FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Steeds hogere snelheden op zelfde toeren
verydinsdag 14 december 2010 @ 14:20
Hallo luitjes,

klein vraagje:

ik rij nu zo'n 3 jaar in een simpele Volkswagen Golf MK3 1.6 cl.
Mijn rijstijl is behoorlijk sportief, en ik rij dan ook vaak lekker door (indien verantwoord).
Maar nu valt me wat op:

In het begin trok ik deze in de 4e versnelling door tot zo'n 110 á 120 km/u met een max van 5000 rpm.
Een jaar later trok ik hem in zijn 4e versnelling met max 5000 toeren door tot zo'n 130 á 140 km/u.
En nu trek ik hem zelfs door tot aan de 150 km/u in dezelfde versnelling en rpm.

Terwijl de topsnelheid niet echt hoger komt te liggen (dit kan ik uiteraard niet vaak testen haha)

Iemand een verklaring hiervoor?
Is zo'n versnellingsbak op te rekken ofzo? Blijkbaar wel.

Thanks!
ukgadinsdag 14 december 2010 @ 14:22
het lijkt me dat je versnellingsbak er niet zomaar een paar tanden bij krijgt
AlphaOmegadinsdag 14 december 2010 @ 14:25
Ik denk dat je geheugen je belazert. Je zult vast niet zeker weten hoe dat in het verleden was, want het is dermate onverwacht dat je er niet actief op gelet zult hebben.

Q.e.d..
verydinsdag 14 december 2010 @ 14:34
Ik let altijd heel erg op mijn toerenteller dat ik niet boven de 5000 rpm uitkom.
En ik weet ook 100% zeker dat ik daar een jaar geleden bij 140 km/u moest doorschakelen, en dat ik nu ruim door kan tot 150 km/u.
Dus nee, mijn geheugen laat me niet in de steek. Ik heb hier heel specifiek op gelet.

Misschien andere factoren? Bijvoorbeeld banden ofzo.

Overigens lijkt het in de 3e versnelling ook te gebeuren, maar in iets mindere mate.
powerfluxdinsdag 14 december 2010 @ 14:34
gehuegenbedrog, of grotere banden ?
verydinsdag 14 december 2010 @ 14:34
Ik heb er geen grotere banden onder gezet.
Innisdemondinsdag 14 december 2010 @ 14:35
Onmogelijk inderdaad. (wat ukga zegt)

Ik denk dat je 'm nu steeds verder in de toeren durft door te trekken, waardoor de terugval in toeren bij overschakelen minder is, en de sensatie van snelheid groter is.
kabelhaspeldinsdag 14 december 2010 @ 14:40
Technisch gezien absoluut flauwekul.
525TDSdinsdag 14 december 2010 @ 14:42
Je versnellingsbak zal heus niet vanzelf veranderen. Waarschijnlijker is het dat je tellers zich anders van elkaar zijn gaan verhouden. Hoe dat dan ook gekomen is.
Dangeldinsdag 14 december 2010 @ 14:42
toch ervaar ik dit ook. ik rijd vaste prik 3000 toeren, 2 maanden geleden egrerde ik al mijn collegas doro met 80 op een 100 weg naar huis te tuffen, nu rijd ik soms zlefs sneller dan 100...
Dangeldinsdag 14 december 2010 @ 14:43
in de tussentijd wel andere banden en ander differentieel gekregen, en van 4x2 naar 4x4 omgebouwd. dus dat zal wel een technischeoorzaak hebben
Duveldinsdag 14 december 2010 @ 14:48
Ik denk dat de wijzer krom is.
verydinsdag 14 december 2010 @ 14:48
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 14:35 schreef Innisdemon het volgende:
Onmogelijk inderdaad. (wat ukga zegt)

Ik denk dat je 'm nu steeds verder in de toeren durft door te trekken, waardoor de terugval in toeren bij overschakelen minder is, en de sensatie van snelheid groter is.
Geloof me, ik ben nooit bang geweest hem in het rood door te trekken, en het rood zit pas bij 6500. Ik schakel altijd bij 5000 als ik een beetje door gas.

Nogmaals...ik let er echt heel nauw op, dus het is geen misinterpretatie of iets van die aard.

Misschien, zoals 525TDS zegt, dat de tellertjes minder nauwkeurig zijn geworden. Geen idee.
Feit blijft dat het toch daadwerkelijk gebeurd.
Deimos000dinsdag 14 december 2010 @ 14:50
Een opgeblazen motor loopt toch ook altijd sneller voordat ie daadwerkelijk stuk gaat?
verydinsdag 14 december 2010 @ 14:52
Geen idee, maar bedoel je daarmee dat ik misschien wel rond rij met een motor die elk moment de geest kan geven? Want hij houdt dit al een flinke tijd vol hoor :)
noutiedinsdag 14 december 2010 @ 15:09
Dit kan niet.

Snelheidsmeter wordt opgepikt van je versnellingsbak (uitgaande as). Als je geen slip in je koppeling hebt, is dit op vaste verzetten gekoppeld aan het toerental van je motor.

Indien je niet geklust hebt aan versnellingbakverhoudingen en eindoverbrenging, dan kan dit niet.

Eh het kan dus niet.
AlphaOmegadinsdag 14 december 2010 @ 15:12
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 14:48 schreef very het volgende:

[..]

Geloof me, ik ben nooit bang geweest hem in het rood door te trekken, en het rood zit pas bij 6500. Ik schakel altijd bij 5000 als ik een beetje door gas.

Nogmaals...ik let er echt heel nauw op, dus het is geen misinterpretatie of iets van die aard.

Misschien, zoals 525TDS zegt, dat de tellertjes minder nauwkeurig zijn geworden. Geen idee.
Feit blijft dat het toch daadwerkelijk gebeurd.
Ja, in je hoofd.
verydinsdag 14 december 2010 @ 15:19
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 15:12 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Ja, in je hoofd.
Is goed hoor, knullie :W

Nouja...verder dan "het kan niet" kom ik hier dus niet, terwijl het wel degelijk aan de hand is.
Dus of ik heb een bovennatuurlijke auto, of er zijn opties die dit veroorzaken die jullie misschien niet te binnen schieten.

Maar om nou te roepen dat ik me zelf dingen verbeeld vind ik een beetje raar, aangezien ik heel duidelijk maak dat ik hier heel gericht op let en dit al langere tijd in de gaten houdt.
AlphaOmegadinsdag 14 december 2010 @ 15:26
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 15:19 schreef very het volgende:

[..]

Is goed hoor, knullie :W

Nouja...verder dan "het kan niet" kom ik hier dus niet, terwijl het wel degelijk aan de hand is.
Dus of ik heb een bovennatuurlijke auto, of er zijn opties die dit veroorzaken die jullie misschien niet te binnen schieten.

Maar om nou te roepen dat ik me zelf dingen verbeeld vind ik een beetje raar, aangezien ik heel duidelijk maak dat ik hier heel gericht op let en dit al langere tijd in de gaten houdt.
- weg -

Er zijn overigens omstandigheden aangedragen waaronder het wel kan. Ik zal er nog één toevoegen, al blijf jij zielig stug volhouden dat de omstandigheden gelijk zijn. Heb je grote stroomslurpers aan boord, die tegenwoordig uitstaan? Dat kan verschil maken, maar niet zo overdreven als jij het noemt, dus nogmaals, het is je hoofd dat je bedriegt.

En waarom zou je in godesnaam gericht op dat soort zaken letten? Je wilt het graag zien gebeuren? Je wist dat het ging gebeuren? En dat gevoel was zo sterk, dat je je nu zelf hebt wijsgemaakt dat het is gebeurd?

Of, de enige mogelijke manier, er is iets significant veranderd aan de auto... dan kan het...

[ Bericht 2% gewijzigd door Anne op 14-12-2010 18:21:24 ]
Palomardinsdag 14 december 2010 @ 15:34
Misschien zijn je ogen achteruit gegaan? :s)
AlphaOmegadinsdag 14 december 2010 @ 15:35
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 15:34 schreef Palomar het volgende:
Misschien zijn je ogen achteruit gegaan? :s)
:)
verydinsdag 14 december 2010 @ 15:36
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 15:34 schreef Palomar het volgende:
Misschien zijn je ogen achteruit gegaan? :s)
Kunnen jullie aub kappen met die onzin antwoorden? Ik stel hier een normale vraag, en ik ben niet achterlijk.
Ik zit 3 jaar lang elke dag een uur in die auto, dus roep wat je wilt...ik weet wat ik zie.

Jezus...wat een kindjes hier zeg.
AlphaOmegadinsdag 14 december 2010 @ 15:37
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 15:36 schreef very het volgende:

[..]

Kunnen jullie aub kappen met die onzin antwoorden? Ik stel hier een normale vraag, en ik ben niet achterlijk.
Ik zit 3 jaar lang elke dag een uur in die auto, dus roep wat je wilt...ik weet wat ik zie.

Jezus...wat een kindjes hier zeg.
Wat wil je nou, man. Het kan niet zo zijn, alleen als er iets significant aan die auto is veranderd, of als er iets stuk is. Jij zegt dat dat niet het geval is, in dat geval kan dat verschil er niet zijn. Dat zeggen meerdere mensen, maar jij houdt maar vol... wie is er dan een kindje?

En je zin zou moeten zijn:

'Ik denk te weten wat ik zie.'
noutiedinsdag 14 december 2010 @ 15:39
Ok, dit heeft geen technische verklaring. Ik denk dat je langs Jomanda, Derik Ogolive(?) oid moet om dit te laten bekijken. Het is iig wel een wonder. Als het in de auto zit ben ik zeer benieuwd waar dan wel.

Misschien dat je snelheidsmeter gewoon wat te "soepel" loopt. Krijg je nog wel eens een boete?
verydinsdag 14 december 2010 @ 15:40
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 15:35 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Even quoten, just for the record... en geloof me, ik ben niet bang voor je, ook niet als je voor me staat... en voor de rest, zoek een spiegel. Ik geloof gelukkig niet in achterlijkheden... jij helaas wel, zelfs als mensen je proberen uit te leggen hoe het zou kunnen zitten.
Door te roepen dat het in mijn hoofd zit? uhuh...

Je zou zeggen dat iemand van jouw leeftijd wat intelligenter is.
Ik reageer alleen op jou met je achterlijke agressieve gedrag. Dus niet op de mensen die met een mogelijke reden komen. De mogelijkheden die voorbij zijn gekomen zijn alleen niet aan de orde, behalve dat ik eens naar mijn teller kan kijken.
AlphaOmegadinsdag 14 december 2010 @ 15:41
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 15:40 schreef very het volgende:

[..]

Door te roepen dat het in mijn hoofd zit? uhuh...

Je zou zeggen dat iemand van jouw leeftijd wat intelligenter is.
Ik reageer alleen op jou met je achterlijke agressieve gedrag. Dus niet op de mensen die met een mogelijke reden komen. De mogelijkheden die voorbij zijn gekomen zijn alleen niet aan de orde, behalve dat ik eens naar mijn teller kan kijken, maar ook denk ik niet dat het daar in zit
Wie begint er nu met een kinderachtig 'knullie', omdat ie z'n kutkleuterige gelijk niet krijgt? Je kunt ook eens lezen wat mensen allemaal zeggen, in plaats van rond te blijven tollen in je eigen, overduidelijk misplaatste waarheid... doe je dat nu? Of blijf je nog steeds je sprookje geloven, of de werkelijkheid ontkennen?
Palomardinsdag 14 december 2010 @ 15:41
Kijk anders eens met een Tomtom oid hoe hard je werkelijk gaat. De teller van een auto staat altijd te hoog afgesteld, maar als die van jou extreem veel afwijkt van de GPS-snelheid dan is je meter misschien niet goed meer.

Mijn auto geeft bijv. 120 op de GPS aan, terwijl de teller op 130 staat.
AlphaOmegadinsdag 14 december 2010 @ 15:42
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 15:41 schreef Palomar het volgende:
Kijk anders eens met een Tomtom oid hoe hard je werkelijk gaat. De teller van een auto staat altijd te hoog afgesteld, maar als die van jou extreem veel afwijkt van de GPS-snelheid dan is je meter misschien niet goed meer.
Ja, dat was ook al genoemd, maar blijkbaar leest TS dat niet... dus niet het testen met TomTom, maar wel een mogelijk defect ergens.

Ik had overigens laatst hetzelfde bij mijn eigen auto, maar de verklaring was daar dat ik de airco uit had staan... scheelt misschien net 50 rpm... een heel klein beetje. Dat soort dingen kunnen een verklaring zijn. Spontaan is het gewoon onmogelijk...

[ Bericht 10% gewijzigd door AlphaOmega op 14-12-2010 15:48:42 ]
verydinsdag 14 december 2010 @ 15:48
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 15:41 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Wie begint er nu met een kinderachtig 'knullie', omdat ie z'n kutkleuterige gelijk niet krijgt? Je kunt ook eens lezen wat mensen allemaal zeggen, in plaats van rond te blijven tollen in je eigen, overduidelijk misplaatste waarheid... doe je dat nu? Of blijf je nog steeds je sprookje geloven, of de werkelijkheid ontkennen?
Want dat was natuurlijk geen reactie op jouw kinderachtige "ja, in je hoofd".
AlphaOmegadinsdag 14 december 2010 @ 15:50
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 15:48 schreef very het volgende:

[..]

Want dat was natuurlijk geen reactie op jouw kinderachtige "ja, in je hoofd".
Daar was ik ook al mee begonnen in dit topic. Het is, als er geen aanwijzingen zijn dat er iets aan de auto is veranderd of defect is, de enige reden waarom je dat kan waarnemen. En bedrog in je eigen hoofd bij dat soort zaken is geen mens vreemd, hoor. Ook mij niet...
RealBizkit666dinsdag 14 december 2010 @ 15:50
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 14:20 schreef very het volgende:
Hallo luitjes,

klein vraagje:

ik rij nu zo'n 3 jaar in een simpele Volkswagen Golf MK3 1.6 cl.
Mijn rijstijl is behoorlijk sportief, en ik rij dan ook vaak lekker door (indien verantwoord).
Maar nu valt me wat op:

In het begin trok ik deze in de 4e versnelling door tot zo'n 110 á 120 km/u met een max van 5000 rpm.
Een jaar later trok ik hem in zijn 4e versnelling met max 5000 toeren door tot zo'n 130 á 140 km/u.
En nu trek ik hem zelfs door tot aan de 150 km/u in dezelfde versnelling en rpm.

Terwijl de topsnelheid niet echt hoger komt te liggen (dit kan ik uiteraard niet vaak testen haha)

Iemand een verklaring hiervoor?
Is zo'n versnellingsbak op te rekken ofzo? Blijkbaar wel.

Thanks!
Je KM-teller is misschien gewoon een beetje de weg kwijt. Misschien eens de snelheid controleren via GPS of zo.
verydinsdag 14 december 2010 @ 15:52
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 15:42 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Ja, dat was ook al genoemd, maar blijkbaar leest TS dat niet... dus niet het testen met TomTom, maar wel een mogelijk defect ergens.

Ik had overigens laatst hetzelfde bij mijn eigen auto, maar de verklaring was daar dat ik de airco uit had staan... scheelt misschien net 50 rpm... een heel klein beetje. Dat soort dingen kunnen een verklaring zijn. Spontaan is het gewoon onmogelijk...
- weg -

@Palomar:
Heb ik gedaan. Ik zit ook aan de gemiddelde afwijking van 10 km wanneer ik boven de 100 rij.
Maar die is overigens niks veranderd in die jaren, want dat zat ik in het begin ook.

[ Bericht 8% gewijzigd door Anne op 14-12-2010 18:20:14 ]
verydinsdag 14 december 2010 @ 15:54
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 15:50 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Daar was ik ook al mee begonnen in dit topic. Het is, als er geen aanwijzingen zijn dat er iets aan de auto is veranderd of defect is, de enige reden waarom je dat kan waarnemen. En bedrog in je eigen hoofd bij dat soort zaken is geen mens vreemd, hoor. Ook mij niet...
Hoe krijg ik het - weg - dat het niet in mijn hoofd zit?
En dat ik daadwerkelijk zie (en dus niet DENK te zien) dat er een verandering is in km/u vs rpm.

Nogmaals...ik let hier specifiek op. En nee, ik rij niet met paddo's op ofzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Anne op 14-12-2010 18:20:01 ]
Annedinsdag 14 december 2010 @ 17:33
Ja. Koel maar lekker af. Ik ga even eten. Tot straks.
Annedinsdag 14 december 2010 @ 18:23
Opgeruimd en weer open.
Ik ga er vanuit dat zowel very (ja, ook jij ja) als AlphaOmega weer normaal kunnen doen, zonder mekaar uit te schelden.
Lindstrøm.dinsdag 14 december 2010 @ 18:26
Wat valt er nog toe te voegen aan dit topic behalve 'welles' en 'nietes' ?
2cvdinsdag 14 december 2010 @ 18:34
Gokje: koppeling is aan het verslijten.

TS, als je bij een constante snelheid (bijvoorbeeld 80km/u) in een bepaalde versnalling (bijvoorbeeld de 5e) plotseling het gas vol in stampt, wat gebeurt er dan ? Begint de motor dan te loeien terwijl er naar verhouding qua snelheid nog niet veel gebeurt ? Of stijgt de snelheid netjes mee met het toerental ?
Papierversnipperaardinsdag 14 december 2010 @ 18:38
De snelheid word gemeten aan de versnellingsbak. Maar als je banden slijten, word je wieldiameter kleiner. Je snelheid gaat dan omlaag bij hetzelfde toerental, maar dat word niet gemeten. Je rijd dus bij 5000 toeren langzamer, maar vanwege bandenslijtage word er nog steeds 110km/u gemeten op de versnellingsbak.
mvdejongdinsdag 14 december 2010 @ 18:47
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 december 2010 18:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De snelheid word gemeten aan de versnellingsbak. Maar als je banden slijten, word je wieldiameter kleiner. Je snelheid gaat dan omlaag bij hetzelfde toerental, maar dat word niet gemeten. Je rijd dus bij 5000 toeren langzamer, maar vanwege bandenslijtage word er nog steeds 110km/u gemeten op de versnellingsbak.
Maar TS claimt van 100/110 naar 150 gegaan te zijn, dat zou betekenen dat zijn wiel-diameter met iets van 1/3 is teruggelopen. Dan zou TS op de droeve restanten van zijn velgen moeten rijden.
Papierversnipperaardinsdag 14 december 2010 @ 18:55
en dan zou je nog steeds 110 op de teller moeten hebben.
Sounddragondinsdag 14 december 2010 @ 19:13
TS : sportvelgen gemonteerd ?? En zijn het teller km's of GPS km's ??

Technisch gezien kan het gewoon domweg niet, maar dat was inmiddels al duidelijk ;)

Overigens is 150 in vier wel redelijk normaal te noemen, dus dan zou ik eerder twijfelen an de oude waardes als aan wat je nu ervaart ;)
Sounddragondinsdag 14 december 2010 @ 19:18
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 18:47 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Maar TS claimt van 100/110 naar 150 gegaan te zijn, dat zou betekenen dat zijn wiel-diameter met iets van 1/3 is teruggelopen. Dan zou TS op de droeve restanten van zijn velgen moeten rijden.
Eensch, maar 110 bij bij 5000 RPM in 4 is gewoon bullshit, dan heb je een slippende koppeling oid, maar dat zou dan in de loop der tijd minder moeten zijn geworden, waarmee we meteen weer bij een volgend nogal apart feit aanbelanden; slippende koppelingen verbranden en worden vervangen na een maandje of wat, want dan kom je gewoon helemaal niet meer weg op een gegeven moment omdat de plaat keihard en spekglad wordt ..

Als TS zijn probleem andersom zou zijn, was het nog enigszins verklaarbaar, maar dit is wel een heel apart verhaal :+

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 14-12-2010 19:24:23 ]
Dromerdinsdag 14 december 2010 @ 19:25
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 18:34 schreef 2cv het volgende:
Gokje: koppeling is aan het verslijten.
Dan zou ie meer toeren draaien ipv minder.
Sjabbadinsdag 14 december 2010 @ 19:26
Kan het niet zijn dat de toerenteller nauwelijks boven de 3000rpm is geweest en dus daarboven veel weerstand krijgt? Vorige eigenaar nooit boven de 3000 geweest en jij regelmatig zodat hij nu wat makkelijker gaat en dus de juiste waarde geeft. 110 in 4 met 5000rpm is niet normaal. Keek je destijds alleen naar de teller of loeide de motor ook?

Alle andere meer waarschijnlijke opties zijn al genoemd.
Dromerdinsdag 14 december 2010 @ 19:28
Hij haalt nu wél zijn voet helemaal van het koppelingspedaal af.

óf

In de loop der jaren is zijn schoenzool steeds verder afgesleten waardoor hij het koppelingspedaal steeds verder loslaat als hij zijn voet optilt.

:+
verydinsdag 14 december 2010 @ 20:00
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 19:26 schreef Sjabba het volgende:
Kan het niet zijn dat de toerenteller nauwelijks boven de 3000rpm is geweest en dus daarboven veel weerstand krijgt? Vorige eigenaar nooit boven de 3000 geweest en jij regelmatig zodat hij nu wat makkelijker gaat en dus de juiste waarde geeft. 110 in 4 met 5000rpm is niet normaal. Keek je destijds alleen naar de teller of loeide de motor ook?

Alle andere meer waarschijnlijke opties zijn al genoemd.
Dit zou goed kunnen....vorige eigenaar was een heel rustig type, naar ik vermoed.
Iemand meer die dergelijks zou kunnen beamen?

Ik vind het eigenlijk ook helemaal niet erg, maar wel supervaag. Je zou eerder denken dat zoiets omgekeerd gebeurd inderdaad, zoals Sounddragon zojuist sprak.

Wat meer info:
Ik heb niks aan mijn auto veranderd...er zitten ondertussen wel nieuwe banden op, maar ook tijdens deze banden heb ik een verandering geconstateerd. Geen nieuwe velgen o.i.d.
De topsnelheid van mijn auto ligt zo bij de 160 (170 bergafwaarts, wind mee).
Ook zijn de km''s die ik lees de km's van de teller, dus geen gps.

Het zou kunnen zijn dat in het begin de snelheid bij die versnelling en rpm iets hoger lag dan 120, maar zeker niet hoger dan 130. En nu rij ik soms echt 150.

@2CV:
De koppeling zelf is nog in orde. Die test die jij noemt ook al een paar keer voor de zekerheid geprobeerd. Ook wegrijden vanuit 2 met handrem geprobeerd enzo.
Sounddragondinsdag 14 december 2010 @ 20:30
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 20:00 schreef very het volgende:

[..]

Dit zou goed kunnen....vorige eigenaar was een heel rustig type, naar ik vermoed.
Iemand meer die dergelijks zou kunnen beamen?

Ik vind het eigenlijk ook helemaal niet erg, maar wel supervaag. Je zou eerder denken dat zoiets omgekeerd gebeurd inderdaad, zoals Sounddragon zojuist sprak.

Wat meer info:
Ik heb niks aan mijn auto veranderd...er zitten ondertussen wel nieuwe banden op, maar ook tijdens deze banden heb ik een verandering geconstateerd. Geen nieuwe velgen o.i.d.
De topsnelheid van mijn auto ligt zo bij de 160 (170 bergafwaarts, wind mee).
Ook zijn de km''s die ik lees de km's van de teller, dus geen gps.

Het zou kunnen zijn dat in het begin de snelheid bij die versnelling en rpm iets hoger lag dan 120, maar zeker niet hoger dan 130. En nu rij ik soms echt 150.

@2CV:
De koppeling zelf is nog in orde. Die test die jij noemt ook al een paar keer voor de zekerheid geprobeerd. Ook wegrijden vanuit 2 met handrem geprobeerd enzo.
Heb je een DomDom ?? leen er anders eens eentje ?? volgens mij klopt er geen hout van je teller..
Duveldinsdag 14 december 2010 @ 20:31
Een vriend van me vond zijn auto zo lekker stil en zuinig, maar vroeg zich af waarom iedereen 'm steeds inhaalde... Toen is ie een keertje hectometerpaaltjes gaan tellen...
verydinsdag 14 december 2010 @ 20:31
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 20:30 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Heb je een DomDom ?? leen er anders eens eentje ?? volgens mij klopt er geen hout van je teller..
Heb ik, maar dat loopt gewoon prima hoor. Max. 10 km verschil wanneer ik boven de 100 rijd.
mylifeisgreydinsdag 14 december 2010 @ 20:57
tsja ts.

de toerenteller wordt aangestuurd door het toerental van de motor
en de snelheidsmeter wordt aangestuurd door het toerental van de uitgaande as in je versnellingsbak.

als daar daadwerkelijk verschil tussen komt vergeleken met eerst, dan moet het te vinden zijn, tussen waar je wijzertje van de toerenteller op staat, t/m het wijzertje waar je snelheidsmeter uiteindelijk uitkomt
wat niet kan:
de diameter van je banden. die heeft daar verder niets mee te maken. je kan ook de auto opkrikken en wielen eraf halen. dan heb je helemaal geen diameter banden meer, en zal je hetzelfde zien
het zal ook waarschijnlijk niet liggen aan je versnellingstandwielen. ookal slijten die uit, dan blijven aantal tanden en versnellingsratios nog steeds gelijk. (of ze zijn zo ver uitgesleten dat er tanden 'doorslippen' en dat zal antiegelijke herrie maken en ook niet lang goed gaan)
(mits je goed, in dezelfde versnelling zit)
uitrekken van asjes, en tanden kan ook niet. want voor een daadwerkelijk langdurig verschil langer dan zeg 0,1 seconde zal het dan afbreken

wat wel kan:
-wat er wel tussen die 2 opnemers verder zit wat het kan verklaren is je koppeling.

en misschien dat de meters wat zijn verandert(veertje die wijzer terugtrekt slapper geworden bijv., of misschien een verschil in de opnemer(bij pulsopnemers mist hij misschien een puls ofzo per een aantal omwentelingen, ookal zou dat wel een veel groter verschil maken denk ik))
-toerentellerwijzertje in je dash is wat minder gaan aangeven
-snelheidsmeter in je dash is wat meer gaan aangeven

ik denk zelf dat het ligt aan dat je het zelf fout hebt
als je zeg eerst 4000 toeren maakte(waarvan je nu denkt dat het 5000 was) en dat is dan 110 km/uur a 120km/uur in 4
dan is dat nu 5000 toeren met 110/4000 *5000 a 120/4000 *5000 = 137,5km/uur a 150 km/uur
problem solved wat mij betreft, het ligt aan jezelf

al verklaart dat niet die 'tussen' meting dat je het langzaam anders zag worden

[ Bericht 2% gewijzigd door mylifeisgrey op 14-12-2010 21:10:12 ]
Sjabbadinsdag 14 december 2010 @ 21:08
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 20:31 schreef very het volgende:

[..]

Heb ik, maar dat loopt gewoon prima hoor. Max. 10 km verschil wanneer ik boven de 100 rijd.
Dat klopt niet, een tellerafwijking is procentueel dus als je 110 teller rijdt en het is gps 100 heb je 10%. Dus als je dan gps 150 rijdt rijdt je op je teller 165. Dus als je echt 10km boven de 100 max heb tzit daar je probleem.
mylifeisgreydinsdag 14 december 2010 @ 21:17
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:08 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Dat klopt niet, een tellerafwijking is procentueel dus als je 110 teller rijdt en het is gps 100 heb je 10%. Dus als je dan gps 150 rijdt rijdt je op je teller 165. Dus als je echt 10km boven de 100 max heb tzit daar je probleem.
hoeft niet perce, maar meestal gaat het wel in die richting
en ik denk niet dat ts alle mogelijke snelheden boven de 100km/uur (dus van 100 tot oneindig)ze meterafwijkingen heeft getest.

[ Bericht 16% gewijzigd door mylifeisgrey op 14-12-2010 21:23:18 ]
verydinsdag 14 december 2010 @ 21:23
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 20:57 schreef mylifeisgrey het volgende:
ik denk zelf dat het ligt aan dat je het zelf fout hebt
als je zeg eerst 4000 toeren maakte(waarvan je nu denkt dat het 5000 was) en dat is dan 110 km/uur a 120km/uur in 4
dan is dat nu 5000 toeren met 110/4000 *5000 a 120/4000 *5000 = 137,5km/uur a 150 km/uur
problem solved wat mij betreft, het ligt aan jezelf
Thanks voor je uitgebreide antwoord.
Maar ik heb het voor zover ik weet nog nergens over 4000 toeren gehad.
En mocht ik dat ergens getypt hebben, dan is dat een typfout.
verydinsdag 14 december 2010 @ 21:26
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:08 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Dat klopt niet, een tellerafwijking is procentueel dus als je 110 teller rijdt en het is gps 100 heb je 10%. Dus als je dan gps 150 rijdt rijdt je op je teller 165. Dus als je echt 10km boven de 100 max heb tzit daar je probleem.
Dat het procentueel is weet ik natuurlijk, en ook de afwijking wordt steeds groter. Maar rond de 100km/u is dat zo'n 10%. Op een 80 baan rij ik op de km teller 90, dan heb ik nog de paar km speling die je van de overheid krijgt...en krijg ik nooit boetes ;)
mylifeisgreydinsdag 14 december 2010 @ 21:26
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:23 schreef very het volgende:

[..]

Thanks voor je uitgebreide antwoord.
Maar ik heb het voor zover ik weet nog nergens over 4000 toeren gehad.
En mocht ik dat ergens getypt hebben, dan is dat een typfout.
maar het klopt bijna precies.
ik denk dat je (paar jaar terug, wanneer was het dat het volgens jouw anders was) . dat je dan niet 5000 toeren maakte, maar 4000
dat je het verkeerd onthouden heb

inb4 het volgende topic dat je ' ineens' 170 rijdt in je 4 bij 6000 toeren. en dan beweerd dat je eerst 150 in 4 reed bij 6000 toeren, terwijl het eigenlijk 5000 was(dat post je nu)

snap je hem :D
verydinsdag 14 december 2010 @ 21:29
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:26 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

maar het klopt bijna precies.
ik denk dat je (paar jaar terug, wanneer was het dat het volgens jouw anders was) . dat je dan niet 5000 toeren maakte, maar 4000
dat je het verkeerd onthouden heb

inb4 het volgende topic dat je ' ineens' 170 rijdt in je 4 bij 6000 toeren. en dan beweerd dat je eerst 150 in 4 reed bij 6000 toeren, terwijl het eigenlijk 5000 was(dat post je nu)

snap je hem :D
Ik snap je punt....maar ik ben behoorlijk zeker van mijn zaak.
Zoals ik dit ook al meerdere malen verteld heb. Dus geloof me...wat ik zeg gebeurd ook echt. Wat de reden is; geen idee...maar het is echt waar. Als ik het zelf niet vaag vond, was ik er uiteraard ook niet over begonnen.
mylifeisgreydinsdag 14 december 2010 @ 21:37
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 21:29 schreef very het volgende:

[..]

Ik snap je punt....maar ik ben behoorlijk zeker van mijn zaak.
Zoals ik dit ook al meerdere malen verteld heb. Dus geloof me...wat ik zeg gebeurd ook echt. Wat de reden is; geen idee...maar het is echt waar. Als ik het zelf niet vaag vond, was ik er uiteraard ook niet over begonnen.
ik ken je verder niet, maar toch gok ik daarop :P
dingen in mensengeheugens veranderen soms weleens....

als het het niet is, moet het aan wat anders liggen, wat ik al heb gepost bij "wat wel kan"

zelf heb ik het idee dat me snelheidsmeter bij andere temperaturen ook meer aangeeft....
maar of het alleen het idee is... geen idee.
(ook met gps gemeten enzo)

ik zou het wel technisch kunnen verklaren door:
me snelheidsmeter doet het anders:
dat is dat mijn snelheidsmeter omhoog wordt getrokken met wervelstromen enzo, en dat die bij lagere temperaturen minder weerstand ondervinden in het metaal, en daarom meer omhoog wordt getrokken.

bandomtrek is anders: omdat ik geen toerenteller heb en het vergelijk met me gps, kan ik ook verklaren dat omtrek van me banden wat minder is geworden door de kou.
jij vergelijkt het met je toerenteller dus dat gaat voor jou niet op als verklaring hier

wheelspin bij kouder weer:
gewoon dat me banden iets meer doorslippen of vervormen, en daardoor meer rondjes draaien, voor zelfde afstand gemeten met gps. (is voor jou ook geen verklaring)

dat van wielomtrek en wheelspin gaat voor jou niet op omdat je het vergelijkt met je toerenteller
ook inductiestromen in metaal gaan voor jou waarschijnlijk niet op, omdat je meters waarschijnlijk anders werken dan dat. en als ze wel zo werken, dan gaat het wel minder op omdat ook je toerenteller er dezelfde kant op beinvloed door wordt.

als jij je niet vergist is het enige wat is, is dat het aan je tellers ligt
of opnemers
of alles daartussen in

andere opties dat daadwerkelijk je uit-as van je versnellingsbak sneller is gaan draaien dan bij zelfde toerental motor, in zelfde versnelling -lijken mij nog onwaarschijnlijker en onmogelijk
dus daar hoef je je geen zorgen over te maken

als het niet aan jou ligt, ligt het aan de meters, of wat de meters aanstuurt

[ Bericht 0% gewijzigd door mylifeisgrey op 15-12-2010 15:11:21 ]
Sjabbadinsdag 14 december 2010 @ 22:05
Dan moet je eens jezelf wat beter uitdrukken. Je zet duidelijk dat het boven de 100 max 10km is.
verydinsdag 14 december 2010 @ 22:14
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 22:05 schreef Sjabba het volgende:
Dan moet je eens jezelf wat beter uitdrukken. Je zet duidelijk dat het boven de 100 max 10km is.
Ja en? Dat is toch ook het geval?
Sjabbawoensdag 15 december 2010 @ 08:19
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 22:14 schreef very het volgende:

[..]

Ja en? Dat is toch ook het geval?
Dus als je 110 rijd is het verschil 10km en bij 150 ook?
verywoensdag 15 december 2010 @ 08:40
veel zal het niet schelen, dnek ik.
verywoensdag 15 december 2010 @ 09:47
Net weer even getest op weg naar mijn werk. Hij tikt zelfs de 160 aan op 500rpm, 4e versnelling.
Ik kon overigens niet testen of ook de top hoger ligt, aangezien ik nog een hele 5e versnelling over heb (wat eigenlijk natuurlijk wel een overdrive is).
Intrepiditywoensdag 15 december 2010 @ 10:05
160 bij 500rpm, zozo. Da's ongeveer 260km/h stationair. Wat wil je voor die auto hebben? :9
RealBizkit666woensdag 15 december 2010 @ 10:11
40 tot 50 KM/h extra bij hetzelfde toerental zonder modificaties. :')

Het verhaal wordt steeds onwaarschijnlijker...
Wat mij betreft valt dit vanaf nu in de categorie hoax.
verywoensdag 15 december 2010 @ 10:17
Er zit sowieso een verschil van 30km tussen aanschaf en nu.

Geloof het of niet mensen, het is echt waar. Al begin ik wel een beetje moe te worden van iedereen die roept dat ik maar wat lul ofzo. Nogmaals: als ik het zelf niet bizar zou vinden, dan zou ik het niet posten...toch? Dus indien je alleen maar kan roepen dat je denkt dat het een hoax is, dat ik gek ben en dat het sowieso onmogelijk is...blijf dan maar liever weg.

@Intrepidity:
Uiteraard bedoelde ik 5000 rpm.
RealBizkit666woensdag 15 december 2010 @ 10:21
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 10:17 schreef very het volgende:
Er zit sowieso een verschil van 30km tussen aanschaf en nu.

Geloof het of niet mensen, het is echt waar. Al begin ik wel een beetje moe te worden van iedereen die roept dat ik maar wat lul ofzo. Nogmaals: als ik het zelf niet bizar zou vinden, dan zou ik het niet posten...toch? Dus indien je alleen maar kan roepen dat je denkt dat het een hoax is, dat ik gek ben en dat het sowieso onmogelijk is...blijf dan maar liever weg.

@Intrepidity:
Uiteraard bedoelde ik 5000 rpm.
Het ligt toch echt meer aan jezelf hoor.

Alle logische verklaringen die hier zijn gegeven doe je af als dat het niet de goede verklaring is. De enige verklaring waar jij bij blijft is dat je versnellingsbak op de een of andere manier anders werkt nu. En er zijn al genoeg mensen die hebben gezegd dat dit onmogelijk is... :)
verywoensdag 15 december 2010 @ 10:23
quote:
14s.gif Op woensdag 15 december 2010 10:21 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Het ligt toch echt meer aan jezelf hoor.

Alle logische verklaringen die hier zijn gegeven doe je af als dat het niet de goede verklaring is. De enige verklaring waar jij bij blijft is dat je versnellingsbak op de een of andere manier anders werkt nu. En er zijn al genoeg mensen die hebben gezegd dat dit onmogelijk is... :)
OMG...ik weet dat zoiets logischerwijs eigenlijk niet mogelijk is nee...maar IK ZIE HET TOCH GEBEUREN? Damn!
beatrijswoensdag 15 december 2010 @ 10:27
Jullie interpreteren TS verkeerd. TS geeft aan dat hij iets waarneemt en zoekt daarvoor een verklaring. TS beweert niet dat het technisch mogelijk/onmogelijk is. Hij weet het simpelweg niet.

Conclusie: TS moet technische onderbouwde posts goed doorlezen en daarmee verder want de mensen weten het hier ook niet.
oshirowoensdag 15 december 2010 @ 12:47
Koppeling die spontaan meer grip krijgt ofzo :')
mylifeisgreywoensdag 15 december 2010 @ 12:54
quote:
10s.gif Op woensdag 15 december 2010 12:47 schreef oshiro het volgende:
Koppeling die spontaan meer grip krijgt ofzo :')
denk dat het iets is aan de meters of aansturing voor de meters.

is het met pulsen uit een opnemer en dat dat in de dash pas omgezet worden?

of wordt alles door de ecu ecu aangestuurd... dan zou je misschien kunnen kijken of je real-time je ecu kan laten uitlezen tijdens het rijden, en daar zal toerental en gemeten snelheid ook wel uitkomen. dan kan je kijken of je meters afwijken, of dat daar ook vreemde waardes uitkomen en je ecu ook anders denkt ofzo.

wat hoort het dan te zijn ts(als je specs opzoekt)? zoals het eerst was, of zoals het nu is?

als dat onvindbaar is, kan je de versnellingsbakverhoudingen en final drive ratio zeg maar, en standaard bandenmaat opzoeken. en hieruit afleiden wat je toerental in welke versnelling voor elke snelheid ongeveer hoort te zijn.
neem dan hierbij een afwijking van 15% ofzo(toerenteller beetje verkeerd, en snelheidsmeter een beetje erkeerd) maar meer dan dat wordt het een beetje veel.
oshirowoensdag 15 december 2010 @ 13:13
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 12:54 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

denk dat het iets is aan de meters of aansturing voor de meters.

is het met pulsen uit een opnemer en dat dat in de dash pas omgezet worden?

of wordt alles door de ecu ecu aangestuurd... dan zou je misschien kunnen kijken of je real-time je ecu kan laten uitlezen tijdens het rijden, en daar zal toerental en gemeten snelheid ook wel uitkomen. dan kan je kijken of je meters afwijken, of dat daar ook vreemde waardes uitkomen en je ecu ook anders denkt ofzo.

wat hoort het dan te zijn ts(als je specs opzoekt)? zoals het eerst was, of zoals het nu is?

als dat onvindbaar is, kan je de versnellingsbakverhoudingen en final drive ratio zeg maar, en standaard bandenmaat opzoeken. en hieruit afleiden wat je toerental in welke versnelling voor elke snelheid ongeveer hoort te zijn.
neem dan hierbij een afwijking van 15% ofzo(toerenteller beetje verkeerd, en snelheidsmeter een beetje erkeerd) maar meer dan dat wordt het een beetje veel.

Als de veren in z'n meters gaar zijn dan is dit theoretisch gezien mogelijk ja. Maar daar heb ik nog nooit van gehoord...

Toerental wordt in principe van je bobine afgehaald dus aan die aflezing zal het niet liggen (ja, of slecht contact?)
Snelheidsmeting wordt inderdaad van de bak afgehaald, maar deze zou juist lager moeten worden met slecht contact. Dus dan zou ik OF een slecht contact bij toerenteller, OF een kapotte veer verdenken in je snelheidsmeter.

TS: klinkt de motor hetzelfde? Of maakt hij een hoger geluid?
Turquaz52woensdag 15 december 2010 @ 13:22
Maar misschien heeft TS gewoon een CVT bak op zijn Golf 3 gepleurd..? EN die is zeker wel een beetje versleten..

Nieuwe rolletjes halen en je bent klaar TS! ^O^
mylifeisgreywoensdag 15 december 2010 @ 13:22
quote:
5s.gif Op woensdag 15 december 2010 13:13 schreef oshiro het volgende:

[..]

Als de veren in z'n meters gaar zijn dan is dit theoretisch gezien mogelijk ja. Maar daar heb ik nog nooit van gehoord...

Toerental wordt in principe van je bobine afgehaald dus aan die aflezing zal het niet liggen (ja, of slecht contact?)
Snelheidsmeting wordt inderdaad van de bak afgehaald, maar deze zou juist lager moeten worden met slecht contact. Dus dan zou ik OF een slecht contact bij toerenteller, OF een kapotte veer verdenken in je snelheidsmeter.

TS: klinkt de motor hetzelfde? Of maakt hij een hoger geluid?
ik had zelf ook een keer een 'toerenteller' op zon stroboscooplamp zitten toen ik die gebruikte om te checken of me vervroeging enzo het nog deed. die gaf veel te veel aan had ik het idee.
toen ik luisterde naar het motorgeluid, hoesnel het 'herhaald werd' en de secondewijzer van een klok erbij hielt. en schatte daar dan omwentelingen per minuut mee in (motor is 4 takt, dus elke 2 omwentelingen wordt het zelfde 'deuntje' afgespeelt) werd dat wat mij betreft bevestigt

maargoed dat was geen meter met allerlei computers en ictjes ,en een quartz klok oid, ik vertrouwde die wijzerplaat al niet zo erg...
input voor die meter was pulsen van een bougiekabel. en ja ik keek op de goede schaal, of knopje stond op de goede stand.

wat voor meters heeft ts? zijn het meters die met stappenmotor door de boordcomputer worden aangestuurd ofzo?
of anders dat er ook een afwijking in kan komen?

hoe worden die meters nou bewogen? via de ecu? via pulsen en wat elektronica in dash? snelheidsmeterkabel die geewoon ronddraait?

ik kan die auto niet, weet het bouwjaar nieteens

[ Bericht 0% gewijzigd door mylifeisgrey op 15-12-2010 13:32:44 ]
1299woensdag 15 december 2010 @ 13:26
this_is_madness.jpg

Dit is technisch gezien onmogelijk, tenzij je tellers je bedriegen of je koppeling slipt. Take your pick.
verywoensdag 15 december 2010 @ 13:32
quote:
14s.gif Op woensdag 15 december 2010 13:22 schreef Turquaz52 het volgende:
Maar misschien heeft TS gewoon een CVT bak op zijn Golf 3 gepleurd..? EN die is zeker wel een beetje versleten..

Nieuwe rolletjes halen en je bent klaar TS! ^O^
Wat is een CVT ak? :@

@mylifeisgrey:
Het bouwjaar is 95.
Wat voor meters die heeft zou ik ook niet weten. Zover gaat mijn kennis niet (die op dit vlak toch al te wensen over laat)

Wel weet ik dat mijn printplaat al eerder foutjes heeft gegeven, zoals een olielampje dat maar bleef branden en piepen...terwijl er niks mis was. Geen idee of dit ook maar iets te maken kan hebben met het huidige "probleem".

@Oshiro:
De motor klinkt wel alsof hij op de top van zijn toeren zit, maar hij hoort tot 6500 te kunnen voordat ie rood wordt. Misschien dat het wijzertje gewoon een beetje blijft haken bij die 5000 toeren? Ik geef mijn bek ook maar een duw :p
mylifeisgreywoensdag 15 december 2010 @ 14:16
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 13:32 schreef very het volgende:

[..]

Wat is een CVT ak? :@

@mylifeisgrey:
Het bouwjaar is 95.
Wat voor meters die heeft zou ik ook niet weten. Zover gaat mijn kennis niet (die op dit vlak toch al te wensen over laat)

Wel weet ik dat mijn printplaat al eerder foutjes heeft gegeven, zoals een olielampje dat maar bleef branden en piepen...terwijl er niks mis was. Geen idee of dit ook maar iets te maken kan hebben met het huidige "probleem".

@Oshiro:
De motor klinkt wel alsof hij op de top van zijn toeren zit, maar hij hoort tot 6500 te kunnen voordat ie rood wordt. Misschien dat het wijzertje gewoon een beetje blijft haken bij die 5000 toeren? Ik geef mijn bek ook maar een duw :p
als je toerenbegrenzer het nog wel doet(wat waarschijnlijk niets te maken heeft met alleen het metertje in je dashboard) kan je kijken of je begrenzer ingrijpt bij 6500 toeren nog steeds, en kijken waar je meter dan staat.

hoe die meter werkt, weet ik nu met bouwjaar en model auto nog steeds niet, ik heb geen grote kennis hoe en wat elk type auto precies heeft enzo.
het zou best eens kunnen dat je meters het niet meer goed aangeven dat er iets in die print achter je meters kapot is

hoe die meters verder worden aangestuurd vanuit de ecu? die ook ontsteking regelt?
of gewoon geheel los van toerenbegrenzer en ontsteking
ik weet het niet

1995 lijkt me misschien nog net te vroeg om zeker te weten dat je een obd II systeem hebt(redelijk standaard tegenwoordig)
maar je zal wel enige elektronica in die auto hebben, een ecu van volkswagen zelf, of obd I ofzo?
k weet niet
Turquaz52woensdag 15 december 2010 @ 14:20
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 13:32 schreef very het volgende:

[..]

Wat is een CVT ak? :@

een CVT-versnellingsbak is een Continius Variable Transission. Dus een versnellingsbak zonder versnellingen die aan 1 stuk door variabel optrekt.

Net als de werking van een scooter overbrenging, de S-Tronic van Audi en de Variomatic van de ouwe Dafjes en Volvo 340jes..
mylifeisgreywoensdag 15 december 2010 @ 14:21
quote:
14s.gif Op woensdag 15 december 2010 14:20 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

een CVT-versnellingsbak is een Continius Variable Transission. Dus een versnellingsbak zonder versnellingen die aan 1 stuk door variabel optrekt.

Net als de werking van een scooter overbrenging, de S-Tronic van Audi en de Variomatic van de ouwe Dafjes
en Volvo 340jes..
jarretelaandrijving _O-
Turquaz52woensdag 15 december 2010 @ 14:28
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 14:21 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

jarretelaandrijving _O-
Pracht aandrijving _O-

(en ja da ben ik :') )
AlphaOmegawoensdag 15 december 2010 @ 14:36
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 08:40 schreef very het volgende:
veel zal het niet schelen, dnek ik.
Dat ligt wel een beetje aan het type kilometer teller. Elektronische tellers kunnen heel vreemd afwijken. De mijne wijkt bij 70km/h bijna niet af, bij 120 op de teller rijdt mijn auto 114, en bij 140 is dat bijna weer constant. Het is interessant om daar eens bij verschillende snelheden op te letten. De afwijking hoeft dus inderdaad niet per definitie procentueel te zijn.

Heeft je auto een elektronische snelheidsmeter? Vaak te herkennen dat de teller begint weer te geven bij 0, ipv vanaf 20 of 10 km/h.

En dat brengt wel een mogelijke oplossing, dat er in de elektronica iets niet meer zo is als eerder. Die had ik gister nog even over het hoofd gezien/gedacht.
Sjabbawoensdag 15 december 2010 @ 14:53
Enige oplossing om het echt te weten te kopen of je tellers goed zijn is hem in de begrenzer jagen. Kijken of dat dan overeenkomt.
oshirowoensdag 15 december 2010 @ 14:56
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 13:22 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

ik had zelf ook een keer een 'toerenteller' op zon stroboscooplamp zitten toen ik die gebruikte om te checken of me vervroeging enzo het nog deed. die gaf veel te veel aan had ik het idee.
toen ik luisterde naar het motorgeluid, hoesnel het 'herhaald werd' en de secondewijzer van een klok erbij hielt. en schatte daar dan omwentelingen per minuut mee in (motor is 4 takt, dus elke 2 omwentelingen wordt het zelfde 'deuntje' afgespeelt) werd dat wat mij betreft bevestigt

maargoed dat was geen meter met allerlei computers en ictjes ,en een quartz klok oid, ik vertrouwde die wijzerplaat al niet zo erg...
input voor die meter was pulsen van een bougiekabel. en ja ik keek op de goede schaal, of knopje stond op de goede stand.

wat voor meters heeft ts? zijn het meters die met stappenmotor door de boordcomputer worden aangestuurd ofzo?
of anders dat er ook een afwijking in kan komen?

hoe worden die meters nou bewogen? via de ecu? via pulsen en wat elektronica in dash? snelheidsmeterkabel die geewoon ronddraait?

ik kan die auto niet, weet het bouwjaar nieteens
Wat de fuck lul jij nou allemaal? :')
mylifeisgreywoensdag 15 december 2010 @ 16:32
quote:
5s.gif Op woensdag 15 december 2010 14:56 schreef oshiro het volgende:

[..]

Wat de fuck lul jij nou allemaal? :')
oh was niet persoonlijk tegen jouw bedoelt. wilde alleen me wantrouwen in toerental meters uiten.

bij die flitslamp waar ik het over heb:
hij gaf overal 40% teveel aan ofzo had ik de indruk, en deed dat wel redelijk consequent, toen ik het zag vroeg ik me af of me motor stationair al zo snel liep als dat dat ding aangaf.

hij had 12 volt nodig(om die lamp ook te laten knipperen), en een voelertje rond een boegiekabel.

waarschijnlijk zat er gewoon wat analoge elektronica zeg maar in die behuizing(Geen idee hoe precies, niet opengehaald, vind ik ook neit nodig). dus geen ictje met oscillator wat telt, en ook geen digitale cijfers, maar gewoon een wijzertje zonder stappenmotor.

en wat bij ts mis is, hangt af van wat anders is geworden, en ook hoe zijn teller precies werkt.
als hij wel digitale weergave van ze toeren heeft
of de wijzer bedient door een stappenmotor en elektronica die de pulsen telt, en nauwkeurigheid wat dat betreft gebaseerd is op een oscilatortje of quartz kristal,
dan zal hij meer wantrouwen moeten krijgen in de opnemer zeg maar.

elektronische snelheidsmeter(dus niet met draaiende kabel, en inductiestromen), zou je ook wel kunnen zien aan tijdens het rijden contact uitzetten. in meeste gevallen zal dan stroomtoevoer wat de wijzer en/of opnemer nodig heeft stop gezet worden. als we het moeten vaststellen

maar je hebt er helemaal niets aan dat je weet wat het is, want zowiezo moet je het al openmaken om te kijken of er wat te vinden valt(indien ts dat perce wil)
zelf zou ik gewoon doorrijden, en schakelen op gevoel en gehoor, en gps snelheid en andere weggebruikers hun snelheid gewoon beetje in de gaten blijven houden

als mijn snelheidsmeter op 0 blijft staan, ga ik ook niet denken dat ik stil sta en te langzaam rijdt terwijl ik op de snelweg rijdt tussen andere autos. als ik wel de meter 100% zou vertrouwen zou ik me doodschrikken en plankgas gaan geven. dus die meters zijn nergens voor nodig.

zelfde geld voor toerenteller, als ik die had, en maar heel laag blijft staan tijdens optrekken. ga ik ook niet wachten met naar de volgende versnelling schakelen tot die meter maar op iets wat ik wil staat, terwijl de herrie dan ondraaglijk is, en delen van de motor door de motorkap beginnen te vliegen

[ Bericht 5% gewijzigd door mylifeisgrey op 15-12-2010 16:39:44 ]
tong_pohwoensdag 15 december 2010 @ 16:34
quote:
14s.gif Op woensdag 15 december 2010 14:20 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

een CVT-versnellingsbak is een Continius Variable Transission. Dus een versnellingsbak zonder versnellingen die aan 1 stuk door variabel optrekt.

Net als de werking van een scooter overbrenging, de S-Tronic van Audi en de Variomatic van de ouwe Dafjes en Volvo 340jes..
Ik dacht dat de s-tronic van Audi een DSG versnellingsbak was.
oshirowoensdag 15 december 2010 @ 16:39
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:32 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

oh was niet persoonlijk tegen jouw bedoelt. wilde alleen me wantrouwen in toerental meters uiten.

bij die flitslamp waar ik het over heb:
hij gaf overal 40% teveel aan ofzo had ik de indruk, en deed dat wel redelijk consequent, toen ik het zag vroeg ik me af of me motor stationair al zo snel liep als dat dat ding aangaf.

hij had 12 volt nodig(om die lamp ook te laten knipperen), en een voelertje rond een boegiekabel.

waarschijnlijk zat er gewoon wat analoge elektronica zeg maar in die behuizing(Geen idee hoe precies, niet opengehaald, vind ik ook neit nodig). dus geen ictje met oscillator wat telt, en ook geen digitale cijfers, maar gewoon een wijzertje zonder stappenmotor.

en bij ts hangt het er wel vanaf wat er precies mis is, of anders is geworden, van hoe zijn teller precies werkt.

elektronische snelheidsmeter(dus niet met draaiende kabel, en inductiestromen), zou je ook wel kunnen zien aan tijdens het rijden contact uitzetten. in meeste gevallen zal dan stroomtoevoer wat de wijzer en/of opnemer nodig heeft stop gezet worden.

maar je hebt er helemaal niets aan dat je weet wat het is, want zowiezo moet je het al openmaken om te kijken wat er mis is(indien ts dat perce wil)
zelf zou ik gewoon doorrijden, en schakelen op gevoel en gehoor, en gps snelheid en andere weggebruikers hun snelheid gewoon beetje in de gaten blijven houden

als mijn snelheidsmeter op 0 blijft staan, ga ik ook niet denken dat ik stil sta en te langzaam rijdt terwijl ik op de snelweg rijdt tussen andere autos. als ik wel de meter 100% zou vertrouwen zou ik me doodschrikken en plankgas gaan geven. dus die meters zijn nergens voor nodig.

zelfde geld voor toerenteller, als ik die had, en heel laag blijf staan. ga ik ook niet in 1e versnelling blijven en wachten met schakelen tot ik een bepaald toerental heb, terwijl de herrie ondraaglijk is, en delen van de motor door de motorkap beginnen te vliegen
Zijn ene teller werkt met een puls vanaf de bobine, de andere met een puls vanaf de versnellingsbak. Ik denk dat je een beetje ver aan het zoeken bent :')

En een stroboscoop werkt nog veel simpeler: inductie -> flits. Zit nieteens logica in. Die dingen flitsen EXACT wanneer de bougie een vonk krijgt en zo kun je dus je vervroeging bekijken.
mylifeisgreywoensdag 15 december 2010 @ 16:41
ja weet ik, maar ik had een uitgebreidere geleend:P op mijn stroboscoop zat dus ook een wijzertje

dat kon ik gebruiken om dwell(heette het op dat ding dacht ik) te bepalen(relatiefe openingstijd en sluitingstijd van contactpuntjes)
en was ook een toerenteller. als hij flitste
dwell gaf hij wel beter aan denk ik(zelfde wijzertje), want me contactpuntjesafstand stonden met voelertjes op goede afstand

stond in boek van de auto de contactpuntjesafstand, en dwell allebei gespecificeerd

en dwell wat dat ding aangaf kwam wel overeen met het boek.
hoeft natuurlijk niet alsnog goed te zijn de daadwerkelijke dwell. maar goed de afstand volgens voelertjes klopt wel.
misschien dat me verdeleras wel helemaal rond begint te worden, en niet meer goed is. en kan het alsnog fout zijn(De oplaattijd voor de bobine)

even terugkomen op die flitslamp. het was een ubergaar ding denk ik. maargoed flitsen deed hij nog wel goed. daar kon niet veel mis mee gaan.
ik had hem geleend. zelf heb ik zon ding nieteens. gewoon statisch afstellen met vliegwiel op een bepaald punt zetten :P

[ Bericht 11% gewijzigd door mylifeisgrey op 15-12-2010 16:47:55 ]
oshirowoensdag 15 december 2010 @ 16:57
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:41 schreef mylifeisgrey het volgende:
ja weet ik, maar ik had een uitgebreidere geleend:P op mijn stroboscoop zat dus ook een wijzertje

dat kon ik gebruiken om dwell(heette het op dat ding dacht ik) te bepalen(relatiefe openingstijd en sluitingstijd van contactpuntjes)
en was ook een toerenteller. als hij flitste
dwell gaf hij wel beter aan denk ik(zelfde wijzertje), want me contactpuntjesafstand stonden met voelertjes op goede afstand

stond in boek van de auto de contactpuntjesafstand, en dwell allebei gespecificeerd

en dwell wat dat ding aangaf kwam wel overeen met het boek.
hoeft natuurlijk niet alsnog goed te zijn de daadwerkelijke dwell. maar goed de afstand volgens voelertjes klopt wel.
misschien dat me verdeleras wel helemaal rond begint te worden, en niet meer goed is. en kan het alsnog fout zijn(De oplaattijd voor de bobine)

even terugkomen op die flitslamp. het was een ubergaar ding denk ik. maargoed flitsen deed hij nog wel goed. daar kon niet veel mis mee gaan.
ik had hem geleend. zelf heb ik zon ding nieteens. gewoon statisch afstellen met vliegwiel op een bepaald punt zetten :P
Dit ding heeft helemaal geen contactpunten :P. Als de verdeler gaar is dan loopt hij niet goed, dat merk je niet aan je toerenteller...
Maar laten we niet te ver offtopic gaan. Denk dat TS een beetje wazig is :')
mylifeisgreywoensdag 15 december 2010 @ 17:09
quote:
10s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:57 schreef oshiro het volgende:

[..]

Dit ding heeft helemaal geen contactpunten :P. Als de verdeler gaar is dan loopt hij niet goed, dat merk je niet aan je toerenteller...
Maar laten we niet te ver offtopic gaan. Denk dat TS een beetje wazig is :')
nee inderdaad. maar die toerenteller van de flitslamp met analoge elektronica die dan het wijzertje omhoog bewoog boven een bepaalde schaal. die was zo scheef als ik weet niet wat.
terwijl hetzelfde wijzertje dwell (met contactpuntjes die ik wel had) hoogstwaarschijnlijk wel goed weergaf., maar ik heb geen andere manieren om de echte dwell nogmaals te kunnen controleren.
behalve ervanuitgaan dat me as nog goed is, zoals het hoort ,en niet te veel is afgesleten, en dan voelertjes tussen puntjes raggen.

maar waar gaat het signaal van toerensensor, en snelheidssensor dan heen. bij ts ze auto gaat het :

-gaan die pulsen gewoon met wat 'analoge' zooi op die meter worden gezet, kan dat superscheef gaan, al verandert er gewoon iets een beetje

-als ze naar instrumentenpaneel gaan, en dan daar wat elektronica met een teller, die tijd opneemt tussen pulsen gebaseerd op een klokje, of kristal, of weet ik het.(Digitaal) is het een veel vager probleem...

-als het via ze ecu gaat, die ook ontsteking regelt, vind ik het een nog veel vager probleem.
oshirowoensdag 15 december 2010 @ 17:11
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 17:09 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

nee inderdaad. maar die toerenteller van de flitslamp met analoge elektronica die dan het wijzertje omhoog bewoog boven een bepaalde schaal. die was zo scheef als ik weet niet wat.
terwijl hetzelfde wijzertje dwell (met contactpuntjes die ik wel had) hoogstwaarschijnlijk wel goed weergaf., maar ik heb geen andere manieren om de echte dwell nogmaals te kunnen controleren.
behalve ervanuitgaan dat me as nog goed is, zoals het hoort ,en niet te veel is afgesleten, en dan voelertjes tussen puntjes raggen.

maar waar gaat het signaal van toerensensor, en snelheidssensor dan heen. bij ts ze auto gaat het :

-gaan die pulsen gewoon met wat 'analoge' zooi op die meter worden gezet, kan dat superscheef gaan, al verandert er gewoon iets een beetje

-als ze naar instrumentenpaneel gaan, en dan daar wat elektronica met een teller, die tijd opneemt tussen pulsen gebaseerd op een klokje, of kristal, of weet ik het.(Digitaal) is het een veel vager probleem...

-als het via ze ecu gaat, die ook ontsteking regelt, vind ik het een nog veel vager probleem.
Frequency to voltage converters en dan gewoon met spoeltje en contraveer.
mylifeisgreywoensdag 15 december 2010 @ 17:15
quote:
3s.gif Op woensdag 15 december 2010 17:11 schreef oshiro het volgende:

[..]

Frequency to voltage converters en dan gewoon met spoeltje en contraveer.
oh gewoon wat analoog spul dus. al krijg ik als ik het google gewoon kant en klare chips die dat erin hebben zitten . dat is best vet
die had ik nog nooit gezien
oshirowoensdag 15 december 2010 @ 17:20
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 17:15 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

oh gewoon wat analoog spul dus. al krijg ik als ik het google gewoon kant en klare chips die dat erin hebben zitten . dat is best vet
die had ik nog nooit gezien
Het zijn ook chips die converters.
mylifeisgreywoensdag 15 december 2010 @ 17:24
quote:
3s.gif Op woensdag 15 december 2010 17:20 schreef oshiro het volgende:

[..]

Het zijn ook chips die converters.
niet als je het schema wat schijnbaar ook in chips te verkrijgen is, op printplaat in losse onderdeeltjes soldeert.

maar er blijken dus chips voor te zijn. wie weet sloop ik dat die flitslamp nog weleens open.
wil wel zien of er een chip inzit, of alleen maar 'standaard' elektronica
en alsnog kan het analoge elektronica zijn, al is het in een chip wel ietsjes betrouwbaarder
of het is een chip, met een timer en teller erin

[ Bericht 4% gewijzigd door mylifeisgrey op 15-12-2010 17:30:30 ]
Turquaz52woensdag 15 december 2010 @ 18:33
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:34 schreef tong_poh het volgende:

[..]

Ik dacht dat de s-tronic van Audi een DSG versnellingsbak was.
U hebt gelijk, was in de war.. Mijn fout. Ik bedoelde natuurlijk Multi-Tronic.. ;)
Dromerwoensdag 15 december 2010 @ 19:18
quote:
14s.gif Op woensdag 15 december 2010 14:20 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

een CVT-versnellingsbak is een Continius Variable Transission. Dus een versnellingsbak zonder versnellingen die aan 1 stuk door variabel optrekt.

Net als de werking van een scooter overbrenging, de S-Tronic van Audi en de Variomatic van de ouwe Dafjes en Volvo 340jes..
Je vindt ze nu veel in hybrids. :)
tong_pohwoensdag 15 december 2010 @ 19:31
quote:
14s.gif Op woensdag 15 december 2010 18:33 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

U hebt gelijk, was in de war.. Mijn fout. Ik bedoelde natuurlijk Multi-Tronic.. ;)
Gelukkig, Ik dacht dat ik het al jaren bij het verkeerde eind had.
LangeJanwoensdag 15 december 2010 @ 22:42
Sorry mijn schuld, ik heb eigenhandig het aantal meter in een kilometer vermindert met een aantal procent.

Om files tegen te gaan, je weet tog.
525TDSdonderdag 16 december 2010 @ 09:30
Zie het als traplopen. Als je altijd heel hard naar boven loopt, neemt ook niet ineens het aantal treden dat je moet lopen af.
verydonderdag 16 december 2010 @ 09:34
Nouja...bedankt voor sommige serieuze input, de voor de rest: :6

Slotje aub
FransDeenszondag 19 december 2010 @ 14:59
Late reactie, maar de enige mogelijkheid is dat je toerenteller eerst te veel aangaf en nu normaal, of dat je snelheidsmeter eerst te weinig aangaf en nu normaal.
Sjabbazondag 19 december 2010 @ 19:39
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 09:34 schreef very het volgende:
Nouja...bedankt voor sommige serieuze input, de voor de rest: :6

Slotje aub
Ja, je had ook zelf kunnen nadenken toch?
veryzondag 19 december 2010 @ 20:00
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 19:39 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ja, je had ook zelf kunnen nadenken toch?
Ik heb niet zo heel veel auto kennis, en blijkbaar is dit een verschijning die jullie als ervaren mensen ook nog nooit hebben meegemaakt. Dus zelf nadenken heb ik geprobeerd, maar heeft niet zoveel uitgehaald nog.

Maar toch bedankt hoor....Cinderella man.

@FransDeens:
Ik kan me eigenlijk ook niks anders bedenken, maar ik ben dan ook geen auto techniek expert.
Maar toch denk ik niet dat dit het geval is. Als het eerder verkeerd had aangegeven, dan had me dat toch nog wel op moeten vallen.
Sjabbazondag 19 december 2010 @ 20:02
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 20:00 schreef very het volgende:

[..]

Ik heb niet zo heel veel auto kennis, en blijkbaar is dit een verschijning die jullie als ervaren mensen ook nog nooit hebben meegemaakt. Dus zelf nadenken heb ik geprobeerd, maar heeft niet zoveel uitgehaald nog.

Maar toch bedankt hoor....Cinderella man.

@FransDeens:
Ik kan me eigenlijk ook niks anders bedenken, maar ik ben dan ook geen auto techniek expert.
Maar toch denk ik niet dat dit het geval is. Als het eerder verkeerd had aangegeven, dan had me dat toch nog wel op moeten vallen.
Sorry maar alle mogelijke opties zijn voorbij gekomen. En jij denkt dat het niets van dat alles kan zijn? Het zal toch iets moeten zijn? Toeren lopen synchroom aan snelheid afhankelijk van de gekozen versnelling.
TeringHenkiezondag 19 december 2010 @ 21:17
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 17:24 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

niet als je het schema wat schijnbaar ook in chips te verkrijgen is, op printplaat in losse onderdeeltjes soldeert.

maar er blijken dus chips voor te zijn. wie weet sloop ik dat die flitslamp nog weleens open.
wil wel zien of er een chip inzit, of alleen maar 'standaard' elektronica
en alsnog kan het analoge elektronica zijn, al is het in een chip wel ietsjes betrouwbaarder
of het is een chip, met een timer en teller erin
Weinig subtiele manier van interessant komen lopen doen in een topic heb je _O-
FransDeenszondag 19 december 2010 @ 21:27
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 20:00 schreef very het volgende:
@FransDeens:
Ik kan me eigenlijk ook niks anders bedenken, maar ik ben dan ook geen auto techniek expert.
Maar toch denk ik niet dat dit het geval is. Als het eerder verkeerd had aangegeven, dan had me dat toch nog wel op moeten vallen.
Ik ben wél expert genoeg om je met zekerheid te kunnen vertellen dat, als het niet de tellers zijn die spontaan weer de juiste waardes aangeven, je het je verkeerd herinnert.
oshirozondag 19 december 2010 @ 21:45
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 21:27 schreef FransDeens het volgende:

[..]

Ik ben wél expert genoeg om je met zekerheid te kunnen vertellen dat, als het niet de tellers zijn die spontaan weer de juiste waardes aangeven, je het je verkeerd herinnert.
Wat hij zegt :Y
verymaandag 20 december 2010 @ 08:07
Laten we het daar maar op houden dan.