Het beste is om het aan te kaarten bij een van de politieke fracties. Die kunnen eventueel een motie indienen in de gemeenteraad. Het meest verstandig is om een kleine actiegroep in het leven te roepen die pleit voor meer winkelzondagen.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:06 schreef MouzurX het volgende:
In tilburg zijn de winkels alleen op de laatste zondag in de maand open.
Wat zou ik als gewone inwoner kunnen doen om deze elke zondag open te krijgen?
(voornamelijk supermarkten) Iedereen die ik erover spreek denkt er hetzelfde over.
Ik woon ook in Deventer. Wel een andere wijk denk ik danquote:Op zaterdag 6 november 2010 16:15 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Hier in Deventer zijn er ook een aantal supermarkten open op zondag van 16.00 tot 20.00, dat is lang genoeg lijkt me.
Het idee dat de winkels op zondag gesloten zijn heeft tegenwoordig niks met religie te maken trouwens. Kleine middenstanders willen ook wel eens weekend houden. Als alle winkels op zondag zomaar open mochten dan zou de kleine zelfstandige uit het straatbeeld verdwijnen omdat de grote winkelketens makkelijker personeel kunnen inhuren op zondag.
De AH XL open hier in Tilburg mag best wat mij betreft.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:15 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Hier in Deventer zijn er ook een aantal supermarkten open op zondag van 16.00 tot 20.00, dat is lang genoeg lijkt me.
Het idee dat de winkels op zondag gesloten zijn heeft tegenwoordig niks met religie te maken trouwens. Kleine middenstanders willen ook wel eens weekend houden. Als alle winkels op zondag zomaar open mochten dan zou de kleine zelfstandige uit het straatbeeld verdwijnen omdat de grote winkelketens makkelijker personeel kunnen inhuren op zondag.
Valt toch niet te stoppen.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:15 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Dat dus. Supermarkten open van 11 tot 19 en de supermarkt er naast van 16 tot 21quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:42 schreef Tem het volgende:
Hier is alles open hoor, ideaal! Niet meer van deze tijd dat ze dicht zijn.
Mijn vriend komt oorspronkelijk uit Vianen (Ut) en daar kon hij op zondag geen geld halen bij de pinautomaat, omdat de bankdirecteur gelovig was...quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:27 schreef PietjePuk007 het volgende:
Hier in Gouda is ook vrijwel alles dicht, want gristenen.
quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:49 schreef Sosha het volgende:
[..]
Mijn vriend komt oorspronkelijk uit Vianen (Ut) en daar kon hij op zondag geen geld halen bij de pinautomaat, omdat de bankdirecteur gelovig was...
Dat de meeste religies vanouds het heffen van rente verboden, daar hoor je zo'n bankdirecteur dan weer nooit overquote:Op zaterdag 6 november 2010 16:49 schreef Sosha het volgende:
Mijn vriend komt oorspronkelijk uit Vianen (Ut) en daar kon hij op zondag geen geld halen bij de pinautomaat, omdat de bankdirecteur gelovig was...
Iets verzinnen waardoor er toeristen naar Tilburg komen. Krachtens de Winkeltijdenwet mogen winkels namelijk maximaal 12 zon- en feestdagen per jaar open zijn, tenzij ze in een toeristische plaats gevestigd zijn.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:06 schreef MouzurX het volgende:
In tilburg zijn de winkels alleen op de laatste zondag in de maand open.
Wat zou ik als gewone inwoner kunnen doen om deze elke zondag open te krijgen?
Dat heeft dus geen enkele zin aangezien het om landelijke wetgeving gaat. Grotere lobbyclubs zoals het Platform Detailhandel ageren al tegen beperking van koopzondagen, je kleine actiegroepje zal weinig gewicht in de schaal leggen.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het beste is om het aan te kaarten bij een van de politieke fracties. Die kunnen eventueel een motie indienen in de gemeenteraad. Het meest verstandig is om een kleine actiegroep in het leven te roepen die pleit voor meer winkelzondagen.
Een paar uur kan al schelen, in veel plaatsen (die niet per se toeristisch zijn) is dat al het geval. Daar kan hij zich best hard voor gaan maken.quote:Op zaterdag 6 november 2010 17:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Iets verzinnen waardoor er toeristen naar Tilburg komen. Krachtens de Winkeltijdenwet mogen winkels namelijk maximaal 12 zon- en feestdagen per jaar open zijn, tenzij ze in een toeristische plaats gevestigd zijn.
Waarom zou je het eigenlijk willen? Je hebt, gezien het feit dat je zit te Fok!ken, nu blijkbaar vrij. Waarom ga je nu niet even naar de winkel in plaats van morgen?
