Ook niet nee, geloof jij wel dan?quote:Op zondag 5 december 2010 00:17 schreef maickeltje het volgende:
zijn er bewijzen dat het niet waar is?
Nee bij mij idd ook niet.quote:Op zondag 5 december 2010 00:18 schreef Sosha het volgende:
Ik geloof niet. Ben atheïstisch opgevoed en kan me daar eigenlijk heel goed in vinden, ook al heb ik me tijdens mijn leven in meerdere geloven verdiept. Dat er iets als een God bestaat gaat er bij mij simpelweg niet in.
Mijn god! Je hebt gelijk. Er is inderdaad geen enkel bewijs dat het niet waar is.quote:Op zondag 5 december 2010 00:17 schreef maickeltje het volgende:
is het bewezen dat smurfen met 2 koppen in de grond leven ooit niet waar zijn?quote:Op zondag 5 december 2010 00:17 schreef maickeltje het volgende:
Ik geloof wel in een god, niet in religie. Misschien vrij apart omdat ik het er met iedere reden waarom God niet zou bestaan waarschijnlijk eens ben en andere gelovigen vaak klem praat wanneer ik doorvraag en tegenargumenten geef waarom zij geloven (ik filosofeer graag op zijn tijd en gelovigen zijn dan het makkelijkste doelwitquote:Op zondag 5 december 2010 00:20 schreef Sandeeer het volgende:
[..]
Edit: Ik ben trouwens wel benieuwd waarom mensen die wel geloven denken dat het er wel is.
Wij zelf zouden inderdaad niet accepteren dat er vliegtuigen neerstorten, auto's botsen, mensen een vreselijke ziekte oplopen.quote:Op zondag 5 december 2010 00:17 schreef Sandeeer het volgende:
Als God zou bestaan, dan zou hij toch niet accepteren dat er vliegtuigen neerstorten, auto's botsen, mensen een vreselijke ziekte oplopen, Hij kan toch alles?
Dat zou betekenen dat god slecht is.quote:Op zondag 5 december 2010 03:53 schreef De_Zuiderkruis het volgende:
[..]
Wij zelf zouden inderdaad niet accepteren dat er vliegtuigen neerstorten, auto's botsen, mensen een vreselijke ziekte oplopen.
Maar afgezien van de pracht en praal wat GOD gemaakt heeft, dus alles ook elke molecuul wat u maar tegenkomt, rijdt of fietst, heeft GOD ook voorgezorgd dat er vliegtuigen neerstorten, auto's botsen, mensen een vreselijke ziekte oplopen.
God heeft een eigenschap als gevoel niet. Dat heeft GOD speciaal bij ons gemaakt.
Been there, done that.quote:
Kom op, aan dit soort post hebben we natuurlijk niks.quote:Op zondag 5 december 2010 00:32 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
is het bewezen dat smurfen met 2 koppen in de grond leven ooit niet waar zijn?
Maar denk je dat God alles op de wereld heeft gemaakt? Hoe zit het met de evolutie dan?quote:Op zondag 5 december 2010 03:53 schreef De_Zuiderkruis het volgende:
[..]
Wij zelf zouden inderdaad niet accepteren dat er vliegtuigen neerstorten, auto's botsen, mensen een vreselijke ziekte oplopen.
Maar afgezien van de pracht en praal wat GOD gemaakt heeft, dus alles ook elke molecuul wat u maar tegenkomt, rijdt of fietst, heeft GOD ook voorgezorgd dat er vliegtuigen neerstorten, auto's botsen, mensen een vreselijke ziekte oplopen.
God heeft een eigenschap als gevoel niet. Dat heeft GOD speciaal bij ons gemaakt.
Het is natuurlijk een beetje ludiek, maar dat is precies waarom men bijvoorbeeld het vliegende spaghettimonster heeft bedacht. Niet zozeer om religie belachelijk te maken, wat het overigens wel doet. Maar vooral om te laten zien dat het feit dat je een stelling niet kunt weerleggen de stelling nog niet plausibel maakt.quote:Op zondag 5 december 2010 11:51 schreef Sandeeer het volgende:
[..]
Kom op, aan dit soort post hebben we natuurlijk niks.
Dat hoor je vaker, en dat vind ik een heel begrijpelijk iets, mensen geloven in iets (God) om hoop te krijgen, dat er bijv iets is na de dood, dat begrijp ik heel erg goed.quote:Op zondag 5 december 2010 00:45 schreef HetUltiemeKonijntjuh het volgende:
[..]
Heb de dood vrij vroeg en confronterent meegemaakt en heb waarschijnlijk daardoor ook erg veel behoefte aan het idee van een leven na de dood en daar hoort een god zo'n beetje bij.
Ja ok. Maar als je naar God kijkt, is het niet een beetje belachelijk dat mensen denken dat God de wereld in 7 dagen heeft geschapen, daar is geen bewijs van. Het is de evolutie die zorgt dat we mensen zijn geworden, dat is gewoon zeker, daar hadden we God helemaal niet voor nodig.quote:Op zondag 5 december 2010 11:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een beetje ludiek, maar dat is precies waarom men bijvoorbeeld het vliegende spaghettimonster heeft bedacht. Niet zozeer om religie belachelijk te maken, wat het overigens wel doet. Maar vooral om te laten zien dat het feit dat je een stelling niet kunt weerleggen de stelling nog niet plausibel maakt.
Dat heeft totaal niets met god te maken.quote:Op zondag 5 december 2010 00:17 schreef Sandeeer het volgende:
Als God zou bestaan, dan zou hij toch niet accepteren dat er vliegtuigen neerstorten, auto's botsen, mensen een vreselijke ziekte oplopen, Hij kan toch alles?
Ach, als je echt hardnekkig gelovig bent zou je nog kunnen volhouden dat een in 7 dagen geschapen wereld niet strijdig is met evolutie. Er zijn in elk geval meer dan genoeg christenen die dat conflict niet zien. 1 daarvan is de celbioloog Kenneth Miller, voor wie ik - buiten zijn geloof - veel respect heb.quote:Op zondag 5 december 2010 11:57 schreef Sandeeer het volgende:
[..]
Ja ok. Maar als je naar God kijkt, is het niet een beetje belachelijk dat mensen denken dat God de wereld in 7 dagen heeft geschapen, daar is geen bewijs van. Het is de evolutie die zorgt dat we mensen zijn geworden, dat is gewoon zeker, daar hadden we God helemaal niet voor nodig.
Als God daadwerkelijk de schepper is van alles dan is hij toch direct verantwoordelijk voor de omstandigheden die leiden tot, zeg, een vliegtuig dat neerstort?quote:Op zondag 5 december 2010 11:59 schreef maickeltje het volgende:
[..]
Dat heeft totaal niets met god te maken.
Je moet niet denken als er een vliegtuig neer gaat storten dat God wel even het met mijn hand of met zijn krachten dit even goed naar de grond zal leiden.
Nee, dat is gewoon een technische reden of wat het dan ook maar zal zijn.
Als er een auto ongeluk is zal God er niet even tussen springen.
Dat is gewoon een menselijke fout, het lot.
Als het zo moet zijn zal het ook zo moeten gebeuren.
Goede terechte vraag.quote:Op zondag 5 december 2010 12:07 schreef De_Kardinaal het volgende:
Waarom komt men altijd aanzetten de evolutietheorie?
Daar ben ik het dan weer helemaal niet mee eens. Waarom zou het vraagstuk abiogenese relevanter zijn? Omdat het een al wel en het ander nog geen bevredigende wetenschappelijke verklaring heeft? Dat zou dan betekenen dat voor Darwin beide vraagstukken even relevant waren.quote:Op zondag 5 december 2010 12:07 schreef De_Kardinaal het volgende:
Die is veel minder relevant in dit vraagstuk dan die van de abiogenese.
Als het je gaat om "het allereerste begin" kun je beter kijken naar de Big Bang dan naar abiogenese. Maar het is maar zeer de vraag of we de Big Bang wel het absolute begin kunnen noemen. Het is maar zeer de vraag of er zo'n begin is.quote:Op zondag 5 december 2010 12:07 schreef De_Kardinaal het volgende:
Waar A vandaan komt lijkt me een stuk belangrijker om te verklaren dan hoe je van B naar C gaat?
Ja dan ben je er verantwoordelijk voor.quote:Op zondag 5 december 2010 12:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als God daadwerkelijk de schepper is van alles dan is hij toch direct verantwoordelijk voor de omstandigheden die leiden tot, zeg, een vliegtuig dat neerstort?
Stel, ik maak een zeer geavanceerde robot, en ik geef het ding "een vrije wil". En die robot besluit dan iemand te vermoorden.. dan ben ik toch ook direct verantwoordelijk voor degene die overlijdt?
God heeft dat personeel toch geschapen? Ik zie niet hoe dat anders is.quote:Op zondag 5 december 2010 12:12 schreef maickeltje het volgende:
[..]
Ja dan ben je er verantwoordelijk voor.
God is niet verantwoordelijk voor het personeel die bijvoorbeeld de vliegtuigen controleert op schiphol en die dan iets over de kop zien waardoor het vliegtuig neerstort.
Omdat de abiogenese dichter bij het vraagstuk ligt hoe het leven is ontstaan dan de evolutietheorie. De een zegt iets over de oorzaak, de evolutietheorie meer over het gevolg. Als men het heeft over een schepper dan moet men het eerst hebben over wat als eerst geschapen is en daarna pas over de gevolgen van de schepping. Zo ook omtrent het leven. Ik dacht dat een oude griek met een baard die conclusie al had getrokken.quote:Op zondag 5 december 2010 12:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Goede terechte vraag.
[..]
Daar ben ik het dan weer helemaal niet mee eens. Waarom zou het vraagstuk abiogenese relevanter zijn? Omdat het een al wel en het ander nog geen bevredigende wetenschappelijke verklaring heeft? Dat zou dan betekenen dat voor Darwin beide vraagstukken even relevant waren.
[..]
Als het je gaat om "het allereerste begin" kun je beter kijken naar de Big Bang dan naar abiogenese. Maar het is maar zeer de vraag of we de Big Bang wel het absolute begin kunnen noemen. Het is maar zeer de vraag of er zo'n begin is.
Uhm nee...dat waren gewoon hun eigen ouders?quote:Op zondag 5 december 2010 12:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
God heeft dat personeel toch geschapen? Ik zie niet hoe dat anders is.
Waar is God dan wel verantwoordelijk voor?quote:Op zondag 5 december 2010 12:12 schreef maickeltje het volgende:
[..]
Ja dan ben je er verantwoordelijk voor.
God is niet verantwoordelijk voor het personeel die bijvoorbeeld de vliegtuigen controleert op schiphol en die dan iets over de kop zien waardoor het vliegtuig neerstort.
Hangt dat niet van je Godsbeeld af? Dat kan dus variëren van 'alles' tot 'niets'.quote:Op zondag 5 december 2010 12:25 schreef Sandeeer het volgende:
[..]
Waar is God dan wel verantwoordelijk voor?
Ten 1e zie je OP : Waar staat dat hij alles kan?quote:Op zondag 5 december 2010 12:25 schreef Sandeeer het volgende:
[..]
Waar is God dan wel verantwoordelijk voor?
Je gaat er dan wel impliciet vanuit dat die schepper direct verantwoordelijk is voor abiogenese, op ongeveer dezelfde manier als waarop men voor Darwin er vanuit ging dat de schepper direct verantwoordelijk was voor de soorten.quote:Op zondag 5 december 2010 12:15 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Omdat de abiogenese dichter bij het vraagstuk ligt hoe het leven is ontstaan dan de evolutietheorie. De een zegt iets over de oorzaak, de evolutietheorie meer over het gevolg. Als men het heeft over een schepper dan moet men het eerst hebben over wat als eerst geschapen is en daarna pas over de gevolgen van de schepping. Zo ook omtrent het leven. Ik dacht dat een oude griek met een baard die conclusie al had getrokken.
Er zit natuurlijk altijd een grens aan wetenschappelijk begrip. Maar het lijkt me een zwaktebod om de schepper precies op die grens te zoeken.quote:Op zondag 5 december 2010 12:15 schreef De_Kardinaal het volgende:
Het allereerste begin, tja daar raak je wel het kernpunt van de creatie, maar in hoeverre de opvattingen en de bewijzen zijn omtrent het al dan niet kunnen verklaren van de vorming van het universum door een big bang zou ook niet weten.
Wat ik dan weer frapant vind is dat diezelfde priester het vertikte om de theorie uit te leggen als een bevestiging van Genesis.quote:Op zondag 5 december 2010 12:15 schreef De_Kardinaal het volgende:
Frapant vind ik wel dat de vader van de big bang theorie een katholiek priester was.
Er ging een behoorlijke keten aan oorzaak-gevolg relaties aan vooraf, zeker. Maar is het niet de religieuze overtuiging dat de schepper de eerste oorzaak was? En is hij daarmee dan niet verantwoordelijk voor de gehele keten die daarop volgde? Zo nee, waarom niet?quote:Op zondag 5 december 2010 12:15 schreef maickeltje het volgende:
[..]
Uhm nee...dat waren gewoon hun eigen ouders?
Daar zijn heel wat voorouders aan vooraf gegaan hoor
Het was meer een vraag.quote:Op zondag 5 december 2010 12:27 schreef maickeltje het volgende:
[..]
Ten 1e zie je OP : Waar staat dat hij alles kan?
Ten 2e : Waar staat voor welke dingen hij verantwoordelijk is?
Onzin, ik geloof NIET dat ie er is, en als Hij er niet is, dan kan hij ook niet zorgen voor vliegtuigrampen hè.quote:Omdat je niet in hem gelooft is hij degene die er voor zorgt dat er vliegtuig rampen zijn, auto ongelukken zijn, natuur rampen zijn?
Nee dat zijn wij de mensheid. Wij gaan niet zuinig met deze wereld om, en dit zijn slechts een paar kleine waarschuwingen.
Dat wordt hier veronderstelt in dit draadje. Ik heb hier niemand horen spreken over de Demiurg dus ik volg gewoon de manier van redeneren in dit draadje.quote:Op zondag 5 december 2010 12:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je gaat er dan wel impliciet vanuit dat die schepper direct verantwoordelijk is voor abiogenese, op ongeveer dezelfde manier als waarop men voor Darwin er vanuit ging dat de schepper direct verantwoordelijk was voor de soorten.
[..]
Er zit natuurlijk altijd een grens aan wetenschappelijk begrip. Maar het lijkt me een zwaktebod om de schepper precies op die grens te zoeken.
[..]
Wat ik dan weer frapant vind is dat diezelfde priest het vertikte om de theorie uit te leggen als een bevestiging van Genesis.
Zeg dan ook niet dat hij alles kan.quote:Op zondag 5 december 2010 12:32 schreef Sandeeer het volgende:
[..]
Het was meer een vraag.
[..]
Onzin, ik geloof NIET dat ie er is, en als Hij er niet is, dan kan hij ook niet zorgen voor vliegtuigrampen hè.
Niet. De toenmalige Paus legde overigens, tot grote onvrede van die priester, de theorie wel uit als een bevestiging van Genesis. Punt is: als we de Big Bang niet uitleggen als een bevestiging van Genesis, wat is er dan eigenlijk frapant aan het feit dat het een katholieke priester was?quote:Op zondag 5 december 2010 12:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dat vind ik niet frapant, waarom zou een katholiek priester genesis moeten bevestigen?
Je moet dan al min of meer stellen dat de schepper niet de ultieme oorzaak is, of ieg niet de ultieme oorzaak van alles.quote:Op zondag 5 december 2010 12:39 schreef maickeltje het volgende:
[..]
Zeg dan ook niet dat hij alles kan.
Als hij de rampen niet kan veroorzaken, kan hij ze ook niet helpen hoor.
De huidige paus doet het niet.quote:Op zondag 5 december 2010 12:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet. De toenmalige Paus legde overigens, tot grote onvrede van die priester, de theorie wel uit als een bevestiging van Genesis. Punt is: als we de Big Bang niet uitleggen als een bevestiging van Genesis, wat is er dan eigenlijk frapant aan het feit dat het een katholieke priester was?
Hm, dat durf ik niet te zeggen. Ik weet ieg van zijn voorganger JP II dat hij dat wel deed.quote:Op zondag 5 december 2010 12:49 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
De huidige paus doet het niet.
Het lijkt me een gezonde scheiding van wetenschap en geloof. Iets dat ik ook enorm bewonder in een persoon zoals Kenneth Miller.quote:Op zondag 5 december 2010 12:49 schreef De_Kardinaal het volgende:
Dat je van een priester toch eerder een bevestiging verwacht van de traditie waaruit hij stamt dan het herinterpreteren of veranderen van opzicht.
De Kerk deed zelfs mee aan de 150 verjaardag van de verschijning van The Origin of Species. En erkent de evolutietheorie als de wetenschappelijk theorie als theorie omtrent de verandering van diersoorten. Augustinus en Aquino hadden al soortgelijke uitspraken gedaan als Darwin.quote:Op zondag 5 december 2010 12:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hm, dat durf ik niet te zeggen. Ik weet ieg van zijn voorganger JP II dat hij dat wel deed.
[..]
Het lijkt me een gezonde scheiding van wetenschap en geloof. Iets dat ik ook enorm bewonder in een persoon zoals Kenneth Miller.
Dat was ook precies wat ik frapant vond aan het feit dat paus JP II de Big Bang omschreef als "het moment van de schepping": want dat kun je niet doen zonder impliciet evolutie te erkennen. Hoewel ik het natuurlijk buitengewoon prettig vind dat de paus evolutie erkent is wat mij betreft zijn visie op de Big Bang even storend als de traditionele visie op de oorsprong van het leven. Het is wederom het zoeken van de schepper op de grens van wetenschappelijk begrip.quote:Op zondag 5 december 2010 12:57 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
De Kerk deed zelfs mee aan de 150 verjaardag van de verschijning van The Origin of Species. En erkent de evolutietheorie als de wetenschappelijk theorie als theorie omtrent de verandering van diersoorten.
idd dat wilde ik ook duidelijk maken.quote:Op zondag 5 december 2010 11:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een beetje ludiek, maar dat is precies waarom men bijvoorbeeld het vliegende spaghettimonster heeft bedacht. Niet zozeer om religie belachelijk te maken, wat het overigens wel doet. Maar vooral om te laten zien dat het feit dat je een stelling niet kunt weerleggen de stelling nog niet plausibel maakt.
Dit is helemaal waar.quote:Op zondag 5 december 2010 13:18 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Kan er echt niet tegen wanneer mensen gered worden door reddingswerkers bijv. en dan god bedanken.
Stank voor dank heet zo iets, bedank liever de reddingswerker die zijn eigen leven ingezet heeft om je te helpen.
Maar nee het is allemaal gods wil...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |