Slachtoffers van het systeem? Ok, de overheid stimuleert het onverantwoorde financiele gedrag dat we hier bespreken, maar mensen zijn er nog altijd zelf bij. Niemand verplicht je om je huis flink te oververhypothekeren en geld in allerlei beleggingspotjes te stoppen. De overheid stimuleert het en dat is kwalijk, maar men verplicht het allerminst.quote:Op dinsdag 23 november 2010 21:59 schreef inXs het volgende:
[..]
Laten we dan het begrip leenkneusjes even achterwege laten en het hebben over de 'slachtoffers' van het systeem. Deze zitten namelijk aan beide kanten, eens het is dom om je volledig in de schulden te steken en 0,0 te kunnen aflossen. Anderzijds vind ik het persoonlijk ook dom om een appartement van 1200 euro te huren, waar dan ook...
Sommige mensen moeten dan ook tegen zichzelf beschermd wordenquote:Op dinsdag 23 november 2010 22:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Slachtoffers van het systeem? Ok, de overheid stimuleert het onverantwoorde financiele gedrag dat we hier bespreken, maar mensen zijn er nog altijd zelf bij. Niemand verplicht je om je huis flink te oververhypothekeren en geld in allerlei beleggingspotjes te stoppen. De overheid stimuleert het en dat is kwalijk, maar men verplicht het allerminst.
Ik vind het allebei dom. Kopen is in principe verstandig, maar dan moet je het wel op verstandige wijze doen en dat doen veel mensen niet. Het vervelende is dat de mensen die wel verstandig met hun geld omgaan over een paar decennia op kunnen draaien voor de avonturen van de financiele brokkenpiloten en de tekorten van ouderen die vroeger een leenkneus zijn geweest en geen spaargod.
Veel mensen vinden het wel lekker om met de kudde mee te lopen en zichzelf aan te praten dat ze slachtoffer zijn van het systeem. Dat is voor hen namelijk een argument om niet zelf in te hoeven zien dat ze er een enorme puinhoop van hebben gemaakt.quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:02 schreef eleusis het volgende:
In financiële crises zijn slachtoffers betrekkelijk vaak daders...
We hebben het over volwassen mensen. Je kunt moeilijk de hele dag achter die mensen aan gaan lopen om te kijken waar ze hun geld aan uitgeven. Wel is het zo dat de overheid hypocriet is. Men heeft de mond vol over banken die zouden overcrediteren, maar zelf blijft men het doodleuk stimuleren. Aflossingsvrije hypotheken e.d. bestaan dankzij de HRA.quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:05 schreef inXs het volgende:
[..]
Sommige mensen moeten dan ook tegen zichzelf beschermd wordenZie al die programma's op TV waarbij mensen ook allerlei leningen aangaan... Trouwen met een vent die je de gehele dag slaat, etc etc. Banken en andere partijen maken hier maar graag misbruik van, corporaties overigens ook.
Als je verstandig koopt, ben je gewoon beter af. Slaaf ben je toch, van de corporatie of van de bank. Feit is, als je slaaf van een corporatie bent, ben je afhankelijk van hun coulance, als het gaat om een nieuwe keuken, badkamer, etc. Als je je eigen woning hebt, ben je daarin geheel vrij.
Zijn we het toch nog eensquote:Op dinsdag 23 november 2010 22:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
We hebben het over volwassen mensen. Je kunt moeilijk de hele dag achter die mensen aan gaan lopen om te kijken waar ze hun geld aan uitgeven. Wel is het zo dat de overheid hypocriet is. Men heeft de mond vol over banken die zouden overcrediteren, maar zelf blijft men het doodleuk stimuleren. Aflossingsvrije hypotheken e.d. bestaan dankzij de HRA.
Klopt. Je bent baas in eigen huis en je bent eigenaar. Goed, er rust een hypotheek op, maar de lening die daar aan ten grondslag ligt los je als verstandige koper op termijn af.
Voor het uitbreken van de financiele crisis was ik het daar nog wel eens mee oneens. Maar je hebt me kunnen overtuigen dat je als consument daarin je eigen verantwoordelijkheid moet nemen. Het is wel een kwalijke zaak dat de overheid het verzuimd om zijn bevolking goed tekst en uitleg te geven. Ik heb het altijd een gemis gevonden in het onderwijssysteem. Het financieel opvoeden zou een essentieel onderdeel moeten zijn van de lesstof in het voorgezet onderwijs. Nu zijn er teveel mensen een te gemakkelijke prooi voor de banksters en woekerverzekeraars.quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:02 schreef Halcon het volgende:
Slachtoffers van het systeem? Ok, de overheid stimuleert het onverantwoorde financiele gedrag dat we hier bespreken, maar mensen zijn er nog altijd zelf bij. Niemand verplicht je om je huis flink te oververhypothekeren en geld in allerlei beleggingspotjes te stoppen. De overheid stimuleert het en dat is kwalijk, maar men verplicht het allerminst.
Er zijn diverse manieren om vermogen op te bouwen, echter doordat het maken van schulden op alle mogelijke manieren wordt gestimuleerd is het vrij moeilijk geworden om dit verstandig te doen. Zodra het nemen van risico's alleen nog maar beloont wordt kom je uiteindelijk altijd in een ongelukkige situatie terecht.quote:Ik vind het allebei dom. Kopen is in principe verstandig, maar dan moet je het wel op verstandige wijze doen en dat doen veel mensen niet. Het vervelende is dat de mensen die wel verstandig met hun geld omgaan over een paar decennia op kunnen draaien voor de avonturen van de financiele brokkenpiloten en de tekorten van ouderen die vroeger een leenkneus zijn geweest en geen spaargod.
Is toch nog altijd vele malen beter dan al die jaren veel te duur gehuurd te hebben? Een mens werkt om te leven. Niet om te zorgen dat de huurbaas kan leven.quote:Op dinsdag 23 november 2010 21:49 schreef Halcon het volgende:
Dan heb je heel je leven gewerkt, je schuld niet afgebouwd waardoor je noodgedwongen je huis moet verkopen en dan moet je veel te duur gaan huren, omdat je je huis noodgedwongen moest verkopen en geen nieuw huis meer kunt kopen bij gebrek aan inkomen.
Ik vind dat dat neigt naar het zijn van een leenkneus. Zonder fatsoenlijk inkomen en met een hoge huur is 50 mille zo op natuurlijk. Daar sta je dan. Stel je wordt 90 en je stopt op je 67e met werken, je moet dan nog 23 jaar rondkomen he...
Dat is een kwalijke zaak en nog kwalijker is dat men en niet transparant is en daarnaast onverantwoord gedrag stimuleert. Het wordt helemaal hypocriet als je vervolgens wel anderen gaat beschuldigen van overcreditering en gebrek aan transparantie. Het inbedden in het onderwijs is geen slecht plan. We leren kinderen vanalles, maar niet hoe ze kunnen voorkomen dat ze zichzelf in korte tijd in de schulden steken en daarvoor jaren op de blaren moeten zitten. Al kom je met gezond verstand ook een eind.quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:11 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Voor het uitbreken van de financiele crisis was ik het daar nog wel eens mee oneens. Maar je hebt me kunnen overtuigen dat je als consument daarin je eigen verantwoordelijkheid moet nemen. Het is wel een kwalijke zaak dat de overheid het verzuimd om zijn bevolking goed tekst en uitleg te geven. Ik heb het altijd een gemis gevonden in het onderwijssysteem. Het financieel opvoeden zou een essentieel onderdeel moeten zijn van de lesstof in het voorgezet onderwijs. Nu zijn er teveel mensen een te gemakkelijke prooi voor de banksters en woekerverzekeraars.
[..]
Er zijn diverse manieren om vermogen op te bouwen, echter doordat het maken van schulden op alle mogelijke manieren wordt gestimuleerd is het vrij moeilijk geworden om dit verstandig te doen. Zodra het nemen van risico's alleen nog maar beloont wordt kom je uiteindelijk altijd in een ongelukkige situatie terecht.
Het is gedurende die jaren beter dan te duur gehuurd te hebben, maar je hebt natuurlijk ook relatief goedkoop gewoond omdat je je schulden intact hebt gelaten. Los je niets af, dan woon je in perceptie goedkoper dan wanneer je wel aflost. Het lijkt mij zuur om op je 67e je huis noodgedwongen te moeten verkopen omdat er nog een schuld openstaat en je deze niet af kunt tikken, waarna je aangewezen bent op een te dure huurwoning. Op die leeftijd kun je vrijwel niets meer doen om je financiele brokken te herstellen. Het is nog zuurder als je je woning moet verkopen en er een schuld overblijft. Dan moet je en te duur huren en 'n restschuld afbetalen aan de bank.quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Is toch nog altijd vele malen beter dan al die jaren veel te duur gehuurd te hebben? Een mens werkt om te leven. Niet om te zorgen dat de huurbaas kan leven.
Denk ook wel dat we het redelijk eens zijn. Ik wil niet arrogant doen, maar als je er objectief naar kijkt kun je eigenlijk maar tot een enkele conclusie komen...quote:
Nee..... Je had het erover dat zelfs als de waarde van je woning de hypotheekschuld dekt, je alsnog een leenkneus bent. Niet terugkrabbelen aub.quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is gedurende die jaren beter dan te duur gehuurd te hebben, maar je hebt natuurlijk ook relatief goedkoop gewoond omdat je je schulden intact hebt gelaten. Los je niets af, dan woon je in perceptie goedkoper dan wanneer je wel aflost. Het lijkt mij zuur om op je 67e je huis noodgedwongen te moeten verkopen omdat er nog een schuld openstaat en je deze niet af kunt tikken, waarna je aangewezen bent op een te dure huurwoning. Op die leeftijd kun je vrijwel niets meer doen om je financiele brokken te herstellen. Het is nog zuurder als je je woning moet verkopen en er een schuld overblijft. Dan moet je en te duur huren en 'n restschuld afbetalen aan de bank.
Die mensen hebben vast geleerd hoe je een verdomd lekkere appeltaart moet bakkenquote:Op dinsdag 23 november 2010 22:17 schreef WammesWaggel het volgende:
100 kijkers net bij de TV-Makelaar maar nog geen koper![]()
Ik geef een aantal opties en daar is dit er eentje van. Wel goed lezen aub.quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee..... Je had het erover dat zelfs als de waarde van je woning de hypotheekschuld dekt, je alsnog een leenkneus bent. Niet terugkrabbelen aub.
Om uiteindelijk op hetzelfde punt uit te komen als alle huurtokkies in hun veel te krappe huurwoning omdat ze de vrije sector niet aankunnen. Wie is dan de bitch; degene die 25 jaar lang zwartgallig loopt te posten op een forum dat de huizenprijzen zo hoog zijn of degene die daadwerkelijk geniet van zijn woning? Ik weet het antwoord al, weet jij het ook?quote:Op dinsdag 23 november 2010 21:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan moet je dus gedwongen je woning verkopen omdat je niet in kunt staan voor je schulden... Dat neigt toch naar het zijn van een leenkneus.
Huurders beseffen niet dat ze de melkkoe zullen worden van de overheid op kort termijn. Dat maakt ze bij uitstek de naieve kindertjes die ze zijn.quote:Op dinsdag 23 november 2010 21:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Afbouwen van schuld vind ik een essentieel iets. Huurders zijn sowieso kneusjes natuurlijk. Verstandig kopen is altijd voordeliger (zeker op termijn) dan huren.
25 jaar lang genieten en dan op je 67e een mokerslag krijgen (die je al van mijlenver aan zag komen) lijkt me geen pretje. Na een zwart jaar, zijn 25 zonnige jaren zo vergeten.quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Om uiteindelijk op hetzelfde punt uit te komen als alle huurtokkies in hun veel te krappe huurwoning omdat ze de vrije sector niet aankunnen. Wie is dan de bitch; degene die 25 jaar lang zwartgallig loopt te posten op een forum dat de huizenprijzen zo hoog zijn of degene die daadwerkelijk geniet van zijn woning? Ik weet het antwoord al, weet jij het ook?
quote:Op dinsdag 23 november 2010 21:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan moet je dus gedwongen je woning verkopen omdat je niet in kunt staan voor je schulden... Dat neigt toch naar het zijn van een leenkneus.
Hier zeg je het toch echt hoor Halcon. Zelfs bij het inlossen van je schulden ben je volgens jouw eigen woorden nog steeds een leenkneus. Die redenatie ontgaat mij volledig, maar goed.quote:Op dinsdag 23 november 2010 21:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mensen die niet sparen en 'n aflossingsvrije hypotheek hebben waarbij de lening niet wordt gedekt door de waarde van de woning zijn sowieso een leenkneus. Wordt de waarde wel gedekt door de woning, dan zijn ze over 'n jaar of 25, als ze de lening niet in kunnen lossen, alsnog een leenkneus.
Er zijn veel meer leenkneuzen dan velen denken. Nu komt alleen de echte stront naar boven. De leenkneuzen die hun baantje niet hebben kunnen behouden. Nogmaals: de werkloosheid is relatief laag in Nederland. Daardoor kunnen veel problemen vooruitgeschoven worden.
Melkkoe? de meeste huurders kunnen toch niet ongesubsidieerd door het leven, toch?quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:23 schreef Scorpie het volgende:
Huurders beseffen niet dat ze de melkkoe zullen worden van de overheid op kort termijn. Dat maakt ze bij uitstek de naieve kindertjes die ze zijn.
Zodra je in de problemen komt bij de minste tegenslag ben je inderdaad een leenkneus.quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:26 schreef Scorpie het volgende:
Hier zeg je het toch echt hoor Halcon. Zelfs bij het inlossen van je schulden ben je volgens jouw eigen woorden nog steeds een leenkneus. Die redenatie ontgaat mij volledig, maar goed.
Als je het topic goed had gelezen, dan had je toch echt gezien dat dat meer dan voldoende is beredeneerd.quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
Hier zeg je het toch echt hoor Halcon. Zelfs bij het inlossen van je schulden ben je volgens jouw eigen woorden nog steeds een leenkneus. Die redenatie ontgaat mij volledig, maar goed.
Welke mokerslag zou dat zijn, uitgaande dat je 30 jaar lang gewoond hebt in het huis van je dromen, je hypotheek gelijk is gebleven en er 30 jaar lang een inflatie van +- 2% heeft plaatsgevonden?quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
25 jaar lang genieten en dan op je 67e een mokerslag krijgen (die je al van mijlenver aan zag komen) lijkt me geen pretje. Na een zwart jaar, zijn 25 zonnige jaren zo vergeten.
Wellicht is het voor jou een optie te onthouden wat je schrijft.quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:20 schreef Halcon het volgende:
Ik geef een aantal opties en daar is dit er eentje van. Wel goed lezen aub.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |