Link: http://www.nrc.nl/binnenl(...)d&utm_medium=twitterquote:Den Haag, 30 nov. Politieke leiders van beide partijen treuzelen, maar vanuit de achterban neemt de druk toe. Kiezers van D66 en GroenLinks voelen wel voor een fusie van de partijen, zoals onder meer blijkt uit een actie die vanmiddag begint onder de naam ‘D66+GroenLinks=’. Via een Facebookpagina en de site nieuwepartij.nl proberen D66’ers en GroenLinks-kiezers zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen om de partijen onder druk te zetten.
„Doe het nu maar gewoon”, zegt Stefan Hoevenaar, een van de initiatiefnemers. „De overeenkomsten zijn zoveel groter dan de verschillen. Bovendien zou een sociaal-liberale fusiepartij met zoveel kleine partijen de kans hebben de grootste partij te worden. Dat heeft als groot voordeel dat kiezers hun stem niet meer geven aan PvdA of VVD in de hoop één van die twee de grootste te maken.”
De initiatiefnemers hebben hun actie bewust niet gecoördineerd met de politieke leiding. Hoevenaar: „Zij die in alles afhankelijk zijn van het bestaan van hun partij, zullen pas overgaan tot een fusie als het water hun aan de lippen staat. En dat is nu niet het geval.”
Politicologen geven hun gelijk. De fusies die eerder leidden tot GroenLinks en CDA kwamen pas tot stand nadat alle betrokken partijen bij verkiezingen hadden verloren. Hoevenaar: „Die politicologische wet moet nu worden doorbroken. En dat kan alleen van onderop.”
.
Waarom toch weer zo laatdunkend?quote:
Waarom niet?quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Waarom toch weer zo laatdunkend?
quote:Kan iemand mij vertellen of #NRC nu wel of niet vierkant in een hoax is getrapt met die nieuwe partij?
He, die wou ik ook net postenquote:
Had je maar sneller moeten zijnquote:Op dinsdag 30 november 2010 19:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
He, die wou ik ook net posten
Economisch zijn ze midden hoor. Cultureel gezien zijn ze de rara voorbij.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wie wil nou nog steeds volhouden dat D66 geen linkse partij is?
Wat is er gebeurd?quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:33 schreef 08gnoT. het volgende:
Grappig. Moet zeggen dat ik de laatste tijd toch aardig naar D66 begin te neigen, terwijl ik er (nog steeds) niet over zou peinzen om GL te stemmen.
Ook economisch gezien zijn ze links. D66 pleit voor een sterke rol van de overheid in de economie. Het aanjagen van de kenniseconomie bijvoorbeeld en het werken met allerlei toezichthouders.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Economisch zijn ze midden hoor. Cultureel gezien zijn ze de rara voorbij.
Op papier vind ik de standpunten van de VVD nog steeds het best, maar tot nu toe lijkt er weinig van uit te komen. Wat er nu uitgevoerd wordt, is niet de VVD waar ik op gestemd heb.quote:
Als ze dat nu echt links maakt. Ze zijn niet echt voor nivellering. Alhoewel, een klein beetje dan. Voor de rest willen ze best wel het eea met marktwerking in de zorg, ontslagrecht, sociale zekerheid.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ook economisch gezien zijn ze links. D66 pleit voor een sterke rol van de overheid in de economie. Het aanjagen van de kenniseconomie bijvoorbeeld het werken met allerlei toezichthouders.
Die komen nog voor het eind van het kabinet. Links gaat de hervormingen amenderen en vvd en cda zullen instemmen. Wilders is het hier impliciet mee eensquote:Op dinsdag 30 november 2010 19:35 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Op papier vind ik de standpunten van de VVD nog steeds het best, maar tot nu toe lijkt er weinig van uit te komen. Wat er nu uitgevoerd wordt, is niet de VVD waar ik op gestemd heb.
Mwah, economisch is het al zo goed als een, misschien nog wat punten op het gebied van milieu waar een fundamenteel meningsverschil heerst maar niet onoverbrugbaar denk ik.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:37 schreef KomtTijd... het volgende:
Ik ben niet voor. GL en D66 zijn toch wel fundamenteel andere partijen, als je dat bij elkaar schuift krijg je zo'n CDA-boeltje dat wel veel stemmen krijgt maar eigenlijk nergens voor staat. Nee, laat ze maar blijven bestaan zoals ze zijn.
Laten dat nou juist de punten zijn waarop ik afknap bij groenlinks, en daarom D66 gestemd heb.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:38 schreef Schnappieter het volgende:
[..]
Mwah, economisch is het al zo goed als een, misschien nog wat punten op het gebied van milieu waar een fundamenteel meningsverschil heerst maar niet onoverbrugbaar denk ik.
Ikzelf ben ook een D66-stemmer, en zit eerlijk gezegd ook niet zo te wachten op die milieupunten. Maar dit betekent wel dat we veel meer kans krijgen om te regeren, en daar geef ik dan graag enkele punten voor op.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:39 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Laten dat nou juist de punten zijn waarop ik afknap bij groenlinks, en daarom D66 gestemd heb.
Voor GroenLinks überhaupt bedacht was werd D66 volgens mij juist als DE groene partij gezien.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:38 schreef Schnappieter het volgende:
[..]
Mwah, economisch is het al zo goed als een, misschien nog wat punten op het gebied van milieu waar een fundamenteel meningsverschil heerst maar niet onoverbrugbaar denk ik.
Houd er wel rekening mee dat ze bij de fusie al een aantal punten moeten laten varen, en bij de kabinetsbesprekingen dan nog een keer. Dan dan kan het zo zijn dat de punten van een voormalige partij opeens heel sterk domineren.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:40 schreef Schnappieter het volgende:
[..]
Ikzelf ben ook een D66-stemmer, en zit eerlijk gezegd ook niet zo te wachten op die milieupunten. Maar dit betekent wel dat we veel meer kans krijgen om te regeren, en daar geef ik dan graag enkele punten voor op.
Dat zal ook wel. Maar op dit moment hebben ze een paar rare voorstellen, net als de benzineprijs met een euro omhoog. Ik snap dat er bezuinigd moet worden en dat is ook een reden waarom ik in eerste instantie VVD gestemd heb, maar dit is wel kiezersbedrog aangezien ze de kilometerheffing absoluut niet door wilden laten gaan 'omdat mensen naar hun werk moeten'. Dit komt op hetzelfde neer.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die komen nog voor het eind van het kabinet. Links gaat de hervormingen amenderen en vvd en cda zullen instemmen. Wilders is het hier impliciet mee eens
Een verkiezing met wat meer aandacht voor wie de premier word en je hebt dat weer deels opgelost. Bij zo'n verkiezing krijg je automatisch een grote linkse en een grote rechtse partij aangezien links/rechts in Nederland altijd een beetje 50/50 is.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:41 schreef Holograph het volgende:
Perfect plan! Als dit doorgaat wordt de VVD/PVV/CDA altijd de grootste partij! De Groene Democraten nemen wat Zetels in van de PvdA, ze verliezen wat aan de SP (van de GroenLinks kant) waarmee ze goed zijn voor ong. 20 zetels, de PvdA voor 15 en de SP ook voor 16.
Een verdeeld links landschap
Ik kom gewoon gillend klaar bij het idee. Maar zo is links ook al verdeeld hoor, hoe erg wil jij links mangelen?quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:41 schreef Holograph het volgende:
Perfect plan! Als dit doorgaat wordt de VVD/PVV/CDA altijd de grootste partij! De Groene Democraten nemen wat Zetels in van de PvdA, ze verliezen wat aan de SP (van de GroenLinks kant) waarmee ze goed zijn voor ong. 19 zetels, de PvdA voor 15 en de SP ook voor 16.
Een verdeeld links landschap
Da's waar. Ik had mezelf al voorgenomen piratenpartij te gaan stemmen, maar nu ik zie wat een idioterie er ontstaat als je een VVD-er als premier neerzet, ga ik denk ik toch maar op een grote partij stemmen.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:40 schreef Schnappieter het volgende:
[..]
Ikzelf ben ook een D66-stemmer, en zit eerlijk gezegd ook niet zo te wachten op die milieupunten. Maar dit betekent wel dat we veel meer kans krijgen om te regeren, en daar geef ik dan graag enkele punten voor op.
Want rechts is niet verdeeld wilde je zeggenquote:Op dinsdag 30 november 2010 19:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik kom gewoon gillend klaar bij het idee. Maar zo is links ook al verdeeld hoor, hoe erg wil jij links mangelen?
quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Want rechts is niet verdeeld wilde je zeggen
Intern niet. Voor het publieke moet er natuurlijk wel wat te kiezen vallen. Het is EENHEID EENHEID EENHEID op rechtsquote:Op dinsdag 30 november 2010 19:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een stuk minder. Zeker CDA en VVD zitten meestal toch snel op één lijn. De PVV is af en toe nog recalcitrant, maar daar zal in verloop van tijd wel wat mindering in komen denk ik.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:45 schreef Hexagon het volgende:
Ik zie toch meer ideologische verschillen bij rechts dan bij links. De verdeeldheid bij links lijkt meer door de partijen dan door de ideologie te komen. Dus dat moet ooit doorbroken worden.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Intern niet. Voor het publieke moet er natuurlijk wel wat te kiezen vallen. Het is EENHEID EENHEID EENHEID op rechts
Dat is aan het regeerakkoord wel te zien jaquote:Op dinsdag 30 november 2010 19:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Intern niet. Voor het publieke moet er natuurlijk wel wat te kiezen vallen. Het is EENHEID EENHEID EENHEID op rechts
En jij brengt het nogal onbeleefd.quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is aan het regeerakkoord wel te zien ja![]()
Jij hebt echt de politieke kennis van een kleuter weet je dat
Wie regeert er nu dan?quote:Op dinsdag 30 november 2010 19:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is aan het regeerakkoord wel te zien ja![]()
Jij hebt echt de politieke kennis van een kleuter weet je dat
Wat de PVV in dat geval overbodig zal makenquote:Op dinsdag 30 november 2010 19:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Een stuk minder. Zeker CDA en VVD zitten meestal toch snel op één lijn. De PVV is af en toe nog recalcitrant, maar daar zal in verloop van tijd wel wat mindering in komen denk ik.
CDA en VVD.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |