Is een heel simpel ezelsbruggetje voor: vervang "kort" door "weinig". Klopt de zin met "te weinig" dan komt er een spatie tussen te en kort. "Een teweinig" bestaat niet, dus dan moet de spatie er niet tussen en is het één woord.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:40 schreef Bart het volgende:
Geeft niet hoor, die fout zie ik tevaak.
Maar tekort en teveel zijn zelfstandige naamwoorden. Een teveel is synoniem aan een overschot. Dan is er te veel van iets. Het zelfstandige naamwoord is zonder spatie, anders is het met spatie.
Even gekeken bij de officiële variant:quote:Op donderdag 30 december 2010 18:00 schreef zarGon het volgende:
[..]
[..]
http://www.onzetaal.nl/advies/tekort.php:
[..]
Nee nooit!quote:Op donderdag 30 december 2010 18:05 schreef Copycat het volgende:
Zie je wel dat ik geen spatiëringsfouten maak!
Er moest een trema op dat woord. Eh... nou ja die zit meestal op de e dus plak hem daar maarquote:'Abba-reunië gaat door'
van onze redactie
Fans van Abba opgelet! Er lijkt namelijk een Abba-reunië aan te komen...
Bandleden Benny Andersson en Björn Alvaeus lieten eerder al weten een reünie wel te zien zitten. Nu heeft ook zangeres Agneta Fältskog gezegd er wel zin in te hebben.
Agneta vertelt aan het Zweedse tijdschrift M: "Een reünie, bijvoorbeeld voor een goed doel, zouden we kunnen overwegen. Ik zie ons in de toekomst zeker weer eens iets samen doen. Het lijkt me erg leuk om herinneringen op te halen en samen op te treden."
Of Frida Lyngstad net zo enthousiast is, is nog niet duidelijk. Wel geeft ze aan dat ze de plannen met haar Abba-maatjes wil bespreken.
Er wordt gefluisterd dat de Zweedse band bij elkaar komt voor het huwelijk van prins William en zijn Kate Middleton op 29 april volgend jaar.
Telegraaf.quote:Op donderdag 30 december 2010 19:02 schreef Rewimo het volgende:
Telegraaf
[..]
Er moest een trema op dat woord. Eh... nou ja die zit meestal op de e dus plak hem daar maar
Vrouwelijke mannen telden ook mee.quote:Veertig procent van de vrouwelijke studenten gaat voor het eerst onder de zonnebank met zijn of haar moeder.
quote:Op vrijdag 31 december 2010 14:48 schreef Nepthys het volgende:
Nu.nl: 'Studenten door moeder onder zonnebank'
[..]
Vrouwelijke mannen telden ook mee.
quote:Op vrijdag 31 december 2010 12:42 schreef Rewimo het volgende:
Mailtje van de Plus, een supermarkt hier in DLD
[ afbeelding ]
Het Engels, Italiaans en Tagalog klopt in elk geval.quote:Op vrijdag 31 december 2010 18:07 schreef Zoheetik het volgende:
[..]
Dan zullen we de rest van de vertalingen ook maar niet geloven.
Whehe. De Turkse tekst klopt ook, behalve de puntjes op de i van Yılınız.quote:Op vrijdag 31 december 2010 20:14 schreef Omniej het volgende:
[..]
Het Engels, Italiaans en Tagalog klopt in elk geval.Toch vreemd dat ze juist in de taal die het dichtst bij het Duits staat zo'n gruwel van een fout maken...
Handig voor als je nog twijfeltquote:Op zaterdag 1 januari 2011 15:05 schreef Ferry_76 het volgende:
Deze stond in een enquete over Fortarock 2010 die ik kreeg na afloop van het festival:
[ afbeelding ]
quote:1. Wat regelt de overheid?
Als u overlijdt heeft uw partner mogelijk recht op een Nabestaandenuitkering Anw. Ook wezen kunnen in aanmerking komen voor een uitkering. Uw nabestaande komt in aanmerking voor een uitkering als deze jonger is dan 65 jaar. En u op de datum van overlijden verzekerd was voor de Anw. Daarnaast moet uw partner ook aan één van de volgende voorwaarden voldoen:
* u partner is geboren voor 1950, of
* u partner heeft een kind onder de 18 jaar, of
* u partner is tenminste 45% arbeidsongeschikt.
Is dat vuurwerk dat nóg illegaler is dan illegaal?quote:Rijswijker verraadt zichzelf op internet
De lange arm heeft inmiddels ook een weg gevonden op het internet. Via YouTube en Twitter spoorde de politie een man uit Rijswijk op die met illegaal vuurwerk liep te pronken.
De man kondigde op zijn YouTube- en Twitterpagina grootse plannen aan met, volgens de politie, zwaar illegaal vuurwerk. De man werd op basis van de informatie op de websites opgespoord. Zijn woning werd doorzocht en er werd inderdaad zwaar vuurwerk gevonden.
De Rijswijker heeft zijn jaarwisseling in een politiecel mogen doorbrengen.
Dus... ze hebben 642 verdachten aangeleverd bij het OM, terwijl er ook nog 187 personen in een cel zitten te wachten of dat met hen ook misschien zal gaan gebeuren?quote:642 verdachten werden bij het Openbaar Ministerie (OM) aangeleverd en 187 personen wachten nog in hun cel op een beoordeling.
Heel consequent in ieder geval.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 20:26 schreef Chickert het volgende:
[ afbeelding ]
Folder van Bas van der Heijden van afgelopen week...
De titel in de link verraadt zichzelf ook.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 19:29 schreef Imzadi het volgende:
Bij SpitsNieuws zitten niet al te beste redacteuren, heb ik af en toe het idee. Heel vaak fouten in de teksten.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/provinciaal/2011/01/rijswijker_verraad_zichzelf_op.html
[..]
Is dat vuurwerk dat nóg illegaler is dan illegaal?
Wat lief, een pot voor Aad. Drie zelfs.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 20:26 schreef Chickert het volgende:
[ afbeelding ]
Folder van Bas van der Heijden van afgelopen week...
quote:Op zaterdag 1 januari 2011 21:34 schreef Zoheetik het volgende:
[..]
Wat lief, een pot voor Aad. Drie zelfs.
quote:wtf ben jij in venetie geweest?
je ging tog naar italie op vakantie?
Sommige mensen....quote:Op zondag 2 januari 2011 20:30 schreef Sosha het volgende:
Ik weet dat 't geen spelfout is, maar waar moet dit anders..? Berichtje op Hyves, als reactie op een foto van iemand op een brug in Venetië:
[..]
bronquote:Recht op voetbal: iedereen heeft het!
31-12-10 - 20:16 - Categorie: Supporters
platvorm Recht op Voetbal opgezet, nodig voor SC Heerenveen-FC Groningen?
(...)
Inmiddels worden veel initiatieven in het hele land gestart! Echter is het lang niet altijd makkelijk om de juiste informatie tijdig boven tafel te krijgen. Daarnaast is het arbeidsintensief om de juiste -juridische- acties op te zetten ten faveure van de voetbalsupporters. Daarom is de website www.rechtopvoetbal.nl opgestart als online platvorm van aanwezige wet- en regelgeving, jurisprudentie, voorbeeldbrieven en een bespreking van zaken. Deze site moet handvatten bieden voor supporters(verenigingen) om ten strijde te trekken voor het voetbal.
Dit initiatief is opgezet door Roger Stinissen (voormalig voorzitter SV FC Groningen), Rosanne van Bladeren (juridische commissie SV FC Groningen) en Arnold Bloem (voormalig ombudsman SV FC Groningen). Wij hopen dat dit initiatief snel in woord en daad ondersteund wordt door alle supportersverenigingen van de betaald voetbalorganisaties in de Eerste én Eredivisie!
quote:Op zondag 2 januari 2011 20:30 schreef Sosha het volgende:
Ik weet dat 't geen spelfout is, maar waar moet dit anders..? Berichtje op Hyves, als reactie op een foto van iemand op een brug in Venetië:
[..]
Ja, die dus! Echt té erg!quote:Op maandag 3 januari 2011 19:53 schreef Razztwizzle het volgende:
Net op TV bij een reclame voor de film "The Way Back" de verschijningsdatum: 13 januarie.
Opzich niet eens fout, maar goed ook dat er niemand verast wordt.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 09:42 schreef donroyco het volgende:
http://www.hollandsnieuwe.nl/
Discountmerk van Vodafone
Rechterkolom:
[ afbeelding ]
Vlot, nu al aangepast!quote:Op dinsdag 4 januari 2011 09:42 schreef donroyco het volgende:
http://www.hollandsnieuwe.nl/
Discountmerk van Vodafone
Rechterkolom:
[ afbeelding ]
Misschien ook omdat ik er op Twitter over tweette.quote:
Dan zou je denken dat ze in de nieuwe versie, minder fouten zouden zitten....quote:Aan de Hogeschool Meppel wordt je opgeleid tot natuurgeneeskundig therapeut voor mens of dier. De opleiding besteedt veel aandacht aan je persoonlijke bewustwording en groei in het vak. De Hogeschool combineert het gebruik van een elektronische leeromgeving met educatieve werkateliers. Je werkt intensief samen met vakdocenten om je te bekwamen tot natuurgeneeskundig therapeut.
Zijn ze niet meer te koop, of zijn ze nooit gepubliceerd?quote:Je vindt hier veel niet gepubliceerd studiemateriaal, boeken die niet meer te koop zijn.
Ik zou persoonlijke vragen niet beantwoorden..quote:Aansluitend kun je je persoonlijke vragen stellen aan onze studiecoördinator.
Ik weet niet of los-van-elkaar mag, maar het leest voor geen meter.quote:Studeren aan de Hogeschool betekent een waardevaste investering in je zelf. Elke training, bij- en nascholing of opleiding verdient zich zelf weer terug, voor je zelf, maar ook voor je werkgever, je eigen praktijk, je omgeving.
Kun je oplossen door de URL tussen " te zetten.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 16:44 schreef Imzadi het volgende:
De Hogeschool van Meppel pretendeert HBO geaccrediteerd te zijn, maar maakt toch een [url=http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:QxuC0JgC7VQJ:www.hogeschoolmeppel.nl/+(...)lnk&gl=nl&lr=lang_en|lang_nl&client=firefox-a]leuke fout[/url]. (Google cache.)
[Sorry, ik krijg de URL er niet goed in.]
Geweldige tip! Dank je wel!quote:Op dinsdag 4 januari 2011 16:54 schreef Aether het volgende:
[..]
Kun je oplossen door de URL tussen " te zetten.
Bijvoorbeeld:
[ code verwijderd ]
Deze is wél goed hoor! Kijk maarquote:Op dinsdag 4 januari 2011 17:07 schreef loeki_de_leeuw het volgende:
Niet "de Weekkrant", ook niet "dè Weekkrant", maar
[ afbeelding ]
En op die site staat ook een fout, appel wordt niet meer met een accent grave gespeld.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 17:35 schreef CloseToTheEdge het volgende:
[..]
Deze is wél goed hoor! Kijk maar
Bij onderwijsinstellingen vind ik dit soort fouten nog eens extra kwalijk... Toch zie ik het erg vaak, vooral de "wordt je opgeleid tot" kom ik op mijn uni ook nog wel 'ns tegen. (om nog maar niet te spreken over spelfouten in tentamens e.d. waar ik me ook ontzettend aan kan ergerenquote:Op dinsdag 4 januari 2011 16:44 schreef Imzadi het volgende:
De Hogeschool van Meppel pretendeert HBO geaccrediteerd te zijn, maar maakt toch een leuke fout. (Google cache.)
[..]
Dan zou je denken dat ze in de nieuwe versie, minder fouten zouden zitten....
[..]
Zijn ze niet meer te koop, of zijn ze nooit gepubliceerd?
[..]
Ik zou persoonlijke vragen niet beantwoorden..
[..]
Ik weet niet of los-van-elkaar mag, maar het leest voor geen meter.
quote:Op dinsdag 4 januari 2011 18:27 schreef Copycat het volgende:
Kruitnootjes. Waren die speciaal voor oudejaarsavond?
Knallen in je mond, niet in je hand ...
quote:Op dinsdag 4 januari 2011 23:27 schreef Mieks het volgende:
Vers van de pers:
AMSTERDAM - De veertienjarige-jarige Jozua Bisambhar die maandag was weggelopen uit het Arnhemse Rijnstate Ziekenhuis, is weer terecht. Dankzij een tip is de jongen dinsdagavond aangetroffen in Maastricht.
© NU.nl/Hans van Hamersveld
Dit meldt de politie.
De jongen lijdt aan zuikerziekte en had het ziekenhuis, waar hij was voor controle, verlaten zonder insuline.
Zijn verzorgers maakten zich zorgen om zijn gezondheid. De jongen maakt het nu verder goed.
© NU.nl
Je maakt nu zelf fouten, muts.quote:
quote:Op dinsdag 4 januari 2011 23:50 schreef Mieks het volgende:
[..]
Was niet expres, ik weet niet hoe ik de puntjes erop krijg.
" en dan een e als 't goed is...quote:Op dinsdag 4 januari 2011 23:50 schreef Mieks het volgende:
[..]
Was niet expres, ik weet niet hoe ik de puntjes erop krijg.
Ik weet dat 't verschilt per pc/laptop, maar ik heb in m'n leven één pc meegemaakt waarop deze combi niet werkte, geloof ikquote:Op dinsdag 4 januari 2011 23:52 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Hangt er van af of je dode toetsen hebt ingesteld.
quote:Vooraltijd in ons hard jonge(l)
quote:'Belgische nonnen zaten jongens en meisjes'
KORTRIJK - Nadat twee mannen de voorbije dagen al in de openbaarheid traden over seksueel misbruik in het voormalige Kortrijkse weeshuis Stella Maris, meldt Het Laatste Nieuws woensdag dat het ook op de hoogte is van een 64-jarig vrouwelijk slachtoffer dat aarzelt om naar de rechter te stappen.
Dat valt gelukkig dus mee, als ze niets zeggen dan kan ik het gewoon terugbrengen.quote:Gekochte artikelen kunnen helaas niet worden teruggenomen, mits in overleg.
Klassieke fout.quote:Op woensdag 5 januari 2011 13:41 schreef Bart het volgende:
Zojuist in de fopwinkel in Alkmaar op een kaartje gespot dat op de toonbank geplakt zit:
[..]
Dat valt gelukkig dus mee, als ze niets zeggen dan kan ik het gewoon terugbrengen.
Helaas wel.quote:
Net zoals deze: http://helefijnedagen.nl, dat doet ook 75% van Nederland fout.quote:
Zeg maar 95%quote:Op woensdag 5 januari 2011 13:58 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Net zoals deze: http://helefijnedagen.nl, dat doet ook 75% van Nederland fout.
Alleen kan Onze Taal zoveel zeggen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 14:02 schreef TjilpTjilp het volgende:
[..]
Zeg maar 95%.
Maar ik heb het even opgezocht: Onze Taal noemt die 'e' achter 'heel' een buigings-e en accepteert het als spreektaalZie http://www.onzetaal.nl/advies/hele.php.
En gelukkig bepaalt de meerderheid van de taalsprekers nog steeds hoe een taal wordt gesproken, ongeacht wat een bepaalde website/instelling er ook van mag vindenquote:Op woensdag 5 januari 2011 14:08 schreef TjilpTjilp het volgende:
[..]
Laat ik het dan zo zeggen: ik ben het met ze eens. Het bekt gewoon lekkerder
Niet een meerderheid van de taalsprekers bepaalt dat, iedere individuele taalspreker bepaalt zelf hoe hij/zij de taal spreekt. Het is alleen niet zo dat dat dan officieel goed of fout is, dat wordt in het geval van het Nederlands bepaald door de Taalunie.quote:Op woensdag 5 januari 2011 14:14 schreef Bravebart het volgende:
[..]
En gelukkig bepaalt de meerderheid van de taalsprekers nog steeds hoe een taal wordt gesproken, ongeacht wat een bepaalde website/instelling er ook van mag vinden
Juist. In het halve jaartje dat ik Nederlands heb gestudeerd, was het eerste wat ze tegen me zeiden: Taalgebruikers hebben het nooit fout. De officiële regels bestaan alleen om zich aan dat taalgebruik aan te passen. Over een jaartje of 50 zal dus ook bijvoorbeeld het verschil tussen 'het' en 'de' uit het Groene Boekje zijn geschraptquote:Op woensdag 5 januari 2011 14:14 schreef Bravebart het volgende:
[..]
En gelukkig bepaalt de meerderheid van de taalsprekers nog steeds hoe een taal wordt gesproken, ongeacht wat een bepaalde website/instelling er ook van mag vinden
Niet helemaal. Je kan wel leuk je eigen vorm van een bepaalde taal spreken, maar als niemand je dan begrijpt stap je snel genoeg weer over op de taal die meerderheid spreekt. Zo bedoelde ik het.quote:Op woensdag 5 januari 2011 14:20 schreef Bart het volgende:
[..]
Niet een meerderheid van de taalsprekers bepaalt dat, iedere individuele taalspreker bepaalt zelf hoe hij/zij de taal spreekt. Het is alleen niet zo dat dat dan officieel goed of fout is, dat wordt in het geval van het Nederlands bepaald door de Taalunie.
Juist.quote:Op woensdag 5 januari 2011 14:20 schreef TjilpTjilp het volgende:
[..]
Juist. In het halve jaartje dat ik Nederlands heb gestudeerd, was het eerste wat ze tegen me zeiden: Taalgebruikers hebben het nooit fout. De officiële regels bestaan alleen om zich aan dat taalgebruik aan te passen. Over een jaartje of 50 zal dus ook bijvoorbeeld het verschil tussen 'het' en 'de' uit het Groene Boekje zijn geschrapt.
ook op die site:quote:Op woensdag 5 januari 2011 13:58 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Net zoals deze: http://helefijnedagen.nl, dat doet ook 75% van Nederland fout.
quote:Acteur of presentator inhuren of boeken? Huur / boek bij ons uw presentatoren of acterus!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |