Ze heeft duidelijk geen ambitie om ooit in een regering plaats te nemen, want de kans dat de combinatie PvdA-GL-D66 een Kamermeerderheid behaalt is nog kleiner dan de kans dat PvdA-SP-GL de 75 zetels overschrijdt.quote:Halsema daagt PvdA uit tot progressieve keuze
GroenLinksleider Femke Halsema daagt de PvdA uit een keuze te maken tussen het ,,sociale conservatisme van de SP'' of de meer progressieve partijen GroenLinks en D66.
Halsema pleitte maandag bij de presentatie van een boek over twintig jaar GroenLinks opnieuw voor meer progressieve samenwerking. De contouren van zo'n samenwerking zijn volgens haar internationalistisch, toekomstgericht, veranderingsgezind, antibureaucratisch en democratisch.
,,Ik denk dat het voor linkse en progressieve partijen noodzakelijk is om samen te werken om daadwerkelijk toegang te krijgen tot de macht en een stempel te drukken op de Nederlandse politieke verhoudingen. Hoe breder deze samenwerking is, hoe effectiever deze zal blijken te zijn. Gezien de overeenkomsten ligt samenwerking tussen PvdA, GroenLinks en D66 dan het meeste voor de hand'', aldus Halsema.
Progressief-liberalen hebben we genoeg, dank je vriendelijk. Mag er nog een partij overblijven die zich sterk maakt tegen privatisering, voor de positie van werknemers en dat soort dingen, ja?quote:Op maandag 22 november 2010 20:40 schreef Louis22 het volgende:
De SP moet volwassen worden en zich aansluiten bij het links-liberaal-progressieve blok. Het verhaal waar de SP nu mee aankomt, daar win je de oorlog niet mee.
Dat vergroot de kans helemaal niet. Al minstens 2 verkiezingen op rij (ik heb nu geen tijd om de uitslag van de verkiezingen daarvóór op te zoeken) heeft de combinatie PvdA-SP-GL veel meer zetels dan PvdA-GL-D66. En zelfs eerstgenoemde combinatie levert niet genoeg zetels op voor regeringsdeelname, laat staan dat een 'progressief blok' ooit de Trêveszaal van binnen te zien zal krijgen.quote:Op maandag 22 november 2010 20:40 schreef KoosVogels het volgende:
Halsema heeft natuurlijk wel een punt. De PvdA wil nog wel eens tussen de GL/D66 en SP hangen. Wellicht is het tijd om een meer duidelijke koers te varen. Persoonlijk ben ik wel voorstander van een meer progressieve PvdA, dat vergroot de kans op een linksgeorienteerde coalitie.
De combinatie PvdA-GL-D66 is aantrekkelijker voor de VVD of het CDA, dan een combinatie met de SPquote:Op maandag 22 november 2010 20:46 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Progressief-liberalen hebben we genoeg, dank je vriendelijk. Mag er nog een partij overblijven die zich sterk maakt tegen privatisering, voor de positie van werknemers en dat soort dingen, ja?
[..]
Dat vergroot de kans helemaal niet. Al minstens 2 verkiezingen op rij (ik heb nu geen tijd om de uitslag van de verkiezingen daarvóór op te zoeken) heeft de combinatie PvdA-SP-GL veel meer zetels dan PvdA-GL-D66. En zelfs eerstgenoemde combinatie levert niet genoeg zetels op voor regeringsdeelname, laat staan dat een 'progressief blok' ooit de Trêveszaal van binnen te zien zal krijgen.
Dit. Beter kan ik het niet verwoorden.quote:Op maandag 22 november 2010 20:40 schreef KoosVogels het volgende:
Halsema heeft natuurlijk wel een punt. De PvdA wil nog wel eens tussen de GL/D66 en SP hangen. Wellicht is het tijd om een meer duidelijke koers te varen. Persoonlijk ben ik wel voorstander van een meer progressieve PvdA, dat vergroot de kans op een linksgeorienteerde coalitie.
SP zal sowieso nooit regeren.quote:Op maandag 22 november 2010 20:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De combinatie PvdA-GL-D66 is aantrekkelijker voor de VVD of het CDA, dan een combinatie met de SP
Liever zie ik deze partijen zelf sterk en groot genoeg worden zodat het CDA. en (in mindere mate) de VVD even weg blijven uit de regering.quote:Op maandag 22 november 2010 20:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De combinatie PvdA-GL-D66 is aantrekkelijker voor de VVD of het CDA, dan een combinatie met de SP
Cohen is inderdaad niet de gedroomde oppositieleider waar men bij de PvdA op hoopte.quote:Op maandag 22 november 2010 20:50 schreef phpmystyle het volgende:
Ik denk dat Halsema vooral bezig is met zetels binnenhalen, Cohen slaapt, en Pechtold begint oud te worden, altijd dezelfde mantra's,
Dat zou nog mooier zijnquote:Op maandag 22 november 2010 20:51 schreef xandra47 het volgende:
[..]
Liever zie ik deze partijen zelf sterk en groot genoeg worden zodat het CDA. en (in mindere mate) de VVD even weg blijven uit de regering.
Daarom, geloof niet dat die progressieve samenwerking nog meer versterkt zou moeten worden, d66 pvda gl zijn al als drieling de formatie ingegaan. Halsema wil enkel de PvdA leegeten, althans dat vermoed ik.quote:Op maandag 22 november 2010 20:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Cohen is inderdaad niet de gedroomde oppositieleider waar men bij de PvdA op hoopte.
Het helpt wanneer de neuzen dezelfde kant opstaan.quote:Op maandag 22 november 2010 20:54 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daarom, geloof niet dat die progressieve samenwerking nog meer versterkt zou moeten worden, d66 pvda gl zijn al als drieling de formatie ingegaan. Halsema wil enkel de PvdA leegeten, althans dat vermoed ik.
Gl kan beter samen met d66 groot worden om zodoende na dit kabinet misschien wat aan te knopen met vvd en of cda.quote:Op maandag 22 november 2010 20:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het helpt wanneer de neuzen dezelfde kant opstaan.
Ik denk dat een christelijk-conservatieve partij als het CDA liever samenwerkt met de sociaal-conservatieve SP dan met progressief-liberalen GL/D66. Programmatisch komen CDA en SP veel meer overeen dan CDA en GL/D66.quote:Op maandag 22 november 2010 20:48 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
quote:Op maandag 22 november 2010 21:06 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Ik denk dat een christelijk-conservatieve partij als het CDA liever samenwerkt met de sociaal-conservatieve SP dan met progressief-liberalen GL/D66. Programmatisch komen CDA en SP veel meer overeen dan CDA en GL/D66.
Ja, wat is de grap? Het CDA neemt momenteel deel aan zo ongeveer het meest conservatieve kabinet sinds de Tweede Wereldoorlog. De kans is minimaal dat ze hierna vrolijk verder gaan met een progressieve coalitie.quote:
Lijkt me een goed idee. Met links heeft GL weinig meer van doen. GroenLiberaal? GroenCentrum? (Die laatste kan zo de naam van een tuinartikelenwinkel zijn, trouwens.)quote:Op maandag 22 november 2010 21:14 schreef Ringo het volgende:
Nu alleen die oudbakken partijnaam nog veranderen.
Daar zou je me even de tijd voor moeten gunnen. Maar er zijn zeker betere namen.quote:Op maandag 22 november 2010 21:15 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Lijkt me een goed idee. Met links heeft GL weinig meer van doen. GroenLiberaal? GroenCentrum? (Die laatste kan zo de naam van een tuinartikelenwinkel zijn, trouwens.)
Nee, dat leren ze nooit.quote:Op maandag 22 november 2010 20:31 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Zal Nederlands links ooit leren samenwerken?
GroenLiberaal heeft als voordeel dat de afkorting GL gehandhaafd kan blijven. Scheelt verwarring.quote:Op maandag 22 november 2010 21:20 schreef Ringo het volgende:
[..]
Daar zou je me even de tijd voor moeten gunnen. Maar er zijn zeker betere namen.
Nou ja, hij heeft misschien niet de kwaliteiten, maar met zijn populariteit heeft hij destijds wel een algehele nederlaag van de PvdA voorkomen. Als Ploemen op zijn plek had gezeten dan was het niet goed afgelopen.quote:Op maandag 22 november 2010 20:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Cohen is inderdaad niet de gedroomde oppositieleider waar men bij de PvdA op hoopte.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |