abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89614297
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 22:27 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Daarom zei ik er ook expres bij dat ik het niet over jullie had. Ik heb juist de indruk dat mensen als jij, Koningdavid en Ali heel serieus met het christelijk geloof bezig zijn. Ik heb het absoluut niet over Fok.

Wat ik vooral bedoel, is dat ik heel regelmatig een soort oppervlakkig christendom tegenkom, waar men niet verder komt dan "Jezus is voor onze zonden gestorven en dat moet je aannemen" en waar de 'relatie met God' niet veel meer inhoudt dan hard bidden om dat moeilijke examen toch maar te halen. De inwendige strijd die Paulus beschrijft, kennen ze niet; God is niet meer dan een fijne aanvulling op een toch al comfortabel leven, het geloof niet meer dan een vrijkaartje naar een toekomstig paradijs. De persoonlijke doorleving ontbreekt, en dat merk je ook als niet-christen meteen.
Dat is dus meestal een: 2. de nest gelovige uit mijn overzicht hierboven.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_89615714
quote:

[..]

Daarom zei ik er ook expres bij dat ik het niet over jullie had. Ik heb juist de indruk dat mensen als jij, Koningdavid en Ali heel serieus met het christelijk geloof bezig zijn. Ik heb het absoluut niet over Fok.

Wat ik vooral bedoel, is dat ik heel regelmatig een soort oppervlakkig christendom tegenkom, waar men niet verder komt dan "Jezus is voor onze zonden gestorven en dat moet je aannemen" en waar de 'relatie met God' niet veel meer inhoudt dan hard bidden om dat moeilijke examen toch maar te halen. De inwendige strijd die Paulus beschrijft, kennen ze niet; God is niet meer dan een fijne aanvulling op een toch al comfortabel leven, het geloof niet meer dan een vrijkaartje naar een toekomstig paradijs. De persoonlijke doorleving ontbreekt, en dat merk je ook als niet-christen meteen.
Dat is natuurlijk waar, net zo waar als dat er mannen en vrouwen zijn op deze wereld. Maar de vraag is, krijg je met zo'n comfortabel leventje wel een vrijkaartje naar het paradijs? Als je goed kijkt naar wat de rode draad is in al Paulus' brieven is het zeker niet de bedoeling dat men God op de 2e plaatst stelt maar juist op de eerste plaats. Uiteindelijk kunnen wij niet zien wat een ander beweegt, God alleen ziet het hart aan. Maar krab maar eens goed achter je oren als God in jouw leven niet meer is dan 'een fijne aanvulling aan een comfortabel leven', want in dat geval zou je dat kaartje wel eens goed mis kunnen lopen...
Zelfs een dwaas die zijn mond houdt gaat nog door voor wijs
pi_89615982
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:53 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ik kan je geen definitief antwoord geven. Dat de mens hier een bepaalde tijd op aarde leeft kan wat mij betreft best Gods design zijn. De planten gingen volgens een letterlijke lezing van Genesis ook al dood door toedoen van de mens.

[..]

Ja, goede en slechte mensen. Mat 5:45: "Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen."

[..]

Ik verwerp de schrift ook niet. De paus ook niet. Het bovenstaande illustreert echter heel goed wat de moeilijkheid is. Je kunt allerlei bijbelteksten tegenover elkaar zetten. Vraag is dan: "Wat is de juiste lezing?". En op dat punt hebben de Katholieken een beter hulpmiddel dan de protestanten. De protestanten geloven dat de Heilige Geest dit duidelijk maakt, en ondertussen zijn ze (we) het op vele punten oneens. De Katholieken hebben indien gewenst iemand die een antwoord kan geven: de paus.

[..]

Ik denk dus eigenlijk dat het zo veel zin heeft om hier allerlei teksten tegenover elkaar te zetten.

Toch nog even een bijbeltekst tegenover je laatste uitspraak zetten :): "Wees standvastig, broeders en zusters, en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift. " 2 Tess. 2:15. De paus, bisschop van Rome, is ook deel van die traditie, zou ik stellen als ik Katholiek was.
Wat is het verschil tussen protestanten en katholieken?
Zelfs een dwaas die zijn mond houdt gaat nog door voor wijs
pi_89627878
edit

[ Bericht 15% gewijzigd door Ali_Kannibali op 07-12-2010 12:43:27 ]
pi_89631663
quote:

[..]

Ik zit inderdaad niet goed te lezen. Foutje.
quote:
Hmmz, ja dat herken ik (helaas) ook wel. De factor 'comfortabel leven' die je noemt, lijkt me inderdaad al een belangrijke invloed. Je kunt hier een prachtig leven zonder je een seconde druk te maken om God.

Mogelijk dat het ook te maken heeft met een zekere schroom als je met anderen spreekt. Het zijn toch heel persoonlijke zaken waarbij het moeilijk is om in woorden te vatten hoe je er tegenaan kijkt.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89734809
Ik geloof niet in zoiets als een God.
Liej
pi_89743407
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 12:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik geloof. In God, in eerlijkheid, in goed en kwaad, in een objectieve waarheid, in liefde, in een hiernamaals, in het scheppingsverhaal, in de bijbel, in Jezus Christus. In engelen, gevallen engelen, demonen, de duivel, wonderen, het bovennatuurlijke. Ik geloof in de bereikbaarheid van het ultieme collectieve geluk door een transformatie van de menselijke natuur door de God van het universum welke bereikbaar is door middel van de vergeving van zonden in Jezus Christus. Ik geloof niet alleen, ik ervaar. God is niet ver weg van ons.
8)7 8)7 8)7
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_89747597
Ik zie geen reden om in een god te geloven en ik vind gelovigen altijd een beetje eng.
Conscience do cost.
pi_89748627
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:19 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

8)7 8)7 8)7
Een combinatie van 3 en 4, voortgekomen uit 2 of 5.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_89766474
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 00:51 schreef ems. het volgende:
Ik zie geen reden om in een god te geloven en ik vind gelovigen altijd een beetje eng.
Ben ik het een klein beetje mee eens, ik heb laatst kennis gemaakt met een priester, die man die zei dat hij de werkmachine van god was, ik vind dat echter wel te ver gaan, ik vind als je zo diep gelooft in God dat is gewoon een beetje eng.
Spelfout gevonden? Boeit me niet.
pi_89805576
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 01:38 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Een combinatie van 3 en 4, voortgekomen uit 2 of 5.
Nee, een klassieke protestant.
pi_89985647
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 12:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als God daadwerkelijk de schepper is van alles dan is hij toch direct verantwoordelijk voor de omstandigheden die leiden tot, zeg, een vliegtuig dat neerstort?

Stel, ik maak een zeer geavanceerde robot, en ik geef het ding "een vrije wil". En die robot besluit dan iemand te vermoorden.. dan ben ik toch ook direct verantwoordelijk voor degene die overlijdt?
Ik vind niet dat je jezelf kan vergelijken met God. God is wonderlijk en onbegrijpbaar vandaar dat je ook niemand kan en moet overtuigen van het geloof. De mens is zelf begonnen aan de zonde en daardoor is de wereld kapot gegaan, en dat is wat je dan ook ziet als er een vliegtuig neerstort. Daar denk ik dan aan.

Ik geloof zelf wel en hoe alles zit weet ik ook niet precies. In sommige dingen van de evolutie theorie geloof ik wel maar in andere dingen weer helemaal niet, ik geloof bijvoorbeeld niet dat we allemaal ontstaan zijn uit een zoutmolecuul of wat het ook mag zijn.

Verder denk ik ook dat het niet kan zijn dat het na deze wereld zomaar stopt. Wat is dan het doel van je leven, waarom zou je dan verder willen leven?
pi_89985746
quote:
Verder denk ik ook dat het niet kan zijn dat het na deze wereld zomaar stopt. Wat is dan het doel van je leven, waarom zou je dan verder willen leven?
Waarom zou er een doel in t leven moeten zijn?
Onze doel is voortplanten, net als alle andere dieren.

Dat gaat het dier genaamd de mens goed af als je naar de wereldbevolking kijkt.
pi_89985837
Ik geloof in God. Praktiseer mijn geloof helaas niet alhoewel ik dat wel zou willen.
Terrorism is the poor mans war, war is the rich mans terrorism.
pi_89985887
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 00:38 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Waarom zou er een doel in t leven moeten zijn?
Onze doel is voortplanten, net als alle andere dieren.

Dat gaat het dier genaamd de mens goed af als je naar de wereldbevolking kijkt.
En waarom is je doel voortplanten? Zodat er nog meer mensen komen die de aarde kapot maken. Nah, vind ik niet echt een goed doel. :o
pi_89985975
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 00:42 schreef Baghdaddy het volgende:
Ik geloof in God. Praktiseer mijn geloof helaas niet alhoewel ik dat wel zou willen.
En wat houd je tegen?
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_89985981
Geloof jij? Neen.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_89990329
quote:
Op donderdag 16 december 2010 00:47 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

En wat houd je tegen?
Mijn ouders hebben mij vrij opgevoed maar ik ging zelf proberen te praktiseren (denk maar aan bidden en vasten).

Het is nooit echt gelukt, mijn leefstijl past er ook niet echt bij waardoor je het bidden bijvoorbeeld vergeet op den duur (vriendin, uitgaan).
pi_89990465
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 10:10 schreef Baghdaddy het volgende:

[..]

Mijn ouders hebben mij vrij opgevoed maar ik ging zelf proberen te praktiseren (denk maar aan bidden en vasten).

Het is nooit echt gelukt, mijn leefstijl past er ook niet echt bij waardoor je het bidden bijvoorbeeld vergeet op den duur (vriendin, uitgaan).
Dan vind je het kennelijk niet belangrijk genoeg :)
pi_89990693
quote:
Op donderdag 16 december 2010 10:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dan vind je het kennelijk niet belangrijk genoeg :)
Maar wel zo belangrijk dat ik na een tijd weer moeite doe om te praktiseren (poging tot). Ik geloof er namelijk wel in maar andere zaken leidden me af.
  donderdag 16 december 2010 @ 10:28:49 #121
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_89990777
In een God als bovenaardse kracht. Ik blijf echter weg van opgedwongen ideologieen van religieuze groeperingen. Desondanks denk ik, dat ze sommige leefregels hebben, die ons als mensheid verder brengt, dan puur anarchisme of ongecontroleerde "survival of the fittest".
The best firms advertise the least...
  donderdag 16 december 2010 @ 10:56:42 #122
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_89991589
Nee, ik geloof niet. Ik beschouw mezelf als atheist, maar ik neem daarbij afstand van atheisten die vinden dat niemand mag geloven, of dat gelovigen "achterlijk" zijn. Ik besef dat voor mensen die echt geloven (leg ik zo uit) het geloof een positieve rol speelt in hun leven. Voor hen is het geloof een leidraad voor het leven.

Ik zie echter ook een hoop mensen (ook in mijn directe omgeving) die wel zeggen te geloven, maar dat vooral lijken te doen als sociaal wenselijk gedrag. Daarom maak ik ook onderscheid tussen mensen die hun geloof serieus nemen (net zoals ik mijn niet-geloven serieus neem), en mensen die maar meedoen met de rest.

Er zijn meerdere redenen dat ik niet geloof. De belangrijkste reden is dat ik vooral zie dat in de geschiedenis goden altijd gecreeerd zijn om zaken te verklaren die de mens niet begreep. In de Oudheid had je goden voor allerlei natuurverschijnselen, zoals donder en bliksem, omdat men niet wist hoe dit veroorzaakt werd. Naarmate onze kennis vergrootte werd ook de behoefte aan goden anders. Volgens mij heeft van de grote religies alleen het hindoeisme nog meerdere goden.

Daarnaast vind ik ook het geloof in hemel/hel een excuus om niet bezig te zijn met het hier en nu. Dit geldt met name voor fundamentalistische christenen (zeg maar de bible belt-types), die bij alle gebeurtenissen de vinger naar god wijzen, zonder zelf verantwoordelijkheid te nemen.

Ten slotte heb ik ook vooral moeite met religie (en niet zozeer met geloof). Zeker in de RK kerk heeft het eeuwenlang om macht gedraaid. Zeker in de Middeleeuwen was de Paus niets meer dan een heerser over een rijk. Tegenwoordig is die macht iets minder aanwezig, maar nog steeds oefent de RK kerk een grote macht uit over Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse landen.
pi_89993851
Ik geloof!! Jezus is goed!! Hallelujah!!
pi_89995355
Mensen geloven "vaak" alleen maar wat het meest logisch/begrijpbaar van hen klinkt. Maar dat wil niet zeggen dat dit ook waar is. Er zijn veel mensen die altijd meteen in een onderzoek geloven als er een logische verklaring bij zit, maar vaak wordt zo'n onderzoek toch weer weerlegt door een ander zoek.
En aangezien een God niet voor iedereen logisch klinkt, en de evolutie theorie wel. Betekent het nog niet dat dat waar is.. Maarja andersom.. Ik geloof in ieder geval dat er een God is.
pi_89995921
waarom gebruiken anders zoveel mensen die naam in een vloek??

BTW: ik geloof wel
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 16 december 2010 @ 13:46:08 #126
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_89997201
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:15 schreef sjoemie1985 het volgende:

Ik zeg ook heel vaak godzijdank, terwijl ik niet geloof. Het is gewoon een "figure of speech", dat moet je dus niet te letterlijk nemen. Ik zou ook geen goed synoniem kunnen bedenken voor godzijdank.
pi_90031439
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:15 schreef sjoemie1985 het volgende:

In wat ?
pi_90033161
nee ik geloof niet in god. christendom is helemaal veranderd door de kerk, dat gaat echt nergens meer over. boedhisme vind ik wel een erg mooi geloof :Y .
Born free... taxed to death
pi_90326972
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 00:17 schreef Sandeeer het volgende:
Ik vraag mij nou af, of er veel mensen zijn op FOK! die in God geloven. Ik ben erg geintereseerd in geloven. Zelf geloof ik niet, simpelweg omdat ik het hele verhaal niet geloof, er zijn ook geen bewijzen dat het echt waar is. Hoe denken mensen die in God geloven dan over de evolutie? Het is toch meer dan logisch dat het niet waar kan zijn, dat er een man is die in zeven dagen, de hele wereld heeft geschapen, onmogelijk. Is de bijbel niet gewoon een verzonnen ''sprookje''? Waarom geloven mensen in iets, dat ze nog nooit hebben gezien? Als God zou bestaan, dan zou hij toch niet accepteren dat er vliegtuigen neerstorten, auto's botsen, mensen een vreselijke ziekte oplopen, Hij kan toch alles?
Ik vraag me af waarom er geen pol in de OP staat. :X Mocht dit waar zijn.
pi_90329459
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 10:14 schreef ScreamerT7 het volgende:
nee ik geloof niet in god. christendom is helemaal veranderd door de kerk, dat gaat echt nergens meer over. boedhisme vind ik wel een erg mooi geloof :Y .
Boeddhisme is geen geloof maar een religie, er is toch wel een verschil
Ik geloof niet trouwens. We weten al zo'n 300 jaar (sinds Immanuel Kant) dat je daar niks zinnigs over kunt zeggen of god nou bestaat of niet. Je kunt net zo goed in het spaghettimonster geloven.
Dat er mensen zijn die het christelijke geloof of allah of een van de andere duizenden goden bestempelen als de ware vind ik maar geloof voor de simpele zielen. Een beetje arrogant en dom dat mensen het ene geloof als de ware boven de andere te beschouwen,

[ Bericht 9% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 23-12-2010 09:07:42 ]
  donderdag 23 december 2010 @ 08:32:49 #131
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_90329593
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 00:17 schreef maickeltje het volgende:
zijn er bewijzen dat het niet waar is?
Ja die zijn er. God is in de hemel staat er in de bijbel. Maar we kunnen nu 15.000.000.000.000 lichtjaar kijken na het prille ontstaan van het hele gebeuren en we zien hem of haar niet.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_90329657
quote:
1s.gif Op donderdag 23 december 2010 08:32 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ja die zijn er. God is in de hemel staat er in de bijbel. Maar we kunnen nu 15.000.000.000.000 lichtjaar kijken na het prille ontstaan van het hele gebeuren en we zien hem of haar niet.
Probleem is dat in de huidige wetenschappelijke stand van zaken men zelfs geen begin van een multiversum meer ziet. Geen begin, geen grens, geen einde. God is werkloos geworden. :-)
pi_90329957
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 00:32 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

is het bewezen dat smurfen met 2 koppen in de grond leven ooit niet waar zijn?

:')
^O^
pi_90494967
Mij richtende op de God van de grote religies, dus een almachtige en alwetende God.

In mijn opinie bestaan er twee opties:
1. Een almachtige en alwetende God bestaat niet, ergo, de grote religies hebben het mis.
2. Hij bestaat wel. Dan neem ik het voorbeeld van een jong meisje dat wordt verkracht. Aangezien God alwetend is is hij er dus van op de hoogte dat dit gebeurd. Aangezien God almachtig is heeft hij dus de mogelijkheid dit te stoppen. Hij doet dit echter niet. Met een dergelijke God wil ik niets te maken hebben.

Als ik punt 2 voorleg aan gelovigen krijg je over het algemeen 1 van de 2 volgende reacties:
-Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
Dat is een compleet non-argument wat elke discussie lam legt. Om dat argument te kunnen accepteren zul je eerst in die God moeten geloven. In een discussie met een ongelovige is deze uitspraak natuurlijk volledig zonder enige waarde.
-God heeft de mens een vrije wil gegeven. Als hij ingrijpt bij die verkrachting maakt hij mensen tot robots.
Leuk argument. Maar daar koopt dat meisje dat wordt verkracht helemaal niets voor.
Stel je het volgende eens voor: Dat meisje wordt verkracht en op 1 meter afstand staat een beer van een vent, tot de tanden bewapend. En die man, die dus alle mogelijkheid heeft om de verkrachter te stoppen, staat erbij en kijkt ernaar, zonder in te grijpen. Iedereen zou die man toch een onbeschrijflijke klootzak vinden?
Maar als die man God is, dan is het opeens geen probleem meer voor gelovigen....

Ander vraagje voor gelovigen:
Waarom wil God dat wij hem eren, prijzen en aanbidden? Nog afgezien van bovenstaande naar aanleiding waarvan men zich zou kunnen afvragen of God wel zulk goed werk levert om geprezen te kunnen worden.
Laten we aannemen dat Gods wegen idd ondoorgrondelijk zijn en hij het helemaal perfect doet. Waarom wil hij dan aanbeden worden? Ik vind dat een uiting van egocentrisme en arrogantie. En dat lijken me niet echt geschikte eigenschappen voor een goede God.

Overigens ligt volgens mij angst voor de dood bij veel mensen ten grondslag aan hun hang naar religie. Bang dat er niets is na de dood, behoefte aan een leven na de dood.
Dit heb ik dus nooit begrepen. In mijn ogen bestaat er niets rustgevenders dan de gedachte dat zodra je je laatste adem uitblaast het gewoon over en uit is. Van 'niets' merk je toch ook niets? Hoe kan dat nu eng zijn? Voor -eeuwig- doorleven. Dát vind ik nu angstaanjagend. Serieus, voor altijd, het houdt nooit meer op. Vreselijk.
Nee hoor, doe mij maar niets na de dood, of reïncarnatie, dat vind ik ook wel mooi. Steeds met een schone lei en zonder herinneringen weer opnieuw beginnen.

[ Bericht 6% gewijzigd door UltraR op 27-12-2010 15:27:48 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  maandag 27 december 2010 @ 16:36:14 #135
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_90498929
Alhoewel ik niet geloof in de veronderstelde God, ben ik het niet helemaal eens met de reden waarom je niet gelooft. Dit is mijn visie op jou argumenten, ik hoop dat het het soort antwoord is dat je verwachtte/hoopte.

quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 14:52 schreef UltraR het volgende:
Mij richtende op de God van de grote religies, dus een almachtige en alwetende God.

1. Een almachtige en alwetende God bestaat niet, ergo, de grote religies hebben het mis.
2. Hij bestaat wel. Dan neem ik het voorbeeld van een jong meisje dat wordt verkracht. Aangezien God alwetend is is hij er dus van op de hoogte dat dit gebeurd. Aangezien God almachtig is heeft hij dus de mogelijkheid dit te stoppen. Hij doet dit echter niet. Met een dergelijke God wil ik niets te maken hebben.
Het feit dat je dan niets met hem te maken wilt hebben, is geen argument voor zijn afwezigheid. God hoeft niet goed te zijn, zeker niet in onze ogen. 'Goedheid' bestaat volgens mij niet eens, als je ziet hoe moraliteit aangepast is in de loop van de geschiedenis.
Wat jij slecht vindt (bijvoorbeeld lijden) kan in iemand anders zijn ogen goed zijn (bijvoorbeeld Arthur Schopenhauers visie op lijden). Hier komt bij dat de God die, om een voorbeeld te nemen, het Christendom veronderstelt, in het oud testament niet direct 'christelijk goed' te noemen is.

quote:
1s.gif[b]
Als ik punt 2 voorleg aan gelovigen krijg je over het algemeen 1 van de 2 volgende reacties:
Dat is een compleet non-argument wat elke discussie lam legt. Om dat argument te kunnen accepteren zul je eerst in die God moeten geloven. In een discussie met een ongelovige is deze uitspraak natuurlijk volledig zonder enige waarde.
Het is eigenlijk wel een goed argument : er vanuit gaande dat God bestaat, gedefinieerd als in de bijbel, koran of thora is de kans groot dat zijn wegen daadwerkelijk ondoorgrondelijk zijn. Dat dit voor een niet-gelovige niet opgaat is irrelevant, want het klopt intrinsiek met deze godsdienst. Je kan de godsdienst niet verwerpen, omdat je het niet eens bent met een grondstelling (bestaat God? Trouwens, je bent er vanuit gegaan dat hij wel bestaat, gezien je structuur. Als je er vanuit gaat dat hij bestaat, kan je hem daarna niet verwerpen omdat als je er vanuit gaat dat hij niet bestaat het niet klopt). Je kan op basis van een andere visie op de grondstelling van een godsdienst deze niet verwerpen, evenmin je de euclidische wiskunde kan verwerpen door een andere visie aan te nemen t.o.v. zijn grondstellingen (axioma's, welke even weinig bewezen zijn als het bestaan van god).

Dit is ook de reden dat in mijn ogen het argument 'er is geen bewijs voor god' niet onverslaanbaar sterk is om de godsdienst te verwerpen. Dan zou je evengoed op basis van 'er is geen bewijs voor de axioma's van Peano' de hele wiskunde kunnen verwerpen. Terwijl deze inherent wel klopt.
quote:
1s.gif[b]
-God heeft de mens een vrije wil gegeven. Als hij ingrijpt bij die verkrachting maakt hij mensen tot robots.
Leuk argument. Maar daar koopt dat meisje dat wordt verkracht helemaal niets voor.
Stel je het volgende eens voor: Dat meisje wordt verkracht en op 1 meter afstand staat een beer van een vent, tot de tanden bewapend. En die man, die dus alle mogelijkheid heeft om de verkrachter te stoppen, staat erbij en kijkt ernaar, zonder in te grijpen. Iedereen zou die man toch een onbeschrijflijke klootzak vinden?
Maar als die man God is, dan is het opeens geen probleem meer voor gelovigen....
Dat argument is niet gebaseerd op de God van de grootste religies, die in ieder geval in de bijbel wel ingrijpt. In het Christendom is lijden een straf van God.
Als we ander religies ook in kaart brengen kan men de argumenten aanvoeren dat god niet alwetend is, niet almachtig is, tijdelijk was, niet 'goed' is, zich niet bemoeit met de mensheid (zoals argument hierboven), ...
quote:
1s.gif[b]
Waarom wil God dat wij hem eren, prijzen en aanbidden? Nog afgezien van bovenstaande naar aanleiding waarvan men zich zou kunnen afvragen of God wel zulk goed werk levert om geprezen te kunnen worden.
Laten we aannemen dat Gods wegen idd ondoorgrondelijk zijn en hij het helemaal perfect doet. Waarom wil hij dan aanbeden worden? Ik vind dat een uiting van egocentrisme en arrogantie. En dat lijken me niet echt geschikte eigenschappen voor een goede God.
Ik ben niet gelovig, toch vind ik het raar, dat hoewel je het christendom samen met de grote wereldgodsdiensten afwijst wat godsbeeld betreft, je toch de christelijke waarden volgt. Wat ik bedoel is : waarom zouden arrogantie en egocentrisme geen geschikte eigenschappen zijn voor een goede god? Waarom zouden egocentrisme en arrogantie niet bij een god passen en waarom zouden egocentrisme en arrogantie niet goed kunnen zijn? Men zou kunnen bepleiten dat altruïsme des duivels is, daar het voortkomt uit dierlijk instinct (overleven als soort) en hypocriet is, mensen helpen we wel, maar t.o.v. andere soorten kennen we geen genade.

Onze visie op wat 'goed' is (als goed al bestaat) is vertroebeld, omdat we geïndoctrineerd zijn door het morele instinct en door 'common sense'.
quote:
1s.gif[b]
Overigens ligt volgens mij angst voor de dood bij veel mensen ten grondslag aan hun hang naar religie. Bang dat er niets is na de dood, behoefte aan een leven na de dood.
Dit heb ik dus nooit begrepen. In mijn ogen bestaat er niets rustgevenders dan de gedachte dat zodra je je laatste adem uitblaast het gewoon over en uit is. Van 'niets' merk je toch ook niets? Hoe kan dat nu eng zijn? Voor -eeuwig- doorleven. Dát vind ik nu angstaanjagend. Serieus, voor altijd, het houdt nooit meer op. Vreselijk.
Nee hoor, doe mij maar niets na de dood, of reïncarnatie, dat vind ik ook wel mooi. Steeds met een schone lei en zonder herinneringen weer opnieuw beginnen.
Onze soort is enkel ontstaan door te blijven overleven, uitverkoren door natuurlijke selectie. Een soort die bang is voor de dood is 'superieur' aan een soort die dat niet is, want de eerste zal kost wat kost de dood proberen te mijden. Het is logisch dat men de dood vreest en de meest voorkomende oplossing is er niet aan denken of zichzelf wijsmaken dat het beter is als er iets als dood is, maar dat neemt de instinctieve angst niet weg, hoewel er hierop uitzonderingen kunnen zijn.
De mens ziet dat hij sterfelijk, onwetend, onmachtig, slecht,... is en projecteert dit graag op onsterfelijkheid, alwetendheid, almachtigheid, goedheid, ...
Bovendien is een God ook een goede remedie tegen eenzaamheid.
pi_90501758
Je maakt enkele terechte punten die voortkomen uit het feit dat mijn stuk niet helemaal perfect is opgebouwd. Het was ook niet zozeer bedoelt als zijnde een betoog over het niet bestaan van een God, maar het waren meer mijn overpeinzingen met betrekking tot het onderwerp God.

Zo schrijf je
quote:
Het feit dat je dan niets met hem te maken wilt hebben, is geen argument voor zijn afwezigheid.
Je zult mij ook nooit horen zeggen dat God niet bestaat. De twee opties die ik daar gaf, geen almachtige alwetende God of een almachtige alwetende God waar ik niets mee te maken wil hebben, is mijn argument voor mijn keuze om niet in die God te geloven.
Zoals je zegt, misschien bestaat er een God, en is die idd egocentrisch. Dat kan. Maar dan maak ik dus de keuze hem niet te volgen omdat dat volledig ingaat tegen mijn visie op het leven en op goed en kwaad. En als ik dood ga en er blijkt een God te zijn, dan zal ik mijn gemaakte keuze tot het uiterste verdedigen.
Mocht er een hemel en hel bestaan dan ben ik van mening dat een goed leven leiden voldoende moet zijn om naar de hemel te mogen, ondanks dat je God niet hebt aanbeden. Onder goed versta ik dan, je uiterste best hebben gedaan om anderen geen kwaad te doen.
Het lijkt me nogal laf en hypocriet om een God die dermate ver van je eigen visies afstaat te gaan prijzen om maar te zorgen dat hij je in de hemel zal toelaten.

Iets op dit vlak bewijzen is onmogelijk, het komt uiteindelijk neer op het maken van een keuze. En dat wat ik hier opschrijf zijn dus geen argumenten tegen het bestaan van een God, maar mijn overpeinzingen op basis waarvan ik tot de keuze ben gekomen om geen religie aan te hangen.

Wat betreft de definitie van 'goed' geef ik je helemaal gelijk. Dat evolueert/verandert naarmate de tijd vordert. En juist om die reden kan ik me er oprecht over verbazen dat miljarden mensen wanhopig vasthouden aan duizenden jaren oude boeken die grotendeels niet overeenkomen of zelfs frontaal botsen met de huidige visie op 'goed' (voor zover die gedeeld wordt).

Neem het bijbelboek Job. Toen ik nog naar de kerk ging, jaartje of 8 terug gestopt daarmee, werd dat altijd als het ultieme verhaal gebracht van de geweldige gelovige. Job, die ondanks alle tegenslagen toch in God blijft geloven! Prachtig! En ik nam dat als geïndoctrineerd jochie allemaal maar aan.
Maar nu denk ik, 'wat is dat voor een God, die puur om een punt aan Satan te bewijzen een onschuldige man zulke gruwelijke dingen aandoet?" Hoe kan je zo'n God nu ooit aanbidden?

[ Bericht 0% gewijzigd door UltraR op 27-12-2010 18:00:01 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_90503008
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 17:43 schreef UltraR het volgende:
Je maakt enkele terechte punten die voortkomen uit het feit dat mijn stuk niet helemaal perfect is opgebouwd. Het was ook niet zozeer bedoelt als zijnde een betoog over het niet bestaan van een God, maar het waren meer mijn overpeinzingen met betrekking tot het onderwerp God.

Zo schrijf je

[..]

Je zult mij ook nooit horen zeggen dat God niet bestaat. De twee opties die ik daar gaf, geen almachtige alwetende God of een almachtige alwetende God waar ik niets mee te maken wil hebben, is mijn argument voor mijn keuze om niet in die God te geloven.
Zoals je zegt, misschien bestaat idd een God, en is die idd egocentrisch. Dat kan. Maar dan maak ik dus de keuze hem niet te volgen omdat dat volledig ingaat tegen mijn visie op het leven en op goed en kwaad. En als ik dood ga en er blijkt een God te zijn, dan zal ik mijn gemaakte keuze tot het uiterste verdedigen.
Mocht er een hemel en hel bestaan dan ben ik van mening dat een goed leven leiden voldoende moet zijn om naar de hemel te mogen, ondanks dat je God niet hebt aanbeden. Onder goed versta ik dan, je uiterste best hebben gedaan om anderen geen kwaad te doen.
Het lijkt me nogal laf en hypocriet om een God die dermate ver van je eigen visies afstaat te gaan prijzen om maar te zorgen dat hij je in de hemel zal toelaten.

Iets op dit vlak bewijzen is onmogelijk, het komt uiteindelijk neer op het maken van een keuze. En dat wat ik hier opschrijf zijn dus geen argumenten tegen het bestaan van een God, maar mijn overpeinzingen op basis waarvan ik tot de keuze ben gekomen om geen religie aan te hangen.

Wat betreft de definitie van 'goed' geef ik je helemaal gelijk. Dat evolueert/verandert naarmate de tijd vordert. En juist om die reden kan ik me er oprecht over verbazen dat miljarden mensen wanhopig vasthouden aan duizenden jaren oude boeken die grotendeels niet overeenkomen of zelfs frontaal botsen met de huidige visie op 'goed' (voor zover die gedeeld wordt).

Neem het bijbelboek Job. Toen ik nog naar de kerk ging, jaartje of 8 terug gestopt daarmee, werd dat altijd als het ultieme verhaal gebracht van de geweldige gelovige. Job, die ondanks alle tegenslagen toch in God blijft geloven! Prachtig! En ik nam dat als geïndoctrineerd jochie allemaal maar aan.
Maar nu denk ik, 'wat is dat voor een God, die puur om een punt aan Satan te bewijzen een onschuldige man zulke gruwelijke dingen aandoet?" Hoe kan je zo'n God nu ooit aanbidden?
UltraR, ik volg deze conversatie met grote belangstelling.
Wat betreft de Bijbelse hel en Hemel wil ik dit eraan toevoegen: ( bron: Encycl.v.d.Bijbel dr.J.Waldram)
- Tijdens de Makkabeese oorlog ( 175 - 135 v.C.) ontstond een groep 'chasidim' waaruit later de Farizeeërs zijn ontstaan. Ze geloofden in de verrijzenis van het lichaam en in een komende vergelding en ze leerden het bestaan van engelen en geesten, ze geloofden dat het lot van de mensen bepaald was, terwijl de Sadduceeën meenden dat het geluk van de mens ten dele ook van zijn vrije wil afhankelijk was.In het kort kan men hieruit samenvatten dat men voordien nog geen hel kenden, geen laatste oordeel en geen opstanding uit de dood. Deze ideeên zijn wél door het christendom overgenomen terwijl diezelfde Farizeeën kop van jut zijn in het N.T.
- Uitgaande van de veronderstelling dat er een God bestaat kan deze niet werken met menselijke begrippen van goed en kwaad, gezien deze begrippen zeer plaats en tijd gebonden zijn. Filosofisch gezien kan een God enkel werken met orde en het herstellen ervan. Plaatselijk gezien kan men meewerken aan deze orde of wanorde scheppen. De mens kan dit dan werken aan het goede of werken aan het kwade, maar gaat niet als universele wet op, waar God zich wél aan dient te houden. Vandaar dit steeds terugkomend conflikt met de daden van God.
pi_90503864
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 17:43 schreef UltraR het volgende:

Job is denk ik vooral een literair/theologisch antwoord op de vraag "waarom overkomt vrome mensen ook onheil"?
pi_90505267
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 16:36 schreef yarnamc het volgende:
Het is eigenlijk wel een goed argument : er vanuit gaande dat God bestaat, gedefinieerd als in de bijbel, koran of thora is de kans groot dat zijn wegen daadwerkelijk ondoorgrondelijk zijn. Dat dit voor een niet-gelovige niet opgaat is irrelevant, want het klopt intrinsiek met deze godsdienst.
Klopt. Het is alleen wel een erg circulaire redenering, die voor een niet-gelovige (niet-christen) irrelevant is, zoals je zelf zegt.

quote:
Dat argument is niet gebaseerd op de God van de grootste religies, die in ieder geval in de bijbel wel ingrijpt. In het Christendom is lijden een straf van God.
Dat vonden de farizeeën, maar Jezus zag dat volgens mij wat genuanceerder.

quote:
Ik ben niet gelovig, toch vind ik het raar, dat hoewel je het christendom samen met de grote wereldgodsdiensten afwijst wat godsbeeld betreft, je toch de christelijke waarden volgt.
Waarom zouden empathie en altruïsme unieke christelijke waarden zijn?
pi_90505378
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 19:24 schreef Gaspedaal het volgende:
Staan hier teksten van in het NT of in de Talmoed?
  maandag 27 december 2010 @ 19:27:06 #141
329500 Frenetiek
Het ergste moet nog komen.
pi_90505385
quote:
Idd. Het idee dat zoiets als 'naastenliefde' bestaat omdat er ooit een religie als het christendom is ontstaan, is absurd. Bovendien worden er ook genoeg 'christelijke waarden' terzijde geschoven.

[ Bericht 2% gewijzigd door Frenetiek op 27-12-2010 19:37:23 ]
pi_90505853
denken dat jouw god wél de ware is, terwijl duizenden andere goden en honderden andere geloven dat niet zijn puur omdat je christelijk bent opgevoed. :')

denk eens na
360: henk de vries
3ds: 2105-8632-9991
  maandag 27 december 2010 @ 20:45:25 #143
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_90508753
quote:

[..]

Klopt. Het is alleen wel een erg circulaire redenering, die voor een niet-gelovige (niet-christen) irrelevant is, zoals je zelf zegt.

[..]

Hoe zag Jezus dat dan? Ik had het eigenlijk over het christendom in het algemeen, dus de levenswijze waarop niet alleen Jezus leefde maar al zijn nakomelingen en christelijke geestelijken. Ik weet niet hoe Jezus erover dacht (ik ben er wel benieuwd naar), maar in het algemeen zal de christelijke samenleving lijden als straf van god zien. Het christendom gaat namelijk verder dan Jezus. Want als je met christenen diegene bedoelt die Jezus zijn leefwijze volledig volgen dan kan ik Nietzsche gelijk geven. "De laatste christen stierf aan het kruis" - Friedrich Nietzsche.

quote:
[..]

Ik had het eigenlijk niet over altruïsme en empathie, ik heb altruïsme eronder aangehaald, slechts als voorbeeld. Ik had het over het verachten van egocentrisme en arrogantie. Dit zijn inderdaad niet alleen christelijke waarden, maar dat pretendeer ik ook nergens. Het zijn in ieder geval ook christelijke waarden, ik merkte gewoon op dat Ultra de christelijke filosofie wat goed en kwaad betreft (welke niet uniek christelijk is) wel aanneemt. Ik had geen verdere intenties met die 2 regels, ik geef toe dat het verkeerd kan overkomen.
  maandag 27 december 2010 @ 21:32:37 #144
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90510836
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 18:19 schreef ATON het volgende:
- Uitgaande van de veronderstelling dat er een God bestaat kan deze niet werken met menselijke begrippen van goed en kwaad, gezien deze begrippen zeer plaats en tijd gebonden zijn. Filosofisch gezien kan een God enkel werken met orde en het herstellen ervan.
Zeitgeist ;)
Dat was toch Immanuel Kant.
Ik heb teveel filosofen gelezen, ik ga ze nu ook al door elkaar halen :(
pi_90529183
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 20:45 schreef yarnamc het volgende:

Hoe zag Jezus dat dan?
Ik doelde op:

quote:
1 En in het voorbijgaan zag Hij iemand die blind was van de geboorte af.
2 En Zijn discipelen vroegen Hem: Rabbi, wie heeft er gezondigd, hij of zijn ouders, dat hij blind geboren zou worden?
3 Jezus antwoordde: Hij heeft niet gezondigd en zijn ouders ook niet, maar dit is gebeurd, opdat de werken van God in hem geopenbaard zouden worden.

4 Ik moet de werken doen van Hem Die Mij gezonden heeft, zolang het dag is; er komt een nacht waarin niemand kan werken.
5 Zolang Ik in de wereld ben, ben Ikhet Licht der wereld.
6 Nadat Hij dit gezegd had, spuwde Hij op de grond, maakte slijk met het speeksel en streek het slijk op de ogen van de blinde,
7 en Hij zei tegen hem: Ga heen, was u in het badwater Siloam (wat vertaald wordt met: Uitgezonden). Hij dan ging weg en waste zich en kwam ziende terug.

Johannes 9
quote:
Dit zijn inderdaad niet alleen christelijke waarden, maar dat pretendeer ik ook nergens.
Waarom vind je het dan "raar" dat een niet-christen christelijke waarden volgt?
  dinsdag 28 december 2010 @ 11:28:46 #146
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_90529799
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 11:06 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Ik doelde op:

[..]
Dank je wel.

quote:
1s.gif[b] Op dinsdag 28 december 2010 11:06
Waarom vind je het dan "raar" dat een niet-christen christelijke waarden volgt?
Het woord 'raar' is inderdaad niet het geschikte lexeem. Ik bedoelde eerder 'opvallend' : het is opvallend dat men enerzijds het wel eens is met (sommige) christelijke waarden, maar deze anderzijds verlaat wat godsbeeld betreft. Het is louter opvallend, zelfs een beetje ironisch, dat Ultra enerzijds het christendom (en de andere godsdiensten) afbreekt op godsbeeld, maar hiervoor wel de christelijke moraal gebruikt. Waarbij ik niet tegenspreek dat deze moraal ook in andere filosofieën te vinden is, maar gewoon wil aantonen dat hij de godsdiensten die hij verlaat, op een ander vlak ook volgt.
  donderdag 30 december 2010 @ 13:51:58 #147
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90626303
quote:
Dan neem ik het voorbeeld van een jong meisje dat wordt verkracht. Aangezien God alwetend is is hij er dus van op de hoogte dat dit gebeurd. Aangezien God almachtig is heeft hij dus de mogelijkheid dit te stoppen.
Zo kijk je verkeerd naar het probleem.
Dat Jezus in het NT gezegd heeft dat wij onze naasten lief moeten hebben als onszelf is blijkbaar niet genoeg voor mensen om een christelijk leven te leiden.
Wij moeten blijkbaar eerst geconfronteerd worden met onze originele zonde en vrije wil, de factoren die het leven moeilijk maken. Door de juiste weg te bewandelen kom je dichter bij God, en daar hoort ook onze morele plicht bij om onrecht te bestrijden. God kan echter wel onze zonden genezen, als je Hem om vergiffenis vraagt en Hem in je hart met je mee draagt.
Zo kan God alle zondaars redden van hun kwade motieven, zie het als een Heilige Missie *;
I'd Like to build the world a home
and furnish it with love
grow apple trees and honey bees
and snow white turtle doves
pi_90632374
quote:
Wij moeten blijkbaar eerst geconfronteerd worden met onze originele zonde en vrije wil, de factoren die het leven moeilijk maken. Door de juiste weg te bewandelen kom je dichter bij God, en daar hoort ook onze morele plicht bij om onrecht te bestrijden. God kan echter wel onze zonden genezen, als je Hem om vergiffenis vraagt en Hem in je hart met je mee draagt.
Moet er inderdaad iemand verkracht worden, voor je in de gaten hebt dat dat verkeerd is?

Ik hoef niet bestolen te worden, om te weten dat stelen slecht is hoor. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te geven.

quote:
Zo kan God alle zondaars redden van hun kwade motieven, zie het als een Heilige Missie *;
Welke kwade motieven? Je gelooft toch zeker niet dat de mensheid enkel in staat is het slechte te doen, en niet het goed?
  donderdag 30 december 2010 @ 15:57:56 #149
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90632555
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 13:51 schreef Judas4Justice het volgende:
Dat Jezus in het NT gezegd heeft dat wij onze naasten lief moeten hebben als onszelf is blijkbaar niet genoeg voor mensen om een christelijk leven te leiden.
Het kwaad wat hij eerst zelf heeft geschapen? Hmm interessante vorm van SM is dat.
  donderdag 30 december 2010 @ 16:56:39 #150
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90635783
quote:
Het kwaad wat hij eerst zelf heeft geschapen?
Zo kún je het ook vertalen, maar dan vergeet je wel de vrije wil en originele zonde van de mens.

God is almachtig, maar dat betekent niet dat Hij Zich overal mee gaat bemoeien,
Hij heeft ons de morele plicht gegeven om in de voetsporen van de liefde van Jezus te treden,
maar geeft ons anderzijds ook de keuze om Zijn weg niet te volgen.
De onschuldige slachtoffers van het kwaad wat in de wereld geschied zullen ook door Hem gered worden als zij dat willen, hier op aarde of tijdens Zijn oordeel in het hiernamaals :)
and furnish it with love
pi_90637493
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:56 schreef Judas4Justice het volgende:

[..]

Zo kún je het ook vertalen, maar dan vergeet je wel de vrije wil en originele zonde van de mens.

Hij heeft ons de morele plicht gegeven om in de voetsporen van de liefde van Jezus te treden,
De onschuldige slachtoffers van het kwaad wat in de wereld geschied zullen ook door Hem gered worden als zij dat willen, hier op aarde of tijdens Zijn oordeel in het hiernamaals :)
Daar was ie alweer, de vrij keuze en originele zonde.
Hoe moreel en liefdevol is het om het nageslacht van 2 mensen, die 1 fout gemaakt hebben, tot in den eeuwigheid te straffen. Je kan het vergelijken met de acties van een tiran wanneer 1 van zijn onderdanen iets verkeerds doet (in de ogen van de tiran) en vervolgens wordt de hele familie van die dissident uitgemoord als "straf".
Dan heb je nog vrije wil, hoe vrij is die wil als je de keuze onder dwang moet maken. Of je bent voor mij of je bent tegen mij en dan zal je eeuwig gemarteld worden. Dat kan je vergelijken met een overval, of je geeft je geld, of je geeft je geld niet en dan schiet ik je dood, ook een vrije keuze dan toch.
pi_90642504
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 14:52 schreef UltraR het volgende:

Hoi, je moet je afvragen waarom je op de wereld bent gezet, ook jij hebt een kans om naar het paradijs te gaan. Kijk om je heen en naar de natuur en kijk naar jezelf. Je kunt het wonderen noemen. Het zijn alle creaties van de Almachtige God die tot alles in staat is.
Graag zou ik het hier met je over willen hebben. Groetjes, RedOne
RedOne is de naam!
  donderdag 30 december 2010 @ 20:32:58 #153
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90645352
quote:
Dan heb je nog vrije wil, hoe vrij is die wil als je de keuze onder dwang moet maken. Of je bent voor mij of je bent tegen mij en dan zal je eeuwig gemarteld worden. Dat kan je vergelijken met een overval, of je geeft je geld, of je geeft je geld niet en dan schiet ik je dood, ook een vrije keuze dan toch.
Precies, dus waarom zou je kiezen voor een gruwelijke dood, als je kunt kiezen voor het eeuwige leven? O-)
Het wrede van onze mensheid zit juist in de mensen die in hun relatie met Jezus verstoord worden door polytheïsten, atheïsten en mensen die naar de verkeerde stroming of profeten luisteren. Zij zijn degenen die hun kinderen opvoeden als maal voor de duivel en zullen moeten bidden om genade bij hun laatste oordeel.

Beter zoeken we allemaal vergiffenis, als we met z'n allen heel erg hard bidden, dan hoort Hij ons wel ^O^
and furnish it with love
pi_90645517
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 20:32 schreef Judas4Justice het volgende:

[..]

Precies, dus waarom zou je kiezen voor een gruwelijke dood, als je kunt kiezen voor het eeuwige leven? O-)
Het wrede van onze mensheid zit juist in de mensen die in hun relatie met Jezus verstoord worden door polytheïsten, atheïsten en mensen die naar de verkeerde stroming of profeten luisteren. Zij zijn degenen die hun kinderen opvoeden als maal voor de duivel en zullen moeten bidden om genade bij hun laatste oordeel.

Beter zoeken we allemaal vergiffenis, als we met z'n allen heel erg hard bidden, dan hoort Hij ons wel ^O^
Het is een vrije keuze of het is geen vrije keuze, het kan niet beiden zijn. :{
De rest hoef ik niet eens op in te gaan aangezien dat inhoudsloos gelul is.
  donderdag 30 december 2010 @ 21:13:55 #155
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90647415
quote:
Het is een vrije keuze of het is geen vrije keuze, het kan niet beiden zijn. :{
Dan blijft het een vrije keuze, je bepaalt zelf of je slim en goed genoeg bent om hem te maken. :)
Nog nooit een Bijbel gelezen natuurlijk, telkens maar naar Harry Potter-films aan het kijken en dat soort onzin? _O-

Wat voor jou 'inhoudsloos gelul' is, is voor een ander een reden om voor te leven en sterven.
Ik hoop voor jou dat God jou ook kan laten inzien dat jij met de woorden van Jezus verzoening zult vinden met Hem, want de enige weg naar het eeuwige leven staat duidelijk in de Bijbel. ^O^
and furnish it with love
pi_90647835
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 21:13 schreef Judas4Justice het volgende:

[..]

Dan blijft het een vrije keuze, je bepaalt zelf of je slim en goed genoeg bent om hem te maken. :)
Nog nooit een Bijbel gelezen natuurlijk, telkens maar naar Harry Potter-films aan het kijken en dat soort onzin? _O-

Wat voor jou 'inhoudsloos gelul' is, is voor een ander een reden om voor te leven en sterven.
Ik hoop voor jou dat God jou ook kan laten inzien dat jij met de woorden van Jezus verzoening zult vinden met Hem, want de enige weg naar het eeuwige leven staat duidelijk in de Bijbel. ^O^
Nee dan is het niet een vrije keuze, logica is niet echt je ding of wel. 8)7
Mocht je ooit beroofd worden dan neem ik aan dat je ook geen aangifte zult doen op basis van jouw definitie van "vrije" keuze.
Fijn dat je denkt dat ik de bijbel niet gelezen heb op basis van 0,0 informatie, maar ik kan je vertellen dat ik die zeker wel eens gelezen heb en daarnaast zo'n 25 jaar christen ben geweest. _O-
Ik hoop dat je ooit zult inzien dat jouw religie pure onzin is en het licht der logica zult vinden. Het is nog niet te laat broeder! ^O^
  donderdag 30 december 2010 @ 21:25:02 #157
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_90648015
quote:

[..]

En hoe weet je, als mens, dat het de bijbel is waarop je moet vertrouwen? Er zijn namelijk meerdere boeken geschreven over dit onderwerp. Waarom de bijbel en niet de koran, de thora, de Ethica van Aristoteles? Hoe weet je trouwens dat de bijbel betrouwbaar is en niet misleidend?
  donderdag 30 december 2010 @ 21:58:24 #158
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90649942
_O- _O- _O-
Het is heel simpel jongens, jullie moeten gewoon naar Jezus luisteren.
Is Aristoteles ook voor onze zonden gestorven, en heeft hij wonderen verricht? O-)

Pak de Bijbel, dan overleef je deze wereld tenminste. ^O^
Als je Jezus in je hart toelaat ben je onsterfelijk,
en zul je met 1000% zekerheid weten dat het goed zit.
Zo moeilijk is het toch niet als je voor de hemel of de hel kunt kiezen?

*O* naastenliefde voor jullie allemaal *O*
Dat jullie de weg naar _O_ Jezus _O_ mogen vinden voordat jullie zwarte zielen gesmolten worden in een gruwelijke lavapoel! ^O^
and furnish it with love
  donderdag 30 december 2010 @ 22:05:36 #159
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_90650449
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 21:58 schreef Judas4Justice het volgende:
_O- _O- _O-
Is Aristoteles ook voor onze zonden gestorven, en heeft hij wonderen verricht? O-)

Dat jullie de weg naar _O_ Jezus _O_ mogen vinden voordat jullie zwarte zielen gesmolten worden in een gruwelijke lavapoel! ^O^
Haha. Ik moet bekennen dat ik mezelf afvraag of je parodieert of gewoon een obscurantist bent. Over 'naastenliefde' kunnen we discussiëren, sommige zouden daar namelijk 'ressentiment' geplaatst hebben.
  donderdag 30 december 2010 @ 22:06:41 #160
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90650524
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:56 schreef Judas4Justice het volgende:

[..]

Contradictie in terminus hij stond volgens het christendom aan het begin van de schepping en hij voorzag alles, hij schiep zelf de duivel en het kwade.
Begin nou niet over vrije wil en bla, nee hij wist alles van te voren en hij is almachtig volgens christelijke stelling dus is het zijn keuze om het spelletje zo te spelen.
Onze vrije wil zou slechts een onderdeel van zijn spel zijn.

als je in het christendom gelooft althans.
  donderdag 30 december 2010 @ 22:08:00 #161
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90650598
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 21:58 schreef Judas4Justice het volgende:
_O- _O- _O-

Troll gehalte +1.

[ Bericht 65% gewijzigd door Daniel1976 op 30-12-2010 22:24:19 ]
  donderdag 30 december 2010 @ 22:20:14 #162
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_90651425
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 22:08 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Troll gehalte +1.
Sorry, dat was de bedoeling niet, maar mij komt "naastenliefde voor jullie allemaal" met direct erachter "voordat jullie zwarte zielen gesmolten worden in een gruwelijke lavapoel!" tamelijk obscurantistisch/parodisch over :), om nog te zwijgen van "jullie moeten gewoon naar Jezus luisteren" en "(...) dan overleef je deze wereld tenminste."De overvloed aan emoticons draagt ook niet echt bij aan zijn geloofwaardigheid.
Mijn excuses als mijn post provocerend overkwam.
pi_90651701
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 22:20 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Sorry, dat was de bedoeling niet, maar mij komt "naastenliefde voor jullie allemaal" met direct erachter "voordat jullie zwarte zielen gesmolten worden in een gruwelijke lavapoel!" tamelijk obscurantistisch/parodisch over :), om nog te zwijgen van "jullie moeten gewoon naar Jezus luisteren" en "(...) dan overleef je deze wereld tenminste."De overvloed aan emoticons draagt ook niet echt bij aan zijn geloofwaardigheid.
Mijn excuses als mijn post provocerend overkwam.
Had niet t idee dat jij aan t trollen was.
Ik kreeg dezelfde indruk eerder ook al en dat wordt sterker met elke post van hem.
  donderdag 30 december 2010 @ 22:24:47 #164
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90651757
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 22:24 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Had niet t idee dat jij aan t trollen was.
Ik kreeg dezelfde indruk eerder ook al en dat wordt sterker met elke post van hem.
Verkeerd gequote, nu heb ik wel de troll in mij quote.
  donderdag 30 december 2010 @ 22:25:28 #165
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90651804
and furnish it with love
  donderdag 30 december 2010 @ 22:26:59 #166
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90651918
quote:
Laat het eens tot je doordringen het nieuwe testament is een hoax

vrijdag 31 december 2010 @ 10:33:31 #167
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90667121
quote:
het nieuwe testament is een hoax
Jood? O-)

Ik ben een hoax, Jezus was een hoax, een creatieve volgeling van paragnost Johannes de Doper ~O>
Het blijft lastig om advocaat van de duivel te spelen voor de christenen,
maar na enkele jaren ervaring met christenen heb ik hun retoriek leren waarderen *;
God is een essentieel onderdeel van hun perceptie,
hoe wil je daar in godsnaam een serieuze discussie mee aan gaan? |:(

De enige manier om mensen God te laten zien,
is door ze te laten beseffen hoe ouderwets hun Traditie is.
God is namelijk inherent verbonden aan de mindset van de primitieve mens,
Dé Verklaring voordat alle andere verklaringen gevonden zijn.
Vroeger was Hij degene die de zon/Zon om de aarde liet draaien,
tegenwoordig is hij Almachtig over Higgs-deeltjes en snarentheorie ^O^

Nope, sorry voor de troll, maar dat hoort een beetje bij mijn filosofie: absurdisme :+
Daarbij ook nog eens postmodern transhumanist en beginner in het Zen-boeddhisme.
"If you see the Buddha in your mind, kill him, he is only a primitive creation of your mind"
Oftewel: Sloop de Traditionele visie van God, Hij is al oud, dus niet meer zo wijs of realistisch. :')

We are Borg, you will alll be assimilated to create our peacefull hyve-mind 8-)
Resistance is futile, God = Technology O-)
and furnish it with love
pi_90669456
Ik denk dat er geen god bestaat in de zin van hoe de huidige religieuze stromingen 'hem' zien. Geloven kan ik sowieso niet, ik kan alleen weten. En dan nog weet je nooit iets zeker, dus geef ik alles probabilities, kansen. Dus, more accurately, ik denk met een kans van zo'n 99% dat er geen god bestaat in de zin van hoe de huidige religies 'hem' voorstellen.

Ik denk wel dat er meer is dan alleen de fysieke werkelijkeheid zoals wij die ervaren. Volgens mij zijn er in 'ons' universum twee krachten. Een creatieve, die zich uit in alles wat leeft en groeit, energie vergeeft, die zich uit in objectieve kennis van het gehele universum, open en eerlijk is en evolueert. De tegenhanger is een destructieve kracht, die zich uit in alles dat dood maakt, energie steelt, kennis afschermt en misleid, devolueert. Beide krachten zijn bewust, conscious. De destructieve kracht is wel blinder, minder bewust dan de creatieve, want de destructieve kracht promoot geheimhouding van kennis.

We hebben als mens volgens mij de keuze met welke van de twee krachten we onszelf willen verbinden. Ik heb zo de nodige aanwijzigen voor deze theorie, en geef dit een probability van 75% of zo. In other words, I could be totally wrong...

En ik zie in de mensheid meer van de destructieve kracht dan van de creatieve...
pi_90672255
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 19:29 schreef RedOne-Arnhem het volgende:

[..]

Hoi, je moet je afvragen waarom je op de wereld bent gezet,
Denk je nou echt dat ik me dat niet afvraag? Naar aanleiding van het, uitgebreid, hierover nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat het onmogelijk is om te weten.
quote:
ook jij hebt een kans om naar het paradijs te gaan.
A. Er bestaat geen bewijs voor de aanwezigheid van een paradijs na de dood.
B. Als we voor de sake of discussion al aannemen dat dat paradijs bestaat, zijn er zo ontiegelijk veel verschillende meningen of hoe je daar dan zou moeten komen. Er is geen bewijs waarom jouw geloof de enige juiste zou zijn.

quote:
Kijk om je heen en naar de natuur en kijk naar jezelf. Je kunt het wonderen noemen.
Zo noem ik het zeker. Maar wonderen van de natuur.
quote:
Het zijn alle creaties van de Almachtige God die tot alles in staat is.
Bewijs graag.
quote:
Graag zou ik het hier met je over willen hebben. Groetjes, RedOne
Hoe interessant ik het ook vind. Ik heb in mijn leven meer dan genoeg met geïndoctrineerde gelovigen gesproken die heilig overtuigd zijn van het gelijk van hun religie om te weten dat dat volkomen zinloos is. Ik kan net zo goed tegen een muur aan gaan staan praten.
pi_90672473
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 12:51 schreef UltraR het volgende:
Bewijs graag.
Ik zie deze vraag hier wel es vaker op F&L als het om religieuze uitspraken gaat, en ik vraag me altijd af wat mensen dan verwachten of precies bedoelen met zo'n vraag.
pi_90672603
UltraR schreef:
quote:
A. Er bestaat geen bewijs voor de aanwezigheid van een paradijs na de dood.
B. Als we voor de sake of discussion al aannemen dat dat paradijs bestaat, zijn er zo ontiegelijk veel verschillende meningen of hoe je daar dan zou moeten komen. Er is geen bewijs waarom jouw geloof de enige juiste zou zijn.
Het staat zelfs niet eens in de Bijbel. Een bedenkels achteraf.
pi_90672712
quote:

[..]

Ik heb de bijbel vaker gelezen en aangehoord dan me lief is.
18 jaar lang geïndoctrineerd door kerk, christelijke jeugdclub, catechisatie en familie. Ik geloofde heilig in God, Jezus, etc.
Maar mijn leven is al die jaren lang een aaneenschakeling van ellende en obstakels waar ik maar niet overheen kon komen geweest. En geloof me, ik bad meerdere keren per dag tot God, smekend om me te helpen, om me de benodigde kracht te geven.
Pas op m'n 20e besloot ik eens andere visies een kans te geven. En toen ik wat onderdelen van het boeddhisme en de law of attraction (beiden voornamelijk op geloof in de kracht van jezelf gericht) actief en bewust ging toepassen veranderde mijn leven op zo'n onvoorstelbare manier ten goede dat ik nog momenten heb dat ik het haast niet kan geloven.
Tot zover de christelijke god in mijn leven.
pi_90673373
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 12:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik zie deze vraag hier wel es vaker op F&L als het om religieuze uitspraken gaat, en ik vraag me altijd af wat mensen dan verwachten of precies bedoelen met zo'n vraag.
Dat lijkt me vrij duidelijk.
RedOne-Arnhem is overduidelijk van mening de waarheid in pacht te hebben met zijn religie. Daar wil ik dus graag onderbouwend bewijs van zien.
Uiteraard is het een retorische vraag, aangezien geen enkele religie of geloof te bewijzen valt. Derhalve draait het puur om het gevoel dat je ergens bij hebt, en je kan je brein een hele hoop wijsmaken (indoctrinatie) waaruit vanzelfsprekend gevoelens volgen, aangezien dat ook slechts chemische reacties in je brein zijn.
Ik heb geen enkel probleem met religieuzen, maar zodra ze denken de waarheid in pacht te hebben, en dat ook aan anderen willen 'meegeven' gaan mijn nekharen overeind staan.
  vrijdag 31 december 2010 @ 13:52:43 #174
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90674812
quote:
de law of attraction
Wat een kutboek is 'The Secret' toch ook :')
De agnosten hebben ook weer wat gevonden om over te fantaseren. |:(
Als je ergens maar hard genoeg in gelooft, dan is dat de reden dat het ook zal gebeuren? _O-

Ben je zo'n Traditionele boeddhist die er dualistische visie op na houdt,
of kun je ook wel iets met de relativerings-koan; "If you see the Buddha, KILL Him"? O-)

Shit wat is het toch lastig voor mensen om hun paranormale paradigma's te doorbreken...
Iedereen ook met zijn eigen primitieve ideeën over wat 'wijsheid' en 'Waarheid' is, wat zijn we toch een stelletje holbewoners ~O>
and furnish it with love
pi_90674972
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 13:52 schreef Judas4Justice het volgende:

[..]

Wat een kutboek is 'The Secret' toch ook :')
De agnosten hebben ook weer wat gevonden om over te fantaseren. |:(
Als je ergens maar hard genoeg in gelooft, dan is dat de reden dat het ook zal gebeuren? _O-

Ben je zo'n Traditionele boeddhist die er dualistische visie op na houdt,
of kun je ook wel iets met de relativerings-koan; "If you see the Buddha, KILL Him"? O-)

Shit wat is het toch lastig voor mensen om hun paranormale paradigma's te doorbreken...
Iedereen ook met zijn eigen primitieve ideeën over wat 'wijsheid' en 'Waarheid' is, wat zijn we toch een stelletje holbewoners ~O>
Je was al als troll ontmaskert. Daarbij ben je niet zo'n beste.
  vrijdag 31 december 2010 @ 14:32:18 #176
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90676531
_O-
Net zo naïef als een monotheïst? O-)

Zodra je gaat zeggen dat er "Iets" is tussen hemel en aarde geef je de monotheïstische voorbedachte rade weer wortels, krijg je weer van die paranormale gebedstoestanden van... die zijn ook niet gezond.
Zo zijn Mozes, Jezus en Mohammed waarschijnlijk ook een keer begonnen.
Met die retoriek wordt snarentheorie weer 'een lastige omschrijving van de schaduw van God' oid. 8)7
quote:
Daarbij ben je niet zo'n beste.
Daar geef ik graag aan toe, ik bezit ook maar een klein beetje inzicht, geen wijsheid. Ik hoop dat meer narcistische mensen die claimen 'de Waarheid' te kennen ooit dezelfde nederigheid kunnen tonen ^O^
and furnish it with love
pi_90679168
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 13:52 schreef Judas4Justice het volgende:

Het is ook makkelijker als je je posten vult met beweringen waarin je zelf niet in geloofd.
  zondag 2 januari 2011 @ 21:40:40 #178
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90766305
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 15:37 schreef deelnemer2 het volgende:

[..]

Het is ook makkelijker als je je posten vult met beweringen waarin je zelf niet in geloofd.
Moeilijker juist! Ik moet mijn hele geloof zelf verzinnen, en daar nog voor durven uitkomen ook _O-
Als de mens in staat is nihilisme te aanvaarden, dan geloof je dus eigenlijk helemaal niets meer.
Dat ik 'Het Niets' geloof sluit mijn fantasie voor 'Bijbelse Ideeën' niet uit.
Ik heb niet alleen overlevingsdrang, er zijn ook zaken waar ik bewust in wil geloven, zoals 'naastenliefde'.
Zolang je er in gelooft bestaat het ^O^
Als absurdist geloof ik dat sarcasme een zuiverend effect heeft op de logica van mensen.
Het kan ze slopen en/of het kan 'de blinden' weer laten zien. O-)
Heldere verklaringen over 'Het Waarom' zullen nog even op zich laten wachten, wij zijn zwakke geesten in vergelijking met de (hypothetische) God.
Hij heeft ons niet in Zijn evenbeeld geschapen, wij kunnen Zijn doortastendheid hooguit proberen te benaderen met onze vrije wil en nieuwsgierigheid. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Judas4Justice op 02-01-2011 21:42:43 ('verstand' vervangen door 'nieuwgierigheid' :P) ]
and furnish it with love
pi_90767457
Ik ben niet gelovig. Ik heb op een Christelijke basisschool gezeten en ben dus zeg maar met het geloof 'opgegroeid'. Dus ik weet ook wel wat over het Christelijk geloof, maar ik geloof niet. Ik ga mijn principes niet uit een boek halen.
  zondag 2 januari 2011 @ 23:31:37 #180
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_90772759
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 21:40 schreef Judas4Justice het volgende:

[..]

Moeilijker juist! Ik moet mijn hele geloof zelf verzinnen, en daar nog voor durven uitkomen ook _O-
Als de mens in staat is nihilisme te aanvaarden, dan geloof je dus eigenlijk helemaal niets meer.
Dat ik 'Het Niets' geloof sluit mijn fantasie voor 'Bijbelse Ideeën' niet uit.
Ik heb niet alleen overlevingsdrang, er zijn ook zaken waar ik bewust in wil geloven, zoals 'naastenliefde'.
Zolang je er in gelooft bestaat het ^O^
Als absurdist geloof ik dat sarcasme een zuiverend effect heeft op de logica van mensen.
Het kan ze slopen en/of het kan 'de blinden' weer laten zien. O-)
Heldere verklaringen over 'Het Waarom' zullen nog even op zich laten wachten, wij zijn zwakke geesten in vergelijking met de (hypothetische) God.
Hij heeft ons niet in Zijn evenbeeld geschapen, wij kunnen Zijn doortastendheid hooguit proberen te benaderen met onze vrije wil en nieuwsgierigheid. :)
Pas op !!!, hou je vast aan je geloof in 'naastenliefde', want onder het nihilisme kun je gemakkelijk bezwijken. Je kan wel leuk filosofisch 'ouwehoeren' met mensen die in 'Het Niets' geloven. c_/

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 03-01-2011 00:08:02 ]
The view from nowhere.
  maandag 3 januari 2011 @ 02:06:27 #181
223370 Ceminon
Aaarrgghhh
pi_90779147
Iemand kan uit rationaliteit begrijpen dat objectieve moraliteit niet bestaat en toch zijn of haar naasten liefhebben in een bepaalde zin. Dat is namelijk hoe wij biologisch in elkaar zitten. Wederzijds altruïsme zit in onze genen. (Had daar nog een hele interessante paper over gelezen, maar kan hem ff niet vinden.)
"The discovery of truth is prevented more effectively, not by the false appearance things present and which mislead into error, not directly by weakness of the reasoning powers, but by preconceived opinion, by prejudice."
- Schopenhauer
  maandag 3 januari 2011 @ 11:36:50 #182
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90785254
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 23:31 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Pas op !!!, hou je vast aan je geloof in 'naastenliefde', want onder het nihilisme kun je gemakkelijk bezwijken. Je kan wel leuk filosofisch 'ouwehoeren' met mensen die in 'Het Niets' geloven. c_/
Ik heb geen constante stroom van 'naastenliefde' nodig hoor, zo zit mijn wereld niet in elkaar, ik ben verdomme geen hippie :P
Nihilisme kan alleen succesvol opgenomen worden in de perceptie van een persoon die niet bang is om toe te geven aan 'Het Niets', oftewel iemand die niet bang is voor de 'zinloze' dood. Als kind vond ik al veel Waarheid/Leegte in de allegorie van "The Neverending Story"; 'alleen hetgeen waar je in wilt geloven bestaat 'echt'.

Net als Gmork ben ik 'a servant behind the power of The Nothing'.
Mijn intenties zijn wel nobeler, maar voor gelovigen is de uitwerking net zo destructief.
Om een collectief 'Fantasia' te kunnen stichten moeten er in mijn wereldje nog heel wat heilige huisjes gesloopt worden door "Het Niets". ~O>
Het is mijn missie om maatschappij-bewust te fantaseren. ^O^
Ik wil werken aan een verdraagzame toekomst waarin iedereen kan samenleven zoals hij/zij dat wil. In totale vrijheid van onderdrukking, oftewel zonder angst voor de 'zinloze dood'. *O*

The litany against fear*

"I must not fear.
Fear is the mind-killer.
Fear is the little-death that brings total obliteration.
I will face my fear.
I will permit it to pass over me and through me.
And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path.
Where the fear has gone there will be Nothing.
Only I will remain..."

* Dune 1984

O-)
and furnish it with love
  maandag 3 januari 2011 @ 13:34:46 #183
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_90789714
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 11:36 schreef Judas4Justice het volgende:

[..]

Ik heb geen constante stroom van 'naastenliefde' nodig hoor, zo zit mijn wereld niet in elkaar, ik ben verdomme geen hippie :P
Dat zou een anachronisme zijn.

quote:
Nihilisme kan alleen succesvol opgenomen worden in de perceptie van een persoon die niet bang is om toe te geven aan 'Het Niets', oftewel iemand die niet bang is voor de 'zinloze' dood. Als kind vond ik al veel Waarheid/Leegte in de allegorie van "The Neverending Story"; 'alleen hetgeen waar je in wilt geloven bestaat 'echt'.
Maar dan moet je wel echt geloven, anders werkt het niet.

quote:
Net als Gmork ben ik 'a servant behind the power of The Nothing'.
Mijn intenties zijn wel nobeler, maar voor gelovigen is de uitwerking net zo destructief.
Om een collectief 'Fantasia' te kunnen stichten moeten er in mijn wereldje nog heel wat heilige huisjes gesloopt worden door "Het Niets". ~O>
Het is mijn missie om maatschappij-bewust te fantaseren. ^O^
Ik wil werken aan een verdraagzame toekomst waarin iedereen kan samenleven zoals hij/zij dat wil. In totale vrijheid van onderdrukking, oftewel zonder angst voor de 'zinloze dood'. *O*

The litany against fear*

"I must not fear.
Fear is the mind-killer.
Fear is the little-death that brings total obliteration.
I will face my fear.
I will permit it to pass over me and through me.
And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path.
Where the fear has gone there will be Nothing.
Only I will remain..."

* Dune 1984

O-)
De bevrijding van angst. Is dat genoeg?

Een liedje uit de hippie tijd

The view from nowhere.
  maandag 3 januari 2011 @ 15:04:34 #184
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90794005
quote:
Sw33t BroNcO - B Not So FeArF4l
Onderdrukken van angsten is niet genoeg :N
je moet er mee geconfronteerd worden om ze te leren begrijpen.

Geweld en andere bedreigingen bagatelliseren/in de doofpot stoppen is een typische Klassieke/Traditionele houding voor mensen die terrorisme bedrijven en goedpraters als de paus.
quote:
dan moet je wel echt geloven, anders werkt het niet.
Ook weer iets wat alleen religieuzen lijken te kunnen geven; blind vertrouwen.
Dat het werkt hoef je mij niet te bewijzen, dat weten we ondertussen wel ^O^
De vraag is alleen welke vorm van sharia het meest interessant is voor de rest van de wereld O-)

Ik gebruik liever Zen-methodes in mijn retoriek, daarmee behoud ik een rationele afstand van mijn semi-spirituele geloof in begrippen als 'naastenliefde' of 'wereldvrede' waar ik in wil geloven
"If you see the Buddha in your visions, KILL Him, he is only a creation of your own mind" ~O>
and furnish it with love
  maandag 3 januari 2011 @ 15:44:31 #185
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_90795919
Is er iemand die een geldige reden kan aandragen om te geloven in iets hogers?

En nou niet komen met: het staat in de bijbel of koran of ik voel en geloof zus en zo.
  maandag 3 januari 2011 @ 16:33:37 #186
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90798665
quote:
Is er iemand die een geldige reden kan aandragen om te geloven in iets hogers?
Yup, zelfs een atheïst kan dat (als hij z'n nihilistische bril af zou doen ;) )
"Iets hogers" hoeft voor mij namelijk geen God te zijn, maar is alles wat zich in de fantasie afspeelt.
Ik wil geloven in Onvoorwaardelijke Liefde *;
Die werkt alleen maar als je er (liefst met z'n tweeën of meer) in kunt geloven.
Ik weet dat de Liefde niet bestaat en ontstaan is uit elektronische impulsen/chemische/hormonale reacties plus een gedeelde toekomstvisie, maar toch wil ik graag in de romantische/fantasierijke omschrijvingen van Shakespeare geloven :)
and furnish it with love
  maandag 3 januari 2011 @ 18:10:24 #187
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_90802668
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 15:04 schreef Judas4Justice het volgende:

[..]

Onderdrukken van angsten is niet genoeg :N
je moet er mee geconfronteerd worden om ze te leren begrijpen.

Geweld en andere bedreigingen bagatelliseren/in de doofpot stoppen is een typische Klassieke/Traditionele houding voor mensen die terrorisme bedrijven en goedpraters als de paus.
Geen angst hebben is nog geen motief om iets te doen of laten.

quote:
Ook weer iets wat alleen religieuzen lijken te kunnen geven; blind vertrouwen.
Dat het werkt hoef je mij niet te bewijzen, dat weten we ondertussen wel ^O^
De vraag is alleen welke vorm van sharia het meest interessant is voor de rest van de wereld O-)

Ik gebruik liever Zen-methodes in mijn retoriek, daarmee behoud ik een rationele afstand van mijn semi-spirituele geloof in begrippen als 'naastenliefde' of 'wereldvrede' waar ik in wil geloven
"If you see the Buddha in your visions, KILL Him, he is only a creation of your own mind" ~O>
en uit eerdere post

quote:
Als kind vond ik al veel Waarheid/Leegte in de allegorie van "The Neverending Story"; 'alleen hetgeen waar je in wilt geloven bestaat 'echt'.
Sinterklaas bestaat, of je er nu in geloofd of niet. Maar alleen als je in Sinterklaas gelooft, bestaat hij 'echt'.
The view from nowhere.
pi_90802954
Ik geloof niet om een hele eenvoudige reden: waarom? Wat is het nut?
Waarom de mensheid creëren of welke levensvorm dan ook om die ene almachtige Man te eren? Waarom heeft het zo lang geduurd voordat er ubberhaupt een teken van God kwam? Was de mensheid een uit de hand gelopen concept? Was men de weg kwijt en moest er op de rem getrapt worden? Heeft God daar geen invloed op afgezien dan op die rem trappen toen het uit de klauwen liep? Waarom is in de loop der tijd andere vormen van visie ontstaan? Waarom gelooft de een in die profeet en de ander weer in die? Wat is het verschil? Is het een vorm van macht? Of is het al die tijd gewoon een politiek manifest geweest en dat zo nu en dan nog steeds van stal wordt gehaald zodra er oorlog op komst is of wanneer het ene volk de ander moet gaan uitroeien?
  maandag 3 januari 2011 @ 18:38:03 #189
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90803698
quote:
Geen angst hebben is nog geen motief om iets te doen of laten.
Pfjoew... moeilijke zin, klopt ie wel?
Als je wel angst hebt (zoals voor de dood/Het Laatste Oordeel) dan heb je zeker wel een reden om iets niet te doen of te zeggen. Sterfelijkheid accepteren heeft mij een nieuw besef van "vrijheid" gegeven.

Bewijs:
"God, ik haat Uw volgelingen! Bij dezen beloof ik U dat ik Uw Schriften voor de rest van mijn bestaan belachelijk zal maken en Uw relatie met de mens zal verstoren. Tref mij met uw bliksem! U weet mij te vinden?" ~O>

quote:
Sinterklaas bestaat, of je er nu in geloofd of niet. Maar alleen als je in Sinterklaas gelooft, bestaat hij 'echt'.
Precies! ^O^ Dat was voor mij ook een hele Openbaring _O-

quote:
Ik geloof niet om een hele eenvoudige reden: waarom? Wat is het nut?
Puur nihilisme maakt (een nutteloos persoon) suïcidaal, je gelooft vast wel in één reden om voor te leven, ook al is jouw overlevingsdrang misschien 'simpel', gevoed door een primitieve hedonistische nieuwsgierigheid. :)
and furnish it with love
  maandag 3 januari 2011 @ 18:43:08 #190
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90803912
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 02:06 schreef Ceminon het volgende:
Wederzijds altruïsme zit in onze genen. (Had daar nog een hele interessante paper over gelezen, maar kan hem ff niet vinden.)
Werken van Hamilton volstaan.
  maandag 3 januari 2011 @ 18:46:59 #191
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_90804073
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 10:33 schreef Judas4Justice het volgende:

[..]

Jood? O-)

Ik ben een hoax, Jezus was een hoax, een creatieve volgeling van paragnost Johannes de Doper ~O>
Het blijft lastig om advocaat van de duivel te spelen voor de christenen,
maar na enkele jaren ervaring met christenen heb ik hun retoriek leren waarderen *;
God is een essentieel onderdeel van hun perceptie,
hoe wil je daar in godsnaam een serieuze discussie mee aan gaan? |:(

De enige manier om mensen God te laten zien,
is door ze te laten beseffen hoe ouderwets hun Traditie is.
God is namelijk inherent verbonden aan de mindset van de primitieve mens,
Dé Verklaring voordat alle andere verklaringen gevonden zijn.
Vroeger was Hij degene die de zon/Zon om de aarde liet draaien,
tegenwoordig is hij Almachtig over Higgs-deeltjes en snarentheorie ^O^

Nope, sorry voor de troll, maar dat hoort een beetje bij mijn filosofie: absurdisme :+
Daarbij ook nog eens postmodern transhumanist en beginner in het Zen-boeddhisme.
"If you see the Buddha in your mind, kill him, he is only a primitive creation of your mind"
Oftewel: Sloop de Traditionele visie van God, Hij is al oud, dus niet meer zo wijs of realistisch. :')

We are Borg, you will alll be assimilated to create our peacefull hyve-mind 8-)
Resistance is futile, God = Technology O-)
Wat sla jij een hoop nonsense uit zeg, mijn god. En dat in zowat elke topic. Je gebrek aan kennis is stuitend.
pi_90804547
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 18:46 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Wat sla jij een hoop nonsense uit zeg, mijn god. En dat in zowat elke topic. Je gebrek aan kennis is stuitend.
Wat hier nonsens aan is, ontgaat me. Kun je dat even toelichten ?
  maandag 3 januari 2011 @ 19:24:06 #193
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90805916
"The individual has always had to struggle to keep from being overwhelmed by the tribe.
If you try it, you will be lonely often,
and sometimes frightened.
But no price is too high to pay
for the privilege of owning yourself."

Nietzsche.

Ik kan van mijzelf zeggen dat ik een individu ben,
en mijn standpunten kan verdedigen tegen kritiek.

Ik hoop dat het jouw motiveert om mijn retoriek te slopen Aryamehr,
als jij écht nihilistisch kunt denken dan zou je het verschil tussen onmogelijkheid, onwaarschijnlijkheid en fantasie kunnen maken.

Misschien valt er inderdaad wat aan bij te schaven, ik geef graag mijn waanideeën op voor helder inzicht.
Dan moet je alleen niet aankomen met échte Waarheden, Wijsheden of andere waarde-oordelen waar ik geen zak aan heb ;)
and furnish it with love
pi_90808687
-edit niet nodig.

[ Bericht 96% gewijzigd door Haushofer op 03-01-2011 21:06:00 ]
  dinsdag 4 januari 2011 @ 00:08:31 #195
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_90821401
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 18:38 schreef Judas4Justice het volgende:

[..]

Pfjoew... moeilijke zin, klopt ie wel?
Nihilisme leidt al gauw tot goochelen met ontkenningen.

(Om nog maar te zwijgen over de herwaardering van alle waarden, deconstructies, het zwijgen over hetgeen waarover men niet spreken kan, of met God lopen zeulen van iets naar niets en weer terug)

quote:
Als je wel angst hebt (zoals voor de dood/Het Laatste Oordeel) dan heb je zeker wel een reden om iets niet te doen of te zeggen. Sterfelijkheid accepteren heeft mij een nieuw besef van "vrijheid" gegeven.
Accoord.

(Heb je toch niet iets van een hippie?)

quote:
Puur nihilisme maakt (een nutteloos persoon) suïcidaal, je gelooft vast wel in één reden om voor te leven, ook al is jouw overlevingsdrang misschien 'simpel', gevoed door een primitieve hedonistische nieuwsgierigheid. :)
Het lijkt me ook beter om in 'Het Niets' te geloven, dan nergens in te geloven.

[ Bericht 4% gewijzigd door deelnemer op 04-01-2011 00:29:05 ]
The view from nowhere.
pi_90822013
Is er geen quote functie meer?

quote:
Tuurlijk zijn er meerdere redenen waarvoor je leeft. Maar ik dacht dat het hier specifiek ging om het geloof in God. Of bedoel je te zeggen dat er zonder het geloof in God niks anders aanwezig kan zijn? Spreek je jezelf daarmee niet wat tegen gezien je eigen inzicht over religie? een drang dat simpelweg gevoed wordt door genotzucht? Niet dat ik weet hoor, ik ben juist meer een minimalist.
pi_90826107
Waarschijnlijk heb je een oude lay-out, of gebruik je advertentie-blokkers :)
  dinsdag 4 januari 2011 @ 12:50:55 #198
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90832208
quote:
(Heb je toch niet iets van een hippie?)
Absoluut! :)
Als je daarmee een utopische toekomstvisie bedoelt die door de actualiteiten steeds bijgeschaafd moet worden wel ja. Openheid, eerlijkheid en vrijheid in globale democratie zijn moeilijk te bereiken als niemand zijn fouten en zonden durft toe te geven. Mocht ik ooit de kans krijgen om voor mijn ideeën te leven en sterven dan wil ik dat misschien zelfs overwegen.

Maar ik durf het alleen pas toe te passen als ik ervaren genoeg ben om mijn retoriek in een politiek programma te vertalen.
Daar is de tijd nog lang niet rijp voor :N
En ik trouwens ook niet :P
Ik ben maar een dromer die meer leiding en hulp nodig heeft dan hij kan geven O-)

quote:
bedoel je te zeggen dat er zonder het geloof in God niks anders aanwezig kan zijn? Spreek je jezelf daarmee niet wat tegen gezien je eigen inzicht over religie? een drang dat simpelweg gevoed wordt door genotzucht?
Volgens mij niet.
Ik volg existentialisme, dus ik kan mijn eigen perceptie relativeren aan de manier waarop hij ontstaan is; uit het nihilistische (bijna) Niets. Mijn persoonlijke behoeften gaan verder dan dierlijk genot, dankzij mijn zelfverzonnen romantiek kan ik ook geloven in de illusie die ik 'gelukkig zijn' noem met levensdoelen als 'het vinden van echte liefde' *;
Maar 'echte liefde' bestaat natuurlijk niet, en dat maakt het leven wel weer een beetje paradoxaal 8)7
and furnish it with love
pi_90929402
Ik geloof zelf in God en in de evolutietheorie. Ik denk dat er ooit iets in gang is gezet zodat evolutie mogelijk werd door een hogere macht.
Twiddel
  donderdag 6 januari 2011 @ 14:42:40 #200
327110 Judas4Justice
...and justice for all
pi_90932008
Ook een mooie theorie inderdaad. ^O^

De meest complexe Omniteit ooit stond aan het begin van de 'eenvoudige' celdeling en liet dat evolueren tot iets wat nog lang niet zo complex is als de Omniteit Zelve.

Verklaart een hoop :P
and furnish it with love
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')