Hoe zit dat dan met Deventer bijvoorbeeld?quote:Op zaterdag 6 november 2010 17:33 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
De toerismebepaling wordt binnenkort aangescherpt. Dan moeten gemeenten bewijzen dat ze beschikken over "substantieel en autonoom" toerisme om meer dan 12 koopzondagen te kunnen instellen. Autonoom wil zeggen dat de toeristische aantrekkingskracht niet veroorzaakt moet worden door de koopzondag zelf.
Gezien het imago van Tilburg ziet het er dan slecht uit voor de wens van TS.
Hij heeft het over de toekomst (toekomstige wetgeving).quote:Op zaterdag 6 november 2010 17:34 schreef Sosha het volgende:
[..]
Hoe zit dat dan met Deventer bijvoorbeeld?Zo'n beetje alle supermarkten zijn hier op zondag minstens drie uur open.
Er mogen ook maar een aantal echt open zijn. De rest gaan gewoon open omdat de boete toch niet opweegt tegen de te behalen winst.quote:Op zaterdag 6 november 2010 17:34 schreef Sosha het volgende:
[..]
Hoe zit dat dan met Deventer bijvoorbeeld?Zo'n beetje alle supermarkten zijn hier op zondag minstens drie uur open.
quote:Op zaterdag 6 november 2010 17:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Iets verzinnen waardoor er toeristen naar Tilburg komen. Krachtens de Winkeltijdenwet mogen winkels namelijk maximaal 12 zon- en feestdagen per jaar open zijn, tenzij ze in een toeristische plaats gevestigd zijn.
Je hebt de verkeerde voor je, ik ben LFV, niet LB.quote:Op zaterdag 6 november 2010 17:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij heeft het over de toekomst (toekomstige wetgeving).
Dus als het verhaal van LinkseBoomknuffelaar klopt
Inderdaad. Bij het ingaan van de nieuwe wet dienen alle toestemmingen opnieuw te worden geëvalueerd in het licht van de nieuwe wetgeving.quote:Op zaterdag 6 november 2010 17:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
dan zou dat kunnen veranderen in Deventer tenzij Deventer substantieel en autonoom voldoende toeristen kan trekken...
AI, grote blunder!!!!quote:Op zaterdag 6 november 2010 17:41 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Je hebt de verkeerde voor je, ik ben LFV, niet LB.
Nee klopt, die wetgeving geldt nu al. In veel niet-toeristische plaatsen zijn de winkels nu echter ook al vaker dan 12x per jaar open, omdat ze zichzelf ten onrechte als toeristische gemeente hebben bestempeld en zo hun winkels vrijstelling kunnen geven. In de politiek wordt dit "misbruik van de toerismebepaling" genoemd, en dat wordt aangepakt in toekomstige wetgeving (die nu bij de Eerste Kamer ligt).quote:Op zaterdag 6 november 2010 17:38 schreef Sosha het volgende:
Dit ging toch niet over de toekomst?
[..]
Aangezien ik dat niet altijd heb.quote:Op zaterdag 6 november 2010 17:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Waarom zou je het eigenlijk willen? Je hebt, gezien het feit dat je zit te Fok!ken, nu blijkbaar vrij. Waarom ga je nu niet even naar de winkel in plaats van morgen?
Te gek voor woorden gaat wat ver. Vroeger was dat heel normaalquote:Op zaterdag 6 november 2010 19:50 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Aangezien ik dat niet altijd heb.
Als je bijvoorbeeld na een week vrij op zondag naar tilburg komt dan kan je nergens eten kopen.
Moet je het allemaal meenemen .. is toch te gek voor woorden?
Buiten Europa zijn overal elders de winkels op zondag gewoon open.quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:52 schreef Sosha het volgende:
We zijn eigenlijk al verwend met koopavonden en -zondagen.
Ik woon en ben opgegroeid in een deel van Nederland waar koopzondagen een rariteit zijn in plaats van een vanzelfsprekendheid. Als ik een week op vakantie ga zorg ik dat ik vóór vertrek alvast etenswaren heb ingeslagen voor de zondag waarop ik terugkom. Dat is voor mij doodnormaal en werkt prima. Ik kan me dan ook niet echt inleven in je "'te gek voor woorden".quote:Op zaterdag 6 november 2010 19:50 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Aangezien ik dat niet altijd heb.
Als je bijvoorbeeld na een week vrij op zondag naar tilburg komt dan kan je nergens eten kopen.
Moet je het allemaal meenemen .. is toch te gek voor woorden?
Waarom zouden winkeliers niet gewoon mogen kiezen om open te gaan op zondag?quote:Op zaterdag 6 november 2010 17:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Eens.quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:04 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Ik woon en ben opgegroeid in een deel van Nederland waar koopzondagen een rariteit zijn in plaats van een vanzelfsprekendheid. Als ik een week op vakantie ga zorg ik dat ik vóór vertrek alvast etenswaren heb ingeslagen voor de zondag waarop ik terugkom. Dat is voor mij doodnormaal en werkt prima. Ik kan me dan ook niet echt inleven in je "'te gek voor woorden".
Omdat dit.quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:07 schreef borisz het volgende:
[..]
Waarom zouden winkeliers niet gewoon mogen kiezen om open te gaan op zondag?
Welke kleine winkeliers?quote:
quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:38 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Welke kleine winkeliers?
C1000?
Aldi?
Plus?
Wat snap je niet?quote:MKB-Nederland maakt zich zorgen over de gevolgen van koopzondagen voor de kleine winkeliers. Een onbeperkt aantal koopzondagen zal alleen maar gunstig uitpakken voor grote winkelketens.
Dan blijven die winkels die dicht willen dicht. Geen verplichting om open te gaan.quote:
Alleen verliezen ze wellicht wel winst. Daar gaat het stukje over.quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:40 schreef borisz het volgende:
[..]
Dan blijven die winkels die dicht willen dicht. Geen verplichting om open te gaan.
Dat doet mijn baas ook als zijn zaak buiten de kantooruren onbereikbaar is.quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:41 schreef Sosha het volgende:
Alleen verliezen ze wellicht wel winst. Daar gaat het stukje over.
... Alleen zijn alle andere kantoren in zijn vakgebied dan waarschijnlijk ook dicht. Begrijp je het verschil nou echt niet?quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:46 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Dat doet mijn baas ook als zijn zaak buiten de kantooruren onbereikbaar is.
Dan nog. Gaat mij niet om de moeten perse open op zondag maar het gaat voor mij om een stukje deregulering in de regelgeving. Ondernemers die op zondag iets willen doen zouden ook die kans mogen krijgen.quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:41 schreef Sosha het volgende:
[..]
IK SNAP DIT NIETquote:
Ze verliezen al winst aan supermarkten sinds er supermarkten bestaan. En ze verliezen nu ook nog winst aan webwinkels. Ik wacht nog steeds op de politieke partij die daarom supermarkten en webwinkels wil verbieden.quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:41 schreef Sosha het volgende:
[..]
quote:
Welke supermarkten vallen hier dan onder in tilburg?quote:
Geen idee, ik woon niet in Tilburg, doet dat ertoe..?quote:Op zaterdag 6 november 2010 22:32 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Welke supermarkten vallen hier dan onder in tilburg?
Volgens mij begrijp je het verkeerd. Met 'kleine winkeliers' worden doorgaans juist geen supermarkten bedoeld, maar bakkers, groenteboeren en dergelijke. Waar het dan in Tilburg concreet om gaat weet ik uiteraard niet, ik woon daar niet.quote:Op zaterdag 6 november 2010 22:32 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Welke supermarkten vallen hier dan onder in tilburg?
Dus keuzevrijheid bij gemeenten leggen. In Amsterdam is het anders dan Roelofarendsveenquote:Op zaterdag 6 november 2010 22:24 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Wat een wispelturigheid binnen die club.
Oh, bedoelde Mouzur dat, ik begreep de vraag verkeerd. Wat Linkse hierboven zegt idd.quote:Op zaterdag 6 november 2010 22:40 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je het verkeerd. Met 'kleine winkeliers' worden doorgaans juist geen supermarkten bedoeld, maar bakkers, groenteboeren en dergelijke. Waar het dan in Tilburg concreet om gaat weet ik uiteraard niet, ik woon daar niet.
Het valt reuze mee joh. Ik woon in Den Haag en de hollandse slager op de Haagse markt is elke zondag gesloten en ik zie hem niet ten onder gaan.quote:
Maar mensen die bij een bakker/groenteboer eten kopen doen dit omdat het daar beter is.quote:Op zaterdag 6 november 2010 22:40 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je het verkeerd. Met 'kleine winkeliers' worden doorgaans juist geen supermarkten bedoeld, maar bakkers, groenteboeren en dergelijke. Waar het dan in Tilburg concreet om gaat weet ik uiteraard niet, ik woon daar niet.
Je kunt de bakker/groenteboer wel beter vinden, maar als je op zondag aan het winkelen bent en die zaken zijn gesloten dan móet je je brood en groenten wel bij de supermarkt halen. Dit terwijl je, als je op zaterdag aan het winkelen bent, de brood- en groentenafdeling in de supermarkt wellicht overslaat en daarna nog even de bakker en groenteboer bezoekt.quote:Op zondag 7 november 2010 01:02 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Maar mensen die bij een bakker/groenteboer eten kopen doen dit omdat het daar beter is.
Die gaan niet op zondag dan naar de AH XL bijv.
Aangezien de economie ipv. 6 dagen per week 7 dagen draait creëer je ook extra banen. Wie staat er op voor de mensen die geen werk hebben, omdat de winkels zondag gesloten zijn? Niemand, want ze zijn moeilijker aan te wijzen dan bakkers en groenteboeren, maar toch zijn ze er wel.quote:Op zondag 7 november 2010 11:26 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Je kunt de bakker/groenteboer wel beter vinden, maar als je op zondag aan het winkelen bent en die zaken zijn gesloten dan móet je je brood en groenten wel bij de supermarkt halen. Dit terwijl je, als je op zaterdag aan het winkelen bent, de brood- en groentenafdeling in de supermarkt wellicht overslaat en daarna nog even de bakker en groenteboer bezoekt.
Volgens het Centraal Planbureau valt dat reuze mee. Het CPB heeft becijferd dat de inperking van koopzondagen hooguit enkele honderden banen gaat kosten.quote:Op zondag 7 november 2010 12:03 schreef ikhouvannoodles het volgende:
[..]
Aangezien de economie ipv. 6 dagen per week 7 dagen draait creëer je ook extra banen. Wie staat er op voor de mensen die geen werk hebben, omdat de winkels zondag gesloten zijn? Niemand, want ze zijn moeilijker aan te wijzen dan bakkers en groenteboeren, maar toch zijn ze er wel.
Met eenzelfde motivatie zou je digitale camera's kunnen verbieden om fotowinkels te beschermen, of internet kunnen verbieden om kranten te beschermen. Als mensen de kleine middenstand graag zien overleven, dan lijkt het me in de eerste plaats zaak voor die mensen om zelf maximaal gebruik te maken van middenstanders; bovendien is er genoeg animo voor middenstanders die producten leveren die werkelijk onderscheidend zijn van wat je bij grootgrutters en ketens kunt kopen. Kleine middenstanders willen beschermen door koopzondagen categorisch in te perken is het afwentelen van de lasten op mensen die om welke reden dan ook de andere zes dagen weinig tijd hebben om inkopen te doen, en die zijn er genoeg.quote:Op zondag 7 november 2010 11:26 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Je kunt de bakker/groenteboer wel beter vinden, maar als je op zondag aan het winkelen bent en die zaken zijn gesloten dan móet je je brood en groenten wel bij de supermarkt halen. Dit terwijl je, als je op zaterdag aan het winkelen bent, de brood- en groentenafdeling in de supermarkt wellicht overslaat en daarna nog even de bakker en groenteboer bezoekt.
Met dat argument kun je de winkels ook verplicht op maandag gaan sluiten.quote:Op zondag 7 november 2010 12:30 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Volgens het Centraal Planbureau valt dat reuze mee. Het CPB heeft becijferd dat de inperking van koopzondagen hooguit enkele honderden banen gaat kosten.
De kleine ondernemer heeft het alleen maar zwaarder gekregen sinds het concept 'keten' geïntroduceerd werd in Nederland. Vele ondernemingen zijn daardoor gesneuveld. En nu bestaat er ook nog concurrentie van winkels die alleen online hun spullen aanbieden. Allemaal vreselijk oneerlijk, maar er is nooit serieus protest geweest tegen de opkomst van supermarkten, groothandels, ketens en webwinkels. De kleine winkels die niet tegen deze concurrentie konden opboksen zijn verdwenen, degenen die zich wisten te profileren op andere punten hebben overleefd.quote:Op zondag 7 november 2010 11:26 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat denk ik dus ook. Het zijn niet voor niets de christelijke partijen die altijd een punt maken over dit onderwerp.quote:Op zondag 7 november 2010 14:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
De kleine ondernemer heeft het alleen maar zwaarder gekregen sinds het concept 'keten' geïntroduceerd werd in Nederland. Vele ondernemingen zijn daardoor gesneuveld. En nu bestaat er ook nog concurrentie van winkels die alleen online hun spullen aanbieden. Allemaal vreselijk oneerlijk, maar er is nooit serieus protest geweest tegen de opkomst van supermarkten, groothandels, ketens en webwinkels. De kleine winkels die niet tegen deze concurrentie konden opboksen zijn verdwenen, degenen die zich wisten te profileren op andere punten hebben overleefd.
Maar zodra het om de zondag gaat is het lot van de winkelier opeens wel een punt van aandacht?Kom nou. De enige reden om moeilijk te doen over de zondag en niet over alle andere punten waarop de keten of website het wint van de zelfstandige, komt voort uit religie.
Allicht. Maar die verschuilen zich dan vaak achter de bescherming van de kleine zelfstandige, misschien omdat ze toch wel begrijpen dat religie alleen geen goede reden is.quote:Op zondag 7 november 2010 14:21 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat denk ik dus ook. Het zijn niet voor niets de christelijke partijen die altijd een punt maken over dit onderwerp.
Die vergelijking gaat totaal niet op. Ik stel niet voor om supermarktbrood en -groenten te verbieden, ik zeg dat supermarkten er niet een oneerlijk voordeel bij moeten krijgen (namelijk een dag extra waarop ze hun brood en groenten aan de man kunnen brengen).quote:Op zondag 7 november 2010 13:39 schreef Reya het volgende:
[..]
Met eenzelfde motivatie zou je digitale camera's kunnen verbieden om fotowinkels te beschermen, of internet kunnen verbieden om kranten te beschermen.
Werkelijk? Hoeveel mensen werken er én overdag én op koopavonden én de gehele zaterdag? Dat zijn er in Nederland niet zo veel volgens mij.quote:Kleine middenstanders willen beschermen door koopzondagen categorisch in te perken is het afwentelen van de lasten op mensen die om welke reden dan ook de andere zes dagen weinig tijd hebben om inkopen te doen, en die zijn er genoeg.
Ik zie anders nergens staan dat het CPB ook heeft berekend wat maandagssluiting zou kosten.quote:Op zondag 7 november 2010 14:05 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Met dat argument kun je de winkels ook verplicht op maandag gaan sluiten.
Bij mij in ieder geval niet, ik ben atheïst.quote:Op zondag 7 november 2010 14:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Maar zodra het om de zondag gaat is het lot van de winkelier opeens wel een punt van aandacht?Kom nou. De enige reden om moeilijk te doen over de zondag en niet over alle andere punten waarop de keten of website het wint van de zelfstandige, komt voort uit religie.
De SP is niet een christelijke partij.quote:Op zondag 7 november 2010 14:21 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat denk ik dus ook. Het zijn niet voor niets de christelijke partijen die altijd een punt maken over dit onderwerp.
Ok waarom is het volgens jou geen goed idee?quote:Op zondag 7 november 2010 14:45 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Die vergelijking gaat totaal niet op. Ik stel niet voor om supermarktbrood en -groenten te verbieden, ik zeg dat supermarkten er niet een oneerlijk voordeel bij moeten krijgen (namelijk een dag extra waarop ze hun brood en groenten aan de man kunnen brengen).
[..]
Werkelijk? Hoeveel mensen werken er én overdag én op koopavonden én de gehele zaterdag? Dat zijn er in Nederland niet zo veel volgens mij.
[..]
Ik zie anders nergens staan dat het CPB ook heeft berekend wat maandagssluiting zou kosten.
[..]
Bij mij in ieder geval niet, ik ben atheïst.
[..]
De SP is niet een christelijke partij.
Ben je dan ook tegen het bestaan van bol.com en de AH XL, vanwege hun oneerlijke concurrentiepositie ten opzichte van de kleine winkelier?quote:Op zondag 7 november 2010 14:45 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Bij mij in ieder geval niet, ik ben atheïst.
Ik dacht dat het inmiddels duidelijk was dat de bedreiging van het voortbestaan van kleine zelfstandigen mijn reden is om tegen verruiming van koopzondagen te zijn.quote:Op zondag 7 november 2010 14:53 schreef Tem het volgende:
[..]
Ok waarom is het volgens jou geen goed idee?
Dan stel ik je nogmaals de vraag:quote:Op zondag 7 november 2010 15:11 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Ik dacht dat het inmiddels duidelijk was dat de bedreiging van het voortbestaan van kleine zelfstandigen mijn reden is om tegen verruiming van koopzondagen te zijn.
quote:Op zondag 7 november 2010 14:54 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ben je dan ook tegen het bestaan van bol.com en de AH XL, vanwege hun oneerlijke concurrentiepositie ten opzichte van de kleine winkelier?
Oh ok, ik had niet alles teruggelezen excuses. In dat geval ben ik het daar ook niet mee eens aangezien die bedreiging minimaal is. De bedreiging voor kleine zelfstandigen ligt meer bij keten vorming zoals fluitbekzeenaald2.0 aangeeft dan bij het "shoppen op zondag".quote:Op zondag 7 november 2010 15:11 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Ik dacht dat het inmiddels duidelijk was dat de bedreiging van het voortbestaan van kleine zelfstandigen mijn reden is om tegen verruiming van koopzondagen te zijn.
Grote non-foodmarkten zoals Gamma en Blokker bestaan al jaren, waarom zou een supermarkt met een grote non-foodafdeling (AH XL) opeens een bedreiging vormen voor de kleine winkelier? Als een kleine zelfstandige de komst van Gamma en Blokker heeft overleefd, redt 'ie het met een AH XL ook wel.quote:Op zondag 7 november 2010 14:54 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ben je dan ook tegen het bestaan van bol.com en de AH XL, vanwege hun oneerlijke concurrentiepositie ten opzichte van de kleine winkelier?
Precies, ketens bestaan al jaren. En in al die jaren hebben ze al verschrikkelijk veel klanten weggelokt van de kleine ondernemers. Desondanks protesteert niemand daartegen. De ondernemers die zich goed genoeg kunnen onderscheiden op andere punten overleven dit namelijk gewoon. Een einde aan de zondagssluiting heeft precies hetzelfde gevolg, waarom zou dat dan opeens wel een probleem moeten zijn?quote:Op zondag 7 november 2010 15:39 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Grote non-foodmarkten zoals Gamma en Blokker bestaan al jaren, waarom zou een supermarkt met een grote non-foodafdeling (AH XL) opeens een bedreiging vormen voor de kleine winkelier? Als een kleine zelfstandige de komst van Gamma en Blokker heeft overleefd, redt 'ie het met een AH XL ook wel.
Webwinkels hebben minder vaste kosten te betalen dan gewone winkels, zoals ketens weer financiële voordelen genieten ten opzichte van kleine ondernemers. Waarom is het eerste niet oneerlijk voor alle niet-digitale winkels, en is het tweede wel zielig voor alle zelfstandigen?quote:Webwinkels zijn niet specifiek een bedreiging voor de kleine zelfstandige, doch voor alle fysieke winkels. Webwinkels hebben overigens naast voordelen ook nadelen ten opzichte van echte winkels.
Dat is niet waar, natuurlijk. Kleine ondernemers protesteren wel degelijk als er plannen zijn om een grote supermarkt, bouwmarkt of andere grote winkel in hun plaats te vestigen. Zie het referendum over de megamall in Tilburg.quote:Op zondag 7 november 2010 15:50 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Precies, ketens bestaan al jaren. En in al die jaren hebben ze al verschrikkelijk veel klanten weggelokt van de kleine ondernemers. Desondanks protesteert niemand daartegen.
Je kunt het ook omdraaien: blijkbaar heeft de sector verstek laten gaan bij het protesteren tegen andere bedreigingen, dus reden te meer om nu in het koopzondagendebat wél op de achterste poten te gaan staan.quote:Webwinkels hebben minder vaste kosten te betalen dan gewone winkels, zoals ketens weer financiële voordelen genieten ten opzichte van kleine ondernemers. Waarom is het eerste niet oneerlijk voor alle niet-digitale winkels, en is het tweede wel zielig voor alle zelfstandigen?
En hoeveel steun krijgen ze daarbij van de landelijke politieke partijen die zich als het om zondagssluiting gaat altijd zo invoelend opstellen naar de kleine ondernemers?quote:Op zondag 7 november 2010 16:09 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat is niet waar, natuurlijk. Kleine ondernemers protesteren wel degelijk als er plannen zijn om een grote supermarkt, bouwmarkt of andere grote winkel in hun plaats te vestigen. Zie het referendum over de megamall in Tilburg.
Maar als het mogelijk was om met terugwerkende kracht webwinkels en ketens te verbieden, zou je dat dan willen?quote:[..]
Je kunt het ook omdraaien: blijkbaar heeft de sector verstek laten gaan bij het protesteren tegen andere bedreigingen, dus reden te meer om nu in het koopzondagendebat wél op de achterste poten te gaan staan.
Jawel hoor. Ze morgen van mij ook nog zelf weten op welke dag of dagen. Koopzondag is dan ook niet dwingend, dit in tegenstelling tot de zondagssluiting.quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:14 schreef Quarant het volgende:
Mogen kleine ondernemers ook 's een dagje bijkomen?
Juist wel, ze zijn gedwongen mee te doen vanwege de concurrentie. Stel ze zijn open op zondag, tegen hun zin, dan heeft het nog steeds geen zin om maandag of dinsdag vrij te nemen want dan zijn partner en kinderen werk/school.quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Jawel hoor. Ze morgen van mij ook nog zelf weten op welke dag of dagen. Koopzondag is dan ook niet dwingend, dit in tegenstelling tot de zondagssluiting.
Waarom zijn zij verplicht om op zondag de deuren te openen? Deze ondernemers hebben de mogelijkheid om een extra dag open te gaan en wellicht wat meer centjes te verdienen. Zij kunnen daarentegen ook genoegen nemen een omzet over een periode van 6-dagen en de deur op zondag gesloten houden.quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:28 schreef Quarant het volgende:
[..]
Juist wel, ze zijn gedwongen mee te doen vanwege de concurrentie. Stel ze zijn open op zondag, tegen hun zin, dan heeft het nog steeds geen zin om maandag of dinsdag vrij te nemen want dan zijn partner en kinderen werk/school.
Omdat je inkomsten mist, de klanten die 'aan de overkant' bij de firma die zondags open is, hun schoenen hebben gekocht, komen het volgend weekend (lees:zaterdag) niet bij jou... De ondernemer is dus niet echt 'vrij' om wel of niet te kiezen voor die dag extra open. Winkeltijdenwet neemt de ondernemer in bescherming.quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom zijn zij verplicht om op zondag de deuren te openen? Deze ondernemers hebben de mogelijkheid om een extra dag open te gaan en wellicht wat meer centjes te verdienen. Zij kunnen daarentegen ook genoegen nemen een omzet over een periode van 6-dagen en de deur op zondag gesloten houden.
Om vervolgens te zien hoe de grote bedrijven er met hun inkomen vandoor gaan. Een euro kan maar één keer worden uitgegeven: als een klant zijn euro al op zondag heeft uitgegeven bij een grootgrutter kan hij hem niet meer op maandag uitgeven in een kleine winkel.quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom zijn zij verplicht om op zondag de deuren te openen? Deze ondernemers hebben de mogelijkheid om een extra dag open te gaan en wellicht wat meer centjes te verdienen. Zij kunnen daarentegen ook genoegen nemen een omzet over een periode van 6-dagen en de deur op zondag gesloten houden.
Dan gaat die kleine ondernemer op maandag dicht in plaats van op zondag. Alles is mogelijk met de koopzondag als standaardquote:Op dinsdag 16 november 2010 20:38 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Om vervolgens te zien hoe de grote bedrijven er met hun inkomen vandoor gaan. Een euro kan maar één keer worden uitgegeven: als een klant zijn euro al op zondag heeft uitgegeven bij een grootgrutter kan hij hem niet meer op maandag uitgeven in een kleine winkel.
Zijn z'n partner en kinderen dan ook vrij maandags,voor het gezinsleven? Kan hij dan op het voetbalveld staan bij z'n kinderen, of een boswandeling maken met hen? Ik dacht het niet, dat was de dag er voor dat zij vrij waren...quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dan gaat die kleine ondernemer op maandag dicht in plaats van op zondag. Alles is mogelijk met de koopzondag als standaard
Dan is het te hopen dat hij een vaste klandizie heeft. Zo niet, spijtig dan. Als ondernemer loop je nu eenmaal risico's, dat is een feit waar kleine winkeliers al rekening mee moeten houden sinds er ketens bestaan. What else is new.quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:48 schreef Quarant het volgende:
[..]
Zijn z'n partner en kinderen dan ook vrij maandags,voor het gezinsleven? Kan hij dan op het voetbalveld staan bij z'n kinderen, of een boswandeling maken met hen? Ik dacht het niet, dat was de dag er voor dat zij vrij waren...
Nieuw is dat dan dus de winkeltijdenwet verruimd wordt, en die kleine ondernemer in z'n vrijheid wordt beperkt.quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:51 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dan is het te hopen dat hij een vaste klandizie heeft. Zo niet, spijtig dan. Als ondernemer loop je nu eenmaal risico's, dat is een feit waar kleine winkeliers al rekening mee moeten houden sinds er ketens bestaan. What else is new.
Nogmaals, het is geen verplichting maar een keuze.quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:53 schreef Quarant het volgende:
[..]
Nieuw is dat dan dus de winkeltijdenwet verruimd wordt, en die kleine ondernemer in z'n vrijheid wordt beperkt.
Precies. De meeste winkels hebben 's ochtends maar weinig klanten, terwijl ze 's avonds vroeger sluiten dan de klant wil. Dat kan best verschoven worden.quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:59 schreef Pipo1234 het volgende:
Leuke discussie. Ik ben voor het ruimer maken van de winkeltijdenwet en dit bij de ondernemingen zelf te leggen. Eigenlijk is het raar dat winkels om 9 uur opengaan, terwijl het gros van de mensen dan op hun werk zit.
Het is de aloude flexibiliseringskwestie. Mensen willen allemaal dezelfde regelmaat, maar ondertussen wel klagen dat de winkels om 18 uur dicht gaan en van 9 uur tot 17 uur willen werken. Eigenlijk is het ook te suf voor woorden dat we ons in een 24-uurseconomie wanen, terwijl dat nog ver te zoeken is. Kijk maar naar de dagelijkse files.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:07 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Precies. De meeste winkels hebben 's ochtends maar weinig klanten, terwijl ze 's avonds vroeger sluiten dan de klant wil. Dat kan best verschoven worden.
Iddquote:Op zaterdag 6 november 2010 21:53 schreef Nystiq het volgende:
Den Haag is the place to be, altijd winkels open!
men gaat het pas missen als het weg is. En dan is het te laat, want dan durft niemand meer wat nieuws te openen.quote:Op zondag 7 november 2010 13:39 schreef Reya het volgende:
Als mensen de kleine middenstand graag zien overleven, dan lijkt het me in de eerste plaats zaak voor die mensen om zelf maximaal gebruik te maken van middenstanders;
We leven al lang in een vierentwintiguurseconomie. De pompbediende, de energieleverancier, de politieagent, de verpleger, de snackbarhouder, de fabrieksarbeider, allemaal leven ze volgens de normen van de vierentwintiguurseconomie. Winkeliers zijn gewoon een groep meer, dat is alles.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:11 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Het is de aloude flexibiliseringskwestie. Mensen willen allemaal dezelfde regelmaat, maar ondertussen wel klagen dat de winkels om 18 uur dicht gaan en van 9 uur tot 17 uur willen werken. Eigenlijk is het ook te suf voor woorden dat we ons in een 24-uurseconomie wanen, terwijl dat nog ver te zoeken is. Kijk maar naar de dagelijkse files.
Alsof vroeger de electriciteit uitging om 24 uur en de veldwachter niet meer buiten kwam.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:16 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
We leven al lang in een vierentwintiguurseconomie. De pompbediende, de energieleverancier, de politieagent, de verpleger, de snackbarhouder, de fabrieksarbeider, allemaal leven ze volgens de normen van de vierentwintiguurseconomie. Winkeliers zijn gewoon een groep meer, dat is alles.
Een ondernemer die in 1980 zijn winkel opende had er toen alvast rekening mee moeten houden dat hij het risico liep dat er over 30 jaar een wetswijziging zou kunnen komen die hem zou kunnen verruïneren?quote:Op dinsdag 16 november 2010 20:51 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dan is het te hopen dat hij een vaste klandizie heeft. Zo niet, spijtig dan. Als ondernemer loop je nu eenmaal risico's, dat is een feit waar kleine winkeliers al rekening mee moeten houden sinds er ketens bestaan. What else is new.
Precies, het is allemaal niets nieuws. Werken kan al in steeds meer branches buiten kantoortijden, leven doen we bij normale omstandigheden ook 24 uur per dag, het enige waar nog moeilijk over gedaan wordt is winkelen. Maar dat komt nog wel. Waar vraag is, zal aanbod komen.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:19 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Alsof vroeger de electriciteit uitging om 12 uur en de veldwachter niet meer buiten kwam.Wat is jouw definitie van 24-uurseconomie? In mijn wereld is dat nog steeds een wereld waarin je 24 uur per dag kan werken, winkelen en leven.
In 1949 werd in Nederland de eerste supermarkt geopend. Had de ondernemer die toen al was gevestigd er alvast rekening mee moeten houden dat hij het risico liep dat een nieuwe fenomeen zich zou aandienen dat hem zou kunnen verruïneren?quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:22 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Een ondernemer die in 1980 zijn winkel opende had er toen alvast rekening mee moeten houden dat hij het risico liep dat er over 30 jaar een wetswijziging zou kunnen komen die hem zou kunnen verruïneren?
Er was voor 1949 bij mijn weten niet een wet die supermarkten verbood, dus die vergelijking gaat niet op. We hebben het hier niet over het instellen van een nieuw verbod op koopzondagen, maar juist over het afschaffen van een al jarenlang bestaand verbod.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
In 1949 werd de eerste supermarkt geopend. Had de ondernemer die toen al was gevestigd er alvast rekening mee moeten houden dat hij het risico liep dat een nieuwe fenomeen zich zou aandienen dat hem zou kunnen verruïneren?
Hadden supermarkten verboden moeten worden?
Een verbod dat gezonde concurrentie tegenhoudt en klanten benadeelt. Een wet is trouwens geen eeuwige garantie, wetten kunnen namelijk wijzigen en dat gebeurt ook nogal eens. De huidige winkeltijdenwet geeft geen enkele garantie voor de toekomst.quote:Op dinsdag 16 november 2010 21:33 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Er was voor 1949 bij mijn weten niet een wet die supermarkten verbood, dus die vergelijking gaat niet op. We hebben het hier niet over het instellen van een nieuw verbod op koopzondagen, maar juist over het afschaffen van een al jarenlang bestaand verbod.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |