abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88431702
quote:
7s.gif Op zondag 7 november 2010 13:58 schreef Zeroku het volgende:

[..]

Dat het OM iets niet kan bewijzen wil niet zeggen dat het haar zaken niet op orde heeft.
Een OM dat een verdachte vervolgt voor iets wat hij eenvoudigweg niet gedaan heeft, is in mijn beleving bij uitstek een voorbeeld van een OM dat haar zaken niet op orde heeft.

quote:
Nee, waarom? Iedereen heeft recht op een eerlijk proces, of jij nou 20 mensen hebt vermoord of dat je slachtoffer bent van een straatroof. Als daar fouten in zijn gemaakt is het juist de taak van de advocaat hierop te wijzen, dat hij dat hoort te doen staat in zijn geheel los van de aanklacht tegen de verdachte.
Daar zijn we het dan over eens.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  zondag 7 november 2010 @ 14:05:30 #77
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_88431823
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:00 schreef Argento het volgende:

[..]

Een OM dat een verdachte vervolgt voor iets wat hij eenvoudigweg niet gedaan heeft, is in mijn beleving bij uitstek een voorbeeld van een OM dat haar zaken niet op orde heeft.
Dat is toch het omgekeerde? Als het OM met een verdachte zit die onschuldig is en het OM moet bewijzen dat hij/zij dat niet is en het OM kan dit niet, wil het toch niet zeggen dat het OM haar zaken niet op orde heeft, iets wat er niets is kan ook niet worden aangevoerd als bewijs.

Je hebt overigens wel gelijk daar niet van, maar in jouw verhaal is hij niet schuldig en wordt hij wel vervolgd en in mijn stuk is de verdachte niet schuldig en wordt hij ook niet vervolgd.

quote:
Daar zijn we het dan over eens.
Mooi :P.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_88431878
quote:
7s.gif Op zondag 7 november 2010 14:05 schreef Zeroku het volgende:
en in mijn stuk is de verdachte niet schuldig en wordt hij ook niet vervolgd.
Maar iemand die niet schuldig is en ook niet wordt vervolgd, kom toch uberhaupt niet in aanraking met het strafrecht?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_88431907
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 13:59 schreef Argento het volgende:

[..]

Iedere advocaat die die vraag ontkennend zou beantwoorden, moet die man uberhaupt niet willen bijstaan.
Dat sowieso. Ik vroeg me alleen af of je als advocaat die vraag wel of niet negatief zou mogen beantwoorden.
pi_88432021
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:08 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat sowieso. Ik vroeg me alleen af of je als advocaat die vraag wel of niet negatief zou mogen beantwoorden.
Wat mij betreft wel. Ik zou dat niet doen hoor. Ik zou geen strafrechtpraktijk openen om vervolgens eerst allerlei (morele) oordelen te vellen over de persoon die meent van mijn diensten gebruik te moeten maken. Je bent strafrechtadvocaat of niet.

En mensen die (rechtenstudent of niet) zeggen dat ze niet het strafrecht in willen omdat ze zich er niet van kunnen weerhouden om dat (morele) oordeel te vellen, hebben wat mij betreft dan ook alle gelijk van de wereld.
  zondag 7 november 2010 @ 14:16:37 #81
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_88432127
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:12 schreef Argento het volgende:

[..]

Wat mij betreft wel. Ik zou dat niet doen hoor. Ik zou geen strafrechtpraktijk openen om vervolgens eerst allerlei (morele) oordelen te vellen over de persoon die meent van mijn diensten gebruik te moeten maken. Je bent strafrechtadvocaat of niet.

En mensen die (rechtenstudent of niet) zeggen dat ze niet het strafrecht in willen omdat ze zich er niet van kunnen weerhouden om dat (morele) oordeel te vellen, hebben wat mij betreft dan ook alle gelijk van de wereld.
Eens. Wanneer je al die oordelen gaat vellen, zeker als je met een verdachte werkt, kan die verdachte er niet blindelings vanuit gaan dat jij als advocaat zijnde er alles aan zal doen om het beste voor de verdachte eruit te halen.
  zondag 7 november 2010 @ 14:22:22 #82
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_88432326
Net even teruggekeken op uitzendinggemist. Op zich wel grappig opgebouwd, dat de aflevering begint met irritatie over 'de eeuwige vraag' vanuit leken en principiële uitspraken dat je niet de daad verdedigt maar enkel je rol speelt in het proces.

En dat dan gaandeweg de aflevering blijkt dat de advocaten zichzelf ook niet kunnen onttrekken aan die vraag, dat ze soms cliënten weigeren juist vanwége die daad. Anker leek de enige te zijn die dat zichzelf een beetje kwalijk nam.

Ben benieuwd naar de rest :Y
  zondag 7 november 2010 @ 14:55:10 #83
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_88433378
Willem Anker praat net als een dominee.
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
pi_88433848
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 14:55 schreef Terreros85 het volgende:
Willem Anker praat net als een dominee.
Ik vond het opvallend hoe openhartig hij vertelde dat hij meerdere keren overwerkt ziek thuis heeft gezeten. Weliswaar tussen neus en lippen door verteld, maar toch.
pi_88434548
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 01:12 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Ja.

En rechtenstudent.

Ik accepteer de overwegingen ook wel, maar ik kan het niet zover los zien van mijn eigen verantwoordelijkheid dat ik die taak op me kan nemen. Ik ga geen criminelen helpen onder hun straf uit te komen.

Laat mij maar in het privaatrecht aan de gang gaan, multinational vertegenwoordigen bij handelsconflicten en scherp opgestelde contracten lijkt me erg uitdagend.
Wat mij een beetje stoort dat je een beetje kort door de bocht gaat. Het lijkt erop alsof je probeert te zeggen dat je in het privaatrecht nooit voor morele dilemma's komt te staan.

Ook in het privaatrecht en ook met name in het ondernemingsrecht / corperate law bij multinationals kan je ook voor morele vragen komen te staan. De morele gevolgen kunnen wellicht groter zijn dan in het strafrecht. Gezien het feit dat ondernemingsrecht o.a. ziet op uitsluiting van aansprakelijkheid. Denk aan het verdedigen van de grote vliegmaatschappij (in jouw woorden een multinational die je zou kunnen bijstaan) die zeer verwijtbaar heeft gehandeld tegenover de slachtoffers dan wel nabestaanden van de slachtoffers (door bijvoorbeeld het winstbelang te laten prevaleren boven de naleving van veiligheidsvoorschriften tbv passagiers). Of de mensenrechtenschendingen van Shell (in jouw woorden een multinational die je zou kunnen bijstaan) in Nigeria.

Uiteraard, je bent puur theoretisch bezig met het (civiele) recht, maar dat doen strafpleiters ook. Maar de morele gevolgen kunnen in sommige gevallen nog groter zijn dan die in het strafrecht. Vergelijk een moordenaar die wordt vrijgesproken, tegenover bestuurders die via rechtspersonen mensenrechtenschendingen begaan, maar niet aansprakelijk gesteld kunnen worden op grond van het recht.

[ Bericht 1% gewijzigd door Space-Chinees op 07-11-2010 15:34:57 ]
  zondag 7 november 2010 @ 15:47:00 #86
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_88435260
Ze zouden ook eens een serie met politici moeten maken. En dan wel buiten verkiezingstijd. Gewoon een open gesprek over het werk van een politci. Wat beweegt ze?
pi_88435525
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 22:37 schreef golfer het volgende:

[..]

En Brammetje wil geen oorlogsmisdadigers verdedigen.

Kwalificeert Bouterse dan niet als een oorlogsmisdadiger ?
  zondag 7 november 2010 @ 15:56:55 #88
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_88435686
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:52 schreef Space-Chinees het volgende:

Kwalificeert Bouterse dan niet als een oorlogsmisdadiger ?
Nee. Bij mijn weten is er in Suriname geen oorlog geweest. Wel een illegale militaire coup van hem en het doodschieten van gevangenen (decembermoorden) en de handel in drugs.
Verder is die huidige gekozen president van dat land brandschoon en heel braaf. ;)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! İgolfer
  zondag 7 november 2010 @ 16:16:09 #89
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_88436553
Ging volgens mij ook alleen over oorlogsmisdadigers uit de Tweede Wereldoorlog. De vader van Bram heeft in een concentratiekamp gezeten.

Van de Wikipedia-pagina van Max Moszkowicz, ook advocaat:
quote:
Moskowicz verdedigt in principe elk soort verdachte, met uitzondering van personen die van oorlogsmisdaden tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn verdacht. Naar eigen zeggen vloeit dit voort uit de afweging dat hij dan "wegens persoonlijke omstandigheden niet in staat zou kunnen zijn om de best mogelijke verdediging van zo'n cliënt te garanderen".
  zondag 7 november 2010 @ 16:52:59 #90
165633 eriksd
The grand facade...
pi_88437787
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 15:47 schreef Terreros85 het volgende:
Ze zouden ook eens een serie met politici moeten maken. En dan wel buiten verkiezingstijd. Gewoon een open gesprek over het werk van een politci. Wat beweegt ze?
Het werk van een politici. Wat klopt hier niet?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 7 november 2010 @ 16:56:38 #91
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_88437900
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 16:52 schreef eriksd het volgende:

Het werk van een politici. Wat klopt hier niet?
Het woordje een.
Het zou moeten zijn het werk van politici.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! İgolfer
pi_88477161
Mijn fout. Van dit concept mogen ze meer series maken. Politici, journalisten, topmannen. Zoiets.
  maandag 8 november 2010 @ 16:36:55 #93
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_88477208
In het verlengde hiervan en misschien wat overdreven om er een apart topic over te openen wijs ik jullie op de 2-delige documentaire over de gebroeders Anker waarvan vanavond deel 1 wordt uitgezonden:
http://www.hollanddoc.nl/gids/ncrv-dokument-anker---anker.html
Poef.....gone! İgolfer
  maandag 8 november 2010 @ 16:37:50 #94
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_88477247
quote:
3s.gif Op maandag 8 november 2010 16:36 schreef golfer het volgende:
In het verlengde hiervan en misschien wat overdreven om er een apart topic over te openen wijs ik jullie op de 2-delige documentaire over de gebroeders Anker waarvan vanavond deel 1 wordt uitgezonden:
Ah cool, geef je vanavond nog es een kickje?
:D
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  maandag 8 november 2010 @ 16:39:25 #95
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_88477328
quote:
Ik zag er inderdaad een voorstukje van. Vanavond toch maar eens kijken.
pi_88477332
quote:
cool thanks!
  maandag 8 november 2010 @ 16:42:44 #97
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_88477445
Overigens lijkt me aflevering twee daarvan het meest spraakmakend.

quote:
Theo H., is bekend als de langstzittende tbs-er in Nederland. Deze vergeten gevangene zit al 48 jaar in tbs. Wim Anker probeert al jaren om via de rechtbank een andere plek voor hem te vinden, zodat hij zijn laatste jaren kan slijten in een kliniek die minder gesloten en iets humaner is. Nederland is het enige land in Europa waar levenslang echt levenslang is, tot de dood erop volgt. Anker heeft gezworen dat hij Theos 50-jarig jubileum in de tbs niet gaat meemaken. Maar het ministerie van justitie is een taaie tegenstander.
  maandag 8 november 2010 @ 16:44:08 #98
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_88477496
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 16:37 schreef oh-oh het volgende:

Ah cool, geef je vanavond nog es een kickje?
:D
Weet niet of ik daar aan denk, want ik neem het op.
Poef.....gone! İgolfer
pi_88477580
De Ankers behoren zonder twijfel tot de grootste bazen van het oostelijk halfrond.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_88479542
Thanks Golfer, lijkt me interessant!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')