Ik verwacht niks. Ik bekijk de opties van Israel, en ze hebben er maar één: zitten blijven. Hun leger is te klein om Turkije aan te vallen. Technisch zou hun luchtmacht dat wel kunnen, maar het zou de Turken alleen maar bozer maken. Turkije binnen vallen, zoals ze dat deden bij Egypte, Jordanië, Syrië en Libanon is geen optie, want ze hebben de sealift capaciteit niet. Het Israelische leger is geschoeid op het verdedigen van hun eigen grondgebied en daar onmiddelijk buiten. Maar ze hebben in het verleden bewezen dat wanneer ze tot aktie over gaan ze dat wel zo enorm beslissend doen, dat elke vijand het eigenlijk wel kan schudden.quote:Op woensdag 28 september 2011 22:40 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Je verwacht wel een hoop zo te zien.Ik bemerk een langzame afsluiting van een gebied, waar de speldenprikken nog moeten worden uitgevoerd.
De Turken hoeven Israël dan ook niet te bezetten, dat willen andere voor hun dolgraag doen. Daarmee kunnen ze een heel andere strategie gaan voeren die je benoemt. Een haven in Gaza militair beschermen geeft alleen al een andere aanpak voor Israël.quote:Op woensdag 28 september 2011 23:54 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik verwacht niks. Ik bekijk de opties van Israel, en ze hebben er maar één: zitten blijven. Hun leger is te klein om Turkije aan te vallen. Technisch zou hun luchtmacht dat wel kunnen, maar het zou de Turken alleen maar bozer maken. Turkije binnen vallen, zoals ze dat deden bij Egypte, Jordanië, Syrië en Libanon is geen optie, want ze hebben de sealift capaciteit niet. Het Israelische leger is geschoeid op het verdedigen van hun eigen grondgebied en daar onmiddelijk buiten. Maar ze hebben in het verleden bewezen dat wanneer ze tot aktie over gaan ze dat wel zo enorm beslissend doen, dat elke vijand het eigenlijk wel kan schudden.
Turkije is degene die hoog van de toren blaast. Als zij besluiten om in de aanval te gaan dan moeten ze naar Israel, want de Israelis komen niet naar hun. Dat kunnen ze, want ze hebben het ook al eens gedaan in Cyprus. Maar je kunt je afvragen of ze een dergelijke operatie vol zullen houden. Ik denk van niet. De Israelis hoeven alleen maar op de startbaan te wachten op de aanvallende vliegtuigen. Binnen enkele minuten zijn ze in de lucht (een F-15 of F-16 heb je in 5 opgestart en airborne) en kunnen ze schieten, met volle tanks. De Turkse F-16s hebben dan al bijna de helft van hun brandstof verstookt. Twee minuten met de naverbrander spelen en ze moeten naar huis. Dat is net genoeg voor één set-up. Transportvliegtuigen zonder bescherming zijn sitting ducks. En dan nog hebben de Turken de transportcapaciteit niet om tanks door de lucht aan te voeren: dat moet per schip. Daarvoor heb je een haven nodig, en die zijn vast in Israelische handen met zware wapens die al ter plaatse zijn.
ALS er al iets gebeurt wordt het een afgang voor de Turken. Maar ik denk dat het gewoon met een sisser (en wat diplomatieke druk uit de VS) zal aflopen.
Nauwelijks. De Turken moeten dan nog steeds veel vliegen, en de Israelis niet. De Israelis kunnen de Turken zonder al te veel problemen uit de haven houden, en desnoods met hun tanks Gaza binnen rijden.quote:Op donderdag 29 september 2011 17:37 schreef johnnylove het volgende:
[..]
De Turken hoeven Israël dan ook niet te bezetten, dat willen andere voor hun dolgraag doen. Daarmee kunnen ze een heel andere strategie gaan voeren die je benoemt. Een haven in Gaza militair beschermen geeft alleen al een andere aanpak voor Israël.
Niets zo ideaal voor nationale eenheid als een oorlog, zeker bij de arabieren. Israel is altijd een mooie bliksemafleider geweest voor hun interne spanningen. En die zijn er genoeg: zie Egypte, zie Syrië.quote:Op vrijdag 30 september 2011 10:22 schreef Northside het volgende:
Ik zie het niet gebeuren. Maar stel dat de Turken een keer wat hulpschepen begeleiden met hun marine en het loopt uit de hand en er wordt wat heen en weer geschoten. En stel dat niemand sorry wil zeggen en de boel escaleert en ook internationale druk niet helpt. Erg onwaarschijnlijk, maar stel dat.
Zou er dan ook rekening moeten worden gehouden met Egypte e.a. buurlanden in de regio? Of zijn die over een jaartje nog te zeer bezig met herstructureren/opbouwen om aan dat soort dingen te denken?
Toen die landen nog een dictator als leider hadden kon Israël en in mindere mate de VS erop rekenenen dat het met een sisser zou aflopen of dat er toch geen escalatie plaatsvond.quote:Op vrijdag 30 september 2011 10:22 schreef Northside het volgende:
Ik zie het niet gebeuren. Maar stel dat de Turken een keer wat hulpschepen begeleiden met hun marine en het loopt uit de hand en er wordt wat heen en weer geschoten. En stel dat niemand sorry wil zeggen en de boel escaleert en ook internationale druk niet helpt. Erg onwaarschijnlijk, maar stel dat.
Zou er dan ook rekening moeten worden gehouden met Egypte e.a. buurlanden in de regio? Of zijn die over een jaartje nog te zeer bezig met herstructureren/opbouwen om aan dat soort dingen te denken?
Pffrt..wat denk je nu?quote:Op woensdag 28 september 2011 22:39 schreef Eagle_99 het volgende:
Maar de vraag is of ze een aanval Turkije wel kunnen afslaan? Eén keer kan het, twee keer kan het, maar wat als Turkije niet stopt? Dan zullen zo toch wel meer moeten dan alleen verdedigen?
Als ze de oorlog op Turks grondgebied of ergens anders dan Israel voortzetten zullen ze weer thuis zwakker zijn.
Maargoed, wat het ook wordt, het zal voor beide landen absoluut niet makkelijk worden. Ik denk dat jullie Turkije onderschatten. Niet dat ik zeg dat Turkije Israel zal vermorzelen, want dat zal zeker niet gebeuren, maar Israel zal dat ook niet kunnen. We zijn tenslotte geen Egypte, Jordanië of Syrië.
Ja, dat is bekend: Halverwege deze pagina:quote:Op vrijdag 30 september 2011 15:13 schreef Northside het volgende:
Hoeveel militaire vliegvelden heeft Israel ongeveer? Is dat bekend?
Vond net ook dit lijstje: http://www.globalsecurity.org/military/world/israel/airfield.htmquote:Op vrijdag 30 september 2011 15:15 schreef RonaldV het volgende:
Ja, dat is bekend: Halverwege deze pagina:
http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Air_Force
En daar staan alleen maar de operationele toestellen, Israel heft daarnaast ook nog een reserve vloot van oudere toestellen (tenminste: die HADDEN ze)
Denk jij dan dat alle Koerden een onafhankelijk land willen? De regeringspartij AKP telt meer Koerdische kamerleden dan de Pro-PKK partij BDP, en heeft ook meer Koerdische stemmen gekregen dan BDP.quote:Op donderdag 10 november 2011 12:27 schreef rubje het volgende:
Waarom overweegt het Turkse politiek/leger de Koerden niet gewoon hun dat te geven waar zijn nu al jaren tegenstrijden?Of is hun dat de Turkse trots te na te samen met allerlei politieke belangen die hierin een rol spelen?
Bedoel dit gaat maar door en het eind is niet in zicht en zal denk ik ook niet binnen de komende jaren in zicht komen want dit lijkt een gebed zonder end.
~200,000 man paraat dus?quote:Op dinsdag 22 november 2011 06:40 schreef Eagle_99 het volgende:
Het Turkse leger heeft voor het eerst zijn officiële aantal bekend gemaakt;
39.975 Officieren, waarvan 365 generalen en admiralen
95.824 Onder Officieren
24.700 Beroeps Gendarmerie
40.515 Beroepssoldaten
Tien tot twintig procent van de officieren, veelal die met de meeste ervaring.quote:Op dinsdag 22 november 2011 06:40 schreef Eagle_99 het volgende:
Het Turkse leger heeft voor het eerst zijn officiële aantal bekend gemaakt;
39.975 Officieren, waarvan 365 generalen en admiralen
95.824 Onder Officieren
24.700 Beroeps Gendarmerie
40.515 Beroepssoldaten
53.424 Civiele ambtenaren en arbeiders
6.829 Dienstplichtige Officieren
458.368 Dienstplichtigen
In totaal 720.000 soldaten. Hiermee zijn ze de 6'de grootste leger in de wereld.
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/19297732.asp
Bron?quote:Op donderdag 24 november 2011 19:42 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Tien tot twintig procent van de officieren, veelal die met de meeste ervaring.
Zit in het gevang
Het valt wel mee lees ik qua aantalquote:
Enig idee hoeveel daarvan daadwerkelijk gevechtseenheden zijn?quote:
Ik weet het niet precies, maar er zijn minimaal 5 Commando Brigades verspreid in het zuid oosten van Turkije. Deze tellen naar mijn weten 30 tot 50 duizend commando's. Daarnaast zijn er natuurlijk duizenden andere militairen(Tank eenheden, Gendarme Commando's).quote:Op vrijdag 25 november 2011 19:04 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Enig idee hoeveel daarvan daadwerkelijk gevechtseenheden zijn?
Ik geloof dat NL 1 van de legers ter wereld heeft die het minst ondersteunende eenheden vergt voor de operationele gevechtseenheden..
en zou me niets verbazen als meer dan de helft van die 700.000 simpelweg nodig is als ondersteuning.
Dat is bij alle legers zo. Ik weet de precieze verhoudingen niet meer, maar volgens mij waren er een stuk of 3-4 militairen nodig ter ondersteuning van elke militair met een gevechtsmissie.quote:Op vrijdag 25 november 2011 19:04 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Enig idee hoeveel daarvan daadwerkelijk gevechtseenheden zijn?
Ik geloof dat NL 1 van de legers ter wereld heeft die het minst ondersteunende eenheden vergt voor de operationele gevechtseenheden..
en zou me niets verbazen als meer dan de helft van die 700.000 simpelweg nodig is als ondersteuning.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |