Je basisschool verwerft daarentegen geen geld en invloed door jouw inschrijving.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:15 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Kun je überhaupt wel je registratie schrappen? Dat is zo ongeveer hetzelfde als je basisschool vragen of ze het (administratieve) feit dat je er ooit wel eens naar school bent gegaan, kunnen verwijderen.
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:18 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Je basisschool verwerft daarentegen geen geld en invloed door jouw inschrijving.
dattequote:Op zondag 19 december 2010 10:45 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik ga dat hele verhaal niet doornemen. Neem eens de moeite het te vertalen.
Uit de link die ik eerder in dit topic gaf:quote:
Niet geheel te vergelijken met een registratie van schoolgang dus.quote:Er zijn verschillende redenen om het lidmaatschap van de kerk op te zeggen. Sommige gelovigen voelen zich minder thuis in hun kerk of willen zich distantiëren van de huidige paus, weer anderen zijn atheïst geworden: apostasie. Hoe dan ook zal het uitschrijven uit de kerk drie directe gevolgen hebben:
Minder invloed van religie in de maatschappij
Een aanzienlijke deel van de geregistreerde kerkleden betreft atheïsten, agnostici en niet-praktiserenden, zo gaat slechts 7,1% van de rooms-katholieken 's zondags naar de kerk: 1,8% van de Nederlandse bevolking. De katholieke kerk kan desondanks beweren dat zij per 31 december 2008 maar liefst 4.267.000 leden had: 25,9% van de Nederlandse bevolking.
(...)
Onderwijl worden overheidssteun en subsidies aan religieuze instanties, bijv. omroepen zoals RKK, IKON, etc. mede bepaald door het belang, oftewel het ledenaantal van de religieuze stroming. Daarnaast is er wederom is sprake van een uitzonderingspositie (art. 2.42), want waar gewone omroepen leden moeten hebben, hoeven moslimomroepen, ZendtijdVoorKerken, de Joodse omroep, de RKK etc geen leden te hebben om zendtijd en subsidies te krijgen.
Casus: grootte koptisch-orthodoxe gemeenschap bepalend voor subsidie school.
Ook de schijnbare maatschappelijke relevantie van religie - zoals in het ethisch debat over vrijheid van meningsuiting, euthanasie, prenatale diagnostiek & abortus en stamcelonderzoek - wordt afgemeten aan het ledenaantal van de kerk. Wat doorklinkt in de belastings-privileges die de kerken bijvoorbeeld via hun ANBI status genieten.
Uw privacy is er bij gebaat
Het is de kerken toegestaan privacy gevoelige gegevens te verzamelen, bewaren en uit te wisselen, terwijl voor andere organisaties strenge wettelijke restricties gelden. SILA schendt hiermee uw privacy en de uitzonderingspositie van SILA is dan ook een anachronisme en past volstrekt niet in de scheiding van kerk en staat (D66 - Kamerstukken).
U geeft een cruciaal signaal af
Voor de kerken zelf wordt ook duidelijk dat feitelijk een grote deel van hun leden belangrijke religieuze dogma's afwijst en dat bijv. het discrimineren van vrouwen en homosexuelen niet meer geaccepteerd kan worden in een moderne seculiere staat.
Hetzelfde geldt voor een school. Hoe meer leerlingen / scholieren / studenten; hoe meer subsidie.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:52 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Uit de link die ik eerder in dit topic gaf:
[..]
Niet geheel te vergelijken met een registratie van schoolgang dus.
Morgen ga ik me werpen op een vertaling. Willen jullie het ook in gebrekkig Duits?quote:Op zondag 19 december 2010 10:45 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik ga dat hele verhaal niet doornemen. Neem eens de moeite het te vertalen.
Persoonlijk kan ik me wel voorstellen dat ze hersenspoelen.quote:Op zondag 19 december 2010 11:40 schreef wijsneus het volgende:
Ik denk dat het gros te gehersenspoeld is om de kerk te verlaten.
Ik neem geen verantwoordelijkheid in zoiets gruwelijks.quote:Op zondag 19 december 2010 16:09 schreef Berlitz het volgende:
[..]
En wat dacht je dat de moslims deden toen ze spanje veroverde,slavenjachten bv.
In de middeleeuwen was iedereen barbaars.
Wat zou jij hebben gedaan als jij de reconquista moest leiden?
Met sin legacy bedoel ik trouwens niet erfzonde, maar zondenalatenschap.quote:Op zondag 19 december 2010 16:57 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sterker nog - middels het concept erfzonde beginnen ze al te dreigen vanaf het moment dat je de baarmoeder uitfloept, dus al *voordat* je ook maar iets gedaan hebt.
Rare jongens, die bijgelovigen.
Ik zil hier nog even over zeggen dat dat niet waar is en dat we rustig op echte cijfers moeten wachten. Ik wil nog wel even opmerken dat een opmerking in het tussenrapport wel erg vreemd is.quote:Op zondag 19 december 2010 17:34 schreef bart2009 het volgende:
@ Dwerfion
Er zijn dus 241 zaken en 1000 actieve priesters. Ik schat dat 1 op de 6 priesters een zaak tegen zich heeft. Dat is 100/6=16,6 procent.
Dan kan je dus zeggen dat 16,6 % van de priesters een misbruiker is. Dit misbruik is jaren geheim gehouden. Denk je nou echt dat niemand ging praten als er niet vieze vuile gore trucks gespeeld zijn?
Van welke periode hebt je het dan ? Nogal onduidelijk waar, wanneer en door wie.quote:Bijvoorbeeld in Spanje ja, sommigen mensen noemen het oorlogen. Katholieken in die tijd noemden het bekeren. Massale aantallen islamieten zijn daar vermoord en daarna waren massale aantallen joden aan de beurt.
Met het essentiele verschil natuurlijk dat een school geen extra geld en macht krijgt zodra je er niet meer heengaat.quote:Op woensdag 5 januari 2011 17:59 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt voor een school. Hoe meer leerlingen / scholieren / studenten; hoe meer subsidie.
Ach, er is net weer een bisdom in de VS in surseance van betaling gegaan omdat de vele schadeloosstellingen zelfs de diepe zakken van dat bisdom te ver gingen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 18:18 schreef bart2009 het volgende:
[..]
Volgens mij noemen ze het geld dat ze moeten betalen collectieve schaderegeling.
De sportschool waar je lid van bent wel, zolang je je lidmaatschap niet opzegt. Zo bijzonder is het allemaal niet. Tenzij je graag een stok zoekt om de kerk mee te slaan, natuurlijk.quote:Op woensdag 5 januari 2011 20:09 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Met het essentiele verschil natuurlijk dat een school geen extra geld en macht krijgt zodra je er niet meer heengaat.
Je mag dit soort instanties graag tegen de klippen op blijven verdedigen, is het niet?quote:Op woensdag 5 januari 2011 20:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De sportschool waar je lid van bent wel, zolang je je lidmaatschap niet opzegt. Zo bijzonder is het allemaal niet. Tenzij je graag een stok zoekt om de kerk mee te slaan, natuurlijk.
Neuh. Mijn ervaringen met kerken zijn ook niet heel positief, maar een beetje blijven nadenken kan geen kwaad. Ik vind je ondertitel overigens wel een soort van ironisch.quote:Op donderdag 6 januari 2011 08:48 schreef Telecaster het volgende:
Je mag dit soort instanties graag tegen de klippen op blijven verdedigen, is het niet?
Nee, de mijne ook niet.quote:Ik weet niet bij welke sportschool jij zit, maar de mijne krijgt in elk geval geen gratis zendtijd en probeert geen maatschappelij-ethische standpunten door te drukken op basis van de ledenadministratie.
Dat mag. Ik krijg op mijn beurt weer de indruk dat je religieuze opvoeding (waar we het in een eerder topic over hebben gehad) wellicht toch meer sporen heeft nagelaten dan je zelf beseft, en dat je daar toch nog een soort residueel respect voor kerken hebt overgehouden.quote:Op donderdag 6 januari 2011 10:50 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Neuh. Mijn ervaringen met kerken zijn ook niet heel positief, maar een beetje blijven nadenken kan geen kwaad. Ik vind je ondertitel overigens wel een soort van ironisch.
Ah, je vergelijking gaat dus inderdaad volkomen mank.quote:Nee, de mijne ook niet.
Die klopt inderdaad niet.quote:Op donderdag 6 januari 2011 10:55 schreef Telecaster het volgende:
Dat mag. Ik krijg op mijn beurt weer de indruk dat je religieuze opvoeding (waar we het in een eerder topic over hebben gehad) wellicht toch meer sporen heeft nagelaten dan je zelf beseft, en dat je daar toch nog een soort residueel respect voor kerken hebt overgehouden.
Maar dat is puur mijn indruk natuurlijk, en die hoeft niet te kloppen.
Eh, nee.quote:Ah, je vergelijking gaat dus inderdaad volkomen mank.
Mooi zo.
Op welk gedeelte doel je dan? Je uitschrijven als zijnde 'actief lid', of het je laten verwijderen uit de administratieve registers? Dat eerste lijkt me niet zo heel moeilijk, dat is het in ieder geval niet in de protestantse hoek.quote:Bovendien maakt mijn sportschool het ook niet in de praktijk vrijwel onmogelijk het lidmaatschap te beëindigen.
Ik vind het anders nogal een punt.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
e begrijpt hopelijk dat dat element er voor de vergelijking niet zo toe doet.
Vooral bij katholieke kerken is je laten uitschrijven nogal een gedoe, waarbij de bisdommen zoveel mogelijk administratieve barrieres opwerpen. Met 't protestans smaakje heb ik geen ervaringen.quote:Op welk gedeelte doel je dan? Je uitschrijven als zijnde 'actief lid', of het je laten verwijderen uit de administratieve registers? Dat eerste lijkt me niet zo heel moeilijk, dat is het in ieder geval niet in de protestantse hoek.
Daar valt over te discussiëren inderdaad, maar dat is verder niet zo relevant voor het gegeven dat kerken hoofdzakelijk volgens dezelfde principes werken als andere verenigingen en organisaties.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:41 schreef Telecaster het volgende:
Ik vind het anders nogal een punt.
Elke omroep moet leden hebben.. behalve de bijgelovigen, die krijgen gratis zendtijd en belastinggeld.
Krijgen kerken ook subsidie voor leden die niet meer actief zijn?quote:En het grootste verschil is natuurlijk dat (sport)scholen niet je leven lang geld, macht en invloed krijgen ook als je je allang uit hebt geschreven.
Ach so. Mja, met het protestantse smaakje is het een stuk makkelijker, in ieder geval.quote:Vooral bij katholieke kerken is je laten uitschrijven nogal een gedoe, waarbij de bisdommen zoveel mogelijk administratieve barrieres opwerpen. Met 't protestans smaakje heb ik geen ervaringen.
Maar die andere clubjes moeten, bijvoorbeeld, ook allemaal OZB betalen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 11:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Daar valt over te discussiëren inderdaad, maar dat is verder niet zo relevant voor het gegeven dat kerken hoofdzakelijk volgens dezelfde principes werken als andere verenigingen en organisaties.
Ja. Subsidie, zendtijd, maatschappelijke invloed... zie de bron die ik al een paar keer heb aangehaald.quote:Krijgen kerken ook subsidie voor leden die niet meer actief zijn?
Maar ja. Die zien iedereen toch al als bij voorbaat zondig.quote:Ach so. Mja, met het protestantse smaakje is het een stuk makkelijker, in ieder geval.
Zelf nog niet gezien dus kan er geen kritiek op leveren.quote:Why has the Catholic priesthood been involved in scandal after sexual scandal for the past thousand years? The answer is simple; Roman Catholicism is NOT Biblical Christianity but a mixture of numerous pagan and witchcraft doctrines and practices, all of which lead to sexual deviancy.
Bill also shockingly reveals that some Catholic priests teach that the Lord Jesus Christ was able to perform miracles only because He had gone into witchcraft and was actually using the power of the occult.
Jesus Christ called this belief the unpardonable sin, either in this life or the life to come. (Matt 12:22-32) Therefore priests who believe this heresy are no longer subject to the promptings of the Holy Spirit and can become unusually cruel and full of hate.
Bill also reveals that in the Catholic seminary he attended he discovered that about 75% of the men studying for the priesthood were homosexual, many of them very openly so.
Even the location of the Vatican is a clue to the nature of Roman Catholicism; it is built on a Roman Hill named Vaticanus, a place in ancient Rome noted for it's soothsaying and witchcraft, a place Bill calls "highly accursed".
Dus je wilt beweren dat dit niet zou kunnen voorkomen in "de ware denominatie" van het Christendom? Gek, want eerder verkondigde je nogal es dat "iedereen zondig is", en dus dat iedereen in staat zou kunnen zijn tot dergelijke zonden.quote:Why has the Catholic priesthood been involved in scandal after sexual scandal for the past thousand years? The answer is simple; Roman Catholicism is NOT Biblical Christianity but a mixture of numerous pagan and witchcraft doctrines and practices, all of which lead to sexual deviancy.
Ik beweer helemaal niets, haushofer. Ik heb een link geplaatst naar een presentatie en het commentaar erop eronder gezet.quote:Op donderdag 6 januari 2011 15:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dus je wilt beweren dat dit niet zou kunnen voorkomen in "de ware denominatie" van het Christendom? Gek, want eerder verkondigde je nogal es dat "iedereen zondig is", en dus dat iedereen in staat zou kunnen zijn tot dergelijke zonden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |