En in de Levensmiddelen CAO van de Detailhandel (artikel 14, lid 1) om aan te strepen dat het onverminderd van toepassing is.quote:Op woensdag 17 november 2010 10:48 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Omdat dat bepaald is in het Burgerlijk Wetboek.
Over de termijn van doorgeven is in het BW en de geldende CAO niets opgenomen.quote:Op woensdag 17 november 2010 10:47 schreef einschtein het volgende:
Je had het gewoon eerder moet doorgeven.
Bij een vakkenvuller die niet aanwezig is kan m.i. nooit sprake zijn van een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering.quote:Gewichtige redenen
Van een gewichtige reden is sprake als het inwilligen van het verzoek om vakantie op te nemen leidt tot een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering. De wet geeft niet precies aan wanneer er sprake is van een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering maar noemt alleen enkele voorbeelden. Zo kan gedacht worden aan een klein bedrijf waar twee werknemer die dezelfde werkzaamheden doen, allebei in dezelfde periode met vakantie willen. De werkgever moet binnen twee weken, nadat de werknemer zijn vakantieplannen kenbaar heeft gemaakt, aangeven dat de werknemer niet in de gewenste periode zijn vakantie kan opnemen vanwege gewichtige redenen. Als de werkgever deze termijn overschrijdt, dan is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.
Bron: http://www.vakcentrum.nl/(...)id=303&page_id=28672quote:10. a. Op zondagen en feestdagen wordt geen arbeid verricht, tenzij bijzondere
omstandigheden zulks noodzakelijk maken en de desbetreffende wettelijke bepalingen
zich daartegen niet verzetten.
b. De werknemer kan niet tot het werken op zondag, Hemelvaartsdag of Eerste
Kerstdag worden verplicht.
c. De werknemer kan bij voorrang een vrije dag (vakantie of ADV) opnemen op een voor
hem geldende religieuze feestdag, tenzij gewichtige bedrijfsbelangen zich daartegen
verzetten.
Lees anders artikel 14, lid 2, sub b van de betreffende CAO en het betreffende artikel in het BW (uit mijn hoofd BW7; titel 10, artikel 638). Daarin staat dat de vakantie wordt vastgesteld overeenkomstig de aanvraag van de werknemer tenzij er sprake is van een gewichtige reden.quote:Op woensdag 17 november 2010 10:51 schreef The_Hives het volgende:
ja de werkgever moet hem in staat stellen om vakantie op te nemen, maar wel in wederzijds overleg. De werkgever kan hem ook in januari in staat stellen. De werkgever heeft goede argumenten om dit niet in de periode voor kerst te doen.
quote:ARTIKEL 14
1. De werknemer heeft bij een normale arbeidsduur recht op 24 werkdagen of 192 uur
vakantie met behoud van loon per vakantiejaar.
Voor de werknemer, die minder dan de normale arbeidsduur of slechts een deel van een
vakantiejaar in dienst van de werkgever is, gelden deze rechten naar evenredigheid.
2. a. De werkgever is verplicht om de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen
om vakantie op te nemen waarop de werknemer op grond van lid 1 van dit artikel recht
heeft.
b. De werkgever stelt de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast
overeenkomstig de wensen van de werknemer, tenzij gewichtige redenen zich
daartegen verzetten.c. Indien de werkgever niet binnen 2 weken nadat de werknemer zijn wensen
schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen
heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de
werknemer.
d. Voor de werkgever is het echter ongeacht het bovenstaande toegestaan nadere
regelen te stellen voor het opnemen van de vakantie; met name kunnen hierbij regelen
worden gesteld ter voorkoming van het bijeentellen van vakantiedagen, verkregen in
opeenvolgende vakantiejaren, alsmede ten aanzien van het doen samenvallen van de
aaneengesloten vakantie met eventueel verplichte sluitingsperioden.
Als ze 1 persoon gaan vrijgeven volgen er volgen jaar meer en dan is het dus niet mogelijk om de zaak draaiend te houden.quote:Op woensdag 17 november 2010 10:47 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat ze een dubbele omzet draaien is geen zwaarwegende reden, dat doen ze namelijk ook wel als TS er niet is.
Een zwaarwegende reden is als de winkel doordat TS niet komt werken niet verder kan draaien. Dat is hier niet aan de orde omdat TS slechts vakkenvuller is, een functie die simpel te vervangen is met bv. uitzendkrachten of oproepkrachten. TS heeft wettelij gezien nu eenmaal recht op vakantie en de werkgever moet hem hiertoe in staat stellen dit op te nemen. Hij weet dus dat er een moment komt dat TS vervangen moet worden, anders zou TS nooit met vakantie kunnen. Dat dit gebeurt in een week dat het drukker is dan normaal doet er niet echt toe (al kan het in het totaalplaatje meespelen).
Anders zou het zijn als de hoofd kassiere of bedrijfsleider er niet zou zijn. Die zijn een stuk moeilijker te vervangen.
In de CAO is echter opgenomen dat er beperkingen kunnen worden gesteld aan wanneer vrij mag worden genomen in een vakantiereglement (artikel 14, lid 2, sub d).
Bron: http://www.vakcentrum.nl/(...)id=303&page_id=28672quote:Op woensdag 17 november 2010 10:52 schreef einschtein het volgende:
Ik zal de CAO 2010-2011 even quoten:
[quote=CAO]10. a. Op zondagen en feestdagen wordt geen arbeid verricht, tenzij bijzondere
omstandigheden zulks noodzakelijk maken en de desbetreffende wettelijke bepalingen
zich daartegen niet verzetten.
b. De werknemer kan niet tot het werken op zondag, Hemelvaartsdag of Eerste
Kerstdag worden verplicht.
c. De werknemer kan bij voorrang een vrije dag (vakantie of ADV) opnemen op een voor
hem geldende religieuze feestdag, tenzij gewichtige bedrijfsbelangen zich daartegen
verzetten.
Met de huidige strakke planningen en grote verloop van vakkenvullers zou ik daar niet zo stellig in willen zijn.quote:Op woensdag 17 november 2010 10:51 schreef sanger het volgende:
Nog even een quote met een uitleg over zwaarwegende/gewichtige redenen:
[..]
Bij een vakkenvuller die niet aanwezig is kan m.i. nooit sprake zijn van een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering.
Om die reden hebben ze in de CAO de bepaling opgenomen dat het beperkt mag worden adhv een reglementquote:Op woensdag 17 november 2010 10:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Als ze 1 persoon gaan vrijgeven volgen er volgen jaar meer en dan is het dus niet mogelijk om de zaak draaiend te houden.
Heb jaren in de horecan gewerkt en moest altijd met kerst werken. Geen enkele uitzondering. Kwam/ wou je niet. Simpel, daar is het gat van de deur. Als je uitzonderingen gaat maken, dan gaan anderen zich weer benadeeld voelen.
Want? Een vakkenvuller is onvervangbaar? Aanbod genoeg op de arbveidsmarkt momenteel..... En juist dat grote verloop laat zien dat ze niet afhankelijk zijn van die ene vakkenvuller, want ondanks dat hoge verloop draait de winkel al tijden door.quote:Op woensdag 17 november 2010 10:55 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Met de huidige strakke planningen en grote verloop van vakkenvullers zou ik daar niet zo stellig in willen zijn.
ehmquote:Op dinsdag 16 november 2010 20:22 schreef __Saviour__ het volgende:
Ga gewoon op vakantie. Ben je je baantje kwijt, maar lekker boeiend. Het is maar een supermarkt, het is niet je carrière.
Euh, je eerste baantje is niet het begin van een carriere ofzo. En bij de Mac, dan kun je doorgroeien naar teamleider binnen zo'n toko. Whoop-tee-fucking-doo.quote:Op woensdag 17 november 2010 11:28 schreef rubje het volgende:
ehmvelen zijn hun carriere bij of Mc Donalds of de AH begonnen..
Er wordt toch ook nergens ontkent dat TS wat laat is met aanvragenquote:Op woensdag 17 november 2010 12:06 schreef Catbert het volgende:
Wat een geneuzel dat een teamleider geen vakantie mag weigeren hier zeg![]()
Nee, ze mogen je inderdaad niet helemaal geen vakantie geven. Maar een maand van te voren aan komen kakken dat in de drukste week van het jaar vrij wil is gewoon dom. Dat meldt je normaal maanden te voren.
Dat. Meer dan twee weken op je antwoord moeten wachten? Dan is je aanvraag sowieso goedgekeurd.quote:Op dinsdag 16 november 2010 23:34 schreef Kandijfijn het volgende:
En hoelang van te voren heb je vrij gevraagd?
1. Werk je in een winkel of distributiecentrum?quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:19 schreef cucirca het volgende:
Ik ga dus de week voor kerst op wintersport en krijg gewoon geen vrij bij de Albert heijn. Ze zeggen dat het niet mag van het hoofdkantoor. I think Thats bullshit. Kunnen Julie mij vertellen of dit echt zo is en dat Julie voor vakantie in de kerst ook geen vrij krijgen. En of ik dit elders kan uitvechten. En weten jullie nog een site waar ik rechten kan bekijken(beetje off topic)
BB
Alleen als je de aanvraag schriftelijk hebt gedaan dan hequote:Op woensdag 17 november 2010 13:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dat. Meer dan twee weken op je antwoord moeten wachten? Dan is je aanvraag sowieso goedgekeurd.
Het is een simpel bijbaantje. De echte carrière begint pas na de studie. Alles baantjes daarvoor hebben dan nauwelijks meer betekenis.quote:Op woensdag 17 november 2010 11:28 schreef rubje het volgende:
ehmvelen zijn hun carriere bij of Mc Donalds of de AH begonnen..
Erm... je leert wel een aantal competenties in je bijbaantje hoor...quote:Op zaterdag 20 november 2010 23:17 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het is een simpel bijbaantje. De echte carrière begint pas na de studie. Alles baantjes daarvoor hebben dan nauwelijks meer betekenis.
En hoe is dat hamburgers bakken relevant in je huidige functie?????quote:Op zondag 21 november 2010 00:05 schreef Renesite het volgende:
[..]
Erm... je leert wel een aantal competenties in je bijbaantje hoor...
Wanneer ik bijvoorbeeld als bijbaantje had gehad: hamburgers bakken, dan had ik minder contact gehad met echte mensen bij een kassa/in een verkoopfunctie en had ik waarschijnlijk meer moeite gehad met zeurende mensen en hoe dit op te lossen.
Als hamburger bakker had ik wel beter hamburgers kunnen bakken dan dat ik nu doe, of zo...
Je snapt me nietquote:Op zondag 21 november 2010 00:47 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
En hoe is dat hamburgers bakken relevant in je huidige functie?????
Als je het wel gedaan had had je nu een betere functie?quote:Op zondag 21 november 2010 00:47 schreef Renesite het volgende:
[..]
Je snapt me niet!
Juist wanneer ik het WEL had gedaan dan had ik ze nu beter gebakken misschien, meer niet.
Natuurlijk nietquote:Op zondag 21 november 2010 00:50 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
Als je het wel gedaan had had je nu een betere functie?
Ik loldequote:Op zondag 21 november 2010 22:26 schreef natuurlijkwel het volgende:
Vriend van mij krijgt ook nooit vrij, komt gewoon niet opdagen. Dat zegt ie wel van te voren. Maar ze ontslaan hem uiteindelijk toch niet omdat ie zo'n goede vakkenvuller is ...
Wat boem-dikkiequote:Op dinsdag 16 november 2010 20:21 schreef kalinhos het volgende:
Bedrijven kunnen dat doen, ja. Ik heb ook altijd gewerkt - en nog steeds - bij bedrijven waar vakanties rond de kerst taboe zijn.
Wintersport met kerst is niet heel boem trouwens. Vorig jaar was er in het gebied waar ik was nog amper sneeuw die weken, alleen regen
We hebben het hier in de week voor Kerst, extra lange openingstijden, veel meer klanten dan normaal. Dus de AH zal het rete druk hebben en heeft alle handjes nodig. Het gaat niet om zomaar een periode.quote:Op woensdag 17 november 2010 10:51 schreef sanger het volgende:
Nog even een quote met een uitleg over zwaarwegende/gewichtige redenen:
[..]
Bij een vakkenvuller die niet aanwezig is kan m.i. nooit sprake zijn van een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |