Dat zou natuurlijk een prima optie zijn. Maar de politiek wil tal van sturingselementen hebben, simpelweg omdat er dan nog meer beleid gemaakt kan worden. Het zijn ook telkens die sturingselementen die wereldwijd zoveel weerstand oproepen tegen kilometerbeprijzing (wat dan in feite bestaat uit wegbeprijzing, congestiebeprijzing en milieubeprijzing), daarom is men ook in Nederland al 30 jaar bezig met het produceren van rapporten, het doen van onderzoeken en het bewerken van stakeholders. Maar succesvol is het allemaal niet.quote:Op vrijdag 12 november 2010 00:20 schreef Premium_Quality het volgende:
Laat de wegenbelasting verdwijnen en verhoog de accijns. Hoef je geen peperdure satellieten in de lucht te schieten, worden we niet met z'n allen bespioneerd, geen duur kastje in je auto, moeten minder zuinige auto's meer betalen en worden we in de toekomst met 100% schone auto's niet opgelicht door onze regering.
Alleen kunnen die 100% schone auto's dan stapvoets bewegen, aangezien er dan files ontstaan van Leeuwarden tot Amsterdam.quote:Op vrijdag 12 november 2010 00:20 schreef Premium_Quality het volgende:
Kilometerheffing bestaat al, dat noemen we "accijns."
Laat de wegenbelasting verdwijnen en verhoog de accijns. Hoef je geen peperdure satellieten in de lucht te schieten, worden we niet met z'n allen bespioneerd, geen duur kastje in je auto, moeten minder zuinige auto's meer betalen en worden we in de toekomst met 100% schone auto's niet opgelicht door onze regering.
Aangezien er weinig alternatieven zijn voor de auto op dit moment denk ik niet dat de files veel groter zouden zijn wanneer auto rijden goedkoper wordt.quote:Op vrijdag 12 november 2010 00:48 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Alleen kunnen die 100% schone auto's dan stapvoets bewegen, aangezien er dan files ontstaan van Leeuwarden tot Amsterdam.
Maar, dan rij je wel lekker goedkoop
Autorijden is inderdaad zeer inelastisch. Veranderingen in prijs leiden nauwelijks tot veranderingen in vraag. Op korte termijn heeft een prijsverhoging van 10 % van autogebruik 1 % afname van het autogebruik tot gevolg, op lange termijn (> 3 jaar) heeft een prijsverhoging van 10 % van autogebruik 3 % afname van het autogebruik tot gevolg.quote:Op vrijdag 12 november 2010 00:56 schreef Premium_Quality het volgende:
Aangezien er weinig alternatieven zijn voor de auto op dit moment denk ik niet dat de files veel groter zouden zijn wanneer auto rijden goedkoper wordt.
Hoe wil jij dan files op gaan lossen als verkeerseconoom zonder een vorm van kilometerheffing?quote:Op vrijdag 12 november 2010 00:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Autorijden is inderdaad zeer inelastisch. Veranderingen in prijs leiden nauwelijks tot veranderingen in vraag. Op korte termijn heeft een prijsverhoging van 10 % van autogebruik 1 % afname van het autogebruik tot gevolg, op lange termijn (> 3 jaar) heeft een prijsverhoging van 10 % van autogebruik 3 % afname van het autogebruik tot gevolg.
Daar is men nog niet over uit.quote:Op vrijdag 12 november 2010 01:20 schreef Whiteguy het volgende:
Hoe wil jij dan files op gaan lossen als verkeerseconoom zonder een vorm van kilometerheffing?
KM-heffing gedifferentieerd naar plaats en tijd kan natuurlijk wel degelijk helpen tegen de files. Maar dan moeten de werktijden in Nederland natuurlijk ook flexibeler worden.quote:Op vrijdag 12 november 2010 01:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daar is men nog niet over uit.Kilometerheffing werkt in ieder geval niet om congestie op te lossen. Misschien moeten we erg mee leren leven, hoewel dat natuurlijk wel erg onbevredigend is.
Goede morgen, jij vindt 89% accijns en btw niet genoeg? De tankstations staan nu al op hun tenen door deze prijzen, en verhoging is echt funest.quote:Op vrijdag 12 november 2010 00:20 schreef Premium_Quality het volgende:
Kilometerheffing bestaat al, dat noemen we "accijns."
Laat de wegenbelasting verdwijnen en verhoog de accijns. Hoef je geen peperdure satellieten in de lucht te schieten, worden we niet met z'n allen bespioneerd, geen duur kastje in je auto, moeten minder zuinige auto's meer betalen en worden we in de toekomst met 100% schone auto's niet opgelicht door onze regering.
Meer asfalt natuurlijk. Als de vraag nu ondanks de hoge kosten al zo hoog is, dan ga je dat waarschijnlijk niet oplossen door de kosten nog meer te verhogen. Dacht je nou echt dat iedereen met de fiets of OV gaat?quote:Op vrijdag 12 november 2010 01:20 schreef Whiteguy het volgende:
[..]
Hoe wil jij dan files op gaan lossen als verkeerseconoom zonder een vorm van kilometerheffing?
Wat denk je zelf??quote:Op vrijdag 12 november 2010 11:21 schreef Voorschrift het volgende:
Ik neem aan dat buitenlands vrachtverkeer hier geen last van gaat ondervinden?
Mooi. Dus mijn zorgverzekering hoeft vanaf heden nog maar ¤1,- per maand te kosten, omdat ik nooit gebruik maak van de zorg?quote:Op donderdag 11 november 2010 21:51 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
...of hij nou 10 of 10.000 kilometer per jaar rijdt.
Alsof in België ooit ook maar iets logisch is.quote:
Het zou mij niks verbazen als die meer moeten gaan betalen....quote:Op vrijdag 12 november 2010 11:25 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Alsof in België ooit ook maar iets logisch is.
Dat bedoel ik dus, en hebben die lieve Belgische mensjes er al aan gedacht dat veel vrachtverkeer liever een alternatieve route gaat kiezen via Duitsland/Luxemburg wellicht?quote:Op vrijdag 12 november 2010 11:27 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Het zou mij niks verbazen als die meer moeten gaan betalen....
Want die moeten een systeem gaan aanschaffen of een prepaid ding kopen wat weer meer kost dan voor de belgische burger.
Meer asfalt is over het algemeen een korte termijn oplossing, ook daar los je de files op lange termijn niet mee op.quote:Op vrijdag 12 november 2010 09:54 schreef mlg het volgende:
[..]
Meer asfalt natuurlijk. Als de vraag nu ondanks de hoge kosten al zo hoog is, dan ga je dat waarschijnlijk niet oplossen door de kosten nog meer te verhogen. Dacht je nou echt dat iedereen met de fiets of OV gaat?
Ik kan niet voor P_Q spreken, maar ik vind dat inderdaad niet genoeg. Het zal dan wel in overeenstemming moeten gebeuren met de buurlanden en het liefst via de EU. De tankstations zullen er heus niet veel minder op gaan verdienen, zoveel zal de verkoop van brandstoffen niet teruglopen. Ik hoop het eingenlijk wel, want dat zou betekenen dat mensen minder auto gaan rijden (of zuinigere auto's). Dat lijdt dan weer tot minder files.quote:Op vrijdag 12 november 2010 09:50 schreef mlg het volgende:
[..]
Goede morgen, jij vindt 89% accijns en btw niet genoeg? De tankstations staan nu al op hun tenen door deze prijzen, en verhoging is echt funest.
Waarschijnlijk hebben ze daar wel over na gedacht, stiekem zijn ze daar nog wel blij mee ook.quote:Op vrijdag 12 november 2010 11:29 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus, en hebben die lieve Belgische mensjes er al aan gedacht dat veel vrachtverkeer liever een alternatieve route gaat kiezen via Duitsland/Luxemburg wellicht?
Als de haven van Antwerpen ergens belang bij heeft is het wel een goede doorstroming. Er zijn dus ook voor de haven plussen en minnen.quote:Ik vraag me af hoeveel de kosten/baten zijn over het gehele spectrum, en niet alleen voor het Belgische vrachtverkeer. Bovendien moeten die kosten ook nog eens bovenop de verwerkingskosten van de Antwerpse haven worden geplaatst, iets waar Rotterdam dan een voordeel aan heeft.
Ze gaan nu ook vaak via luxemburg vanwege de lage benzine- en dieselprijzen. In ieder geval niet gunstig voor de logistieke bedrijven, en gezien hun huidige financiele conditie is dit een zeer slechte zaak.quote:Op vrijdag 12 november 2010 11:29 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus, en hebben die lieve Belgische mensjes er al aan gedacht dat veel vrachtverkeer liever een alternatieve route gaat kiezen via Duitsland/Luxemburg wellicht?
Ik vraag me af hoeveel de kosten/baten zijn over het gehele spectrum, en niet alleen voor het Belgische vrachtverkeer. Bovendien moeten die kosten ook nog eens bovenop de verwerkingskosten van de Antwerpse haven worden geplaatst, iets waar Rotterdam dan een voordeel aan heeft.
Hoezo, tegen die tijd leg je nog meer asfalt.quote:Op vrijdag 12 november 2010 11:30 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Meer asfalt is over het algemeen een korte termijn oplossing, ook daar los je de files op lange termijn niet mee op.
Totdat half Nederland vol ligt, goed idee inderdaad.quote:Op vrijdag 12 november 2010 11:56 schreef mlg het volgende:
[..]
Hoezo, tegen die tijd leg je nog meer asfalt.
Ach als de Belgen hun eigen concurrentiepositie in gevaar willen brengen dan gaan ze hun gang maar, met de tweede Maasvlakte op komst en onze inzet om eerste te blijven komt het ons alleen maar beter uit.quote:Op vrijdag 12 november 2010 11:40 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Waarschijnlijk hebben ze daar wel over na gedacht, stiekem zijn ze daar nog wel blij mee ook.
[..]
Als de haven van Antwerpen ergens belang bij heeft is het wel een goede doorstroming. Er zijn dus ook voor de haven plussen en minnen.
Hoe kunnen ze hier nou blij mee zijn? Wij zijn koploper wat betreft logistiek, en Belgie probeert met ons de concurreren wat hen ook aardig lukt. Belgie gaat haar distributie positie verliezen hieraan.quote:Op vrijdag 12 november 2010 11:40 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Waarschijnlijk hebben ze daar wel over na gedacht, stiekem zijn ze daar nog wel blij mee ook.
[..]
Als de haven van Antwerpen ergens belang bij heeft is het wel een goede doorstroming. Er zijn dus ook voor de haven plussen en minnen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |