abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88403257
In tilburg zijn de winkels alleen op de laatste zondag in de maand open.

Wat zou ik als gewone inwoner kunnen doen om deze elke zondag open te krijgen?
(voornamelijk supermarkten) Iedereen die ik erover spreek denkt er hetzelfde over.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_88403293
De supermarkten hier in 't winkelcentrum zijn allebei elke zondag drie uur lang open, van 16.00 tot 19.00, en dat vind ik net lang genoeg om nog even te kopen wat ik nodig heb. Inderdaad echt een plus!
pi_88403403
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 16:06 schreef MouzurX het volgende:

(voornamelijk supermarkten) Iedereen die ik erover spreek denkt er hetzelfde over.
Het beste is om het aan te kaarten bij een van de politieke fracties. Die kunnen eventueel een motie indienen in de gemeenteraad. Het meest verstandig is om een kleine actiegroep in het leven te roepen die pleit voor meer winkelzondagen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_88403497
Hm er is al iets aangekaart 2 maanden terug:

http://www.brabantsdagbla(...)n-op-zondag-open.ece
pi_88403498
Hier in Deventer zijn er ook een aantal supermarkten open op zondag van 16.00 tot 20.00, dat is lang genoeg lijkt me.
Het idee dat de winkels op zondag gesloten zijn heeft tegenwoordig niks met religie te maken trouwens. Kleine middenstanders willen ook wel eens weekend houden. Als alle winkels op zondag zomaar open mochten dan zou de kleine zelfstandige uit het straatbeeld verdwijnen omdat de grote winkelketens makkelijker personeel kunnen inhuren op zondag.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_88403513
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 16:15 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Hier in Deventer zijn er ook een aantal supermarkten open op zondag van 16.00 tot 20.00, dat is lang genoeg lijkt me.
Het idee dat de winkels op zondag gesloten zijn heeft tegenwoordig niks met religie te maken trouwens. Kleine middenstanders willen ook wel eens weekend houden. Als alle winkels op zondag zomaar open mochten dan zou de kleine zelfstandige uit het straatbeeld verdwijnen omdat de grote winkelketens makkelijker personeel kunnen inhuren op zondag.
Ik woon ook in Deventer. Wel een andere wijk denk ik dan :9
pi_88403557
quote:
De AH XL open hier in Tilburg mag best wat mij betreft.

Die "kleinere middenstanders" gaan dan echt niet failliet; en als ze dat wel gaan dan zijn ze toch al niet goed bezig.
pi_88403634
quote:
Valt toch niet te stoppen.
Net als 24/7 shops.

Alle grote steden op de wereld hebben 24/7 shops... zijn dan genoeg mensen die 's avonds werken en leven zoals politie/doktoren/brandweer/bewaking/kantoren/chauffeurs/taxi's/clubs enz...
pi_88403811
Hier in Gouda is ook vrijwel alles dicht :{, want gristenen.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_88404211
Hier is alles open hoor, ideaal! Niet meer van deze tijd dat ze dicht zijn.
  † In Memoriam † zaterdag 6 november 2010 @ 16:44:34 #11
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88404257
Op je knieeen smeken dat de ondernemers een klein beetje vrijheid terug mogen van hun heersers.
Carpe Libertatem
pi_88404399
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 16:42 schreef Tem het volgende:
Hier is alles open hoor, ideaal! Niet meer van deze tijd dat ze dicht zijn.
Dat dus. Supermarkten open van 11 tot 19 en de supermarkt er naast van 16 tot 21 :Y
pi_88404412
quote:
8s.gif Op zaterdag 6 november 2010 16:27 schreef PietjePuk007 het volgende:
Hier in Gouda is ook vrijwel alles dicht :{, want gristenen.
Mijn vriend komt oorspronkelijk uit Vianen (Ut) en daar kon hij op zondag geen geld halen bij de pinautomaat, omdat de bankdirecteur gelovig was...
pi_88404465
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 16:49 schreef Sosha het volgende:

[..]

Mijn vriend komt oorspronkelijk uit Vianen (Ut) en daar kon hij op zondag geen geld halen bij de pinautomaat, omdat de bankdirecteur gelovig was...
:{
pi_88404546
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 16:49 schreef Sosha het volgende:
Dat de meeste religies vanouds het heffen van rente verboden, daar hoor je zo'n bankdirecteur dan weer nooit over ;)
pi_88404577
Inderdaad :9

Het ging trouwens om de Rabobank, andere pinautomaten weet ik niet.
pi_88404822
Kan een bankdirecteur dat op lokaal niveau beslissen? Beetje vreemd.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_88404975
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 16:06 schreef MouzurX het volgende:

Iets verzinnen waardoor er toeristen naar Tilburg komen. Krachtens de Winkeltijdenwet mogen winkels namelijk maximaal 12 zon- en feestdagen per jaar open zijn, tenzij ze in een toeristische plaats gevestigd zijn.

Waarom zou je het eigenlijk willen? Je hebt, gezien het feit dat je zit te Fok!ken, nu blijkbaar vrij. Waarom ga je nu niet even naar de winkel in plaats van morgen?
pi_88405149
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 16:12 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het beste is om het aan te kaarten bij een van de politieke fracties. Die kunnen eventueel een motie indienen in de gemeenteraad. Het meest verstandig is om een kleine actiegroep in het leven te roepen die pleit voor meer winkelzondagen.
Dat heeft dus geen enkele zin aangezien het om landelijke wetgeving gaat. Grotere lobbyclubs zoals het Platform Detailhandel ageren al tegen beperking van koopzondagen, je kleine actiegroepje zal weinig gewicht in de schaal leggen.
pi_88405277
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Iets verzinnen waardoor er toeristen naar Tilburg komen. Krachtens de Winkeltijdenwet mogen winkels namelijk maximaal 12 zon- en feestdagen per jaar open zijn, tenzij ze in een toeristische plaats gevestigd zijn.

Waarom zou je het eigenlijk willen? Je hebt, gezien het feit dat je zit te Fok!ken, nu blijkbaar vrij. Waarom ga je nu niet even naar de winkel in plaats van morgen?
Een paar uur kan al schelen, in veel plaatsen (die niet per se toeristisch zijn) is dat al het geval. Daar kan hij zich best hard voor gaan maken.
pi_88405968
De toerismebepaling wordt binnenkort aangescherpt. Dan moeten gemeenten bewijzen dat ze beschikken over "substantieel en autonoom" toerisme om meer dan 12 koopzondagen te kunnen instellen. Autonoom wil zeggen dat de toeristische aantrekkingskracht niet veroorzaakt moet worden door de koopzondag zelf.

Gezien het imago van Tilburg ziet het er dan slecht uit voor de wens van TS.
pi_88405999
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:33 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
De toerismebepaling wordt binnenkort aangescherpt. Dan moeten gemeenten bewijzen dat ze beschikken over "substantieel en autonoom" toerisme om meer dan 12 koopzondagen te kunnen instellen. Autonoom wil zeggen dat de toeristische aantrekkingskracht niet veroorzaakt moet worden door de koopzondag zelf.

Gezien het imago van Tilburg ziet het er dan slecht uit voor de wens van TS.
Hoe zit dat dan met Deventer bijvoorbeeld? :? Zo'n beetje alle supermarkten zijn hier op zondag minstens drie uur open.
  zaterdag 6 november 2010 @ 17:36:02 #23
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88406061
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:34 schreef Sosha het volgende:

[..]

Hoe zit dat dan met Deventer bijvoorbeeld? :? Zo'n beetje alle supermarkten zijn hier op zondag minstens drie uur open.
Hij heeft het over de toekomst (toekomstige wetgeving).

Dus als het verhaal van LinkseBoomknuffelaar klopt, dan zou dat kunnen veranderen in Deventer tenzij Deventer substantieel en autonoom voldoende toeristen kan trekken...
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_88406119
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 17:34 schreef Sosha het volgende:

[..]

Er mogen ook maar een aantal echt open zijn. De rest gaan gewoon open omdat de boete toch niet opweegt tegen de te behalen winst.
pi_88406157
Dit ging toch niet over de toekomst?
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

pi_88406252
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 17:36 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Hij heeft het over de toekomst (toekomstige wetgeving).

Dus als het verhaal van LinkseBoomknuffelaar klopt
Je hebt de verkeerde voor je, ik ben LFV, niet LB.
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 17:36 schreef Whiskers2009 het volgende:

dan zou dat kunnen veranderen in Deventer tenzij Deventer substantieel en autonoom voldoende toeristen kan trekken...
Inderdaad. Bij het ingaan van de nieuwe wet dienen alle toestemmingen opnieuw te worden geëvalueerd in het licht van de nieuwe wetgeving.
  zaterdag 6 november 2010 @ 17:44:03 #27
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_88406358
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 17:41 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Je hebt de verkeerde voor je, ik ben LFV, niet LB.
AI, grote blunder!!!! :@ :@ :@

Sorry.....
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_88406376
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 17:38 schreef Sosha het volgende:
Dit ging toch niet over de toekomst?
[..]

Nee klopt, die wetgeving geldt nu al. In veel niet-toeristische plaatsen zijn de winkels nu echter ook al vaker dan 12x per jaar open, omdat ze zichzelf ten onrechte als toeristische gemeente hebben bestempeld en zo hun winkels vrijstelling kunnen geven. In de politiek wordt dit "misbruik van de toerismebepaling" genoemd, en dat wordt aangepakt in toekomstige wetgeving (die nu bij de Eerste Kamer ligt).

[ Bericht 0% gewijzigd door LinkseFrieseVegetarier op 06-11-2010 17:49:46 ]
pi_88406485
Aha. Nou, ik ben benieuwd. Ik vind het wel lekker, die extra uurtjes op zondag...
  zaterdag 6 november 2010 @ 17:52:46 #30
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_88406610
Ze kunnen mooi die studentjes laten werken op zondag, waarom niet?
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_88410779
quote:

[..]

Aangezien ik dat niet altijd heb.

Als je bijvoorbeeld na een week vrij op zondag naar tilburg komt dan kan je nergens eten kopen.
Moet je het allemaal meenemen .. is toch te gek voor woorden?
pi_88410857
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 19:50 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Als je bijvoorbeeld na een week vrij op zondag naar tilburg komt dan kan je nergens eten kopen.
Te gek voor woorden gaat wat ver. Vroeger was dat heel normaal :9. We zijn eigenlijk al verwend met koopavonden en -zondagen.

Onhandig, zo wil ik het wel noemen.
pi_88411040
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 19:52 schreef Sosha het volgende:
We zijn eigenlijk al verwend met koopavonden en -zondagen.
Buiten Europa zijn overal elders de winkels op zondag gewoon open.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 6 november 2010 @ 21:04:32 #34
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_88413649
Velsen is een toeristische gemeente dus mogen de winkels open :P.

Supermarkten zijn om 12u open hier :) Verder maken de winkels er niet echt gebruik van :P.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_88413662
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 19:50 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Ik woon en ben opgegroeid in een deel van Nederland waar koopzondagen een rariteit zijn in plaats van een vanzelfsprekendheid. Als ik een week op vakantie ga zorg ik dat ik vóór vertrek alvast etenswaren heb ingeslagen voor de zondag waarop ik terugkom. Dat is voor mij doodnormaal en werkt prima. Ik kan me dan ook niet echt inleven in je "'te gek voor woorden".
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 6 november 2010 @ 21:07:25 #36
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_88413763
quote:

Waarom zouden winkeliers niet gewoon mogen kiezen om open te gaan op zondag?
pi_88413786
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 november 2010 21:04 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Ik woon en ben opgegroeid in een deel van Nederland waar koopzondagen een rariteit zijn in plaats van een vanzelfsprekendheid. Als ik een week op vakantie ga zorg ik dat ik vóór vertrek alvast etenswaren heb ingeslagen voor de zondag waarop ik terugkom. Dat is voor mij doodnormaal en werkt prima. Ik kan me dan ook niet echt inleven in je "'te gek voor woorden".
Eens.
pi_88413975
En het feit dat alle normale winkels vrijwel alleen tijdens werktijden open zijn is ook weer zoiets.

Soortje net als dat je alleen medicijnen kan afhalen tussen 10 en 12 in sommige plaatsen.
pi_88414566
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 21:07 schreef borisz het volgende:

[..]

Waarom zouden winkeliers niet gewoon mogen kiezen om open te gaan op zondag?
Omdat dit.
pi_88414607
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 21:36 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Omdat dit.
Welke kleine winkeliers?

C1000?
Aldi?
Plus?
pi_88414647
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 november 2010 21:38 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Welke kleine winkeliers?

C1000?
Aldi?
Plus?
:?

quote:
MKB-Nederland maakt zich zorgen over de gevolgen van koopzondagen voor de kleine winkeliers. Een onbeperkt aantal koopzondagen zal alleen maar gunstig uitpakken voor grote winkelketens.
Wat snap je niet?
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 6 november 2010 @ 21:40:29 #42
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_88414668
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 21:36 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Omdat dit.
Dan blijven die winkels die dicht willen dicht. Geen verplichting om open te gaan.
pi_88414694
quote:
3s.gif Op zaterdag 6 november 2010 21:40 schreef borisz het volgende:

[..]

Dan blijven die winkels die dicht willen dicht. Geen verplichting om open te gaan.
Alleen verliezen ze wellicht wel winst. Daar gaat het stukje over.
pi_88414807
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 21:41 schreef Sosha het volgende:
Dat doet mijn baas ook als zijn zaak buiten de kantooruren onbereikbaar is.
pi_88414900
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 21:46 schreef petertje2 het volgende:

[..]

Dat doet mijn baas ook als zijn zaak buiten de kantooruren onbereikbaar is.
... Alleen zijn alle andere kantoren in zijn vakgebied dan waarschijnlijk ook dicht. Begrijp je het verschil nou echt niet?
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 6 november 2010 @ 21:52:24 #46
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_88414951
quote:

[..]

Dan nog. Gaat mij niet om de moeten perse open op zondag maar het gaat voor mij om een stukje deregulering in de regelgeving. Ondernemers die op zondag iets willen doen zouden ook die kans mogen krijgen.
  zaterdag 6 november 2010 @ 21:53:37 #47
304218 Nystiq
Een nette jongen
pi_88414984
Den Haag is the place to be, altijd winkels open!
  zaterdag 6 november 2010 @ 21:57:50 #48
177885 JoaC
Het is patat
pi_88415088
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 21:39 schreef Sosha het volgende:

[..]

[..]

Wat snap je niet?
IK SNAP DIT NIET
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  zaterdag 6 november 2010 @ 22:22:12 #49
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_88415953
quote:

[..]

Ze verliezen al winst aan supermarkten sinds er supermarkten bestaan. En ze verliezen nu ook nog winst aan webwinkels. Ik wacht nog steeds op de politieke partij die daarom supermarkten en webwinkels wil verbieden.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_88416031
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 21:57 schreef JoaC het volgende:

[..]

IK SNAP DIT NIET
_O- Wat een wispelturigheid binnen die club.
pi_88416319
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 21:39 schreef Sosha het volgende:

[..]

[..]

Wat snap je niet?
Welke supermarkten vallen hier dan onder in tilburg?
pi_88416368
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 november 2010 22:32 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Geen idee, ik woon niet in Tilburg, doet dat ertoe..?
pi_88416601
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 22:32 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp je het verkeerd. Met 'kleine winkeliers' worden doorgaans juist geen supermarkten bedoeld, maar bakkers, groenteboeren en dergelijke. Waar het dan in Tilburg concreet om gaat weet ik uiteraard niet, ik woon daar niet.
  zaterdag 6 november 2010 @ 22:40:43 #54
177885 JoaC
Het is patat
pi_88416608
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 22:24 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

_O- Wat een wispelturigheid binnen die club.
Dus keuzevrijheid bij gemeenten leggen. In Amsterdam is het anders dan Roelofarendsveen
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_88416754
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 22:40 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp je het verkeerd. Met 'kleine winkeliers' worden doorgaans juist geen supermarkten bedoeld, maar bakkers, groenteboeren en dergelijke. Waar het dan in Tilburg concreet om gaat weet ik uiteraard niet, ik woon daar niet.
Oh, bedoelde Mouzur dat, ik begreep de vraag verkeerd. Wat Linkse hierboven zegt idd.
pi_88419117
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 21:36 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Omdat dit.
Het valt reuze mee joh. Ik woon in Den Haag en de hollandse slager op de Haagse markt is elke zondag gesloten en ik zie hem niet ten onder gaan.
Noodles
pi_88421648
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 22:40 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Maar mensen die bij een bakker/groenteboer eten kopen doen dit omdat het daar beter is.
Die gaan niet op zondag dan naar de AH XL bijv.
pi_88425900
Die kut winkels moeten gewoon allemaal open op zondag het liefst 24 uur en 7 dagen in de week, ik heb geen zak te doen op zondag ik wil graag shoppen en die religieuze mafketels kunnen de vuilnisbak in. Hun argument is waardeloos om te beginnen want we leven nu eenmaal niet meer in een christelijke maatschappij, bepaal zelf je weekend wanneer je in de week vrij wil hebben, en laat mij lekker shoppen op zondag en haak mij niet meer vast aan deze achtelijke weekend verplichting, dat wil namelijk geen jood noch moslim noch atheist. Ze moeten stoppen te denken dat ze de enigste religie zijn en meer rekening houden met andersgelovigen en ongelovigen ,want zo groot is die kerk niet meer. 8)7
pi_88427060
quote:
Op zondag 7 november 2010 01:02 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Maar mensen die bij een bakker/groenteboer eten kopen doen dit omdat het daar beter is.
Die gaan niet op zondag dan naar de AH XL bijv.
Je kunt de bakker/groenteboer wel beter vinden, maar als je op zondag aan het winkelen bent en die zaken zijn gesloten dan móet je je brood en groenten wel bij de supermarkt halen. Dit terwijl je, als je op zaterdag aan het winkelen bent, de brood- en groentenafdeling in de supermarkt wellicht overslaat en daarna nog even de bakker en groenteboer bezoekt.
pi_88428220
quote:
Op zondag 7 november 2010 11:26 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Je kunt de bakker/groenteboer wel beter vinden, maar als je op zondag aan het winkelen bent en die zaken zijn gesloten dan móet je je brood en groenten wel bij de supermarkt halen. Dit terwijl je, als je op zaterdag aan het winkelen bent, de brood- en groentenafdeling in de supermarkt wellicht overslaat en daarna nog even de bakker en groenteboer bezoekt.
Aangezien de economie ipv. 6 dagen per week 7 dagen draait creëer je ook extra banen. Wie staat er op voor de mensen die geen werk hebben, omdat de winkels zondag gesloten zijn? Niemand, want ze zijn moeilijker aan te wijzen dan bakkers en groenteboeren, maar toch zijn ze er wel.
Noodles
pi_88428979
quote:
Op zondag 7 november 2010 12:03 schreef ikhouvannoodles het volgende:

[..]

Aangezien de economie ipv. 6 dagen per week 7 dagen draait creëer je ook extra banen. Wie staat er op voor de mensen die geen werk hebben, omdat de winkels zondag gesloten zijn? Niemand, want ze zijn moeilijker aan te wijzen dan bakkers en groenteboeren, maar toch zijn ze er wel.
Volgens het Centraal Planbureau valt dat reuze mee. Het CPB heeft becijferd dat de inperking van koopzondagen hooguit enkele honderden banen gaat kosten.
  zondag 7 november 2010 @ 13:39:32 #62
66825 Reya
Fier Wallon
pi_88431051
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 11:26 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Met eenzelfde motivatie zou je digitale camera's kunnen verbieden om fotowinkels te beschermen, of internet kunnen verbieden om kranten te beschermen. Als mensen de kleine middenstand graag zien overleven, dan lijkt het me in de eerste plaats zaak voor die mensen om zelf maximaal gebruik te maken van middenstanders; bovendien is er genoeg animo voor middenstanders die producten leveren die werkelijk onderscheidend zijn van wat je bij grootgrutters en ketens kunt kopen. Kleine middenstanders willen beschermen door koopzondagen categorisch in te perken is het afwentelen van de lasten op mensen die om welke reden dan ook de andere zes dagen weinig tijd hebben om inkopen te doen, en die zijn er genoeg.
pi_88431815
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 12:30 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Volgens het Centraal Planbureau valt dat reuze mee. Het CPB heeft becijferd dat de inperking van koopzondagen hooguit enkele honderden banen gaat kosten.
Met dat argument kun je de winkels ook verplicht op maandag gaan sluiten.
  zondag 7 november 2010 @ 14:17:46 #64
pi_88432171
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 11:26 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

De kleine ondernemer heeft het alleen maar zwaarder gekregen sinds het concept 'keten' geïntroduceerd werd in Nederland. Vele ondernemingen zijn daardoor gesneuveld. En nu bestaat er ook nog concurrentie van winkels die alleen online hun spullen aanbieden. Allemaal vreselijk oneerlijk, maar er is nooit serieus protest geweest tegen de opkomst van supermarkten, groothandels, ketens en webwinkels. De kleine winkels die niet tegen deze concurrentie konden opboksen zijn verdwenen, degenen die zich wisten te profileren op andere punten hebben overleefd.
Maar zodra het om de zondag gaat is het lot van de winkelier opeens wel een punt van aandacht? :') Kom nou. De enige reden om moeilijk te doen over de zondag en niet over alle andere punten waarop de keten of website het wint van de zelfstandige, komt voort uit religie.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_88432297
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

De kleine ondernemer heeft het alleen maar zwaarder gekregen sinds het concept 'keten' geïntroduceerd werd in Nederland. Vele ondernemingen zijn daardoor gesneuveld. En nu bestaat er ook nog concurrentie van winkels die alleen online hun spullen aanbieden. Allemaal vreselijk oneerlijk, maar er is nooit serieus protest geweest tegen de opkomst van supermarkten, groothandels, ketens en webwinkels. De kleine winkels die niet tegen deze concurrentie konden opboksen zijn verdwenen, degenen die zich wisten te profileren op andere punten hebben overleefd.
Maar zodra het om de zondag gaat is het lot van de winkelier opeens wel een punt van aandacht? :') Kom nou. De enige reden om moeilijk te doen over de zondag en niet over alle andere punten waarop de keten of website het wint van de zelfstandige, komt voort uit religie.
Dat denk ik dus ook. Het zijn niet voor niets de christelijke partijen die altijd een punt maken over dit onderwerp.
  zondag 7 november 2010 @ 14:42:33 #66
pi_88432987
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:21 schreef Tem het volgende:

[..]

Dat denk ik dus ook. Het zijn niet voor niets de christelijke partijen die altijd een punt maken over dit onderwerp.
Allicht. Maar die verschuilen zich dan vaak achter de bescherming van de kleine zelfstandige, misschien omdat ze toch wel begrijpen dat religie alleen geen goede reden is.
pi_88433075
quote:
Op zondag 7 november 2010 13:39 schreef Reya het volgende:

[..]

Met eenzelfde motivatie zou je digitale camera's kunnen verbieden om fotowinkels te beschermen, of internet kunnen verbieden om kranten te beschermen.
Die vergelijking gaat totaal niet op. Ik stel niet voor om supermarktbrood en -groenten te verbieden, ik zeg dat supermarkten er niet een oneerlijk voordeel bij moeten krijgen (namelijk een dag extra waarop ze hun brood en groenten aan de man kunnen brengen).
quote:
Kleine middenstanders willen beschermen door koopzondagen categorisch in te perken is het afwentelen van de lasten op mensen die om welke reden dan ook de andere zes dagen weinig tijd hebben om inkopen te doen, en die zijn er genoeg.
Werkelijk? Hoeveel mensen werken er én overdag én op koopavonden én de gehele zaterdag? Dat zijn er in Nederland niet zo veel volgens mij.
quote:
Op zondag 7 november 2010 14:05 schreef petertje2 het volgende:

[..]

Met dat argument kun je de winkels ook verplicht op maandag gaan sluiten.
Ik zie anders nergens staan dat het CPB ook heeft berekend wat maandagssluiting zou kosten.
quote:
Op zondag 7 november 2010 14:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

Bij mij in ieder geval niet, ik ben atheïst.
quote:
Op zondag 7 november 2010 14:21 schreef Tem het volgende:

[..]

De SP is niet een christelijke partij.
pi_88433313
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:45 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Die vergelijking gaat totaal niet op. Ik stel niet voor om supermarktbrood en -groenten te verbieden, ik zeg dat supermarkten er niet een oneerlijk voordeel bij moeten krijgen (namelijk een dag extra waarop ze hun brood en groenten aan de man kunnen brengen).
[..]

Werkelijk? Hoeveel mensen werken er én overdag én op koopavonden én de gehele zaterdag? Dat zijn er in Nederland niet zo veel volgens mij.
[..]

Ik zie anders nergens staan dat het CPB ook heeft berekend wat maandagssluiting zou kosten.
[..]

[..]

De SP is niet een christelijke partij.
Ok waarom is het volgens jou geen goed idee?
  zondag 7 november 2010 @ 14:54:26 #69
pi_88433352
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:45 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Ben je dan ook tegen het bestaan van bol.com en de AH XL, vanwege hun oneerlijke concurrentiepositie ten opzichte van de kleine winkelier?
pi_88433917
quote:
Op zondag 7 november 2010 14:53 schreef Tem het volgende:

[..]

Ok waarom is het volgens jou geen goed idee?
Ik dacht dat het inmiddels duidelijk was dat de bedreiging van het voortbestaan van kleine zelfstandigen mijn reden is om tegen verruiming van koopzondagen te zijn.
pi_88434000
Stem D66.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  zondag 7 november 2010 @ 15:19:27 #72
pi_88434273
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:11 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Ik dacht dat het inmiddels duidelijk was dat de bedreiging van het voortbestaan van kleine zelfstandigen mijn reden is om tegen verruiming van koopzondagen te zijn.
Dan stel ik je nogmaals de vraag:
quote:
5s.gif Op zondag 7 november 2010 14:54 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ben je dan ook tegen het bestaan van bol.com en de AH XL, vanwege hun oneerlijke concurrentiepositie ten opzichte van de kleine winkelier?
pi_88434291
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:11 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Oh ok, ik had niet alles teruggelezen excuses. In dat geval ben ik het daar ook niet mee eens aangezien die bedreiging minimaal is. De bedreiging voor kleine zelfstandigen ligt meer bij keten vorming zoals fluitbekzeenaald2.0 aangeeft dan bij het "shoppen op zondag".

Al denk ik dat juist dat er een kentering gaat komen omdat steeds meer mensen weer teruggaan naar kleine speciaalzaken voor hun producten wat voordelig is voor de kleine zelfstandigen
pi_88435027
quote:
Op zondag 7 november 2010 14:54 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Grote non-foodmarkten zoals Gamma en Blokker bestaan al jaren, waarom zou een supermarkt met een grote non-foodafdeling (AH XL) opeens een bedreiging vormen voor de kleine winkelier? Als een kleine zelfstandige de komst van Gamma en Blokker heeft overleefd, redt 'ie het met een AH XL ook wel.

Webwinkels zijn niet specifiek een bedreiging voor de kleine zelfstandige, doch voor alle fysieke winkels. Webwinkels hebben overigens naast voordelen ook nadelen ten opzichte van echte winkels.
  zondag 7 november 2010 @ 15:50:44 #75
pi_88435426
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:39 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Grote non-foodmarkten zoals Gamma en Blokker bestaan al jaren, waarom zou een supermarkt met een grote non-foodafdeling (AH XL) opeens een bedreiging vormen voor de kleine winkelier? Als een kleine zelfstandige de komst van Gamma en Blokker heeft overleefd, redt 'ie het met een AH XL ook wel.
Precies, ketens bestaan al jaren. En in al die jaren hebben ze al verschrikkelijk veel klanten weggelokt van de kleine ondernemers. Desondanks protesteert niemand daartegen. De ondernemers die zich goed genoeg kunnen onderscheiden op andere punten overleven dit namelijk gewoon. Een einde aan de zondagssluiting heeft precies hetzelfde gevolg, waarom zou dat dan opeens wel een probleem moeten zijn?

quote:
Webwinkels zijn niet specifiek een bedreiging voor de kleine zelfstandige, doch voor alle fysieke winkels. Webwinkels hebben overigens naast voordelen ook nadelen ten opzichte van echte winkels.
Webwinkels hebben minder vaste kosten te betalen dan gewone winkels, zoals ketens weer financiële voordelen genieten ten opzichte van kleine ondernemers. Waarom is het eerste niet oneerlijk voor alle niet-digitale winkels, en is het tweede wel zielig voor alle zelfstandigen?
pi_88436240
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:50 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Precies, ketens bestaan al jaren. En in al die jaren hebben ze al verschrikkelijk veel klanten weggelokt van de kleine ondernemers. Desondanks protesteert niemand daartegen.
Dat is niet waar, natuurlijk. Kleine ondernemers protesteren wel degelijk als er plannen zijn om een grote supermarkt, bouwmarkt of andere grote winkel in hun plaats te vestigen. Zie het referendum over de megamall in Tilburg.
quote:
Webwinkels hebben minder vaste kosten te betalen dan gewone winkels, zoals ketens weer financiële voordelen genieten ten opzichte van kleine ondernemers. Waarom is het eerste niet oneerlijk voor alle niet-digitale winkels, en is het tweede wel zielig voor alle zelfstandigen?
Je kunt het ook omdraaien: blijkbaar heeft de sector verstek laten gaan bij het protesteren tegen andere bedreigingen, dus reden te meer om nu in het koopzondagendebat wél op de achterste poten te gaan staan.
  zondag 7 november 2010 @ 16:12:59 #77
pi_88436411
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 16:09 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Dat is niet waar, natuurlijk. Kleine ondernemers protesteren wel degelijk als er plannen zijn om een grote supermarkt, bouwmarkt of andere grote winkel in hun plaats te vestigen. Zie het referendum over de megamall in Tilburg.
En hoeveel steun krijgen ze daarbij van de landelijke politieke partijen die zich als het om zondagssluiting gaat altijd zo invoelend opstellen naar de kleine ondernemers?
quote:
[..]

Je kunt het ook omdraaien: blijkbaar heeft de sector verstek laten gaan bij het protesteren tegen andere bedreigingen, dus reden te meer om nu in het koopzondagendebat wél op de achterste poten te gaan staan.
Maar als het mogelijk was om met terugwerkende kracht webwinkels en ketens te verbieden, zou je dat dan willen?
pi_88793321
Mogen kleine ondernemers ook 's een dagje bijkomen?
Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
88.888.888
  dinsdag 16 november 2010 @ 20:22:41 #79
pi_88793746
quote:
15s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:14 schreef Quarant het volgende:
Mogen kleine ondernemers ook 's een dagje bijkomen?
Jawel hoor. Ze morgen van mij ook nog zelf weten op welke dag of dagen. Koopzondag is dan ook niet dwingend, dit in tegenstelling tot de zondagssluiting.
pi_88794042
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Jawel hoor. Ze morgen van mij ook nog zelf weten op welke dag of dagen. Koopzondag is dan ook niet dwingend, dit in tegenstelling tot de zondagssluiting.
Juist wel, ze zijn gedwongen mee te doen vanwege de concurrentie. Stel ze zijn open op zondag, tegen hun zin, dan heeft het nog steeds geen zin om maandag of dinsdag vrij te nemen want dan zijn partner en kinderen werk/school.
88.888.888
pi_88794203
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:28 schreef Quarant het volgende:

[..]

Juist wel, ze zijn gedwongen mee te doen vanwege de concurrentie. Stel ze zijn open op zondag, tegen hun zin, dan heeft het nog steeds geen zin om maandag of dinsdag vrij te nemen want dan zijn partner en kinderen werk/school.
Waarom zijn zij verplicht om op zondag de deuren te openen? Deze ondernemers hebben de mogelijkheid om een extra dag open te gaan en wellicht wat meer centjes te verdienen. Zij kunnen daarentegen ook genoegen nemen een omzet over een periode van 6-dagen en de deur op zondag gesloten houden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_88794481
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waarom zijn zij verplicht om op zondag de deuren te openen? Deze ondernemers hebben de mogelijkheid om een extra dag open te gaan en wellicht wat meer centjes te verdienen. Zij kunnen daarentegen ook genoegen nemen een omzet over een periode van 6-dagen en de deur op zondag gesloten houden.
Omdat je inkomsten mist, de klanten die 'aan de overkant' bij de firma die zondags open is, hun schoenen hebben gekocht, komen het volgend weekend (lees:zaterdag) niet bij jou... De ondernemer is dus niet echt 'vrij' om wel of niet te kiezen voor die dag extra open. Winkeltijdenwet neemt de ondernemer in bescherming.
88.888.888
pi_88794506
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Om vervolgens te zien hoe de grote bedrijven er met hun inkomen vandoor gaan. Een euro kan maar één keer worden uitgegeven: als een klant zijn euro al op zondag heeft uitgegeven bij een grootgrutter kan hij hem niet meer op maandag uitgeven in een kleine winkel.
  dinsdag 16 november 2010 @ 20:42:38 #84
pi_88794703
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:38 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Om vervolgens te zien hoe de grote bedrijven er met hun inkomen vandoor gaan. Een euro kan maar één keer worden uitgegeven: als een klant zijn euro al op zondag heeft uitgegeven bij een grootgrutter kan hij hem niet meer op maandag uitgeven in een kleine winkel.
Dan gaat die kleine ondernemer op maandag dicht in plaats van op zondag. Alles is mogelijk met de koopzondag als standaard ^O^
pi_88794981
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dan gaat die kleine ondernemer op maandag dicht in plaats van op zondag. Alles is mogelijk met de koopzondag als standaard ^O^
Zijn z'n partner en kinderen dan ook vrij maandags,voor het gezinsleven? Kan hij dan op het voetbalveld staan bij z'n kinderen, of een boswandeling maken met hen? Ik dacht het niet, dat was de dag er voor dat zij vrij waren...
88.888.888
  dinsdag 16 november 2010 @ 20:51:36 #86
pi_88795146
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:48 schreef Quarant het volgende:

[..]

Zijn z'n partner en kinderen dan ook vrij maandags,voor het gezinsleven? Kan hij dan op het voetbalveld staan bij z'n kinderen, of een boswandeling maken met hen? Ik dacht het niet, dat was de dag er voor dat zij vrij waren...
Dan is het te hopen dat hij een vaste klandizie heeft. Zo niet, spijtig dan. Als ondernemer loop je nu eenmaal risico's, dat is een feit waar kleine winkeliers al rekening mee moeten houden sinds er ketens bestaan. What else is new.
pi_88795213
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:51 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dan is het te hopen dat hij een vaste klandizie heeft. Zo niet, spijtig dan. Als ondernemer loop je nu eenmaal risico's, dat is een feit waar kleine winkeliers al rekening mee moeten houden sinds er ketens bestaan. What else is new.
Nieuw is dat dan dus de winkeltijdenwet verruimd wordt, en die kleine ondernemer in z'n vrijheid wordt beperkt.
88.888.888
  dinsdag 16 november 2010 @ 20:54:40 #88
pi_88795288
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:53 schreef Quarant het volgende:

[..]

Nieuw is dat dan dus de winkeltijdenwet verruimd wordt, en die kleine ondernemer in z'n vrijheid wordt beperkt.
Nogmaals, het is geen verplichting maar een keuze.
pi_88795492
Leuke discussie. Ik ben voor het ruimer maken van de winkeltijdenwet en dit bij de ondernemingen zelf te leggen. Eigenlijk is het raar dat winkels om 9 uur opengaan, terwijl het gros van de mensen dan op hun werk zit.
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
  dinsdag 16 november 2010 @ 21:07:22 #90
pi_88795852
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:59 schreef Pipo1234 het volgende:
Leuke discussie. Ik ben voor het ruimer maken van de winkeltijdenwet en dit bij de ondernemingen zelf te leggen. Eigenlijk is het raar dat winkels om 9 uur opengaan, terwijl het gros van de mensen dan op hun werk zit.
Precies. De meeste winkels hebben 's ochtends maar weinig klanten, terwijl ze 's avonds vroeger sluiten dan de klant wil. Dat kan best verschoven worden.
pi_88796090
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:07 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Precies. De meeste winkels hebben 's ochtends maar weinig klanten, terwijl ze 's avonds vroeger sluiten dan de klant wil. Dat kan best verschoven worden.
Het is de aloude flexibiliseringskwestie. Mensen willen allemaal dezelfde regelmaat, maar ondertussen wel klagen dat de winkels om 18 uur dicht gaan en van 9 uur tot 17 uur willen werken. Eigenlijk is het ook te suf voor woorden dat we ons in een 24-uurseconomie wanen, terwijl dat nog ver te zoeken is. Kijk maar naar de dagelijkse files.
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
pi_88796173
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 21:53 schreef Nystiq het volgende:
Den Haag is the place to be, altijd winkels open!
Idd :Y
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 16 november 2010 @ 21:13:44 #93
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_88796204
quote:
Op zondag 7 november 2010 13:39 schreef Reya het volgende:
Als mensen de kleine middenstand graag zien overleven, dan lijkt het me in de eerste plaats zaak voor die mensen om zelf maximaal gebruik te maken van middenstanders;
men gaat het pas missen als het weg is. En dan is het te laat, want dan durft niemand meer wat nieuws te openen.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  dinsdag 16 november 2010 @ 21:16:57 #94
pi_88796389
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:11 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Het is de aloude flexibiliseringskwestie. Mensen willen allemaal dezelfde regelmaat, maar ondertussen wel klagen dat de winkels om 18 uur dicht gaan en van 9 uur tot 17 uur willen werken. Eigenlijk is het ook te suf voor woorden dat we ons in een 24-uurseconomie wanen, terwijl dat nog ver te zoeken is. Kijk maar naar de dagelijkse files.
We leven al lang in een vierentwintiguurseconomie. De pompbediende, de energieleverancier, de politieagent, de verpleger, de snackbarhouder, de fabrieksarbeider, allemaal leven ze volgens de normen van de vierentwintiguurseconomie. Winkeliers zijn gewoon een groep meer, dat is alles.

En bij de werknemers en werkgevers in die andere branches vonden we het niet zo'n probleem hè, dat die ook buiten kantoortijden voor ons werken. Maar nu het om winkeliers gaat beginnen we opeens principieel te doen :')
pi_88796532
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:16 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

We leven al lang in een vierentwintiguurseconomie. De pompbediende, de energieleverancier, de politieagent, de verpleger, de snackbarhouder, de fabrieksarbeider, allemaal leven ze volgens de normen van de vierentwintiguurseconomie. Winkeliers zijn gewoon een groep meer, dat is alles.
Alsof vroeger de electriciteit uitging om 24 uur en de veldwachter niet meer buiten kwam. :') Wat is jouw definitie van 24-uurseconomie? In mijn wereld is dat nog steeds een wereld waarin je 24 uur per dag kan werken, winkelen en leven.
pi_88796660
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:51 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Een ondernemer die in 1980 zijn winkel opende had er toen alvast rekening mee moeten houden dat hij het risico liep dat er over 30 jaar een wetswijziging zou kunnen komen die hem zou kunnen verruïneren?

Dat betekent dan zeker ook dat mensen die een hypotheek hebben er rekening mee hadden moeten houden dat de hypotheekrenteaftrek wel eens afgeschaft zou kunnen worden? En dat ze niet nu moeten gaan miepen dat ze een belastingvoordeel verliezen en de waarde van hun huis zal kelderen: dat risico hadden ze moeten voorzien toen ze de hypotheek afsloten?
  dinsdag 16 november 2010 @ 21:22:51 #97
pi_88796680
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:19 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Alsof vroeger de electriciteit uitging om 12 uur en de veldwachter niet meer buiten kwam. :') Wat is jouw definitie van 24-uurseconomie? In mijn wereld is dat nog steeds een wereld waarin je 24 uur per dag kan werken, winkelen en leven.
Precies, het is allemaal niets nieuws. Werken kan al in steeds meer branches buiten kantoortijden, leven doen we bij normale omstandigheden ook 24 uur per dag, het enige waar nog moeilijk over gedaan wordt is winkelen. Maar dat komt nog wel. Waar vraag is, zal aanbod komen.
  dinsdag 16 november 2010 @ 21:30:03 #98
pi_88797062
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:22 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Een ondernemer die in 1980 zijn winkel opende had er toen alvast rekening mee moeten houden dat hij het risico liep dat er over 30 jaar een wetswijziging zou kunnen komen die hem zou kunnen verruïneren?
In 1949 werd in Nederland de eerste supermarkt geopend. Had de ondernemer die toen al was gevestigd er alvast rekening mee moeten houden dat hij het risico liep dat een nieuwe fenomeen zich zou aandienen dat hem zou kunnen verruïneren?

Hadden supermarkten verboden moeten worden?
pi_88797247
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

In 1949 werd de eerste supermarkt geopend. Had de ondernemer die toen al was gevestigd er alvast rekening mee moeten houden dat hij het risico liep dat een nieuwe fenomeen zich zou aandienen dat hem zou kunnen verruïneren?

Hadden supermarkten verboden moeten worden?
Er was voor 1949 bij mijn weten niet een wet die supermarkten verbood, dus die vergelijking gaat niet op. We hebben het hier niet over het instellen van een nieuw verbod op koopzondagen, maar juist over het afschaffen van een al jarenlang bestaand verbod.
  dinsdag 16 november 2010 @ 21:39:25 #100
pi_88797557
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:33 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Er was voor 1949 bij mijn weten niet een wet die supermarkten verbood, dus die vergelijking gaat niet op. We hebben het hier niet over het instellen van een nieuw verbod op koopzondagen, maar juist over het afschaffen van een al jarenlang bestaand verbod.
Een verbod dat gezonde concurrentie tegenhoudt en klanten benadeelt. Een wet is trouwens geen eeuwige garantie, wetten kunnen namelijk wijzigen en dat gebeurt ook nogal eens. De huidige winkeltijdenwet geeft geen enkele garantie voor de toekomst.

Maar jij vindt dus dat supermarkten alleen mogen bestaan omdat ze niet eerst verboden waren?
  woensdag 17 november 2010 @ 00:04:37 #101
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_88805670
Waarom zouden kleine winkeliers er hinder van ondervinden als grotere winkels open zijn op zondag? Ik bedoel, de kleine winkelier is nu 1 koopavond per week open, terwijl een zaak als het Kruidvat toch al vaak 3 avonden open is, en een supermarkt vaak 6 avonden per week.

Een zondag maakt dan ook weinig uit natuurlijk. Bovendien kunnen ze er dan zelf voor kiezen om bijv. Maandag geheel dicht te zijn, en Dinsdag alleen in de ochtend of ook geheel dicht. Ze schuiven dan gewoon het weekend een stukje op.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')