abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89065673
Hier maar weer verder.

Deel 1: Wat is voor jou de reden om NIET te geloven.

quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 19:25 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Hij lijdt niet aan de paradox, aangezien hij transcendent is en dus verheven is boven de fysische wetten.
Kun je uitleggen wat je daar eigenlijk mee bedoelt? Een oneindige reeks van gebeurtenissen is een oneindige reeks van gebeurtenissen, "transcendent" of niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 23 november 2010 @ 20:11:38 #2
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_89065818
Over de OP: Als het niet te bewijzen is, geloof ik het niet.
pi_89065866
Het gaat er bij mij niet in dat 'daarboven' één iemand zit die alles weet en alles aanstuurt. Dan kun je net zo goed nog geloven in Sinterklaas.
pi_89066000
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:12 schreef Sosha het volgende:
Het gaat er bij mij niet in dat 'daarboven' één iemand zit die alles weet en alles aanstuurt. Dan kun je net zo goed nog geloven in Sinterklaas.
Het voordeel van dat laatste is wel dat je op den duur wordt verteld door wijzere mensen dat het Sinterklaas-verhaal onzin is.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_89066119
John 3:16 "For God so loved the world..." of Johannes 3:16 "Want alzo lief heeft God de wereld gehad.."

vrij vertaald met "God houdt van iedereen"

Ik geloof (nog) niet (meer) en het hoeft ook niet.
Think about a woman. Doesn't know you're thinking about her. Doesn't care you're thinking about her. Makes you think about her even more.
  dinsdag 23 november 2010 @ 20:18:22 #6
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89066125
Heb deel 1 geloof ik gemist :(
pi_89066236
-edit Doe nog es een poging, maar dan inhoudelijk.

[ Bericht 88% gewijzigd door Haushofer op 24-11-2010 09:50:08 ]
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_89066360
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:12 schreef Sosha het volgende:
Ik geloof niet in een God maar als ik me iets moest voorstellen zou het geen persoon zijn. Wat het dan wel is weet ik niet.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_89066436
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:11 schreef PiRANiA het volgende:
Hier kan ik me wel in vinden. Overigens vind ik het nutteloos om mijn tijd te verspillen aan het aanbidden van een God die dus waarschijnlijk niet bestaat terwijl ik in die tijd zoveel nuttigere dingen kan doen en veel meer plezier in m'n leven kan hebben.
Flesje bier
  dinsdag 23 november 2010 @ 20:25:11 #10
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_89066493
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:24 schreef Gezicht het volgende:

[..]

Hier kan ik me wel in vinden. Overigens vind ik het nutteloos om mijn tijd te verspillen aan het aanbidden van een God die dus waarschijnlijk niet bestaat terwijl ik in die tijd zoveel nuttigere dingen kan doen en veel meer plezier in m'n leven kan hebben.
Exact _O_

Uitbreiding op mijn fipo: http://kexx.net/u/img1727.png

[ Bericht 7% gewijzigd door PiRANiA op 23-11-2010 20:34:39 ]
pi_89066581
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:11 schreef PiRANiA het volgende:
Bewijs is natuurlijk ook maar een abstract begrip.
pi_89066869
De reden waarom ik niet geloof is omdat ik een te hoog IQ heb.
pi_89066936
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:32 schreef Lightning_NL het volgende:
Had Francis Collins ook maar zo'n hoog IQ als jij, dan zou hij vast ongelovig zijn.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
  dinsdag 23 november 2010 @ 20:34:01 #14
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_89066976
ik geloof dat ik beter af ben zonder

daarom geloof ik niet
TOT: Als moderator kijk je goed naar de users: heb je te maken met een troll, een kutkloon of een racist?
Iemand die zeker NIET in dit rijtje hoort is DeBassist! :D
naatje_1: DeBassist, die ken je wel met een hoofdletter B en een harde L
  dinsdag 23 november 2010 @ 20:38:01 #15
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_89067176
Stel dat God (of een variant daarop, als Allah) bestaat, dan zou hij / zij / het verantwoordelijk zijn voor alles; het is God's onnavolgbaar plan, edelachtbare, en dus ben ik niet verantwoordelijk. Het zelfde geldt voor natuurrampen, psychopaten (slachtoffers van) etcetera, om van alle religieuze mentaal minder stabielen (kinderveerkrachtende priesters die door DE KERK beschermd worden) nog maar te zwijgen.

Bovendien, als IK God was, dan zou ik liever een kritisch aanhanger hebben (die dus overtuigd aanhanger is) dan een no brain kwezel die alleen uit angst doet wat 'ie denkt dat Mijn plan is. Dat is dan ook de reden dat ik niet geloof; als er een almachtig wezen zou zijn zou die dit soort dingen in Het's naam nooit toestaan....

Oh en dan natuurlijk nog de vraag; als God 'alles' heeft geschapen, wie heeft God dan geschapen? En wie de schepper van God? (Its turtles all the way down, en Goden all the way up).
pi_89067263
Als je de bijbel leest dan krijg je eigenlijk ook wel de indruk dat God niet direct een persoon is. Maar dat het als metafoor is bedoeld.
  dinsdag 23 november 2010 @ 20:42:54 #17
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89067409
Een scheppende god zoals god, allah of jaweh 3 x hetzelfde. Is vrijwel uit te sluiten. En de boeken waarop die persoon gebaseerd is zijn aantoonbaar bij elkaar geraapte gekopieerde en verzamelde sages.

In dit geval geldt, de mens schiep god naar zijn evenbeeld. Als man want hij heeft ook een vrouw gehad.

Het enige wat niet uit te sluiten valt is het hindoeïstisch principe van een dromende god.
Een god die zich zo verveelt dat hij maar gaat dromen en omdat ie god is droomt ie maar meteen het hele universum met alle mensen er in. Een god die geen flauw idee heeft hoe hij het doet maar hij doet het wel, zoals wij ademen of onze arm bewegen of lopen. Je denkt niet ik moet die 30 spieren aanspannen en ontspannen etc als je loopt. Nee je loopt. Volgens dat principe droomt die god het universum. bepaalde stromingen hindoes moeten echt vreselijk lachen om christenen: "Daar heb je een manifestatie van god in zijn droom die denkt dat hij geen god is maar dat god buiten zichzelf is".

Dat is een interessante hypothese.
Omdat deze niet uitgevlakt kan worden door onze evolutieleer, big bang theorie en alles wat we weten.
pi_89067497
Ik geloof niet omdat ik erachter ben gekomen dat het niet overtuigend te bewijzen is en ik heb geen zin om tijd en energie te verspillen aan iets wat niet waar is en mij ondertussen probeert te beperken in m'n leven.
  dinsdag 23 november 2010 @ 20:51:42 #19
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89067833
Ik geloof niet in zeus,
niet in baal,
niet in Ra,
niet in Osiris,
niet in Isis
niet in Jawel,
niet in Brahmaan,
niet in Apollo,
niet in Diana,
niet in Freya,
niet in Ashera,
niet in Allah,
niet in Jezus,
niet in het vlieggend spagetti monster,
niet in Krishna etc etc etc.

Ik geloof maar in één god minder dan de meeste gelovigen.
Van al die andere goden zeggen gelovigen ook dat het onzin is.
pi_89067959
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:34 schreef DeBassist het volgende:
ik geloof dat ik beter af ben zonder

daarom geloof ik niet
Hier ben ik het ook helemaal mee eens. Stel je eens voor er zou geen geloof zijn in de wereld. Dan... Moet ik dit nu echt nog gaan uitleggen?
Flesje bier
  dinsdag 23 november 2010 @ 21:01:55 #21
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89068367
Interessant feit is, dat wij atheïsten (als ik zo alle posts in dit topic eens bekijk ;) ) sterk maar dan ook heel sterk in de minderheid zijn op deze wereld.

Meer dan 90% van de mensen is gelovig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Daniel1976 op 24-11-2010 00:17:26 ]
pi_89068559
Ik kan het niet.

Ik ben agnost, maar soms kan ik religieuze rituelen bij uitvaarten en huwelijken enzo wel waarderen, het culturele aspect dus. Echter, iedere keer als ik me verdiep in de dogma's en verhalen achter georganiseerde religies kan ik het niet serieus nemen. Ik snap de behoefte wel, en de troost die het kan bieden, maar daar heb je niets aan als je jezelf bewust voor de gek houdt.

Ik geloof al niet meer sinds mijn tiende ofzo, en heb toen ook bewust besloten niet het Vormsel (RK) te doen. Aan de andere kant, ik ben niet volkomen a-spiritueel en mijn minachting voor zelf-verklaard gelovigen is de laatste jaren nogal genuanceerd.

Het Christendom is voor mij zelfs een wezenlijk onderdeel van onze cultuur net als voor-Christelijke Germaanse mythes en gebruiken die nog steeds te herkennen zijn. De Islam beschouw ik aan de andere kant als een bedreiging voor onze cultuur. Evenals het militant atheisme van extreem-links. Ik voel dus wel een zekere verwantschap met de Katholieke/Christelijke levensbeschouwing, ondanks dat ik niet de religie deel.
pi_89068738
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:54 schreef Gezicht het volgende:

[..]

Hier ben ik het ook helemaal mee eens. Stel je eens voor er zou geen geloof zijn in de wereld. Dan... Moet ik dit nu echt nog gaan uitleggen?
Nogal kortzichtig, kijk naar atheïstische experimenten als de USSR of Nazi-Duitsland.
  dinsdag 23 november 2010 @ 21:09:54 #24
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89068808
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 21:08 schreef Woodsman het volgende:

[..]

Nogal kortzichtig, kijk naar atheïstische experimenten als de USSR of Nazi-Duitsland.
Duitsland was christelijk gedurende WOII.
Hitler was christelijk of hij deed zich tenminste altijd voor als christelijk.

Voor de details hierover wil ik je verwijzen naar: http://www.freethinker.nl(...)tent&task=view&id=44
pi_89069034
quote:

[..]

Dat moet je zeker uitleggen ja. En ook gelijk definiëren wat je met 'geloof' bedoelt.
pi_89069191
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 21:09 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Duitsland was christelijk gedurende WOII.
Hitler was christelijk of hij deed zich tenminste altijd voor als christelijk.

Voor de details hierover wil ik je verwijzen naar: http://www.freethinker.nl(...)tent&task=view&id=44
Als je je echt daarin verdiept hebt, weet je dat er nog steeds veel discussie is over wat Hitler nou wel of niet geloofde, zeker privé.
pi_89069593
ik geloof wel
ik ben pastafarian
bekijk het geloof op http://pastafari.hyves.nl/
pi_89070179
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:51 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik geloof niet in zeus,
niet in baal,
niet in Ra,
niet in Osiris,
niet in Isis
niet in Jawel,
niet in Brahmaan,
niet in Apollo,
niet in Diana,
niet in Freya,
niet in Ashera,
niet in Allah,
niet in Jezus,

Ok, Richard.
  dinsdag 23 november 2010 @ 21:46:01 #29
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89071106
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 21:31 schreef Lo-Fi het volgende:
Ok, Richard.
:D

Hij legt het gewoon zo helder uit ;) Overigens is hij lang niet de enige die ik over deze onderwerpen heb verslonden. Ben gefascineerd door religie, ethiek en moraal.

Hoewel ik nu ook weer een boek van hem aan het lezen ben :@
"The Ancestor's Tale".
pi_89071529
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 21:46 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

:D

Hij legt het gewoon zo helder uit ;) Overigens is hij lang niet de enige die ik over deze onderwerpen heb verslonden. Ben gefascineerd door religie, ethiek en moraal.

Hoewel ik nu ook weer een boek van hem aan het lezen ben :@
"The Ancestor's Tale".
Ah, maar die gaat meen ik weer wel over zijn "area of expertise". Hoewel ik zijn mening over religie ook kan waarderen denk ik niet dat dat nou zijn sterkste kant is. Daarvoor heb ik toch liever Christopher Hitchens, Daniel Dennett, of - een veel te onbekende Nederlander - Herman Philipse.
pi_89075095
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:39 schreef Adames het volgende:

Als je de bijbel leest dan krijg je eigenlijk ook wel de indruk dat God niet direct een persoon is. Maar dat het als metafoor is bedoeld.
Die indruk krijg ik eigenlijk niet; kan een metafoor liefhebben, haten, belonen, straffen, vergeven en oordelen?

Op basis van welke teksten kom je dan tot deze conclusie?
pi_89075217
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 21:08 schreef Woodsman het volgende:

[..]

Geen van beide werden gedreven door atheisme op zich. Atheisme is geen ideologie en er vloeien ook geen ideologieen uit voort. Sommige staten staan niet overdreven vriendelijk tegenover concurrende ideologieen, maar dat betekent niet noodzakelijk dat ze gedreven worden door atheisme.
  dinsdag 23 november 2010 @ 23:40:40 #33
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89077675
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 21:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ah, maar die gaat meen ik weer wel over zijn "area of expertise". Hoewel ik zijn mening over religie ook kan waarderen denk ik niet dat dat nou zijn sterkste kant is. Daarvoor heb ik toch liever Christopher Hitchens, Daniel Dennett, of - een veel te onbekende Nederlander - Herman Philipse.
Ik ben persoonlijk enorme fan van Etienne Vermeersch.
(http://www.etiennevermeersch.be/node/50/%22) Opgedaan tijdens de periode dat ik in belgie
woonde. Vriend van mij heeft college van hem gehad.
http://www.youtube.com/re(...)enne+vermeersch&aq=0
Maar Christopher Hitchens heb ik ook verslonden.

o, ik kan je ook nog www.freethinker.nl aanbevelen.

Die andere 2 die jij noemde daar zal ik induiken. Nieuwe leesstof altijd welkom.

[ Bericht 4% gewijzigd door Daniel1976 op 23-11-2010 23:48:19 ]
  dinsdag 23 november 2010 @ 23:42:47 #34
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_89077777
Omdat het zo duidelijk door mensen bedacht is.
pi_89078124
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 22:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Geen van beide werden gedreven door atheisme op zich. Atheisme is geen ideologie en er vloeien ook geen ideologieen uit voort. Sommige staten staan niet overdreven vriendelijk tegenover concurrende ideologieen, maar dat betekent niet noodzakelijk dat ze gedreven worden door atheisme.
Dat was mijn punt dan ook niet. Gezicht suggereerde met zijn "stel je dat..." dat er zonder geloof ineens geen ellende en geweld meer zou zijn, maar dat is natuurlijk onzin, zoals die voorbeelden aangeven. Mensen vinden altijd wel redenen om elkaar af te maken.
pi_89078236
quote:
Ik geloof niet in zeus,
niet in baal,
niet in Ra,
niet in Osiris,
niet in Isis
niet in Jawel,
niet in Brahmaan,
niet in Apollo,
niet in Diana,
niet in Freya,
niet in Ashera,
niet in Allah,
niet in Jezus,

Dat laatste suggereert overigens dat de meeste geloven monotheïstisch zijn, en dat lijkt me wat overdreven. Alleen Christendom en Islam eigenlijk, en Jodendom, maar dat heeft maar 14 miljoen volgelingen. Er zijn bijvoorbeeld honderden miljoenen hindoes en taoisten die in meerdere goden geloven.
pi_89079040
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 23:52 schreef Woodsman het volgende:

[..]

Dat laatste suggereert overigens dat de meeste geloven monotheïstisch zijn, en dat lijkt me wat overdreven. Alleen Christendom en Islam eigenlijk, en Jodendom, maar dat heeft maar 14 miljoen volgelingen. Er zijn bijvoorbeeld honderden miljoenen hindoes en taoisten die in meerdere goden geloven.
En dan toch geldt hetzelfde principe, namelijk dat die gekke hindoes het bestaan van het overgrote deel van de goden ontkennen en op geen enkele manier aannemelijk kunnen maken dat zij het wél goed zien.
  woensdag 24 november 2010 @ 00:14:54 #38
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89079160
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 00:11 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

En dan toch geldt hetzelfde principe, namelijk dat die gekke hindoes het bestaan van het overgrote deel van de goden ontkennen en op geen enkele manier aannemelijk kunnen maken dat zij het wél goed zien.
juist
pi_89079246
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 23:40 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

(http://www.etiennevermeersch.be/node/50/%22) Opgedaan tijdens de periode dat ik in belgie

Die andere 2 die jij noemde daar zal ik induiken. Nieuwe leesstof altijd welkom.
Dank voor de tips ook. :) Van Herman Philipse zijn nogal wat erg goeie luisterboeken verschenen. Deel ervan is op torrent te vinden.
  woensdag 24 november 2010 @ 00:21:19 #40
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89079415
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 00:17 schreef Molurus het volgende:
Dank voor de tips ook. :) Van Herman Philipse zijn nogal wat erg goeie luisterboeken verschenen. Deel ervan is op torrent te vinden.
ik heb ze al binnen :@
ik lees bijna nooit meer ik luister alles
pi_89084390
quote:

[..]

Het idee dat er zonder geloof minder conflicten zijn is ten eerste onzinnig aangezien mensen religieuze dieren zijn, en ten tweede getuigt het in mijn ogen van een hopeloos naief mensbeeld.

Het is zoiets als zeggen dat als de AK-47 niet was uitgevonden er veel minder doden waren gevallen in de geschiedenis.
pi_89087640
De zucht naar het bewijs van het (niet-)bestaan van God -van zowel gelovigen als atheïsten- komt op mij over als nogal gedateerd. Het gaat er niet om of God nu wel of niet als een transcendente entiteit bestaat maar om de betekenis van God voor onze menselijke werkelijkheid. In die zin kan ik zelfs als atheïst best wel uit de voeten met God.
'That Rollo Greb is the greatest, most wonderful of all. (...) Man, he's the end! You see, if you go like him all the time you'll finally get it.' 'Get what?' 'IT! IT!''
Jack Kerouac, On the Road
pi_89088062
quote:

[..]

Dit vind ik dus net zoiets als religieuzen die wanhopig bevestiging zoeken voor hun levensbeschouwing, maar goed.
pi_89099027
Omdat ik de moraliteit die de welbekende goden er op na houden niet correct vind. Ook al zouden ze bestaan... ik zou ze moeilijk kunnen aanbidden, laat staan liefhebben.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_89101035
quote:

[..]

Ik heb net wat video's gekeken van deze meneer Vermeesch maar ik vind hem vreemd genoeg niet zo overtuigend als bijvoorbeeld Herman Philipse. Zal zometeen er nog wat verder induiken.
  woensdag 24 november 2010 @ 18:16:49 #46
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89103620
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 17:06 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ik heb net wat video's gekeken van deze meneer Vermeesch maar ik vind hem vreemd genoeg niet zo overtuigend als bijvoorbeeld Herman Philipse. Zal zometeen er nog wat verder induiken.
Ik heb hem hoog staan. Op Youtube staat helaas niet zoveel van hem.
Je kunt het beste op zoek naar geschreven werk. Er staat nogal wat op www.skepp.be www.skepsis.nl
en www.freethinker.nl.

Zijn specialiteit is dan vooral weer de moraal en ethiek van het christendom.
pi_89104387
Ook maar even een debat met Herman Philipse gepost:

Het grote F&L video topic

:)
pi_89104840
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 18:38 schreef Molurus het volgende:
Ook maar even een debat met Herman Philipse gepost:

Het grote F&L video topic

:)
Nice. Vannacht of morgen maar eens bekijken.
pi_89105400
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 18:16 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik heb hem hoog staan. Op Youtube staat helaas niet zoveel van hem.
Je kunt het beste op zoek naar geschreven werk. Er staat nogal wat op www.skepp.be www.skepsis.nl
en www.freethinker.nl.

Zijn specialiteit is dan vooral weer de moraal en ethiek van het christendom.
Hmm, ben nu bezig met m'n bachelorscriptie en heb toevallig een paar argumenten van 'm gevonden in een cultuurfilosofisch essay die toch wel erg zinnig waren, en zodoende ook heb ingevoegd. Dus alsnog dank. :)

Hij heeft overigens ook wel een grappige hypothese over hoe religie ontstaan is:

quote:
Mijn hypothese hierover is de volgende. In de loop van het eerste millennium v.C. werd men in veel culturen geconfronteerd met de vraag hoe ethische regels, vooral als ze een zekere onbaatzuchtigheid vragen, een fundament kunnen vinden. In die culturen (in Egypte, Mesopotamië, Indië, China...) was een rechtssysteem ontwikkeld met straffen voor degenen die zich niet aan de wetten hielden. Maar mensen die louter ethische normen overtraden, of die aan een gerechtelijke vervolging ontsnapten, konden zich vaak uitstekend in de maatschappij handhaven, terwijl deugdzame mensen soms zeer ongelukkig waren. Zo ontstond het probleem van het geluk van de boze en het ongeluk van de goede mensen, dat onder meer centraal staat in het boek Job.
Bron

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2010 19:15:35 ]
pi_89105520
Omdat ik nog nooit één reden ben tegengekomen om wel te geloven. Al helemaal niet in de zogenaamde heilige boeken die vol staan met kul.
Conscience do cost.
  woensdag 24 november 2010 @ 19:43:45 #51
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89107347
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 19:01 schreef Friek_ het volgende:

Hij heeft overigens ook wel een grappige hypothese over hoe religie ontstaan is:

[..]

Bron
Ik denk daarover net niets anders, maar wel zo iets.
Ik ga er vanuit dat religie de basis is voor macht. Je kunt wel zeggen dat je de leider bent van een stam maar waarom niet ieder ander? of iets democratisch? En daar heb je god nodig. Zo kun je de mensen uitleggen dat jij door god gekozen bent om deze club te leiden.
Zoals Beatrix ook koningin is bij de gratie gods...
pi_89109310
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 21:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Interessant feit is, dat wij atheïsten (als ik zo alle posts in dit topic eens bekijk ;) ) sterk maar dan ook heel sterk in de minderheid zijn op deze wereld.

Meer dan 90% van de mensen is gelovig.
Dat komt omdat wij hier gemiddeld jong, vrij, redelijk gelukkig, welvarend en hoog opgeleid zijn. Al deze 5 factoren hebben er invloed op.

oudere mensen zijn vaker gelovig, dat kan met angst voor de naderende dood te maken hebben of met traditie

onvrije mensen zijn vaker gelovig, omdat geloof hoop en troost kan bieden

ongelukkige mensen idem dito

armoe... same..

laag opgeleid, omdat je dan niet zo goed weet hoe de wereld in elkaar steekt, en er dus meer magie is in je beleving.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_89110173
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 20:32 schreef Lightning_NL het volgende:
Er is een correlatie tussen niet-geloven en hoogte van IQ, gemeten over de bevolking van landen als geheel, zie dit plaatje op wikipedia.

Vanzelfsprekend betekent een correlatie tussen 2 dingen niet meteen oorzaak-gevolg relatie tussen die 2, welke kant op dan ook. Er kan ook een derde, achterliggende, factor zijn die beide veroorzaakt.
pi_89110667
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:23 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

oudere mensen zijn vaker gelovig, dat kan met angst voor de naderende dood te maken hebben of met traditie

Ik denk ook dat de moderne massa-media en -communicatie, en de onderwijsplicht een belangrijke rol spelen in het afnemen van bijgeloof. Vroeger kwamen veel mensen simpelweg nooit in contact met het concept "goden bestaan niet". Gecombineerd met weinig opleiding en dus weinig begrip van de natuur en de wereld, en het is niet raar dat ze de religie van hun ouders, familie en gemeenschap zelf overnamen en voortzetten.
pi_89119556
als je biervulkanen en stripperfabrieken in je hemel wilt moet je lid worden van de kerk van de vliegende spaghettimonster
http://pastafari.hyves.nl/
pi_89120734
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 20:38 schreef scalefactor het volgende:

[..]

Er is een correlatie tussen niet-geloven en hoogte van IQ, gemeten over de bevolking van landen als geheel, zie dit plaatje op wikipedia.

Vanzelfsprekend betekent een correlatie tussen 2 dingen niet meteen oorzaak-gevolg relatie tussen die 2, welke kant op dan ook. Er kan ook een derde, achterliggende, factor zijn die beide veroorzaakt.
Waarom gaat dat plaatje maar tot 110? :? Dat is maar net iets hoger dan vmbo toch..?
pi_89138800
quote:
Ik geloof niet in zeus,
niet in baal,
niet in Ra,
niet in Osiris,
niet in Isis
niet in Jawel,
niet in Brahmaan,
niet in Apollo,
niet in Diana,
niet in Freya,
niet in Ashera,
niet in Allah,
niet in Jezus,

Ik vind dit nooit zo'n sterk argument om aan te geven waarom je helemaal niet in een god gelooft.
Het suggereert dat al deze goden los van elkaar kunnen bestaan of niet. De gelovige gelooft juist dat er zoiets is als een godenrijk waar 1 of meer goden huizen. Hoe die dan precies heten of wat verder hun eigenschappen daar verschilt men van mening over.
In zekere zin gelooft een Christen niet dat Allah niet bestaat, maar dat wat anderen Allah noemen eigenlijk God of Jezus heet en andere eigenschappen heeft dan die aan Allah worden toegedicht.
Dus als hij zegt: "ik geloof niet in Allah en niet in de Griekse goden, maar wel in Jezus." zegt hij eigenlijk ik geloof niet dat God zo is als beschreven door de islam of dat het godenrijk is zoals beschreven door de oud Griekse mythologie maar zoals beschreven door het christendom.
pi_89139080
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 19:01 schreef Friek_ het volgende:

[..]

[..]

Bron
Vrij logisch ook natuurlijk. Als ik jou zou zeggen dat je niet mag stelen omdat je anders straf krijgt, dan zorg je ervoor dat ik je niet kan betrappen. Als ik zou zeggen dat het 'wordt gezien' en je je straf krijgt als je dood bent, dan ben je eerder geneigd om te luisteren.
Wat dat betreft was Mozes een zeer geleerd iemand, hij heeft in de hoogtijdagen van Egypte daar als prins gestudeerd, maar keerde zich verder af van hun regels. Hij wist beter hoe je een land moest leiden.
Ook andere regels zijn slim gedaan. Er wordt wel geofferd aan god in joden en christendom, echter de enige reden is dat als Mozes of Jezus dat zou verbieden, de mensen wel aan andere goden zouden offeren (met vaak ergere rituelen).
Voor de mensen die zo anti-christen zijn, ik zou zeggen, verdiep je eens er in. Het waren wijze mannen die goed doorhadden hoe je rust creëert.
  donderdag 25 november 2010 @ 16:27:44 #59
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_89140137
Het probleem van religie is juist dat het zo duidelijk is dat het allemaal bedacht is om mensen koest te houden. Echte rust creëer je natuurlijk ook niet met leugens.
pi_89140339
quote:
14s.gif Op donderdag 25 november 2010 16:27 schreef Tijn het volgende:
Het probleem van religie is juist dat het zo duidelijk is dat het allemaal bedacht is om mensen koest te houden. Echte rust creëer je natuurlijk ook niet met leugens.
Oh nee? Wat zou volgens jou dan een goed systeem zijn om rust te creëren in een tijd waar de natuurwetenschappen nog op een laag pitje stonden, mensen graag een antwoord hadden op de belangrijke levensvragen en bovendien veel misdaden onbestraft konden worden gedaan.
Het is geen toeval dat in de gehele historie de landen met de meest georganiseerde religie ook het machtigst was. Kijk naar Egypte, Babylonië, Griekenland, Italië, tijd van de Christelijke middeleeuwen, de Arabieren, nu de VS.

Afrika doet nergens mee, alleen Noord-Afrika was met Egypte en Tunesië nogal invloedrijk.
  donderdag 25 november 2010 @ 16:35:34 #61
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_89140484
Ik heb het niet over vroeger, ik heb het over nu. 2000 jaar geleden was religie wellicht een goed idee om een leefbare maatschappij te creëren. Maar er nu nog waarde aan hechten of zelfs in geloven (!) is imho een beetje... achterhaald.
pi_89176666
Ik vraag me echt af of al die christenen de bijbel echt gelezen hebben. Het oude testament is één grote verkrachting en opoffering van kinderen. Homoseksuelen moeten gestenigd worden. En het is ook gewoon onlogisch. Als God zou bestaan, is het echt een klootzak. Het is gewoon een sprookjesboek.
pi_89178364
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 13:30 schreef boterzonderham het volgende:
Ik vraag me echt af of al die christenen de bijbel echt gelezen hebben. Het oude testament is één grote verkrachting en opoffering van kinderen. Homoseksuelen moeten gestenigd worden. En het is ook gewoon onlogisch. Als God zou bestaan, is het echt een klootzak. Het is gewoon een sprookjesboek.
Volgens mij heb je zelf het OT niet gelezen. Dergelijke zaken staan er inderdaad in, maar het is veel meer dan dat.
  vrijdag 26 november 2010 @ 14:14:11 #64
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89178451
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 14:11 schreef Woodsman het volgende:
Volgens mij heb je zelf het OT niet gelezen. Dergelijke zaken staan er inderdaad in, maar het is veel meer dan dat.
Niet zo heel veel meer dan dat. Ik zou terug gaan naar de zondagsschool als ik jou was.
  vrijdag 26 november 2010 @ 14:15:04 #65
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89178489
quote:
Ik heb al eens ergens geroepen: "En de mens schiep god naar zijn evenbeeld".
pi_89187012
alcohol bier tieten en drugs
pi_89217611
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 14:14 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Niet zo heel veel meer dan dat. Ik zou terug gaan naar de zondagsschool als ik jou was.
Ik heb toevallig de hele Bijbel in de laatste twee jaar herlezen, uit literaire interesse overigens. Dus dan moet ik ook aan jou vragen, heb jij het OT wel gelezen?

Je verslindt graag al die boeken van beroemde atheïsten, ik kan dan wel aanraden om ook de Bijbel te proberen zodat je beter weet waar ze het over hebben.
  zaterdag 27 november 2010 @ 11:27:18 #68
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89219003
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 10:29 schreef Woodsman het volgende:

[..]

Ik heb toevallig de hele Bijbel in de laatste twee jaar herlezen, uit literaire interesse overigens. Dus dan moet ik ook aan jou vragen, heb jij het OT wel gelezen?

Je verslindt graag al die boeken van beroemde atheïsten, ik kan dan wel aanraden om ook de Bijbel te proberen zodat je beter weet waar ze het over hebben.
Ik heb nu helaas niet zoveel tijd, maar ik kom hier vandaag nog uitgebreid op terug.
pi_89219267
quote:
Ik vraag me echt af of al die christenen de bijbel echt gelezen hebben. Het oude testament is één grote verkrachting en opoffering van kinderen.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_89220443
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 14:15 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik heb al eens ergens geroepen: "En de mens schiep god naar zijn evenbeeld".
Ach, fantastisch, daar mag je wel trots op zijn, op zo'n zelfbedachte quote. :')

quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:27 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik heb nu helaas niet zoveel tijd, maar ik kom hier vandaag nog uitgebreid op terug.
Tja, sommige mensen gunnen zich geen tijd om een bijbel in een fatsoenlijke vertaling (voetnoten met verwijzingen naar historie en dergelijke) te lezen.

Ze gaan er van uit dat de bijbel eigendom is van hun kerk van vroeger waar ze nu een hekel aan hebben. :')
Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
88.888.888
  zaterdag 27 november 2010 @ 12:45:11 #71
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89221218
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 12:20 schreef Quarant het volgende:

[..]

Ach, fantastisch, daar mag je wel trots op zijn, op zo'n zelfbedachte quote. :')
Eerder een ongelooflijk cliché, maar daardoor niet minder waar.
De god uit de bijbel heeft eerder menselijke trekjes dan goddelijke.
quote:
Tja, sommige mensen gunnen zich geen tijd om een bijbel in een fatsoenlijke vertaling (voetnoten met verwijzingen naar historie en dergelijke) te lezen.
Ze gaan er van uit dat de bijbel eigendom is van hun kerk van vroeger waar ze nu een hekel aan hebben. :')
Ach ik kan alvast beginnen met te vragen welk nieuwe testament je nu eigenlijk bedoelt
http://nl.wikipedia.org/w(...)het_Nieuwe_Testament
En vanuit welk oogpunt jij de mensen die het hebben samengesteld het gezag geeft om dat te doen. Vergeet niet dat we het hier hebben over een boek van een onfeilbare god. Wanneer zijn boek -ook al is het 1 letter- niet perfect is, dan kun je al gaan twijfelen aan het hele verhaal.
Hetgeen waar ik me tijd voor gun is om even de moraal en ethiek van het nieuwe testament op een rijtje te zetten. Ik neem aan dat je een inhoudelijk antwoord wil?
pi_89221497
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 12:45 schreef Daniel1976 het volgende:

Wanneer zijn boek -ook al is het 1 letter- niet perfect is, dan kun je al gaan twijfelen aan het hele verhaal.
Hetgeen waar ik me tijd voor gun is om even de moraal en ethiek van het nieuwe testament op een rijtje te zetten. Ik neem aan dat je een inhoudelijk antwoord wil?

Ik zou zeggen, ontdek in de evangeliën eens die moraal en ethiek. :)
Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
88.888.888
pi_89221804
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 12:45 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ach ik kan alvast beginnen met te vragen welk nieuwe testament je nu eigenlijk bedoelt
http://nl.wikipedia.org/w(...)het_Nieuwe_Testament
En vanuit welk oogpunt jij de mensen die het hebben samengesteld het gezag geeft om dat te doen. Vergeet niet dat we het hier hebben over een boek van een onfeilbare god. Wanneer zijn boek -ook al is het 1 letter- niet perfect is, dan kun je al gaan twijfelen aan het hele verhaal.

Ik vind dit wel een belangrijk punt. Iets wat je te weinig hoort. Van een perfecte God mag je perfectie verwachten. Als je dan de perfectie niet terugziet mag je absoluut twijfelen aan God en de dingen die hij zegt. En als je de Bijbel leest.. maar ook gewoon in de wereld om je heen kijkt zie je alles behalve perfectie. Een goede reden om niet te geloven.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_89224594
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 13:05 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Ik vind dit wel een belangrijk punt. Iets wat je te weinig hoort. Van een perfecte God mag je perfectie verwachten. Als je dan de perfectie niet terugziet mag je absoluut twijfelen aan God en de dingen die hij zegt. En als je de Bijbel leest.. maar ook gewoon in de wereld om je heen kijkt zie je alles behalve perfectie. Een goede reden om niet te geloven.
Tenzij God het verder ook allemaal niet zoveel interesseert en het aardig vind om toe te kijken wat wij er allemaal van maken. Maar in dat geval lijkt het voor de hand te liggen om er van uit dat hij er verder weinig consequenties aan zal verbinden.
  † In Memoriam † zaterdag 27 november 2010 @ 15:48:15 #75
230491 Zith
pls tip
pi_89226424
Mijn redenen:

-Ben redelijk rationeel ingestelt, moet uitleg hebben waarom iets werkt,
-Waarom zou 'God' de juiste zijn, en niet een van de duizende andere goden?
-Er woont geen grote chocolade teddybeer in de zon, dat accepteert iedereen wel, waarom zou het dan wel waarschijnlijker zijn dat er een grote almachtige geest is?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  zaterdag 27 november 2010 @ 16:57:51 #76
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89228262
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 13:05 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ja ik zou 1 onfeilbaar boek verwachten en niet een hoop verschillende geloven, dat botst ook al.
Buiten dan nog de contradictie tussen vrije wil en een boek mee geven met absolute leefregels die voor geen mens na te leven zijn.
pi_89229581
Want het is allemaal gebakken lucht. Daarnaast maken de mainstream geloven je het leven alleen maar zuurder. Allemaal rotbeperkingen.
pi_89230213
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 17:35 schreef bramhim250 het volgende:
Want het is allemaal gebakken lucht. Daarnaast maken de mainstream geloven je het leven alleen maar zuurder. Allemaal rotbeperkingen.
Om evenwicht te vinden moeten we onszelf soms beperkingen opleggen. Helaas voegen de Abrahamistische geloven daar weinig aan toe; ze stimuleren slechts hypocrisie.
  zaterdag 27 november 2010 @ 18:00:26 #79
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89230473
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 12:20 schreef Quarant het volgende:
Zo, ik zou hier nog even op terug komen.

quote:
Was Jezus Vredelievend en Barmhartig?

De geboorte van Jezus werd aangekondigd met vrede op aarde, ondanks dat zei Jezus, "Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.." (Mattheus 10:34) "en die geen heeft, die verkope zijn kleed, en kope een zwaard. (Lukas 22:36) "Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood." (Lukas 19:27. In een gelijkenis, maar niet afkeurend gesproken.)

Het verbranden van ongelovigen gedurende de tijd van de Inquisitie was gebaseerd op de woorden van Jezus " Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand." (Johannes 15:6)

Jezus keek naar zijn critici "met toorn" (Markus 3:5), en viel kooplui aan met een zweep (Johannes 2:15). Hij toonde zijn respect voor het leven door onschuldige dieren te verdrinken (Mattheus 8:32). Hij weigerde een ziek kind te genezen, tot hij door de moeder onder druk werd gezet (Mattheus 15:22-28).

Het meest opvallende aspect van zijn karakter was zijn promotie van eeuwige kwelling. "De Zoon des mensen [Jezus zelf] zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk vergaderen al de ergernissen, en degenen, die de ongerechtigheid doen; En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.." (Mattheus 13:41-42) " En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur" (Markus 9:43)

Is dit sympathiek? Is het voorbeeldig je zaak duidelijk te maken met gewelddadige dreiging? Is de hel een aangenaam, vreedzaam idee?

Heeft Jezus "Familie waarden" gepromoot?

"Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn. " (Lukas 14:26)

"Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn " (Mattheus 10:35-36)

Als één van zijn discipelen tijd vroeg voor zijn vaders begrafenis, zei Jezus afkeurend: " Volg Mij, en laat de doden hun doden begraven." (Mattheus 8:22)

Jezus gebruikte nooit het woord "familie." Hij is nooit getrouwd en heeft nooit kinderen verwekt. Tegen zijn eigen moeder zei hij, " Vrouw, wat heb Ik met u te doen? " (Johannes 2:4)

Wat waren zijn gezichtspunten in zake gelijkheid en sociale rechtvaardigheid?

Jezus moedigde het slaan van slaven aan: " En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heeren, en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden.." (Lukas12:47) nooit keurde hij slavernij af, maar gebruikte de meester-slaaf relatie in veel van zijn gelijkenissen.

Hij deed niets om de armoede te verlichten. In plaats van de dure zalf te verkopen ten behoeve van de armen, verspilde Jezus het aan zichzelf, zeggende, " Want de armen hebt gij altijd met u." (Markus 14:3-7)

Er werden geen vrouwen gekozen als discipel of uitgenodigd voor het laatste avondmaal.

Welk moreel advies gaf Jezus?

"en er zijn gesnedenen, die zichzelven gesneden hebben, om het Koninkrijk der hemelen. Die dit vatten kan, vatte het." (Mattheus 19:12) Sommige gelovigen, zoals b.v. kerkvader Origenes, nam dit vers letterlijk en castreerde zichzelf. Zelfs metaforisch, getuigt dit advies van een slechte smaak.

Als u iets fouts doet met uw hand of oog, snij/trek het uit (Mattheus 5:29-30, in een seksueel verband).

Trouwen met een gescheiden vrouw is overspel. (Mattheus 5:32)

Maak geen plannen voor de toekomst. (Mattheus 6:34)

Spaar geen geld. (Mattheus 6:19-20)

Zorg dat je niet rijk wordt. (Markus 10:21-25)

Verkoop alles en geef het aan de armen. (Lukas 12:33)

Werk niet voor voedsel (Johannes 6:27)

Hebt geen seksuele hartstocht. (Mattheus 5:28)

Zorg er voor dat mensen je vervolgen. (Mattheus 5:11)

Laat iedereen weten dat je beter bent dan de rest. (Mattheus 5:13-16)

Neem geld van hen die geen spaargeld hebben en geef het aan de rijke investeerder. (Lukas 19:23-26)

Als iemand iets van je steelt, probeer dan niet het terug te krijgen. (Lukas 6:30)

Als iemand je slaat, nodig hem dan uit het opnieuw te doen. (Mattheus 5:39)

Als je een rechtszaak verliest, geef meer dan het vonnis verlangt. (Mattheus 5:40)

Als iemand u dwingt een mijl mee te lopen, ga dan twee mijlen mee. (Mattheus 5:41)

Als iemand u om iets vraagt, geef het dan zonder vragen. (Mattheus 5:42)

Is dit wijs? Is dit, wat u uw kinderen zou leren?

Was Jezus betrouwbaar?

Jezus vertelde zijn discipelen, dat ze niet zouden sterven voor zijn tweede komst: " Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk." (Mattheus 16:28). " Zie, Ik kom haastelijk." (Openbaring 3:11) Het is 2000 jaar geleden, en gelovigen wachten nog steeds op zijn "haastige" terugkomst.

Hij vergiste zich met zijn bewering dat mosterdzaad "de kleinste van alle zaden is" (Mattheus.13:32), en dat zout zijn "smaak kan verliezen" (Mattheus 5:13).

Jezus zei, als men iemand een"dwaas" noemt, zal men strafbaar zijn door het helle vuur. (Mattheus 5:22), hijzelf echter, noemde mensen "dwazen" (Mattheus 23:17).

Wat betreft zijn eigen eerlijkheid, Jezus gaf twee tegenstrijdige opinies: " Indien Ik van Mijzelven getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig " (Johannes 5:31),

" Hoewel Ik van Mijzelven getuig, zo is nochtans Mijn getuigenis waarachtig " (Johannes 8:14).

Was Jezus een goed voorbeeld?

Geheel onlogisch vervloekte hij een vijgenboom, wegens het niet dragen van vruchten buiten het seizoen (Mattheus 21:18-19, en Markus 11:13-14). Hij beging een overtreding, door op de sabbat graan te stelen. (Markus 2:23), en hij moedigde zijn discipelen aan, een ezel mee te nemen, zonder het te vragen (Mattheus 21).

De "nederige" Jezus zei dat hij "grootser was dan de tempel" (Mattheus 12:6), "grootser dan Jona" (Mattheus 12:41), en "grootser dan Salomo" (Mattheus 12:42). Hij scheen te lijden aan "vervolgingswaan" als van een dictator, toen hij zei, "Wie met Mij niet is, die is tegen Mij" (Mattheus 12:30).
Schaamteloos gekopieerd van: http://www.freethinker.nl(...)view&id=50&Itemid=28

En dan hebben we het nog niet eens gehad over slavernij en het nieuwe testament.
pi_89230921
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 18:00 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Zo, ik zou hier nog even op terug komen.

[..]

Schaamteloos gekopieerd van: http://www.freethinker.nl(...)view&id=50&Itemid=28

En dan hebben we het nog niet eens gehad over slavernij en het nieuwe testament.

Maar dat is het probleem met niet zelf de bijbel lezen. Op deze manier leer je hem alleen kennen in die context, net als een gelovige hem leert kennen in de context van de kerk.

Lees het zelf, dan kun je veel objectiever oordelen.
pi_89230954
Omdat geen enkel religieus geschrift op heldere en niet voor meerdere uitleg vatbare verklaring geeft voor de wereld om ons heen. Vooral de beschrijving van het heelal komt er over het algemeen zeer bekaaid vanaf en is overduidelijk beschreven vanuit de kennis uit de tijd dat bepaalde geschriften op papier zijn gezet.

Dat laat nog wel ruimte voor een niet beschreven god die geen religie heeft achtergelaten maar het oproepen van een godsbeeld laat net zoveel en waarschijnlijk zelfs meer vragen over als het geloven in een Big Bang. Voor het ontstaan van ons heelal lijkt in ieder geval geen god nodig en mocht deze toch aanwezig zijn dan is er geen reden om deze god aan te hangen. Wat zich niet heeft geopenbaard geeft ook geen ruimte om daar een religie aan op te hangen of om deze god te vrezen.
  zaterdag 27 november 2010 @ 20:55:16 #82
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89236053
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 18:14 schreef Woodsman het volgende:
Maar dat is het probleem met niet zelf de bijbel lezen. Op deze manier leer je hem alleen kennen in die context, net als een gelovige hem leert kennen in de context van de kerk.

Lees het zelf, dan kun je veel objectiever oordelen.
Ik ben gristelijk opgevoed, kan zeggen dat ik dat ding meerdere keren van voor tot achter heb moeten lezen. Ik pluk even deze highlights er uit om te laten zien dat nieuwe testament ook nogal twijfelachtig is.
pi_89318592
Ik geloof niet in een god omdat ik 't onzin vind.

Er zijn wel duizenden geloven die pretenderen de enige ware te zijn, en al het andere (inclusief de wetenschap en al de andere geloven) zijn, zeg maar, dwaalsporen.
Je kunt 't zo gek niet bedenken of er is wel een geloof voor. Er zijn zelfs geloven die de indruk wekken wel de waarheid te zijn door je te vertellen dat ze niet per se de waarheid zijn...kom op zeg -_-

Een geloof is een wijdverbreid idee, het zit tussen je oren. Als van 1 geloof alle gelovigen ter plekke zouden verdwijnen zou zo'n geloof ook ophouden te bestaan net zoals een diersoort op houd te bestaan als alle exemplaren van die soort ophouden te bestaan.

Echter als alle wetenschappers ophouden te bestaan, zullen we vroeger of later alle wetenschappelijke ontdekkingen die dan worden vergeten, vroeger of later weer opnieuw ontdekken omdat dingen als atomen er dan ook nog zullen zijn

Geloven komen en gaan (net als mode en trends trouwens) maar atomen zijn voor altijd!
pi_89319529
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:38 schreef magnetronkoffie het volgende:
Geloven komen en gaan (net als mode en trends trouwens) maar atomen zijn voor altijd!
Hoe zit dat dan met Pluto?
Dit hemellichaam heeft zich immers zo'n 75 jaar lang mogen tooien met het predicaat planeet.
Toch heeft het dat nu verloren. M.a.w. wat is eeuwigheid?
'That Rollo Greb is the greatest, most wonderful of all. (...) Man, he's the end! You see, if you go like him all the time you'll finally get it.' 'Get what?' 'IT! IT!''
pi_89319656
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:53 schreef RolloGreb het volgende:

[..]

Dit hemellichaam heeft zich immers zo'n 75 jaar lang mogen tooien met het predicaat planeet.
wetenschap evolueert,
pi_89320134
Het
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:53 schreef RolloGreb het volgende:

[..]

Het gaat er niet om welke naam er door de wetenschap wordt gegeven, het gaat erom te erkennen dat Pluto bestaat. Het maakt verder toch niet uit of Waterstof nou Waterstof heet of Zuurdezemstof? Het atoom verandert er niets door welke naam we aan het beestje geven.

Edit: Eeuwigheid...ik denk niet dat Pluto eeuwig zal blijven bestaan, net zoals we kunnen aannemen dat Pluto er ook niet altijd was. 't enige dat we zeker weten is dat Pluto (of hoe je 'm ook wilt indexeren) er nu in elk geval wel is.
pi_89335544
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 22:02 schreef magnetronkoffie het volgende:
Het gaat er niet om welke naam er door de wetenschap wordt gegeven, het gaat erom te erkennen dat Pluto bestaat. Het maakt verder toch niet uit of Waterstof nou Waterstof heet of Zuurdezemstof? Het atoom verandert er niets door welke naam we aan het beestje geven.
Nee, natuurlijk niet. Ik maakte dan ook een ander punt. De naam doet er namelijk niet toe maar wel de beschrijving (waaruit we een identiteit afleiden) van de dingen. Een onbeschreven atoom is dan ook niet zo bar veel vermoed ik. Dat Pluto geen planeet meer is, is wel degelijk een essentiële verandering van dit hemelobject! En wanneer je je er in zult verdiepen zal ook God niet meer de God van 2000 jaar geleden blijken te zijn. De dingen, althans onze wetenschappelijke beschrijvingen daarvan (en daar gaat het om!), vertegenwoordigen allerminst een eeuwige waarde.

[ Bericht 0% gewijzigd door RolloGreb op 30-11-2010 11:33:43 ]
pi_89335719
De meeste mensen geven hier geen reden om niet te geloven, ze schoppen enkel tegen een bepaald verouderd godsbeeld. Godsbeelden zijn echter enkel metaforen, die het goddelijke onder woorden proberen te brengen, maar ze representeren niet God of het goddelijke zelf.
  dinsdag 30 november 2010 @ 11:38:27 #89
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89336258
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 11:25 schreef lumen_gentium het volgende:
De meeste mensen geven hier geen reden om niet te geloven, ze schoppen enkel tegen een bepaald verouderd godsbeeld. Godsbeelden zijn echter enkel metaforen, die het goddelijke onder woorden proberen te brengen, maar ze representeren niet God of het goddelijke zelf.
Dit is net zo zweverig en niets zeggend als Jomanda die haar handen op de tieten van Silvia Millecam legt. Geef jouw definitie van een god dan maar eens.
  dinsdag 30 november 2010 @ 11:46:47 #90
8369 speknek
Another day another slay
pi_89336552
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 19:43 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik ga er vanuit dat religie de basis is voor macht. Zo kun je de mensen uitleggen dat jij door god gekozen bent om deze club te leiden.
Dat kunnen die anderen ook zeggen, waarna je machtsbasis alweer weg is. Daarnaast zijn er ook religies die geen wereldlijke heerschappij faciliteren.

Ik denk overigens wel dat je de Abrahamitische religies kunt reduceren tot een enkel hoofddoel waar de rest van de deugdethiek in grote mate om draait: namelijk het in het gareel houden van de vrouw. Dat lijkt me alleen eerder een evolutionair proces van vele eeuwen mannelijke overheersing dan dat het een ontstaansreden an sich is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 30 november 2010 @ 11:48:58 #91
12221 Tijn