Ik dacht dat het meer in de buurt van 20 lag?quote:Op vrijdag 10 december 2010 13:31 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik heb nooit een onveilig gevoel.En ik kom uit een Fries dorpje met 200 inwoners.
quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:05 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik dacht dat het meer in de buurt van 20 lag?
Maar dat heeft ook even geduurd.quote:Op vrijdag 10 december 2010 13:31 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb nooit een onveilig gevoel.En ik kom uit een Fries dorpje met 200 inwoners.
Voordat ik nooit een onveilig gevoel had?quote:
Nee, verandering, help! Ik moet er niet aan denken! Brrr...quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:03 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Volgens mij kan jij gewoon niet veranderingen omgaan ?
Zoals de pestbende aan de Lijnbaan en de Hoogstraat die ein-de-lijk gesloopt is ? De panden met echt historische waarde hebben al jaren een beschermde status man .
En een nieuw CS .... Tjaaa ... Het oude was gewoon aan vervanging toe . En bovendien ook spuuglelijk . Zoals dat hele stuk rondom Engels dat in die sobere jaren 50 stijl gebouwd is lelijk en grauw is . Opdoeken die handel dus en gewoon vervangen door strakke , lichte en functionele gebouwen .
Nieuwe hoge torens die op de planning staan , een nieuwe Kuip , de Markthal , nieuwe Postkantoor, nieuw CS Laat maar komen die plannen
quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:16 schreef Isegrim het volgende:
Voordat ik nooit een onveilig gevoel had?
Gelukkig is het veranderd!quote:Hmja, misschien dat ik me wel eens onveilig voelde toen ik hier nog niet woonde maar hier wel regelmatig kwam.
Kwestie van smaak, denk ik. Veel vernieuwing is ook daadwerkelijk een verbetering. Het is alleen jammer dat veel moderne architecten zo overtuigd zijn van zichzelf dat ieder stuk schreeuwt om de aandacht van de stedeling. Zo wordt het wel wat luidruchtig in mijn hoofd. Het kan ook allemaal wat harmonieuzer. En een mer klassieke bouwstijk is niet per definitie gelijk ook lelijk, zoals iets moderns ook niet per definitie van glas en staal hoeft te zijn. In al hun vooruitstrevendheid zijn veel moderne stadsarchitecten vooral een herhaling van hetzelfde thema en en persiflage op zichzelf. 1 City is genoeg, daar hoeven geen 30 kopieen van op de wereld te staan.quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:16 schreef Breuls het volgende:
De vernieuwingen in de binnenstad zijn de laatste jaren erg gericht op de aankleding en de sfeer, om ervoor te zorgen dat het een mooie stad wordt. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe bestrating in de Karel Doormanstraat; geen standaardtegels, maar mooie chique bredere tegels. Die komen ook op de Meent. En rondom de Laurenskerk; het plein is helemaal opgeknapt, het pand van Fit For Free/Kruidvat is opgeknapt, het pand van Footlocker ook. De brug over de Delftsevaart is vervangen, de Vlasmarkt heeft ook nieuwe bestrating..
Het meeste hiervan heeft als doel de uitstraling van de stad te verbeteren. En ik vind het geslaagd.
Ik weet niet of het aan Rotterdam lag dat ik destijds wel eens een onveilig gevoel had. Volgens mij zou ik datzelfde in elke totaal nieuwe omgeving hebben gehad.quote:
Een beetje vernieuwing had ook gekunt met wat meer respect voor het werk van de oorspronkelijke architect. Tegenwoordig is vernieuwen gelijk zoiets als "slopen en iets eigentijds neerzetten". Waardoor veel historische belangwekkende gebouwen plaats meoten maken voor sfeerlozen kolossen van glas, beton en staal. Dat is gewoon jammer. Waarom het oude station niet gewoon mooi gerenoveerd? Zoals bijvoorbeeld in Antwerpen?quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:49 schreef Breuls het volgende:
Het oude CS was mooi, maar begon steeds meer een oud stuk vreten te worden. Lelijke ouderwetse stationshal, kille aankleding. Beetje vernieuwing is helemaal niet mis.
En bovendien totaal niet meer berekend op zijn taak . De reizigersaantallen lagen eind jaren 50 eenmaal compleet anders dan nu .quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:49 schreef Breuls het volgende:
Het oude CS was mooi, maar begon steeds meer een oud stuk vreten te worden. Lelijke ouderwetse stationshal, kille aankleding. Beetje vernieuwing is helemaal niet mis.
Misschien dat dat voor andere zich onveilig voelenden ook wel net zo geldt, maar ja - Waarom zou je naar Nijland gaan oid?quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:53 schreef Isegrim het volgende:
Ik weet niet of het aan Rotterdam lag dat ik destijds wel eens een onveilig gevoel had. Volgens mij zou ik datzelfde in elke totaal nieuwe omgeving hebben gehad.
Dan nog hoef je het niet te slopen..quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:58 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
En bovendien totaal niet meer berekend op zijn taak . De reizigersaantallen lagen eind jaren 50 eenmaal compleet anders dan nu .
Nijland?quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Misschien dat dat voor andere zich onveilig voelenden ook wel net zo geldt, maar ja - Waarom zou je naar Nijland gaan oid?
Marianne Vaatstra kwam uit Zwaagwesteinde. Meindert Tjoelker werd in Leeuwarden doodgemept. Ik maak me geen illusies.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
Of een willekeurig ander "veilig" dorp.
Die oude bende renoveren ? Alsjeblieft zeg . Er zat trouwens ook betonrot in dus de geraamde kosten zouden voor renovatie waarschijnlijk duurder uitvallen dan bij nieuwbouw gezien het enorme aantal aanpassingen dat plaats zou moeten vinden. Als het überhaupt al haalbaar was aangezien veel van die aanpassingen ondergronds plaatsvinden (denk aan Randstadrail) .quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:04 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dan nog hoef je het niet te slopen..
Maar dan nog gaat niemand zomaar die kant op en bij Rotterdam weer wel.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:07 schreef Isegrim het volgende:
Marianne Vaatstra kwam uit Zwaagwesteinde. Meindert Tjoelker werd in Leeuwarden doodgemept. Ik maak me geen illusies.
Wellicht dat het iets duurder zou zijn, maar dan had je wel iets moois gehad wat bovendien recht doet aan de historische achtergrond.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:08 schreef Stokstaart het volgende:
Die oude bende renoveren ? Alsjeblieft zeg . Er zat trouwens ook betonrot in dus de geraamde kosten zouden voor renovatie waarschijnlijk duurder uitvallen dan bij nieuwbouw gezien het enorme aantal aanpassingen dat plaats zou moeten vinden. Als het überhaupt al haalbaar was aangezien veel van die aanpassingen ondergronds plaatsvinden (denk aan Randstadrail) .
Dat verschilt per project; het ene zal wat meer van het oorspronkelijke bouwwerk meenemen, het andere niet. CS wordt bijvoorbeeld nieuw, maar de letters van het oude station worden er weer op geplaatst. Da's een gebaar richting het oude station.quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:58 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Een beetje vernieuwing had ook gekunt met wat meer respect voor het werk van de oorspronkelijke architect. Tegenwoordig is vernieuwen gelijk zoiets als "slopen en iets eigentijds neerzetten". Waardoor veel historische belangwekkende gebouwen plaats meoten maken voor sfeerlozen kolossen van glas, beton en staal. Dat is gewoon jammer. Waarom het oude station niet gewoon mooi gerenoveerd? Zoals bijvoorbeeld in Antwerpen?
Ik heb vaak de indruk dat het vooral de betonboeren zijn die ons stedelijk architectuurbeleid bepalen.
Ravenstein heeft enkele pareltjes ontworpen ja . Denk aan onze diergaarde . Maar het oude CS was gewoon een lelijke betonnen bak die bovendien ernstig in verval geraakt was . In andere plaatsen zou men wellicht allerlei halfbakken renovatietoestanden aangaan , Rotterdam pleurt er gewoon een heel nieuw CS tegen aan .quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wellicht dat het iets duurder zou zijn, maar dan had je wel iets moois gehad wat bovendien recht doet aan de historische achtergrond.
Precies. En de vervoerstypen verschillen ook; het CS-gebied is een OV-hub van trein, metro, tram, bus en taxi, en daar moet het op ingericht zijn. Er is immers ook intussen een metrolijn bijgekomen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:58 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
En bovendien totaal niet meer berekend op zijn taak . De reizigersaantallen lagen eind jaren 50 eenmaal compleet anders dan nu .
Sinds de bouw van het station zijn er twee metrolijnen bijgekomenquote:Op vrijdag 10 december 2010 15:13 schreef Breuls het volgende:
[..]
Precies. En de vervoerstypen verschillen ook; het CS-gebied is een OV-hub van trein, metro, tram, bus en taxi, en daar moet het op ingericht zijn. Er is immers ook intussen een metrolijn bijgekomen.
All good things take time.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:19 schreef rubje het volgende:
wanneer is dat station nu eindelijk klaar daar in het centrum van rotterdam?![]()
Randstadrail en Erasmuslijn. Even opzoeken hoe dat tegenwoordig heet.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:16 schreef Breuls het volgende:
Bedoel je de bouw van het nu in aanbouw zijnde station? Want dan heb ik iets gemist, volgens mij.
Welke lijnen zijn dat?
De Erasmuslijn is er al jaren, dus die tel ik niet mee. Ik doelde inderdaad op de Randstadrail.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Randstadrail en Erasmuslijn. Even opzoeken hoe dat tegenwoordig heet.
Ik moest er even aan wennen, maar vind het nu idd overzichtelijker.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:23 schreef Breuls het volgende:
[..]
De Erasmuslijn is er al jaren, dus die tel ik niet mee. Ik doelde inderdaad op de Randstadrail.
Overigens hebben die lijnen nu letters, da's ergens gebeurd toen ik in Curaçao zat. Wat vinden jullie daarvan? Aan de ene kant is het wel overzichtelijk, aan de andere kant vind ik namen voor lijnen juist zo leuk.
Die namen vond ik ook leuker, en bovendien duidelijker. Je kom toen in 1 oogopslag zien dat de Calandlijn 1 lijn met verschillende aftakkingen is, in plaats van 3 lijnen met andere bestemmingen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:23 schreef Breuls het volgende:
[..]
De Erasmuslijn is er al jaren, dus die tel ik niet mee. Ik doelde inderdaad op de Randstadrail.
Overigens hebben die lijnen nu letters, da's ergens gebeurd toen ik in Curaçao zat. Wat vinden jullie daarvan? Aan de ene kant is het wel overzichtelijk, aan de andere kant vind ik namen voor lijnen juist zo leuk.
London heeft namen, geen letters.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:27 schreef Stokstaart het volgende:
Die letters zijn vooral voor toeristen en buitenlandse forenzen een stuk prettiger .
Zelfde concept als Londen en NY .
Erg jammer, en dat alleen omdat 020'ers het anders niet snappen. Eerst hoefde je alleen te onthouden 'blauw' of 'rood' en de eindbestemming en je kwam op je plek. Systeem werkt oa. in Londen perfect.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:23 schreef Breuls het volgende:
[..]
De Erasmuslijn is er al jaren, dus die tel ik niet mee. Ik doelde inderdaad op de Randstadrail.
Overigens hebben die lijnen nu letters, da's ergens gebeurd toen ik in Curaçao zat. Wat vinden jullie daarvan? Aan de ene kant is het wel overzichtelijk, aan de andere kant vind ik namen voor lijnen juist zo leuk.
Nee, daar is wel een verschil: de Calandlijn had in het oosten drie eindbestemmingen, en aan de naam van de lijn was niet te zien waar je uitkwam; je moest daar extra op letten. Dat onderscheid vind ik juist goed, en is wat ze, zoals ik hierboven al zei, in London ook hebben. Maar de RET had ook twee nieuwe namen erbij kunnen bedenken; zelfde onderscheid, leukere naamgeving.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:29 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Erg jammer, en dat alleen omdat 020'ers het anders niet snappen. Eerst hoefde je alleen te onthouden 'blauw' of 'rood' en de eindbestemming en je kwam op je plek. Systeem werkt oa. in Londen perfect.
Misschien moet je het ook wel zo zien: de Calandlijn was eigenlijk drie lijnen.quote:Zo lijkt het wel alsof we meer metrolijnen hebben.
In Londen hebben metrolijnen gewoon een naam hoor..quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:27 schreef Stokstaart het volgende:
Die letters zijn vooral voor toeristen en buitenlandse forenzen een stuk prettiger .
Zelfde concept als Londen en NY .
Onderverdeeld in zones met letters en cijfers . Ben er 2 weken geleden nog geweest .quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
In Londen hebben metrolijnen gewoon een naam hoor..
Een zone is iets anders dan een metrolijn. In Rotterdam hadden zones een 4-cijferig nummer. Sinds de OV-chipkaart is dat niet meer nodig.quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:38 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Onderverdeeld in zones met letters en cijfers . Ben er 2 weken geleden nog geweest .
[ afbeelding ]
MIjn god...het schaap weet het verschil niet tussen lijnen en zones...quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:38 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Onderverdeeld in zones met letters en cijfers . Ben er 2 weken geleden nog geweest .
[ afbeelding ]
Kijk eens bij "Key to lines and symbols"?quote:Op vrijdag 10 december 2010 15:38 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Onderverdeeld in zones met letters en cijfers . Ben er 2 weken geleden nog geweest .
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |