Hoi,
Allereerst, sorry dat het een hele lap tekst is geworden, mijn vriendin en ik zitten achterin het IVF traject, vandaar dat er nogal wat te vertellen viel..

Omdat ik in het '
IVF / Vergoedingen topic' nog al een uitgesproken mening had en dat natuurlijk ook ergens vandaan komt wilde ik hier ook me maar even voorstellen.
Mijn vriendin (inmiddels vrouw en 39jr) en ik (40jr) zijn iets van 5 jaar bezig om kinderen te krijgen, eerst iets meer dan een jaar op de normale manier, toen zijn we naar het streekziekenhuis in Goes gegaan waar een aantal onderzoeken hebben plaats gevonden.
Allereerst bleek dat bij mijn vriendin een septum zat wat volgens hun eerst verwijderd moest worden en bij mij was de zaad-kwaliteit niet optimaal.
Er heeft in Goes een kijkoperatie plaatsgevonden naar het septum en het bleek te groot om het in die zelfde operatie te verwijderen.
Omdat de communicatie een beetje moeizaam verliep hebben we ons na ruim een jaar door laten verwijzen naar het UZA in Antwerpen.
In het UZA voelden wij ons zeer prettig behandeld, veel begrip maar ook medewerking gekregen aan onze ideeen over de behandelingen.
In het UZA is ook het septum met succes verwijderd en wij konden beginnen met een eerste reeks van IUI behandelingen waarbij ons werd verteld dat ze daar niet te lang door mee wilde gaan ivm met de zaadkwaliteit. Dus, 1 of 2 keer proberen, daarna overstappen op IVF.
De eerste pogingen IUI hebben altijd plaats gevonden in de natuurlijke cyclus met een spuitje pregnyl op het juiste moment om de eisprong af te dwingen zodat de IUI goed getimed zou zijn zoals dat altijd wordt gedaan.
2x heeft er IUI plaatsgevonden, 2x is het niet gelukt en werd ons voorgesteld om er mee te stoppen en over te stappen op een IVF behandeling met ICSI.
In augustus 2008 hadden wij onze eerste IVF poging en heeft mijn vriendin stimulatie gekregen met Puregon om de eicelgroei te stimuleren.
De eicellen groeide helaas langzaam waardoor met de stimulatie zo lang mogelijk is doorgegaan, toch bleek dat er niet meer dan 2 follikels aanwezig waren voor een eventuele punctie. Er is toen besloten een escape-IUI te doen, dat houdt in, geen punctie, maar gewoon IUI. Dit heeft helaas niet geleid tot een zwangerschap.
Na deze mislukte IVF poging zijn we overgestapt van het UZA naar het UZ Gent om de reden dat IVF behandelingen in Antwerpen niet vergoedt worden door de verzekering. Dit wisten wij in eerste instantie niet, bij de eerste mislukte IVF poging wisten wij dit wel, maar we wilde het toch in Antwerpen proberen omdat we ons daar erg prettig voelden.
Met enige twijfel in eerste instantie zijn we naar het UZ Gent gegaan om nieuwe IVF behandelingen op te starten, in Gent werden we echter ook zeer prettig geholpen en de communicatie is buitengewoon helder, vriendelijk en meewerkend.
Het UZ Gent is heeft een grote drukke fertiliteitsafdeling maar het loopt daar wat ons betreft echt zeer prettig.
Bij de eerste IVF behandeling werd niet Puregon gebruikt maar Menopur, dit omdat daar betere resultaten mee bekend zouden zijn (hoewel dit kan wisselen per persoon).
Er werden 6 eicellen bij de punctie te voorschijn getoverd waarvan er uiteindelijk 3 zich hebben gevormd tot embryo's waarvan 1 van top kwaliteit en 2 zeer goed.
Ik moet hier bijvertellen dat ik tot een jaar of 3 geleden ook regelmatig een blowtje (puur) heb gerookt en regelmatig een belgisch biertje dronk. Het roken van een blowtje werd me sterk ontraden door het ziekenhuis, het drinken van belgische biertjes zou geen probleem moeten zijn.
Toch is de zaadkwaliteit nadat ik 1 jaar volledig gestopt was met beide, het nemen van VM75 supplementen en verder het aanmeten van een gezonde levensstijl (die op zich al zeer gezond was met onze dagelijkse portie van ruim 2 ons biologische groente per dag), van slecht naar zeer goed veranderd, en niet tijdelijk, maar constant.
Er is besloten om 1 embryo terug te plaatsen en de andere 2 in te vriezen.
Helaas is er na TP geen zwangerschap ontstaan zodat we voor de cryo's gingen.
Omdat bij mijn vriendin het baarmoederslijmvlies standaard te dun is (dit wisten wij altijd al, maar er is eigenlijk tot dat moment nooit wat mee gedaan) is besloten op progynova toe te dienen om de cyclus op te rekken zodat het baarmoeder slijmvlies beter kon groeien.
Helaas heeft dit niet gewerkt en hebben we moeten stoppen na een relatief lange periode van progynova gebruik omdat de nieuwe cyclus zich aandiende (eicel).
Daarna is besloten om een TP te doen in de natuurlijke cyclus.
Toen het moment zover was bleken de cryos zich niet goed te hebben ontdooit, ze zijn beide stuk gegaan.
Groot verdriet en flink geschrokken natuurlijk daar hadden we niet op gerekend, we stonden al met onze jassen aan om naar Gent te rijden.
Vervolgens een nieuwe IVF poging gestart, weer met Menopur. Dit keer hadden we 10 folikkels, doch uiteindelijk 3 embryos van topkwaliteit.
Nu zijn 2 embryo's teruggeplaatst en 1 gevroren, om een lang verhaal kort te maken, zowel de 2 embryos sloegen niet aan evenals de teruggeplaatste cryo (die nu wel goed ontdooid was)
3e IVF poging (aug. dit jaar), in het kort, 5 eicellen bij punctie, 3 top embryo's, 2 terug geplaatst, 1 in de vriezer. Resultaat, embryo's slaan niet aan, niet zwanger dus.
We hebben nog 1 embryo in de vriezer.
Omdat ik al zag aankomen dat er bij het ontdooien een kans is dat dit niet goed zou gaan had ik bedacht dat het ook mogelijk moet zijn om een
TP in combinatie met een IUI te doen.
Gezien de zaadkwaliteit keer op keer goed de laatste anderhalf jaar geeft dit een extra kans op een zwangerschap, en als de TP niet doorgaat sta je niet ineens met lege handen. Het UZ Gent is het eens met dit idee en geeft hier medewerking aan.
Omdat het baarmoederslijmvlies van mijn vriendin standaard te dun is (4/5 mm) wordt menopur (150 eenheden per keer, in ons geval bij een IVF poging gebruiken we 300 eenheden per keer) gebruikt ter stimulatie van de follikels wat er tevens voor zorgt dat het baarmoeder slijmvlies dikker wordt.
Toen de grootste follikel groot genoeg was hebben we pregnyl gezet, 2 dagen later een IUI gedaan. Toen moesten we nog 3 dagen wachten op de terugplaatsing van het te ontdooien laatste embryo, dat was vorige week zondag, en die is dus niet goed ontdooid. Flink balen dus.
Maar.. we hebben nog de IUI als backup..
Een onderdeel van het plannetje is ook om de 2e cyclus te ondersteunen, bij een 1e IVF poging wordt decapeptyl gebruikt om het springen van de eicel te remmen, dit zorgt er echter voor dat er in de 2e helft ondersteuning moet plaats vinden met Utrogestan, omdat wij nu een IUI hebben gedaan konden wij de 2e helft ondesteunen met extra pregnyl.
Dit hield voor ons in, 5000 eenheden pregnyl 36 uur voor de eisprong, dan op dag 3 na eisprong 1500 eenheden pregnyl, na 6 dagen nog eens 1500 eenheden pregnyl en na 9 dagen nog eenws 1500 eenheden pregnyl.
Dit zorgt er voor dat het vrouwlijk lichaam kleine hoeveelheden zwangerschapshormoon toegedient krijgt waardoor het denkt dat het zwanger is zodat de NOD wat uitgesteld wordt waardoor innesteling meer kans krijgt.
Hoe dan ook, normaliter was gisteren de dag waarom mijn vriendin normaal gesproken ongesteld zou worden, tot nu toe hebben we nooit enig resultaat gehad van welke behandeling dan ook, dat ze nu 1 dag over tijd is is nog nooit voorgekomen en kan komen doordat ze inderdaad zwanger is, maar kan ook komen doordat er nog pregnyl van de spuitjes aanwezig is waardoor de NOD wat langer op zich laat wachten.
Hoe dan ook, het is nu dus erg spannend, mijn vriendin heeft een beetje last van haar onderrug, maar tegeijkertijd zere borsten op een manier dat ze het ook nog nooit eerder heeft gehad.
Goed. Erg spannend dus.. We hopen echt dat het lukt nu, na 5 jaar en een bepaalde leeftijd naderend, het vertrouwen is er eigenlijk niet meer, de hoop een heel klein beetje nodig en mijn vriendin is het zat.. zat zat..
Maar goed, ik zou nog wel door willen gaan, misschien nog 1 zelfbetaalde IVF poging, of anders misschien 2x nog een IUI met stimulatie, dit is minder belastend dan IVF en gezien de zaadkwaliteit op het moment en het baarmoederslijmvlies wat wel de juiste dikte bereikt door de stimulatie met menopur misschien het meest verstandige wat we kunnen doen.
Heel verhaal, maar toch, mijn vriendin schrijf ook op een forum, ik zit toevallig hier, en wilde het eigenlijk ook wel eens een keertje kwijt, en mogelijk dat de combinatie van een TP met IUI een interessante kan zijn voor andere stellen die het te spannend vinden om alleen op een TP te wachten. Ik weet niet of ze er in Nederland aan meewerken, maar in Belgie zijn ze echt heel lief en ze staan echt open voor je mening en ideeen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Urretje op 02-12-2010 12:04:15 ]