abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88620084
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 00:20 schreef Premium_Quality het volgende:
Laat de wegenbelasting verdwijnen en verhoog de accijns. Hoef je geen peperdure satellieten in de lucht te schieten, worden we niet met z'n allen bespioneerd, geen duur kastje in je auto, moeten minder zuinige auto's meer betalen en worden we in de toekomst met 100% schone auto's niet opgelicht door onze regering.
Dat zou natuurlijk een prima optie zijn. Maar de politiek wil tal van sturingselementen hebben, simpelweg omdat er dan nog meer beleid gemaakt kan worden. Het zijn ook telkens die sturingselementen die wereldwijd zoveel weerstand oproepen tegen kilometerbeprijzing (wat dan in feite bestaat uit wegbeprijzing, congestiebeprijzing en milieubeprijzing), daarom is men ook in Nederland al 30 jaar bezig met het produceren van rapporten, het doen van onderzoeken en het bewerken van stakeholders. Maar succesvol is het allemaal niet.

Ik kan er later mijn brood mee verdienen als aanstaand vervoerseconoom, dus vanuit persoonlijk oogpunt heb ik er geen problemen mee, maar vanuit beleidsoogpunt is het waardeloos dat dit debat telkens weer opnieuw gevoerd wordt. Iedere cyclus duurt een jaar of 10, daarna zijn de meeste ambtenaren vervangen en zit er ook weer een vers blik politici, die met frisse zin dezelfde wegen weer gaan bewandelen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bolkesteijn op 12-11-2010 00:40:11 ]
  vrijdag 12 november 2010 @ 00:48:15 #27
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_88620629
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 00:20 schreef Premium_Quality het volgende:
Kilometerheffing bestaat al, dat noemen we "accijns."

Laat de wegenbelasting verdwijnen en verhoog de accijns. Hoef je geen peperdure satellieten in de lucht te schieten, worden we niet met z'n allen bespioneerd, geen duur kastje in je auto, moeten minder zuinige auto's meer betalen en worden we in de toekomst met 100% schone auto's niet opgelicht door onze regering.
Alleen kunnen die 100% schone auto's dan stapvoets bewegen, aangezien er dan files ontstaan van Leeuwarden tot Amsterdam.

Maar, dan rij je wel lekker goedkoop :')
  vrijdag 12 november 2010 @ 00:56:58 #28
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_88620906
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 00:48 schreef Whiteguy het volgende:

[..]


Alleen kunnen die 100% schone auto's dan stapvoets bewegen, aangezien er dan files ontstaan van Leeuwarden tot Amsterdam.

Maar, dan rij je wel lekker goedkoop :')
Aangezien er weinig alternatieven zijn voor de auto op dit moment denk ik niet dat de files veel groter zouden zijn wanneer auto rijden goedkoper wordt.
pi_88620966
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 00:56 schreef Premium_Quality het volgende:
Aangezien er weinig alternatieven zijn voor de auto op dit moment denk ik niet dat de files veel groter zouden zijn wanneer auto rijden goedkoper wordt.
Autorijden is inderdaad zeer inelastisch. Veranderingen in prijs leiden nauwelijks tot veranderingen in vraag. Op korte termijn heeft een prijsverhoging van 10 % van autogebruik 1 % afname van het autogebruik tot gevolg, op lange termijn (> 3 jaar) heeft een prijsverhoging van 10 % van autogebruik 3 % afname van het autogebruik tot gevolg.
  vrijdag 12 november 2010 @ 01:20:37 #30
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_88621480
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 november 2010 00:58 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Autorijden is inderdaad zeer inelastisch. Veranderingen in prijs leiden nauwelijks tot veranderingen in vraag. Op korte termijn heeft een prijsverhoging van 10 % van autogebruik 1 % afname van het autogebruik tot gevolg, op lange termijn (> 3 jaar) heeft een prijsverhoging van 10 % van autogebruik 3 % afname van het autogebruik tot gevolg.
Hoe wil jij dan files op gaan lossen als verkeerseconoom zonder een vorm van kilometerheffing?
pi_88621864
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 01:20 schreef Whiteguy het volgende:
Hoe wil jij dan files op gaan lossen als verkeerseconoom zonder een vorm van kilometerheffing?
Daar is men nog niet over uit. ;) Kilometerheffing werkt in ieder geval niet om congestie op te lossen. Misschien moeten we erg mee leren leven, hoewel dat natuurlijk wel erg onbevredigend is.
pi_88623798
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 01:46 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Daar is men nog niet over uit. ;) Kilometerheffing werkt in ieder geval niet om congestie op te lossen. Misschien moeten we erg mee leren leven, hoewel dat natuurlijk wel erg onbevredigend is.
KM-heffing gedifferentieerd naar plaats en tijd kan natuurlijk wel degelijk helpen tegen de files. Maar dan moeten de werktijden in Nederland natuurlijk ook flexibeler worden.

Maar een totaaloplossing is inderdaad niet beschikbaar. Streven naar 10% minder verkeer in de spits op de drukste trajecten is misschien wel mogelijk en dan ben je een heel groot deel van je files al kwijt.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 12 november 2010 @ 09:50:13 #33
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_88625512
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 00:20 schreef Premium_Quality het volgende:
Kilometerheffing bestaat al, dat noemen we "accijns."

Laat de wegenbelasting verdwijnen en verhoog de accijns. Hoef je geen peperdure satellieten in de lucht te schieten, worden we niet met z'n allen bespioneerd, geen duur kastje in je auto, moeten minder zuinige auto's meer betalen en worden we in de toekomst met 100% schone auto's niet opgelicht door onze regering.
Goede morgen, jij vindt 89% accijns en btw niet genoeg? De tankstations staan nu al op hun tenen door deze prijzen, en verhoging is echt funest.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  vrijdag 12 november 2010 @ 09:54:28 #34
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_88625630
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 01:20 schreef Whiteguy het volgende:

[..]


Hoe wil jij dan files op gaan lossen als verkeerseconoom zonder een vorm van kilometerheffing?
Meer asfalt natuurlijk. Als de vraag nu ondanks de hoge kosten al zo hoog is, dan ga je dat waarschijnlijk niet oplossen door de kosten nog meer te verhogen. Dacht je nou echt dat iedereen met de fiets of OV gaat?
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_88628299
Kunnen wij mooi zien of het systeem werkt.
pi_88628325
Ik neem aan dat buitenlands vrachtverkeer hier geen last van gaat ondervinden?
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 12 november 2010 @ 11:24:26 #37
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_88628386
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:21 schreef Voorschrift het volgende:
Ik neem aan dat buitenlands vrachtverkeer hier geen last van gaat ondervinden?
Wat denk je zelf?? :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_88628397
quote:
14s.gif Op donderdag 11 november 2010 21:51 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]
...of hij nou 10 of 10.000 kilometer per jaar rijdt.
Mooi. Dus mijn zorgverzekering hoeft vanaf heden nog maar ¤1,- per maand te kosten, omdat ik nooit gebruik maak van de zorg?
pi_88628419
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:24 schreef Netsplitter het volgende:

[..]



Wat denk je zelf?? :')
Alsof in België ooit ook maar iets logisch is.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 12 november 2010 @ 11:27:17 #40
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_88628455
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:25 schreef Voorschrift het volgende:

[..]



Alsof in België ooit ook maar iets logisch is.
Het zou mij niks verbazen als die meer moeten gaan betalen.... :X
Want die moeten een systeem gaan aanschaffen of een prepaid ding kopen wat weer meer kost dan voor de belgische burger.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_88628518
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:27 schreef Netsplitter het volgende:

[..]



Het zou mij niks verbazen als die meer moeten gaan betalen.... :X
Want die moeten een systeem gaan aanschaffen of een prepaid ding kopen wat weer meer kost dan voor de belgische burger.
Dat bedoel ik dus, en hebben die lieve Belgische mensjes er al aan gedacht dat veel vrachtverkeer liever een alternatieve route gaat kiezen via Duitsland/Luxemburg wellicht?

Ik vraag me af hoeveel de kosten/baten zijn over het gehele spectrum, en niet alleen voor het Belgische vrachtverkeer. Bovendien moeten die kosten ook nog eens bovenop de verwerkingskosten van de Antwerpse haven worden geplaatst, iets waar Rotterdam dan een voordeel aan heeft.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_88628547
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 09:54 schreef mlg het volgende:

[..]



Meer asfalt natuurlijk. Als de vraag nu ondanks de hoge kosten al zo hoog is, dan ga je dat waarschijnlijk niet oplossen door de kosten nog meer te verhogen. Dacht je nou echt dat iedereen met de fiets of OV gaat?
Meer asfalt is over het algemeen een korte termijn oplossing, ook daar los je de files op lange termijn niet mee op.
  vrijdag 12 november 2010 @ 11:35:03 #43
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_88628708
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 09:50 schreef mlg het volgende:

[..]



Goede morgen, jij vindt 89% accijns en btw niet genoeg? De tankstations staan nu al op hun tenen door deze prijzen, en verhoging is echt funest.
Ik kan niet voor P_Q spreken, maar ik vind dat inderdaad niet genoeg. Het zal dan wel in overeenstemming moeten gebeuren met de buurlanden en het liefst via de EU. De tankstations zullen er heus niet veel minder op gaan verdienen, zoveel zal de verkoop van brandstoffen niet teruglopen. Ik hoop het eingenlijk wel, want dat zou betekenen dat mensen minder auto gaan rijden (of zuinigere auto's). Dat lijdt dan weer tot minder files.
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
  vrijdag 12 november 2010 @ 11:40:14 #44
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_88628906
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:29 schreef Voorschrift het volgende:

[..]



Dat bedoel ik dus, en hebben die lieve Belgische mensjes er al aan gedacht dat veel vrachtverkeer liever een alternatieve route gaat kiezen via Duitsland/Luxemburg wellicht?
Waarschijnlijk hebben ze daar wel over na gedacht, stiekem zijn ze daar nog wel blij mee ook.
quote:
Ik vraag me af hoeveel de kosten/baten zijn over het gehele spectrum, en niet alleen voor het Belgische vrachtverkeer. Bovendien moeten die kosten ook nog eens bovenop de verwerkingskosten van de Antwerpse haven worden geplaatst, iets waar Rotterdam dan een voordeel aan heeft.
Als de haven van Antwerpen ergens belang bij heeft is het wel een goede doorstroming. Er zijn dus ook voor de haven plussen en minnen.
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
pi_88629061
Prima toch. Mocht het systeem werken, en alle fouten zijn opgespoord en opgelost, dan kunnen wij altijd nog de kunst afkijken.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
  vrijdag 12 november 2010 @ 11:56:18 #46
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_88629530
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:29 schreef Voorschrift het volgende:

[..]



Dat bedoel ik dus, en hebben die lieve Belgische mensjes er al aan gedacht dat veel vrachtverkeer liever een alternatieve route gaat kiezen via Duitsland/Luxemburg wellicht?

Ik vraag me af hoeveel de kosten/baten zijn over het gehele spectrum, en niet alleen voor het Belgische vrachtverkeer. Bovendien moeten die kosten ook nog eens bovenop de verwerkingskosten van de Antwerpse haven worden geplaatst, iets waar Rotterdam dan een voordeel aan heeft.
Ze gaan nu ook vaak via luxemburg vanwege de lage benzine- en dieselprijzen. In ieder geval niet gunstig voor de logistieke bedrijven, en gezien hun huidige financiele conditie is dit een zeer slechte zaak.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  vrijdag 12 november 2010 @ 11:56:51 #47
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_88629562
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:30 schreef Dennis101 het volgende:

[..]



Meer asfalt is over het algemeen een korte termijn oplossing, ook daar los je de files op lange termijn niet mee op.
Hoezo, tegen die tijd leg je nog meer asfalt.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_88629590
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:56 schreef mlg het volgende:

[..]



Hoezo, tegen die tijd leg je nog meer asfalt.
Totdat half Nederland vol ligt, goed idee inderdaad.
pi_88629607
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:40 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Waarschijnlijk hebben ze daar wel over na gedacht, stiekem zijn ze daar nog wel blij mee ook.
[..]


Als de haven van Antwerpen ergens belang bij heeft is het wel een goede doorstroming. Er zijn dus ook voor de haven plussen en minnen.
Ach als de Belgen hun eigen concurrentiepositie in gevaar willen brengen dan gaan ze hun gang maar, met de tweede Maasvlakte op komst en onze inzet om eerste te blijven komt het ons alleen maar beter uit. ^O^
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  vrijdag 12 november 2010 @ 11:58:18 #50
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_88629623
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:40 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Waarschijnlijk hebben ze daar wel over na gedacht, stiekem zijn ze daar nog wel blij mee ook.
[..]


Als de haven van Antwerpen ergens belang bij heeft is het wel een goede doorstroming. Er zijn dus ook voor de haven plussen en minnen.
Hoe kunnen ze hier nou blij mee zijn? Wij zijn koploper wat betreft logistiek, en Belgie probeert met ons de concurreren wat hen ook aardig lukt. Belgie gaat haar distributie positie verliezen hieraan.

Uiteraard goede zaak voor Nederland, maar blijft wel beperkt tot de top, waar jij je neem ik aan niet in kunt vinden.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')