abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88600947
quote:
2s.gif Op donderdag 11 november 2010 15:11 schreef banapples het volgende:

[..]

Er staat geen holocaust ontkenning in. Het gaat er juist om dat TS zich afvraagt waarom god niet ingegrepen heeft tijdens deze enorme massamoord.
Niet in die lijst met vragen nee, maar wel in andere topics op dat forum.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_88602126
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 15:39 schreef PietV. het volgende:

[..]

Je kan de Bijbel geheel en al als metafoor beschouwen, buitenhistorisch bekijken etc. Maar dan steven je af op de Ilias. ... Dit is achterhaalde onzin uit Griekenland.
Als je al zo naar de Ilias kijkt, dan heb ik geen vertrouwen in je interpretatie van de bijbel met al z'n genres. Overigens zitten er wel enkele goede vragen tussen. Het is echter makkelijker vragen oproepen dan je ze kunt beantwoorden. Echt discussiëren werkt dus niet zo met 95 stellingen.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_88604346

[ Bericht 100% gewijzigd door Kijkertje op 11-11-2010 18:52:28 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_88604386
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 17:14 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Ja, en daarbij komt dat antwoorden op dit soort vragen vaak erg lang en groot zijn.
Theologie is geen wetenschap, toch bedient het zich van veel verschillende wetenschappelijke disciplines. O.a. menswetenschappen als antropologie, psychologie en sociologie. Echter ook archeologie, letterkunde etc.

Om tot een acceptabel antwoord te komen zul je dus meerdere disciplines met elkaar in gesprek laten gaan over een vraag. Dit levert, voordat er een antwoord komt, vaak eerst weer 20 nieuwe vragen op, termen die verhelderd moeten worden en nieuwe teksten die blijkbaar iets te zeggen hebben over dit onderwerp. Tegen die tijd zijn de meeste forum discussierders, die gaan voor de snelle christenbash allang hun interesse alweer verloren omdat zij er toch niet in geloven en educatie het christenbashen in de weg gaat zitten.
In mijn ervaring zijn de antwoorden vaak heel lang niet omdat er dan wel iets duidelijk wordt maar vooral om het gebrek aan concrete inhoud te verhullen. Dat de gemiddelde religie-criticus dan afhaakt is precies het beoogde doel, ongeacht of er dan sprake is van 'een acceptabel antwoord'. Het is pure schijncomplexiteit. Bottom line: religie is helemaal niet zo complex als het vaak pretendeert te zijn.

Het is opmerkelijk hoeveel vage excuses hier uit de kast worden gehaald om maar niet concreet op de vragen uit de OP in te gaan. Dan is het weer respectloos, dan is men (op voorhand) niet geinteresseerd in de antwoorden, dan zou het weer teveel moeite kosten om een gedegen antwoord te formuleren, etc etc.

Mijn boodschap aan de gelovigen: het is helemaal niet erg om gewoon te erkennen dat je de antwoorden niet hebt of dat die antwoorden er mogelijk helemaal niet zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 11-11-2010 19:07:24 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_88604397
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 17:14 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Niet in die lijst met vragen nee, maar wel in andere topics op dat forum.
Bedankt dat je dit van jouw kant hebt rechtgezet. Waar wordt dit dan ontkend?

[ Bericht 8% gewijzigd door PietV. op 11-11-2010 19:03:47 ]
pi_88604806
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 17:54 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Als je al zo naar de Ilias kijkt, dan heb ik geen vertrouwen in je interpretatie van de bijbel met al z'n genres. Overigens zitten er wel enkele goede vragen tussen. Het is echter makkelijker vragen oproepen dan je ze kunt beantwoorden. Echt discussiëren werkt dus niet zo met 95 stellingen.
Ik beoordeel boekgodsdiensten allemaal gelijk. Dus maak geen onderscheidt tussen de Veda en de overleveringen van de Hebreeërs. Je mag de goede vragen eruit halen. En je kunt ook gewoon een paar mindere naar voren schuiven en zeggen dat je hier het antwoord niet op weet. Dat kan natuurlijk ook.
pi_88605528
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 15:08 schreef fruityloop het volgende:
Ik lees tussen die vragen nogal wat aanmatigende, een vraag als no. 8 "Waarom heeft jouw god mensen nodig om zijn woord te verspreiden, waarom doet hij dit niet zelf?" doet mij acuut stoppen met het lezen van de lijst, en zeker niet de moeite nemen om te gaan antwoorden.
Omdat jij het als aanmatigend ervaart is het geen goede vraag?

quote:
Na een verdere inspectie lees ik ook holocaust ontkenningen en zo nog veel meer dingen die me persoonlijk tegen staan op dat forum.
En wat heeft dat eigenlijk te maken met dit topic? Zegt het iets over PietV? En zo ja: is dat een inhoudelijk argument tegen de OP?

quote:
Ik als christen kies er dan ook voor om je vragen daar/hier niet te beantwoorden.
Nou, prachtig excuus weer ook. ;) Die had ik nog niet genoemd.
pi_88605623
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 19:02 schreef PietV. het volgende:

[..]
Ik beoordeel boekgodsdiensten allemaal gelijk. Dus maak geen onderscheidt tussen de Veda en de overleveringen van de Hebreeërs.
En hoe beoordeel je ze dan?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_88605722
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 19:18 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ik vermoed op basis van (het gebrek aan) aantoonbare inhoudelijke kwaliteiten. :) En waarom niet?
pi_88605920
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 19:18 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ik beoordeel ze gemakshalve als godsdienstgeschiedenis en niet de geschiedenis van een god of goden. Het vertelt mij iets hoe mensen in een bepaalde periode leefden en wat voor traditionele gebruiken ze hadden.
pi_88606364
Aangezien ik christen ben voel ik me wel geroepen om vragen te beantwoorden, maar niet allemaal, dat is wel erg veel. Welke wil je het liefst beantwoord zien?
pi_88606501
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 19:31 schreef Isafleur het volgende:
Aangezien ik christen ben voel ik me wel geroepen om vragen te beantwoorden, maar niet allemaal, dat is wel erg veel. Welke wil je het liefst beantwoord zien?
Ik zou zeggen: laten we eens beginnen met de eerste 5 ofzo?
pi_88606513
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 19:23 schreef PietV. het volgende:

Ik beoordeel ze gemakshalve als godsdienstgeschiedenis en niet de geschiedenis van een god of goden. Het vertelt mij iets hoe mensen in een bepaalde periode leefden en wat voor traditionele gebruiken ze hadden.
Als je zo'n compleet ander uitgangspunt hebt als een gelovige, dan lijkt een discussie me bij voorbaat nogal kansloos.
pi_88606565
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 19:31 schreef Isafleur het volgende:
Wat denk je van de bonusvragen? De symbolische 96,97 en 98.
pi_88606626
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 19:34 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Als je zo'n compleet ander uitgangspunt hebt als een gelovige, dan lijkt een discussie me bij voorbaat nogal kansloos.
Dat is mogelijk. Maar is het nodig om eerst te geloven en daarna een discussiestuk onder handen te nemen.
pi_88607072
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 19:34 schreef Molurus het volgende:
Ik zou zeggen: laten we eens beginnen met de eerste 5 ofzo?
1. God heeft altijd bestaan. Hij is er altijd al geweest.
2. God is een Heilige. Niemand weet hoe hij eruit ziet hier op aarde. In de bijbel wordt Hij omschreven als groot, licht en verheerlijkend.
3. God heeft geen geslacht. Op aarde kwam Jezus, dit was een man.
4. Om aan Zijn eer te komen. Om Zijn almacht te tonen.
5. Ook om zijn almacht te tonen. Zo immens groot en ingewikkeld wat de mens niet zal begrijpen.

98. Persoonlijk is deze makkelijk te beantwoorden, omdat ik dat niet doe :).
pi_88607269
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 19:45 schreef Isafleur het volgende:

[..]

98. Persoonlijk is deze makkelijk te beantwoorden, omdat ik dat niet doe :).
Bedankt voor je antwoorden ^O^
pi_88607360
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 19:50 schreef PietV. het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoorden ^O^
Graag gedaan. Weet even niet 1-2-3 antwoord op de andere twee bonusvragen.
pi_88607741
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 19:51 schreef Isafleur het volgende:

[..]

Graag gedaan. Weet even niet 1-2-3 antwoord op de andere twee bonusvragen.
Geen probleem.
pi_88608607
Allereerst bedankt voor je reactie! ^O^

quote:
3. God heeft geen geslacht. Op aarde kwam Jezus, dit was een man.
Is het niet zo dat God regelmatig beschreven wordt als "de Vader"? Ik weet nog niet zo zeker dat de geslachteloosheid van God wel zo algemeen geaccepteerd is in het Christendom. Maar goed, fair enough.

quote:
4. Om aan Zijn eer te komen. Om Zijn almacht te tonen.
5. Ook om zijn almacht te tonen. Zo immens groot en ingewikkeld wat de mens niet zal begrijpen.
Met name deze antwoorden vond ik eigenlijk wel interessant. Wie probeert hij het eigenlijk iets aan te tonen? Is het niet de schepper van alles? Zo nee, wie schiep de rest?
pi_88608914
6. Wazige vraag. Direct? Direct na wat? De tijd is deel van het universum.

15. Als je het zonodig historisch wilt benaderen: wie zegt dat Adam tepels had?

44. Ik dacht dat je juist historisch naar de boekgodsdiensten ging kijken.

49. Hoeveel kinderen werden er omgebracht?

50. Die schrijvers leefden alleen in dezelfde tijd als Jezus, niet in Galilea. En verschillende van hen schrijven wel over Jezus. Bovendien schrijven ze meestal ook niet over Paulus, Petrus of christenen in z'n algemeenheid. Bestonden christenen dan dus ook niet?

52. Waarschijnlijk lekker aan het timmeren in Galilea :)

69. Het is waarschijnlijker dat er wel een exodus heeft plaatsgevonden, dan dat deze niet plaatsvond. Pak er eens een historische inleiding op het Oude Testament bij.

70. De auteurs staan heel dicht bij de bron en bij de ooggetuigen. Die invloed lijkt me dus gering.

76. Tja, waarom geen solipsisme. Dat verklaart ook alles.

79. Deed hij dat dan?

91. In de wetenschap wordt per definitie geen bovennatuurlijke verklaring geaccepteerd. Een onmogelijke vraag dus.

97: Bidden heeft regelmatig aantoonbaar effect gehad. Het onderzoek wat je aanhaalt is 1 van de vele onderzoeken en inderdaad werd in die ene geen significant effect gevonden. In andere onderzoeken, of in gebedsdiensten wordt soms wel resultaat 'geboekt'.

Verder een overvloed aan vragen over het probleem van het lijden. Daar heeft niemand een definitief antwoord op. Alleen aanwijzingen.
pi_88609090
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 19:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat jij het als aanmatigend ervaart is het geen goede vraag?
[..]
Voor mij persoonlijk niet inderdaad, maar dat is aan eenieder om zelf te bepalen uiteraard. De eerste alinea van de start-post deed me al wat vermoeden, met kreten als "retorische trucjes", "enige genoegdoening" en "geloofscrisis". Die trend zette zich voort, in mijn ogen oa door de vraagstelling en woordkeuze, en bij vraag 8 had ik het gevoel dat mijn vermoeden juist was, en ben ik zoals gezegd gestopt met lezen.

quote:
En wat heeft dat eigenlijk te maken met dit topic? Zegt het iets over PietV? En zo ja: is dat een inhoudelijk argument tegen de OP?
[..]
Het heeft te maken met gevoel en emotie, 2 integrale onderdelen van een godsdienstbeleving in mijn ogen, en voor mij is het dus een integraal deel van mijn reden om niet verder te gaan met het beantwoorden van die vragen.
quote:
Nou, prachtig excuus weer ook. ;) Die had ik nog niet genoemd.
Frappant dat jij het ziet als een excuus, maar voor wat dan als ik vragen mag? Ik zie dat namelijk niet zo. Er worden expliciet 95 vragen en stellingen gevraagd aan de christenen op dit forum, mij leek het wel zo duidelijk om even te vermelden dat ik dat dus ook ben.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_88609524
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 20:25 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Voor mij persoonlijk niet inderdaad, maar dat is aan eenieder om zelf te bepalen uiteraard. De eerste alinea van de start-post deed me al wat vermoeden, met kreten als "retorische trucjes", "enige genoegdoening" en "geloofscrisis". Die trend zette zich voort, in mijn ogen oa door de vraagstelling en woordkeuze, en bij vraag 8 had ik het gevoel dat mijn vermoeden juist was, en ben ik zoals gezegd gestopt met lezen.
Ja, hier maak ik een voorbehoud. Ik heb ervaring op internet. En er is een groep christenen die elke vorm van geloofskritiek pareren met persoonlijke aanvallen. Je kan er op wachten maar ook op voorhand zeggen dat je hier geen prijs op stelt. Mensen die dwepen met 8)7 of _O- daar heb ik het niet zo op begrepen. En dan zeg ik heel duidelijk je hoeft deze vragen niet te maken.
pi_88609664
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 20:22 schreef Dwerfion het volgende:
6. Wazige vraag. Direct? Direct na wat? De tijd is deel van het universum.

15. Als je het zonodig historisch wilt benaderen: wie zegt dat Adam tepels had?

44. Ik dacht dat je juist historisch naar de boekgodsdiensten ging kijken.

49. Hoeveel kinderen werden er omgebracht?

50. Die schrijvers leefden alleen in dezelfde tijd als Jezus, niet in Galilea. En verschillende van hen schrijven wel over Jezus. Bovendien schrijven ze meestal ook niet over Paulus, Petrus of christenen in z'n algemeenheid. Bestonden christenen dan dus ook niet?

52. Waarschijnlijk lekker aan het timmeren in Galilea :)

69. Het is waarschijnlijker dat er wel een exodus heeft plaatsgevonden, dan dat deze niet plaatsvond. Pak er eens een historische inleiding op het Oude Testament bij.

70. De auteurs staan heel dicht bij de bron en bij de ooggetuigen. Die invloed lijkt me dus gering.

76. Tja, waarom geen solipsisme. Dat verklaart ook alles.

79. Deed hij dat dan?

91. In de wetenschap wordt per definitie geen bovennatuurlijke verklaring geaccepteerd. Een onmogelijke vraag dus.

97: Bidden heeft regelmatig aantoonbaar effect gehad. Het onderzoek wat je aanhaalt is 1 van de vele onderzoeken en inderdaad werd in die ene geen significant effect gevonden. In andere onderzoeken, of in gebedsdiensten wordt soms wel resultaat 'geboekt'.

Verder een overvloed aan vragen over het probleem van het lijden. Daar heeft niemand een definitief antwoord op. Alleen aanwijzingen.
Grappig dat je toch bent begonnen Dwerfion. Wat was nu het omslagpunt?
pi_88610005
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 20:36 schreef PietV. het volgende:

[..]

Grappig dat je toch bent begonnen Dwerfion. Wat was nu het omslagpunt?
Haha, het begint met een vraag met te veel bullsh*t. Dan begint het te jeuken ;-)
pi_88611896
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 20:16 schreef Molurus het volgende:
Allereerst bedankt voor je reactie! ^O^

Is het niet zo dat God regelmatig beschreven wordt als "de Vader"? Ik weet nog niet zo zeker dat de geslachteloosheid van God wel zo algemeen geaccepteerd is in het Christendom. Maar goed, fair enough.

Met name deze antwoorden vond ik eigenlijk wel interessant. Wie probeert hij het eigenlijk iets aan te tonen? Is het niet de schepper van alles? Zo nee, wie schiep de rest?
Ja, het klopt dat God ook wel de Vader wordt genoemd. Het is moeilijk uit te leggen. God is een driepersoon: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Die drie zijn ook God. Het is maar één Persoon. Mij is altijd geleerd dat God geslachtsloos is. De Zoon die naar de aarde is gezonden, Jezus, is wel Man.

En ja, God heeft alles geschapen. Hij deed dat om Zijn eer te behalen. Hoe Hij het bedoelt heeft was ook zoals het in het paradijs was; Genesis 1 en 2. God is groot en almachtig en dit wilde hij tonen door mensen (en alles eromheen) te maken. Van die mensen wil Hij eer ontvangen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijkheid schept.
pi_88614564
Nee.
  donderdag 11 november 2010 @ 22:16:53 #128
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_88614796
mijn god.. wat een onnozele stellingen :')

De idiootste van het rijtje:

quote:
18. In 2 koningen 24-25 werden 42 kinderen verscheurd door twee beren omdat ze Elia kale noemden. Waren dit een soort superbe
ooit een nijdige beer gezien en gezien wat die kan doen mijn zijn slachtoffers? :')
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_88616040
Goed topic _O_
pi_88617590
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 22:16 schreef teamlead het volgende:
mijn god.. wat een onnozele stellingen :')

De idiootste van het rijtje:
[..]

ooit een nijdige beer gezien en gezien wat die kan doen mijn zijn slachtoffers? :')
Lol, er zijn hele theorien over deze passage. Beren hebben namelijk een tactiek om prooi bergopwaarts te achtervolgen. :p
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_88618038
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 18:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

In mijn ervaring zijn de antwoorden vaak heel lang niet omdat er dan wel iets duidelijk wordt maar vooral om het gebrek aan concrete inhoud te verhullen. Dat de gemiddelde religie-criticus dan afhaakt is precies het beoogde doel, ongeacht of er dan sprake is van 'een acceptabel antwoord'. Het is pure schijncomplexiteit. Bottom line: religie is helemaal niet zo complex als het vaak pretendeert te zijn.

Het is opmerkelijk hoeveel vage excuses hier uit de kast worden gehaald om maar niet concreet op de vragen uit de OP in te gaan. Dan is het weer respectloos, dan is men (op voorhand) niet geinteresseerd in de antwoorden, dan zou het weer teveel moeite kosten om een gedegen antwoord te formuleren, etc etc.

Mijn boodschap aan de gelovigen: het is helemaal niet erg om gewoon te erkennen dat je de antwoorden niet hebt of dat die antwoorden er mogelijk helemaal niet zijn.
Deze post is paradoxaal, je geeft boven aan niet geïnteresseerd te zijn in de inhoud, en vervolgens ontken je dat weer. Maargoed, het staat er nu dus ik kan er op reageren.

1. Je geeft hier zelf aan dat jij het antwoord dat je over het algemeen krijgt, niet concreet genoeg vind. Nee dat klopt, het is ook hele ingewikkelde materie. Je kunt proberen het te versimpelen maar dan wordt het een karikatuur en is het makkelijk om er op te schieten.

2. De meest mensen op dit forum zijn te lui om een O.P. van meer dan 10 regels door te lezen. Waarom heb jij dan de vooronderstelling dat christenen het niet erg vinden om 95 stellingen te beantwoorden. En dan ook nog is moeilijke vragen, waar diep over moet worden gedacht.

Stel dat jij echt oprecht geïnteresseerd bent in een vraag, en ik niet het idee heb dat jij de pretentie hebt om weer even een christen te bashen, dan trek ik mijn bibliotheek open, ga ik opzoek naar de grondtekst, zoek ik uit wat de joodse traditie over een deze bepaalde tekst te zeggen heeft, kan ik opzoeken wat voor uitspraken er over gedaan zijn door het kerkelijk recht. Hoe dit thema bij andere religies aan de orde komt, wat de mens hier van kan leren, etc.

Maar ik denk dat jij gewoonweg niet geïnteresseerd bent in de antwoorden, je bent enkel geïnteresseerd in de discussie. Je bent geïnteresseerd in je gelijk halen.

Ik denk dat gesprekken over religie dialectisch moeten verlopen om vruchten af te werpen. En er wordt vaak niet aan de randvoorwaarden voor een dergelijk gesprek voldaan.

quote:
Het woord dialectiek is van oorsprong Grieks en bestaat uit technè (bekwaamheid, vaardigheid) en dialogos (gesprek).
In het oude Griekenland werd de dialoog ingezet om filosofische onderwerpen wetenschappelijk te bespreken. Deze filosofische dialogen hebben een aantal eigenschappen die het onderscheiden van het alledaagse spreken:
1. Het wil komen tot de waarheid van iets.
2. Het wil dit gemeenschappelijk met anderen.
3. Het moet onbevooroordeeld zijn.
4. De ingebrachte standpunten zijn alleen van belang voor zover ze relevantie bezitten tot de beoogde waarheid.
5. Voortijdige stopzetting wordt vermeden.

Een gesprek dat voldoet aan de bovenstaande eisen levert een methode op, de gespreksdialectiek.
Het ja(de positie de stelling, de mening) wordt gevolgd door een nee(negatie, tegenspraak, weerlegging). Dat betekent dat het ja ruimte moet laten voor het nee; het moet het tegendeel als mogelijkheid al in zich hebben. Omgekeerd dient de tegenwerping ruimt te laten voor de positie van de vorige spreker(s). Die positie moet in het nee worden opgenomen. Wordt hieraan niet voldaan dan is het gesprek afgelopen, of door de stilte van de overeenstemming (er volgt geen tegenspraak) of door de verwijdering ten gevolge van de controverse (het gesprek blijft steken in welles nietes). Wil het gesprek verder gaan dan zal het nee zoveel zelfstandigheid moeten bezitten dat het een nieuwe, betere of hogere positie introduceert. Anders komt het gesprek niet verder en draait het in een cirkel rond. Het is dan in feite ook afgelopen en wel door herhaling. Deze nieuwe positie houdt dus in: de eerste positie, de negatie ervan én een nieuw element. Dit geheel heeft eer de mogelijkheid van tegenspraak in zich, zodat hierop gereageerd kan worden en wel zodanig dat enz. enz.

Dialectiek is een wisselwerking tussen het één en het ander waardoor een ruimte wordt gevormd voor een nieuwe positie.
pi_88619172
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 23:40 schreef Sattyagraha het volgende:

Deze post is paradoxaal, je geeft boven aan niet geïnteresseerd te zijn in de inhoud, en vervolgens ontken je dat weer. Maargoed, het staat er nu dus ik kan er op reageren.
Volgens mij lees je daar gewoon iets wat daar niet staat. Waar geef ik aan dat ik niet geinteresseerd ben in de inhoud? Ik zeg slechts dat lange antwoorden vaak de indruk wekken dat het geheel aan inhoud ontbreekt.

quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 23:40 schreef Sattyagraha het volgende:
1. Je geeft hier zelf aan dat jij het antwoord dat je over het algemeen krijgt, niet concreet genoeg vind. Nee dat klopt, het is ook hele ingewikkelde materie. Je kunt proberen het te versimpelen maar dan wordt het een karikatuur en is het makkelijk om er op te schieten.
Het is helemaal geen ingewikkelde materie. :)
pi_88620248
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 00:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Volgens mij lees je daar gewoon iets wat daar niet staat. Waar geef ik aan dat ik niet geinteresseerd ben in de inhoud? Ik zeg slechts dat lange antwoorden vaak de indruk wekken dat het geheel aan inhoud ontbreekt.

[..]

Het is helemaal geen ingewikkelde materie. :)
Reflecteer hier is op met betrekking tot onze bovenstaande dialoog

4. De ingebrachte standpunten zijn alleen van belang voor zover ze relevantie bezitten tot de beoogde waarheid.

Volgens mij gaan we namelijk hier ergens de mist in.
pi_88620537
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 00:37 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Reflecteer hier is op met betrekking tot onze bovenstaande dialoog

Amen

quote:
Inhoudelijke argumenten zijn hiervoor het geijkte middel.

quote:
Goede argumenten zijn over het algemeen niet afhankelijk van opinie. (Of overtuiging!)

quote:
Ik zou hiervan willen maken "De ingebrachte argumenten zijn alleen van belang voor zover ze relevantie bezitten tot de beoogde waarheid."

quote:

Volgens mij gaan we namelijk hier ergens de mist in.
Dat laatste gaat inderdaad ook vaak mis. Maar meestal mis ik gewoon concrete argumenten in die lange lappen tekst. Als je een poging doet daar de essentie uit te halen hou je vaak zo goed als niets over, anders dan pure geloofsovertuigingen waarvoor geen echte argumenten worden aangedragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 12-11-2010 03:04:58 ]
pi_88623317
Doch deze stellingen zijn wel stof voor de grijze nog werkende cellen
pi_88627644
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 23:26 schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

Lol, er zijn hele theorien over deze passage. Beren hebben namelijk een tactiek om prooi bergopwaarts te achtervolgen. :p
Er zit natuurlijk wel enige ruimte in het begrip uitschelden en ombrengen van 42 kinderen. Een veldproef over deze vraag zie ik niet zitten. Niet dat ik bang ben om te verliezen, maar ik denk meer aan de kinderen, verwanten en hartverscheurende taferelen.
pi_88627976
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 20:22 schreef Dwerfion het volgende:
6. Wazige vraag. D
Ik spring niet direct op alle antwoorden af. Het topic heet niet voor niets 95 stellingen/vragen aan.... De toevoeging 900 aanvallen op de antwoorden. Staat er niet bij. Een licht ik er wel uit. Het probleem rond de beschrijving van de dood van Mozes. Kan je oplossen door de 4 bronnen theorie toe te passen. E,J, P, D of een gedeelte door een andere auteur te laten schrijven (bijvoorbeeld Jozua) Ik denk even mee met deze vraag.
pi_88628998
Potentieel interessant topic maar ik denk dat het beter gaat werken als er 1 vraag (of een paar tegelijk die min of meer raakvlakken hebben) per topic behandeld wordt.
pi_88629474
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:42 schreef Modus het volgende:
Potentieel interessant topic maar ik denk dat het beter gaat werken als er 1 vraag (of een paar tegelijk die min of meer raakvlakken hebben) per topic behandeld wordt.
Ja,dat lijkt me ook :) Ik stel dan ook voor dat PietV één, of een klein aantal vragen (met eenzelfde thema) er uit licht en die hier neerzet.
pi_88630831
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 14:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Voor veel gelovigen is het geloof zelf de basis denk ik. De rationele argumenten komen later en hebben slechts tot doel dat geloof te ondersteunen of in elk geval de cognitieve dissonantie te bestrijden.

[ afbeelding ]

De motivatie voor het geloof zelf is alles behalve rationeel. Voor de mogelijke oorzaken van religie is deze wel interessant:

Het grote F&L video topic

Die man op het rechter plaatje ziet er wel vrolijker uit :)
verkapte tvp
Extremistisch gematigd.
pi_88637741
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 11:38 schreef PietV. het volgende:

2. Waaruit bestaat jouw god?
3. Welk geslacht heeft jouw god; in de Bijbel wordt gesproken over een man. Is dit gebaseerd op chromosomaal onderzoek of op uiterlijke geslachtskenmerken?
10. Waarom zette jouw god de wereld onder water om het kwaad te verwijderen, terwijl Noach dronken de “nieuwe wereld” binnentrok?
11. Wat voor kwaad hadden de planten en dieren gedaan die omkwamen tijdens de vloed?
27. Waarom is het aantal atheïsten in gevangenissen verhoudingsgewijs veel kleiner dan je op grond van bevolkingsstatistieken zou mogen verwachten?
31. Zijn er mensen omgebracht in naam van het atheïsme?
45. In Mattheus 4: 8-9 neemt Satan Jahwe mee naar een hoge berg en toont hem alle koninkrijken op aarde. Hoe geloofwaardig is dit verhaal als we weten dat de aarde rond is?
49. Waarom is er over de kindermoord van Herodus niets terug te vinden in de geschiedenisboeken?
50. Er leefden tientallen schrijvers tijdens Jezus leven in het gebied waar hij optrad. Waarom heeft niemand iets opgeschreven?
60. Waren de schrijvers van de evangeliën creationisten of evolutionisten?
73. Wat is het nut van “Gij zult niet doodslaan". Als Christenen massaal naar oorlogsgebieden afreizen?
79. Hoe lukte het Mozes om zijn eigen dood te beschrijven?
Je kunt toch wel betere vragen bedenken dan dat, Piet? Wat is het doel van al deze vragen?
pi_88639610
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 15:45 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Je kunt toch wel betere vragen bedenken dan dat, Piet? Wat is het doel van al deze vragen?
Dat jij ze maakt. De beste vragen mag je beantwoorden.
pi_88639699
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja,dat lijkt me ook :) Ik stel dan ook voor dat PietV één, of een klein aantal vragen (met eenzelfde thema) er uit licht en die hier neerzet.
Ik zal eerstdaags even kijken. Zie al dat iemand bezig is geweest, rond het thema "slechte vragen". Misschien kunnen we daar met zijn allen eerst naar kijken. Daarna komen de minder goede en daarna de goede.
pi_88641284
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 15:45 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Je kunt toch wel betere vragen bedenken dan dat, Piet?
Beste Gaspedaal,

Waar plaats jij de grens goed/slecht? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik neem zelf als voorbeeld de eerste vraag die jij kwalificeert als slecht. Echter vanuit het licht van mijn motivatie om "de kaft tot kaft-gelovige" grotendeels centraal te stellen. Kan dit best een redelijke vraag zijn.
De volgende aspecten; - Beeld en gelijkenis
- Epen bv. Ur, Mamre en Jabbok
- Terugkeer als kind

Als je deze kant opkijkt, dan verwacht je kenmerken die behoren bij het menselijke ras. Inclusief bepaalde noodzakelijke elementen. Om bijvoorbeeld een pannekoek te eten bij Sarah. Of te worstelen met Jacob. Aan de andere kant wordt er dus gesproken van een metafysische, transcendente entiteit. Je zou dus een optelsom kunnen maken van Jahwe die dus zowel binnen het fysisch- als metafysisch domein uitstrekt. Dus waarom is dit een slechte vraag? Wat is jouw motivatie.

Mvg,

Piet
pi_88641402
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 22:45 schreef Dale. het volgende:
Goed topic _O_
Dank u wel. Ik hoop dat het heeft te maken met de vragen anders trek ik me bescheiden terug en wijs naar de reacties.
pi_88648700
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 00:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Amen

[..]

Inhoudelijke argumenten zijn hiervoor het geijkte middel.

[..]

Goede argumenten zijn over het algemeen niet afhankelijk van opinie. (Of overtuiging!)
Jij hanteert hier de term goed, wat per definitie een subjectieve term is en dus afhankelijk van een opinie. Daar de term dualistisch is erken jij ook argumenten die slecht zijn, en die je dus bij voorbaat al uit sluit. Vallen hieronder ook de argumenten uit de literatuur wetenschappen, narrativiteit en de poëzie?
quote:
[..]

Ik zou hiervan willen maken "De ingebrachte argumenten zijn alleen van belang voor zover ze relevantie bezitten tot de beoogde waarheid."
Wat is het verschil tussen een argument en een standpunt?

[..]
quote:
Dat laatste gaat inderdaad ook vaak mis. Maar meestal mis ik gewoon concrete argumenten in die lange lappen tekst. Als je een poging doet daar de essentie uit te halen hou je vaak zo goed als niets over, anders dan pure geloofsovertuigingen waarvoor geen echte argumenten worden aangedragen.
Klopt, sommige standpunten met betrekking tot esoterie gaan uit van axioma's die dus niet te falsificeren zijn. Een van de axioma's die ik hanteer is dat de mens iets kan leren van literaire bronnen zoals de bijbel en dat daarom de bijbel een zeker niveau van waarheid in zich heeft.
Hieruit volgt dat het nut heeft om de bijbel te onderzoeken.

Als jij hier tegenover stelt dat de bijbel een nutteloos boek is omdat het gedateerd is, omdat de schrijvers beperkte kennis hadden, omdat de moraal van de bijbel niet meer in onze maatschappij past oid. dan zullen we daar nooit uit komen en zijn alle argumenten die ik jou geef en die steunen op dat axioma in jouw ogen geen 'goede' argumenten.

Over de gehele post, ik heb het woord argument gehighlight.

Ik vind het vreemd, je reageert op vijf verschillend stellingen, en je geeft dezelfde inhoud aan alle vijf deze stellingen terwijl ze een totaal ander aspect van een dialectisch gesprek in zich hebben.

De meeste stellingen gaan over de insteek/doel van het gesprek en daarom over het subject (gesprekspartners) en niet over het object (religie).

Met je reacties over argumenten doel jij toch steeds op het object terwijl ik je graag wil horen reageren op het subject.
pi_88656455
quote:
91. Er wordt wat afgebabbeld door gelovigen over het bovennatuurlijke (bijvoorbeeld glaasje draaien). Maar waarom is er nog niemand geweest die hier aanspraak op heeft kunnen maken: De persoon die als eerste een wetenschappelijke test doorstaat om te bewijzen dat hij/zij over een bovennatuurlijke vaardigheid beschikt, wint $1.000.000,- Ondanks veel pogingen, is de prijs nog nooit gewonnen (James Randi looft dit al uit sinds 1964). Een onafhankelijk team beoordeelt de paranormale gaven van betrokkenen.
Misschien heeft James Randi zelf bovennatuurlijke gaven, en blokkeert hij hiermee de bovennatuurlijke gaven van anderen, omdat hij er belang bij heeft dat mensen niet in iets bovennatuurlijks geloven.

Er zijn zeker wel mensen die hier belang bij zouden kunnen hebben, namelijk zowel mensen die om verschillende redenen niets van religies willen weten, en ook mensen die misbruik maken van hun paranormale gaven, dan is het natuurlijk maar beter als iedereen denkt dat die toch niet bestaan.
pi_88656905
quote:
94. Lazarus werd na enkele dagen weer tot leven gewekt. Een buitengewone gebeurtenis waar slecht één schrijver (Johannes) aandacht aan schonk. Is dit een bewuste keuze van de overige schrijvers of wisten ze hier niets van?
Een interessant artikel hierover:
quote:
Lazarus, a man who had died, who after four days in the tomb had been resurrected, authored the Fourth Gospel.
The author of the fourth gospel
pi_88657331
quote:
67. In het oude testament staan talloze verwerpelijke zaken, die de Joden dienden uit te voeren. Waarom worden deze wetten niet meer toegepast als Jezus duidelijk maakt dat hij de wetten niet af schaft, maar respecteert. (Matth 5:17-19 en Lucas 16:19)
Onder andere omdat Jezus in diezelfde Bergrede zegt:

Matteüs 7
12 Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten.
pi_88657958
quote:
37. Waarom ging Jezus als een bezetene tekeer met een gesel; waarom keerde hij niet zijn andere wang toe. Conform zijn eerdere uitspraken?
Hij ging niet als een bezetene te keer, maar er was geen alternatief.

Juist die plaats, namelijk de tempel, die bedoeld was het meest heilige centrum van Israël te zijn, en daarom de meest geschikte plaats voor Jezus om te leraren, was tot grote ontheiliging gebracht, en voldeed daarom niet aan de minimumeisen om die taak naar behoren te kunnen uitvoeren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')