quote:Op donderdag 23 december 2010 15:33 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Ach je hebt een prijzenswaardig wereld- en mensbeeld. Ik hoop, in het kader van survival of the species, ook wel ergens dat je gelijk hebt. Maar ik blijf bij het standpunt dat de mens een plaag is op deze planeet. En een plaag lost zichzelf niet op. Natuurlijk hebben wij als mens moreel besef meegekregen en leid dat tot idealen. Maar niet al deze idealen helpen ons. De overbevolking en de ondergang van vele oude beschavingen tonen dat aan. Vaak werden in het verleden perioden van overvloed opgevolgd door perioden van schaarste, met als uiteindelijke gevolg de ondergang van de beschaving. Toen was dat op kleine schaal, maar ook hier slaat onze geliefde mondialisering uiteindelijk toe.
En ik heb ook idealen die tegen mijn eigen belang in gaan. Natuurlijk. Mijn hele werk bestaat uit idealen die mijn eigen belang schaden. Voor mij zou het beter zijn als mijn belastinggeld anders ingezet zou worden. Maar als iemand mij morgen een salaris van ¤ 300.000,- aanbiedt om directeur van een kolencentrale te worden, dan begin ik direct met mijn ontslagbrief. Dan voert iemand anders mijn huidige werk maar uit. Idealen zijn te koop, alleen de prijs is voor iedereen anders (en bestaat ook niet altijd uit geld).
We hebben in ieder geval wel verdragen ondertekend die volgens velen al te ver gaan.quote:En we zijn helemaal niet op grote schaal bezig met eco-efficiency en al helemaal niet vanuit liefdadigheid of filantropische motieven. Kijk naar de auto-industrie in Amerika. Die zijn pas naar ecologische modellen gaan kijken toen ze op het punt stonden om failliet te gaan en dit als voorwaarde werd gesteld voor financiële steun.
quote:[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
Grappig dat je daarmee komt, ik zat me dat net zelf af te vragen. In hoeverre maakt het verschil dat wij weten dat we een plaag zijn. Ik heb op het filosofieforum daar net een topic over gestart, omdat dat hier eigenlijk niet thuishoort, mocht je interesse hebben:quote:Op donderdag 23 december 2010 15:55 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Ik zou het ook directeur worden van die kolencentrale.
Laat ik eens meegaan in het idee dat wij een plaag zijn, dat is niet moeilijk want we zijn het ook. We zijn echter wel de eerste plaag die weet dat van zichzelf weet, we weten ook dat we onze omgeving kapot maken en dat dat schadelijk wordt voor onszelf. Dieren die een plaag vormen sterven na een periode van bloei bij bosjes af, dat kan ook ons toekomst perspectief zijn. We kunnen het ook voor zijn door er rekening me te houden.
Als we kijken naar biotopen die we veruineren dan kun je echt wel bewijzen dat we de aarde aan het kapot maken zijn voor ons zelf.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:53 schreef mlg het volgende:
In ieder geval kun je niet zo vast stellig erkennen of ontkennen dat we de aarde kapot maken, want dergelijke bewijzen zijn er niet.
Zoals windmolens ja.quote:Op donderdag 23 december 2010 18:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als we kijken naar biotopen die we veruineren dan kun je echt wel bewijzen dat we de aarde aan het kapot maken zijn voor ons zelf.
Op zee bieden die juist een prima biotoop doordat de fundering een kunstmatig rif vormt en er rond de torens heel beperkt of niet gevist mag worden. iets wat op onze drukke Noordzee meer dan welkom is. Dus ik ben wel benieuwd hoe jij in de molens een vernietiging van biotopen ziet.quote:
Valt best mee. Die paar vogels die te dom zijn om een windmolen ontwijken zal ik niet missen.quote:
Inderdaad, vliegen die niet tegen die windmolen aan dan doen ze dat verderop wel tegen een hoogspanningsleiding of kerktorenquote:Op donderdag 23 december 2010 18:53 schreef waht het volgende:
[..]
Valt best mee. Die paar vogels die te dom zijn om een windmolen ontwijken zal ik niet missen.
Ook dat zijn nog niet de grote killers voor vogels, de dierenliefde genaamd katten doden per jaar 55 miljoen vogels in engeland.quote:Op donderdag 23 december 2010 18:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Inderdaad, vliegen die niet tegen die windmolen aan dan doen ze dat verderop wel tegen een hoogspanningsleiding of kerktoren
Wij hadden laatst een nestje met vogels in de tuin, dus wij houden de katten binnen. Uiteindelijk lukt het toch niet om de katten binnen te hielden, ééntje glipte per ongeluk naar buiten met hartverscheurende taferelen tot gevolg.quote:Op donderdag 23 december 2010 22:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook dat zijn nog niet de grote killers voor vogels, de dierenliefde genaamd katten doden per jaar 55 miljoen vogels in engeland.
En in denemarken komen per jaar 1 miljoen vogels om door het verkeer, in tegen stelling tot de 33.000 vogels per jaar door de windmolens waarmee men 9% van de electrische vraag opwekt.
http://www.inference.phy.(...)ir/c10/page_63.shtml
Maar er moet gewoon altijd een reden gevonden worden om alternatieven zwart te maken dat is het probleem.
Waarmee ik dus wel kan stellen dat ik hiermee de stelling van MLG meteeen tot de vuilnis kan rekenen met zijn windmolens die biotopen om zeep zouden helpen. Leuk geprobeerd maar helaas voor jou de harde cijfers van de wetenschap zeggen toch wat anders.![]()
Dat hang er natuurlijk vanaf wanneer je iets kapot noemt, als je de aarde pas kapot noemt als het in drie stukken is geslagen, dan kun je niet bewijzen dat wij dat doen. We kunnen wel aantonen dat overal op aarde onze afvalstoffen aanwezig zijn en dat die veelal geen positieve invloed hebben. We vinden ook steeds meer op hormonen lijkende stoffen, dat alles bedrijgt ook de volksgezondheid.quote:Op donderdag 23 december 2010 16:53 schreef mlg het volgende:
Een 'plaag' is ook zeer relatief, want wij 'de mens' bepalen wat een plaag is, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
In ieder geval kun je niet zo vast stellig erkennen of ontkennen dat we de aarde kapot maken, want dergelijke bewijzen zijn er niet.
Dat is goed dat ze dat deden dan, maar de oprichting van Groenlinks is geen eikpunt in de wereld geschiedenis. Het belang van duurzaamheid was er al veel eerder.quote:Op woensdag 22 december 2010 14:19 schreef mlg het volgende:
[..]
Als voormalig werknemer van Shell kan ik je vertellen dat Shell al bezig was met duurzame energie voordat GL bestond. Maar dat ter zijde.
Ik ben maar een studentje, maar dat betekent niet dat ik er geen rekening mee kan houden. Overigens zijn 'duurzame autotjes' (geen enkele auto is duurzaam maar je begrijpt wat ik bedoel) veel goedkoper dan benzine slurpers.quote:In ieder geval vraag ik me af waarom we het niet allang gedaan hadden als het zo gemakkelijk blijkt? Iedereen wil best wel een zuinige auto kopen, maar niet iedereen kan dit bekostigen, en vooral omdat deze auto's niet goedkoop in tweede hands is, om maar een voorbeeld te noemen.
Er zijn (ruim) genoeg meterialen voor heb bouwen van zonnecellen. Duurzaamheid is bovendien veel meer, duurzaamheid is ook geen verspilling van water (bijv. plassen onder de douche), geen verspilling van energie (bijv. goede isolatie, ondergrondse opslag van warm water, rekening houden met licht inval bij het ontwerpen van woningen) en het gebruik van locale materialen.quote:Ook energie opwekking is niet zo gemakkelijk als men doet voorkomen. Er is geen eens genoeg grondstof om alleen al het westen te voorzien van genoeg zonnecellen. Daarnaast is het ook nog veel te duur, en zal dit leiden tot een zeer matige groei, en vermoedelijk op den duur een krimp. De winsten van bedrijven die groene energie opwekken zijn geen eens winstgevend, en dus niet welvaart verhogend. En als energie te duur is, dan zullen mensen die niet meer kunnen betalen, terwijl het bedrijf waar het geld naartoe gaan niet eens winstgevend is.
Dat is natuurlijk aan jezelf.quote:
En dat als (voorverwarmd) theewater gebruiken; daar houden linksche van.quote:
Bron?quote:Op dinsdag 21 december 2010 17:11 schreef TomLievense het volgende:
Dagelijks produceren wij een enorme berg afval, het grootste gedeelte van dit afval wordt gedumpt.
Je boerenverstand:)quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |