Als je invoegstrook onverwachts erg kort blijkt te zijn en de weg druk... dan kan dat wel gebeuren. Zeker als je nog niet echt een ervaren chauffeur bent.quote:Op maandag 8 november 2010 16:16 schreef Alicey het volgende:
Heb je de vangrail geraakt door de beweging aan je rechterarm, of doordat je niet zat op te letten? Ongemerkt met 1/3 van je auto op de vluchtstrook terecht komen is naar mijn mening best... apart onder normale omstandigheden.
Sowieso zal een verzekering niet uitkeren. Schade met motorrijtuigen is in alle verzekeringen uitgesloten, met uitzondering van autoverzekeringen. Autoverzekeringen zijn voertuig gebonden. Het gaat om de verzekering die TS heeft voor zijn auto. Aangezien die verzekering geen dekking biedt voor eigen schade, is er geen andere verzekering die deze schade gaat vergoeden.quote:Op maandag 8 november 2010 16:23 schreef Ikzanik het volgende:
Je kunt de passagier zeker aansprakelijk stellen.
De vraag is dan de bewijslast/medewerking van de passagier. Misschien wil deze zijn verzekering niet aanspreken of is hij/zij niet verzekerd.
Het ligt er maar aan hoeveel de relatie met de passagier je eventueel waard is.quote:De verzekering zou ook nog jullie verhaal in twijfel kunnen trekken.
Het kan een heel gehannes zijn als de passagier de schade veroorzaakt heeft, weet ik uit ervaring.
Maar dat is nog altijd beter dan helemaal niets vangen.
idd...quote:Op maandag 8 november 2010 16:25 schreef teamlead het volgende:
ik zou de passagier inderdaad aansprakelijk stellen en proberen via zijn/haar verzekering de schade vergoed te krijgen.
maar seriously.... dat zou een passagier bij mij toch serieus niet moeten proberen...Dat jij de vluchtstrook voor een deel meepakt om veilig te kunnen invoegen is niet handig, maar altijd nog beter dan stilstaan aan het einde van de invoegstrook (
I've seen them do it ) Een passagier moet zich vooral niet bemoeien met de bestuurder
Dat inderdaad, het is zeker niet slim van de passagier. TS was echter achterom aan het kijken (waarom niet via de spiegel?). Waarom trok de passagier aan de arm van TS i.p.v. hem te roepen?quote:Op maandag 8 november 2010 16:25 schreef teamlead het volgende:
Een passagier moet zich vooral niet bemoeien met de bestuurder
ooit gehoord van de dode hoek?quote:Op maandag 8 november 2010 16:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat inderdaad, het is zeker niet slim van de passagier. TS was echter achterom aan het kijken (waarom niet via de spiegel?). Waarom trok de passagier aan de arm van TS i.p.v. hem te roepen?
Ik geloof wel dat je dat voor je theorie-examen zo hoort te lerenquote:Op maandag 8 november 2010 16:25 schreef teamlead het volgende:
ik zou de passagier inderdaad aansprakelijk stellen en proberen via zijn/haar verzekering de schade vergoed te krijgen.
maar seriously.... dat zou een passagier bij mij toch serieus niet moeten proberen...Dat jij de vluchtstrook voor een deel meepakt om veilig te kunnen invoegen is niet handig, maar altijd nog beter dan stilstaan aan het einde van de invoegstrook (
I've seen them do it ) Een passagier moet zich vooral niet bemoeien met de bestuurder
Vervelend dat ze dan aan je arm trekt in plaats van iets te roepen.quote:Op maandag 8 november 2010 16:40 schreef johnbrasping het volgende:
Het is een vriendin van me en ik wil haar liever niet zelf voor de kosten op laten draaien.
Ik had al in de spiegel gekeken en kijk altijd eventjes achterom, (eigenlijk meer naar links van achterom) om te kijken of er niks in mijn dode hoek zit.
De passagier schrok dat ik gedeeltelijk om de vluchtstrook reed en wilde mij waarschuwen.
100% zeker weet ik het niet, maar alle aansprakelijkheidsverzekeringen die ik tot nu toe heb gezien sluiten schade veroorzaakt door motorvoertuigen uit. Je zou echter kunnen vragen wat haar schadeverzekeraar hier over zegt..quote:En Alicey, weet je zeker dat dit bij alle verzekeringen zo is of zijn hier ook uitzonderingen op?
Het lijkt mij toch dat WA verzekering hiervoor zijn, voor schade die door jouw toedoen aan derden zijn veroorzaakt te kunnen dekken.
Geloof er niks van...quote:Ik geloof wel dat je dat voor je theorie-examen zo hoort te leren(Ligt al tijdje achter me gelukkig..)
"Kan je niet veilig met je voertuig naar de rechter rijstrook rijden en bereik je het einde van de invoegstrook, dan moet je daar stoppen. Je mag zeker niet over de vluchtstrook verder rijden."quote:
Betrouwbare bron hoor... ik heb het zo niet geleerd.quote:Op maandag 8 november 2010 16:50 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
[..]
"Kan je niet veilig met je voertuig naar de rechter rijstrook rijden en bereik je het einde van de invoegstrook, dan moet je daar stoppen. Je mag zeker niet over de vluchtstrook verder rijden."
http://www.gratisrijbewijsonline.nl/snelwegwet2.htm
(had ik dat maar eerder geweten, gratis je rijbewijs online halen)
Ik heb een geval gehad waar (net als in een ander actueel topic) een passagier van een andere auto het portier tegen mijn auto aansloeg en bij mij schade veroorzaakte. Dat is bijna een jaar touwtrekken geweest tussen de WA van de bestuurder en de AVP van de passagier. Als een AVP nooit schade aan een motorrijtuig zou uitkeren, dan zou zulk getouwtrek toch niet bestaan?quote:Op maandag 8 november 2010 16:25 schreef Alicey het volgende:
[..]
Sowieso zal een verzekering niet uitkeren. Schade met motorrijtuigen is in alle verzekeringen uitgesloten, met uitzondering van autoverzekeringen. Autoverzekeringen zijn voertuig gebonden. Het gaat om de verzekering die TS heeft voor zijn auto. Aangezien die verzekering geen dekking biedt voor eigen schade, is er geen andere verzekering die deze schade gaat vergoeden.
Er is wat meer nuance. Er is al iemand die in dit topic heeft vermeld dat het om schade gaat die je aanricht als bestuurder van een motorvoertuig. De vraag is nu dus in eerste instantie hoe een eventuele AVP-verzekeraar dat beoordeelt, maar er zijn nog wel kansen.quote:Op maandag 8 november 2010 17:13 schreef Ikzanik het volgende:
Ik heb een geval gehad waar (net als in een ander actueel topic) een passagier van een andere auto het portier tegen mijn auto aansloeg en bij mij schade veroorzaakte. Dat is bijna een jaar touwtrekken geweest tussen de WA van de bestuurder en de AVP van de passagier. Als een AVP nooit schade aan een motorrijtuig zou uitkeren, dan zou zulk getouwtrek toch niet bestaan?
De vraag is of de verzekeraar de aansprakelijkheid overneemt. Dat de passagier aansprakelijk is staat buiten kijf. Aangezien TS echter niet de passagier zelf wil laten bloeden, is het dus vooral van belang wat de verzekeraar van de passagier er van vindt.quote:Een ander voorval waar ik wel zeker door een AVP ben uitbetaald: Een klein kind is met de fiets tegen de auto gevallen. De verzekering van de ouders van dat kind heeft die schade gewoon vergoed.
Saillant detail is dat de schade van dit voorval drie dagen voor het voorval met het autoportier was gerepareerd, en precies op dezelfde plek zat.
Dus als de passagier hier de veroorzaker van het ongeval is, is deze weldegelijk aansprakelijk. Ik voorzie alleen dat de verzekering niet erg bereid zal zijn om het verhaal van het trekken aan het stuur zal geloven.
Dat laatste is niet zeker. Kennelijk was het best druk op de snelweg, aangezien TS flink om zich heen moest kijken voor hij kon invoegen. Genoeg mensen die iets gezien kunnen hebben dus.quote:Zon verhaal is leuk op te maken om toch maar een schadevergoeding te vangen. Verder zijn er geen onafhankelijke getuigen.
Schade veroorzaakt door een passagier aan een ander motorrijtuig kan inderdaad langs twee wegen geclaimd worden: via de AVP van de passagier en via de WA van de eigenaar van de auto. De WA is sowieso verplicht om het te betalen als deze als eerste aangesproken wordt; de AVP kan echter ook betalen. De discussie zal waarschijnlijk geweest zijn over no-claim-verlies van de eigenaar van de auto. Ik hoop in ieder geval dat ze jou als benadeelde partij niet een jaar hebben laten wachten op de uitkering? Dat mag namelijk niet.quote:Op maandag 8 november 2010 17:13 schreef Ikzanik het volgende:
Ik heb een geval gehad waar (net als in een ander actueel topic) een passagier van een andere auto het portier tegen mijn auto aansloeg en bij mij schade veroorzaakte. Dat is bijna een jaar touwtrekken geweest tussen de WA van de bestuurder en de AVP van de passagier. Als een AVP nooit schade aan een motorrijtuig zou uitkeren, dan zou zulk getouwtrek toch niet bestaan?
Klopt, maar daarbij is de schade ook niet veroorzaakt *door* een motorrijtuig, wat met een openslaand autoportier wel zo is (portier is namelijk onderdeel van de auto, dus wordt primair onder de WA van de eigenaar van de auto gebracht). Een fiets is echter geen motorrijtuig, dus valt gewoon onder de AVP.quote:Een ander voorval waar ik wel zeker door een AVP ben uitbetaald: Een klein kind is met de fiets tegen de auto gevallen. De verzekering van de ouders van dat kind heeft die schade gewoon vergoed.
Saillant detail is dat de schade van dit voorval drie dagen voor het voorval met het autoportier was gerepareerd, en precies op dezelfde plek zat.
Dat is inderdaad een discussie die lastig zal worden en alleen stand kan houden als de passagier het ook toegeeft. Waarmee je dus wel een discussie op je nek haalt over of de passagier op dat moment de bestuurder is van het motorrijtuig.quote:Dus als de passagier hier de veroorzaker van het ongeval is, is deze weldegelijk aansprakelijk. Ik voorzie alleen dat de verzekering niet erg bereid zal zijn om het verhaal van het trekken aan het stuur zal geloven. Zon verhaal is leuk op te maken om toch maar een schadevergoeding te vangen. Verder zijn er geen onafhankelijke getuigen.
Da's natuurlijk geen vergelijking.quote:Op maandag 8 november 2010 21:13 schreef Fer het volgende:
Stel dat diezelfde passagier plotseling de weg oversteekt, jij moet uitwijken en je knalt tegen een vangrail op. Die passagier is schuldig, maar krijg je ook echt centen?
Die kende ik nog niet... (0 uit 3)quote:Je moet ten aller tijden het voertuig onder controlle hebben en het is op zich twijfelachtig als je door een rukje al tegen de vangrail rijdt.
Ik ook niet en dat was 3 jaar geleden. Er werd toen duidelijk gezegd dat je wel over de vluchtstrook door moet mag rijden als het invoegen niet lukt.quote:Op maandag 8 november 2010 16:54 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Betrouwbare bron hoor... ik heb het zo niet geleerd.
Apart, aangezien het in de RVV '90 duidelijk niet is toegestaan.quote:Op maandag 8 november 2010 22:04 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Ik ook niet en dat was 3 jaar geleden. Er werd toen duidelijk gezegd dat je wel over de vluchtstrook door moet rijden als het invoegen niet lukt.
Klopt. Maar als je aan het eind van de invoegstrook moet stoppen, heb je het ook niet goed gedaan. En vanuit stilstand invoegen op de hoofdrijbaan van een snelweg mag ook niet. Als dat je opties zijn, kun je beter doorrijden (indien mogelijk). Maar eigenlijk moet je dan aan het begin van de invoegstrook stoppen, zodat je die ruimte later kunt gebruiken om snelheid te maken.quote:Op maandag 8 november 2010 22:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Apart, aangezien het in de RVV '90 duidelijk niet is toegestaan.
Oh?quote:Op maandag 8 november 2010 23:39 schreef Light het volgende:
En vanuit stilstand invoegen op de hoofdrijbaan van een snelweg mag ook niet.
Bronquote:Een bijrijder, waarvan de kinderen achterin de auto zaten, had naar eigen zeggen geen idee wat de gevolgen kunnen zijn als je met 100 km/u hard aan de handrem trekt. Juridisch gezien levert het in ieder geval poging tot doodslag op.
Ik kan me zo'n wegmisbruikersprogramma herinneren (of het was inderdaad het programma wegmisbruikers) waarbij een man aangehouden was om het een of het ander en stilstond op de vluchtstrook. Die man mocht uiteindelijk weer weg, maar wilde dus twee keer vanuit stilstand de snelweg oprijden. Toen was ie zijn rijbewijs kwijt, omdat hij tweemaal een gevaarlijke situatie veroorzaakte.quote:
Dat is hoogstwaarschijnlijk een art. 5-overtreding (hinder/gevaarlijk gedrag; kapstokartikel). (ik ben benieuwd op basis waarvan 'ie dan z'n rijbewijs kwijt zou zijn, trouwens)quote:Op dinsdag 9 november 2010 00:07 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Ik kan me zo'n wegmisbruikersprogramma herinneren (of het was inderdaad het programma wegmisbruikers) waarbij een man aangehouden was om het een of het ander en stilstond op de vluchtstrook. Die man mocht uiteindelijk weer weg, maar wilde dus twee keer vanuit stilstand de snelweg oprijden. Toen was ie zijn rijbewijs kwijt, omdat hij tweemaal een gevaarlijke situatie veroorzaakte.
Dat maakt het uit stilstand oprijden van de snelweg an sich nog niet strafbaar.quote:
Die kan ik me niet herinneren, wel een andere situatie waarbij iemand op de vluchtstrook werd aangesproken. Toen werd expliciet verteld dat hij op de vluchtstrook snelheid moest maken.quote:Op dinsdag 9 november 2010 00:07 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Ik kan me zo'n wegmisbruikersprogramma herinneren (of het was inderdaad het programma wegmisbruikers) waarbij een man aangehouden was om het een of het ander en stilstond op de vluchtstrook. Die man mocht uiteindelijk weer weg, maar wilde dus twee keer vanuit stilstand de snelweg oprijden. Toen was ie zijn rijbewijs kwijt, omdat hij tweemaal een gevaarlijke situatie veroorzaakte.
True, maar als je het invoegen zo weet te verprutsen dat je aan het eind van de invoegstrook stil staat, lijkt het me vrij lastig om vanuit stilstand de snelweg op te rijden zonder gevaar te veroorzaken.quote:Op dinsdag 9 november 2010 00:28 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat maakt het uit stilstand oprijden van de snelweg an sich nog niet strafbaar.Het creëren van gevaar daarentegen wél.
Als er een file is, dan is dat helemaal niet zo vreemd. Dan is zonder gevaar de rijbaan oprijden m.i. gewoon mogelijk op het moment dat je er eerder niét tussenkwam.quote:Op dinsdag 9 november 2010 00:35 schreef Light het volgende:
[..]
True, maar als je het invoegen zo weet te verprutsen dat je aan het eind van de invoegstrook stil staat, lijkt het me vrij lastig om vanuit stilstand de snelweg op te rijden zonder gevaar te veroorzaken.
Ik woon in zo'n gebied waar file een zeldzaamheid is, dus ben ik niet uitgegaan van die situatie.quote:Op dinsdag 9 november 2010 00:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als er een file is, dan is dat helemaal niet zo vreemd. Dan is zonder gevaar de rijbaan oprijden m.i. gewoon mogelijk op het moment dat je er eerder niét tussenkwam.
Dat dus. TS kan zelf niet rijden en voegt op een bananenmanier in. Zoals ik het lees gooit TS zijn auto zowat voor een ander en hangt hij ondertussen ver voorbij de invoegstrook half op de vluchtstrook met de rechterkant van de auto op een meter van een naderende vangrail die hij zelf niet ziet omdat hij met zijn gezicht schuin over zijn schouder op zijn linkerzijraampje gedrukt zit.quote:Op maandag 8 november 2010 21:13 schreef Fer het volgende:
het is op zich twijfelachtig als je door een rukje al tegen de vangrail rijdt.
Geweldigquote:Op dinsdag 9 november 2010 11:22 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Dat dus. TS kan zelf niet rijden en voegt op een bananenmanier in. Zoals ik het lees gooit TS zijn auto zowat voor een ander en hangt hij ondertussen ver voorbij de invoegstrook half op de vluchtstrook met de rechterkant van de auto op een meter van een naderende vangrail die hij zelf niet ziet omdat hij met zijn gezicht schuin over zijn schouder op zijn linkerzijraampje gedrukt zit.
Als passagier (die de vangrail en het einde van de invoegstrook wel heeft gezien en toch al niet onder de indruk was van TS zijn bestuurderskunsten) vervolgens TS lichtjes aan zijn arm trekt zo van "kijk uit idioot" dan geeft TS zijn slappe armpje onmiddelijk mee en trekt hij in paniek zijn stuur nog verder naar rechts waardoor hij helemaal tegen de vangrail klapt.
In plaats van dat TS op basis van voorgaande besluit voortaan maar lekker met de bus te gaan omdat gebleken is dat TS volledig incapabel is voor het besturen van welk voertuig dan ook geeft hij de schuld aan de passagier en opent hij hier een topic met de vraag hoe hij dit op haar verzekering kan verhalen..
alleen op Fok!...
Ik snap alleen het ingrijpen en de auto in de richting van die vangrail trekken dan niet helemaal. Daarnaast; als ik zit te rijden zie ik echt niet hoe iemand het bij mij voor mekaar zou krijgen m'n stuur te draaien door aan m'n arm te trekken. Zo stevig houd ik m'n stuur niet vast...quote:Op dinsdag 9 november 2010 12:13 schreef Spatzmann het volgende:
Als ik zie dat iemand niet oplet en er een betonnen muur erg rap dichterbij komt en hij kijkt ove z'n schouder, dan trek ik ook aan het stuur. Liever de auto stuk dan ik stuk. Moet hij maar niet als een mongool rijden.
Begrijp het ook niet helemaal. De passagier schrok van het feit dat hij half op de rechtervluchtstrook reed, en trok om die reden aan zijn rechterarm waarop de bestuurder nog meer naar rechts ging.quote:Op dinsdag 9 november 2010 12:24 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik snap alleen het ingrijpen en de auto in de richting van die vangrail trekken dan niet helemaal. Daarnaast; als ik zit te rijden zie ik echt niet hoe iemand het bij mij voor mekaar zou krijgen m'n stuur te draaien door aan m'n arm te trekken. Zo stevig houd ik m'n stuur niet vast...
Je vergeet dat alles wat met autorijden te maken heeft meestal uitgezonderd is bij de APV.quote:Op maandag 8 november 2010 16:23 schreef Ikzanik het volgende:
Je kunt de passagier zeker aansprakelijk stellen.
De vraag is dan de bewijslast/medewerking van de passagier. Misschien wil deze zijn verzekering niet aanspreken of is hij/zij niet verzekerd. De verzekering zou ook nog jullie verhaal in twijfel kunnen trekken.
Als het druk is, kijk ik meestal naar de auto's voor me en in de spiegels en zit ik niet te staren naar wat er in de salons van de auto's gebeurt. Als je dat al kunt zien.quote:Op maandag 8 november 2010 17:18 schreef Alicey het volgende:
Dat laatste is niet zeker. Kennelijk was het best druk op de snelweg, aangezien TS flink om zich heen moest kijken voor hij kon invoegen. Genoeg mensen die iets gezien kunnen hebben dus.
Als je niet fatsoendelijk kunt rijden waardoor je niet optijd invoegt, is het toch noodzaak om een stukje over de vluchtstrook door te rijden? Dat lijkt me een stuk minder gevaarlijk dan stil te gaan staan op de invoegstrook waar alle auto's je voorbij razen met 120 km/u.quote:Op dinsdag 9 november 2010 00:20 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het is zéker niet verboden om uit stilstand de rijbaan op te rijden. Wél is het verboden om zonder noodzaak op de vluchtstrook te rijden.
fatsoendelijk, optijd...quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:45 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Als je niet fatsoendelijk kunt rijden waardoor je niet optijd invoegt, is het toch noodzaak om een stukje over de vluchtstrook door te rijden? Dat lijkt me een stuk minder gevaarlijk dan stil te gaan staan op de invoegstrook waar alle auto's je voorbij razen met 120 km/u.
Als het zo druk is dat er langzaam gereden wordt kijk ik ook vaak wat er in auto's gebeurt. Normaal onthoud ik al die dingen niet, maar als ik iemand de vangrail zie insturen zou ik zeker onthouden wat ik gezien heb.quote:Op dinsdag 9 november 2010 18:08 schreef Sessy het volgende:
[..]
Als het druk is, kijk ik meestal naar de auto's voor me en in de spiegels en zit ik niet te staren naar wat er in de salons van de auto's gebeurt. Als je dat al kunt zien.
De wet laat zich niet uit over gevaar. Dat je wettelijk gezien de vluchtstrook niet mag gebruiken om in te voegen, maakt het nog niet een fantastisch veilig plan om vanuit stilstand direct de doorgaande baan op te sturen wanneer er gewoon 120 of daar in de buurt wordt gereden op de doorgaande baan.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:02 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
fatsoendelijk, optijd...![]()
Maar inhoudelijk klopt het dus ook niet wat je zegt. F_H heeft gelijk, de wetgeving is daar duidelijk over.
Dat doet de wet wel.quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:36 schreef Alicey het volgende:
[..]
De wet laat zich niet uit over gevaar.
Dat maakt het nog steeds niet toegestaan om over de vluchtstrook te rijden. Uiteindelijk krijg je dan gewoon een bon vanwege het feit dat je gewoon niet in staat bent om normaal in te voegen. (als er geen file is, moet dat gewoon kunnen, namelijk)quote:Dat je wettelijk gezien de vluchtstrook niet mag gebruiken om in te voegen, maakt het nog niet een fantastisch veilig plan om vanuit stilstand direct de doorgaande baan op te sturen wanneer er gewoon 120 of daar in de buurt wordt gereden op de doorgaande baan.
Artikel 5 Wegenverkeerswet:quote:Op dinsdag 9 november 2010 21:36 schreef Alicey het volgende:
[..]
De wet laat zich niet uit over gevaar. Dat je wettelijk gezien de vluchtstrook niet mag gebruiken om in te voegen, maakt het nog niet een fantastisch veilig plan om vanuit stilstand direct de doorgaande baan op te sturen wanneer er gewoon 120 of daar in de buurt wordt gereden op de doorgaande baan.
En nee natuurlijk moet je niet vanuit stilstand invoegen als de rest 120 rijdt. Dat is inderdaad gevaar veroorzaken. Maar normaal gesproken heb je op een vluchtstrook genoeg gelegenheid om je snelheid aan te passen aan het verkeer en een plekje te zoeken om tussen te kunnen. Dat men jou er niet tussen laat (wat overigens ook geen verplichting is; de invoeger wisselt immers van rijstrook en dient het overige verkeer voor te laten) is geen reden om dan maar over de vluchtstrook te rijden.quote:Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
het is net alsof je in het verkeer bentquote:Op dinsdag 9 november 2010 21:50 schreef zwartedoos het volgende:
Wat een haantjesgedrag toch altijd op fok als het over autorijden gaat
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |