abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 maandag 1 november 2010 @ 10:14:48 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_88201459
En waarom ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 1 november 2010 @ 10:15:22 #2
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_88201475
De kerstman wilde graag concurrentie.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  maandag 1 november 2010 @ 10:17:04 #3
115062 onderjas
Eigenlijk een trui
pi_88201522
Hij heeft echt bestaan. Hij steelde van de rijke en gaf aan de armen.
  Trouwste user 2022 maandag 1 november 2010 @ 10:17:19 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_88201529
quote:
Op maandag 1 november 2010 10:15 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
De kerstman wilde graag concurrentie.
Pepernoten in de HEMA in oktober.

Beat that Kerstman >:)

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 maandag 1 november 2010 @ 10:18:05 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_88201556
quote:
Op maandag 1 november 2010 10:17 schreef onderjas het volgende:
Zeg maar een soort Mark Rutte. Maar dan andersom ?

pi_88201559
Het was een complot!
Liej
  maandag 1 november 2010 @ 10:19:00 #7
141104 Patje1987
Madre me quiero un frikandel.
pi_88201573
De maatschappij
Wij vormen tezamen gezellig een schaar.
Sportief zijn wij allen en voor elkaar.
Ons doel en ons streven is vriendschap en vree
Aan ons de victorie aan RKC!
  maandag 1 november 2010 @ 10:20:27 #8
299418 Creeg
Creeg iz zeeg
pi_88201603
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 10:18 schreef tong80 het volgende:

[..]

_O-
AJAX PAKT 30e LANDSTITEL ✯✯✯
Op woensdag 30 maart 2011 00:16 schreef Flippiee het volgende:
CREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEG :*
  maandag 1 november 2010 @ 10:20:28 #9
265768 NBT
Bigger is better.
pi_88201604
Ik zal die leugen in ieder geval nooit doorzetten! :N
Get the best things first, GET NBT!
Visualize perfection. Visualize NBT.
  maandag 1 november 2010 @ 10:22:41 #10
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_88201670
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 10:18 schreef tong80 het volgende:

[..]

Tong _O_
  maandag 1 november 2010 @ 10:47:57 #11
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_88202350
Begin 19de eeuw heeft iemand een kinderboekje geschreven met Sinterklaas in de hoofdrol. Dat boekje werd razend populair onder kinderen en volwassenen. Dat verhaal is gecombineerd met een aantal kerkelijke gebruiken die al uit de middeleeuwen komen. En 2 eeuwen later vieren we Sinterklaas zoals we het kennen.
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
pi_88202380
Het is nog een Turk ook!
pi_88202623
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 10:48 schreef Frishe het volgende:
Het is nog een Turk ook!
Mag dat dan nog wel van Wilders?
Of gedoogd ie het?
  maandag 1 november 2010 @ 11:13:41 #14
154407 Rucky
pi_88203062
quote:
Op maandag 1 november 2010 10:48 schreef Frishe het volgende:
Het is nog een Turk ook!
Nope, het was een Spaanse bisschop die zijn bisdom in Turkije had.
En Zwarte Piet is zwart omdat hij door de schoorsteen kroop.
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
  maandag 1 november 2010 @ 11:16:25 #15
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_88203153
Ik vind Sinterklaas helemaal niks. Ik zou me schamen als ik kinderen had om ze dit sprookje wijs te maken maar als ouder kom je er niet onder uit. Sinterklaas met zijn knechten die ook nog eens zwart zijn en gebrekkig nls spreken.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  maandag 1 november 2010 @ 11:17:09 #16
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_88203178
quote:
14s.gif Op maandag 1 november 2010 10:17 schreef onderjas het volgende:
zullen we dan ook robin hood vieren :D
TOT: Als moderator kijk je goed naar de users: heb je te maken met een troll, een kutkloon of een racist?
Iemand die zeker NIET in dit rijtje hoort is DeBassist! :D
naatje_1: DeBassist, die ken je wel met een hoofdletter B en een harde L
  Trouwste user 2022 maandag 1 november 2010 @ 11:19:40 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_88203250
quote:
Op maandag 1 november 2010 11:13 schreef Rucky het volgende:

En Zwarte Piet is zwart omdat hij door de schoorsteen kroop.
Ik wens soms dat Humberto Tan een kettingroker is.

Dat Sinterklaas zegt :

Hij hangt daar mooi. daar ga ik mijn vingers niet aan vuil maken.'

Licht Ontvlambaar maandag 1 november 2010 @ 11:21:13 #18
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_88203309
Interesante vraag, beetje jammer dat je het topic vervolgens zelf verbaggert...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Licht Ontvlambaar maandag 1 november 2010 @ 11:24:35 #19
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_88203393
quote:
Geschiedenis van Sinterklaas
Sint Nicolaas, in de Nederlandse volksmond ook wel Sinterklaas, was in de vierde eeuw na Christus de bisschop van Myra, een plaatsje in het huidige Turkije.

Bisschop van Myra
Op negentienjarige leeftijd volgde hij zijn oom op als bisschop van Myra. Hij werd beroemd en heilig verklaard na het verrichten van verschillende wonderen, die uitgroeiden tot legendes. Zijn populariteit is hieraan ook te verklaren.

Zo zou hij zijn dorp gered hebben van de ondergang door honger. Het verhaal gaat ook dat hij drie overleden kinderen weer tot leven heeft gewekt, en goudstukken aan drie arme meisjes heeft gegeven, die zelf geen bruidschat bezaten om te huwen (hij gooide drie nachten achter elkaar een zak met gouden munten door het open raam van de vrouwen).

Sterfdag
Bisschop Nicolaas stierf op 6 december 342. Hij werd heilig verklaard door de kerk, omdat hij zulke goede dingen had gedaan voor de mensen. Nicolaas werd zo Sint-Nicolaas. Zijn sterfdag werd voor de kerk een feestdag, die begint op de avond ervoor. Bij Sint-Nicolaas is dat dus 5 december ´s avonds. Maar de meeste mensen weten niet meer dat dit een feest is om zijn dood te herdenken. Tegenwoordig vieren we die avond met een pakjesavond alsof Sint-Nicolaas jarig zou zijn!

Naar Bari
In de elfde eeuw dreigde Myra te worden veroverd door Turkse moslims. De christelijke West-Europeanen wilden de overblijfselen niet in hun handen laten valen, bovendien mochten christenen ook niet meer naar zijn graf toe om er te bidden.
Met drie schepen vertrok een groep zeelieden uit Zuid-Italiaanse stad Bari in het geheim naar Myra om hier iets aan te doen. Daar braken zij het graf van Sint-Nicolaas open en namen ze zijn beenderen mee naar hun eigen stad. In Bari werd Sint-Nicolaas herbegraven in een speciaal voor Sint-Nicolaas gebouwde kerk. Zijn overblijfselen liggen daar tot de dag van vandaag.
De Spanjaarden hadden later de stad Bari langere tijd in hun handen (tot diep in de achttiende eeuw). Daardoor is Sint-Nicolaas een paar eeuwen 'Spaans' geweest. Zo komt het misschien dat wij nu denken dat Sint-Nicolaas uit Spanje komt.

Populariteit
Nadat Sint-Nicolaas zijn laatste rustplaats in Bari had gevonden, verspreidde de populariteit van de heilige zich naar Nederland en de rest van West-Europa. Via Napels, Rome, Spanje en Frankrijk vond de verering een weg naar Vlaanderen en Nederland en via Engeland, naar Scandinavië en IJsland. Dat hij beschermheilige van zeelieden en kooplieden was, werkte dit in de hand.

Zwarte Piet
Ook Zwarte Piet zou een deel van zijn afkomst te danken hebben aan Sint Nicolaas. De heilige zou de Moorse slaaf Piter hebben aangekocht. Deze Piter zou, nadat hij door Sint Nicolaas in vrijheid was gesteld, de bisschop de rest van zijn leven hebben gediend.
Bron

Overigens ontneem je je kind een heel stuk spanning en magie in zijn jeugd als je principieel niet mee wilt doen aan 'die onzin'. Beetje jammer vind ik dat...
  Trouwste user 2022 maandag 1 november 2010 @ 11:25:17 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_88203411
quote:
Op maandag 1 november 2010 11:21 schreef Sjeen het volgende:
Interesante vraag, beetje jammer dat je het topic vervolgens zelf verbaggert...
Wie begon er met strooien in één of andere hoek ?

Licht Ontvlambaar maandag 1 november 2010 @ 11:28:35 #21
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_88203504
quote:
Sinterklaasliedjes
Het zingen voor Sinterklaas is een van de belangrijkste gewoonten die met dit folkloristische feest verbonden zijn. De liederen, hoewel terug te vinden op geluidsdragers en in boeken, worden in de eerste plaats oraal doorgegeven van ouder op kind.

Sinterklaasliederen gaan dan ook al generaties mee en zijn weinig aan mode onderhevig - hoogstens kan men zeggen dat liederen, of coupletten, waarin in de eerste plaats gewaarschuwd wordt voor bijvoorbeeld de straf die Zwarte Piet kan uitdelen, na de Tweede Wereldoorlog langzaam in onbruik geraakt zijn.

Het zingen van Sinterklaasliedjes kwam in de zeventiende eeuw al voor, maar zoals het geval is met de meeste nu bekende volksliedjes is het huidige repertoire aan Sinterklaasliedjes in de negentiende eeuw vastgelegd en gepopulariseerd door de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman. Van zijn hand is ook een van de bekendste Sinterklaasliedjes: Zie ginds komt de stoomboot. De melodie hiervan is wel gebaseerd op een ouder Duits lied. Andere liedjes, zoals Zie de maan schijnt door de bomen hebben een originele melodie.
Bron
pi_88203639
Jan Schenkman, een Amsterdamse schoolmeester uit de 19e eeuw heeft het ooit eens bedacht en daar toen een boekje over gemaakt. Hierin komen voor het eerst nu vertrouwde elementen voor zoals Zwarte Piet en de stoomboot waarmee de beide heren aankomen en het feit dat ze in Spanje zouden wonen. Hoewel het feest toen al eeuwen populair was, zelfs onder grote groepen protestanten, heeft het pas rond die tijd, zo halverwege de 19e eeuw, zijn moderne gestalte gekregen. Het feest en de naamdag 6 december gaan uiteraard al terug op de middeleeuwse heilige Nicolaas van Myra.

Later werd het feest wat aangepast om de tand des tijds beter te doorstaan. Zo is het dreigen met de roe en de zak inmiddels ongebruikelijk geworden. Ook zijn er veel meer Pieten met elk hun taak, en zijn de Pieten soms ook wat gedistingeerder.

[ Bericht 3% gewijzigd door RensWisse op 01-11-2010 15:28:51 ]
  maandag 1 november 2010 @ 11:38:17 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_88203792
Tijdens een trip naar Myra heb ik overigens wel een andere kijk op de oorsprong van Zwarte Piet opgedaan...

Er werd verteld dat de bisschop van Myra tijdens zijn reizen vergezeld werd door mirre-verkopers, die "Mores" genoemd werden.
Persoonlijk denk ik dat in het verhaal met de verplaatsing van Sinterklaas van Myra naar Spanje die mirre-verkopers voor Moren werden aangezien, en Zwarte Piet zo een Moor is geworden, in plaats van de oorspronkelijke reisgezellen de mirre-verkopers.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_88204123
Er zijn veel verklaringen voor de herkomst van Zwarte Piet. De ene zegt dat hij gebaseerd is op een Moor. (De Moren zijn jarenlang de baas in Spanje geweest) Piet zou een vrijgekochte Afrikaanse slaaf of knecht zijn die uit dankbaarheid bij de Sint in dienst trad.

Anderen zeggen dat Piet op een verslagen demon is geïnspireerd. In sommige landen zoals Zwitserland en Tsjechië, gaat de Sint nog steeds vergezeld van een demon, de Krampus, en/of een engel.

Ook de schoorsteenveger zou een belangrijke rol spelen. De roe was niet alleen een middel om stoute kinderen te slaan maar heeft ook zijn oorpsrong in het feit dat Zwarte Piet, ook qua kleding, een aantal gelijkenissen vertoont met Italiaanse schoorsteenvegers.

Ook zijn er nog de mythische ogers. Grote, mensachtige wezens die kinderen zouden eten. Ze doen wel wat denken aan aardmannen, reuzen of trollen. Iets minder boosaardig, maar op deze legenden gebaseerd, is Shrek uit de gelijknamige films.

Dat verhaal van die mirre-verkopers kende ik nog niet.

Algemeen aangenomen wordt dat Piet een samensmelting is van verschillende van die verhalen. Jan Schenkman beschreef hem voor het eerst in zijn prentenboekje over Sinterklaas, maar de inspiratie die Schenkman voor hem kreeg gaat terug op vergelijkbare figuren in de Nicolaas-legenden.
  maandag 1 november 2010 @ 12:09:28 #25
154407 Rucky
pi_88204861
quote:
Op maandag 1 november 2010 11:32 schreef RensWisse het volgende:
Jan Schenkman, een Brabantse schoolmeester uit de 19e eeuw heeft het ooit eens bedacht en daar toen een boekje over gemaakt. Hierin komen voor het eerst nu vertrouwde elementen voor zoals Zwarte Piet en de stoomboot waarmee de beide heren aankomen en het feit dat ze in Spanje zouden wonen. Hoewel het feest toen al eeuwen populair was, zelfs onder grote groepen protestanten, heeft het pas rond die tijd, zo halverwege de 19e eeuw, zijn moderne gestalte gekregen. Het feest en de naamdag 6 december gaan uiteraard al terug op de middeleeuwse heilige Nicolaas van Myra.

Later werd het feest wat aangepast om de tand des tijds beter te doorstaan. Zo is het dreigen met de roe en de zak inmiddels ongebruikelijk geworden. Ook zijn er veel meer Pieten met elk hun taak, en zijn de Pieten soms ook wat gedistingeerder.
Jan Schenkman idd.
pi_88210253
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 11:24 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Overigens ontneem je je kind een heel stuk spanning en magie in zijn jeugd als je principieel niet mee wilt doen aan 'die onzin'. Beetje jammer vind ik dat...
Dat dus, k#t hippies :r
"You can call me Susan if it makes you happy"
  dinsdag 2 november 2010 @ 07:59:12 #27
154407 Rucky
pi_88236864
quote:
Op maandag 1 november 2010 11:28 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Bron
In de tweede wereldoorlog werden ze aangepast:

R.A.F. Kapoentje,
Gooi wat in mijn schoentje,
Bij de Moffen gooien,
Maar in Holland strooien!

:s)
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 2 november 2010 @ 09:19:49 #28
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_88238109
Hier in Duitsland komt Der Niklaus met een slee met rendieren. Hij heeft één knecht, die Rupert heet.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_88238329
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 09:19 schreef Rewimo het volgende:
Hier in Duitsland komt Der Niklaus met een slee met rendieren. Hij heeft één knecht, die Rupert heet.
is ook per Bundesland verschillend....

die rendieren zijn bv in Rheinland-Pfalz/Eifel totaal onbekend, daar komt eerder gewoon heel traditionele bisschopsfiguur, maar die dan een gehoornde knecht (half dier half mens) met een grote Bel bij zich heeft, Beelzebub (der Buub) of Pelzbock : waarvoor alle kinderen bang zijn...

bij de knechten is het meeste verschil, soms een Engel of Nikolo-Weibl (een vrouwelijke Klaas), maar vaker een 'boze geest'; Krampuss (zwitserland), Pechten (dierlijke boze geesten) , zwarte Raven of Hans Trapp (een legendarische roofridder, die jonge onschuldige maagden van hun onschuld en vermoedelijk maagdelijkheid rooft)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_88238998
En dan zeggen ze dat Zwarte Piet controversieel is. Boosaardige demonen? Verkrachters?!!!? Geef mij maar Zwarte Piet...
pi_88242637
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 11:50 schreef RensWisse het volgende:
Er zijn veel verklaringen voor de herkomst van Zwarte Piet. De ene zegt dat hij gebaseerd is op een Moor. (De Moren zijn jarenlang de baas in Spanje geweest) Piet zou een vrijgekochte Afrikaanse slaaf of knecht zijn die uit dankbaarheid bij de Sint in dienst trad.

Anderen zeggen dat Piet op een verslagen demon is geïnspireerd. In sommige landen zoals Zwitserland en Tsjechië, gaat de Sint nog steeds vergezeld van een demon, de Krampus, en/of een engel.

Ook de schoorsteenveger zou een belangrijke rol spelen. De roe was niet alleen een middel om stoute kinderen te slaan maar heeft ook zijn oorpsrong in het feit dat Zwarte Piet, ook qua kleding, een aantal gelijkenissen vertoont met Italiaanse schoorsteenvegers.

Ook zijn er nog de mythische ogers. Grote, mensachtige wezens die kinderen zouden eten. Ze doen wel wat denken aan aardmannen, reuzen of trollen. Iets minder boosaardig, maar op deze legenden gebaseerd, is Shrek uit de gelijknamige films.

Algemeen aangenomen wordt dat Piet een samensmelting is van verschillende van die verhalen. Jan Schenkman beschreef hem voor het eerst in zijn prentenboekje over Sinterklaas, maar de inspiratie die Schenkman voor hem kreeg gaat terug op vergelijkbare figuren in de Nicolaas-legenden.
Een andere mogelijkheid van de herkomst van Zwarte Piet ligt in de Germaanse god Wodan. Wodan reed op zijn witte schimmel, Sleipnir, door de lucht en was aanvoerder van de Wilde Jacht. Hij werd altijd vergezeld van de twee zwarte raven; Huginn en Muninn. De raven luisterden, net als Zwarte Piet, aan de schoorsteen om Wodan over de goede en de slechte daden van de stervelingen te vertellen.
Op dinsdag 16 maart 2010 18:45 schreef henrydg het volgende:
Wat is er mis met de Prius?
[ afbeelding ]
Ik vind 't een hele mooie auto.
  dinsdag 2 november 2010 @ 12:26:15 #32
154407 Rucky
pi_88242959
quote:
Op maandag 1 november 2010 11:50 schreef RensWisse het volgende:

Het Sinterklaasfeest zoals wij het kennen is vermengd met Germaanse tradities. De germaanse god Wodan werd vergezeld door een zwarte raaf. Daarvan wordt ook wel aangenomen dat daaruit zwarte piet is ontstaan.
pi_88262536
Dat verhaal heb ik ook weleens gehoord ja. Sinterklaas (en later ook de Kerstman) zo als wij 'm kennen is bijvoorbeeld een stuk baardiger dan de sint die we op middeleeuwse iconen aantreffen. Dit komt waarschijnlijk van Wodan af.
  dinsdag 2 november 2010 @ 21:25:03 #34
154407 Rucky
pi_88264751
Het geven van suikerbeestjes is ook een Germaanse traditie. Die werden gegeven als alternatief voor dierenoffers.

:9
  Trouwste user 2022 dinsdag 2 november 2010 @ 23:17:20 #35
7889 tong80
Spleenheup
pi_88271039
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 21:25 schreef Rucky het volgende:
Het geven van suikerbeestjes is ook een Germaanse traditie. Die werden gegeven als alternatief voor dierenoffers.
[ afbeelding ]
:9
Die zijn zooooo smerig :)

dinsdag 2 november 2010 @ 23:52:01 #36
154407 Rucky
pi_88272466
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 23:17 schreef tong80 het volgende:

[..]

Die zijn zooooo smerig :)

Ik hoef ze ook niet meer. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')