En dat kan nu al..... 24 uur per dag werken kan in de gezondheidszorg, politiediensten, ploegendiensten in fabrieken 24/7 door draaien, benzinestations, wegenonderhoud en aanleg, spooronderhoud en aanleg, taxichauffeur, openbaar vervoer, werken op schiphol, werken in de beveiliging, werken in de Rotterdamse en Amsterdamse havens, de kustwacht, in telecommunicatie en IT wordt ook vaak 24/7 gewerkt, in de radio en televisie wordt 24/7 gewerkt, en zo kan ik denk ik nog wel even doorgaan....quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:19 schreef Pipo1234 het volgende:
Alsof vroeger de electriciteit uitging om 24 uur en de veldwachter niet meer buiten kwam.Wat is jouw definitie van 24-uurseconomie? In mijn wereld is dat nog steeds een wereld waarin je 24 uur per dag kan werken, winkelen en leven.
Waarom mogen ze dan wel 6 avonden per week open zijn, terwijl de bakker en de slager hun deuren alleen op die ene koopavond opengooien?quote:Op zondag 7 november 2010 14:45 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Die vergelijking gaat totaal niet op. Ik stel niet voor om supermarktbrood en -groenten te verbieden, ik zeg dat supermarkten er niet een oneerlijk voordeel bij moeten krijgen (namelijk een dag extra waarop ze hun brood en groenten aan de man kunnen brengen).
Als alle winkels gesloten moeten zijn op zondag houdt een verbod helemaal geen gezonde concurrentie tegen. Juist als je een situatie creëert waarin de ene winkel wél en de andere niet op zondag open kan zijn ontstaat er oneerlijke concurrentie.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Een verbod dat gezonde concurrentie tegenhoudt en klanten benadeelt.
Je moet er dus volgens jou altijd rekening mee houden dat een wet die jou beschermt weleens ingetrokken zou kunnen worden? Een onzeker bestaan krijg je dan.quote:Een wet is trouwens geen eeuwige garantie, wetten kunnen namelijk wijzigen en dat gebeurt ook nogal eens. De huidige winkeltijdenwet geeft geen enkele garantie voor de toekomst.
Ik zou nu niet pleiten voor het verbieden van supermarkten, maar als ik in 1949 had geleefd en gewend was mijn boodschappen te doen bij de kruidenier dan had ik me misschien inderdaad wel verzet tegen de komst van supermarkten. De angst dat ze de ondergang van de kruidenierszaken zouden worden is immers terecht gebleken.quote:Maar jij vindt dus dat supermarkten alleen mogen bestaan omdat ze niet eerst verboden waren?
Oh. En welke winkels zouden dan bij wet verboden zijn om hun winkels op zondag te openen, volgens jou?quote:Op woensdag 17 november 2010 09:28 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Als alle winkels gesloten moeten zijn op zondag houdt een verbod helemaal geen gezonde concurrentie tegen. Juist als je een situatie creëert waarin de ene winkel wél en de andere niet op zondag open kan zijn ontstaat er oneerlijke concurrentie.
Het bestaan kent nu eenmaal weinig zekerheden. Wetten kunnen gewijzigd worden wanneer een regering dat wenst, dat niet iedereen dat leuk vindt is hun probleem. Toen de winkeltijdenwet in werking kwam werden winkeliers beperkt in hun openingstijden, dat vonden ze ook niet allemaal tof.quote:[..]
Je moet er dus volgens jou altijd rekening mee houden dat een wet die jou beschermt weleens ingetrokken zou kunnen worden? Een onzeker bestaan krijg je dan.
En ondertussen zien we nu de voordelen van de supermarkt waar wij zo dankbaar en massaal gebruik van maken. En niemand wil meer terug naar het oude. De wil van de consument zegeviert hier, ten koste van de kruidenier. En geen politieke partij die zich er tegen verzet heeft.quote:[..]
Ik zou nu niet pleiten voor het verbieden van supermarkten, maar als ik in 1949 had geleefd en gewend was mijn boodschappen te doen bij de kruidenier dan had ik me misschien inderdaad wel verzet tegen de komst van supermarkten. De angst dat ze de ondergang van de kruidenierszaken zouden worden is immers terecht gebleken.
Wel goed lezen, hè. Ik heb het over "open kan zijn", waartoe ik ook reken het niet de (financiële) middelen hebben om de winkel op zondag te openen. Over "bij wet verboden" heb ik het niet gehad.quote:Op woensdag 17 november 2010 19:29 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oh. En welke winkels zouden dan bij wet verboden zijn om hun winkels op zondag te openen, volgens jou?
Ik stel me zo voor dat er ten tijde van de invoering van de Winkelsluitingswet (1930) nog praktisch geen winkeliers waren die hun zaak op zondag open hadden. Het christendom had een stevigere voet in de aarde en van een term als "24-uurseconomie" had nog niemand gehoord. Ik betwijfel dan ook of veel winkeliers zich beperkt voelden door de wet.quote:[..]
Het bestaan kent nu eenmaal weinig zekerheden. Wetten kunnen gewijzigd worden wanneer een regering dat wenst, dat niet iedereen dat leuk vindt is hun probleem. Toen de winkeltijdenwet in werking kwam werden winkeliers beperkt in hun openingstijden, dat vonden ze ook niet allemaal tof.
Dat weet ik zo zeker niet. Ik ken de politiek van 1949 niet, maar het zou me niets verbazen als er weerstand was tegen de komst van supermarkten.quote:[..]
En ondertussen zien we nu de voordelen van de supermarkt waar wij zo dankbaar en massaal gebruik van maken. En niemand wil meer terug naar het oude. De wil van de consument zegeviert hier, ten koste van de kruidenier. En geen politieke partij die zich er tegen verzet heeft.
Nee, de vraag is of je mensen daarin moet beperken.quote:Op woensdag 17 november 2010 00:14 schreef maartena het volgende:
het is alleen de vraag of deze uitgebreid moet worden.
Het bestaan van de mens is ook onzeker.quote:Op woensdag 17 november 2010 09:28 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Je moet er dus volgens jou altijd rekening mee houden dat een wet die jou beschermt weleens ingetrokken zou kunnen worden? Een onzeker bestaan krijg je dan.
[..]
Ook een maximum en minimum winkeltemperatuur zodat sommige ondernemers het niet aangenamer voor hun klanten kunnen maken ten koste van anderequote:Op woensdag 17 november 2010 20:57 schreef Kingstown het volgende:
Zondag, maandag, donderdag open zijn moet allemaal kunnen....waar het om gaat is dat elke winkel niet langer dan X uur per week open kan zijn en of dat 's avonds, s'n achts of 's middags is moeten ze maar zelf weten.
Een uur of 50 is meer dan genoeg, zodat de kleine, lokale ondernemer niet nog meer weggevaagd wordt door de multinationals die een blik goedkope pubers open trekken.
Een maximale hoeveelheid vierkante meter zou ook heel prettig zijn....weg met de massacultuur die ons leven vernield.
Nog beter: helemaal geen winkels!quote:Op woensdag 17 november 2010 21:31 schreef beeer het volgende:
[..]
Ook een maximum en minimum winkeltemperatuur zodat sommige ondernemers het niet aangenamer voor hun klanten kunnen maken ten koste van andere
Beter nog: alle winkels precies hetzelfde en dezelfde producten zodat er helemaal geen oneerlijke concurrentie meer is
Iedere winkelier kan zijn zaak op zondag open houden. De vraag of hij dat dan ook alle andere dagen van de week kan. Maar kan dat niet, geen probleem, hij is dat aan niemand verplicht. Wanneer hij dan wel of niet open is, is zijn keuze.quote:Op woensdag 17 november 2010 20:19 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Wel goed lezen, hè. Ik heb het over "open kan zijn", waartoe ik ook reken het niet de (financiële) middelen hebben om de winkel op zondag te openen. Over "bij wet verboden" heb ik het niet gehad.
Waarom hebben ze die wet dan toen ingevoerd? Sterker nog, waarom waren ze al sinds 1904 aan het denken aan een wettelijke regeling op dit gebied?quote:[..]
Ik stel me zo voor dat er ten tijde van de invoering van de Winkelsluitingswet (1930) nog praktisch geen winkeliers waren die hun zaak op zondag open hadden.
Een wet is altijd een beperking, ook als iedereen het er mee eens is. Mensen kunnen namelijk van mening veranderen, zeker als ze daar 80 jaar de tijd voor hebben.quote:Het christendom had een stevigere voet in de aarde en van een term als "24-uurseconomie" had nog niemand gehoord. Ik betwijfel dan ook of veel winkeliers zich beperkt voelden door de wet.
Vanuit de politiek? Dat protest moet dan niet erg grootschalig zijn geweest, het is namelijk gewoon gebeurd en gelukkig maar. Over de koopzondag wordt een heel stuk moeilijker gedaan.quote:[..]
Dat weet ik zo zeker niet. Ik ken de politiek van 1949 niet, maar het zou me niets verbazen als er weerstand was tegen de komst van supermarkten.
quote:Op woensdag 17 november 2010 23:13 schreef JellieVrolijk het volgende:
Hangt helemaal van de branche af waar het kleine ondernemers betreft. Ik denk dat je veel bakkerijen een plezier zou doen met de zondag(ochtend) open in hoogseizoen en dan gewoon meer middagen dicht of zo. Laat ondernemers dat toch zelf beslissen. Krijg je marktwerking van en het kan hen veel extra omzet opleveren. Waarom moet alles altijd aan banden gelegd worden? Een ondernemer kan dat heel goed zelf regelen allemaal. Regelland ook, bah.
Als iedereen het er mee eens is is er geen wet nodig.quote:Op woensdag 17 november 2010 23:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Een wet is altijd een beperking, ook als iedereen het er mee eens is.
Wat een rare redenering. Als iets 'gewoon gebeurt' wil dat helemaal niet zeggen dat er geen grootschalig (politiek) protest is geweest. Zie de btw-verhoging in de kunstensector voor een zeer recent voorbeeld.quote:Op woensdag 17 november 2010 23:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Vanuit de politiek? Dat protest moet dan niet erg grootschalig zijn geweest, het is namelijk gewoon gebeurd
En vind je het jammer dat dat eventuele protest geen zin had, waardoor er nu dus supermarkten bestaan in Nederland?quote:Op donderdag 18 november 2010 19:53 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Wat een rare redenering. Als iets 'gewoon gebeurt' wil dat helemaal niet zeggen dat er geen grootschalig (politiek) protest is geweest. Zie de btw-verhoging in de kunstensector voor een zeer recent voorbeeld.
VVD stemmen! Die zijn voor een verruiming van de openingstijden.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:06 schreef MouzurX het volgende:
In tilburg zijn de winkels alleen op de laatste zondag in de maand open.
Wat zou ik als gewone inwoner kunnen doen om deze elke zondag open te krijgen?
(voornamelijk supermarkten) Iedereen die ik erover spreek denkt er hetzelfde over.
Net als D66, GL, PvdA...quote:Op vrijdag 19 november 2010 12:03 schreef Nielsch het volgende:
[..]
VVD stemmen! Die zijn voor een verruiming van de openingstijden.
Hoe moet ik dat nu weten? Ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Toen ik geboren werd was de laatste kruidenierszaak waarschijnlijk al opgeheven. Ga je me straks vragen of ik het jammer vind dat beroepen als chirurgijn of lantaarnopsteker niet meer bestaan?quote:Op donderdag 18 november 2010 22:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En vind je het jammer dat dat eventuele protest geen zin had, waardoor er nu dus supermarkten bestaan in Nederland?
De andere punten waren een herhaling van zetten. Ik kan wel eindeloos dezelfde argumenten gaan herhalen, maar daar heeft niemand zin in.quote:Stoer van je trouwens, om alleen op dat laatste punt in te gaan
Hoe ziet jouw ideale wereldbeeld er uit?quote:Ook een maximum en minimum winkeltemperatuur zodat sommige ondernemers het niet aangenamer voor hun klanten kunnen maken ten koste van andere
Beter nog: alle winkels precies hetzelfde en dezelfde producten zodat er helemaal geen oneerlijke concurrentie meer is
Die beroepen zijn ter ziele gegaan omdat er geen vraag meer naar was. Naar supermarkten is wel vraag vanuit de consument. Het heeft geen zin om het antwoord op die vraag uit principe tegen te houden vanuit de politiek, daar wordt echt niemand gelukkiger van. Dit is een zaak tussen koper en verkoper, niet tussen koper en politicus.quote:Op zaterdag 20 november 2010 10:55 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Hoe moet ik dat nu weten? Ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Toen ik geboren werd was de laatste kruidenierszaak waarschijnlijk al opgeheven. Ga je me straks vragen of ik het jammer vind dat beroepen als chirurgijn of lantaarnopsteker niet meer bestaan?
Als je ook echt bij die kruidenier zou kopen, zou die kruidenier blijven bestaan. Een kruidenier gaat failliet door gebrek aan vraag naar zijn producten, en daarvoor is niet de politiek maar de consument verantwoordelijk. Vraag en aanbod, zo simpel is het.quote:Op zaterdag 20 november 2010 11:59 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Hoe ziet jouw ideale wereldbeeld er uit?
Een paar grote winkelketens die de hele markt domineren en vooral meer van hetzelfde verkopen of heb je liever wat meer diversiteit?
Leuk hoor dat de Aldi, AH, Super en Lidl het zo goed doen, maar waar kan ik nog bij de kleine kruidenier mijn boodschappen doen? Waar is mijn vrije keuze gebleven?
Een koevoet wil wel eens helpenquote:Op zaterdag 6 november 2010 16:06 schreef MouzurX het volgende:
(voornamelijk supermarkten) Iedereen die ik erover spreek denkt er hetzelfde over.
Op papier is het mss simpel, maar in de praktijk dus niet.quote:Als je ook echt bij die kruidenier zou kopen, zou die kruidenier blijven bestaan. Een kruidenier gaat failliet door gebrek aan vraag naar zijn producten, en daarvoor is niet de politiek maar de consument verantwoordelijk. Vraag en aanbod, zo simpel is het.
Ik wil de keuzevrijheid hebben om voor mijn medische klachten naar de barbier te gaan, dus ziekenhuizen mogen 's zondags niet meer open zijnquote:Op zaterdag 20 november 2010 12:12 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Op papier is het mss simpel, maar in de praktijk dus niet.
Ga jij maar eens concurreren als kleine zelfstandige kruidenier tegen een multinational. Kansloos.
De vraag was trouwens wat je liever ziet....een paar grote bedrijven die de markt compleet beheersen of meer diversiteit.
Overigens koop ik zoveel mogelijk klein en lokaal....ik heb enorm respect voor mensen die 60 uur of meer heel hard werken....een bedrijf wat een blik pubers open trekt en de rest van de markt afduwt heb ik een grote afkeer van....niet alleen qua supermarkten, maar ook bedrijven als MediaMarkt, Ikea en noem al die rotzooi maar op.
In de toekomst zal er steeds minder keuze zijn en mijn keuzevrijheid dus ook steeds minder worden....ik gun iedereen het beste en prima als mensen bij de AH hun boodschappen doen, maar ik wil mijn boodschappen ook bij andere bedrijven kunnen doen.
Vrijheid is verworden tot kiezen uit 5 keer hetzelfde en daar baal ik van.
De kleine ondernemers die tegen uitbreiding van de koopzondagen protesteren houden in een 6-daagse werkweek blijkbaar wél hun hoofd boven water, dus er is wel degelijk vraag naar. Alleen als je nu de wet zou intrekken - changing the rules while playing the game - komen ze in de problemen.quote:Op zaterdag 20 november 2010 11:59 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Die beroepen zijn ter ziele gegaan omdat er geen vraag meer naar was. Naar supermarkten is wel vraag vanuit de consument. Het heeft geen zin om het antwoord op die vraag uit principe tegen te houden vanuit de politiek, daar wordt echt niemand gelukkiger van. Dit is een zaak tussen koper en verkoper, niet tussen koper en politicus.
Precies hetzelfde geldt voor de koopzondag.
Marktwerking. Jammer dan, maar zeker niet de eerste keer dat die kleine zelfstandige met concurrentie van de grotere namen te maken krijgt.quote:Op zaterdag 20 november 2010 12:12 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Op papier is het mss simpel, maar in de praktijk dus niet.
Ga jij maar eens concurreren als kleine zelfstandige kruidenier tegen een multinational. Kansloos.
Dat is niet mij, dat is aan de massa. Irrelevante vraag dus. Maar om er toch om in te gaan: ik ga alleen naar supermarkten en heb helemaal niets met kruideniers.quote:De vraag was trouwens wat je liever ziet....een paar grote bedrijven die de markt compleet beheersen of meer diversiteit.
Dat is persoonlijk, en voor jou persoonlijk opent niemand zijn winkel. Je wilt nu dat de massa gedwongen toegeeft aan de verlangens van jou als enkeling. Zo zou het natuurlijk niet moeten werken.quote:Overigens koop ik zoveel mogelijk klein en lokaal....ik heb enorm respect voor mensen die 60 uur of meer heel hard werken....een bedrijf wat een blik pubers open trekt en de rest van de markt afduwt heb ik een grote afkeer van....niet alleen qua supermarkten, maar ook bedrijven als MediaMarkt, Ikea en noem al die rotzooi maar op.
In de toekomst zal er steeds minder keuze zijn en mijn keuzevrijheid dus ook steeds minder worden....ik gun iedereen het beste en prima als mensen bij de AH hun boodschappen doen, maar ik wil mijn boodschappen ook bij andere bedrijven kunnen doen.
Vrijheid is verworden tot kiezen uit 5 keer hetzelfde en daar baal ik van.
Nee hoor. Die rules zijn al vaker gechanged, de voorbeelden van de supermarkt en de webwinkel heb ik zoals je weet al genoemd. Dat overleven sommige winkeliers wel, en anderen niet.quote:Op zaterdag 20 november 2010 12:18 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
De kleine ondernemers die tegen uitbreiding van de koopzondagen protesteren houden in een 6-daagse werkweek blijkbaar wél hun hoofd boven water, dus er is wel degelijk vraag naar. Alleen als je nu de wet zou intrekken - changing the rules while playing the game - komen ze in de problemen.
Welke rules zijn er volgens jou gechanged ten aanzien van supermarkten en webwinkels?quote:Op zaterdag 20 november 2010 12:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Nee hoor. Die rules zijn al vaker gechanged, de voorbeelden van de supermarkt en de webwinkel heb ik zoals je weet al genoemd. Dat overleven sommige winkeliers wel, en anderen niet.
Overleven ze het, dan bieden ze blijkbaar iets dat de consument liever wil dat lage prijzen en gemak. Service bijvoorbeeld, vakkennis of een goede sfeer. Als die winkelier dat aanbiedt en er is genoeg vraag naar, hoeft hij voor zijn bestaan niet te vrezen. Koopzondagen vergroten namelijk alleen het gemak voor de consument, een eigenschap waar hij toch al niet op won en die hij heeft gecompenseerd.
Tsja....we verschillen dus van mening.quote:Marktwerking Jammer dan, maar zeker niet de eerste keer dat die kleine zelfstandige met concurrentie van de grotere namen te maken krijgt.
Dat is niet mij, dat is aan de massa. Irrelevante vraag dus. Maar om er toch om in te gaan: ik ga alleen naar supermarkten en heb helemaal niets met kruideniers.
Dat is persoonlijk, en voor jou persoonlijk opent niemand zijn winkel. Je wilt nu dat de massa gedwongen toegeeft aan de verlangens van jou als enkeling. Zo zou het natuurlijk niet moeten werken.
Er zijn extra concurrenten bij gekomen waar de kleine ondernemer zich niet op voor kon bereiden toen hij voor het vak koos. Het is inderdaad niet letterlijk een regel, maar het is ook niet zo gek dat supermarkten en internet niet gebonden waren aan regels toen ze nog niet bestonden. Punt is dat de kleine ondernemer eerst geen concurrentie had van hen, en toen plots wel.quote:Op zaterdag 20 november 2010 12:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Welke rules zijn er volgens jou gechanged ten aanzien van supermarkten en webwinkels?
Daar gaan we weer. De winkeltijdenwet is ook ooit ingevoerd hoor, in 1930 wel te verstaan. Daarna is hij nog een aantal keer gewijzigd. En op al die momenten waren er ook al ondernemers.quote:Ik ben me niet bewust van een verbod op supermarkten dat ooit is afgeschaft, of een wet tegen webwinkels die is ingetrokken. Wel van een Winkeltijdenwet die al jaren bestaat, en waarvan sommigen nu afwillen.
Je wilt dat de massa naar jouw wil buigt. Natuurlijk zul je beargumenteren dat de "lichte" dwang die je gebruikt voor hun eigen bestwil is. Maar dat doen politici nou eenmaalquote:Op zaterdag 20 november 2010 12:30 schreef Kingstown het volgende:
Jij wilt dat de massa en marktwerking alles bepaalt en ik niet.
Wat de massa wil, dat moeten ze helemaal zelf weten....als de massa PSV, Feijenoord en Ajax supportert vind ik dat prima, zolang er ook maar ruimte is voor Veendam, Helmond Sport en Almere City.quote:Je wilt dat de massa naar jouw wil buigt. Natuurlijk zul je beargumenteren dat de "lichte" dwang die je gebruikt voor hun eigen bestwil is. Maar dat doen politici nou eenmaal
Je bent een leugenaar. Je wilt winkels met geweld dwingen hun deuren te sluiten.quote:Op zaterdag 20 november 2010 12:45 schreef Kingstown het volgende:
Wat de massa wil, dat moeten ze helemaal zelf weten.
En daarmee verschillen die voorbeelden essentieel ten opzichte van het daadwerkelijk wijzigen van een (winkeltijden)wet. We hebben het nou immers júist over politieke invloed op de markt.quote:Op zaterdag 20 november 2010 12:37 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Er zijn extra concurrenten bij gekomen waar de kleine ondernemer zich niet op voor kon bereiden toen hij voor het vak koos. Het is inderdaad niet letterlijk een regel, maar het is ook niet zo gek dat supermarkten en internet niet gebonden waren aan regels toen ze nog niet bestonden. Punt is dat de kleine ondernemer eerst geen concurrentie had van hen, en toen plots wel.
Maakt dat het in orde om hem 80 jaar later rücksichtslos af te schaffen? De nu levende ondernemers hebben de situatie van vóór de invoering van de wet niet meegemaakt, maar ondervinden wel nadeel van dier afschaffing.quote:Daar gaan we weer. De winkeltijdenwet is ook ooit ingevoerd hoor, in 1930 wel te verstaan. Daarna is hij nog een aantal keer gewijzigd. En op al die momenten waren er ook al ondernemers.
Zucht....ga lekker ergens anders je agressie botvieren.quote:Je bent een leugenaar. Je wilt winkels met geweld dwingen hun deuren te sluiten.
Natuurlijk mogen Veendam, Helmond Sport en Almere City blijven bestaan, maar je moet wel een eerlijke competitie hebben. Als ploegen niet in staat zijn om in de Eredivisie te spelen, dan degraderen ze.quote:Op zaterdag 20 november 2010 12:45 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Wat de massa wil, dat moeten ze helemaal zelf weten....als de massa PSV, Feijenoord en Ajax supportert vind ik dat prima, zolang er ook maar ruimte is voor Veendam, Helmond Sport en Almere City.
Misschien dat jij een wereld waar alleen Ajax, PSV en Feijenoord voetballen veel leuker vind, maar ik dus niet.
Je had het over een winkelier die het hoofd niet boven water kon houden door nieuwe ontwikkelingen in de markt. Het punt is dat nieuwe vormen van concurrentie al vaker de winkelier hebben bedreigd, daar moet je als ondernemer nu eenmaal rekening mee houden.quote:Op zaterdag 20 november 2010 12:49 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
En daarmee verschillen die voorbeelden essentieel ten opzichte van het daadwerkelijk wijzigen van een (winkeltijden)wet. We hebben het nou immers júist over politieke invloed op de markt.
Ze hebben hem ook rücksichstlos ingevoerd, vind je dat dan geen probleem? Daar zijn ongetwijfeld ook slachtoffers door gevallen. Wat mij betreft had die wet dan ook helemaal niet ingevoerd moeten worden.quote:[..]
Maakt dat het in orde om hem 80 jaar later rücksichtslos af te schaffen? De nu levende ondernemers hebben de situatie van vóór de invoering van de wet niet meegemaakt, maar ondervinden wel nadeel van dier afschaffing.
Als iemand failliet gaat wegens mismanagement, dan heb ik daar geen enkel probleem mee....of het nu Veendam is of de kruidenier op de hoek....eigen schuld, dikke bult en daar hoeft de gemeenschap niet voor op te draaien, dus daarover ben ik het met je eens.quote:Natuurlijk mogen Veendam, Helmond Sport en Almere City blijven bestaan, maar je moet wel een eerlijke competitie hebben. Als ploegen niet in staat zijn om in de Eredivisie te spelen, dan degraderen ze.
Je gaat niet uit romantiek ploegen kunstmatig laten bestaan terwijl ze financieel en sportief mismanagement leiden.
Bovendien: Ajax, Feijenoord en PSV zijn allemaal gevestigd in een gebied waarin hun reikwijdte dusdanig groot is dat ze mee kunnen draaien in de top zolang ze goed werk leveren. Dat ze in Rotterdam onderaan bungelen is de schuld van verkeerde bedrijfsvoering.
Hetzelfde geld voor winkels: In Urk en Staphorst gelden andere normen dan Amsterdam en Utrecht. Als men in Amsterdam de winkels op zondag open willen hebben, moet dit gewoon kunnen. Als men in Staphorst dusdanig veel waarde hecht aan de zondagsrust, moet dit ook kunnen.
Als een kruidenierswinkeltje het niet weet te redden in grote steden, komt dit door de markt.
Ze kunnen dus:
• Marktonderzoek doen of een verandering van de winkel een nieuwe groep consumenten aantrekt
• Verhuizen naar plekken waar vraag is naar hun producten
• Stoppen voor ze failliet gaan.
• Hun bedrijf failliet laten gaan
De eerste twee opties redden het bedrijf, de andere twee niet.
Als een klein kruidenierswinkeltje werkelijk zoveel waarde heeft voor de gemeenschap, gaan mensen er wel heen. Als de prijzen bij supermarkten een dusdanig kwantitatief voordeel voor de consument opleveren, moet een bedrijf kwalitatief concurreren.
Je hebt dan ook grote bedrijven, die concurreren op kwantiteit, en kleine bedrijven, welke concurreren op kwaliteit. Dat kwaliteit geld kost, is volgens mij ook in jouw ogen logisch.quote:Op zaterdag 20 november 2010 15:12 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Als iemand failliet gaat wegens mismanagement, dan heb ik daar geen enkel probleem mee....of het nu Veendam is of de kruidenier op de hoek....eigen schuld, dikke bult en daar hoeft de gemeenschap niet voor op te draaien, dus daarover ben ik het met je eens.
Vind het ook bizar dat er miljoenen en miljoenen in bodemloze voetbalputten gegooid zijn, maar de vergelijking gaat me meer om het feit dat er steeds minder variatie is....niet alleen qua supermarkten, maar hetzelfde geldt voor verzekeringen, benzinepompen en banken om maar een paar dwarsstraten te noemen.
Dat is een logisch gevolg van de "vrije" markt waar de groten overleven en de kleintjes weggevaagd worden. In mijn wereldbeeld word ik daar niet vrolijker van....verschraling, steeds minder keuze en vooral meer van hetzelfde.
Ik woon in een provinciehoofdstad met ongeveer 60K inwoners en kan maar liefst kiezen uit 6 verschillende supermarkten en 5 verschillende banken die min of meer hetzelfde zijn....en dat noemt men dan vrijheid. Het lijkt in de uitwerking meer op communisme, hoewel de opzet ideologisch heel anders is.
quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:21 schreef Quarant het volgende:
De koopzondag wordt beperkt De Eerste Kamer heeft daar met een meerderheid voorgestemd.
PvdA lid worden! Die zijn pro-ondernemers verworden.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:06 schreef MouzurX het volgende:
VVD had haar ziel verkocht aan de SGP, om maar een extra steuntje te hebben voor dit ludieke kabinet. VVD zou VOOR beperking koopzondagen stemmen, in ruil voor SGP gedoogsteun.quote:
e Eerste Kamer heeft het wetsvoorstelquote:Op dinsdag 23 november 2010 17:10 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
PvdA lid worden! Die zijn pro-ondernemers verworden.
De hele 2e kamer fractie zit vreemd genoeg ineens op 1 lijn, OPEN DIE WINKELS !
Echter de 1e kamer fractie van de pvda, die wil wel 1 dag rust in de rat-race en stemde dus tegen![]()
mooi he 'de fractie(s) discipline in 1 partij' ?
De winkels in Italië zijn wel meestal dicht tussen 1 en 3 voor Siësta....quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:56 schreef Jane het volgende:
Afgelopen zomer zijn wij nog hartelijk uitgelachen door een Italiaan, toen we vroegen of in het nabijgelegen plaatsje de winkels open waren op zondag. 'Natuurlijk zijn die open, hahahahaha! De winkels zijn elke dag open.'.
Dankzij het huidige kabinet waar de VVD als grootste in zit is het wetsvoorstel er gekomen. De PvdA heeft gewoon tegen gestemd.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:13 schreef WeirdMicky het volgende:
Eerste Kamer heeft voorgestemd, met dank aan de PvdA dus? VVD was namelijk tegen: een signaal dat er tenminste nog liberalen in de Eerste Kamer zitten. Een positief signaal, hoewel het besluit natuurlijk gedrenkt is in christenmentaliteiten uit de 18e eeuw.
Vreemd, hopen dat ik de link weer vinden kan... Of ik las te snel en dan was de pvda in de 2e kamer tegen maar de pvda in de 1e kamer voor, ook niet onmogelijk. Ook vreemd dat de sp nu ineens voor was in de 1e kamer, eerder was men er tegen ook ivm kleine ondernemers, concurerrend kunnen zijn en hun dag vrij niet hoeven opgeven..quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:53 schreef JoaC het volgende:
na hoofdelijke stemming met 36 stemmen (CDA, SP, ChristenUnie, SGP en OSF) voor en 33 stemmen tegen aangenomen.
4 x spitsquote:Op dinsdag 23 november 2010 18:47 schreef maartena het volgende:
2) Werknemers die normale uren handhaven hoeven niet VIA een winkel naar huis, wat voor extra verkeer kan zorgen.... (Ik denk dat ik niet de enige was die na 17:00 nog even via die en die winkel reed omdat ze om 18:00 dicht gingen) ...ze kunnen nu gewoon eerst naar huis, en na het avondeten winkelen.
Ik had het gewoon weer goed: "Het voorstel was van het vorige kabinet. De wijziging werd met 36 leden tegen 33 stemmen aangenomen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:53 schreef JoaC het volgende:
e Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel
* Inkadering in Winkeltijdenwet van bevoegdheid vrijstellingverlening of toekenning ontheffingsbevoegdheid in verband met toeristische aantrekkingskracht gemeenten (31.728)
na hoofdelijke stemming met 36 stemmen (CDA, SP, ChristenUnie, SGP en OSF) voor en 33 stemmen tegen aangenomen.
Haal jij niet door elkaar wat 'voor' en 'tegen' in dit geval betekent?quote:Op dinsdag 23 november 2010 20:34 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Vreemd, hopen dat ik de link weer vinden kan... Of ik las te snel en dan was de pvda in de 2e kamer tegen maar de pvda in de 1e kamer voor, ook niet onmogelijk. Ook vreemd dat de sp nu ineens voor was in de 1e kamer, eerder was men er tegen ook ivm kleine ondernemers, concurerrend kunnen zijn en hun dag vrij niet hoeven opgeven..
quote:ROTTERDAM - Winkelboulevard Alexandrium in Rotterdam blijft iedere zondag geopend, ook al stemde de Eerste Kamer dinsdag in met een beperking van het aantal koopzondagen. Dat stelde verantwoordelijk wethouder Dominic Schrijer (PvdA) in een reactie.
Schrijer vindt de wet onnodig en overbodig. 'Rotterdam trekt jaarlijks 10 miljoen toeristen. Dan kun je niet zeggen: daar begint het toeristische gebied en daar stopt het. We hebben als Rotterdam een pad uitgestippeld voor een stedelijke regeling, net als in Den Haag en Amsterdam', aldus de wethouder. 'Uitgangspunt is dat alle ondernemers in Rotterdam op zondag open kunnen.' De regeling zou in februari in de gemeenteraad moeten worden besproken.
Buitengebied
Het gerechtshof in Den Haag bepaalde in augustus dat Alexandrium - een van de grootste winkelcentra in ons land - elke zondag open mag zijn. Een groep winkeliers tekende hoger beroep aan, nadat de gemeente permanente zondagsopenstelling mogelijk had gemaakt. Alexandrium zou een buitengebied zijn en geen toeristisch gebied. Maar volgens Schrijer verandert het aangenomen wetsvoorstel niets aan de uitspraak van het hof en blijft Alexandrium dan ook gewoon open op zondag.
Ja / neequote:Op dinsdag 23 november 2010 20:48 schreef Jane het volgende:
[..]
Haal jij niet door elkaar wat 'voor' en 'tegen' in dit geval betekent?
Laat me raden....dat waren vast de multinationals die bezwaar hadden....quote:Een groep winkeliers tekende hoger beroep aan, nadat de gemeente permanente zondagsopenstelling mogelijk had gemaakt.
Als de regering van Balkenende nog had gezeten, dan had de PvdA wel voor gestemd hoor.quote:Op dinsdag 23 november 2010 19:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Dankzij het huidige kabinet waar de VVD als grootste in zit is het wetsvoorstel er gekomen. De PvdA heeft gewoon tegen gestemd.
Ongetwijfeld. Maar die vormden een seculiere minderheid in een vooral christelijk-conservatief kabinet. In dit kabinet staan VVD en PVV echter tegenover alleen het CDA, en de gedoogsteun van de SGP hebben ze niet nodig. Bij de PvdA kun je het opportunisme noemen, maar de VVD is in dezen gewoon zwak.quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Als de regering van Balkenende nog had gezeten, dan had de PvdA wel voor gestemd hoor.
Je was op vakantie in een toeristisch deel van Italië, mag ik aannemen. In Italië geldt hetzelfde als in Nederland: in toeristische gebieden zijn winkels open op zondag, buiten de toeristische gebieden zijn ze 's zondags gewoon dicht. Zie hier. Als je in hartje Amsterdam gaat vragen of de supermarkt op zondag open is word je net zo goed uitgelachen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:56 schreef Jane het volgende:
Afgelopen zomer zijn wij nog hartelijk uitgelachen door een Italiaan, toen we vroegen of in het nabijgelegen plaatsje de winkels open waren op zondag. 'Natuurlijk zijn die open, hahahahaha! De winkels zijn elke dag open.'.
Ja, sorry voor de stomme vraag meneer, maar in Nederland is dat wat minder vanzelfsprekend. Itt tot in Italië zit er namelijk bij ons bijna geen hond in de kerk, maar de winkels moeten wel dicht blijven op zondag. In naam van God. Oh, en dan heb je ook nog wat mensen die het dan zogenaamd voor de 'kleine middenstander' op gaan nemen, want die gaat er natuurlijk aan onder door als elke dag de winkels open moeten zijn. Wat zegt u? Hier in Italië zijn er ook genoeg kleine winkels die wel gewoon overleven? Ja, dat klopt, maar in Nederland schijnen die dan allemaal failliet te gaan.
Nee, vers brood van de bakker eet ik alleen in de vakantie. In Nederland is de bakker namelijk alleen open op tijden dat ik op mijn werk zit. Ja, raar inderdaad.
Wanneer was de laatste keer dat je in Amsterdam was?quote:Op zondag 28 november 2010 15:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Als je in hartje Amsterdam gaat vragen of de supermarkt op zondag open is word je net zo goed uitgelachen.
We zaten ergens in midden in Umbrië. Ik heb in de COOP-supermarkt (want daar heb ik het met name over) buiten onszelf geen buitenlander gezien. Dus tja, toeristisch gebied... Heel Italië is misschien wel toeristisch gebied dan. In de zomer is het daar overal lekker weer, nietwaar? Maar ik heb het dus niet over iets als Venetië of Rome ofzo.quote:Op zondag 28 november 2010 15:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Je was op vakantie in een toeristisch deel van Italië, mag ik aannemen. In Italië geldt hetzelfde als in Nederland: in toeristische gebieden zijn winkels open op zondag, buiten de toeristische gebieden zijn ze 's zondags gewoon dicht. Zie hier. Als je in hartje Amsterdam gaat vragen of de supermarkt op zondag open is word je net zo goed uitgelachen.
In Duitsland is anders alles ook dicht op zondag.quote:Op zondag 28 november 2010 21:43 schreef Jane het volgende:
Ik zat een paar dagen geleden trouwens naar een aflevering van Andere Tijden te kijken (op uitzendinggemist.nl), over hoe de Duitse soldaten in WOII hier tegen Nederland en de Nederlanders aankeken. Een van de eerste dingen die naar voren kwam was dat ze zich verbaasden hoe dit hele land op zondag tot stilstand kwam en dat dat absoluut niet was wat ze gewend waren.
We zijn dus altijd al zo raar geweest en buitenlanders hebben het ook altijd al heel achterlijk gevonden.
Ik wou net zeggen.... de Duitsers zijn zo'n beetje de enigen die NOG strikter zijn.quote:Op zondag 28 november 2010 22:56 schreef Wombcat het volgende:
In Duitsland is anders alles ook dicht op zondag.
Op zaterdagmiddag zijn ze ook al eerder dicht dan hier: http://www.duitsland-info.nl/openingstijden.php , http://www.duitsland.nl/site/ontspannen/Winkelen.html
Dat verdiende dan juist het respect van de Duitsers.quote:Op dinsdag 30 november 2010 07:34 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik wou net zeggen.... de Duitsers zijn zo'n beetje de enigen die NOG strikter zijn.
Ik wil nul koopzondagen en jij roept dat we D'66 moeten stemmen, dus vraag ik jou of die voor nul koopzondagen zijn.quote:Waar héb je het over?
Nog een reden waarom het bei uns in der Heimat besser ist.quote:In Duitsland is anders alles ook dicht op zondag.
Op zaterdagmiddag zijn ze ook al eerder dicht dan hier: http://www.duitsland-info.nl/openingstijden.php , http://www.duitsland.nl/site/ontspannen/Winkelen.html
Ik had wat duidelijker moeten zijn in mijn eerste post. De Duitser in Andere Tijden had het niet over winkelsluiting, maar over de bussen die blijkbaar destijds in Nederland niet eens op zondag reden. Of iig niet in de regio waar hij gelegerd was. Hij noemt dat 'typisch Hollands', 'op zondag doet niemand iets'.quote:Op dinsdag 30 november 2010 07:34 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik wou net zeggen.... de Duitsers zijn zo'n beetje de enigen die NOG strikter zijn.
in duitsland zijn supermarkten gewoon dicht op zondag.quote:Op zondag 28 november 2010 21:43 schreef Jane het volgende:
Ik zat een paar dagen geleden trouwens naar een aflevering van Andere Tijden te kijken (op uitzendinggemist.nl), over hoe de Duitse soldaten in WOII hier tegen Nederland en de Nederlanders aankeken. Een van de eerste dingen die naar voren kwam was dat ze zich verbaasden hoe dit hele land op zondag tot stilstand kwam en dat dat absoluut niet was wat ze gewend waren.
We zijn dus altijd al zo raar geweest en buitenlanders hebben het ook altijd al heel achterlijk gevonden.
Kijk ff 1 post boven je.quote:Op dinsdag 30 november 2010 13:19 schreef ScherpeNoor het volgende:
[..]
in duitsland zijn supermarkten gewoon dicht op zondag.
Loopt dat synchroon met het rookverbod in de horeca?quote:Op dinsdag 30 november 2010 13:47 schreef Mike het volgende:
Frankrijk heeft ook wat vreemds overigens: daar mogen winkels op zondag open zijn, maar mag er geen personeel werken.
Kortom: die uitspraak van die duitse soldaat had niets te maken met de winkelsluitingswet en dus ook met dit topic.quote:Op dinsdag 30 november 2010 13:16 schreef Jane het volgende:
Ik had wat duidelijker moeten zijn in mijn eerste post. De Duitser in Andere Tijden had het niet over winkelsluiting, maar over de bussen die blijkbaar destijds in Nederland niet eens op zondag reden.
Vind ik eigenlijk wel een prachtig plan.quote:Frankrijk heeft ook wat vreemds overigens: daar mogen winkels op zondag open zijn, maar mag er geen personeel werken.
Als je NUL koopzondagen wil moet je links stemmen. Of streng Christelijk.quote:Op dinsdag 30 november 2010 13:01 schreef Kingstown het volgende:
Ik wil nul koopzondagen en jij roept dat we D'66 moeten stemmen, dus vraag ik jou of die voor nul koopzondagen zijn.
Dat is dus het grote probleem in NL....we hebben oneindige veel partijen en partijtjes die allemaal verdacht veel op elkaar lijken. Eerst gaan ze splitsen en daarna gaan ze fuseren om uiteindelijk weer afsplitsingen te krijgen.quote:Als je NUL koopzondagen wil moet je links stemmen. Of streng Christelijk.
Duh, daarom word je dus uitgelachen om je 'domme' vraag of de winkels op zondag open zijn. Wel even opletten, hè.quote:Op zondag 28 november 2010 18:49 schreef maartena het volgende:
[..]
Wanneer was de laatste keer dat je in Amsterdam was?
De Supermarkten zijn daar al JAREN elke zondag open.
Ben bang dat veel vakkenvullers dat niet leuk vinden, want zij krijgen dubbel betaald.quote:Op dinsdag 30 november 2010 18:44 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Vind ik eigenlijk wel een prachtig plan.
Op die manier ook geen oneerlijke concurrentie....laat de baas van AH, dan zelf maar eens in de winkel gaan staan.
Laat de baas zelf maar de vakken vullen en als hij zo met zijn personeel meeleeft, dan betaald hij ze maar dubbel op zaterdag.quote:Ben bang dat veel vakkenvullers dat niet leuk vinden, want zij krijgen dubbel betaald.
bronquote:Supers Deventer elke zondag open
De voltallige coalitie in Deventer sprak gisteravond steun uit voor het voorstel, meldt dagblad De Stentor. Ook de partijen Algemeen Plattelands Belang (APB) en Trots op Nederland schaarden zich achter het collegevoorstel. Terwijl de overige oppositiepartijen forse kritiek hadden op het plan, sprak APB zich net als de coalitiepartijen VVD en D66 uit om verder te gaan dan alleen te regelen dat de levensmiddelensector, waaronder bijvoorbeeld ook bakkers en slagers vallen, open mag.
Keuzevrijheid
Het APB, bij monde van Erik Stegink, is van mening dat elke winkelier de kans moet hebben open een winkel op zondag te openen. Dat geeft volgens de partij gelijke kansen, eigen keuzevrijheid en geen oneerlijke concurrentie tussen winkels die wel en niet elke zondag open mogen. Stegink daagde de VVD uit met een voorstel daartoe te komen, als de gemeenteraad over twee weken verder praat over de zondagopening. Voor verruiming lijkt volstrekt geen raadsmeerderheid te zijn. De raad besluit over twee weken verder over zondagopening.
Als de nieuwe wet in werking treedt moet de gemeente kunnen aantonen dat Deventer over een substantieel toerisme beschikt. Ik geloof niet dat dat het geval is. Dus geniet er maar van zo lang het nog kan.quote:
En weer zal een gemeentelijk initiatief waar de meerderheid van die gemeente zich gewoon achter schaart vernietigd worden door bemoeizucht vanuit de andere kant van het land. Ze hebben het ook maar druk, daar in Den Haag.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:18 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Als de nieuwe wet in werking treedt moet de gemeente kunnen aantonen dat Deventer over een substantieel toerisme beschikt. Ik geloof niet dat dat het geval is. Dus geniet er maar van zo lang het nog kan.
En zo is het.quote:Op donderdag 2 december 2010 00:27 schreef LB06 het volgende:
Precies. Daarom vind ik het standpunt van D66 en Groenlinks ook zo goed. Er wordt geen landelijk verbod of beperking gesteld aan het aantal koopzondagen (wat nu dus wel het geval is) en er wordt ook geen 'vrijheid' opgedrongen, wat de VVD wil (maw je wordt niet gedwongen maar eigenlijk moet je wel vanwege de concurrentie).
Houd het lekker regionaal, zodat gemeentes in Zeeland en Overijssel e.d. lekker dicht kunnen blijven en grote steden en andere niet-christelijke bolwerken gewoon open kunnen, zonder dat er gekibbeld hoeft te worden over toeristische gebieden. Dan hebben christelijke gemeentes geen last van concurrentie op zondagen in de eigen gemeente (e.g. een AH die niet erg verbonden is met de gemeente), terwijl winkels in gemeentes die niet overwegend christelijk zijn gewoon open kunnen. Bovendien, dan gaan die gemeenteraadsverkiezingen tenminste nog eens ergens over.
Het is alweer een jaar of 3 geleden.... maar toen ik op een terras zat in Deventer in 2007, hoorde ik aan de ene kant van me Duits, en aan de andere kant hoorde ik Frans.quote:Op woensdag 1 december 2010 20:18 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Als de nieuwe wet in werking treedt moet de gemeente kunnen aantonen dat Deventer over een substantieel toerisme beschikt. Ik geloof niet dat dat het geval is. Dus geniet er maar van zo lang het nog kan.
Je hebt geen noodzaak nodig voor vrijheid. Je hebt noodzaak nodig voor een wet. En een winkelsluitingstijdenwet is niet noodzakelijk.quote:Op donderdag 2 december 2010 02:08 schreef ondeugend het volgende:
Ik begrijp de noodzaak niet zo eigenlijk. Veel winkels zijn tot 's avonds laat geopend zelfs zaterdags.
We leven al zo gejaagd.. en nee het heeft niets met geloof te maken voor mij.
Waar bemoei jij je mee?quote:Op zaterdag 6 november 2010 17:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Waarom zou je het eigenlijk willen? Je hebt, gezien het feit dat je zit te Fok!ken, nu blijkbaar vrij. Waarom ga je nu niet even naar de winkel in plaats van morgen?
Doe nou niet zo moeilijk. Laat die Fries jouw dagindeling gewoon regelen.quote:
quote:Op donderdag 2 december 2010 06:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Doe nou niet zo moeilijk. Laat die Fries jouw dagindeling gewoon regelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |