Hoe kleed ik mijn kind met (extreme) kou?!
Ongeacht of het nat of droog is buiten, is er 1 regel voor direct op je lichaam: wol. Dit geldt eigenlijk voor zowel kinderen als volwassenen. Wol isoleert even goed nat als droog. Daarom is wol perfect voor onder een skipak of gewone winterjas. Het beste is om een nauwzittende onderlaag te kiezen, ind e vorm van wollen ondergoed (shirt met lange mouwen en een legging/maillot). Al seen kind niet tegen wol kan, of als wol te duur is, dan zijn e rook synthetische alternatieven. (Hema heeft betaalbaar thermo-ondergoed voor volwassenen, vast ook voor kinderen)
Op niet hele koude dagen is het voldoende om slechts twee lagen te hebben, dus odnergoed en een trui/broek, en natuurlijk een jas. Als het echt koud is, dan is het verstandig onder de trui een extra wollen lag te doen, of een dunne fleecepully. Kijk bij fleece goed dat je wolfleece koopt of fleece met polyester. Dit weegt weinig, is erg beweeglijk, droogt snel en houdt de wamte goed vast. Gebruik het liefst geen katoen!
De buitenste laag (jas og skipak) moet wind- en waterdicht zijn om kou en vocht buiten te sluien. Maar het is ook belangrijk dat hete en ademende stof is, zodat er ook vocht naar buiten kan. Pak kinderen niet zo strak in dat ze zich niet meer kunnen bewegen, want dan is het lasting om het lichaam zelf warm te houden.
De meeste lichaamstemperatuur verlaat het lichaam via het hoofd. Daarom is ene geode muts erg belangrijk. Op koude winterdagen is het verstandig om twee lagen op het hoofd te hebben. Direkt op het hoofd is een dunne bivakmuts van wol of fleece het beste. Een wind- en waterdichte buitenste laag is extra belangrijk op natte en winderige dagen. Een muts met van die oorflappen (bij gebrek aan beter woord

) is erg handig.
Kinderen krijgen snel koude handen en voeten. Wanten zijn daarom het liefst van twee lagen met wol of fleece aan de binnenkant, en een wind- en waterdichte buitenlaag. De schoenenkeus hangt af van sneeuw en temperatuur. Ligt er van die natte sneeuw op straat, dan zijn regenlaast achtige schoenen het handigst. Met koud en droog weer zijn gevoerde schoenen met een gore-tex achtig membraan aan te bevelen. Het is aan te raden wollen sollen aan te doen, en geen katoenen. Eventueel kan je ook een wollen zooltje in de schoenen doen.
Als het kouder is dan -10 is het niet aan te raden langer buiten te zijn dan absoluut noodzakelijk. Kinderen verdragen nou eenmaal minder koude dan volwassenen. De longen zijn er niet helemaal klaar voor. (weet hier zelf geen details van, maar het klinkt logisch haha). Voel regelmatig in het kind zijn nek en handen of het nog welt e doen is. Het voordeel van meerdere dunne lagen is dat je makkelijk een lag toe kan voegen of weg kan hale nom het behaaglijker te maken.
Tenslotte is het belangrijk om niet puur naar de temperatuur te kijken maar naar de gevoelstemperatuur. Als het bijvoorbeeld -10 is, en het waait 7 m/s, dan is de luchttemperatuur -25 En als het klimaat da nook nog vchtig is, voelt het nog kouder aan. In onderstaand schema staat dat verklaard. Het is dan wel in het Noors, maar het spreekt aardig voor zich denk ik.
![729x.jpg]()
Mocht een kind een droge huid krijgen, smeer dane en crème die geen vet en water bevat.
Het is ook aan te raden een schapenvachtje (ikea) op de zitting van de kinderwagen te leggen.
Dus: wol, geen katoen, en meerdere lagen!
(dit zijn tips die algemeen gelden hier, en worden ondersteund door allerlei gezondheidsorganisaties. Ik hoop dat de zinnen een beetje lopen, als ik vertaal wordt het vaak wat krakkemikkig

)
Oh en wat betreft het aanhouden van wantjes: dat is een ramp. Het helpt vaal om eerst de wantjes aan te doen, en dan de jas. Dan zitten ze zeg maar 'vast' onder de jas. Maar ja, écht helpen doet het niet