quote:Op woensdag 10 november 2010 14:23 schreef ChevyVanDude het volgende:
Waar is een dirigent eigenlijk goed voor?
Meestal krijgen zij een enorme zak geld mee naar huis, om maar wat met een stokje te zwaaien, bezweet te lijken en doen alsof hij/zij de muziek maakt.
Ja,,, tis om het ritme er in te houden.....
Net alsof de muziekanten vaak naar de dirigent (zo niet: constant) kijken.
En niet in muziek aangezien het meer wat blaten over de rol van de dirigent is.
Bijvoorbeeld:
Het orkest maakt de muziek, maar de dirigent bepaalt hóe. Als hetzelfde orkest hetzelfde stuk meerdere malen speelt met steeds een andere dirigent, dan zal het steeds anders klinken.quote:Op woensdag 10 november 2010 14:23 schreef ChevyVanDude het volgende:
Meestal krijgen zij een enorme zak geld mee naar huis, om maar wat met een stokje te zwaaien, bezweet te lijken en doen alsof hij/zij de muziek maakt.
Als een orkest de dirigent nodig heeft om het ritme er in te houden dan is er iets ernstig mis... En constant naar de dirigent kijken is niet zo handig, want dan kan je als muzikant de muziek niet lezen.quote:Ja,,, tis om het ritme er in te houden.....
dit!quote:Op woensdag 10 november 2010 14:39 schreef HeatWave het volgende:
Eens, sowieso orkesten. Hele grote dure coverbands, meer zijn het niet.
Schopje KLB
Jezus, wat ben jij een mongool.quote:Op woensdag 10 november 2010 14:23 schreef ChevyVanDude het volgende:
So true...so true..quote:
Voetballers kunnen best een wedstrijd spelen zonder coach hoor.quote:Op woensdag 10 november 2010 14:49 schreef controlaltdelete het volgende:
wat een domme opmerking zeg. Een orkest kan vaak niet eens naar behoren een muziekstuk spelen zonder dirigent. Het is als een voetbalteam zonder coach zeg maar.
Of muzikanten die geen bladmuziek kúnnen spelen.quote:Op woensdag 10 november 2010 14:52 schreef CasB het volgende:
Erger vind ik muzikanten die niet zonder bladmuziek kunnen spelen.
Leer jíj even de 5e symfonie van Sjotakowitsj uit je hoofd?quote:Op woensdag 10 november 2010 14:52 schreef CasB het volgende:
Erger vind ik muzikanten die niet zonder bladmuziek kunnen spelen.
* Beelzebufo is, tot dat door gehoorproblemen onmogelijk werd, koordirigent geweest. Dit filmpje kwam bij de opleiding in beeld!quote:
Leer jij de naam van Shostakovich uit je hoofd?quote:Op woensdag 10 november 2010 15:03 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Leer jíj even de 5e symfonie van Sjotakowitsj uit je hoofd?
[hier probeerde ik de cyrillische karakters van zijn naam te zetten, maar dat werkt niet], maar dat begrijpen de meeste mensen in nederland niet.quote:Op woensdag 10 november 2010 15:05 schreef Picchia het volgende:
[..]
Leer jij de naam van Shostakovich uit je hoofd?
quote:
inderdaad... echt er kan beter een topic gemaakt worden over mensen die klacht hebben over dingen waar ze geen hol vanaf weten..quote:Op woensdag 10 november 2010 14:43 schreef Klonterpot het volgende:
[..]
Jezus, wat ben jij een mongool.
amenquote:Op woensdag 10 november 2010 15:10 schreef Griebus het volgende:
Een dirigent moet alle (!) partituren van alle instrumenten uit zijn hoofd kennen en dus het gehele stuk vanuit alle lagen uit zijn hoofd kennen. En dan ook nog hoe hij vind dat het geheel moet klinken.
Naast dat je dus uitzonderlijk muzikaal moet zijn, moet je dus ook anderen kunnen sturen en leiding geven.
Geen wonder dat ze zo goed betaald krijgen.
TS weet er dus geen ruk van
Iets niet snappen is tot daar aan toe, een post maken waarin je iets waar je niks van af weet meteen afschrijft is inderdaad overbodigquote:Op woensdag 10 november 2010 15:12 schreef koffiekoekje het volgende:
Dus als TS iets niet snapt, dan is het overbodig
Als je al 30 jaar een instrument speelt mag ik wel verwachten dat je ook wel bepaalde dingen kan onthouden.quote:Op woensdag 10 november 2010 15:03 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Leer jíj even de 5e symfonie van Sjotakowitsj uit je hoofd?
Onzin, als je je aan de partij houdt dan kan er niks mis gaan. Aangezien daar het tempo en stukken waar je harder moet spelen gewoon wordt aangegeven.quote:Op woensdag 10 november 2010 14:49 schreef controlaltdelete het volgende:
wat een domme opmerking zeg. Een orkest kan vaak niet eens naar behoren een muziekstuk spelen zonder dirigent. Het is als een voetbalteam zonder coach zeg maar.
TS is de dirigent van de jostibandquote:
Baasd telt voor oneindig veel door zijn oneindige bazigheidquote:Op woensdag 10 november 2010 17:09 schreef DasApart het volgende:
BaasD is in de minderheiden zo werkt democratie toch? Meerderheid wint.
Dit dusquote:Op woensdag 10 november 2010 15:10 schreef Griebus het volgende:
Een dirigent moet alle (!) partituren van alle instrumenten uit zijn hoofd kennen en dus het gehele stuk vanuit alle lagen uit zijn hoofd kennen. En dan ook nog hoe hij vind dat het geheel moet klinken.
Naast dat je dus uitzonderlijk muzikaal moet zijn, moet je dus ook anderen kunnen sturen en leiding geven.
En nogmaals opdat TS de boodschap goed meekrijgt.quote:Op woensdag 10 november 2010 15:10 schreef Griebus het volgende:
Was dit al gepost?quote:Op woensdag 10 november 2010 15:10 schreef Griebus het volgende:
Lijkt me juist wel ideaal, kan je tenminste even weg om te schijten zonder dat iemand het doorheeftquote:Op woensdag 10 november 2010 19:20 schreef Krantenman het volgende:
Hetzelfde geldt voor aanduidingen zoals "forte" of "piano". Ik denk niet dat je als violist blij bent dat een hele stoet trompetten als een stel olifanten plots jouw muziek overstemt.
Dit.quote:Op woensdag 10 november 2010 15:10 schreef Griebus het volgende:
Normaal kan het slagwerk vrij gemakkelijk het tempo aangeven.quote:Op woensdag 10 november 2010 19:20 schreef Krantenman het volgende:
Ik zag iemand hierboven beweren dat een orkest ook zonder dirigent wel de maat en hetzelfde ritme kan aanhouden omdat de "kriebeltjes" op de partituur aangeven hoe snel je moet spelen.
Nou er kan wel "Allegro" staan bij een bepaald stuk, dat betekent dat je snel moet spelen. Maar hoe snel precies? Dat is een kwestie van interpretatie, en de dirigent moet er voor zorgen dat al die muzikanten dat hetzelfde interpreteren.
Hetzelfde geldt voor aanduidingen zoals "forte" of "piano". Ik denk niet dat je als violist blij bent dat een hele stoet trompetten als een stel olifanten plots jouw muziek overstemt.
Bij veel nummers wordt het slagwerk voornamelijk gebruikt om bepaalde dingen te accentueren, niet als ritme-instrument.quote:Op woensdag 10 november 2010 20:32 schreef Roflpantoffel het volgende:
[..]
Normaal kan het slagwerk vrij gemakkelijk het tempo aangeven.
En bij stukjes zonder slagwerk dan?quote:Op woensdag 10 november 2010 20:32 schreef Roflpantoffel het volgende:
[..]
Normaal kan het slagwerk vrij gemakkelijk het tempo aangeven.
quote:Op woensdag 10 november 2010 14:39 schreef HeatWave het volgende:
Eens, sowieso orkesten. Hele grote dure coverbands, meer zijn het niet.
Denk van niet. Ik zal gelijk mijn Fok! account deleten, e-mail adres wijzigen, naam veranderen en verhuizen naar Rusland als ik zo een faal topic open.quote:
quote:Op donderdag 11 november 2010 00:17 schreef Remqo het volgende:
Als een dirigent alleen het ritme aan zou geven, had er net zo goed een neger met een grote trommel kunnen staan
buiten dat...hoe ga je om met accelerando's & rallentando'squote:Op woensdag 10 november 2010 21:10 schreef Henno het volgende:
[..]
En bij stukjes zonder slagwerk dan?En hoe hard of zacht je iets moet spelen kan je daar al helemaal niet mee aangeven.
"stokje zwaaien"...quote:Op woensdag 10 november 2010 14:23 schreef ChevyVanDude het volgende:
En niet in muziek aangezien het meer wat blaten over de rol van de dirigent is.
Bijvoorbeeld:
Bij lezen kan je de klemtoon ook anders leggen.quote:Op donderdag 11 november 2010 13:16 schreef __Saviour__ het volgende:
Wat ik dan nog niet snap: de bladmuziek vertelt toch al gewoon exact wat en hoe gespeeld moet worden? Die noot voor zo lang en daarna de andere noot zo lang. Daar is toch geen eigen interpretatie aan te geven?
Wel degelijk. De indicaties in de partituur zijn nooit exact.quote:Op donderdag 11 november 2010 13:16 schreef __Saviour__ het volgende:
Wat ik dan nog niet snap: de bladmuziek vertelt toch al gewoon exact wat en hoe gespeeld moet worden? Die noot voor zo lang en daarna de andere noot zo lang. Daar is toch geen eigen interpretatie aan te geven?
Sowieso wat hierboven staat, plus dat een dirigent ook gewoon de leider is tijdens de repetities en daar zonder twijfel de grootste rol speelt.quote:Op donderdag 11 november 2010 13:16 schreef __Saviour__ het volgende:
Ha kijk, dat is een mooie duidelijke uitleg.quote:Op donderdag 11 november 2010 14:05 schreef mvdejong het volgende:
Wel degelijk. De indicaties in de partituur zijn nooit exact.
[..]
Dáárom dus een dirigent.quote:Er is één gebeurtenis die erg veel mensen zich herinneren die ik graag wil aanhalen. Tijdens een repetitie van het laatste deel van de tiende symfonie van Shostakovitsj legde Alex uit hoe de hobo-solo gespeeld moet worden. Hij vertelde een verhaal over een man die over zijn (voormalig) grondgebied liep. Alles was daar verwoest door oorlogen. Veel van zijn familieleden waren vermoord. Alex zei dat er langzaam een traan over de man zijn wang begon te lopen toen hij zijn verhaal deed. Daarna zei hij tegen de hoboïste : zo jij moet spelen. Daarna speelde ze zo bloedstollend mooi als ze nog nooit gedaan had. (Niet alleen volgens haarzelf maar ook volgens de toehorende orkestleden tijdens die repetitie). Degenen die bij die repetite waren hebben het er nog steeds over. Dat is de grote kracht van Alex. Met gebaren, beeldspraak en verhalen de mooiste dingen uit mensen halen.
[insider-grapje]quote:Op donderdag 11 november 2010 15:13 schreef Mopst3r het volgende:
Dat deze nog niet gepost is
[ afbeelding ]
Uitstekende samenvatting.quote:Op woensdag 10 november 2010 18:30 schreef Flammie het volgende:
Dus een korte recap:
TS weet helemaal niks van muziek en maakt een topic waarin hij dit mankement aan iedereen bekend maakt.
Wow.quote:
Oh trouwens zie je ze dus WEL regelmatig naar de dirigent kijkenquote:Op woensdag 10 november 2010 14:23 schreef ChevyVanDude het volgende:
Schoppertquote:Op zondag 13 februari 2011 15:02 schreef regularjoeback het volgende:
Ik vind dit een interessante discussie.
Er moet nog aan toegevoegd worden dat een dirigent niet altijd met 'een stokje loopt te zwaaien' zoals de Topicstarter lijkt te claimen. Tijdens de Barok was hij zelfs onderdeel van het ensemble en veel barokensembles volgen dit voorbeeld:
Natuurlijk heb je bij grotere orkesten wel degelijk een dirigent nodig met dirigeerstokje om het geheel in goede banen te leiden":
Dus 'dirigent' is niet voor elke muziekstroming hetzelfde begrip.
nee jij wel?quote:
Vakoulskyquote:Op donderdag 11 november 2010 18:27 schreef Beelzebufo het volgende:
Dirigent Alexander Vakoulsky is vele jaren lang chef geweest van Het Orkest uit Amsterdam. Ik ben indirect betrokken bij dit orkest en heb daar Alex wel eens aan het werk gezien. Die man kon zeer beeldend vertellen hoe hij wilde dat de muziek klonk.
Ter gelegenheid van zijn afscheid van Het Orkest is er een klein boekje gemaakt met een aantal van zijn zeer, zeer , zéér typerende uitspraken, waaruit ik hier (mogelijk illegaal, sorry in dat geval) een stukje wil aanhalen:
[..]
Dáárom dus een dirigent.
Genoeg bier er in gieten en het is een prima vent. Maar goed: zijn methodes werden inderdaad niet door iedereen gewaardeerd (inmiddels is hij bij het genoemde orkest weg).quote:Op zondag 13 februari 2011 20:26 schreef DaanA het volgende:
[..]
Vakoulsky![]()
Goede dirigent, maar wat een lul zeg.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |