Dankzij het huidige kabinet waar de VVD als grootste in zit is het wetsvoorstel er gekomen. De PvdA heeft gewoon tegen gestemd.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:13 schreef WeirdMicky het volgende:
Eerste Kamer heeft voorgestemd, met dank aan de PvdA dus? VVD was namelijk tegen: een signaal dat er tenminste nog liberalen in de Eerste Kamer zitten. Een positief signaal, hoewel het besluit natuurlijk gedrenkt is in christenmentaliteiten uit de 18e eeuw.
Vreemd, hopen dat ik de link weer vinden kan... Of ik las te snel en dan was de pvda in de 2e kamer tegen maar de pvda in de 1e kamer voor, ook niet onmogelijk. Ook vreemd dat de sp nu ineens voor was in de 1e kamer, eerder was men er tegen ook ivm kleine ondernemers, concurerrend kunnen zijn en hun dag vrij niet hoeven opgeven..quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:53 schreef JoaC het volgende:
na hoofdelijke stemming met 36 stemmen (CDA, SP, ChristenUnie, SGP en OSF) voor en 33 stemmen tegen aangenomen.
4 x spitsquote:Op dinsdag 23 november 2010 18:47 schreef maartena het volgende:
2) Werknemers die normale uren handhaven hoeven niet VIA een winkel naar huis, wat voor extra verkeer kan zorgen.... (Ik denk dat ik niet de enige was die na 17:00 nog even via die en die winkel reed omdat ze om 18:00 dicht gingen) ...ze kunnen nu gewoon eerst naar huis, en na het avondeten winkelen.
Ik had het gewoon weer goed: "Het voorstel was van het vorige kabinet. De wijziging werd met 36 leden tegen 33 stemmen aangenomen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:53 schreef JoaC het volgende:
e Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel
* Inkadering in Winkeltijdenwet van bevoegdheid vrijstellingverlening of toekenning ontheffingsbevoegdheid in verband met toeristische aantrekkingskracht gemeenten (31.728)
na hoofdelijke stemming met 36 stemmen (CDA, SP, ChristenUnie, SGP en OSF) voor en 33 stemmen tegen aangenomen.
Haal jij niet door elkaar wat 'voor' en 'tegen' in dit geval betekent?quote:Op dinsdag 23 november 2010 20:34 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Vreemd, hopen dat ik de link weer vinden kan... Of ik las te snel en dan was de pvda in de 2e kamer tegen maar de pvda in de 1e kamer voor, ook niet onmogelijk. Ook vreemd dat de sp nu ineens voor was in de 1e kamer, eerder was men er tegen ook ivm kleine ondernemers, concurerrend kunnen zijn en hun dag vrij niet hoeven opgeven..
quote:ROTTERDAM - Winkelboulevard Alexandrium in Rotterdam blijft iedere zondag geopend, ook al stemde de Eerste Kamer dinsdag in met een beperking van het aantal koopzondagen. Dat stelde verantwoordelijk wethouder Dominic Schrijer (PvdA) in een reactie.
Schrijer vindt de wet onnodig en overbodig. 'Rotterdam trekt jaarlijks 10 miljoen toeristen. Dan kun je niet zeggen: daar begint het toeristische gebied en daar stopt het. We hebben als Rotterdam een pad uitgestippeld voor een stedelijke regeling, net als in Den Haag en Amsterdam', aldus de wethouder. 'Uitgangspunt is dat alle ondernemers in Rotterdam op zondag open kunnen.' De regeling zou in februari in de gemeenteraad moeten worden besproken.
Buitengebied
Het gerechtshof in Den Haag bepaalde in augustus dat Alexandrium - een van de grootste winkelcentra in ons land - elke zondag open mag zijn. Een groep winkeliers tekende hoger beroep aan, nadat de gemeente permanente zondagsopenstelling mogelijk had gemaakt. Alexandrium zou een buitengebied zijn en geen toeristisch gebied. Maar volgens Schrijer verandert het aangenomen wetsvoorstel niets aan de uitspraak van het hof en blijft Alexandrium dan ook gewoon open op zondag.
Ja / neequote:Op dinsdag 23 november 2010 20:48 schreef Jane het volgende:
[..]
Haal jij niet door elkaar wat 'voor' en 'tegen' in dit geval betekent?
Laat me raden....dat waren vast de multinationals die bezwaar hadden....quote:Een groep winkeliers tekende hoger beroep aan, nadat de gemeente permanente zondagsopenstelling mogelijk had gemaakt.
Als de regering van Balkenende nog had gezeten, dan had de PvdA wel voor gestemd hoor.quote:Op dinsdag 23 november 2010 19:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Dankzij het huidige kabinet waar de VVD als grootste in zit is het wetsvoorstel er gekomen. De PvdA heeft gewoon tegen gestemd.
Ongetwijfeld. Maar die vormden een seculiere minderheid in een vooral christelijk-conservatief kabinet. In dit kabinet staan VVD en PVV echter tegenover alleen het CDA, en de gedoogsteun van de SGP hebben ze niet nodig. Bij de PvdA kun je het opportunisme noemen, maar de VVD is in dezen gewoon zwak.quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Als de regering van Balkenende nog had gezeten, dan had de PvdA wel voor gestemd hoor.
Je was op vakantie in een toeristisch deel van Italië, mag ik aannemen. In Italië geldt hetzelfde als in Nederland: in toeristische gebieden zijn winkels open op zondag, buiten de toeristische gebieden zijn ze 's zondags gewoon dicht. Zie hier. Als je in hartje Amsterdam gaat vragen of de supermarkt op zondag open is word je net zo goed uitgelachen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:56 schreef Jane het volgende:
Afgelopen zomer zijn wij nog hartelijk uitgelachen door een Italiaan, toen we vroegen of in het nabijgelegen plaatsje de winkels open waren op zondag. 'Natuurlijk zijn die open, hahahahaha! De winkels zijn elke dag open.'.
Ja, sorry voor de stomme vraag meneer, maar in Nederland is dat wat minder vanzelfsprekend. Itt tot in Italië zit er namelijk bij ons bijna geen hond in de kerk, maar de winkels moeten wel dicht blijven op zondag. In naam van God. Oh, en dan heb je ook nog wat mensen die het dan zogenaamd voor de 'kleine middenstander' op gaan nemen, want die gaat er natuurlijk aan onder door als elke dag de winkels open moeten zijn. Wat zegt u? Hier in Italië zijn er ook genoeg kleine winkels die wel gewoon overleven? Ja, dat klopt, maar in Nederland schijnen die dan allemaal failliet te gaan.
Nee, vers brood van de bakker eet ik alleen in de vakantie. In Nederland is de bakker namelijk alleen open op tijden dat ik op mijn werk zit. Ja, raar inderdaad.
Wanneer was de laatste keer dat je in Amsterdam was?quote:Op zondag 28 november 2010 15:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Als je in hartje Amsterdam gaat vragen of de supermarkt op zondag open is word je net zo goed uitgelachen.
We zaten ergens in midden in Umbrië. Ik heb in de COOP-supermarkt (want daar heb ik het met name over) buiten onszelf geen buitenlander gezien. Dus tja, toeristisch gebied... Heel Italië is misschien wel toeristisch gebied dan. In de zomer is het daar overal lekker weer, nietwaar? Maar ik heb het dus niet over iets als Venetië of Rome ofzo.quote:Op zondag 28 november 2010 15:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Je was op vakantie in een toeristisch deel van Italië, mag ik aannemen. In Italië geldt hetzelfde als in Nederland: in toeristische gebieden zijn winkels open op zondag, buiten de toeristische gebieden zijn ze 's zondags gewoon dicht. Zie hier. Als je in hartje Amsterdam gaat vragen of de supermarkt op zondag open is word je net zo goed uitgelachen.
In Duitsland is anders alles ook dicht op zondag.quote:Op zondag 28 november 2010 21:43 schreef Jane het volgende:
Ik zat een paar dagen geleden trouwens naar een aflevering van Andere Tijden te kijken (op uitzendinggemist.nl), over hoe de Duitse soldaten in WOII hier tegen Nederland en de Nederlanders aankeken. Een van de eerste dingen die naar voren kwam was dat ze zich verbaasden hoe dit hele land op zondag tot stilstand kwam en dat dat absoluut niet was wat ze gewend waren.
We zijn dus altijd al zo raar geweest en buitenlanders hebben het ook altijd al heel achterlijk gevonden.
Ik wou net zeggen.... de Duitsers zijn zo'n beetje de enigen die NOG strikter zijn.quote:Op zondag 28 november 2010 22:56 schreef Wombcat het volgende:
In Duitsland is anders alles ook dicht op zondag.
Op zaterdagmiddag zijn ze ook al eerder dicht dan hier: http://www.duitsland-info.nl/openingstijden.php , http://www.duitsland.nl/site/ontspannen/Winkelen.html
Dat verdiende dan juist het respect van de Duitsers.quote:Op dinsdag 30 november 2010 07:34 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik wou net zeggen.... de Duitsers zijn zo'n beetje de enigen die NOG strikter zijn.
Ik wil nul koopzondagen en jij roept dat we D'66 moeten stemmen, dus vraag ik jou of die voor nul koopzondagen zijn.quote:Waar héb je het over?
Nog een reden waarom het bei uns in der Heimat besser ist.quote:In Duitsland is anders alles ook dicht op zondag.
Op zaterdagmiddag zijn ze ook al eerder dicht dan hier: http://www.duitsland-info.nl/openingstijden.php , http://www.duitsland.nl/site/ontspannen/Winkelen.html
Ik had wat duidelijker moeten zijn in mijn eerste post. De Duitser in Andere Tijden had het niet over winkelsluiting, maar over de bussen die blijkbaar destijds in Nederland niet eens op zondag reden. Of iig niet in de regio waar hij gelegerd was. Hij noemt dat 'typisch Hollands', 'op zondag doet niemand iets'.quote:Op dinsdag 30 november 2010 07:34 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik wou net zeggen.... de Duitsers zijn zo'n beetje de enigen die NOG strikter zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |