abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 november 2010 @ 07:38:45 #101
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_88966535
Ik mag het toch niet hopen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_88967381
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 08:56 schreef betyar het volgende:
Alle militairen uit elk land terug roepen.

Pleegt de Taliban een aanslag op het westen, gewoon een bom erop, nog een aanslag weer een bom.
Let maar eens op hoe vlug het extremisme uitsterft. Japan hebben ze na twee bommen ook op de knieën gekregen.
Godver, het niveau op FOK! is natuurlijk nooit echt hoog geweest maar het kan steeds dieper zakken lijkt het.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 21 november 2010 @ 11:17:48 #103
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_88968512
quote:
10s.gif Op zondag 21 november 2010 10:19 schreef waht het volgende:

[..]

Godver, het niveau op FOK! is natuurlijk nooit echt hoog geweest maar het kan steeds dieper zakken lijkt het.
Want? We moeten militairen blijven sturen, die hun leven wagen voor het bestrijden van een extremistische beging binnen de islam, waar het westen nooit van kan winnen op deze manier.
Hoe wil jij dit oplossen dan? Praten helpt niet, militair ingrijpen op de manier die nu gebeurt werkt niet. Kom eens met een oplossing i.p.v. dit soort inhoudelijke reacties te plaatsen.
pi_88969739
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 11:17 schreef betyar het volgende:

[..]

Want? We moeten militairen blijven sturen, die hun leven wagen voor het bestrijden van een
extremistische beging binnen de islam, waar het westen nooit van kan winnen op deze manier.
Hoe wil jij dit oplossen dan? Praten helpt niet, militair ingrijpen op de manier die nu gebeurt werkt niet. Kom eens met een oplossing i.p.v. dit soort inhoudelijke reacties te plaatsen.
We gaan niets oplossen en we gaan niet winnen, we gaan misschien iets verbeteren en voornamelijk iets (taliban, terroristen) tegenwerken. Nederland moet daar zijn omdat het een samenwerkingsverband van de NAVO is. Nederland kan een kleinere bijdrage leveren maar helemaal niets leveren is geen optie.
  zondag 21 november 2010 @ 12:58:15 #105
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_88971329
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 12:08 schreef waht het volgende:

[..]

We gaan niets oplossen en we gaan niet winnen, we gaan misschien iets verbeteren en voornamelijk iets (taliban, terroristen) tegenwerken. Nederland moet daar zijn omdat het een samenwerkingsverband van de NAVO is. Nederland kan een kleinere bijdrage leveren maar helemaal niets leveren is geen optie.
Nederland heeft zijn steentje bij gedragen aan de strijdt tegen het terrorisme. Twee keer is de missie verlengt, nu is het klaar. Maar de touwtjes van poppen Rutte en Verhagen staan nog steeds gespannen door de handjes van Amerika en niet door de NAVO.
pi_88974053
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 12:08 schreef waht het volgende:

[..]

Waar heb je het over? Natuurlijk is dat een optie. Een zeer verstandige en terechte overigens.
pi_88976529
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 12:58 schreef betyar het volgende:

[..]

Nederland heeft zijn steentje bij gedragen aan de strijdt tegen het terrorisme. Twee keer is de missie verlengt, nu is het klaar. Maar de touwtjes van poppen Rutte en Verhagen staan nog steeds gespannen door de handjes van Amerika en niet door de NAVO.
Tsja, zo gaat dat. Wij zijn geen supermacht. Andere NAVO-leden hebben zich net zo ingezet als Nederland. Pas als iedereen vertrekt, en dat komt snel als ik de nieuwsberichten mag geloven, gaan wij ook weg.
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:22 schreef Monidique het volgende:

[..]

Waar heb je het over? Natuurlijk is dat een optie. Een zeer verstandige en terechte overigens.
Met 'het is geen optie' bedoel ik uiteraard dat ik het geen optie vind.
pi_88983969
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 09:51 schreef Oud_student het volgende:
Even een vraag:
Waarom is Nederland de aangewezen partij om politie trainingen te geven in Afganistan?
Zijn wij wijd en zijd bekend om onze gewedige resultaten in politiewerk?
(moeten er misschien meer bonnen geschreven worden in Afganistan?)
Of heeft de gedoogcultuur van onze politie ten opzichte van drugs de doorslag gegeven om voor Afganistan te worden geselecteerd?

Misschien kan onze poltie meer van de Afganen leren, bijv. hoe de orde in bepaalde wijken van Gouda gehandhaafd kan worden :(
Goed neer gezet dit. Ik vraag mij ook af wat de Nederlanders de Afghanen kan leren. Onze eigen politie kan zelf geen ruk.
  zondag 21 november 2010 @ 19:33:35 #109
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_88984270
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 19:24 schreef Sequencer het volgende:

[..]

Goed neer gezet dit. Ik vraag mij ook af wat de Nederlanders de Afghanen kan leren. Onze eigen politie kan zelf geen ruk.
Ik denk wiet telen en verpakken
Daarnaast kunnen ze die Afghanen leren te flitsen, als een ezelkar harder gaat dan 10km
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 21 november 2010 @ 20:45:57 #110
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_88987672
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 14:43 schreef du_ke het volgende:

[..]

plus 1100 man om ze te bewaken en te beschermen ;).

Wrong. Het idee zoals dat nu besproken wordt is dat er enkele tientallen politietrainers gestuurd worden, die beschermd dienen te worden door 200 tot 250 man infanterie en een stuk of vier F16's, wat het totaal aantal personen (met communicatieve en logistieke ondersteuning) op een man of 500 brengt.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
  dinsdag 23 november 2010 @ 07:48:53 #111
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_89041797
Politietrainers hebben niets te zoeken in Afghanistan
door Gijsbert Termaat
AMSTERDAM - Nederlandse politietrainers hebben niets te zoeken in Afghanistan om daar de lokale bevolking te helpen bij het opbouwen van een eigen politieorganisatie. "Burgers worden er opgeleid tot schietschijven en we leren hen met wapens om te gaan, die ze misschien later tegen ons gebruiken."

Dat stelt Henk Sollie, politiewetenschapper van het Instituut voor Maatschappelijke Veiligheidsvraagstukken van de TU Twente, die als enige in ons land studie verrichtte naar het nut van opbouwmissies van politiekorpsen in den vreemde.

Aan de vooravond dat besloten wordt of ons land een nieuwe missie van 50 politietrainers en mogelijk 250 tot 300 militairen ter bescherming naar Afghanistan stuurt, zegt Sollie het onbegrijpelijk te vinden dat daar mensen worden opgeleid die niet capabel zijn voor een politietaak.

„In acht weken tijd maak je van een burger geen agent. Dat is een naïeve gedachte. Het enige dat er gebeurt, is hen opleiden tot kleine soldaten. Er worden hen technieken en tactieken aangeleerd hoe met wapens om te gaan en er wordt een soort basis EHBO-opleiding gegeven. Daar blijft het vaak bij, niet in het minst omdat veel deelnemers niet eens kunnen lezen”, weet Sollie, „zelfs geen landkaart. Het is een utopische gedachte dat je met zulke mensen een politieorganisatie kunt opbouwen. Je bent eerder bezig een monster te creëren en dat kan niet tot veel goeds leiden.”

Tijdens de laatste politiemissie werden 75 mensen opgeleid van wie er na een paar weken al zestien waren gedood. „Ze fungeren in veel gevallen als schietschijven en dat wordt alleen maar erger. Je weet trouwens niet wie je opleidt, want ze lopen zo naar de andere kant over. Bovendien wordt de politie in een land als Afghanistan niet gezien als een organisatie waar je in nood naartoe zou moeten gaan.”

Voor zijn recente onderzoek sprak Sollie onder meer met 24 politiefunctionarissen, die sinds 2000 zijn uitgezonden naar landen als Servië en Montenegro, Bosnië-Herzegovina, Soedan, Kosovo en Afghanistan. Eerder onderzocht hij al missies van de Koninklijke Marechaussee en de Nederlandse politie in opdracht van Programma Politie & Wetenschap. Dit orgaan werd in 1999 door de minister van Binnenlandse Zaken ingesteld om het wetenschappelijk onderzoek op het gebied van politie en veiligheid te stimuleren. Ook moest het een impuls geven aan een betere benutting van onderzoeksresultaten in de politiepraktijk en opleiding. „Overigens willen politiemensen die op een missie zijn geweest een betere opvang na terugkomst in Nederland. Er ontbreekt een landelijk re-integratiebeleid en er bestaat weinig interesse in vredesmissies. Uitzending naar een gebied wordt door anderen soms zelfs als vakantie gezien”, constateert Sollie na zijn studie.

„Onderzoek naar hun ervaringen leert verder”, aldus de wetenschapper, „dat hun uitzending op drie punten beter kan worden geregeld en voorbereid. Door een training die minder geënt is op militaire taken en meer op de overdracht van politiekennis. Ook kan verlenging van de missie de opbrengst vergroten. Nu wordt relatief veel tijd besteed aan de voorbereiding, aan het opbouwen van een vertrouwensband met lokale instanties. Tenslotte moet de Nederlandse politie meer profijt trekken van de opgedane kennis en ervaringen van teruggekeerde missiegangers.”

http://www.telegraaf.nl/b(...)anistan__.html?p=5,1
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 23 november 2010 @ 08:32:56 #112
324665 meth77
to do or not to do
pi_89042270
quote:
3s.gif Op donderdag 4 november 2010 20:39 schreef remlof het volgende:
Volgens mij is daar geen kamermeerderheid voor.
Dat dus
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:46:29 #113
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_89918290
quote:
Last Stand in Kandahar - Can the military’s massive counterinsurgency gamble salvage the Afghan war?

Nevertheless, the internationals I encountered in Kandahar believed almost uniformly in the possibility of a solution to the mess, given more resources and better insight. And no wonder — only the most cynical could carry out their jobs otherwise. Afghans, though, have no such professional requirements of faith. Every local I spoke with in Kandahar City was at pains to remind me that the political and civilian assassinations continued unabated, and that government corruption was worsening. Their staunch pessimism stood in stark contrast to the optimism of the generals. “It’s all repeating, like in Najibullah’s time,” Anas said. “Even with all of our deaths, this war will not be finished. It’s not possible to end it.”
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_89927108
Dat zeggen ze al jaren: 'Nog even volhouden, dit is een cruciale slag, en dat keert het tij.' En het jaar daarop zeggen ze het weer.

Die oorlog wordt niet gewonnen, de jongens en meisjes die erheen gaan zijn slachtoffers van hun regeringen en die regeringen gaan er alleen maar heen omdat Amerika dat wil. Kansloos allemaal. Weg, nu.
  dinsdag 14 december 2010 @ 18:46:42 #115
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_89927651
De Maleisiërs hadden het vast fijn gevonden als de Britten ook die instelling hadden gehad in de jaren vijftig.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
pi_89927905
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 18:46 schreef Vortix het volgende:
De Maleisiërs hadden het vast fijn gevonden als de Britten ook die instelling hadden gehad in de jaren vijftig.
Ja, of de Vietnamezen in de jaren vijftig, zestig en zeventig. Winnen doe je niet door een instelling, winnen doe je door te winnen (en door die winst te definiëren, :') ) en dat gaat niet lukken. Helaas vechten ze hier niet tegen een kleine, communistisch lokale etnisch-Chinese minderheid, maar tegen, ja, veel Afghanen.

Maar wie weet, joh! Gewoon nog een paar jaar proberen, nog wat duizenden doden en als de Taliban dan toch nog aan de macht komt, hé, je hebt het tenminste geprobeerd!
  dinsdag 14 december 2010 @ 19:01:55 #117
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_89928257
Je vergeet de Bosnische, Tsjetjeense en Pakistaanse strijders die aan de zijde van de Taliban meevechten.
  dinsdag 14 december 2010 @ 19:05:33 #118
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89928392
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 19:01 schreef Vortix het volgende:
Je vergeet de Bosnische, Tsjetjeense en Pakistaanse strijders die aan de zijde van de Taliban meevechten.
Ja, al die miljoenen jihadisten.....
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
  dinsdag 14 december 2010 @ 19:09:00 #119
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_89928534
Jep, zo'n 28 miljoen stuks, volgens Monidique.
pi_89928575
O God, ik merk het alweer; zinloos allemaal.
  dinsdag 14 december 2010 @ 19:10:57 #121
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89928612
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 19:09 schreef Vortix het volgende:
Jep, zo'n 28 miljoen stuks, volgens Monidique.
Is dit de conclusie die je trekt uit 'veel Afghanen'? :')
  dinsdag 14 december 2010 @ 19:12:12 #122
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_89928650
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 december 2010 19:10 schreef Monidique het volgende:
O God, ik merk het alweer; zinloos allemaal.
Ik ben maar aan het rellen hoor :') Ik weet ook heus wel dat de situatie fucking complex is en dat een overwinning moeilijk gaat worden, maar ik geloof wel in de mogelijkheid.
  dinsdag 14 december 2010 @ 19:15:53 #123
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89928801
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 19:12 schreef Vortix het volgende:

[..]

Ik ben maar aan het rellen hoor :') Ik weet ook heus wel dat de situatie fucking complex is en dat een overwinning moeilijk gaat worden, maar ik geloof wel in de mogelijkheid.
Hangt af van je gehanteerde definitie voor een overwinning. Is dat 100% kill rate van de Taliban? Is dat politieke stabiliteit in Afghanistan? Is dat 100% van de paparpervelden in je bezit?
  dinsdag 14 december 2010 @ 19:21:48 #124
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_89929080
Voor mij is dat die middelste. 100% killrate op de Taliban is onmogelijk omdat het geen conventionele vijand is. 100% papavervelden is ook maar relatief omdat de Taliban een overgroot gedeelte van zijn financiering haalt uit rijke Saudi's, de Pakistaanse ISI en de Iraanse regering.

Een overwinning zou voor mij zijn als de Afghaanse overheid voor zijn bescherming en monopolie op geweld niet meer afhankelijk is van ISAF en OEF.
  dinsdag 14 december 2010 @ 20:07:19 #125
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_89931344
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 18:33 schreef Monidique het volgende:
Dat zeggen ze al jaren: 'Nog even volhouden, dit is een cruciale slag, en dat keert het tij.' En het jaar daarop zeggen ze het weer.

Die oorlog wordt niet gewonnen, de jongens en meisjes die erheen gaan zijn slachtoffers van hun regeringen en die regeringen gaan er alleen maar heen omdat Amerika dat wil. Kansloos allemaal. Weg, nu.
Ik vind het onzin om alleen de leiders de schuld te geven. Het zijn juist de kleine eichmannetjes, Jan Soldaat en z'n maat, die het mogelijk maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')