Dat verschil is wel groter hoor! Maar als je op je voorligger klapt heb je te weinig afstand gehoudenquote:Op maandag 13 december 2010 12:16 schreef Grielen het volgende:
Ik was er met zomerbanden uitgekomen.
Ik ga hier niet lopen beweren dat winterbanden compleet zinloos zijn, natuurlijk zijn ze beter dan zomerbanden, maar of je nu met 50 km/h of 40 km/h op je voorligger klapt, maakt niet veel uit.
Ben het compleet met je eens, ik rij ook AWD met zomerbanden en ben er de winter uitstekend mee doorgekomen. En vooral het 2e punt vind ik belangrijk, want er zijn teveel mensen die hun rijgedrag niet aan de omstandigheden aanpassen. Of dat nu mist, regen of sneeuw is, dat maakt niet uit.quote:Op maandag 13 december 2010 12:26 schreef Grielen het volgende:
Bij wijze van spreke was dat
Maar ik denk niet dat ik ooit winterbanden zal aanschaffen zolang ik AWD heb, ik doe nu al 2 vrij strenge winters prima, en ik rij ruim 400 km per weekZolang ik mijn rijgedrag maar aanpas, en anticipeer op mensen die dat niet doen, lukt het me wel denk ik.
Jijzelf wel ja, en ikzelf zou me met mijn FWD golfje ook wel redden, maar je hebt niet in de hand wat een ander doet. En daarom heb ik toch winterbanden, om te kunnen opvangen wat een ander verprutst, om zo de kans te vergroten dat mijn voiture en ikzelf de winter ongeschonden doorkomenquote:Op maandag 13 december 2010 12:26 schreef Grielen het volgende:
Bij wijze van spreke was dat
Maar ik denk niet dat ik ooit winterbanden zal aanschaffen zolang ik AWD heb, ik doe nu al 2 vrij strenge winters prima, en ik rij ruim 400 km per weekZolang ik mijn rijgedrag maar aanpas, en anticipeer op mensen die dat niet doen, lukt het me wel denk ik.
Oja en zorgen dat ik goed profiel heb op mijn zomerbanden
In Duitsland is het nu toch verplicht in winterse omstandigheden? Of riskeer je die boete gewoon?quote:Op maandag 13 december 2010 12:28 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ben het compleet met je eens, ik rij ook AWD met zomerbanden en ben er de winter uitstekend mee doorgekomen.
De boete is 4 tientjes, daarvoor zou ik het ook niet doenquote:Op maandag 13 december 2010 12:35 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
In Duitsland is het nu toch verplicht in winterse omstandigheden? Of riskeer je die boete gewoon?
Hoeveel profiel zat er nog op? Onder de 4 mm zijn winterbanden niets meer dan vrij normale zomerbanden.quote:Op maandag 13 december 2010 12:38 schreef Grielen het volgende:
Als ik zoals jou een golfje zou hebben kan ik met het geld wat ik bespaar aan brandstof, omdat ik dan geen Subaru heb, wel winterbanden kopen ja
Ik kreeg wel winterbanden toen ik hem kocht, en ik had ze er ook onder. Toen ging er 1tje lek en deed ik maar de zomerbanden er onder, en ik merkte dat het verschil in remweg en grip zo'n beetje nihil was. Komt natuurlijk wel bij dat m'n zomerbanden een slag groter en breder zijn dan de winterbanden die ik had.
Dat is correct, maar ik ben nu vrij weinig in Duitsland (alleen met kerst), en daarbij komt dat ze niet direct op winterbanden controleren (dat is veel te arbeidsintensief), alleen als je in de problemen komt met winterbanden kan de politie dat gaan controleren en je een boete geven.quote:Op maandag 13 december 2010 12:35 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
In Duitsland is het nu toch verplicht in winterse omstandigheden? Of riskeer je die boete gewoon?
Het zou kunnen zijn dat de verzekering in dat geval moeilijk gaat doen, en dan moeten ze bewijzen dat het ongeluk MET winterbanden voorkomen had kunnen worden. En dat te bewijzen is ook niet geheel makkelijk.quote:Op maandag 13 december 2010 12:37 schreef L0we het volgende:
[..]
De boete is 4 tientjes, daarvoor zou ik het ook niet doen. Het enige lastige is dat als je betrokken bent in een ongeluk, en het valt te wijten aan het niet hebben van geschikte banden, dat je dan wel eens een vervelend probleempje kan hebben. (toch?)
Soms rij ik dan gewoon naar de andere kant van het land om het op te halen!quote:Op maandag 13 december 2010 12:17 schreef FalleNk810i het volgende:
Hebben jullie ook altijd last van het vinden van chille 2de hands spullen op marktplaats en dat ze altijd aan de andere kant van Nederland worden aangeboden?
Ik dacht juist dat de lamellen beter waren om zich in de sneeuw "vast" te grijpen?quote:Op maandag 13 december 2010 12:43 schreef Grielen het volgende:
Winterbanden helpen je auto natuurlijk in sommige situaties beter dan zomerbanden, maar het is geen wondermiddel. Je kan bijvoorbeeld nog steeds niet over ijs rijden. En volgens mij is het grootste toegevoegde voordeel dat de waterafvoer beter is.
Als het verse sneeuw is misschien wel ja, volgens mij ben je kansloos op van die vastgereden meuk...quote:Op maandag 13 december 2010 12:44 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ik dacht juist dat de lamellen beter waren om zich in de sneeuw "vast" te grijpen?
Zelfs over het ijs gaat het beter met winterbanden. Al blijft het natuurlijk lastig.quote:Op maandag 13 december 2010 12:43 schreef Grielen het volgende:
Winterbanden helpen je auto natuurlijk in sommige situaties beter dan zomerbanden, maar het is geen wondermiddel. Je kan bijvoorbeeld nog steeds niet over ijs rijden. En volgens mij is het grootste toegevoegde voordeel dat de waterafvoer beter is. Ook met winterbanden blijf je vast op je parkeerplaats (zie mijn post over mijn buurman @ vorige pagina)
Zelfs dan gaat het beter dan op zomerbandenquote:Op maandag 13 december 2010 12:44 schreef Grielen het volgende:
[..]
Als het verse sneeuw is misschien wel ja, volgens mij ben je kansloos op van die vastgereden meuk...
Nee hoor, elke vorm van gladheid, ook bij regen hebben ze meer grip, als het kouder is (onder de 7 graden)quote:Op maandag 13 december 2010 12:44 schreef Bargehassus het volgende:
Volgens mij is het puur en alleen op sneeuw. Bij regenachtige omstandigheden schijnen ze minder te zijn dan zomerbanden (in z'n algemeenheid dan).
oke, conclusie: Rij ajb voorzichtig!quote:Op maandag 13 december 2010 12:46 schreef Bargehassus het volgende:
Gadver. Hebben we de discussie toch weer.![]()
(en ik doe nog mee ook)
Jaquote:Op maandag 13 december 2010 12:17 schreef FalleNk810i het volgende:
[..]
heb je nog wat gereden van t weekend?
Hebben jullie ook altijd last van het vinden van chille 2de hands spullen op marktplaats en dat ze altijd aan de andere kant van Nederland worden aangeboden?
Aan het einde van het liedje is het toch persoonlijke voorkeur en situaties op de weg.quote:Op maandag 13 december 2010 12:46 schreef Bargehassus het volgende:
Gadver. Hebben we de discussie toch weer.![]()
(en ik doe nog mee ook)
Maar dat is ook het hele punt, winterbanden zíjn ook geen wondermiddel. Je moet net zo veel afstand houden en je snelheid aanpassen als je anders zou doen. Alleen áls het dan misgaat, bieden de winterbanden extra marge doordat ze meer grip hebben. Of dat nou door een kortere remweg is, of door extra grip waardoor je beter/gecontroleerder uitwijken kunt, dat maakt niet uit.quote:Op maandag 13 december 2010 12:43 schreef Grielen het volgende:
Winterbanden helpen je auto natuurlijk in sommige situaties beter dan zomerbanden, maar het is geen wondermiddel. Je kan bijvoorbeeld nog steeds niet over ijs rijden. En volgens mij is het grootste toegevoegde voordeel dat de waterafvoer beter is. Ook met winterbanden blijf je vast op je parkeerplaats (zie mijn post over mijn buurman @ vorige pagina)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |