Dat is dus meestal een: 2. de nest gelovige uit mijn overzicht hierboven.quote:Op maandag 6 december 2010 22:27 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Daarom zei ik er ook expres bij dat ik het niet over jullie had. Ik heb juist de indruk dat mensen als jij, Koningdavid en Ali heel serieus met het christelijk geloof bezig zijn. Ik heb het absoluut niet over Fok.
Wat ik vooral bedoel, is dat ik heel regelmatig een soort oppervlakkig christendom tegenkom, waar men niet verder komt dan "Jezus is voor onze zonden gestorven en dat moet je aannemen" en waar de 'relatie met God' niet veel meer inhoudt dan hard bidden om dat moeilijke examen toch maar te halen. De inwendige strijd die Paulus beschrijft, kennen ze niet; God is niet meer dan een fijne aanvulling op een toch al comfortabel leven, het geloof niet meer dan een vrijkaartje naar een toekomstig paradijs. De persoonlijke doorleving ontbreekt, en dat merk je ook als niet-christen meteen.
Dat is natuurlijk waar, net zo waar als dat er mannen en vrouwen zijn op deze wereld. Maar de vraag is, krijg je met zo'n comfortabel leventje wel een vrijkaartje naar het paradijs? Als je goed kijkt naar wat de rode draad is in al Paulus' brieven is het zeker niet de bedoeling dat men God op de 2e plaatst stelt maar juist op de eerste plaats. Uiteindelijk kunnen wij niet zien wat een ander beweegt, God alleen ziet het hart aan. Maar krab maar eens goed achter je oren als God in jouw leven niet meer is dan 'een fijne aanvulling aan een comfortabel leven', want in dat geval zou je dat kaartje wel eens goed mis kunnen lopen...quote:Op maandag 6 december 2010 22:27 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Daarom zei ik er ook expres bij dat ik het niet over jullie had. Ik heb juist de indruk dat mensen als jij, Koningdavid en Ali heel serieus met het christelijk geloof bezig zijn. Ik heb het absoluut niet over Fok.
Wat ik vooral bedoel, is dat ik heel regelmatig een soort oppervlakkig christendom tegenkom, waar men niet verder komt dan "Jezus is voor onze zonden gestorven en dat moet je aannemen" en waar de 'relatie met God' niet veel meer inhoudt dan hard bidden om dat moeilijke examen toch maar te halen. De inwendige strijd die Paulus beschrijft, kennen ze niet; God is niet meer dan een fijne aanvulling op een toch al comfortabel leven, het geloof niet meer dan een vrijkaartje naar een toekomstig paradijs. De persoonlijke doorleving ontbreekt, en dat merk je ook als niet-christen meteen.
Wat is het verschil tussen protestanten en katholieken?quote:Op maandag 6 december 2010 21:53 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik kan je geen definitief antwoord geven. Dat de mens hier een bepaalde tijd op aarde leeft kan wat mij betreft best Gods design zijn. De planten gingen volgens een letterlijke lezing van Genesis ook al dood door toedoen van de mens.
[..]
Ja, goede en slechte mensen. Mat 5:45: "Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen."
[..]
Ik verwerp de schrift ook niet. De paus ook niet. Het bovenstaande illustreert echter heel goed wat de moeilijkheid is. Je kunt allerlei bijbelteksten tegenover elkaar zetten. Vraag is dan: "Wat is de juiste lezing?". En op dat punt hebben de Katholieken een beter hulpmiddel dan de protestanten. De protestanten geloven dat de Heilige Geest dit duidelijk maakt, en ondertussen zijn ze (we) het op vele punten oneens. De Katholieken hebben indien gewenst iemand die een antwoord kan geven: de paus.
[..]
Ik denk dus eigenlijk dat het zo veel zin heeft om hier allerlei teksten tegenover elkaar te zetten.
Toch nog even een bijbeltekst tegenover je laatste uitspraak zetten: "Wees standvastig, broeders en zusters, en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift. " 2 Tess. 2:15. De paus, bisschop van Rome, is ook deel van die traditie, zou ik stellen als ik Katholiek was.
Ik zit inderdaad niet goed te lezen. Foutje.quote:Op maandag 6 december 2010 22:27 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Hmmz, ja dat herken ik (helaas) ook wel. De factor 'comfortabel leven' die je noemt, lijkt me inderdaad al een belangrijke invloed. Je kunt hier een prachtig leven zonder je een seconde druk te maken om God.quote:Wat ik vooral bedoel, is dat ik heel regelmatig een soort oppervlakkig christendom tegenkom, waar men niet verder komt dan "Jezus is voor onze zonden gestorven en dat moet je aannemen" en waar de 'relatie met God' niet veel meer inhoudt dan hard bidden om dat moeilijke examen toch maar te halen. De inwendige strijd die Paulus beschrijft, kennen ze niet; God is niet meer dan een fijne aanvulling op een toch al comfortabel leven, het geloof niet meer dan een vrijkaartje naar een toekomstig paradijs. De persoonlijke doorleving ontbreekt, en dat merk je ook als niet-christen meteen.
quote:Op zondag 5 december 2010 12:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik geloof. In God, in eerlijkheid, in goed en kwaad, in een objectieve waarheid, in liefde, in een hiernamaals, in het scheppingsverhaal, in de bijbel, in Jezus Christus. In engelen, gevallen engelen, demonen, de duivel, wonderen, het bovennatuurlijke. Ik geloof in de bereikbaarheid van het ultieme collectieve geluk door een transformatie van de menselijke natuur door de God van het universum welke bereikbaar is door middel van de vergeving van zonden in Jezus Christus. Ik geloof niet alleen, ik ervaar. God is niet ver weg van ons.
Een combinatie van 3 en 4, voortgekomen uit 2 of 5.quote:
Ben ik het een klein beetje mee eens, ik heb laatst kennis gemaakt met een priester, die man die zei dat hij de werkmachine van god was, ik vind dat echter wel te ver gaan, ik vind als je zo diep gelooft in God dat is gewoon een beetje eng.quote:Op vrijdag 10 december 2010 00:51 schreef ems. het volgende:
Ik zie geen reden om in een god te geloven en ik vind gelovigen altijd een beetje eng.
Nee, een klassieke protestant.quote:Op vrijdag 10 december 2010 01:38 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Een combinatie van 3 en 4, voortgekomen uit 2 of 5.
Ik vind niet dat je jezelf kan vergelijken met God. God is wonderlijk en onbegrijpbaar vandaar dat je ook niemand kan en moet overtuigen van het geloof. De mens is zelf begonnen aan de zonde en daardoor is de wereld kapot gegaan, en dat is wat je dan ook ziet als er een vliegtuig neerstort. Daar denk ik dan aan.quote:Op zondag 5 december 2010 12:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als God daadwerkelijk de schepper is van alles dan is hij toch direct verantwoordelijk voor de omstandigheden die leiden tot, zeg, een vliegtuig dat neerstort?
Stel, ik maak een zeer geavanceerde robot, en ik geef het ding "een vrije wil". En die robot besluit dan iemand te vermoorden.. dan ben ik toch ook direct verantwoordelijk voor degene die overlijdt?
Waarom zou er een doel in t leven moeten zijn?quote:Verder denk ik ook dat het niet kan zijn dat het na deze wereld zomaar stopt. Wat is dan het doel van je leven, waarom zou je dan verder willen leven?
En waarom is je doel voortplanten? Zodat er nog meer mensen komen die de aarde kapot maken. Nah, vind ik niet echt een goed doel.quote:Op donderdag 16 december 2010 00:38 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Waarom zou er een doel in t leven moeten zijn?
Onze doel is voortplanten, net als alle andere dieren.
Dat gaat het dier genaamd de mens goed af als je naar de wereldbevolking kijkt.
En wat houd je tegen?quote:Op donderdag 16 december 2010 00:42 schreef Baghdaddy het volgende:
Ik geloof in God. Praktiseer mijn geloof helaas niet alhoewel ik dat wel zou willen.
Mijn ouders hebben mij vrij opgevoed maar ik ging zelf proberen te praktiseren (denk maar aan bidden en vasten).quote:
Dan vind je het kennelijk niet belangrijk genoegquote:Op donderdag 16 december 2010 10:10 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Mijn ouders hebben mij vrij opgevoed maar ik ging zelf proberen te praktiseren (denk maar aan bidden en vasten).
Het is nooit echt gelukt, mijn leefstijl past er ook niet echt bij waardoor je het bidden bijvoorbeeld vergeet op den duur (vriendin, uitgaan).
Maar wel zo belangrijk dat ik na een tijd weer moeite doe om te praktiseren (poging tot). Ik geloof er namelijk wel in maar andere zaken leidden me af.quote:Op donderdag 16 december 2010 10:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan vind je het kennelijk niet belangrijk genoeg
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |