abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88565399
quote:
Op woensdag 10 november 2010 15:10 schreef Griebus het volgende:
Een dirigent moet alle (!) partituren van alle instrumenten uit zijn hoofd kennen en dus het gehele stuk vanuit alle lagen uit zijn hoofd kennen. En dan ook nog hoe hij vind dat het geheel moet klinken.
Naast dat je dus uitzonderlijk muzikaal moet zijn, moet je dus ook anderen kunnen sturen en leiding geven.
Geen wonder dat ze zo goed betaald krijgen.
TS weet er dus geen ruk van :')
Was dit al gepost?
Op maandag 8 augustus 2011 09:53 schreef McBlackLake het volgende:
Als alles fokkers de algemene consument zouden vertegenwoordigen zou de hele wereldeconomie in elkaar storten omdat ze alles kut en kanker vinden ;(
pi_88566734
Ik zag iemand hierboven beweren dat een orkest ook zonder dirigent wel de maat en hetzelfde ritme kan aanhouden omdat de "kriebeltjes" op de partituur aangeven hoe snel je moet spelen.

Nou er kan wel "Allegro" staan bij een bepaald stuk, dat betekent dat je snel moet spelen. Maar hoe snel precies? Dat is een kwestie van interpretatie, en de dirigent moet er voor zorgen dat al die muzikanten dat hetzelfde interpreteren.

Hetzelfde geldt voor aanduidingen zoals "forte" of "piano". Ik denk niet dat je als violist blij bent dat een hele stoet trompetten als een stel olifanten plots jouw muziek overstemt.
pi_88567097
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 19:20 schreef Krantenman het volgende:
Hetzelfde geldt voor aanduidingen zoals "forte" of "piano". Ik denk niet dat je als violist blij bent dat een hele stoet trompetten als een stel olifanten plots jouw muziek overstemt.
Lijkt me juist wel ideaal, kan je tenminste even weg om te schijten zonder dat iemand het doorheeft
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_88567230
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 15:10 schreef Griebus het volgende:
Een dirigent moet alle (!) partituren van alle instrumenten uit zijn hoofd kennen en dus het gehele stuk vanuit alle lagen uit zijn hoofd kennen. En dan ook nog hoe hij vind dat het geheel moet klinken.
Naast dat je dus uitzonderlijk muzikaal moet zijn, moet je dus ook anderen kunnen sturen en leiding geven.
Geen wonder dat ze zo goed betaald krijgen.
TS weet er dus geen ruk van :')
Dit.
pi_88569791
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 19:20 schreef Krantenman het volgende:
Ik zag iemand hierboven beweren dat een orkest ook zonder dirigent wel de maat en hetzelfde ritme kan aanhouden omdat de "kriebeltjes" op de partituur aangeven hoe snel je moet spelen.

Nou er kan wel "Allegro" staan bij een bepaald stuk, dat betekent dat je snel moet spelen. Maar hoe snel precies? Dat is een kwestie van interpretatie, en de dirigent moet er voor zorgen dat al die muzikanten dat hetzelfde interpreteren.

Hetzelfde geldt voor aanduidingen zoals "forte" of "piano". Ik denk niet dat je als violist blij bent dat een hele stoet trompetten als een stel olifanten plots jouw muziek overstemt.
Normaal kan het slagwerk vrij gemakkelijk het tempo aangeven.
pi_88570043
Conclusie: TS heeft er totaal geen idee van wat een dirigent zoal doet.
  woensdag 10 november 2010 @ 20:52:35 #57
165512 MASD
Music is dead.
pi_88570687
quote:
7s.gif Op woensdag 10 november 2010 20:32 schreef Roflpantoffel het volgende:

[..]

Normaal kan het slagwerk vrij gemakkelijk het tempo aangeven.
Bij veel nummers wordt het slagwerk voornamelijk gebruikt om bepaalde dingen te accentueren, niet als ritme-instrument.
Long live music.
pi_88571515
Denk eens na :{

Je meent echt dat hij maar wat met zijn stokje zwaait????

Die staat er om het orkest in goede wegen te leiden en te coordineren. Of denk je dat een symofnieorkest met 100 man, allemaal precies op hetzelfde tempo speelt zonder dirigent. En een professioneel orkest, doet niets voor 95%, in tegenstelling tot veel rockbands en zangers.

Hij is veel belangrijker dan dat jij denkt.
Hij is er trouwens ook de leider van een orkest, en kan tijdens repetities vertellen wat er wel goed en niet goed gaat. Hij is niet alleen aanwezig tijdens concerten. Meestal dan O-)

Daarbij moet je hiervoor heel wat talent(muzikaal gehoor) tusen je oren hebben zitten. En je moet hard studeren (conservatorium). Eeen berg doorzettingsvermogen is dus wel vereist.

Ook betwijfel ik of zo een goed gevulde beurs hebben...

[ Bericht 4% gewijzigd door ebke op 11-11-2010 09:38:59 ]
pi_88571603
quote:
7s.gif Op woensdag 10 november 2010 20:32 schreef Roflpantoffel het volgende:

[..]

Normaal kan het slagwerk vrij gemakkelijk het tempo aangeven.
En bij stukjes zonder slagwerk dan? :P En hoe hard of zacht je iets moet spelen kan je daar al helemaal niet mee aangeven.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_88571663
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 14:39 schreef HeatWave het volgende:
Eens, sowieso orkesten. Hele grote dure coverbands, meer zijn het niet :').
:').
  woensdag 10 november 2010 @ 21:45:55 #61
203436 solyaris
disgrace to the human race
pi_88573320
TS is een `Philistine.` :r
  woensdag 10 november 2010 @ 21:52:26 #62
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_88573646
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 14:30 schreef ThaTim het volgende:
TS heeft nergens verstand van.
Ok stelletje hokboeren
  woensdag 10 november 2010 @ 21:54:59 #63
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_88573781
Zou TS nog terugkomen in dit topic?
Ok stelletje hokboeren
  † In Memoriam † donderdag 11 november 2010 @ 00:17:01 #64
88815 The_Emotion
98.3
pi_88580264
Als een dirigent alleen het ritme aan zou geven, had er net zo goed een neger met een grote trommel kunnen staan :')
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_88581248
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 21:54 schreef padlarf het volgende:
Zou TS nog terugkomen in dit topic?
Denk van niet. Ik zal gelijk mijn Fok! account deleten, e-mail adres wijzigen, naam veranderen en verhuizen naar Rusland als ik zo een faal topic open.
life goes by...
pi_88582502
TS is een farizeeër :')
Ga weg
pi_88582579
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 00:17 schreef Remqo het volgende:
Als een dirigent alleen het ritme aan zou geven, had er net zo goed een neger met een grote trommel kunnen staan :')
:D ! Zoals die slavendrijvers bij Asterix. :P
Hallon!
pi_88582613
hahahah
pi_88588804
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 21:10 schreef Henno het volgende:

[..]



En bij stukjes zonder slagwerk dan? :P En hoe hard of zacht je iets moet spelen kan je daar al helemaal niet mee aangeven.
buiten dat...hoe ga je om met accelerando's & rallentando's
niet iedereen versneld of vertraagd hetzelfde in de gegeven maatsoort
enne..ik ben heul blij dat er iemand de maat staat te zwaaien als er een 9/8 maatsoort voorbij komt oid

ow..enne..over dat zonder bladmuziek spelen..en dat dat na 30jaar toch wel moet kunnen.
Ik hoop niet dat je 30jaar het zelfde muziek maakt. Wij spelen stukken van 20minuten dat is onmogelijk om alles te onthouden. Daarbij komt dat je per jaar misschien wel 30 of meer verschillende stukken speelt. En dan heb ik het nog niet over de moeilijkheidsgraad of de hoeveelheid aan kruizen of mollen aan de sleutel! Het is geen wat je speelt.
pi_88592143
}:|
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 14:23 schreef ChevyVanDude het volgende:
Waar is een dirigent eigenlijk goed voor?

Meestal krijgen zij een enorme zak geld mee naar huis, om maar wat met een stokje te zwaaien, bezweet te lijken en doen alsof hij/zij de muziek maakt.

Ja,,, tis om het ritme er in te houden.....
Net alsof de muziekanten vaak naar de dirigent (zo niet: constant) kijken.

En niet in muziek aangezien het meer wat blaten over de rol van de dirigent is.

Bijvoorbeeld:

"stokje zwaaien"... :') en wat doet een Politie agent dan? "armen zwaaien de hele dag? |:( "
het is juist een kunst als dirigent een orkest te leiden,als je weet dat het allemaal aparte vakjes zijn met een esemble van instrumenten die allemaal een deel van een muziekstuk spelen.
En dan is het de kunst omdat allemaal tegelijkertijd goed te laten klinken en harmonieus te laten lijken.


"stokje zwaaien"zei de mongool 8)7 }:|
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  Donald Duck held donderdag 11 november 2010 @ 13:16:13 #71
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_88592268
Wat ik dan nog niet snap: de bladmuziek vertelt toch al gewoon exact wat en hoe gespeeld moet worden? Die noot voor zo lang en daarna de andere noot zo lang. Daar is toch geen eigen interpretatie aan te geven?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  donderdag 11 november 2010 @ 13:54:45 #72
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_88593737
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 13:16 schreef __Saviour__ het volgende:
Wat ik dan nog niet snap: de bladmuziek vertelt toch al gewoon exact wat en hoe gespeeld moet worden? Die noot voor zo lang en daarna de andere noot zo lang. Daar is toch geen eigen interpretatie aan te geven?
Bij lezen kan je de klemtoon ook anders leggen.
  donderdag 11 november 2010 @ 13:55:29 #73
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_88593761
Waar is TS eigenlijk :')
  donderdag 11 november 2010 @ 14:05:38 #74
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_88594208
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 13:16 schreef __Saviour__ het volgende:
Wat ik dan nog niet snap: de bladmuziek vertelt toch al gewoon exact wat en hoe gespeeld moet worden? Die noot voor zo lang en daarna de andere noot zo lang. Daar is toch geen eigen interpretatie aan te geven?
Wel degelijk. De indicaties in de partituur zijn nooit exact.

Zo wordt de lengte van een noot bepaald door 2 indicaties : of het een hele/halve/kwart noot is, en de snelheid waarmee er gespeeld moet worden, met indicaties als adante, allegro enz. Terwijl die indicaties globaal aangeven wat de snelheid is, zijn daar wel degelijk variaties in mogelijk, en zeker als het gaat om de snelheids-verschillen tussen twee opvolgende passages, geven de variaties in de eigenlijke snelheid soms verrassende effecten.

Maar ook het volume waarmee gespeeld wordt is niet exact te geven, omdat het afhangt van de individuele instrumenten en spelers. Met name de verhoudingen tussen verschillende (groepen) van instrumenten geven totaal verschillende effecten als je het uiteindelijk in de zaal hoort. Zeker voor barok-muziek, geschreven in een tijd toen de instrumenten aanmerkelijk van karakteristiek verschilden van wat tegenwoordig gebruikelijk is, zal de dirigent moeten interpreteren wat de bedoeling is geweest van het algehele klank-beeld.

Iets anders dat grote effecten heeft is de aanzet van een noot, de manier waarop een instrument van stilte naar geluid gaat. Zowel voor strijk- als voor blaas-instrumenten kan dat heel subtiel, of heel ruw zijn, met grote verschillen in de manier waarop de luisteraar de muziek ervaart.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_88596351
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 13:16 schreef __Saviour__ het volgende:
Wat ik dan nog niet snap: de bladmuziek vertelt toch al gewoon exact wat en hoe gespeeld moet worden? Die noot voor zo lang en daarna de andere noot zo lang. Daar is toch geen eigen interpretatie aan te geven?
Sowieso wat hierboven staat, plus dat een dirigent ook gewoon de leider is tijdens de repetities en daar zonder twijfel de grootste rol speelt.
Ga weg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')