Wat is er mis met zeggen dat sommige mensen dingen beter kunnen dan anderen ?quote:Op zondag 7 november 2010 15:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik krijg hier toch een heel erg vieze Übermensch/Untermensch-bijsmaak van...
ENG!!!
Ik geloof dat je het niet helemaal snapt. Het gaat er niet om of je politicus kunt worden of niet, maar of je mag stemmen of niet..quote:Op zondag 7 november 2010 16:01 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Wat is er mis met zeggen dat sommige mensen dingen beter kunnen dan anderen ?
Een bakker kan vaak beter brood bakken dan een loodgieter.
Een loodgieter kan vaak beter een lekkende kraan repareren dan een chirurg
Een chirurg kan vaak beter een openhartoperatie uitvoeren dan een architect.
Een architect... je snapt hem wel.
Waarom moeten wij per se net doen alsof zij allemaal overal evenveel verstand van hebben ?
In Nederland mag je niemand teleurstellen. Dat is dan ook gelijk weer een reden waarom het zo slecht gaat met het onderwijs. In plaats van een hoog niveau nastreven wordt het niveau aangepast om arme studenten die het niveau niet hebben maar niet teleur te stellen.quote:Op zondag 7 november 2010 16:01 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Wat is er mis met zeggen dat sommige mensen dingen beter kunnen dan anderen ?
Waarom moeten wij per se net doen alsof zij allemaal overal evenveel verstand van hebben ?
Volgens mij snapt de man het primaquote:Op zondag 7 november 2010 16:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik geloof dat je het niet helemaal snapt. Het gaat er niet om of je politicus kunt worden of niet, maar of je mag stemmen of niet..
Logisch, maar laten we wel wezen, de stem van een FOK! mod zou 1000 keer zwaarder moeten wegen dan die van de overige nederlanders.quote:Op zondag 7 november 2010 15:04 schreef Renesite het volgende:
Inderdaad TS. Ik baal ontzettend dat mensen zoals jij een evenredige stem hebben. Ongelooflijk.
Ik kan vanalles bedenken.quote:Op zondag 7 november 2010 15:59 schreef Brighter131 het volgende:
Niet echt. Jij wel dan?
En daarbij is het geen fundamenteel verschil.
Ten eerste kan het de mensen die niet mogen stemmen niet schelen, anders zouden ze de cursus doen, het toetsje maken, en zouden ze wel mogen stemmen.
En ten tweede zegt de toets niets over intelligentie, maar alleen over kennis.
Als zodanig is het dus geen waardeoordeel, en zullen mensen er als gevolg geen waarde aan toekennen.
Kunnen we niet beter gewoon (gedeeltelijk) van de democratie afstappen, dan zijn we ook van dat probleem af.quote:Op zondag 7 november 2010 16:12 schreef ZodiaX het volgende:
Democratie is er juist voor dat iedereen kan stemmen, dom en slim, successvol of niet, jong en oud, dik en dun.
Iedereen die hier woont heeft evenveel rechten, TS wilt dus dat veel mensen geen stemrecht meer krijgen, dat is nog extremer dan wat Wilders ooit heeft gezegd.
quote:Op zondag 7 november 2010 16:00 schreef PizzaMizza het volgende:
Democratie is dan ook niet iets goeds, het wordt alleen gezien als goed.
Plato had goede argumenten tegen democratie. '' Democratie dwingt ertoe politici alles te zeggen wat de burgers willen ''.
Een goed voorbeeld is dan ook de PVV van Geert Wilders.
Voor dat de verkiezingen begonnen zou hij er alles aan doen om de immigratie te stoppen, en nog meerdere breekpunten. En nu? Nu geeft hij gedoog en is de helft van wat hij zegt in de doofpot gestopt.
En ik heb je de tegenargumenten al gegeven. Dat ze je niet bevallen is jouw zaakquote:Op zondag 7 november 2010 16:18 schreef Brighter131 het volgende:
Batsnek, je drijft dit tever door. Natuurlijk zou discriminatie op basis van toetsresultaten m.b.t. uitkeringen en rechtsbijstand gewoon discriminatie zijn, en als zodanig onwettig.
Whiskers, je reageert niet op de kwestie die ik middels deze topic probeer te bespreken.
Ik heb al meerdere vragen aangaande de inhoud van de toets beantwoord, en deze beantwoorden ook jouw vraag.
De vraag van dit topic is "Waarom zou deze test wel of geen goed idee zijn?"
Wat zijn de voor en tegen argumenten?
Als deze toets ingevoerd zou worden zouden mensen die intelligenter en geleerder zijn dan jij en ik de inhoud bepalen. Op transparante wijze, met controle vanuit het volk.
Mee eens. Al is democratie tot dusver wel het minst slechte systeem gebleken.quote:Op zondag 7 november 2010 16:00 schreef PizzaMizza het volgende:
Democratie is dan ook niet iets goeds, het wordt alleen gezien als goed.
Plato had goede argumenten tegen democratie. '' Democratie dwingt ertoe politici alles te zeggen wat de burgers willen ''.
Een goed voorbeeld is dan ook de PVV van Geert Wilders.
Voor dat de verkiezingen begonnen zou hij er alles aan doen om de immigratie te stoppen, en nog meerdere breekpunten. En nu? Nu geeft hij gedoog en is de helft van wat hij zegt in de doofpot gestopt.
Ik geloof dat jij niet helemaal snapt wat stemmen isquote:Op zondag 7 november 2010 16:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik geloof dat je het niet helemaal snapt. Het gaat er niet om of je politicus kunt worden of niet, maar of je mag stemmen of niet..
Je hebt geen tegenargumenten gegeven.quote:Op zondag 7 november 2010 16:20 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En ik heb je de tegenargumenten al gegeven. Dat ze je niet bevallen is jouw zaak
Het niet kunnen vervoegen van een simpel werkwoord is al erg genoeg, toch?quote:Op zondag 7 november 2010 15:03 schreef idiot---boy het volgende:
[..]
zoveel fouten zie ik niet anders
Maar zou je het niet eens kunnen zijn met de stelling dat het land als geheel er positief door beïnvloed zou worden als Jan de Arbeider in ieder geval aan moet tonen dat hij op de hoogte is van de basis van de ideeën waar de partij waar hij op stemt.quote:Op zondag 7 november 2010 16:51 schreef Ryon het volgende:
Het ideaal van een democratie is dat degene die geregeerd worden ook degene zijn die regeren. Dat heeft als voordeel dat er geen rare klasse vorming onstaat met alle gevolgen van dien. Geen slecht ideaal, en een voorwaarde hiervoor is echter wel dat iedereen stemrecht heeft.
De Nederlandse democratie is nooit geweest dat het volk alles beslist. Dit kan om een belangrijke praktische reden ook helemaal niet, burgers zijn gezamenlijk simpelweg niet deskundig genoeg om overal een weloverwogen oordeel over te geven.
Daarom zijn er andere organen die het beleid maken en dat doen op basis van deskundigheid. Om die simpele reden i de mening van een Hoogleraar iets vaak dan ook invloedrijker dan die van Jan de Arbeider. Dat betekent echter niet dat Jan de Arbeider niet opgemerkt wordt, hij heeft immers het recht om zich te laten vertegenwoordigen. Dit omdat zijn belangen ook onderdeel zijn van het algemeen belang. Daarnaast betaalt Jan de Arbeider ook gewoon netjes belasting en draagt hij wat bij aan de maatschappij, hij heeft dus gewoon het recht om gehoord te worden.
Kortom: Het is niet Jan de arbeider die belangrijke beslissingen neemt, dat doen andere, maar hij betaalt wel netjes mee en heeft dus het recht om gehoord te worden. Dankzij het algemeen stemrecht is dat ook allemaal mogelijk en is uit eindelijk iedereen blij.
Je aanname dat Jan de Arbeider de enige is die op het gebied van kennis tekort zou kunnen schieten verbaast me nogal. Die aanname is in ieder geval ongegrond.quote:Op zondag 7 november 2010 17:02 schreef Brighter131 het volgende:
[..]
Maar zou je het niet eens kunnen zijn met de stelling dat het land als geheel er positief door beïnvloed zou worden als Jan de Arbeider in ieder geval aan moet tonen dat hij op de hoogte is van de basis van de ideeën waar de partij waar hij op stemt.
Ik ben er mee eens dat een burger een zeker idee moet hebben van wat dat hele stemmen is. Daarom wordt er ook maatschappijleer en dergelijke gegeven op elk denkbaar onderwijs niveau. Het is onderdeel van het burgerschap dat je de meest elementaire kennis daar over beschikt.quote:Op zondag 7 november 2010 17:02 schreef Brighter131 het volgende:
[..]
Maar zou je het niet eens kunnen zijn met de stelling dat het land als geheel er positief door beïnvloed zou worden als Jan de Arbeider in ieder geval aan moet tonen dat hij op de hoogte is van de basis van de ideeën waar de partij waar hij op stemt.
Ik heb het hier niet over een universitair examen, maar een simpele toets die kennis aantoont van de elementaire basis van de verschillende partijen, zodat wij er als land op kunnen vertrouwen dat Jan in ieder geval een soort weloverwogen mening laat horen.
Ik snap je punt, maar kan het er niet mee eens zijn.
Ik wil het stemrecht niet beperken tot een elite, maar simpelweg tot mensen die de moeite nemen een kleine investering van tijd te doen, en deze investering te laten toetsen door middel van een klein schriftelijk testje.
Toegankelijk voor iedereen.
Denk je dat onze meningen niet te combineren zijn in 1 systeem?
Zo niet, waarom niet?
Je zou de redenering net zo goed kunnen omdraaien en stellen dat het aan de politici is om ook aan Jan De Arbeider duidelijk te maken waar hun partij voor staat. Als ze daar niet in slagen, dan is dat hun eigen schuld.quote:Op zondag 7 november 2010 17:02 schreef Brighter131 het volgende:
[..]
Ik heb het hier niet over een universitair examen, maar een simpele toets die kennis aantoont van de elementaire basis van de verschillende partijen, zodat wij er als land op kunnen vertrouwen dat Jan in ieder geval een soort weloverwogen mening laat horen.
Ik snap je punt, maar kan het er niet mee eens zijn.
Ik wil het stemrecht niet beperken tot een elite, maar simpelweg tot mensen die de moeite nemen een kleine investering van tijd te doen, en deze investering te laten toetsen door middel van een klein schriftelijk testje.
Toegankelijk voor iedereen.
Denk je dat onze meningen niet te combineren zijn in 1 systeem?
Zo niet, waarom niet?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |