En ooit was je ook iets van richting libertarisme, nu ben je alleenmaar een nare verbodsconcervatief.quote:Op zondag 12 december 2010 02:27 schreef sneakypete het volgende:
Ik heb in mijn tienerjaren ook allerlei rare opvattingen gehad, afwisselend uiterst links en soms juist uiterst rechts.
Hoi fanquote:
Noem het dan jouw visie, niet wetenschappelijk; het staat zo knullig om dan zulke aannames te makenquote:Op zondag 12 december 2010 02:27 schreef sneakypete het volgende:
Laten we dat 'ns wetenschappelijk bekijken:
Ten eerste valt meteen op dat de meeste jongeren onder de twintig iets totaal anders zouden stemmen dan zij zouden doen op hun dertigste; kennelijk leidt de volwassenheid tot het maken van andere keuzes bij veel mensen en ik denk dat veel mensen zich achteraf generen voor de ideeën die ze in hun jeugd hadden.
Ik heb in mijn tienerjaren ook allerlei rare opvattingen gehad, afwisselend uiterst links en soms juist uiterst rechts. Vaak vooral uitersten, dat zullen de hormonen wel geweest zijn. Als je ouder wordt wordt je vaak ook milder. Dat komt de politieke stabiliteit ten goede.
Stemmen vanaf 16 zoals de D66 wil zou een middenpartij als deze niet ten goede kom
en, het is daarentegen koren op de molen voor radicale partijen als de SP en PVV.
Dat is het sociologische aspect.
Het biologische/neurologische aspect is dat volgens wetenschappers het brein min of meer volgroeid raakt rond het vierentwintigste levensjaar. Natuurlijk is de grens arbitrair en slechts een modus of gemiddelde. Toch valt op te merken dat de mens een enorme geestelijke verandering doormaakt tot ongeveer die leeftijd. Dat is dan ook meteen de leeftijd waarop je meestal pas echt mee doet in de maatschappij. Dan heb je een echte baan, vaak een partner, een huis en misschien al kinderen.
Ik ben tegen en zou zelfs durven te stellen dat het dan beter zou zijn om de leeftijden juist te verhogen, voor het actieve maar vooral ook het passieve kiesrecht. Politici kunnen kinderachtig zijn, maar het blijft natuurlijk een serieuze aangelegenheid.
Totaaaal uit haar context getrokken. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het aantal synaptische verbindingen het hoogst is rond het 6e levensjaar. Wat het betekent? Voor deze discussie niks. Het feit dat de hersenen pas na de 20e klaar zijn met de laatste ontwikkelingen zegt niks over:quote:Op zondag 12 december 2010 02:27 schreef sneakypete het volgende:
Het biologische/neurologische aspect is dat volgens wetenschappers het brein min of meer volgroeid raakt rond het vierentwintigste levensjaar.
Dat mogen 'ze' al.quote:Op zondag 12 december 2010 17:28 schreef YellowBlacks het volgende:
Als ze het stemrecht willen verlagen naar 16, dan mogen ze dat wel met meer dingen doen. Dan mogen ze 16+ ook berechten volgens het volwassen recht.
Want jongeren onder de 21 betalen geen belasting?quote:Op zondag 12 december 2010 17:26 schreef Sakit-Gede het volgende:
Stemrecht vanaf 21 lijkt mij beter. Vanaf die leeftijd heeft de meerderheid een betaalde baan. Stemmen betekent in feite meebeslissen hoe ons belastinggeld wordt uitgegeven. Mee betalen aan die belastingen is dan een punt van overweging om mee te mogen beslissen.
Ik vind dat er niet moet worden gekeken naar de leeftijd van belasting betalen. Enerzijds omdat sommige mensen veel eerder dan anderen belasting gaan betalen (sommigen nooit), anderzijds omdat belasting heel breed is (in principe is btw ook een vorm van belasting). Veel beter lijkt het me om te kijken naar de mate van rechten van een persoon. Vanaf 18 jaar kun je eigenlijk pas heel veel dingen doen (geen financiële afhankelijkheid van ouders, rijbewijs, sterke alcohol, trouwen en volgens mij ook een huis kopen?), terwijl je op jongere leeftijd niet volledig deel neemt aan de maatschappij.quote:Op zondag 12 december 2010 17:43 schreef Sakit-Gede het volgende:
21 is een redelijke grens waaronder jongeren in meerderheid geen of vrijwel geen belasting betalen.
In principe zou je ook voor het betalen van een minimum bedrag aan belasting kunnen kiezen om iemand het recht te geven om te kiezen.
Dat 'argument' is bij diverse onderwerpen gebruikt, en gaat soms niet op zoals nu.quote:Op zondag 12 december 2010 02:34 schreef capricia het volgende:
Ach, als je bij defensie onder de 18 oud genoeg bent om iemand dood te schieten, waarom zou je dan op die leeftijd niet mogen stemmen?
Dan heb jij de primeur, want daar is helemaal geen consensus over.quote:Op zondag 12 december 2010 18:21 schreef Hoppahoppa het volgende:
Ik heb onlangs een onderzoek gelezen waaruit blijkt dat de menselijke hersenen pas de volwassenheid bereiken ronde de leeftijd van 25 jaar.
Klopt, de marge is zo een vijf jaar, uiteraard genetisch, levenswijze (alcohol, (mee-)roken e.d.)quote:Op zondag 12 december 2010 21:24 schreef SH. het volgende:
Dan heb jij de primeur, want daar is helemaal geen consensus over.
Dat is wat ook ik waarneem, men piept veelal wel zoals de ouders/vriendengroep zingen, maar daar houdt het vaak wel op.quote:Op zondag 12 december 2010 18:21 schreef Hoppahoppa het volgende:
als ik om me heen kijk naar de jongeren van vandaag, dan zijn die juist MINDER bij politiek betrokken en kunnen ze MINDER vaak een onderbouwde mening geven.
Dat is een lozen uitspraak, een verdeel en heers en brood en spelen uiting zoals er vele zijn.quote:Weer eens aangetoond dat de kloof tussen de politiek en de maatschappij steeds groter wordt.
Dat is een minderheid, waarbij het gros nog steeds '1 issue' blaaaht zoals toen met de scholieren verkiezingen waar bijna elke geïnterviewde wel wat over wilders zei.quote:En natuurlijk is er wel eens een 16-jarige die weet voor welke partij hij is en waarom, maar in de regel hangt een 16 jarige met een breezer in het park om naar brommers te kijken.
Die 'kloof', als die er al is, zou je wel kunnen verhelpen door jongeren ook daadwerkelijk stemrecht te geven. Dan betrek je jongeren bij de politiek in plaats van ze af te stoten.quote:Op zondag 12 december 2010 18:21 schreef Hoppahoppa het volgende:
Ik heb onlangs een onderzoek gelezen waaruit blijkt dat de menselijke hersenen pas de volwassenheid bereiken ronde de leeftijd van 25 jaar. Maar nog los daarvan, als ik om me heen kijk naar de jongeren van vandaag, dan zijn die juist MINDER bij politiek betrokken en kunnen ze MINDER vaak een onderbouwde mening geven.
Weer eens aangetoond dat de kloof tussen de politiek en de maatschappij steeds groter wordt. En natuurlijk is er wel eens een 16-jarige die weet voor welke partij hij is en waarom, maar in de regel hangt een 16 jarige met een breezer in het park om naar brommers te kijken.
Dat is de NL democratie VARIANT inderdaad. In een schaal van 1 tot 10 halen we krap 3 daarop, op echte democratie, 100%.quote:Op maandag 13 december 2010 13:25 schreef fs180 het volgende:
Maar de meerderheid vindt het dus volkomen normaal om beslissingen te nemen over mensen die daar niets over te zeggen hebben
Leef jij überhaupt in de illusie dat mensen enig verstand van politiek hebben?quote:Op maandag 13 december 2010 13:25 schreef fs180 het volgende:
Maar de meerderheid vindt het dus volkomen normaal om beslissingen te nemen over mensen die daar niets over te zeggen hebben
Nee. Maar volwassenen ook niet, dus dat hele 'argument' vervalt. Daarbij tel je op dat 16jarigen nu niet mogen stemmen en hierdoor minimale informatieverschaffing op scholen is, laat staan dat het enig nut heeft voor dat kind om zelfstandig uit de zoeken waar welke partij voor staat.quote:Op maandag 13 december 2010 14:24 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Leef jij überhaupt in de illusie dat mensen enig verstand van politiek hebben?
Ik niet, maar stemmen dwingt mensen in ieder geval 1 keer in het jaar na te denken over hun eigen belangen (en misschien nog een stukje 'algemeen' belang). Zo zou het ook met jongeren kunnen gaan: als je 17-jarigen laat stemmen zal je twee ontwikkelingen zien:
1. Partijen hebben belang bij de stemmen en zullen dus meer in dialoog gaan met jongeren
2. Jongeren mogen stemmen en worden gedwongen zich beter te informeren.
Dat laatste punt lijkt me onjuist. Een deel zal zich beter informeren om tot een goede en onderbouwde keuze worden, maar ik voorzie dat het grootste gedeelte op iemand stemt omdat hij/zij het toevallig goed doet in de media of ze vaak in het nieuws komen.quote:Op maandag 13 december 2010 14:24 schreef WeirdMicky het volgende:
Als je 17-jarigen laat stemmen zal je twee ontwikkelingen zien:
1. Partijen hebben belang bij de stemmen en zullen dus meer in dialoog gaan met jongeren
Ik zie meer dit gebeuren:quote:Op maandag 13 december 2010 14:24 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Leef jij überhaupt in de illusie dat mensen enig verstand van politiek hebben?
Ik niet, maar stemmen dwingt mensen in ieder geval 1 keer in het jaar na te denken over hun eigen belangen (en misschien nog een stukje 'algemeen' belang). Zo zou het ook met jongeren kunnen gaan: als je 17-jarigen laat stemmen zal je twee ontwikkelingen zien:
Sjaaltjes uitdelen daarentegen, past pas echt bij een doelgroep van verstandige mensen die je de toekomst van het land wilt zien bepalen.quote:Op maandag 13 december 2010 14:57 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Ik zie meer dit gebeuren:
1. Partijen hebben belang bij stemmen en zullen hun oneliners dus meer afstemmen op jongeren en gaan op straat breezers uitdelen in plaats van sjaaltjes
Want dat doen alleen jongeren. Gelukkig maar dat er een recht evenredig verband bestaat tussen leeftijd en intellectuele betrokkenheid, dat maakt een en ander lekker overzichtelijk.quote:2. Jongeren mogen stemmen en gaan vervolgens luisten naar de oneliners en hun keuze daarvan af laten hangen.
Ik denk dat de gemiddelde jongere er een correcter wereldbeeld op nahoudt dan jij.quote:Het is inderdaad een illusie om te denken dat mensen verstand van politiek hebben, of dat ze een eigen beeld hebben van wat het algemeen belang is of zelfs maar wat in hun eigen belang is. Veel jongeren zijn op 16 of 17 jarige leeftijd nog aan het puberen, die moet je niet laten stemmen, ze hebben geen idee wat ze doen.
Eigenlijk geen verschil met ouderen. Bovendien zullen de echte ongeïnteresseerden niet gaan stemmen.quote:Op maandag 13 december 2010 14:33 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Dat laatste punt lijkt me onjuist. Een deel zal zich beter informeren om tot een goede en onderbouwde keuze worden, maar ik voorzie dat het grootste gedeelte op iemand stemt omdat hij/zij het toevallig goed doet in de media of ze vaak in het nieuws komen.
Je hoort mij toch nergens zeggen dat sjaaltjes uitdelen de juiste manier is om stemmen te winnen? En als je eerdere postings van mij zou lezen, dan kun je ook terugvinden dat ik de manier waarop volwassenen hun stemrecht invullen net zo bekritiseer. Dat ik aangeef dat partijen hun oneliners gaan afstemmen op de jeugd, impliceert toch al dat ze hun oneliners nu a richten tot volwassenen en dat ik dat ook geen goede basis vind om een stemkeuze te maken? Als je dat niet haalt uit mijn posting, dan heeft de discussie weinig zin, lijkt me.quote:Op maandag 13 december 2010 16:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Sjaaltjes uitdelen daarentegen, past pas echt bij een doelgroep van verstandige mensen die je de toekomst van het land wilt zien bepalen.
[..]
Want dat doen alleen jongeren. Gelukkig maar dat er een recht evenredig verband bestaat tussen leeftijd en intellectuele betrokkenheid, dat maakt een en ander lekker overzichtelijk.
[..]
Ik denk dat de gemiddelde jongere er een correcter wereldbeeld op nahoudt dan jij.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |