Dat is dus meestal een: 2. de nest gelovige uit mijn overzicht hierboven.quote:Op maandag 6 december 2010 22:27 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Daarom zei ik er ook expres bij dat ik het niet over jullie had. Ik heb juist de indruk dat mensen als jij, Koningdavid en Ali heel serieus met het christelijk geloof bezig zijn. Ik heb het absoluut niet over Fok.
Wat ik vooral bedoel, is dat ik heel regelmatig een soort oppervlakkig christendom tegenkom, waar men niet verder komt dan "Jezus is voor onze zonden gestorven en dat moet je aannemen" en waar de 'relatie met God' niet veel meer inhoudt dan hard bidden om dat moeilijke examen toch maar te halen. De inwendige strijd die Paulus beschrijft, kennen ze niet; God is niet meer dan een fijne aanvulling op een toch al comfortabel leven, het geloof niet meer dan een vrijkaartje naar een toekomstig paradijs. De persoonlijke doorleving ontbreekt, en dat merk je ook als niet-christen meteen.
Dat is natuurlijk waar, net zo waar als dat er mannen en vrouwen zijn op deze wereld. Maar de vraag is, krijg je met zo'n comfortabel leventje wel een vrijkaartje naar het paradijs? Als je goed kijkt naar wat de rode draad is in al Paulus' brieven is het zeker niet de bedoeling dat men God op de 2e plaatst stelt maar juist op de eerste plaats. Uiteindelijk kunnen wij niet zien wat een ander beweegt, God alleen ziet het hart aan. Maar krab maar eens goed achter je oren als God in jouw leven niet meer is dan 'een fijne aanvulling aan een comfortabel leven', want in dat geval zou je dat kaartje wel eens goed mis kunnen lopen...quote:Op maandag 6 december 2010 22:27 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Daarom zei ik er ook expres bij dat ik het niet over jullie had. Ik heb juist de indruk dat mensen als jij, Koningdavid en Ali heel serieus met het christelijk geloof bezig zijn. Ik heb het absoluut niet over Fok.
Wat ik vooral bedoel, is dat ik heel regelmatig een soort oppervlakkig christendom tegenkom, waar men niet verder komt dan "Jezus is voor onze zonden gestorven en dat moet je aannemen" en waar de 'relatie met God' niet veel meer inhoudt dan hard bidden om dat moeilijke examen toch maar te halen. De inwendige strijd die Paulus beschrijft, kennen ze niet; God is niet meer dan een fijne aanvulling op een toch al comfortabel leven, het geloof niet meer dan een vrijkaartje naar een toekomstig paradijs. De persoonlijke doorleving ontbreekt, en dat merk je ook als niet-christen meteen.
Wat is het verschil tussen protestanten en katholieken?quote:Op maandag 6 december 2010 21:53 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik kan je geen definitief antwoord geven. Dat de mens hier een bepaalde tijd op aarde leeft kan wat mij betreft best Gods design zijn. De planten gingen volgens een letterlijke lezing van Genesis ook al dood door toedoen van de mens.
[..]
Ja, goede en slechte mensen. Mat 5:45: "Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen."
[..]
Ik verwerp de schrift ook niet. De paus ook niet. Het bovenstaande illustreert echter heel goed wat de moeilijkheid is. Je kunt allerlei bijbelteksten tegenover elkaar zetten. Vraag is dan: "Wat is de juiste lezing?". En op dat punt hebben de Katholieken een beter hulpmiddel dan de protestanten. De protestanten geloven dat de Heilige Geest dit duidelijk maakt, en ondertussen zijn ze (we) het op vele punten oneens. De Katholieken hebben indien gewenst iemand die een antwoord kan geven: de paus.
[..]
Ik denk dus eigenlijk dat het zo veel zin heeft om hier allerlei teksten tegenover elkaar te zetten.
Toch nog even een bijbeltekst tegenover je laatste uitspraak zetten: "Wees standvastig, broeders en zusters, en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift. " 2 Tess. 2:15. De paus, bisschop van Rome, is ook deel van die traditie, zou ik stellen als ik Katholiek was.
Ik zit inderdaad niet goed te lezen. Foutje.quote:Op maandag 6 december 2010 22:27 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Hmmz, ja dat herken ik (helaas) ook wel. De factor 'comfortabel leven' die je noemt, lijkt me inderdaad al een belangrijke invloed. Je kunt hier een prachtig leven zonder je een seconde druk te maken om God.quote:Wat ik vooral bedoel, is dat ik heel regelmatig een soort oppervlakkig christendom tegenkom, waar men niet verder komt dan "Jezus is voor onze zonden gestorven en dat moet je aannemen" en waar de 'relatie met God' niet veel meer inhoudt dan hard bidden om dat moeilijke examen toch maar te halen. De inwendige strijd die Paulus beschrijft, kennen ze niet; God is niet meer dan een fijne aanvulling op een toch al comfortabel leven, het geloof niet meer dan een vrijkaartje naar een toekomstig paradijs. De persoonlijke doorleving ontbreekt, en dat merk je ook als niet-christen meteen.
quote:Op zondag 5 december 2010 12:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik geloof. In God, in eerlijkheid, in goed en kwaad, in een objectieve waarheid, in liefde, in een hiernamaals, in het scheppingsverhaal, in de bijbel, in Jezus Christus. In engelen, gevallen engelen, demonen, de duivel, wonderen, het bovennatuurlijke. Ik geloof in de bereikbaarheid van het ultieme collectieve geluk door een transformatie van de menselijke natuur door de God van het universum welke bereikbaar is door middel van de vergeving van zonden in Jezus Christus. Ik geloof niet alleen, ik ervaar. God is niet ver weg van ons.
Een combinatie van 3 en 4, voortgekomen uit 2 of 5.quote:
Ben ik het een klein beetje mee eens, ik heb laatst kennis gemaakt met een priester, die man die zei dat hij de werkmachine van god was, ik vind dat echter wel te ver gaan, ik vind als je zo diep gelooft in God dat is gewoon een beetje eng.quote:Op vrijdag 10 december 2010 00:51 schreef ems. het volgende:
Ik zie geen reden om in een god te geloven en ik vind gelovigen altijd een beetje eng.
Nee, een klassieke protestant.quote:Op vrijdag 10 december 2010 01:38 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Een combinatie van 3 en 4, voortgekomen uit 2 of 5.
Ik vind niet dat je jezelf kan vergelijken met God. God is wonderlijk en onbegrijpbaar vandaar dat je ook niemand kan en moet overtuigen van het geloof. De mens is zelf begonnen aan de zonde en daardoor is de wereld kapot gegaan, en dat is wat je dan ook ziet als er een vliegtuig neerstort. Daar denk ik dan aan.quote:Op zondag 5 december 2010 12:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als God daadwerkelijk de schepper is van alles dan is hij toch direct verantwoordelijk voor de omstandigheden die leiden tot, zeg, een vliegtuig dat neerstort?
Stel, ik maak een zeer geavanceerde robot, en ik geef het ding "een vrije wil". En die robot besluit dan iemand te vermoorden.. dan ben ik toch ook direct verantwoordelijk voor degene die overlijdt?
Waarom zou er een doel in t leven moeten zijn?quote:Verder denk ik ook dat het niet kan zijn dat het na deze wereld zomaar stopt. Wat is dan het doel van je leven, waarom zou je dan verder willen leven?
En waarom is je doel voortplanten? Zodat er nog meer mensen komen die de aarde kapot maken. Nah, vind ik niet echt een goed doel.quote:Op donderdag 16 december 2010 00:38 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Waarom zou er een doel in t leven moeten zijn?
Onze doel is voortplanten, net als alle andere dieren.
Dat gaat het dier genaamd de mens goed af als je naar de wereldbevolking kijkt.
En wat houd je tegen?quote:Op donderdag 16 december 2010 00:42 schreef Baghdaddy het volgende:
Ik geloof in God. Praktiseer mijn geloof helaas niet alhoewel ik dat wel zou willen.
Mijn ouders hebben mij vrij opgevoed maar ik ging zelf proberen te praktiseren (denk maar aan bidden en vasten).quote:
Dan vind je het kennelijk niet belangrijk genoegquote:Op donderdag 16 december 2010 10:10 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Mijn ouders hebben mij vrij opgevoed maar ik ging zelf proberen te praktiseren (denk maar aan bidden en vasten).
Het is nooit echt gelukt, mijn leefstijl past er ook niet echt bij waardoor je het bidden bijvoorbeeld vergeet op den duur (vriendin, uitgaan).
Maar wel zo belangrijk dat ik na een tijd weer moeite doe om te praktiseren (poging tot). Ik geloof er namelijk wel in maar andere zaken leidden me af.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan vind je het kennelijk niet belangrijk genoeg
Ik zeg ook heel vaak godzijdank, terwijl ik niet geloof. Het is gewoon een "figure of speech", dat moet je dus niet te letterlijk nemen. Ik zou ook geen goed synoniem kunnen bedenken voor godzijdank.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:15 schreef sjoemie1985 het volgende:
waarom gebruiken anders zoveel mensen die naam in een vloek??
BTW: ik geloof wel
In wat ?quote:Op donderdag 16 december 2010 13:15 schreef sjoemie1985 het volgende:
waarom gebruiken anders zoveel mensen die naam in een vloek??
BTW: ik geloof wel
Ik vraag me af waarom er geen pol in de OP staat.quote:Op zondag 5 december 2010 00:17 schreef Sandeeer het volgende:
Ik vraag mij nou af, of er veel mensen zijn op FOK! die in God geloven. Ik ben erg geintereseerd in geloven. Zelf geloof ik niet, simpelweg omdat ik het hele verhaal niet geloof, er zijn ook geen bewijzen dat het echt waar is. Hoe denken mensen die in God geloven dan over de evolutie? Het is toch meer dan logisch dat het niet waar kan zijn, dat er een man is die in zeven dagen, de hele wereld heeft geschapen, onmogelijk. Is de bijbel niet gewoon een verzonnen ''sprookje''? Waarom geloven mensen in iets, dat ze nog nooit hebben gezien? Als God zou bestaan, dan zou hij toch niet accepteren dat er vliegtuigen neerstorten, auto's botsen, mensen een vreselijke ziekte oplopen, Hij kan toch alles?
Boeddhisme is geen geloof maar een religie, er is toch wel een verschilquote:Op vrijdag 17 december 2010 10:14 schreef ScreamerT7 het volgende:
nee ik geloof niet in god. christendom is helemaal veranderd door de kerk, dat gaat echt nergens meer over. boedhisme vind ik wel een erg mooi geloof.
Ja die zijn er. God is in de hemel staat er in de bijbel. Maar we kunnen nu 15.000.000.000.000 lichtjaar kijken na het prille ontstaan van het hele gebeuren en we zien hem of haar niet.quote:Op zondag 5 december 2010 00:17 schreef maickeltje het volgende:
zijn er bewijzen dat het niet waar is?
Probleem is dat in de huidige wetenschappelijke stand van zaken men zelfs geen begin van een multiversum meer ziet. Geen begin, geen grens, geen einde. God is werkloos geworden. :-)quote:Op donderdag 23 december 2010 08:32 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ja die zijn er. God is in de hemel staat er in de bijbel. Maar we kunnen nu 15.000.000.000.000 lichtjaar kijken na het prille ontstaan van het hele gebeuren en we zien hem of haar niet.
quote:Op zondag 5 december 2010 00:32 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
is het bewezen dat smurfen met 2 koppen in de grond leven ooit niet waar zijn?
Het feit dat je dan niets met hem te maken wilt hebben, is geen argument voor zijn afwezigheid. God hoeft niet goed te zijn, zeker niet in onze ogen. 'Goedheid' bestaat volgens mij niet eens, als je ziet hoe moraliteit aangepast is in de loop van de geschiedenis.quote:Op maandag 27 december 2010 14:52 schreef UltraR het volgende:
Mij richtende op de God van de grote religies, dus een almachtige en alwetende God.
In mijn opinie bestaan er twee opties:
1. Een almachtige en alwetende God bestaat niet, ergo, de grote religies hebben het mis.
2. Hij bestaat wel. Dan neem ik het voorbeeld van een jong meisje dat wordt verkracht. Aangezien God alwetend is is hij er dus van op de hoogte dat dit gebeurd. Aangezien God almachtig is heeft hij dus de mogelijkheid dit te stoppen. Hij doet dit echter niet. Met een dergelijke God wil ik niets te maken hebben.
Het is eigenlijk wel een goed argument : er vanuit gaande dat God bestaat, gedefinieerd als in de bijbel, koran of thora is de kans groot dat zijn wegen daadwerkelijk ondoorgrondelijk zijn. Dat dit voor een niet-gelovige niet opgaat is irrelevant, want het klopt intrinsiek met deze godsdienst. Je kan de godsdienst niet verwerpen, omdat je het niet eens bent met een grondstelling (bestaat God? Trouwens, je bent er vanuit gegaan dat hij wel bestaat, gezien je structuur. Als je er vanuit gaat dat hij bestaat, kan je hem daarna niet verwerpen omdat als je er vanuit gaat dat hij niet bestaat het niet klopt). Je kan op basis van een andere visie op de grondstelling van een godsdienst deze niet verwerpen, evenmin je de euclidische wiskunde kan verwerpen door een andere visie aan te nemen t.o.v. zijn grondstellingen (axioma's, welke even weinig bewezen zijn als het bestaan van god).quote:[b]
Als ik punt 2 voorleg aan gelovigen krijg je over het algemeen 1 van de 2 volgende reacties:
-Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
Dat is een compleet non-argument wat elke discussie lam legt. Om dat argument te kunnen accepteren zul je eerst in die God moeten geloven. In een discussie met een ongelovige is deze uitspraak natuurlijk volledig zonder enige waarde.
Dat argument is niet gebaseerd op de God van de grootste religies, die in ieder geval in de bijbel wel ingrijpt. In het Christendom is lijden een straf van God.quote:[b]
-God heeft de mens een vrije wil gegeven. Als hij ingrijpt bij die verkrachting maakt hij mensen tot robots.
Leuk argument. Maar daar koopt dat meisje dat wordt verkracht helemaal niets voor.
Stel je het volgende eens voor: Dat meisje wordt verkracht en op 1 meter afstand staat een beer van een vent, tot de tanden bewapend. En die man, die dus alle mogelijkheid heeft om de verkrachter te stoppen, staat erbij en kijkt ernaar, zonder in te grijpen. Iedereen zou die man toch een onbeschrijflijke klootzak vinden?
Maar als die man God is, dan is het opeens geen probleem meer voor gelovigen....
Ik ben niet gelovig, toch vind ik het raar, dat hoewel je het christendom samen met de grote wereldgodsdiensten afwijst wat godsbeeld betreft, je toch de christelijke waarden volgt. Wat ik bedoel is : waarom zouden arrogantie en egocentrisme geen geschikte eigenschappen zijn voor een goede god? Waarom zouden egocentrisme en arrogantie niet bij een god passen en waarom zouden egocentrisme en arrogantie niet goed kunnen zijn? Men zou kunnen bepleiten dat altruïsme des duivels is, daar het voortkomt uit dierlijk instinct (overleven als soort) en hypocriet is, mensen helpen we wel, maar t.o.v. andere soorten kennen we geen genade.quote:[b]
Ander vraagje voor gelovigen:
Waarom wil God dat wij hem eren, prijzen en aanbidden? Nog afgezien van bovenstaande naar aanleiding waarvan men zich zou kunnen afvragen of God wel zulk goed werk levert om geprezen te kunnen worden.
Laten we aannemen dat Gods wegen idd ondoorgrondelijk zijn en hij het helemaal perfect doet. Waarom wil hij dan aanbeden worden? Ik vind dat een uiting van egocentrisme en arrogantie. En dat lijken me niet echt geschikte eigenschappen voor een goede God.
Onze soort is enkel ontstaan door te blijven overleven, uitverkoren door natuurlijke selectie. Een soort die bang is voor de dood is 'superieur' aan een soort die dat niet is, want de eerste zal kost wat kost de dood proberen te mijden. Het is logisch dat men de dood vreest en de meest voorkomende oplossing is er niet aan denken of zichzelf wijsmaken dat het beter is als er iets als dood is, maar dat neemt de instinctieve angst niet weg, hoewel er hierop uitzonderingen kunnen zijn.quote:[b]
Overigens ligt volgens mij angst voor de dood bij veel mensen ten grondslag aan hun hang naar religie. Bang dat er niets is na de dood, behoefte aan een leven na de dood.
Dit heb ik dus nooit begrepen. In mijn ogen bestaat er niets rustgevenders dan de gedachte dat zodra je je laatste adem uitblaast het gewoon over en uit is. Van 'niets' merk je toch ook niets? Hoe kan dat nu eng zijn? Voor -eeuwig- doorleven. Dát vind ik nu angstaanjagend. Serieus, voor altijd, het houdt nooit meer op. Vreselijk.
Nee hoor, doe mij maar niets na de dood, of reïncarnatie, dat vind ik ook wel mooi. Steeds met een schone lei en zonder herinneringen weer opnieuw beginnen.
Je zult mij ook nooit horen zeggen dat God niet bestaat. De twee opties die ik daar gaf, geen almachtige alwetende God of een almachtige alwetende God waar ik niets mee te maken wil hebben, is mijn argument voor mijn keuze om niet in die God te geloven.quote:Het feit dat je dan niets met hem te maken wilt hebben, is geen argument voor zijn afwezigheid.
UltraR, ik volg deze conversatie met grote belangstelling.quote:Op maandag 27 december 2010 17:43 schreef UltraR het volgende:
Je maakt enkele terechte punten die voortkomen uit het feit dat mijn stuk niet helemaal perfect is opgebouwd. Het was ook niet zozeer bedoelt als zijnde een betoog over het niet bestaan van een God, maar het waren meer mijn overpeinzingen met betrekking tot het onderwerp God.
Zo schrijf je
[..]
Je zult mij ook nooit horen zeggen dat God niet bestaat. De twee opties die ik daar gaf, geen almachtige alwetende God of een almachtige alwetende God waar ik niets mee te maken wil hebben, is mijn argument voor mijn keuze om niet in die God te geloven.
Zoals je zegt, misschien bestaat idd een God, en is die idd egocentrisch. Dat kan. Maar dan maak ik dus de keuze hem niet te volgen omdat dat volledig ingaat tegen mijn visie op het leven en op goed en kwaad. En als ik dood ga en er blijkt een God te zijn, dan zal ik mijn gemaakte keuze tot het uiterste verdedigen.
Mocht er een hemel en hel bestaan dan ben ik van mening dat een goed leven leiden voldoende moet zijn om naar de hemel te mogen, ondanks dat je God niet hebt aanbeden. Onder goed versta ik dan, je uiterste best hebben gedaan om anderen geen kwaad te doen.
Het lijkt me nogal laf en hypocriet om een God die dermate ver van je eigen visies afstaat te gaan prijzen om maar te zorgen dat hij je in de hemel zal toelaten.
Iets op dit vlak bewijzen is onmogelijk, het komt uiteindelijk neer op het maken van een keuze. En dat wat ik hier opschrijf zijn dus geen argumenten tegen het bestaan van een God, maar mijn overpeinzingen op basis waarvan ik tot de keuze ben gekomen om geen religie aan te hangen.
Wat betreft de definitie van 'goed' geef ik je helemaal gelijk. Dat evolueert/verandert naarmate de tijd vordert. En juist om die reden kan ik me er oprecht over verbazen dat miljarden mensen wanhopig vasthouden aan duizenden jaren oude boeken die grotendeels niet overeenkomen of zelfs frontaal botsen met de huidige visie op 'goed' (voor zover die gedeeld wordt).
Neem het bijbelboek Job. Toen ik nog naar de kerk ging, jaartje of 8 terug gestopt daarmee, werd dat altijd als het ultieme verhaal gebracht van de geweldige gelovige. Job, die ondanks alle tegenslagen toch in God blijft geloven! Prachtig! En ik nam dat als geïndoctrineerd jochie allemaal maar aan.
Maar nu denk ik, 'wat is dat voor een God, die puur om een punt aan Satan te bewijzen een onschuldige man zulke gruwelijke dingen aandoet?" Hoe kan je zo'n God nu ooit aanbidden?
Job is denk ik vooral een literair/theologisch antwoord op de vraag "waarom overkomt vrome mensen ook onheil"?quote:Op maandag 27 december 2010 17:43 schreef UltraR het volgende:
Neem het bijbelboek Job. Toen ik nog naar de kerk ging, jaartje of 8 terug gestopt daarmee, werd dat altijd als het ultieme verhaal gebracht van de geweldige gelovige. Job, die ondanks alle tegenslagen toch in God blijft geloven! Prachtig! En ik nam dat als geïndoctrineerd jochie allemaal maar aan.
Maar nu denk ik, 'wat is dat voor een God, die puur om een punt aan Satan te bewijzen een onschuldige man zulke gruwelijke dingen aandoet?" Hoe kan je zo'n God nu ooit aanbidden?
Klopt. Het is alleen wel een erg circulaire redenering, die voor een niet-gelovige (niet-christen) irrelevant is, zoals je zelf zegt.quote:Op maandag 27 december 2010 16:36 schreef yarnamc het volgende:
Het is eigenlijk wel een goed argument : er vanuit gaande dat God bestaat, gedefinieerd als in de bijbel, koran of thora is de kans groot dat zijn wegen daadwerkelijk ondoorgrondelijk zijn. Dat dit voor een niet-gelovige niet opgaat is irrelevant, want het klopt intrinsiek met deze godsdienst.
Dat vonden de farizeeën, maar Jezus zag dat volgens mij wat genuanceerder.quote:Dat argument is niet gebaseerd op de God van de grootste religies, die in ieder geval in de bijbel wel ingrijpt. In het Christendom is lijden een straf van God.
Waarom zouden empathie en altruïsme unieke christelijke waarden zijn?quote:Ik ben niet gelovig, toch vind ik het raar, dat hoewel je het christendom samen met de grote wereldgodsdiensten afwijst wat godsbeeld betreft, je toch de christelijke waarden volgt.
Staan hier teksten van in het NT of in de Talmoed?quote:Op maandag 27 december 2010 19:24 schreef Gaspedaal het volgende:
Dat vonden de farizeeën, maar Jezus zag dat volgens mij wat genuanceerder.
Idd. Het idee dat zoiets als 'naastenliefde' bestaat omdat er ooit een religie als het christendom is ontstaan, is absurd. Bovendien worden er ook genoeg 'christelijke waarden' terzijde geschoven.quote:Op maandag 27 december 2010 19:24 schreef Gaspedaal het volgende:
Waarom zouden empathie en altruïsme unieke christelijke waarden zijn?
Hoe zag Jezus dat dan? Ik had het eigenlijk over het christendom in het algemeen, dus de levenswijze waarop niet alleen Jezus leefde maar al zijn nakomelingen en christelijke geestelijken. Ik weet niet hoe Jezus erover dacht (ik ben er wel benieuwd naar), maar in het algemeen zal de christelijke samenleving lijden als straf van god zien. Het christendom gaat namelijk verder dan Jezus. Want als je met christenen diegene bedoelt die Jezus zijn leefwijze volledig volgen dan kan ik Nietzsche gelijk geven. "De laatste christen stierf aan het kruis" - Friedrich Nietzsche.quote:Op maandag 27 december 2010 19:24 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Klopt. Het is alleen wel een erg circulaire redenering, die voor een niet-gelovige (niet-christen) irrelevant is, zoals je zelf zegt.
[..]
Dat vonden de farizeeën, maar Jezus zag dat volgens mij wat genuanceerder.
Ik had het eigenlijk niet over altruïsme en empathie, ik heb altruïsme eronder aangehaald, slechts als voorbeeld. Ik had het over het verachten van egocentrisme en arrogantie. Dit zijn inderdaad niet alleen christelijke waarden, maar dat pretendeer ik ook nergens. Het zijn in ieder geval ook christelijke waarden, ik merkte gewoon op dat Ultra de christelijke filosofie wat goed en kwaad betreft (welke niet uniek christelijk is) wel aanneemt. Ik had geen verdere intenties met die 2 regels, ik geef toe dat het verkeerd kan overkomen.quote:Op maandag 27 december 2010 19:24 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Waarom zouden empathie en altruïsme unieke christelijke waarden zijn?
Zeitgeistquote:Op maandag 27 december 2010 18:19 schreef ATON het volgende:
- Uitgaande van de veronderstelling dat er een God bestaat kan deze niet werken met menselijke begrippen van goed en kwaad, gezien deze begrippen zeer plaats en tijd gebonden zijn. Filosofisch gezien kan een God enkel werken met orde en het herstellen ervan.
Ik doelde op:quote:
quote:1 En in het voorbijgaan zag Hij iemand die blind was van de geboorte af.
2 En Zijn discipelen vroegen Hem: Rabbi, wie heeft er gezondigd, hij of zijn ouders, dat hij blind geboren zou worden?
3 Jezus antwoordde: Hij heeft niet gezondigd en zijn ouders ook niet, maar dit is gebeurd, opdat de werken van God in hem geopenbaard zouden worden.
4 Ik moet de werken doen van Hem Die Mij gezonden heeft, zolang het dag is; er komt een nacht waarin niemand kan werken.
5 Zolang Ik in de wereld ben, ben Ikhet Licht der wereld.
6 Nadat Hij dit gezegd had, spuwde Hij op de grond, maakte slijk met het speeksel en streek het slijk op de ogen van de blinde,
7 en Hij zei tegen hem: Ga heen, was u in het badwater Siloam (wat vertaald wordt met: Uitgezonden). Hij dan ging weg en waste zich en kwam ziende terug.
Johannes 9
Waarom vind je het dan "raar" dat een niet-christen christelijke waarden volgt?quote:Dit zijn inderdaad niet alleen christelijke waarden, maar dat pretendeer ik ook nergens.
Dank je wel.quote:
Het woord 'raar' is inderdaad niet het geschikte lexeem. Ik bedoelde eerder 'opvallend' : het is opvallend dat men enerzijds het wel eens is met (sommige) christelijke waarden, maar deze anderzijds verlaat wat godsbeeld betreft. Het is louter opvallend, zelfs een beetje ironisch, dat Ultra enerzijds het christendom (en de andere godsdiensten) afbreekt op godsbeeld, maar hiervoor wel de christelijke moraal gebruikt. Waarbij ik niet tegenspreek dat deze moraal ook in andere filosofieën te vinden is, maar gewoon wil aantonen dat hij de godsdiensten die hij verlaat, op een ander vlak ook volgt.quote:[b] Op dinsdag 28 december 2010 11:06
Waarom vind je het dan "raar" dat een niet-christen christelijke waarden volgt?
Zo kijk je verkeerd naar het probleem.quote:Dan neem ik het voorbeeld van een jong meisje dat wordt verkracht. Aangezien God alwetend is is hij er dus van op de hoogte dat dit gebeurd. Aangezien God almachtig is heeft hij dus de mogelijkheid dit te stoppen.
Moet er inderdaad iemand verkracht worden, voor je in de gaten hebt dat dat verkeerd is?quote:Wij moeten blijkbaar eerst geconfronteerd worden met onze originele zonde en vrije wil, de factoren die het leven moeilijk maken. Door de juiste weg te bewandelen kom je dichter bij God, en daar hoort ook onze morele plicht bij om onrecht te bestrijden. God kan echter wel onze zonden genezen, als je Hem om vergiffenis vraagt en Hem in je hart met je mee draagt.
Welke kwade motieven? Je gelooft toch zeker niet dat de mensheid enkel in staat is het slechte te doen, en niet het goed?quote:Zo kan God alle zondaars redden van hun kwade motieven, zie het als een Heilige Missie
Het kwaad wat hij eerst zelf heeft geschapen? Hmm interessante vorm van SM is dat.quote:Op donderdag 30 december 2010 13:51 schreef Judas4Justice het volgende:
Dat Jezus in het NT gezegd heeft dat wij onze naasten lief moeten hebben als onszelf is blijkbaar niet genoeg voor mensen om een christelijk leven te leiden.
Wij moeten blijkbaar eerst geconfronteerd worden met onze originele zonde en vrije wil, de factoren die het leven moeilijk maken. Door de juiste weg te bewandelen kom je dichter bij God, en daar hoort ook onze morele plicht bij om onrecht te bestrijden. God kan echter wel onze zonden genezen, als je Hem om vergiffenis vraagt en Hem in je hart met je mee draagt.
Zo kan God alle zondaars redden van hun kwade motieven, zie het als een Heilige Missie
Zo kún je het ook vertalen, maar dan vergeet je wel de vrije wil en originele zonde van de mens.quote:Het kwaad wat hij eerst zelf heeft geschapen?
Daar was ie alweer, de vrij keuze en originele zonde.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:56 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Zo kún je het ook vertalen, maar dan vergeet je wel de vrije wil en originele zonde van de mens.
God is almachtig, maar dat betekent niet dat Hij Zich overal mee gaat bemoeien,
Hij heeft ons de morele plicht gegeven om in de voetsporen van de liefde van Jezus te treden,
maar geeft ons anderzijds ook de keuze om Zijn weg niet te volgen.
De onschuldige slachtoffers van het kwaad wat in de wereld geschied zullen ook door Hem gered worden als zij dat willen, hier op aarde of tijdens Zijn oordeel in het hiernamaals
Hoi, je moet je afvragen waarom je op de wereld bent gezet, ook jij hebt een kans om naar het paradijs te gaan. Kijk om je heen en naar de natuur en kijk naar jezelf. Je kunt het wonderen noemen. Het zijn alle creaties van de Almachtige God die tot alles in staat is.quote:Op maandag 27 december 2010 14:52 schreef UltraR het volgende:
Mij richtende op de God van de grote religies, dus een almachtige en alwetende God.
In mijn opinie bestaan er twee opties:
1. Een almachtige en alwetende God bestaat niet, ergo, de grote religies hebben het mis.
2. Hij bestaat wel. Dan neem ik het voorbeeld van een jong meisje dat wordt verkracht. Aangezien God alwetend is is hij er dus van op de hoogte dat dit gebeurd. Aangezien God almachtig is heeft hij dus de mogelijkheid dit te stoppen. Hij doet dit echter niet. Met een dergelijke God wil ik niets te maken hebben.
Als ik punt 2 voorleg aan gelovigen krijg je over het algemeen 1 van de 2 volgende reacties:
-Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
Dat is een compleet non-argument wat elke discussie lam legt. Om dat argument te kunnen accepteren zul je eerst in die God moeten geloven. In een discussie met een ongelovige is deze uitspraak natuurlijk volledig zonder enige waarde.
-God heeft de mens een vrije wil gegeven. Als hij ingrijpt bij die verkrachting maakt hij mensen tot robots.
Leuk argument. Maar daar koopt dat meisje dat wordt verkracht helemaal niets voor.
Stel je het volgende eens voor: Dat meisje wordt verkracht en op 1 meter afstand staat een beer van een vent, tot de tanden bewapend. En die man, die dus alle mogelijkheid heeft om de verkrachter te stoppen, staat erbij en kijkt ernaar, zonder in te grijpen. Iedereen zou die man toch een onbeschrijflijke klootzak vinden?
Maar als die man God is, dan is het opeens geen probleem meer voor gelovigen....
Ander vraagje voor gelovigen:
Waarom wil God dat wij hem eren, prijzen en aanbidden? Nog afgezien van bovenstaande naar aanleiding waarvan men zich zou kunnen afvragen of God wel zulk goed werk levert om geprezen te kunnen worden.
Laten we aannemen dat Gods wegen idd ondoorgrondelijk zijn en hij het helemaal perfect doet. Waarom wil hij dan aanbeden worden? Ik vind dat een uiting van egocentrisme en arrogantie. En dat lijken me niet echt geschikte eigenschappen voor een goede God.
Overigens ligt volgens mij angst voor de dood bij veel mensen ten grondslag aan hun hang naar religie. Bang dat er niets is na de dood, behoefte aan een leven na de dood.
Dit heb ik dus nooit begrepen. In mijn ogen bestaat er niets rustgevenders dan de gedachte dat zodra je je laatste adem uitblaast het gewoon over en uit is. Van 'niets' merk je toch ook niets? Hoe kan dat nu eng zijn? Voor -eeuwig- doorleven. Dát vind ik nu angstaanjagend. Serieus, voor altijd, het houdt nooit meer op. Vreselijk.
Nee hoor, doe mij maar niets na de dood, of reïncarnatie, dat vind ik ook wel mooi. Steeds met een schone lei en zonder herinneringen weer opnieuw beginnen.
Precies, dus waarom zou je kiezen voor een gruwelijke dood, als je kunt kiezen voor het eeuwige leven?quote:Dan heb je nog vrije wil, hoe vrij is die wil als je de keuze onder dwang moet maken. Of je bent voor mij of je bent tegen mij en dan zal je eeuwig gemarteld worden. Dat kan je vergelijken met een overval, of je geeft je geld, of je geeft je geld niet en dan schiet ik je dood, ook een vrije keuze dan toch.
Het is een vrije keuze of het is geen vrije keuze, het kan niet beiden zijn.quote:Op donderdag 30 december 2010 20:32 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Precies, dus waarom zou je kiezen voor een gruwelijke dood, als je kunt kiezen voor het eeuwige leven?![]()
Het wrede van onze mensheid zit juist in de mensen die in hun relatie met Jezus verstoord worden door polytheïsten, atheïsten en mensen die naar de verkeerde stroming of profeten luisteren. Zij zijn degenen die hun kinderen opvoeden als maal voor de duivel en zullen moeten bidden om genade bij hun laatste oordeel.
Beter zoeken we allemaal vergiffenis, als we met z'n allen heel erg hard bidden, dan hoort Hij ons wel
Dan blijft het een vrije keuze, je bepaalt zelf of je slim en goed genoeg bent om hem te maken.quote:Het is een vrije keuze of het is geen vrije keuze, het kan niet beiden zijn.![]()
Nee dan is het niet een vrije keuze, logica is niet echt je ding of wel.quote:Op donderdag 30 december 2010 21:13 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Dan blijft het een vrije keuze, je bepaalt zelf of je slim en goed genoeg bent om hem te maken.
Nog nooit een Bijbel gelezen natuurlijk, telkens maar naar Harry Potter-films aan het kijken en dat soort onzin?![]()
Wat voor jou 'inhoudsloos gelul' is, is voor een ander een reden om voor te leven en sterven.
Ik hoop voor jou dat God jou ook kan laten inzien dat jij met de woorden van Jezus verzoening zult vinden met Hem, want de enige weg naar het eeuwige leven staat duidelijk in de Bijbel.
En hoe weet je, als mens, dat het de bijbel is waarop je moet vertrouwen? Er zijn namelijk meerdere boeken geschreven over dit onderwerp. Waarom de bijbel en niet de koran, de thora, de Ethica van Aristoteles? Hoe weet je trouwens dat de bijbel betrouwbaar is en niet misleidend?quote:Op donderdag 30 december 2010 21:13 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Dan blijft het een vrije keuze, je bepaalt zelf of je slim en goed genoeg bent om hem te maken.
Nog nooit een Bijbel gelezen natuurlijk, telkens maar naar Harry Potter-films aan het kijken en dat soort onzin?![]()
Wat voor jou 'inhoudsloos gelul' is, is voor een ander een reden om voor te leven en sterven.
Ik hoop voor jou dat God jou ook kan laten inzien dat jij met de woorden van Jezus verzoening zult vinden met Hem, want de enige weg naar het eeuwige leven staat duidelijk in de Bijbel.
Haha. Ik moet bekennen dat ik mezelf afvraag of je parodieert of gewoon een obscurantist bent. Over 'naastenliefde' kunnen we discussiëren, sommige zouden daar namelijk 'ressentiment' geplaatst hebben.quote:Op donderdag 30 december 2010 21:58 schreef Judas4Justice het volgende:
![]()
![]()
![]()
Het is heel simpel jongens, jullie moeten gewoon naar Jezus luisteren.
Is Aristoteles ook voor onze zonden gestorven, en heeft hij wonderen verricht?![]()
Pak de Bijbel, dan overleef je deze wereld tenminste.![]()
Als je Jezus in je hart toelaat ben je onsterfelijk,
en zul je met 1000% zekerheid weten dat het goed zit.
Zo moeilijk is het toch niet als je voor de hemel of de hel kunt kiezen?
naastenliefde voor jullie allemaal
![]()
Dat jullie de weg naarJezus
mogen vinden voordat jullie zwarte zielen gesmolten worden in een gruwelijke lavapoel!
Contradictie in terminus hij stond volgens het christendom aan het begin van de schepping en hij voorzag alles, hij schiep zelf de duivel en het kwade.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:56 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Zo kún je het ook vertalen, maar dan vergeet je wel de vrije wil en originele zonde van de mens.
God is almachtig, maar dat betekent niet dat Hij Zich overal mee gaat bemoeien,
Hij heeft ons de morele plicht gegeven om in de voetsporen van de liefde van Jezus te treden,
maar geeft ons anderzijds ook de keuze om Zijn weg niet te volgen.
De onschuldige slachtoffers van het kwaad wat in de wereld geschied zullen ook door Hem gered worden als zij dat willen, hier op aarde of tijdens Zijn oordeel in het hiernamaals
Troll gehalte +1.quote:Op donderdag 30 december 2010 21:58 schreef Judas4Justice het volgende:
![]()
![]()
![]()
Het is heel simpel jongens, jullie moeten gewoon naar Jezus luisteren.
Is Aristoteles ook voor onze zonden gestorven, en heeft hij wonderen verricht?![]()
Pak de Bijbel, dan overleef je deze wereld tenminste.![]()
Als je Jezus in je hart toelaat ben je onsterfelijk,
en zul je met 1000% zekerheid weten dat het goed zit.
Zo moeilijk is het toch niet als je voor de hemel of de hel kunt kiezen?
naastenliefde voor jullie allemaal
![]()
Dat jullie de weg naarJezus
mogen vinden voordat jullie zwarte zielen gesmolten worden in een gruwelijke lavapoel!
Sorry, dat was de bedoeling niet, maar mij komt "naastenliefde voor jullie allemaal" met direct erachter "voordat jullie zwarte zielen gesmolten worden in een gruwelijke lavapoel!" tamelijk obscurantistisch/parodisch overquote:
Had niet t idee dat jij aan t trollen was.quote:Op donderdag 30 december 2010 22:20 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Sorry, dat was de bedoeling niet, maar mij komt "naastenliefde voor jullie allemaal" met direct erachter "voordat jullie zwarte zielen gesmolten worden in een gruwelijke lavapoel!" tamelijk obscurantistisch/parodisch over, om nog te zwijgen van "jullie moeten gewoon naar Jezus luisteren" en "(...) dan overleef je deze wereld tenminste."De overvloed aan emoticons draagt ook niet echt bij aan zijn geloofwaardigheid.
Mijn excuses als mijn post provocerend overkwam.
Verkeerd gequote, nu heb ik wel de troll in mij quote.quote:Op donderdag 30 december 2010 22:24 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Had niet t idee dat jij aan t trollen was.
Ik kreeg dezelfde indruk eerder ook al en dat wordt sterker met elke post van hem.
Laat het eens tot je doordringen het nieuwe testament is een hoaxquote:
Jood?quote:het nieuwe testament is een hoax
Denk je nou echt dat ik me dat niet afvraag? Naar aanleiding van het, uitgebreid, hierover nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat het onmogelijk is om te weten.quote:Op donderdag 30 december 2010 19:29 schreef RedOne-Arnhem het volgende:
[..]
Hoi, je moet je afvragen waarom je op de wereld bent gezet,
A. Er bestaat geen bewijs voor de aanwezigheid van een paradijs na de dood.quote:ook jij hebt een kans om naar het paradijs te gaan.
Zo noem ik het zeker. Maar wonderen van de natuur.quote:Kijk om je heen en naar de natuur en kijk naar jezelf. Je kunt het wonderen noemen.
Bewijs graag.quote:Het zijn alle creaties van de Almachtige God die tot alles in staat is.
Hoe interessant ik het ook vind. Ik heb in mijn leven meer dan genoeg met geïndoctrineerde gelovigen gesproken die heilig overtuigd zijn van het gelijk van hun religie om te weten dat dat volkomen zinloos is. Ik kan net zo goed tegen een muur aan gaan staan praten.quote:Graag zou ik het hier met je over willen hebben. Groetjes, RedOne
Ik zie deze vraag hier wel es vaker op F&L als het om religieuze uitspraken gaat, en ik vraag me altijd af wat mensen dan verwachten of precies bedoelen met zo'n vraag.quote:
Het staat zelfs niet eens in de Bijbel. Een bedenkels achteraf.quote:A. Er bestaat geen bewijs voor de aanwezigheid van een paradijs na de dood.
B. Als we voor de sake of discussion al aannemen dat dat paradijs bestaat, zijn er zo ontiegelijk veel verschillende meningen of hoe je daar dan zou moeten komen. Er is geen bewijs waarom jouw geloof de enige juiste zou zijn.
Ik heb de bijbel vaker gelezen en aangehoord dan me lief is.quote:Op donderdag 30 december 2010 21:13 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Dat lijkt me vrij duidelijk.quote:Op vrijdag 31 december 2010 12:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie deze vraag hier wel es vaker op F&L als het om religieuze uitspraken gaat, en ik vraag me altijd af wat mensen dan verwachten of precies bedoelen met zo'n vraag.
Wat een kutboek is 'The Secret' toch ookquote:de law of attraction
Je was al als troll ontmaskert. Daarbij ben je niet zo'n beste.quote:Op vrijdag 31 december 2010 13:52 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Wat een kutboek is 'The Secret' toch ook![]()
De agnosten hebben ook weer wat gevonden om over te fantaseren.![]()
Als je ergens maar hard genoeg in gelooft, dan is dat de reden dat het ook zal gebeuren?![]()
Ben je zo'n Traditionele boeddhist die er dualistische visie op na houdt,
of kun je ook wel iets met de relativerings-koan; "If you see the Buddha, KILL Him"?![]()
Shit wat is het toch lastig voor mensen om hun paranormale paradigma's te doorbreken...
Iedereen ook met zijn eigen primitieve ideeën over wat 'wijsheid' en 'Waarheid' is, wat zijn we toch een stelletje holbewoners
Daar geef ik graag aan toe, ik bezit ook maar een klein beetje inzicht, geen wijsheid. Ik hoop dat meer narcistische mensen die claimen 'de Waarheid' te kennen ooit dezelfde nederigheid kunnen tonenquote:Daarbij ben je niet zo'n beste.
Het is ook makkelijker als je je posten vult met beweringen waarin je zelf niet in geloofd.quote:Op vrijdag 31 december 2010 13:52 schreef Judas4Justice het volgende:
Iedereen ook met zijn eigen primitieve ideeën over wat 'wijsheid' en 'Waarheid' is, wat zijn we toch een stelletje holbewoners
Moeilijker juist! Ik moet mijn hele geloof zelf verzinnen, en daar nog voor durven uitkomen ookquote:Op vrijdag 31 december 2010 15:37 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Het is ook makkelijker als je je posten vult met beweringen waarin je zelf niet in geloofd.
Pas op !!!, hou je vast aan je geloof in 'naastenliefde', want onder het nihilisme kun je gemakkelijk bezwijken. Je kan wel leuk filosofisch 'ouwehoeren' met mensen die in 'Het Niets' geloven.quote:Op zondag 2 januari 2011 21:40 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Moeilijker juist! Ik moet mijn hele geloof zelf verzinnen, en daar nog voor durven uitkomen ook![]()
Als de mens in staat is nihilisme te aanvaarden, dan geloof je dus eigenlijk helemaal niets meer.
Dat ik 'Het Niets' geloof sluit mijn fantasie voor 'Bijbelse Ideeën' niet uit.
Ik heb niet alleen overlevingsdrang, er zijn ook zaken waar ik bewust in wil geloven, zoals 'naastenliefde'.
Zolang je er in gelooft bestaat het
Als absurdist geloof ik dat sarcasme een zuiverend effect heeft op de logica van mensen.
Het kan ze slopen en/of het kan 'de blinden' weer laten zien.![]()
Heldere verklaringen over 'Het Waarom' zullen nog even op zich laten wachten, wij zijn zwakke geesten in vergelijking met de (hypothetische) God.
Hij heeft ons niet in Zijn evenbeeld geschapen, wij kunnen Zijn doortastendheid hooguit proberen te benaderen met onze vrije wil en nieuwsgierigheid.
Ik heb geen constante stroom van 'naastenliefde' nodig hoor, zo zit mijn wereld niet in elkaar, ik ben verdomme geen hippiequote:Op zondag 2 januari 2011 23:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Pas op !!!, hou je vast aan je geloof in 'naastenliefde', want onder het nihilisme kun je gemakkelijk bezwijken. Je kan wel leuk filosofisch 'ouwehoeren' met mensen die in 'Het Niets' geloven.![]()
Dat zou een anachronisme zijn.quote:Op maandag 3 januari 2011 11:36 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Ik heb geen constante stroom van 'naastenliefde' nodig hoor, zo zit mijn wereld niet in elkaar, ik ben verdomme geen hippie![]()
Maar dan moet je wel echt geloven, anders werkt het niet.quote:Nihilisme kan alleen succesvol opgenomen worden in de perceptie van een persoon die niet bang is om toe te geven aan 'Het Niets', oftewel iemand die niet bang is voor de 'zinloze' dood. Als kind vond ik al veel Waarheid/Leegte in de allegorie van "The Neverending Story"; 'alleen hetgeen waar je in wilt geloven bestaat 'echt'.
De bevrijding van angst. Is dat genoeg?quote:Net als Gmork ben ik 'a servant behind the power of The Nothing'.
Mijn intenties zijn wel nobeler, maar voor gelovigen is de uitwerking net zo destructief.
Om een collectief 'Fantasia' te kunnen stichten moeten er in mijn wereldje nog heel wat heilige huisjes gesloopt worden door "Het Niets".![]()
Het is mijn missie om maatschappij-bewust te fantaseren.![]()
Ik wil werken aan een verdraagzame toekomst waarin iedereen kan samenleven zoals hij/zij dat wil. In totale vrijheid van onderdrukking, oftewel zonder angst voor de 'zinloze dood'.![]()
The litany against fear*
"I must not fear.
Fear is the mind-killer.
Fear is the little-death that brings total obliteration.
I will face my fear.
I will permit it to pass over me and through me.
And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path.
Where the fear has gone there will be Nothing.
Only I will remain..."
* Dune 1984
Onderdrukken van angsten is niet genoegquote:Sw33t BroNcO - B Not So FeArF4l
Ook weer iets wat alleen religieuzen lijken te kunnen geven; blind vertrouwen.quote:dan moet je wel echt geloven, anders werkt het niet.
Yup, zelfs een atheïst kan dat (als hij z'n nihilistische bril af zou doenquote:Is er iemand die een geldige reden kan aandragen om te geloven in iets hogers?
Geen angst hebben is nog geen motief om iets te doen of laten.quote:Op maandag 3 januari 2011 15:04 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Onderdrukken van angsten is niet genoeg![]()
je moet er mee geconfronteerd worden om ze te leren begrijpen.
Geweld en andere bedreigingen bagatelliseren/in de doofpot stoppen is een typische Klassieke/Traditionele houding voor mensen die terrorisme bedrijven en goedpraters als de paus.
en uit eerdere postquote:Ook weer iets wat alleen religieuzen lijken te kunnen geven; blind vertrouwen.
Dat het werkt hoef je mij niet te bewijzen, dat weten we ondertussen wel![]()
De vraag is alleen welke vorm van sharia het meest interessant is voor de rest van de wereld![]()
Ik gebruik liever Zen-methodes in mijn retoriek, daarmee behoud ik een rationele afstand van mijn semi-spirituele geloof in begrippen als 'naastenliefde' of 'wereldvrede' waar ik in wil geloven
"If you see the Buddha in your visions, KILL Him, he is only a creation of your own mind"![]()
Sinterklaas bestaat, of je er nu in geloofd of niet. Maar alleen als je in Sinterklaas gelooft, bestaat hij 'echt'.quote:Als kind vond ik al veel Waarheid/Leegte in de allegorie van "The Neverending Story"; 'alleen hetgeen waar je in wilt geloven bestaat 'echt'.
Pfjoew... moeilijke zin, klopt ie wel?quote:Geen angst hebben is nog geen motief om iets te doen of laten.
Precies!quote:Sinterklaas bestaat, of je er nu in geloofd of niet. Maar alleen als je in Sinterklaas gelooft, bestaat hij 'echt'.
Puur nihilisme maakt (een nutteloos persoon) suïcidaal, je gelooft vast wel in één reden om voor te leven, ook al is jouw overlevingsdrang misschien 'simpel', gevoed door een primitieve hedonistische nieuwsgierigheid.quote:Ik geloof niet om een hele eenvoudige reden: waarom? Wat is het nut?
Werken van Hamilton volstaan.quote:Op maandag 3 januari 2011 02:06 schreef Ceminon het volgende:
Wederzijds altruïsme zit in onze genen. (Had daar nog een hele interessante paper over gelezen, maar kan hem ff niet vinden.)
Wat sla jij een hoop nonsense uit zeg, mijn god. En dat in zowat elke topic. Je gebrek aan kennis is stuitend.quote:Op vrijdag 31 december 2010 10:33 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Jood?![]()
Ik ben een hoax, Jezus was een hoax, een creatieve volgeling van paragnost Johannes de Doper![]()
Het blijft lastig om advocaat van de duivel te spelen voor de christenen,
maar na enkele jaren ervaring met christenen heb ik hun retoriek leren waarderen![]()
God is een essentieel onderdeel van hun perceptie,
hoe wil je daar in godsnaam een serieuze discussie mee aan gaan?![]()
De enige manier om mensen God te laten zien,
is door ze te laten beseffen hoe ouderwets hun Traditie is.
God is namelijk inherent verbonden aan de mindset van de primitieve mens,
Dé Verklaring voordat alle andere verklaringen gevonden zijn.
Vroeger was Hij degene die de zon/Zon om de aarde liet draaien,
tegenwoordig is hij Almachtig over Higgs-deeltjes en snarentheorie![]()
Nope, sorry voor de troll, maar dat hoort een beetje bij mijn filosofie: absurdisme![]()
Daarbij ook nog eens postmodern transhumanist en beginner in het Zen-boeddhisme.
"If you see the Buddha in your mind, kill him, he is only a primitive creation of your mind"
Oftewel: Sloop de Traditionele visie van God, Hij is al oud, dus niet meer zo wijs of realistisch.![]()
We are Borg, you will alll be assimilated to create our peacefull hyve-mind![]()
Resistance is futile, God = Technology
Wat hier nonsens aan is, ontgaat me. Kun je dat even toelichten ?quote:Op maandag 3 januari 2011 18:46 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Wat sla jij een hoop nonsense uit zeg, mijn god. En dat in zowat elke topic. Je gebrek aan kennis is stuitend.
Nihilisme leidt al gauw tot goochelen met ontkenningen.quote:Op maandag 3 januari 2011 18:38 schreef Judas4Justice het volgende:
[..]
Pfjoew... moeilijke zin, klopt ie wel?
Accoord.quote:Als je wel angst hebt (zoals voor de dood/Het Laatste Oordeel) dan heb je zeker wel een reden om iets niet te doen of te zeggen. Sterfelijkheid accepteren heeft mij een nieuw besef van "vrijheid" gegeven.
Het lijkt me ook beter om in 'Het Niets' te geloven, dan nergens in te geloven.quote:Puur nihilisme maakt (een nutteloos persoon) suïcidaal, je gelooft vast wel in één reden om voor te leven, ook al is jouw overlevingsdrang misschien 'simpel', gevoed door een primitieve hedonistische nieuwsgierigheid.
Tuurlijk zijn er meerdere redenen waarvoor je leeft. Maar ik dacht dat het hier specifiek ging om het geloof in God. Of bedoel je te zeggen dat er zonder het geloof in God niks anders aanwezig kan zijn? Spreek je jezelf daarmee niet wat tegen gezien je eigen inzicht over religie? een drang dat simpelweg gevoed wordt door genotzucht? Niet dat ik weet hoor, ik ben juist meer een minimalist.quote:Puur nihilisme maakt (een nutteloos persoon) suïcidaal, je gelooft vast wel in één reden om voor te leven, ook al is jouw overlevingsdrang misschien 'simpel', gevoed door een primitieve hedonistische nieuwsgierigheid.
Absoluut!quote:(Heb je toch niet iets van een hippie?)
Volgens mij niet.quote:bedoel je te zeggen dat er zonder het geloof in God niks anders aanwezig kan zijn? Spreek je jezelf daarmee niet wat tegen gezien je eigen inzicht over religie? een drang dat simpelweg gevoed wordt door genotzucht?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |