quote:Op donderdag 9 december 2010 16:39 schreef Hardrebel het volgende:
Alsof je met je 16de enige gezond verstand hebt van politiek. De 18-20 jarigen hebben het al niet laat staan kinderen. Uitzonderingen daargelaten. Je ziet het bijv al aan hoeveel jongeren op de PVV hebben gestemd, one issue partij.
Inkoppertje. Iedereen doet het en dat is niet perse negatief. Je hebt vaak anderen nodig om een beter beeld van jezelf te vormen. Het eenvoudige 'vrouwen kunnen niet rijden', impliceert al dat de man in dit geval het wél kan. Als je echter van jezelf erkend dat je dit gedrag vertoont, is het niet heel moeilijk om dit aan te passen.quote:Op donderdag 9 december 2010 16:50 schreef Picchia het volgende:
Nee WeirdMicky, ik herken het niet. Volgens mij probeer je gewoon negatieve eigenschappen op anderen te projecteren om je eigen zelfbeeld op te krikken.
Er is wel een fundamenteel verschil tussen allochtonen en PVV'ers. PVV stemmen is een keuze in tegenstelling tot 'allochtoon zijn'.quote:Op donderdag 9 december 2010 16:36 schreef WeirdMicky het volgende:
Voor mijn werk schrijf ik elke week politieke analyses. Deze analyses gaan over uitingen en discussies in sociale media, waaronder FOK!. Vaak erg interessant en grappig, maar een ding valt mij op waar ik echt steeds minder goed tegen kan.
Het projecteren van negatieve eigenschappen op de Ander voor een positiever beeld van je Zelf.
Bijna iedereen doet dit.
PVV-stemmers projecteren negatieve eigenschappen op de Islam of de Moslim, zoals 'barbaren' of 'achterlijk'. Hiermee lijken ze te impliceren dat zijzelf Verlichte wezens zijn in een moderne samenleving gevoed door rationaliteit. Dit is uiteraard niet zo.
Anti-PVV-ers projecteren alle negatieve kenmerken op PVV-stemmers. Ze zijn 'dom', 'weten niets van politiek', zijn 'allochtonen haters' en ga zo maar door. Hierdoor lijkt het alsof zijzelf zo ontzettend wijs en tolerant zijn, terwijl ze in dezelfde alinea juist hele bevolkingsgroepen stigmatiseren.
Heb je door dat in je artikel de gebruikers van FOK.nl en Twitter gestigmatiseerd worden? Bovendien is het best logisch om jezelf de vraag te stellen of 16-jarigen geïnformeerd genoeg zijn om te kunnen stemmen en of hun beoordelingsvermogen voldoende is. Daarmee zet ik ze niet weg als achterlijke of inferieure wezens.quote:Tegen stemrecht voor 16-jarigen precies hetzelfde. Dit voorstel van D66 wordt op Twitter overal ontvangen alsof dit het domste idee ooit is. Wat je ook van het voorstel vindt, het erge is dat mensen de illusie hebben dat ze zelf verstand van politiek hebben. Het wegzetten van alle mensen tussen 16 en 18 als inferieure wezens die hun reet nog niet kunnen afvegen, hoort daar blijkbaar bij.
Mee eens? Betrap je jezelf hier wel eens op? En als het klopt, wat kunnen we hieraan doen?
Discussies zijn niet altijd even nuttig, maar soms wel. Ze zijn er echter bij gebaat dat de Ander niet wordt weggezet als volslagen idioot, maar dat mensen zouden nadenken over de validiteit van de argumenten van de Ander. Dan kan je het nog zo oneens zijn, maar dan heb je meer kans dat er weer inhoudelijke discussies plaatsvinden, in plaats van een herbevestiging van iemands politieke Zelfbeeld dat bijna alleen gebaseerd is op het afzeiken van de Ander.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:25 schreef KoosVogels het volgende:
Je hebt gelijk. Discussies zijn eigenlijk ook zinloos. Laten we in plaats van bek te vechten, allemaal elkaars hand vasthouden en zingen.
Ik geef ook de voorkeur aan een inhoudelijke discussie. Helaas draait het meer dan eens uit op hetgeen jij hierboven schetst. Actie - reactie en een dialoog waarin mensen elkaar naar het leven staan is geboren. De door jou geschetste emoties zijn nou eenmaal menselijk.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:33 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Discussies zijn niet altijd even nuttig, maar soms wel. Ze zijn er echter bij gebaat dat de Ander niet wordt weggezet als volslagen idioot, maar dat mensen zouden nadenken over de validiteit van de argumenten van de Ander. Dan kan je het nog zo oneens zijn, maar dan heb je meer kans dat er weer inhoudelijke discussies plaatsvinden, in plaats van een herbevestiging van iemands politieke Zelfbeeld dat bijna alleen gebaseerd is op het afzeiken van de Ander.
Goed gezegd. Ik heb kritiek op het te makkelijk wegzetten van anderen, maar ondertussen lever ik kritiek op anderen. Ben ik dan niet hypocriet bezig?quote:Op donderdag 9 december 2010 17:31 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Er is wel een fundamenteel verschil tussen allochtonen en PVV'ers. PVV stemmen is een keuze in tegenstelling tot 'allochtoon zijn'.
[/qoute]
Er zijn nog wel meer verschillen, maar de strekking blijft hetzelfde. Je neemt een groep, daar plak je negatieve eigenschappen op en die ventileer je vervolgens continue in de sociale media. Allemaal met de illusie dat zij zelf wel heel goed zijn of dat hun beeld van de Ander correct is.
[quote]
Heb je door dat in je artikel de gebruikers van FOK.nl en Twitter gestigmatiseerd worden? Bovendien is het best logisch om jezelf de vraag te stellen of 16-jarigen geïnformeerd genoeg zijn om te kunnen stemmen en of hun beoordelingsvermogen voldoende is. Daarmee zet ik ze niet weg als achterlijke of inferieure wezens.
Niemand hier is tegen een minimale stemgerechtigde leeftijd, niemand zal hier beweren dat 1 - 2 jarigen stemrecht moeten hebben. Er zal ergens een grens gesteld moeten worden (op 16 of op 18) en deze zal altijd te bediscussieren zijn.
Dit strookt logisch gezien niet met de voorbeelden die je noemt. De pizzacouriers doen niet mee met een discussie, maar zijn het onderwerp van discussie, net als mohammedanisme bij de PVV.quote:Op donderdag 9 december 2010 17:33 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Discussies zijn niet altijd even nuttig, maar soms wel. Ze zijn er echter bij gebaat dat de Ander niet wordt weggezet als volslagen idioot, maar dat mensen zouden nadenken over de validiteit van de argumenten van de Ander.
D66 is hiermee VEEL later dan de SP ooit, (weet niet precies welk jaar) die tevens de 16 jarigen al jaaarrreennnnn als volwaardig lid ziet.quote:Op donderdag 9 december 2010 16:36 schreef WeirdMicky het volgende:
Tegen stemrecht voor 16-jarigen precies hetzelfde. Dit voorstel van D66 wordt op Twitter overal ontvangen alsof dit het domste idee ooit is.
Ik zie een 100% duidelijke OP persoonlijk.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:18 schreef Friek_ het volgende:
Ik vind het toch wel opvallend dat men hier behoorlijk filosofisch van aard af en toe is, maar dat wanneer er met filosofische terminologie of grote namen uit de filosofie gesmeten wordt, de plank hard misgeslagen wordt.Kom op zeg, wat bedoel je nu met het Zelf of De Ander?
Welke grote namen uit de filosofie komen voorbij?quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:18 schreef Friek_ het volgende:
Ik vind het toch wel opvallend dat men hier behoorlijk filosofisch van aard af en toe is, maar dat wanneer er met filosofische terminologie of grote namen uit de filosofie gesmeten wordt, de plank hard misgeslagen wordt.Kom op zeg, wat bedoel je nu met het Zelf of De Ander?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |