abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89285501
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 22:58 schreef Hallahan het volgende:

[..]

Kies dan voor lage noren, sta je dichter op het ijs, dus stabieler. Tegenwoordig heb je die ook met de snelsluitingen zoals je ze op ijshockeyschaatsen tegenkomt..
Lage noren zijn kut als je op een ijsbaan schaatst dan moet je met 6 km per uur door de bochten en ze zijn minder wendbaar.

Als ze een beetje fatsoenlijk kan schaatsen koop je een paar goede Zandstra's/Vikings eventueel met hardboot en/of klapschaatsen. (laatste alleen nodig met een zeer goede techniek)
pi_89333711
Valt wel mee hoor Kandijfijn. Zolang je onder de 30km/h blijft heb je geen enkele probleem met lage noren op een baan.
pi_89334922
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 03:21 schreef Kandijfijn het volgende:

Lage noren zijn kut als je op een ijsbaan schaatst dan moet je met 6 km per uur door de bochten en ze zijn minder wendbaar.

Als ze een beetje fatsoenlijk kan schaatsen koop je een paar goede Zandstra's/Vikings eventueel met hardboot en/of klapschaatsen. (laatste alleen nodig met een zeer goede techniek)
Inderdaad, ik heb zelfs sprint buizen omdat die hoger zijn waardoor je minder snel met je schoen op het ijs komt in de bocht.
Stabiliteit verschil tussen lage of hoge buizen is voor mij niet merkbaar maar je moet wel goede schoenen hebben natuurlijk.
pi_89350342
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 10:30 schreef oxylus11 het volgende:
Valt wel mee hoor Kandijfijn. Zolang je onder de 30km/h blijft heb je geen enkele probleem met lage noren op een baan.
Daar zit dan voor mij het probleem :+, maar ga ook regelmatig met langzamere snelheid door bochten en zou mij heel irritant lijken maar dat is natuurlijk meer gevoel dan wijsheid. Zoals Thumbnail zegt goede schoenen zijn het antwoord je zit zoveel van die mafketels met van die slappe schoentjes en dan nog de veters ook niet strak. Die beweren dan met droge ogen dat ze zwakke enkels hebben oO<
pi_89351842
En dan zeker ook nog de schaatsen 3 maten te groot.
pi_89353887
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 18:30 schreef ultra_ivo het volgende:
En dan zeker ook nog de schaatsen 3 maten te groot.
Ja want een neeftje/oom zei dat je toch echt een grotere maat moest hebben dan je normale maat |:(. Vervolgens gaan ze bij elke versnelling zo wild mogelijk bewegen en hun schaatsen zo diep mogelijk in het ijs steken om snelheid te maken :o
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:17:49 #32
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_89356799
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb al een aantal schaatsen gepast her en der (goedkope uiteraard) en inderdaad, ze zitten gewoon kut. Ik ben niet op zoek naar de beste kwaliteit, immers ik wil slechts recreatief schaatsen en dan maar een paar keer per winter. Maar dat neemt niet weg dat de schaatsen een beetje lekker mogen zitten. Deze zaten gewoon ronduit kut. Ik snap dat jullie zeggen dat je moet investeren in een schaats om er plezier uit te halen, maar hoe groot moet deze investering dan zijn voor een aantal keren per jaar op het ijs rondglijden? Want ook schaatsen van 70 euro zaten gewoon kut. En duurder dan dat is wel heel veel geld voor iemand die niet serieus gaat schaatsen.
This isn't even my final form.
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:46:07 #33
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_89358150
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:17 schreef Levolution het volgende:
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb al een aantal schaatsen gepast her en der (goedkope uiteraard) en inderdaad, ze zitten gewoon kut. Ik ben niet op zoek naar de beste kwaliteit, immers ik wil slechts recreatief schaatsen en dan maar een paar keer per winter. Maar dat neemt niet weg dat de schaatsen een beetje lekker mogen zitten. Deze zaten gewoon ronduit kut. Ik snap dat jullie zeggen dat je moet investeren in een schaats om er plezier uit te halen, maar hoe groot moet deze investering dan zijn voor een aantal keren per jaar op het ijs rondglijden? Want ook schaatsen van 70 euro zaten gewoon kut. En duurder dan dat is wel heel veel geld voor iemand die niet serieus gaat schaatsen.
Je kan misschien nu gaan kijken voor kwalitatief goede tweedehands schaatsen?
En het is inderdaad duur, maar mijn vader doet bijvoorbeeld al een jaar of 30 met zijn schaatsen. Dan ben je 1 keer een hoop geld kwijt, maar uitgespreid over die 30 jaar is het niet zo veel meer.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_89364469
Precies. Zo lang je geen wedstrijden rijdt (en vooral geen marathons) doe je heel lang met je schaatsen. Jaartje of 10 haal je dan makkelijk. Dus als je een goed paar van 5 jaar oud op de kop kunt tikken kunnen die nog lang mee.
  dinsdag 30 november 2010 @ 22:57:51 #35
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_89365689
Dan ga ik daar binnenkort eens naar kijken.
This isn't even my final form.
pi_89376919
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:17 schreef Levolution het volgende:
Als je geen goede schaatsen hebt dan ben je het zo zat.
Blaren, geen steun en snel botte schaatsen.
In Utrecht heb je op de ijsbaan een schaatswinkel die ook inruilers heeft misschien is dat op elke schaatsbaan wel het geval.
pi_89416154
Twee andere zaken waar je kunt kijken zijn Mijnten in Hoevelaken en Stouwdam in Wezep (vorig jaar een mooie nieuwe showroom geopend, zeker een aanrader).

quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 13:54 schreef oxylus11 het volgende:
[ afbeelding ]
Aparte combinatie zo, een relatief stugge schoen en dan wel een klapmechanisme. :P De lol van klappers is juist dat je verder door kunt strekken in zowel de bocht als op het rechte stuk, maar dan moet er natuurlijk wel een schoen op zitten die je die bewegingsruimte geeft.

Een vaste schaats is inderdaad gewoon beter voor de meeste mensen die gewoon af en toe een stuk willen schaatsen en ook voor de mensen die frequent schaatsen maar bij wie de techniek nog niet echt goed is. Klapschaatsen zijn veel vergevingsgezinder bij een matige techniek. Bij vaste schaatsen vliegen de ijsschotsen dan in het rond, en dus blijf je beter schaatsen met vaste schaatsen. ;)

[ Bericht 39% gewijzigd door Bolkesteijn op 02-12-2010 02:13:46 ]
pi_89416209
Hier het topic van vorige winter, wellicht aardig om door te bladeren:
Schaatsen kopen

Mocht je je nieuwe aankoop willen testen dan kan dat misschien wel hier:
Schaatsen op natuurijs; locaties.
pi_89416557
quote:
14s.gif Op donderdag 2 december 2010 02:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
Twee andere zaken waar je kunt kijken zijn Mijnten in Hoevelaken en Stouwdam in Wezep (vorig jaar een mooie nieuwe showroom geopend, zeker een aanrader).

[..]

Aparte combinatie zo, een relatief stugge schoen en dan wel een klapmechanisme. :P De lol van klappers is juist dat je verder door kunt strekken in zowel de bocht als op het rechte stuk, maar dan moet er natuurlijk wel een schoen op zitten die je die bewegingsruimte geeft.

Een vaste schaats is inderdaad gewoon beter voor de meeste mensen die gewoon af en toe een stuk willen schaatsen en ook voor de mensen die frequent schaatsen maar bij wie de techniek nog niet echt goed is. Klapschaatsen zijn veel vergevingsgezinder bij een matige techniek. Bij vaste schaatsen vliegen de ijsschotsen dan in het rond, en dus blijf je beter schaatsen met vaste schaatsen. ;)
Klapschaatsen zijn meer vergevingsgezind bij een slechte techniek? Met een matige techniek haal je er volgens mij meer nadelen dan voordelen uit. Als je niet volledig op de achterkant van je schaatsen steunt wordt je bij een klapschaats harder gestraft dan bij vaste schaatsen is mijn persoonlijke ervaring (trainer deelt de mening trouwens)
  donderdag 2 december 2010 @ 03:23:39 #40
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_89416563
koop of klassieke noren van viking ( ben je een koning)

of friese doorlopers
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_89416696
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 03:21 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Klapschaatsen zijn meer vergevingsgezind bij een slechte techniek? Met een matige techniek haal je er volgens mij meer nadelen dan voordelen uit. Als je niet volledig op de achterkant van je schaatsen steunt wordt je bij een klapschaats harder gestraft dan bij vaste schaatsen is mijn persoonlijke ervaring (trainer deelt de mening trouwens)
Ik ben echt niet gezegend met een goede techniek. De klapschaats was voor mij een verademing. Scheelde een hoop in met name de bochten.
pi_89416937
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 05:23 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Ik ben echt niet gezegend met een goede techniek. De klapschaats was voor mij een verademing. Scheelde een hoop in met name de bochten.
Waarschijnlijk omdat je een prikker was (of nog bent). Bij het afzetten je schaatsen iets naar voren drukken door teveel naar voren te leunen, dit zorgt voor snelheidsverlies. Een klapschaats lost dat probleem deels op omdat hij zichzelf niet het ijs in gaat drukken maar gaat scharnieren. Kortom het stukje verkeerde techniek in je slag wordt opgelost door techniek van je schaats.

Maar om het maximale vermogen uit je klapschaatsen te halen moet je echt heel diep zitten er en voor zorgen dat er zolang mogelijk druk blijft uitoefenen op je ijs. Wanneer teveel druk zet op de voorkant van je schaatsen ga je scharnieren, zodra je scharniert komt er bijna geen druk meer op het ijs.

Conclusie het werkt 2 kanten op, bij jou telt het eerste voorbeeld zwaarder dan het 2e voorbeeld. Probeer maar eens volledig op je hakken te rijden (handen eerst paar meter voor je uitsteken zodat je gedwongen wordt op je hakken te rijden). Dan ga je merken wat klapschaatsen werkelijk kunnen.
pi_89421504
Het enige nadeel van klapschaatsen is dat je niet meer zijwaards gaat afzetten en dat kost snelheid.
Met vaste schaatsen hoor je dan gekras en met klapschaatsen niet dus juist mensne met geen of een matige techniek kunnen beter geen klapschaatsen kopen.
pi_89427605
Vermogen heb ik zat, dat is het probleem niet. Te laat beginnen met schaatsen, dat was het probleem.
pi_89441177
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 13:59 schreef ultra_ivo het volgende:
Vermogen heb ik zat, dat is het probleem niet. Te laat beginnen met schaatsen, dat was het probleem.
Ik ben een kereltje van 72 kg (1.93). Zeer grote kans dat puur wattage een groter vermogen hebt dan mij. Maar schaatsen is vooral dat vermogen op het ijs zien neer te zetten.
pi_89450647
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:54 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik ben een kereltje van 72 kg (1.93). Zeer grote kans dat puur wattage een groter vermogen hebt dan mij. Maar schaatsen is vooral dat vermogen op het ijs zien neer te zetten.
Je vergeet het vermogen om af te zien. Daar schort het bij veel langebaanrijders aan (ok, dat komt alleen vanaf 1500m tot uiting).
pi_89491527
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:44 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Je vergeet het vermogen om af te zien. Daar schort het bij veel langebaanrijders aan (ok, dat komt alleen vanaf 1500m tot uiting).
1500 meter is stiekem de zwaarste afstand die er bestaat omdat je hem rijdt alsof je een 1000 meter doet maar 1500 moet rijden.

En 10 km 1 op 1 is vaak weer zwaarder dan een marathon omdat die in tegenstelling tot een marathon geen rustmomenten kent.
pi_89505540
Dat ligt er ook aan hoe je je andere afstanden rijdt. Een 3km rij ik nog volle bak, dan ploffen je benen op het eind doet. Op de 5km vlieg ik er vrijwel vol in. Persoonlijk vindt ik een 10km langebaan dan weer lekekrder dan een marathon, ik ben niet zo van het hollen en stilstaan.
pi_89505859
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 03:21 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik bedoel meer dat je met vaste schaatsen eerder merkt dat je techniek matig is. Vanuit trainingsoogpunt heeft dat dus een pre.
pi_89507845
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 00:52 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat ligt er ook aan hoe je je andere afstanden rijdt. Een 3km rij ik nog volle bak, dan ploffen je benen op het eind doet. Op de 5km vlieg ik er vrijwel vol in. Persoonlijk vindt ik een 10km langebaan dan weer lekekrder dan een marathon, ik ben niet zo van het hollen en stilstaan.
Voor je gevoel rijdt je de 3km voluit maar fysiek doe je dat zeker weten niet. Topsporters kunnen een maximaal vermogen ongeveer 30 seconden vol houden voordat de verzuring gaat intreden daarna kan je nog een tijd in ''de schuld rijden'' 3000 meter op 100% van je maximale prestatie rijden is fysiek niet mogelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')