Ik ben wel een beetje Serious Request moe. Nu al tien jaar hetzelfde uitgekauwde concept van 3 DJ's die zonodig 24 uur per dag op TV te zien moeten zijn die een weekje enkel sapjes drinken om zo hongernegers ergens ter wereld te ondersteunen. Ga ze een week leren hoe ze moeten vissen ipv ze enkel vis te geven. leren ze nix van, zit je de komende 10 jaar nog wel in dat hok vast. Maar ach, daar is het ze dan natuurlijk ook wel een beetje om te doen natuurlijk, onze mediageile radio Dj's
Maar het is voor een goed doel! Flikker toch op man!
Naast het feit dat er ontzettend veel aan de strijkstok blijft hangen, ontwikkelingshulp sowieso niet werkt, dergelijke acties helemaal uitgebuit worden door multinationals, het een grote egotrip is van Giel en consorten, is het voor het goedgelovige publiek een simpele manier is om zich goed over te zichzelf te voelen. Hier 5 euro voor wat aidswezen in Afrika en men slaapt weer met een zelfvoldaan gevoel.
De hele actie is ook gestoeld op dat men iets "koopt" en daardoor iets voor het goede doel doet. Typisch Nederlands: we willen best de minder bedeelde medemens helpen, maar dan moeten we er zelf wat voor terug zien.
Ga naar een instelling voor gehandicapten en steek daar een dag je handen uit de mouwen als je wat wilt doen voor een minder bedeeld iemand. Oh nee, dan komt je naam natuurlijk niet in beeld op tv. De narcist in ons allen is groot.
Maar goed, gelukkig sta ik niet alleen in deze mening:
quote:
Ze moesten eens weten, die kleine negertjesHee Giel! Zaterdag begint het weer: jouw 3FM-actie Serious Request. Samen met twee van je kornuiten zamel je geld in voor aidswezen uit de derde wereld. Petje af hoor: jezelf zes dagen lang, enkel coca cola drinkend, laten opsluiten in het Glazen Huis. En dan ook nog eens in Eindhoven, een stad waar je nog niet dood wilt worden gevonden.
ze-moesten-eensDe regering heeft al aangekondigd het ingezamelde geldbedrag niet te zullen verdubbelen. Jij boos, maar ik snap het wel. Eerst 1 miljard bezuinigen op ontwikkelingshulp, en vervolgens onder luid gejuich een paar miljoen schenken aan Serious Request. Dat zou wel heel veel schone schijn zijn, dus daar past het kabinet Rutte voor.
Ach, was Eindhoven maar zo principieel. De Brabantse gemeente doneerde 250.000 euro aan Serious Request om gaststad te mogen zijn. Ze hebben alles doorgerekend: het Glazen Huis trekt in de week voor kerst 200.000 extra bezoekers naar de Eindhovense binnenstad. Die spenderen daar naar schatting 7,3 miljoen euro, dus tel uit je winst. Kassa! Ja Chiel, een stukje city-marketing over de ruggetjes van aidswezen. Je moet er maar op komen.
Hetzelfde laken een pak voor Coca Cola. De multinational voert deze weken een reclamecampagne waarin het consumenten oproept lege statiegeldflessen in te zamelen. Dat leverde vorig jaar 160.000 euro op voor Serious Request. Mooi, denk jij – maar weet je ook dat de reclamecampagne zélf minstens het tienvoudige kost? Kan Coca Cola beter dát bedrag aan Serious Request schenken. Of ben ik nu gek? Maar zo werkt het blijkbaar niet. Heel Nederland moet en zal weten hoe betrokken de multinational is.
Geven om er zelf beter van te worden. Serious Request is verworden tot een ordinair commercieel format. Een gedrocht. Aids in dienst van het eigen imago, aids als city-marketing. Ze moesten eens weten, die kleine negertjes; papa en mama zijn niet voor niets gestorven.
Het is een uitvergroting van vroeger tijden, toen mensen zilverpapier inzamelden voor Afrika. De chocolade peuzelden ze lekker zelf op, het zilverpapier was voor de zwartjes. Maar goed, beste Giel, misschien vind je dat ik zeur omdat het doel de middelen heiligt. Beter een zilverpapiertje dan helemaal niets. Ook een redenatie. Kijk, daar stopt de spiksplinternieuwe Coca Cola kersttruck al bij het Glazen Huis. Nog een colaatje dan maar?
En ja, de altijd wijze Arabist Hans Jansen zet één van de mannen achter Serious Request, Eric Corton, eens even goed op zijn plek:
[b]Op
vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_