Als je invoegstrook onverwachts erg kort blijkt te zijn en de weg druk... dan kan dat wel gebeuren. Zeker als je nog niet echt een ervaren chauffeur bent.quote:Op maandag 8 november 2010 16:16 schreef Alicey het volgende:
Heb je de vangrail geraakt door de beweging aan je rechterarm, of doordat je niet zat op te letten? Ongemerkt met 1/3 van je auto op de vluchtstrook terecht komen is naar mijn mening best... apart onder normale omstandigheden.
Sowieso zal een verzekering niet uitkeren. Schade met motorrijtuigen is in alle verzekeringen uitgesloten, met uitzondering van autoverzekeringen. Autoverzekeringen zijn voertuig gebonden. Het gaat om de verzekering die TS heeft voor zijn auto. Aangezien die verzekering geen dekking biedt voor eigen schade, is er geen andere verzekering die deze schade gaat vergoeden.quote:Op maandag 8 november 2010 16:23 schreef Ikzanik het volgende:
Je kunt de passagier zeker aansprakelijk stellen.
De vraag is dan de bewijslast/medewerking van de passagier. Misschien wil deze zijn verzekering niet aanspreken of is hij/zij niet verzekerd.
Het ligt er maar aan hoeveel de relatie met de passagier je eventueel waard is.quote:De verzekering zou ook nog jullie verhaal in twijfel kunnen trekken.
Het kan een heel gehannes zijn als de passagier de schade veroorzaakt heeft, weet ik uit ervaring.
Maar dat is nog altijd beter dan helemaal niets vangen.
idd...quote:Op maandag 8 november 2010 16:25 schreef teamlead het volgende:
ik zou de passagier inderdaad aansprakelijk stellen en proberen via zijn/haar verzekering de schade vergoed te krijgen.
maar seriously.... dat zou een passagier bij mij toch serieus niet moeten proberen...Dat jij de vluchtstrook voor een deel meepakt om veilig te kunnen invoegen is niet handig, maar altijd nog beter dan stilstaan aan het einde van de invoegstrook (
I've seen them do it ) Een passagier moet zich vooral niet bemoeien met de bestuurder
Dat inderdaad, het is zeker niet slim van de passagier. TS was echter achterom aan het kijken (waarom niet via de spiegel?). Waarom trok de passagier aan de arm van TS i.p.v. hem te roepen?quote:Op maandag 8 november 2010 16:25 schreef teamlead het volgende:
Een passagier moet zich vooral niet bemoeien met de bestuurder
ooit gehoord van de dode hoek?quote:Op maandag 8 november 2010 16:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat inderdaad, het is zeker niet slim van de passagier. TS was echter achterom aan het kijken (waarom niet via de spiegel?). Waarom trok de passagier aan de arm van TS i.p.v. hem te roepen?
Ik geloof wel dat je dat voor je theorie-examen zo hoort te lerenquote:Op maandag 8 november 2010 16:25 schreef teamlead het volgende:
ik zou de passagier inderdaad aansprakelijk stellen en proberen via zijn/haar verzekering de schade vergoed te krijgen.
maar seriously.... dat zou een passagier bij mij toch serieus niet moeten proberen...Dat jij de vluchtstrook voor een deel meepakt om veilig te kunnen invoegen is niet handig, maar altijd nog beter dan stilstaan aan het einde van de invoegstrook (
I've seen them do it ) Een passagier moet zich vooral niet bemoeien met de bestuurder
Vervelend dat ze dan aan je arm trekt in plaats van iets te roepen.quote:Op maandag 8 november 2010 16:40 schreef johnbrasping het volgende:
Het is een vriendin van me en ik wil haar liever niet zelf voor de kosten op laten draaien.
Ik had al in de spiegel gekeken en kijk altijd eventjes achterom, (eigenlijk meer naar links van achterom) om te kijken of er niks in mijn dode hoek zit.
De passagier schrok dat ik gedeeltelijk om de vluchtstrook reed en wilde mij waarschuwen.
100% zeker weet ik het niet, maar alle aansprakelijkheidsverzekeringen die ik tot nu toe heb gezien sluiten schade veroorzaakt door motorvoertuigen uit. Je zou echter kunnen vragen wat haar schadeverzekeraar hier over zegt..quote:En Alicey, weet je zeker dat dit bij alle verzekeringen zo is of zijn hier ook uitzonderingen op?
Het lijkt mij toch dat WA verzekering hiervoor zijn, voor schade die door jouw toedoen aan derden zijn veroorzaakt te kunnen dekken.
Geloof er niks van...quote:Ik geloof wel dat je dat voor je theorie-examen zo hoort te leren(Ligt al tijdje achter me gelukkig..)
"Kan je niet veilig met je voertuig naar de rechter rijstrook rijden en bereik je het einde van de invoegstrook, dan moet je daar stoppen. Je mag zeker niet over de vluchtstrook verder rijden."quote:
Betrouwbare bron hoor... ik heb het zo niet geleerd.quote:Op maandag 8 november 2010 16:50 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
[..]
"Kan je niet veilig met je voertuig naar de rechter rijstrook rijden en bereik je het einde van de invoegstrook, dan moet je daar stoppen. Je mag zeker niet over de vluchtstrook verder rijden."
http://www.gratisrijbewijsonline.nl/snelwegwet2.htm
(had ik dat maar eerder geweten, gratis je rijbewijs online halen)
Ik heb een geval gehad waar (net als in een ander actueel topic) een passagier van een andere auto het portier tegen mijn auto aansloeg en bij mij schade veroorzaakte. Dat is bijna een jaar touwtrekken geweest tussen de WA van de bestuurder en de AVP van de passagier. Als een AVP nooit schade aan een motorrijtuig zou uitkeren, dan zou zulk getouwtrek toch niet bestaan?quote:Op maandag 8 november 2010 16:25 schreef Alicey het volgende:
[..]
Sowieso zal een verzekering niet uitkeren. Schade met motorrijtuigen is in alle verzekeringen uitgesloten, met uitzondering van autoverzekeringen. Autoverzekeringen zijn voertuig gebonden. Het gaat om de verzekering die TS heeft voor zijn auto. Aangezien die verzekering geen dekking biedt voor eigen schade, is er geen andere verzekering die deze schade gaat vergoeden.
Er is wat meer nuance. Er is al iemand die in dit topic heeft vermeld dat het om schade gaat die je aanricht als bestuurder van een motorvoertuig. De vraag is nu dus in eerste instantie hoe een eventuele AVP-verzekeraar dat beoordeelt, maar er zijn nog wel kansen.quote:Op maandag 8 november 2010 17:13 schreef Ikzanik het volgende:
Ik heb een geval gehad waar (net als in een ander actueel topic) een passagier van een andere auto het portier tegen mijn auto aansloeg en bij mij schade veroorzaakte. Dat is bijna een jaar touwtrekken geweest tussen de WA van de bestuurder en de AVP van de passagier. Als een AVP nooit schade aan een motorrijtuig zou uitkeren, dan zou zulk getouwtrek toch niet bestaan?
De vraag is of de verzekeraar de aansprakelijkheid overneemt. Dat de passagier aansprakelijk is staat buiten kijf. Aangezien TS echter niet de passagier zelf wil laten bloeden, is het dus vooral van belang wat de verzekeraar van de passagier er van vindt.quote:Een ander voorval waar ik wel zeker door een AVP ben uitbetaald: Een klein kind is met de fiets tegen de auto gevallen. De verzekering van de ouders van dat kind heeft die schade gewoon vergoed.
Saillant detail is dat de schade van dit voorval drie dagen voor het voorval met het autoportier was gerepareerd, en precies op dezelfde plek zat.
Dus als de passagier hier de veroorzaker van het ongeval is, is deze weldegelijk aansprakelijk. Ik voorzie alleen dat de verzekering niet erg bereid zal zijn om het verhaal van het trekken aan het stuur zal geloven.
Dat laatste is niet zeker. Kennelijk was het best druk op de snelweg, aangezien TS flink om zich heen moest kijken voor hij kon invoegen. Genoeg mensen die iets gezien kunnen hebben dus.quote:Zon verhaal is leuk op te maken om toch maar een schadevergoeding te vangen. Verder zijn er geen onafhankelijke getuigen.
Schade veroorzaakt door een passagier aan een ander motorrijtuig kan inderdaad langs twee wegen geclaimd worden: via de AVP van de passagier en via de WA van de eigenaar van de auto. De WA is sowieso verplicht om het te betalen als deze als eerste aangesproken wordt; de AVP kan echter ook betalen. De discussie zal waarschijnlijk geweest zijn over no-claim-verlies van de eigenaar van de auto. Ik hoop in ieder geval dat ze jou als benadeelde partij niet een jaar hebben laten wachten op de uitkering? Dat mag namelijk niet.quote:Op maandag 8 november 2010 17:13 schreef Ikzanik het volgende:
Ik heb een geval gehad waar (net als in een ander actueel topic) een passagier van een andere auto het portier tegen mijn auto aansloeg en bij mij schade veroorzaakte. Dat is bijna een jaar touwtrekken geweest tussen de WA van de bestuurder en de AVP van de passagier. Als een AVP nooit schade aan een motorrijtuig zou uitkeren, dan zou zulk getouwtrek toch niet bestaan?
Klopt, maar daarbij is de schade ook niet veroorzaakt *door* een motorrijtuig, wat met een openslaand autoportier wel zo is (portier is namelijk onderdeel van de auto, dus wordt primair onder de WA van de eigenaar van de auto gebracht). Een fiets is echter geen motorrijtuig, dus valt gewoon onder de AVP.quote:Een ander voorval waar ik wel zeker door een AVP ben uitbetaald: Een klein kind is met de fiets tegen de auto gevallen. De verzekering van de ouders van dat kind heeft die schade gewoon vergoed.
Saillant detail is dat de schade van dit voorval drie dagen voor het voorval met het autoportier was gerepareerd, en precies op dezelfde plek zat.
Dat is inderdaad een discussie die lastig zal worden en alleen stand kan houden als de passagier het ook toegeeft. Waarmee je dus wel een discussie op je nek haalt over of de passagier op dat moment de bestuurder is van het motorrijtuig.quote:Dus als de passagier hier de veroorzaker van het ongeval is, is deze weldegelijk aansprakelijk. Ik voorzie alleen dat de verzekering niet erg bereid zal zijn om het verhaal van het trekken aan het stuur zal geloven. Zon verhaal is leuk op te maken om toch maar een schadevergoeding te vangen. Verder zijn er geen onafhankelijke getuigen.
Da's natuurlijk geen vergelijking.quote:Op maandag 8 november 2010 21:13 schreef Fer het volgende:
Stel dat diezelfde passagier plotseling de weg oversteekt, jij moet uitwijken en je knalt tegen een vangrail op. Die passagier is schuldig, maar krijg je ook echt centen?
Die kende ik nog niet... (0 uit 3)quote:Je moet ten aller tijden het voertuig onder controlle hebben en het is op zich twijfelachtig als je door een rukje al tegen de vangrail rijdt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |