abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 december 2010 @ 00:19:57 #126
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89660955
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:18 schreef Arglist het volgende:

[..]

Ja, je zal maar iets opsteken van iemand.
Het gaat erom dat ik je er net weer op betrapte dat je onzin loopt te verkondigen. Jij wist blijkbaar niet waar de 1e kamer voor dient.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  woensdag 8 december 2010 @ 00:21:23 #127
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89661017
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Komt ongeveer met elkaar overeen. Het gaat gewoon om de technische aspecten, juridisch, hoe verhoudt zich het met de Europese regelgeving. Worden milieu wetten wel of niet overschreden? Of de GW, Ik had het allemaal kunnen opnoemen.
Jij weet niet waar de eerste kamer voor dient. Het staat nergens dat de eerste kamer zich enkel en alleen maar aan toetsingen van de wetten dient te houden. Dat heb jij gewoon zelf verzonnen, en op wiki zo geïnterpreteerd. Nergens staat wat de eerste kamer feitelijk moet doen.
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
  woensdag 8 december 2010 @ 00:22:26 #128
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_89661056
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Komt ongeveer met elkaar overeen. Het gaat gewoon om de technische aspecten, juridisch, hoe verhoudt zich het met de Europese regelgeving. Worden milieu wetten wel of niet overschreden? Of de GW, Ik had het allemaal kunnen opnoemen.
Ongeveer heb je niks aan. Ik heb ongeveer gelijk, want het komt bijna met elkaar overeen, bijna is helemaal niks.
  woensdag 8 december 2010 @ 00:22:28 #129
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89661057
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:21 schreef Arglist het volgende:

[..]

Jij weet niet waar de eerste kamer voor dient. Het staat nergens dat de eerste kamer zich enkel en alleen maar aan toetsingen van de wet dient te houden. Dat heb jij gewoon zelf verzonnen, en op wiki zo geïnterpreteerd. Nergens staat wat de eerste kamer feitelijk moet doen.
Godverdomme, jij snapt werkelijk geen reet van politiek. Misschien dat KV zo aardig is om het even voor je uit te leggen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 8 december 2010 @ 00:24:56 #130
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89661137
Jongens dikke vinger, het staat zo in mijn eigen boek (politiek voor dummies) het staat in mijn maatschappijleer boek zo. En het staat op wikipedia. En wie zijn jullie nietszeggende figuren dan om dat gewoon te ontkennen :')
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 8 december 2010 @ 00:25:20 #131
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89661154
Zelden zoveel domheid meegemaakt. En dat voor iemand van 30.
Hier dommerik. Bovenste stukje tekst lezen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 8 december 2010 @ 00:26:29 #132
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89661204
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Godverdomme, jij snapt werkelijk geen reet van politiek. Misschien dat KV zo aardig is om het even voor je uit te leggen.
Zoek in de grondwet dan op waar staat wat de eerste kamer feitelijk moet doen. Doe dan. Wist je niet dat de eerste en tweede kamer de staten-generaal zijn? Een onderdeel van de wetgevende macht? Helaas voor je, het is wel zo. Nergens staat wat de bevoegdheden van de eerste kamer zijn. Waarom denk je dat ze de eerste kamer willen af schaffen? :')
pi_89661219
Ik zie de laatste tijd steeds een filmpje van RTL Telekids voorbijkomen, met een poppetje dat herkenning bij mij oproept.

Het poppetje blijkt "Fireman Sam" te heten. Hieronder een plaatje.

Enig idee aan wie ik steeds moet denken als ik dit mannetje zie?
  woensdag 8 december 2010 @ 00:27:01 #134
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89661228
quote:
De taken van de Eerste Kamer liggen vooral op het gebied van de wetgeving, maar ook bij het controleren van de regering heeft zij een rol.
Gast....
  woensdag 8 december 2010 @ 00:27:25 #135
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89661241
Lees je eigen stukje nog eens maar wat ze 'formeel' allemaal kunnen :')
  woensdag 8 december 2010 @ 00:27:40 #136
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_89661249
quote:
Formeel beschouwd kan de Eerste Kamer wetsvoorstellen alleen verwerpen of aannemen. In de praktijk heeft ze echter nog wel wat meer mogelijkheden en zijn debatten van belang.
  woensdag 8 december 2010 @ 00:27:45 #137
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89661253
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:24 schreef phpmystyle het volgende:
Jongens dikke vinger, het staat zo in mijn eigen boek (politiek voor dummies) het staat in mijn maatschappijleer boek zo. En het staat op wikipedia. En wie zijn jullie nietszeggende figuren dan om dat gewoon te ontkennen :')
Ja, weet je waarom het politiek voor dummies heet? Omdat je niet meer kan begrijpen natuurlijk op dat niveau. Meer wordt er niet van je gevraagd.
  woensdag 8 december 2010 @ 00:28:23 #138
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89661274
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:26 schreef Arglist het volgende:

[..]

Zoek in de grondwet dan op waar staat wat de eerste kamer feitelijk moet doen. Doe dan. Wist je niet dat de eerste en tweede kamer de staten-generaal zijn? Een onderdeel van de wetgevende macht? Helaas voor je, het is wel zo. Nergens staat wat de bevoegdheden van de eerste kamer zijn. Waarom denk je dat ze de eerste kamer willen af schaffen? :')
Je weet wat de grondwet inhoudt? Nee dus. Maar daar gaat het hier ook niet om. Het gaat erom dat bij een dergelijk wetsvoorstel eerst de 2e kamer moet stemmen, mocht daar door de 2e kamer komen dan gaat het naar de 1e kamer. De 1e kamer gaat toetsen als dat wel of niet in strijd is met bepaalde verdragen/wetten/grondrechten/enzovoorts. Dat zijn de primaire bezigheden van zowel de 1e als 2e kamer.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 8 december 2010 @ 00:28:24 #139
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89661275
Maar waarom denk je dat ze de eerste kamer willen afschaffen dan?
  woensdag 8 december 2010 @ 00:29:27 #140
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89661318
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:28 schreef Arglist het volgende:
Maar waarom denk je dat ze de eerste kamer willen afschaffen dan?
Omdat het een blok aan het been is als je wetten tempo wilt laten maken.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 8 december 2010 @ 00:29:41 #141
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_89661325
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:28 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Je weet wat de grondwet inhoudt? Nee dus. Maar daar gaat het hier ook niet om. Het gaat erom dat bij een dergelijk wetsvoorstel eerst de 2e kamer moet stemmen, mocht daar door de 2e kamer komen dan gaat het naar de 1e kamer. De 1e kamer gaat toetsen als dat wel of niet in strijd is met bepaalde verdragen/wetten/grondrechten/enzovoorts. Dat zijn de primaire bezigheden van zowel de 1e als 2e kamer.
En als de eerste kamer er niet mee eens is verwerpen ze het wetsvoorstel
  woensdag 8 december 2010 @ 00:30:25 #142
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_89661352
quote:
7s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:26 schreef Boldface het volgende:
Ik zie de laatste tijd steeds een filmpje van RTL Telekids voorbijkomen, met een poppetje dat herkenning bij mij oproept.

Het poppetje blijkt "Fireman Sam" te heten. Hieronder een plaatje.

[ afbeelding ]

Enig idee aan wie ik steeds moet denken als ik dit mannetje zie?
aan mij!
  woensdag 8 december 2010 @ 00:30:52 #143
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89661370
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:27 schreef Arglist het volgende:
Lees je eigen stukje nog eens maar wat ze 'formeel' allemaal kunnen :')
Ik had het ook over de ''primaire'' bezigheden van deze institutie.
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:27 schreef Arglist het volgende:

[..]

Ja, weet je waarom het politiek voor dummies heet? Omdat je niet meer kan begrijpen natuurlijk op dat niveau. Meer wordt er niet van je gevraagd.
Ja, en ik raad dat boek je sterk aan. Je kennis schiet ook hier wederom tekort.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 8 december 2010 @ 00:31:23 #144
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89661388
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:29 schreef betyar het volgende:

[..]

En als de eerste kamer er niet mee eens is verwerpen ze het wetsvoorstel
Dat kan, maar daarvoor is zij niet opgericht. Boekje geschiedenis? Tis maar een idee hoor.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_89661391
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:30 schreef betyar het volgende:
aan mij!
Uhhmm...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_89661393
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:29 schreef phpmystyle het volgende:

Omdat het een blok aan het been is als je wetten tempo wilt laten maken.
Precies, en dat is dan vandaag weer mooi nuttig gebleken :D
  woensdag 8 december 2010 @ 00:32:19 #147
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_89661405
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Precies, en dat is dan vandaag weer mooi nuttig gebleken :D
Ja zeg dat wel :r
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  woensdag 8 december 2010 @ 00:37:04 #148
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_89661540
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:31 schreef Boldface het volgende:

[..]

Uhhmm...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nu je het zegt :s)
  woensdag 8 december 2010 @ 00:37:45 #149
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89661565
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ik had het ook over de ''primaire'' bezigheden van deze institutie.
Doe je jezelf nu zo dom voor of is dit het echt? Ten eerste, wijs feitelijk aan waar staat dat de 1e kamer zich enkel en alleen moet bezighouden met het reflecteren van wetgeving. Ik weet ook wel dat de kamer in eerste instantie voor de revisie is opgericht maar haar bevoegdheden reiken veel verder dan dat. Daarom willen ze er ook van af. In de Nederlandse grondwet staat nergens precies omschreven dat de eerste kamer beperkte bevoegdheden heeft. Het is vaker gebeurd dat de kamer een politiek rol heeft gespeeld. De nacht van Wiegel zeer recent bijvoorbeeld. Dat jij dit niet weet is gewoon omdat jij niet dat niveau geleerd hebt. De eerste kamer is al een reden voor discussie vanaf haar inwerkingtreding.

Dat is ook nu de hele discussie over de eerste kamer. Een niet direct democratisch verantwoord orgaan dat politieke invloed kan uitoefenen omtrent wetgeving. Ze horen ook bij de wetgevende macht.

Sowieso is het nogal dom om woorden als 'primair' te gebruiken omdat ze suggereren dat er ook secundaire bevoegdheden zijn. Het is nog dommer om primair te gebruiken als het nergens omschreven staat wat de primaire bevoegdheden zijn. Dat is enkel gebaseerd op de instelling er van en de ontwikkeling door tijd.

quote:
Ja, en ik raad dat boek je sterk aan. Je kennis schiet ook hier wederom tekort.
Nee. Ik lees boeken van professoren, geen vmbo boekenkring werken. Dat is ook de reden waarom ik weet wat ik weet en jij het niet weet.

quote:
aken

De taken van de Eerste Kamer liggen vooral op het gebied van de wetgeving, maar ook bij het controleren van de regering heeft zij een rol.

Formeel beschouwd kan de Eerste Kamer wetsvoorstellen alleen verwerpen of aannemen. In de praktijk heeft ze echter nog wel wat meer mogelijkheden en zijn debatten van belang.

Want uitspraken van bewindslieden in die debatten over een wetsvoorstel kunnen namelijk een rol spelen in toekomstige rechtszaken. Het debat in de Eerste Kamer maakt namelijk onderdeel uit van de wetsuitleg. Verder kunnen Eerste Kamerleden de bewindslieden toezeggingen ontlokken over de toepassing van de wet.

Als de Eerste Kamer dreigt een wetsvoorstel te verwerpen, zal een minister of staatssecretaris (eventueel na kabinetsberaad) geneigd zijn de Kamer tegemoet te komen.

Een bewindspersoon neemt soms zelf het initiatief het wetsvoorstel te repareren door een wijzigingsvoorstel in te dienen. Zo'n tweede wetsvoorstel heet een novelle.

Ten slotte komt het ook wel eens voor dat de Eerste Kamer zoveel kritiek op een wetsvoorstel heeft, dat de regering het niet meer op stemming laat aankomen en het voorstel maar intrekt.

Overigens zwicht de Eerste Kamer op haar beurt - na afweging van voors en tegens - wel eens voor de druk van de regering. Die kan namelijk dreigen af te treden indien de Eerste Kamer een wetsvoorstel zou verwerpen. Meestal neemt de Eerste Kamer het voorstel dan toch maar aan. Ook wil de Eerste Kamer geen onnodige spanningen veroorzaken tussen de beoordeling en afhandeling in beide Kamers.

De leden van de Eerste Kamer kunnen, net als de Tweede Kamerleden, (schriftelijk) vragen stellen aan de regering. Bij de behandeling van de begroting kan de Eerste Kamer met bewindslieden debatteren over het lopende en toekomstige beleid.
Dit gebruik je nota bene zelf, om mijn 'ongelijk' aan te tonen. Volgens mij kan je gewoon niet lezen.

[ Bericht 17% gewijzigd door Arglist op 08-12-2010 00:48:08 ]
  woensdag 8 december 2010 @ 00:41:01 #150
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_89661646
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:37 schreef Arglist het volgende:

[..]

Doe je jezelf nu zo dom voor of is dit het echt? Ten eerste, wijs feitelijk aan waar staat dat de 1e kamer zich enkel en alleen moet bezighouden met het reflecteren van wetgeving. Ik weet ook wel dat de kamer in eerste instantie voor de revisie is opgericht maar haar bevoegdheden reiken veel verder dan dat. Daarom willen ze er ook van af. In de Nederlandse grondwet staat nergens precies omschreven dat de eerste kamer beperkte bevoegdheden heeft. Het is vaker gebeurd dat de kamer een politiek rol heeft gespeeld. De nacht van Wiegel zeer recent bijvoorbeeld. Dat jij dit niet weet is gewoon omdat jij niet dat niveau geleerd hebt.

Dat is dus de hele discussie over de eerste kamer. Een niet democratisch orgaan dat politieke invloed kan uitoefenen over wetgeving.

Sowieso is het nogal dom om woorden als 'primair' te gebruiken omdat ze suggereren dat er ook secundaire bevoegdheden zijn. Het is nog dommer om primair te gebruiken als het nergens omschreven staat wat de primaire bevoegdheden zijn. Dat is enkel gebaseerd op de instelling er van en de ontwikkeling door tijd.

[..]

Nee. Ik lees boeken van professoren, geen vmbo boekenkring werken. Dat is ook de reden waarom ik weet wat ik weet en jij het niet weet.

[..]

Dit gebruik je nota bene zelf, om mijn 'ongelijk' aan te tonen. Volgens mij kan je gewoon niet lezen.
Dringt toch niet tot hem door.

SPOILER
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')