals Radar zijn die dit soort wanpraktijken aanpakt en je zou zeggen dat de toezichthouders die taak hebben.
Ik ben van mening dat de overheid en de financiele wereld zo corrupt zijn als de neten en ik snap niet dat wij dat met z'n allen maar laten voortduren.
pi_90426040
Wat mij betreft ligt het echte probleem bij de actuarissen. Zeer goed betaalde mensen die leuke berekeningen maken en aannames, maar die blijken nu allemaal niks waard te zijn. Al jaren (ook in de jaren dat het goed ging) blijken de sterftetafels niet te kloppen. Destijds konden we die tegenvallers echter goed wegstrepen tegen allerlei andere winsten.

De roofbouw die gepleegd is op de fondsen zou niet zo erg zijn wanneer er betrouwbare voorspellingen waren geweest over de levensverwachting. Verder is dat gewoon iets geweest waar alle partijen mee hebben ingestemd (dus ook de werknemers via bonden). Het is een beetje kinderachtig om dan niet naar alle partijen te wijzen.
pi_90426536
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 11:04 schreef snabbi het volgende:
Wat mij betreft ligt het echte probleem bij de actuarissen. Zeer goed betaalde mensen die leuke berekeningen maken en aannames, maar die blijken nu allemaal niks waard te zijn. Al jaren (ook in de jaren dat het goed ging) blijken de sterftetafels niet te kloppen. Destijds konden we die tegenvallers echter goed wegstrepen tegen allerlei andere winsten.

De roofbouw die gepleegd is op de fondsen zou niet zo erg zijn wanneer er betrouwbare voorspellingen waren geweest over de levensverwachting. Verder is dat gewoon iets geweest waar alle partijen mee hebben ingestemd (dus ook de werknemers via bonden). Het is een beetje kinderachtig om dan niet naar alle partijen te wijzen.
De vraag is dan wel of alle partijen de juiste informatie hadden.
Als ik als werknemer elk jaar een overzicht krijg waarin staat dat ik recht heb op een bedrag als ik 65 jaar zou worden dan lijkt het mij dat ik een deskundige mag aanspreken op z'n gedrag als blijkt dat de cijfers te rooskleurig blijken te zijn.
  zaterdag 25 december 2010 @ 11:38:36 #18
306376 xenonoob
Ikweethetookniet
pi_90426564
quote:

De kans dat jij je laat verneuken door politici die niet met de waarheid om kunnen gaan is des te groter, mede daarom zitten al die kneuzen nog waar ze nu zitten ;)
TS O+
pi_90426642
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 11:04 schreef snabbi het volgende:
Wat mij betreft ligt het echte probleem bij de actuarissen. Zeer goed betaalde mensen die leuke berekeningen maken en aannames, maar die blijken nu allemaal niks waard te zijn. Al jaren (ook in de jaren dat het goed ging) blijken de sterftetafels niet te kloppen.
Ik denk dat de sterftetafels niet door de actuarissen gekozen worden maar door bijvoorbeeld het bestuur van het pensioenfonds. Het hanteren van een andere sterftetafel staat immers gelijk aan het verhogen/verlagen van de pensioenpremie, en als je ziet hoeveel gedoe dat nu al geeft.

quote:
Verder is dat gewoon iets geweest waar alle partijen mee hebben ingestemd (dus ook de werknemers via bonden).
Werknemers zijn steeds minder vaak lid van vakbond. Vakbonden zijn gewoon onderdeel van het poldercorporatisme, de individuele werknemer hoeft daar echt niks van te verwachten.
  zaterdag 25 december 2010 @ 11:42:25 #20
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_90426646
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 09:43 schreef thumbnail het volgende:
Ik snap niet dat de regering en het/de pensioenfondsen er mee weg komen.
Elke keer weer moet het een programma zoals Radar zijn die dit soort wanpraktijken aanpakt en je zou zeggen dat de toezichthouders die taak hebben.
Ik ben van mening dat de overheid en de financiele wereld zo corrupt zijn als de neten en ik snap niet dat wij dat met z'n allen maar laten voortduren.
Omdat het alternatief onmiddellijke armoede is.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_90426922
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 december 2010 11:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Omdat het alternatief onmiddellijke armoede is.
Dat denk ik niet.
Deze sociale voorzieningen zijn ooit ontstaan in tijden waarin er nog veel minder geld was als dat er nu is, direct na de oorlog.
Toen moest het allemaal opgezet worden en kennelijk was het toen wel mogelijk.
Maar nu er wel geld is gaan alle sociale voorzieningen allemaal verloren.
Kijk naar het ziekenfonds, kijk naar de AOW en kijk ook naar de pensioenen.

Toen alles opgezet werd kwam er minder armoede en nu alles er is komt er juist armoede aan.
Ik heb sterk de indruk dat de mentaliteit van de verantwoordelijken niet de juiste is in tegenstelling van de mentaliteit van de verantwoordelijken die dit allemaal ooit opgezet hebben.
pi_90427803
Zolang je zelfs op FOK niet de handen op elkaar krijgt voor actie kun je het landelijk ook wel vergeten.
pi_90428690
quote:
Om daar nou bewondering voor de hebben?

Verder is die Van de Poel ook niet erg geloofwaardig om te stellen dat iedereen 100 jaar oud gaat worden.
pi_90428712
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 12:56 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Om daar nou bewondering voor de hebben?

Verder is die van der Poel ook niet erg geloofwaardig om te stellen dat iedereen 100 jaar oud gaat worden.
Je kent m'n column Zalm, de slechtste minister van Financien toch wel? _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')