abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90283186
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:26 schreef du_ke het volgende:

[..]

Daarop doet verbranden het ook niet zo goed :P.
Uhu, en daarom wordt er ook al veel gedaan aan recycling en preventie, wat zich weer vertaald in minder actieve stortplaatsen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_90283319
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:28 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Uhu, en daarom wordt er ook al veel gedaan aan recycling en preventie, wat zich weer vertaald in minder actieve stortplaatsen.
Klopt en dat is maar goed ook, er moeten genoeg oude stortplaatsen gesaneerd worden :P. Maar ook de slakken van de afvalverbrandingsinstallaties moet ergens heen. Dat is ook gewoon dumpen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 22 december 2010 @ 12:33:57 #53
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_90283411
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:23 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Ben je bekend met de zgn. ladder van Lansink?
Tja, maar die recycling stelt weinig voor. Papier (voorbeeld) is niet gemaakt om te hergebruik, om het opnieuw bruikbaar te maken moet het eerst gebleekt worden met chloor en zelfs dan komt er nog een product uit wat qua kwaliteit veel minder is dan het oorspronkelijke papier. Eigenlijk zou er bij het ontwerpen van een boek rekening gehouden moeten worden met eventueel hergebruik, zodat er een nieuw product gemaakt kan worden zonder kwaliteitsverlies.
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
pi_90283654
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 december 2010 17:11 schreef TomLievense het volgende:
Kortom eco-efficiëncy is een mooie methode om ons schuldgevoel af te betalen, maar de oplossing voor onze milieuproblemen moeten we hierin niet zoeken. Het gaat namelijk uit van het zelfde principe, het omzetten van natuurlijke hulpbronnen in afval. Reden genoeg om onze vriend Albert Einstein van stal te halen. We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.”

Om een echt duurzame toekomst tegemoet te treden zullen we onze producten zodanig moeten ontwerpen dat we ze na gebruik de waardevolle grondstoffen een nieuw leven kunnen geven.

Veel mensen die geloven dat de mens de oorzaak is van de rampspoed, vinden dat mensen dus ook moeten stoppen met het krijgen van kinderen. Zolang we mensen als slecht beschouwen accepteren we de situatie, terwijl er wel degelijk een alternatief is. Met zijn allen kunnen we streven naar nul: nul afval, nul uitstoot, nul ‘ecologische voetafdruk’. De huidige mens heeft een deprimerende visie op de rol van de mensheid. Waarom zouden we niet eens gaan denken aan een compleet ander model? Hoe zou het zijn 100% goed te zijn?
Ik ben ervan overtuigd dat "het milieu" best tegen een stootje kan, kijk bijv in Tsjernobyl of na een vulkaanuitbarsting. Uiteraard is er een grens van wat de natuur nog aankan. Bevolkingspolitiek zal op termijn de enige uitweg zijn om een ramp te voorkomen. We hoeven ons over de natuur geen zorgen te maken, na een periode van chaotische veranderingen komt er telkens weer een evenwicht,
Alleen dat evenwicht hoeft niet op een plek te liggen die voor ons voordelig is
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_90283786
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:31 schreef du_ke het volgende:

[..]

Klopt en dat is maar goed ook, er moeten genoeg oude stortplaatsen gesaneerd worden :P. Maar ook de slakken van de afvalverbrandingsinstallaties moet ergens heen. Dat is ook gewoon dumpen.
Die slakken worden nu al (experimenteel) gebruikt voor wegcunetten, eventueel geïmmobiliseerd tussen 2 deklagen, of zelfs permanent als glas-granulaat meen ik.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_90283911
quote:
4s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:33 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Tja, maar die recycling stelt weinig voor. Papier (voorbeeld) is niet gemaakt om te hergebruik, om het opnieuw bruikbaar te maken moet het eerst gebleekt worden met chloor en zelfs dan komt er nog een product uit wat qua kwaliteit veel minder is dan het oorspronkelijke papier. Eigenlijk zou er bij het ontwerpen van een boek rekening gehouden moeten worden met eventueel hergebruik, zodat er een nieuw product gemaakt kan worden zonder kwaliteitsverlies.
Er is ook chloorvrij gebleekt papier hoor, en al dat ingezamelde oud papier vindt zeker wel zijn weg terug naar de consument als een kwalitatief mindere vorm van papier, oa als krant, of vulling rondom die nieuwe TV. En plastic recycling daarentegen werkt wel goed, zo zijn de nieuwe vleesschaaltjes bij de AH daar van gemaakt. En papier wordt tegenwoordig van hout gemaakt wat uit dedicated productiebossen komt, dus dan is de circel in iedergeval qua CO2 gesloten.
pi_90284096
quote:
4s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:33 schreef TomLievense het volgende:
Eigenlijk zou er bij het ontwerpen van een boek rekening gehouden moeten worden met eventueel hergebruik, zodat er een nieuw product gemaakt kan worden zonder kwaliteitsverlies.
Zoals men aangetoond heeft met de engelse versie van cradle to cradle. OP kunststof paginas gedrukt kan zo weer gerecycled worden tot kunststof. Helaas is de nederlandse versie op papier uitgevoerd.

Papier zouden we sowieso beter van hennep vezel kunnen maken, een 1 jarige plant die meer vezels oplevert dan bomen doen per jaar. En qau bleken was ik in de veronderstelling dat ook normaal hout pulp papier gebleekt moet worden.
  woensdag 22 december 2010 @ 12:57:37 #58
295457 TomLievense
pi_90284341
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:44 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Die slakken worden nu al (experimenteel) gebruikt voor wegcunetten, eventueel geïmmobiliseerd tussen 2 deklagen, of zelfs permanent als glas-granulaat meen ik.
:Y Klopt, onder andere rioolslib wordt na vergisting gebruikt voor de aanleg van wegen. Zelfs dan gaat de waarde aan voedingstoffen verloren. Voor de aanleg van wegen kunnen we beter laagwaardige materialen gebruiken, de nutriënten in het slib kunnen beter als voedingstoffen dienen. Aangemerkt moet wel worden dat de volksgezondheid daaronder niet moet lijden.
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
pi_90284382
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:47 schreef fruityloop het volgende:
. En plastic recycling daarentegen werkt wel goed, zo zijn de nieuwe vleesschaaltjes bij de AH daar van gemaakt.
Ik hoorde laatst nog een verhaal dat een groot gedeelte van het ingezamelde plastic in duitsland verbrand wordt.

Afhankelijk van de verteller wordt dus tussen de 50 en de 80% ingezamelde plastic verbrand.
http://www.trouw.nl/nieuw(...)len_wel_nuttig_.html

De gemeente amsterdam wil bijvoorbeeld niet eens meedoen aan het apart plastic inzamelen omdat dan de verbrandingsinhoud van hun afval te laag wordt om de afvalverbrandignsoven nog goed te laten functioneren.
  woensdag 22 december 2010 @ 13:03:03 #60
295457 TomLievense
pi_90284583
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zoals men aangetoond heeft met de engelse versie van cradle to cradle. OP kunststof paginas gedrukt kan zo weer gerecycled worden tot kunststof. Helaas is de nederlandse versie op papier uitgevoerd.
Inderdaad, maar op papier is het ook een leuk boekje. ;)
quote:
Papier zouden we sowieso beter van hennep vezel kunnen maken, een 1 jarige plant die meer vezels oplevert dan bomen doen per jaar. En qau bleken was ik in de veronderstelling dat ook normaal hout pulp papier gebleekt moet worden.
Bedankt, ik heb weer iets geleerd. Ik bedoelde in mijn eerder post inderdaad op de engelse cradle to cradle.
pi_90284733
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik hoorde laatst nog een verhaal dat een groot gedeelte van het ingezamelde plastic in duitsland verbrand wordt.

Afhankelijk van de verteller wordt dus tussen de 50 en de 80% ingezamelde plastic verbrand.

De gemeente amsterdam wil bijvoorbeeld niet eens meedoen aan het apart plastic inzamelen omdat dan de verbrandingsinhoud van hun afval te laag wordt om de afvalverbrandignsoven nog goed te laten functioneren.
In onze gemeente wordt apart ingezameld, maar de vuilniswagens maken geen onderscheid tussen GFT en restafval. Dat is ook zo'n mooie. Soms staan er na het afhalen van het afval ook doodleuk twee restafval containers in plaats van twee verschillende soorten.
  woensdag 22 december 2010 @ 13:11:44 #62
295457 TomLievense
pi_90284979
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 13:06 schreef Picchia het volgende:

[..]

In onze gemeente wordt apart ingezameld, maar de vuilniswagens maken geen onderscheid tussen GFT en restafval. Dat is ook zo'n mooie. Soms staan er na het afhalen van het afval ook doodleuk twee restafval containers in plaats van twee verschillende soorten.
Dat is natuurlijk dodelijk voor het draagvlak. Bij ons gaat het redelijk goed, wij hebben één kliko met een deel voor GFT en een deel voor restafval. Heel soms komt er weleens een vuilniswagen die het niet schijdt, maar dat is uitzonderlijk.
pi_90285200
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:44 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Ja het gebeurt wel maar dan kom je die zooi over 20 jaar weer tegen als de weg gereconstrueerd moet worden (net als nu hoogovenslakken) en er is lang niet altijd voldoende controle op de toepassing van die rommel. Want het loogt nogal makkelijk uit richting grondwater als er geen gesloten verharding boven ligt.

Ben dus nog wat sceptisch over nuttige toepassing van dat spul :P.
pi_90285211
quote:
4s.gif Op woensdag 22 december 2010 13:11 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk dodelijk voor het draagvlak.
Dat valt eigenlijk wel mee, volgens mij. Scheiden is natuurlijk geen grote moeite, zelfs al is het een illusie in dit geval, dus mensen doen al mee met zeer weinig stimulans. Er is ook niet echt weerstand tegen het principe van recycling, zolang het simpel wordt gehouden.

In sommige gevallen is het ook makkelijker om wel apart in te zamelen dan om niet apart in te zamelen, om praktische redenen. Zoals papier en glas op kantoren. Dat wordt echt een zooitje om allemaal in dezelfde bak te gooien.

[ Bericht 3% gewijzigd door Picchia op 22-12-2010 13:35:33 ]
  woensdag 22 december 2010 @ 13:44:05 #65
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_90286482
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:40 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Ik ben ervan overtuigd dat "het milieu" best tegen een stootje kan, kijk bijv in Tsjernobyl of na een vulkaanuitbarsting. Uiteraard is er een grens van wat de natuur nog aankan. Bevolkingspolitiek zal op termijn de enige uitweg zijn om een ramp te voorkomen. We hoeven ons over de natuur geen zorgen te maken, na een periode van chaotische veranderingen komt er telkens weer een evenwicht,
Alleen dat evenwicht hoeft niet op een plek te liggen die voor ons voordelig is
De mens is een ziekte op de huid van de aarde. Een 'evenwicht' bereiken met een onvoorspelbare ziekte is vrijwel onmogelijk, juist vanwege het onvoorspelbare karakter er van.
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
pi_90286548
Nu ik erover nadenk: Zowel met verminderd gebruik van grondstoffen, alternatieve energieproductie en bepaalde vormen van scheiden kunnen ondernemers direct baat hebben. Daar zijn best wel oren naar. Als verpakking bijvoorbeeld van karton gemaakt kan worden in plaats van plastic, waardoor de inkoop goedkoper wordt, dan is dat natuurlijk in veel gevallen geen probleem.
pi_90287163
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 13:45 schreef Picchia het volgende:
Nu ik erover nadenk: Zowel met verminderd gebruik van grondstoffen, alternatieve energieproductie en bepaalde vormen van scheiden kunnen ondernemers direct baat hebben. Daar zijn best wel oren naar. Als verpakking bijvoorbeeld van karton gemaakt kan worden in plaats van plastic, waardoor de inkoop goedkoper wordt, dan is dat natuurlijk in veel gevallen geen probleem.
Het probleem is alleen dat er vaak oude verstokte constructeurs rondslingeren die zulke nieuwerwetse werken als cradle to cradle niet tot zich willen nemen en vasthouden aan dingen die ze al jaren zo doen en zich zo bewezen hebben.

Maar als het maar goed gebracht wordt zoals jij nu doet en men in cradle to cradle nog veel beter doet sijpelt het traag maar gestaag wel door naar bedrijfsbeleid.

Als ik naar veel bedrijfprocessen kijk hoeven we in eerste instantie nog niet eens naar cradle to cradle over te stappen maar gewoon binnen bedrijven energie gaan besparen levert op korte termijn vaak al veel meer op. Maar dan moeten de bedrijven wel willen. Ook bij energie besparing binnen bedrijven kunnen financiele problemen optreden omdat er staffelkortingen gegeven worden en als het bedrijf dan net iets teveel bespaart valt men onder de staffel en wordt de totaal energie rekeing nog hoger als men die had voordat men energie ging besparen. :')
  woensdag 22 december 2010 @ 14:01:21 #68
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_90287326
quote:
4s.gif Op dinsdag 21 december 2010 17:54 schreef TomLievense het volgende:

[..]

De link met evolutie zie ik absoluut niet. Wij kunnen als mensen onze invloed op onze leefomgeving drastisch beperken, bijna tot nul reduceren. De mens is instaat op de wereld te leven zonder het te vergiftigen, zonder alle waardevolle bronnen om te zetten in afval. Het is heus niet de mens in het algemeen die voor de problemen zorgt, het probleem ligt hem in overconsumptie en een onverantwoord productie systeem. Heb je de laatste alinea gelezen, dat is namelijk een reactie op jouw soort denken.
Maar daarvoor moet ik dusdanig drastisch mijn leefgewoonte veranderen? Jij denkt dat ik de natuur belangrijker dan mezelf vind? Dan liever met zijn allen de wereld kapot maken en ons als mensheid de schuld geven, maar ook dat is nog maar de vraag of dat uiteindelijk het resultaat is.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_90287550
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 14:01 schreef mlg het volgende:

[..]

Maar daarvoor moet ik dusdanig drastisch mijn leefgewoonte veranderen? Jij denkt dat ik de natuur belangrijker dan mezelf vind? Dan liever met zijn allen de wereld kapot maken en ons als mensheid de schuld geven, maar ook dat is nog maar de vraag of dat uiteindelijk het resultaat is.
Het hoeft helemaal niet drastisch te zijn. Het kan prima met minimale gevolgen voor comfort, kosten, welvaart en welzijn.
  woensdag 22 december 2010 @ 14:09:54 #70
295457 TomLievense
pi_90287807
quote:
7s.gif Op woensdag 22 december 2010 14:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het hoeft helemaal niet drastisch te zijn. Het kan prima met minimale gevolgen voor comfort, kosten, welvaart en welzijn.
Bedankt, dat wilde ik ook net zeggen. ^O^
pi_90287816
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat komt oa omdat er nog niet genoeg verwerkingscapaciteit is in Nederland, die fabrieken zijn niet zomaar gebouwd natuurlijk.
pi_90287854
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 13:44 schreef Arglist het volgende:

[..]

De mens is een ziekte op de huid van de aarde. Een 'evenwicht' bereiken met een onvoorspelbare ziekte is vrijwel onmogelijk, juist vanwege het onvoorspelbare karakter er van.
Tjonge. En ik vond mezelf al fatalistisch in deze discussie. Ik maar moeite doen om mijn mening nog een beetje subtiel te verpakken, maar jij zegt het maar gewoon zoals het is...

Ik vind ziekte dan ook iets te hard uitgedrukt. Je kunt dat ook niet hard maken. Misschien is 'plaag' een beter woord. Het gebrek aan natuurlijke vijanden en onze drang om iedereen binnen onze soort te helpen overleven zorgt er voor dat de natuur geen antwoord heeft op onze destructiviteit. Ik denk dat de mens in de kern destructief is en dus niet in staat zal zijn om over te gaan op een (voor de aarde) gezonde levenswijze. Daarvoor moeten veel te veel offers worden gebracht.

quote:

[..]

Daar geloof ik niets van. De technologie is er niet en is te duur. Misschien zijn de gevolgen voor het individu wel minimaal, maar niet voor diegene die werkelijk de macht in handen hebben. De grote bedrijven, de olielobby etc. etc.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_90288044
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 14:10 schreef Hoppahoppa het volgende:

Daar geloof ik niets van. De technologie is er niet en is te duur. Misschien zijn de gevolgen voor het individu wel minimaal, maar niet voor diegene die werkelijk de macht in handen hebben. De grote bedrijven, de olielobby etc. etc.
Voor een groot deel van onze consumptie zijn er al prima technieken en alternatieven beschikbaar die veel minder belastend zijn voor het milieu. En er is vaak wel wat prijsverschil maar dat is vaak niet zo groot en wanneer de vraag stijgt daalt dat verschil vanzelf omdat er dan efficiënter geproduceerd kan worden.
Op de hele gemeenschap heeft het misschien tot gevolg dat de totale groei iets minder groot is maar dat merken we in de praktijk al niet eens. En de olielobby (met als duidelijk voorbeeld Shell) heeft al lang door dat ze ook op andere manieren geld kunnen en moeten verdienen.
  woensdag 22 december 2010 @ 14:14:52 #74
294269 mlg
pi_90288087
quote:

[..]

Edit: Laat maar, je had hierboven al antwoord gegeven.
  woensdag 22 december 2010 @ 14:19:08 #75
294269 mlg
pi_90288314
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 14:14 schreef du_ke het volgende:

[..]

Voor een groot deel van onze consumptie zijn er al prima technieken en alternatieven beschikbaar die veel minder belastend zijn voor het milieu. En er is vaak wel wat prijsverschil maar dat is vaak niet zo groot en wanneer de vraag stijgt daalt dat verschil vanzelf omdat er dan efficiënter geproduceerd kan worden.
Op de hele gemeenschap heeft het misschien tot gevolg dat de totale groei iets minder groot is maar dat merken we in de praktijk al niet eens. En de olielobby (met als duidelijk voorbeeld Shell) heeft al lang door dat ze ook op andere manieren geld kunnen en moeten verdienen.
Als voormalig werknemer van Shell kan ik je vertellen dat Shell al bezig was met duurzame energie voordat GL bestond. Maar dat ter zijde.

In ieder geval vraag ik me af waarom we het niet allang gedaan hadden als het zo gemakkelijk blijkt? Iedereen wil best wel een zuinige auto kopen, maar niet iedereen kan dit bekostigen, en vooral omdat deze auto's niet goedkoop in tweede hands is, om maar een voorbeeld te noemen.

Ook energie opwekking is niet zo gemakkelijk als men doet voorkomen. Er is geen eens genoeg grondstof om alleen al het westen te voorzien van genoeg zonnecellen. Daarnaast is het ook nog veel te duur, en zal dit leiden tot een zeer matige groei, en vermoedelijk op den duur een krimp. De winsten van bedrijven die groene energie opwekken zijn geen eens winstgevend, en dus niet welvaart verhogend. En als energie te duur is, dan zullen mensen die niet meer kunnen betalen, terwijl het bedrijf waar het geld naartoe gaan niet eens winstgevend is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')