abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zondag 12 december 2010 @ 12:05:47 #201
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89828105
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 02:27 schreef sneakypete het volgende:
Ik heb in mijn tienerjaren ook allerlei rare opvattingen gehad, afwisselend uiterst links en soms juist uiterst rechts.
En ooit was je ook iets van richting libertarisme, nu ben je alleenmaar een nare verbodsconcervatief. :P

Dus je had niet alleen in je tienerjaren rare opvattingen. :P
Carpe Libertatem
  zondag 12 december 2010 @ 12:50:12 #202
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_89829542
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 04:02 schreef JoaC het volgende:
Fluitbekzeenaald O+
Hoi fan :*
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 12 december 2010 @ 14:36:24 #203
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_89833015
quote:
Laten we dat 'ns wetenschappelijk bekijken:
Ten eerste valt meteen op dat de meeste jongeren onder de twintig iets totaal anders zouden stemmen dan zij zouden doen op hun dertigste; kennelijk leidt de volwassenheid tot het maken van andere keuzes bij veel mensen en ik denk dat veel mensen zich achteraf generen voor de ideeën die ze in hun jeugd hadden.
Ik heb in mijn tienerjaren ook allerlei rare opvattingen gehad, afwisselend uiterst links en soms juist uiterst rechts. Vaak vooral uitersten, dat zullen de hormonen wel geweest zijn. Als je ouder wordt wordt je vaak ook milder. Dat komt de politieke stabiliteit ten goede.
Stemmen vanaf 16 zoals de D66 wil zou een middenpartij als deze niet ten goede kom
en, het is daarentegen koren op de molen voor radicale partijen als de SP en PVV.
Dat is het sociologische aspect.

Het biologische/neurologische aspect is dat volgens wetenschappers het brein min of meer volgroeid raakt rond het vierentwintigste levensjaar. Natuurlijk is de grens arbitrair en slechts een modus of gemiddelde. Toch valt op te merken dat de mens een enorme geestelijke verandering doormaakt tot ongeveer die leeftijd. Dat is dan ook meteen de leeftijd waarop je meestal pas echt mee doet in de maatschappij. Dan heb je een echte baan, vaak een partner, een huis en misschien al kinderen.
Ik ben tegen en zou zelfs durven te stellen dat het dan beter zou zijn om de leeftijden juist te verhogen, voor het actieve maar vooral ook het passieve kiesrecht. Politici kunnen kinderachtig zijn, maar het blijft natuurlijk een serieuze aangelegenheid.
Noem het dan jouw visie, niet wetenschappelijk; het staat zo knullig om dan zulke aannames te maken :% Mensen op hun 30 stemmen ook weer anders dan 65+. Maakt dat de keuze van 65+ beter dan mensen van 30? Volgens jou beredenatie wel, sorry maar dat ga je echt niet aannamelijk maken hoor :D Je voert oa aan dat jongeren radicaler zijn in hun mening; wat imo juist een voordeel is. De ingepapte conforminteit aan de cda/pdva en het huis boompje beeste veilheidsgevoel ontbreekt. Ze zullen dus eerder geneigd zijn te stemmen om hetgeen wat zijn belangrijk vinden, en NIET wat hen ouders stemmen (die dat al 40 jaar stemmen omdat ze dat nou eenmaal ooit deden -O- ).
Geef mij maar stemmers (ook al zijn ze 16) die alle partijen neutraal bekijken ipv direct zonder enige twijfel bij hun vaste kliekje aansluiten.

Ps. Persoonlijk zie ik stemrecht een logisch gevolg van verantwoordelijkheid. Wanneer jij verantwoordelijk bent voor jouw gedrag en de overheid over jou gaat belissen dien je mijn inziens ook mee te kunnen belissen. Je wilt immers het idee van een democratie levend houden niet?
pi_89835514
quote:
Het biologische/neurologische aspect is dat volgens wetenschappers het brein min of meer volgroeid raakt rond het vierentwintigste levensjaar.
Totaaaal uit haar context getrokken. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het aantal synaptische verbindingen het hoogst is rond het 6e levensjaar. Wat het betekent? Voor deze discussie niks. Het feit dat de hersenen pas na de 20e klaar zijn met de laatste ontwikkelingen zegt niks over:
- Welke ontwikkeling dat zijn.
- Het feit dat de hersenen dan allang zijn begonnen met aftakeling.
- Het feit dat er wel degelijk zoiets bestaat als volwassen neurogenesis, oftewel de hersenen blijven zich ontwikkelen tot aan het moment dat je dood gaat.

Maargoed, dat ter zijde.
pi_89839170
Stemrecht vanaf 21 lijkt mij beter. Vanaf die leeftijd heeft de meerderheid een betaalde baan. Stemmen betekent in feite meebeslissen hoe ons belastinggeld wordt uitgegeven. Mee betalen aan die belastingen is dan een punt van overweging om mee te mogen beslissen.
pi_89839279
Als ze het stemrecht willen verlagen naar 16, dan mogen ze dat wel met meer dingen doen. Dan mogen ze 16+ ook berechten volgens het volwassen recht.
  zondag 12 december 2010 @ 17:31:56 #207
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_89839428
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 17:28 schreef YellowBlacks het volgende:
Als ze het stemrecht willen verlagen naar 16, dan mogen ze dat wel met meer dingen doen. Dan mogen ze 16+ ook berechten volgens het volwassen recht.
Dat mogen 'ze' al.
  zondag 12 december 2010 @ 17:32:31 #208
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_89839460
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 17:26 schreef Sakit-Gede het volgende:
Stemrecht vanaf 21 lijkt mij beter. Vanaf die leeftijd heeft de meerderheid een betaalde baan. Stemmen betekent in feite meebeslissen hoe ons belastinggeld wordt uitgegeven. Mee betalen aan die belastingen is dan een punt van overweging om mee te mogen beslissen.
Want jongeren onder de 21 betalen geen belasting?
pi_89839881
21 is een redelijke grens waaronder jongeren in meerderheid geen of vrijwel geen belasting betalen.

In principe zou je ook voor het betalen van een minimum bedrag aan belasting kunnen kiezen om iemand het recht te geven om te kiezen.
pi_89840248
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 17:43 schreef Sakit-Gede het volgende:
21 is een redelijke grens waaronder jongeren in meerderheid geen of vrijwel geen belasting betalen.

In principe zou je ook voor het betalen van een minimum bedrag aan belasting kunnen kiezen om iemand het recht te geven om te kiezen.
Ik vind dat er niet moet worden gekeken naar de leeftijd van belasting betalen. Enerzijds omdat sommige mensen veel eerder dan anderen belasting gaan betalen (sommigen nooit), anderzijds omdat belasting heel breed is (in principe is btw ook een vorm van belasting). Veel beter lijkt het me om te kijken naar de mate van rechten van een persoon. Vanaf 18 jaar kun je eigenlijk pas heel veel dingen doen (geen financiële afhankelijkheid van ouders, rijbewijs, sterke alcohol, trouwen en volgens mij ook een huis kopen?), terwijl je op jongere leeftijd niet volledig deel neemt aan de maatschappij.
pi_89841064
Ik heb onlangs een onderzoek gelezen waaruit blijkt dat de menselijke hersenen pas de volwassenheid bereiken ronde de leeftijd van 25 jaar. Maar nog los daarvan, als ik om me heen kijk naar de jongeren van vandaag, dan zijn die juist MINDER bij politiek betrokken en kunnen ze MINDER vaak een onderbouwde mening geven.

Weer eens aangetoond dat de kloof tussen de politiek en de maatschappij steeds groter wordt. En natuurlijk is er wel eens een 16-jarige die weet voor welke partij hij is en waarom, maar in de regel hangt een 16 jarige met een breezer in het park om naar brommers te kijken.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
  zondag 12 december 2010 @ 20:55:21 #212
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_89847589
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 02:34 schreef capricia het volgende:
Ach, als je bij defensie onder de 18 oud genoeg bent om iemand dood te schieten, waarom zou je dan op die leeftijd niet mogen stemmen?
Dat 'argument' is bij diverse onderwerpen gebruikt, en gaat soms niet op zoals nu.
'Creëren', belangen voorstaan zonder anderen te duperen is veel moeilijker dan iets vernietigen.
Daarbij is het diezelfde politiek die kanonnenvlees op pad stuurt... en zijn het diezelfde jeugdigen die dat kanonnenvlees ook willen zijn....
Ook ik ging voor mijn nummer vrijwillig het leger in, had mede te maken met de geschiedenis van mijn (groot-)ouders. Nu zou ik dat niet meer doen, maar toen was ik jong en wist/begreep/beseft/interesserde mij niet - de helft van wat ik nu weet, snapte enz.
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
pi_89849432
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 18:21 schreef Hoppahoppa het volgende:
Ik heb onlangs een onderzoek gelezen waaruit blijkt dat de menselijke hersenen pas de volwassenheid bereiken ronde de leeftijd van 25 jaar.
Dan heb jij de primeur, want daar is helemaal geen consensus over.
  maandag 13 december 2010 @ 13:06:27 #214
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_89870595
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:24 schreef SH. het volgende:

Dan heb jij de primeur, want daar is helemaal geen consensus over.
Klopt, de marge is zo een vijf jaar, uiteraard genetisch, levenswijze (alcohol, (mee-)roken e.d.)
Zo tussen 20 en 25 gemiddeld bij de westerse mens, aldus mijn oom. (Hij was hersenchirurg in canada.)
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  maandag 13 december 2010 @ 13:13:30 #215
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_89870818
quote:
als ik om me heen kijk naar de jongeren van vandaag, dan zijn die juist MINDER bij politiek betrokken en kunnen ze MINDER vaak een onderbouwde mening geven.
Dat is wat ook ik waarneem, men piept veelal wel zoals de ouders/vriendengroep zingen, maar daar houdt het vaak wel op.

quote:
Weer eens aangetoond dat de kloof tussen de politiek en de maatschappij steeds groter wordt.
Dat is een lozen uitspraak, een verdeel en heers en brood en spelen uiting zoals er vele zijn.
Burgers voelen gewoon dat politici door de decennia heen steeds vaker lobbyisten zijn, bedrijfsverlengengde armen, niet-democratische non-vertegenwoordigers e.d.

quote:
En natuurlijk is er wel eens een 16-jarige die weet voor welke partij hij is en waarom, maar in de regel hangt een 16 jarige met een breezer in het park om naar brommers te kijken.
Dat is een minderheid, waarbij het gros nog steeds '1 issue' blaaaht zoals toen met de scholieren verkiezingen waar bijna elke geïnterviewde wel wat over wilders zei.

Ervaring met het echte leven hebben ze niet, de enige indirecte invloed die ze ervaren van politiek is alles met school/studeren en wat de ouders nu weer aan hogere lasten hebben.

Stemmen zou pas vanaf 25 dienen te gebeuren inderdaad. Dat is nog jong genoeg om ook met 'jeugdzaken' rekening te houden welke ze zich vast nog wel kunnen herinneren. (Hoop ik want de geheugens lijken ook wel steeds korter te worden, een natuur ingreep voor alle ellende op dees aard?)
pi_89870990
quote:
Ik heb onlangs een onderzoek gelezen waaruit blijkt dat de menselijke hersenen pas de volwassenheid bereiken ronde de leeftijd van 25 jaar. Maar nog los daarvan, als ik om me heen kijk naar de jongeren van vandaag, dan zijn die juist MINDER bij politiek betrokken en kunnen ze MINDER vaak een onderbouwde mening geven.

Weer eens aangetoond dat de kloof tussen de politiek en de maatschappij steeds groter wordt. En natuurlijk is er wel eens een 16-jarige die weet voor welke partij hij is en waarom, maar in de regel hangt een 16 jarige met een breezer in het park om naar brommers te kijken.
Die 'kloof', als die er al is, zou je wel kunnen verhelpen door jongeren ook daadwerkelijk stemrecht te geven. Dan betrek je jongeren bij de politiek in plaats van ze af te stoten.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  maandag 13 december 2010 @ 13:25:11 #217
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_89871180
Maar de meerderheid vindt het dus volkomen normaal om beslissingen te nemen over mensen die daar niets over te zeggen hebben :?
  maandag 13 december 2010 @ 13:31:31 #218
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_89871352
quote:
15s.gif Op maandag 13 december 2010 13:25 schreef fs180 het volgende:
Maar de meerderheid vindt het dus volkomen normaal om beslissingen te nemen over mensen die daar niets over te zeggen hebben :?
Dat is de NL democratie VARIANT inderdaad. In een schaal van 1 tot 10 halen we krap 3 daarop, op echte democratie, 100%.
Echter ik ben wel pro-beslissen voor kinderen, men is als kind nu eenmaal niet voldoende uitgerust, betaalt nog niet mee, te weinig levenservaring, dus te weinig politiek inzicht, enz etc.
pi_89873373
quote:
15s.gif Op maandag 13 december 2010 13:25 schreef fs180 het volgende:
Leef jij überhaupt in de illusie dat mensen enig verstand van politiek hebben?
Ik niet, maar stemmen dwingt mensen in ieder geval 1 keer in het jaar na te denken over hun eigen belangen (en misschien nog een stukje 'algemeen' belang). Zo zou het ook met jongeren kunnen gaan: als je 17-jarigen laat stemmen zal je twee ontwikkelingen zien:
1. Partijen hebben belang bij de stemmen en zullen dus meer in dialoog gaan met jongeren
2. Jongeren mogen stemmen en worden gedwongen zich beter te informeren.
  maandag 13 december 2010 @ 14:33:14 #220
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_89873718
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 14:24 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Ik niet, maar stemmen dwingt mensen in ieder geval 1 keer in het jaar na te denken over hun eigen belangen (en misschien nog een stukje 'algemeen' belang). Zo zou het ook met jongeren kunnen gaan: als je 17-jarigen laat stemmen zal je twee ontwikkelingen zien:
1. Partijen hebben belang bij de stemmen en zullen dus meer in dialoog gaan met jongeren
Nee. Maar volwassenen ook niet, dus dat hele 'argument' vervalt. Daarbij tel je op dat 16jarigen nu niet mogen stemmen en hierdoor minimale informatieverschaffing op scholen is, laat staan dat het enig nut heeft voor dat kind om zelfstandig uit de zoeken waar welke partij voor staat.
pi_89873726
quote:
Als je 17-jarigen laat stemmen zal je twee ontwikkelingen zien:
Dat laatste punt lijkt me onjuist. Een deel zal zich beter informeren om tot een goede en onderbouwde keuze worden, maar ik voorzie dat het grootste gedeelte op iemand stemt omdat hij/zij het toevallig goed doet in de media of ze vaak in het nieuws komen.
pi_89874821
quote:

[..]

Ik zie meer dit gebeuren:
1. Partijen hebben belang bij stemmen en zullen hun oneliners dus meer afstemmen op jongeren en gaan op straat breezers uitdelen in plaats van sjaaltjes
2. Jongeren mogen stemmen en gaan vervolgens luisten naar de oneliners en hun keuze daarvan af laten hangen.
Het is inderdaad een illusie om te denken dat mensen verstand van politiek hebben, of dat ze een eigen beeld hebben van wat het algemeen belang is of zelfs maar wat in hun eigen belang is. Veel jongeren zijn op 16 of 17 jarige leeftijd nog aan het puberen, die moet je niet laten stemmen, ze hebben geen idee wat ze doen.
  maandag 13 december 2010 @ 16:17:52 #223
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_89878067
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 14:57 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Ik zie meer dit gebeuren:
1. Partijen hebben belang bij stemmen en zullen hun oneliners dus meer afstemmen op jongeren en gaan op straat breezers uitdelen in plaats van sjaaltjes
Sjaaltjes uitdelen daarentegen, past pas echt bij een doelgroep van verstandige mensen die je de toekomst van het land wilt zien bepalen.
quote:
2. Jongeren mogen stemmen en gaan vervolgens luisten naar de oneliners en hun keuze daarvan af laten hangen.
Want dat doen alleen jongeren. Gelukkig maar dat er een recht evenredig verband bestaat tussen leeftijd en intellectuele betrokkenheid, dat maakt een en ander lekker overzichtelijk.

:')
quote:
Het is inderdaad een illusie om te denken dat mensen verstand van politiek hebben, of dat ze een eigen beeld hebben van wat het algemeen belang is of zelfs maar wat in hun eigen belang is. Veel jongeren zijn op 16 of 17 jarige leeftijd nog aan het puberen, die moet je niet laten stemmen, ze hebben geen idee wat ze doen.
Ik denk dat de gemiddelde jongere er een correcter wereldbeeld op nahoudt dan jij.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_89880173
quote:
2s.gif Op maandag 13 december 2010 14:33 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Dat laatste punt lijkt me onjuist. Een deel zal zich beter informeren om tot een goede en onderbouwde keuze worden, maar ik voorzie dat het grootste gedeelte op iemand stemt omdat hij/zij het toevallig goed doet in de media of ze vaak in het nieuws komen.
Eigenlijk geen verschil met ouderen. Bovendien zullen de echte ongeïnteresseerden niet gaan stemmen.
pi_89881422
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 16:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Sjaaltjes uitdelen daarentegen, past pas echt bij een doelgroep van verstandige mensen die je de toekomst van het land wilt zien bepalen.

[..]

Want dat doen alleen jongeren. Gelukkig maar dat er een recht evenredig verband bestaat tussen leeftijd en intellectuele betrokkenheid, dat maakt een en ander lekker overzichtelijk.

:')

[..]

Ik denk dat de gemiddelde jongere er een correcter wereldbeeld op nahoudt dan jij.
Je hoort mij toch nergens zeggen dat sjaaltjes uitdelen de juiste manier is om stemmen te winnen? En als je eerdere postings van mij zou lezen, dan kun je ook terugvinden dat ik de manier waarop volwassenen hun stemrecht invullen net zo bekritiseer. Dat ik aangeef dat partijen hun oneliners gaan afstemmen op de jeugd, impliceert toch al dat ze hun oneliners nu a richten tot volwassenen en dat ik dat ook geen goede basis vind om een stemkeuze te maken? Als je dat niet haalt uit mijn posting, dan heeft de discussie weinig zin, lijkt me.

Dat neemt niet weg dat ik van mening ben dat kinderen nog minder vaak in staat zijn om een zinnige afweging te maken. En trouwens, waaruit haal jij precies genoeg informatie om te oordelen over mijn wereldbeeld?
pi_89895174
Niet doen. Het gros van de 16-jarigen is nog veel te gemakkelijk te beinvloeden. 18 Jaar is jong genoeg. Ik vind dat zelfs nog bijna te jong.
Niet dat ik jongeren dom vind of zo hoor, maar ze kunnen nog onmogelijk zicht hebben op alle facetten in het leven en dus gaan ze snel voor alleen die zaken die hen nu boeien of raken. Lange termijn visie is er zeker bij 16-jarigen nog niet. Gelukkig niet, die moeten lekker de dag plukken en plezier maken.
Daarnaast hebben ouders nog teveel invloed op het stemgedrag vaak op die leeftijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')