abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 1 december 2011 @ 00:11:08 #101
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_105034447
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 19:23 schreef Pumatje het volgende:
Vind het niet altijd eerlijk dat Nederland wordt aangeklaagd omtrend zaken die mis zijn gelopen in Srebrenica. Wij waren daar in principe niet als Nederlandse militaire macht aanwezig, maar als VN ambtenaren.

plan : VN
regelgeving : VN
doctrine : VN
plaatsing troepen NL : VN
Organisatie structuur militair commando : Bepaald door VN
Militairen : Nederlands
Heb jij nu nog niet door dat stront nooit omhoog vloeit?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_105034539
Ik vraag me af of die jongeman, op de onderste foto, onze vaste forrumbezoeker ErwinRommel is?
pi_105061833
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2011 16:55 schreef Cobra4 het volgende:
10 pagina's aandacht in de HP/ De Tijd van deze week. Met als titel van het artikel: "Dutchbat, het massagraf en de doofpot".
Dat was de uitgave van afgelopen week 23-30 november waarin het artikel stond, helaas niet meer te krijgen.

Als iemand de uitgave en het artikel heeft zou ik het graag willen inzien.
pi_105075416


  vrijdag 9 december 2011 @ 20:43:53 #105
362791 dutchgamer
gamer for live
pi_105391771
mijn vader heeft ook meegevochten in de bosnische oorlog maar dan voor bulgarije hij hielp
nederlanders met transport
pi_105875992
Reden geheimhouding bevel Dutchbat ontbreekt

DEN HAAG - De minister van Defensie moet beter motiveren waarom hij de operatiebevelen aan de militairen van Dutchbat III in Srebrenica niet openbaar wil maken.

Dat heeft de Raad van State woensdag bepaald.
Een oud-Dutchbatter uit Goes was naar de hoogste bestuursrechter gestapt om de documenten boven tafel te krijgen.
De Nederlandse blauwhelmen van Dutchbat III maakten in juli 1995 de val van de moslimenclave Srebrenica mee. In de dagen na de val werden bijna 8000 moslimmannen weggevoerd en vermoord.

Operatiebevel

Het originele operatiebevel aan Dutchbat III is zoekgeraakt. Het lag aanvankelijk in de kluis van het ministerie van Defensie, maar na de overdracht van de stukken aan het Centraal Archief is het tot dusver niet meer opgedoken.
Volgens de Raad van State bestaan naast het operatiebevel ook andere documenten (nadere bevelen) die hierop betrekking hebben. Defensie ontkent dat, maar de Raad van State gaat ervan uit dat het ministerie weigert ze openbaar te maken. Defensie buigt zich zo snel mogelijk opnieuw over de zaak, aldus een woordvoerder.

Bron:http://www.nu.nl/politiek(...)chbat-ontbreekt.html
pi_106683019
'OM wil Karremans vervolgen'

MSTERDAM - Het Openbaar Ministerie overweegt om Thom Karremans, commandant tijdens de val van Srebrenica, strafrechtelijk te vervolgen.

Dat schrijft Vrij Nederland (VN) op basis van meerdere bronnen. Ook twee collega's van Karremans zullen worden vervolgd, aldus VN.

De 'zaak Karremans' zou volgens het opinieblad eind deze maand op een bijeenkomst van de Landelijke Reflectiekamer behandeld worden. Deze behandelt volgens een bron "grote gevoelige zaken."

Het OM bevestigt tegenover NU.nl dat Karremans onderwerp van gesprek is tijdens de bijeenkomst van de Landelijke Reflectiekamer eind deze maand. Volgens de woordvoerder is er aangifte tegen Karremans en twee collega's gedaan.

Optie

Alhoewel de hoofdofficier van Justitie moet besluiten of Karremans voor de rechter komt, lijkt het er volgens VN sterk op dat het OM een proces als optie overweegt.

"Strafrechtelijk gezien kan het OM niets anders dan overgaan tot vervolging. Als ze één technisch-juridisch bezwaar hadden gevonden tegen vervolging, hadden ze de zaak allang ingetrokken", zegt de advocaat van de nabestaanden, Liesbeth Zegveld tegen VN.

Bij de val Sebrenica werden minstens 7000 Bosnische moslims vermoord. Afgelopen zomer werd Nederland aansprakelijk gesteld voor de dood van drie Bosnische moslims.

De voormalige commandant hield er begin augustus al rekening mee dat hij zich in Nederland voor een rechter moet verantwoorden.

http://www.nu.nl/binnenla(...)emans-vervolgen.html
  Moderator woensdag 11 januari 2012 @ 17:19:03 #108
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_106688086
}:|
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 18 januari 2012 @ 22:30:25 #109
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_106969709
'Excuses voor Srebrenica'

AMSTERDAM - Voormalig voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie die de val van Srebrenica onderzocht, Bert Bakker, wil dat excuses worden gemaakt aan de slachtoffers van de genocide in Srebrenica in 1995. Hij zegt dat woensdag op BNR Nieuwsradio.

Bakker vindt dat de regering dat uit menselijk oogpunt zou moeten doen. „Ik begrijp dat premier Rutte niet de verantwoordelijkheid voor de genocide naar zich toe wil trekken, maar we waren daar om de moslimgemeenschap te beschermen en dat hebben we niet waargemaakt”, aldus Bakker.
Verder vindt hij mogelijke strafrechtelijke vervolging van voormalig Dutchbat-commandant Thom Karremans „onverstandig”. „Karremans was in dienst van de Nederlandse Staat. Hij is daar naartoe gezonden en aan de omstandigheden waarin hij terecht kwam, kon hij niets doen.”

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)r_Srebrenica___.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_107137339
http://www.facebook.com/p(...)-toe/232007453538957Hallo iedereen die in dit topic geiinteresseerd is.

ik geloof dat er hier hier veel mensen zijn die geiinteresseerd zijn in wat er in Bosnië heeft plaatsgevonden.

Met een aantal studenten organiseren we op 13 en 14 april een conferentie over dit onderwerp in Nijmegen. We gaan hier het conflict vanuit verschillende perspectieven belichten. Zo willen we een schets geven van de aanloop van het conflict, uiteraard ook het conflict zelf en de nasleep ervan.

Enkele sprekers zijn: een gids uit Sarajevo die zelf de belegering van de stad heeft meegemaakt. Dion van den Berg van herdenkingscentrum kamp Westerborg, Hassan Nuhanovic, de tok van Dutchbat die de Nederlandse staat succesvol heeft aangeklaagd. Daarnaast hebben we ook een Dutchbatter op het oog die op deze conferentie wilt spreken.

We zijn te vinden via www.bosnie-conferentie.nl en [url=http://www.facebook.com/pages/Bosni%C3%AB-de-wereld-keek-toe/232007453538957][/url
  maandag 23 januari 2012 @ 15:17:06 #111
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_107139796
Goed initiatief zeg!
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_107141658
Hartelijk dank.

Het is geweldig om te horen dat IEDEREEN die we hierover spreken of vertellen er enthousiast is.
Ik had nog een vraag aan iedereen van hier. Mocht je foto's hebben (zonder copyright) die wij zouden mogen gebruiken voor promotionele activiteiten, dan zou ik indien mogelijk hier erg graag gebruik van willen maken.

ik hoor het graag
pi_107143064
Ik kan weinig enthousiasme opbrengen als ik de doelstelling en het gene aangeboden zie. Wat me steekt is dat deze conferentie dus een stereotype van de oorlog in voormalig Joegoslavië, en dan met name Bosnië Herzegovina neerzet. De oorlog vond plaats tussen minstens 6 verschillende bevolkingsgroepen maar alleen de Bosnische Moslims, en dan met name weer de enclave Srebrenica en de missie van Dutcbat III gaat men uitlichten. Ik kan alleen maar bezwaar aantekenen en via Veteranen Instituut mijn walging en ontevredenheid uiten over deze manier van de volgende generatie een vertekend beeld geven van de oorlog in het voormalige Joegoslavië.

Bomb Alley zullen we maar even, voor het gemak vergeten. De beschietingen in Mostar waar het Tbat in enorme problemen is gekomen of het verhaal van Ad van de Kreeke in Tuzla, die als waarnemer precies kan uitleggen hoe de VN werkte.

Ik vind de hele conferentie een aanfluiting en een voortzetting van een negatief beeld van de missie en de Nederlandse krijgsmacht in het algemeen. Wat jullie laten zien is niet de oorlog in Bosnië maar een mediahype die is ontstaan in 1995.
pi_107161844
Beste Clan,

Het is nooit de bedoeling om het als een mediahype neer te zetten. Wij als studenten organiseren het congres nadat we er vorig jaar zelf geweest zijn. Het is bijna onmogelijk om de hele oorlog weer te geven, maar we proberen het onderwerp alleen onder de aandacht te brengen van studenten. Dion van den Berg zal ook een inleiding in het conflict geven.

Ik snap je scepsis, Ik kan alleen zeggen dat we ons best doen om een zo realistisch beeld neer te zetten, ook al is dat bijna onmogelijk in dit conflict.

Ik hoop dat je het ook een beetje vanuit ons standpunt kan begrijpen

quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 16:39 schreef Clan het volgende:
Ik kan weinig enthousiasme opbrengen als ik de doelstelling en het gene aangeboden zie. Wat me steekt is dat deze conferentie dus een stereotype van de oorlog in voormalig Joegoslavië, en dan met name Bosnië Herzegovina neerzet. De oorlog vond plaats tussen minstens 6 verschillende bevolkingsgroepen maar alleen de Bosnische Moslims, en dan met name weer de enclave Srebrenica en de missie van Dutcbat III gaat men uitlichten. Ik kan alleen maar bezwaar aantekenen en via Veteranen Instituut mijn walging en ontevredenheid uiten over deze manier van de volgende generatie een vertekend beeld geven van de oorlog in het voormalige Joegoslavië.

Bomb Alley zullen we maar even, voor het gemak vergeten. De beschietingen in Mostar waar het Tbat in enorme problemen is gekomen of het verhaal van Ad van de Kreeke in Tuzla, die als waarnemer precies kan uitleggen hoe de VN werkte.

Ik vind de hele conferentie een aanfluiting en een voortzetting van een negatief beeld van de missie en de Nederlandse krijgsmacht in het algemeen. Wat jullie laten zien is niet de oorlog in Bosnië maar een mediahype die is ontstaan in 1995.
pi_107163062
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 23:10 schreef harmweijers het volgende:
Beste Clan,

Het is nooit de bedoeling om het als een mediahype neer te zetten. Wij als studenten organiseren het congres nadat we er vorig jaar zelf geweest zijn. Het is bijna onmogelijk om de hele oorlog weer te geven, maar we proberen het onderwerp alleen onder de aandacht te brengen van studenten. Dion van den Berg zal ook een inleiding in het conflict geven.

Ik snap je scepsis, Ik kan alleen zeggen dat we ons best doen om een zo realistisch beeld neer te zetten, ook al is dat bijna onmogelijk in dit conflict.

Ik hoop dat je het ook een beetje vanuit ons standpunt kan begrijpen

[..]

Je neemt het standpunt in dat het onmogelijk is om een beeld van de gehele Tweede Wereldoorlog te geven dus beperk je de uitleg maar tot de Jodenvervolging om zo een beeld van die oorlog te geven, dat is wat julie doen.

Een inleiding van een man die in het verleden Defensie aanviel op doofpotaffaires, die man heeft kennis van de missie in zijn geheel en de achtergrond van de oorlog? Een man die bij het herinneringscentrum werkt van Westerbork, Mient Jan Faber die in de jaren 80 opriep om defensiemedewerkers aan te vallen, een tolk die de blauwhelmen schuldig vind aan massaslachting, die mensen gaan een beeld schetsen van die oorlog in Bosnië?

Waarom staat er niet iemand van Defensie te spreken, of van het NIMH, of van het VI?

Wat jullie staan te doen is om een vertekend beeld te geven van die oorlog. Jullie doelstellingen hebben niets met de Nederlandse bijdrage te maken, maar wil alleen een bepaalde groep ( de Bosnische Moslims ) uit lichtten. Dan moeten jullie ook mensen aan het woord laten die gaan vertellen hoe deze tolk op de hoogte was van moslims die de compound als uitvalbasis gebruikte en zo het werk van de militairen onmogelijk maakte en hiermee de aanval van de Serven in de kaart speelden. Deze man mag ook eens aan de tand gevoeld worden over zijn mogelijke bijdrage aan massamoord.

Typisch weer die linkse kerk daar van de Radboud in Nijmegen.

Ik wil wel eens zien wie hier zo enthousiast zijn onder de Bosnië-gangers als ze zien wat jullie eigenlijke doelstelling is.
pi_107163348
moeilijker dan ik dacht

met dergelijke partijen zijn we nog bezig. We zijn niet uit op stemmingmakerij naar de ene of de andere politieke kant. Ook laten we ruimte voor discussie waar jou discussie ook van harte welkom is.

quote]0s.gif Op maandag 23 januari 2012 23:36 schreef Clan het volgende:

[..]

Je neemt het standpunt in dat het onmogelijk is om een beeld van de gehele Tweede Wereldoorlog te geven dus beperk je de uitleg maar tot de Jodenvervolging om zo een beeld van die oorlog te geven, dat is wat julie doen.

Een inleiding van een man die in het verleden Defensie aanviel op doofpotaffaires, die man heeft kennis van de missie in zijn geheel en de achtergrond van de oorlog? Een man die bij het herinneringscentrum werkt van Westerbork, Mient Jan Faber die in de jaren 80 opriep om defensiemedewerkers aan te vallen, een tolk die de blauwhelmen schuldig vind aan massaslachting, die mensen gaan een beeld schetsen van die oorlog in Bosnië?

Waarom staat er niet iemand van Defensie te spreken, of van het NIMH, of van het VI?

Wat jullie staan te doen is om een vertekend beeld te geven van die oorlog. Jullie doelstellingen hebben niets met de Nederlandse bijdrage te maken, maar wil alleen een bepaalde groep ( de Bosnische Moslims ) uit lichtten. Dan moeten jullie ook mensen aan het woord laten die gaan vertellen hoe deze tolk op de hoogte was van moslims die de compound als uitvalbasis gebruikte en zo het werk van de militairen onmogelijk maakte en hiermee de aanval van de Serven in de kaart speelden. Deze man mag ook eens aan de tand gevoeld worden over zijn mogelijke bijdrage aan massamoord.

Typisch weer die linkse kerk daar van de Radboud in Nijmegen.

Ik wil wel eens zien wie hier zo enthousiast zijn onder de Bosnië-gangers als ze zien wat jullie eigenlijke doelstelling is.
[/quote]
pi_107163617
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 23:44 schreef harmweijers het volgende:
moeilijker dan ik dacht

met dergelijke partijen zijn we nog bezig. We zijn niet uit op stemmingmakerij naar de ene of de andere politieke kant. Ook laten we ruimte voor discussie waar jou discussie ook van harte welkom is.

quote][ afbeelding ] Op maandag 23 januari 2012 23:36 schreef Clan het volgende:

[..]

Je neemt het standpunt in dat het onmogelijk is om een beeld van de gehele Tweede Wereldoorlog te geven dus beperk je de uitleg maar tot de Jodenvervolging om zo een beeld van die oorlog te geven, dat is wat julie doen.

Een inleiding van een man die in het verleden Defensie aanviel op doofpotaffaires, die man heeft kennis van de missie in zijn geheel en de achtergrond van de oorlog? Een man die bij het herinneringscentrum werkt van Westerbork, Mient Jan Faber die in de jaren 80 opriep om defensiemedewerkers aan te vallen, een tolk die de blauwhelmen schuldig vind aan massaslachting, die mensen gaan een beeld schetsen van die oorlog in Bosnië?

Waarom staat er niet iemand van Defensie te spreken, of van het NIMH, of van het VI?

Wat jullie staan te doen is om een vertekend beeld te geven van die oorlog. Jullie doelstellingen hebben niets met de Nederlandse bijdrage te maken, maar wil alleen een bepaalde groep ( de Bosnische Moslims ) uit lichtten. Dan moeten jullie ook mensen aan het woord laten die gaan vertellen hoe deze tolk op de hoogte was van moslims die de compound als uitvalbasis gebruikte en zo het werk van de militairen onmogelijk maakte en hiermee de aanval van de Serven in de kaart speelden. Deze man mag ook eens aan de tand gevoeld worden over zijn mogelijke bijdrage aan massamoord.

Typisch weer die linkse kerk daar van de Radboud in Nijmegen.

Ik wil wel eens zien wie hier zo enthousiast zijn onder de Bosnië-gangers als ze zien wat jullie eigenlijke doelstelling is.
[/quote]

Waar jullie niet op uit zijn is juist wat jullie doen, dit is stemmingmakerij in zijn puurste vorm, het valt me nog mee dat Liesbeth Zegveld niet op de lijst van sprekers staat. Als jullie een beeld willen geven van die oorlog zou ik ten eerst al die sprekers van de lijst halen, die mensen dragen namelijk niet bij aan een politieke onafhankelijkheid, die mensen zijn politiek gekleurd.
pi_107163762
door meerdere partijen aan het woord te laten kunnen mensen zelf een mening vormen. Want er is altijd meer dan een kant aan een verhaal. Dat is hoe ik erover denk.

quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 23:50 schreef Clan het volgende:

[..]

Waar jullie niet op uit zijn is juist wat jullie doen, dit is stemmingmakerij in zijn puurste vorm, het valt me nog mee dat Liesbeth Zegveld niet op de lijst van sprekers staat. Als jullie een beeld willen geven van die oorlog zou ik ten eerst al die sprekers van de lijst halen, die mensen dragen namelijk niet bij aan een politieke onafhankelijkheid, die mensen zijn politiek gekleurd.
[/quote]
pi_107164018
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 23:53 schreef harmweijers het volgende:
door beide partijen aan het woord te laten kunnen mensen zelf een mening vormen. Want er is altijd meer dan een kant aan een verhaal. Dat is hoe ik erover denk.

[..]

Waar jullie niet op uit zijn is juist wat jullie doen, dit is stemmingmakerij in zijn puurste vorm, het valt me nog mee dat Liesbeth Zegveld niet op de lijst van sprekers staat. Als jullie een beeld willen geven van die oorlog zou ik ten eerst al die sprekers van de lijst halen, die mensen dragen namelijk niet bij aan een politieke onafhankelijkheid, die mensen zijn politiek gekleurd.
[/quote]

Er zijn geen beide partijen, er zijn iets van zes partijen waar je over spreekt, maar je geeft nu ook toe dat het gaat om de partij Bosnische Moslims versus de Nederlandse VN militairen, jullie kunnen het leuk maskeren maar je geeft bij voorbaat al het podium aan een partij waar niet mee in discussie valt te gaan en al helemaal als dit niet gaat plaatsvinden in besloten kring maar openbaar ( ik mag aannemen dat hier studenten bij aanwezig zijn? ).
pi_107164301
Toen ik beide schreef, bedoelde ik meerdere. We werken ook samen met een studentenverenigng waarin ook studenten met een servische achtergrond zitten. Maar hoe hard ik ook mijn best ga doen, ik ga je niet overtuigen hier Clan, en dat is je goed recht. de conferentie is inderdaad openbaar.

Ik hoop alleen dat je onze beste intenties inziet, en dat is dit onderwerp onder de aandacht brengen van studenten die het conflict niet bewust hebben meegemaakt. Ook ik was daar nog te jong voor.

Ik heb diep respect voor wat jullie daar gedaan hebben, en daar wil ik het bij laten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 00:00 schreef Clan het volgende:

[..]

Er zijn geen beide partijen, er zijn iets van zes partijen waar je over spreekt, maar je geeft nu ook toe dat het gaat om de partij Bosnische Moslims versus de Nederlandse VN militairen, jullie kunnen het leuk maskeren maar je geeft bij voorbaat al het podium aan een partij waar niet mee in discussie valt te gaan en al helemaal als dit niet gaat plaatsvinden in besloten kring maar openbaar ( ik mag aannemen dat hier studenten bij aanwezig zijn? ).
[/quote]
pi_107164873
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 00:07 schreef harmweijers het volgende:
Toen ik beide schreef, bedoelde ik meerdere. We werken ook samen met een studentenverenigng waarin ook studenten met een servische achtergrond zitten. Maar hoe hard ik ook mijn best ga doen, ik ga je niet overtuigen hier Clan, en dat is je goed recht. de conferentie is inderdaad openbaar.

Ik hoop alleen dat je onze beste intenties inziet, en dat is dit onderwerp onder de aandacht brengen van studenten die het conflict niet bewust hebben meegemaakt. Ook ik was daar nog te jong voor.

Ik heb diep respect voor wat jullie daar gedaan hebben, en daar wil ik het bij laten.

[..]

Er zijn geen beide partijen, er zijn iets van zes partijen waar je over spreekt, maar je geeft nu ook toe dat het gaat om de partij Bosnische Moslims versus de Nederlandse VN militairen, jullie kunnen het leuk maskeren maar je geeft bij voorbaat al het podium aan een partij waar niet mee in discussie valt te gaan en al helemaal als dit niet gaat plaatsvinden in besloten kring maar openbaar ( ik mag aannemen dat hier studenten bij aanwezig zijn? ).
[/quote]

Als je doelstelling is om het onderwerp onder de aandacht te brengen van studenten vind ik dit toch wel een zeer verkeerde ingang. Het veteraneninstituut ( VI ) doet ook informatiemiddagen geven met veteranen etc, die kunnen je een veel beter inzicht geven of informatiedag organiseren dan hoe jullie het nu doen, die organiseren ook projecten in Bosnië.

http://www.veteraneninstituut.nl/
pi_107165027
Ook het veteraneninstituut heb ik hiervoor benaderd, maar nog geen reactie van ze gehad.

We zijn op dit moment nog met verschillende partijen in gesprek,evenals met andere veteranen.
.

quote]0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 00:24 schreef Clan het volgende:

[..]

[/quote]

Als je doelstelling is om het onderwerp onder de aandacht te brengen van studenten vind ik dit toch wel een zeer verkeerde ingang. Het veteraneninstituut ( VI ) doet ook informatiemiddagen geven met veteranen etc, die kunnen je een veel beter inzicht geven of informatiedag organiseren dan hoe jullie het nu doen, die organiseren ook projecten in Bosnië.

http://www.veteraneninstituut.nl/
[/quote]
pi_107194545
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 00:29 schreef harmweijers het volgende:
Ook het veteraneninstituut heb ik hiervoor benaderd, maar nog geen reactie van ze gehad.

We zijn op dit moment nog met verschillende partijen in gesprek,evenals met andere veteranen.
.

quote][ afbeelding ] Op dinsdag 24 januari 2012 00:24 schreef Clan het volgende:

[..]

Als je doelstelling is om het onderwerp onder de aandacht te brengen van studenten vind ik dit toch wel een zeer verkeerde ingang. Het veteraneninstituut ( VI ) doet ook informatiemiddagen geven met veteranen etc, die kunnen je een veel beter inzicht geven of informatiedag organiseren dan hoe jullie het nu doen, die organiseren ook projecten in Bosnië.

http://www.veteraneninstituut.nl/
[/quote]
[/quote]

Ik denk dat je veel mensen tegen het zere been gaat trappen en alleen maar tegenstand en voor meer onbegrip gaat zorgen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 24 januari 2012 @ 21:03:11 #124
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_107194789
Heren. Top discussie, maar breng aub het gebruik van quotes op orde.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_108183709
top forum mannen!!!!
  vrijdag 24 februari 2012 @ 10:14:57 #126
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_108336971
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 00:29 schreef harmweijers het volgende:
Ook het veteraneninstituut heb ik hiervoor benaderd, maar nog geen reactie van ze gehad.

We zijn op dit moment nog met verschillende partijen in gesprek,evenals met andere veteranen.

[..]

Harm, mag ik je een tip geven? Zoals Clan al aangeeft wek je op dit moment een verkeerde indruk door een aantal sprekersnamen alvast vrij te geven. Dat begrijp ik wel vanuit publicitair oogpunt, maar deze mensen zijn in het verleden (te) kritisch geweest over de missie en de militairen die daar zaten. Uit wat door/namens hen gepubliceerd is zou je af kunnen leiden welke kant de conferentie op wil gaan. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat jullie intentie is, maar dat is wel wat er uit de gepubliceerde namen spreekt. Er bestaat daardoor een goede kans dat de andere kant van het verhaal (de politiek en de (ex-)militairen) verstek zal laten gaan. Dat risico wordt nog eens vergroot omdat Nijmegen de reputatie heeft een 'rood' bolwerk te zijn.

Bosnië is een zeer complexe materie. Het was niet zwart tegen wit. Het was ook niet Nederland tegen de Serviers. Je moet heel erg oppassen dat je niet in zo'n discussie verzeild raakt. Los van de strijdende partijen had je ook nog te maken met de VN, de NAVO en diverse belangen van grote landen (Frankrijk, Duitsland, de VS, Rusland). Je kunt het politieke plaatje niet los zien van het militaire plaatje. Je kunt Bosnië niet bekijken als klein land, maar je moet het inpassen in het grote geo-politieke spel.

Ik wil je wel nog iets ter overweging meegeven. Al begin jaren '90 hebben diverse hoge militairen gezegd dat er maar één manier was om het bloedvergieten in Bosnië (en Kroatië) te stoppen: Stuur zo snel mogelijk een flinke hoeveelheid tot de tanden bewapende militairen het gebied in en sla iedereen (ongeacht zijn afkomst) die het in zijn hoofd haalt om een wapen af te vuren zo hard mogelijk op zijn hersens. Laat je spierballen zien en laat merken dat je het meent. Dat kost een paar doden, maar het kost veel minder doden dan een complete oorlog. De vredesduiven (binnen en buiten de VN) hebben die discussie jarenlang gewonnen, tot ook die niet meer om inzet van de NAVO heen konden. Uiteindelijk stelde de NAVO in een paar maanden orde op zaken. Een oorlog die zich jarenlang voortsleepte was met een maand aan bombardementen veranderd in een wapenstilstand en een tot de tanden bewapende vredesmacht bracht uiteindelijk vrede. Relatief veroorzaakte de NAVO weinig doden in heel korte tijd, het jarenlang talmen van de VN kostte meer dan 100.000 mensen het leven en veroorzaakte meer dan een half miljoen vluchtelingen. Soms hebben militairen gelijk. Zij zijn de vakmensen, zij weten hoe oorlog werkt. Met ale respect: journalisten en politici hebben doorgaans geen idee, zij hebben alleen maar een mening en die verkondigen ze luidkeels. Wil je een eerlijke discussie? Kijk dan verder dan de Nederlandse bijdrage in Bosnië en verkondig bovenstaande stelling dan eens. Ze wordt ondersteund door de feiten.

Uiteindelijk heeft niemand belang bij de uitkomst van een eenzijdige discussie. Als jullie serieus willen (laten) weten wat er daar gebeurd is, blijf dan ver van een discussie over Srebrenica. Kijk naar het uit elkaar vallen van heel Joegoslavië, waar Bosnië een onderdeel van was. Maar ik moet er bij zeggen: alhoewel ik jouw persoonlijke integriteit niet in twijfel wil trekken, vrees ik dat je Bosnië-conferentie zal verworden tot een Screbrenica-discussie. En de uitkomst daarvan weten de DEF-posters nu al.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 februari 2012 @ 11:19:11 #127
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_108496122
Cel dreigt voor Dutchbatter in Karadzic-zaak

DEN HAAG - De eerste Dutchbatter die getuigde in het proces tegen de Bosnische-Servische leider Radovan Karadzic, dreigt maximaal 7 jaar achter tralies te verdwijnen. Dat gebeurt als luitenant-kolonel Johannes Rutten inzage blijft weigeren in het dagboek dat hij bijhield tijdens zijn verblijf in de moslimenclave Srebrenica. Dat schrijft de vicepresident van het Joegoslavië-Tribunaal in een brief die maandag werd gepubliceerd.

De voormalige Dutchbatter kan ook een boete van maximaal 100.000 euro krijgen. Srebrenica viel in juli 1995 in handen van het Bosnisch-Servische leger. Tussen de 7000 en 8000 moslimmannen en -jongens werden daarna om het leven gebracht tijdens het ergste geval van genocide in West-Europa sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog.

Rutten was van januari tot juli 1995 gestationeerd in Srebrenica als militair van het Nederlandse VN-bataljon. Hij hield in die periode een dagboek bij. Rutten getuigde eind vorig jaar in het proces tegen Karadzic, die ten tijde van de volkerenmoord in Srebrenica president was van Republika Srpska.
De militair gaf eerder aan dat hij inzage in zijn dagboek weigert omdat het gaat om privé-informatie.

De voorzittend rechter van het Joegoslavië-Tribunaal geeft in zijn brief aan dat Rutten bepaalde privacy-gevoelige delen mag afschermen, maar dat de overige fragmenten moeten kunnen worden ingezien door alle partijen in het proces. Rutten heeft twee weken de tijd gekregen om de dagboekfragmenten alsnog te overhandigen aan het tribunaal.

Na de val van Srebrenica zag Rutten hoe het Bosnisch-Servische leger de moslimmannen scheidde van de vrouwen en kinderen. Samen met collega's vond hij later de lijken van negen doodgeschoten moslims vlakbij de Nederlandse basis in het gehucht Potocari. Hij maakte er foto's van. De ontwikkeling van het filmrolletje na terugkeer naar Nederland ging in het laboratorium mis. Dit leidde destijds tot een schandaal. Critici suggereerden dat de ontwikkeling 'expres' was misgegaan om weg te moffelen dat Dutchbat al in een vroeg stadium wist dat moslims werden vermoord.

Rutten werd ook zelf bedreigd. Een Bosnisch-Servische militair zette een vuurwapen tegen zijn hoofd toen hij zijn uitrusting niet wilde afstaan. De Dutchbatters waren volgens Rutten bezorgd dat de Bosnisch-Servische militairen zich in gestolen uniformen wilden voordoen als Nederlanders.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)r_Dutchbatter__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 28 februari 2012 @ 11:23:44 #128
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_108496241
Beetje jammer dat ze over dutchbat blijven eikelen, die soldaten konder er niets aan doen. NAVO nam niet zijn verantwoordelijkheden en hebben op zoveel fronten gefaald. Laat die jongen gewoon eens met rust.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 11:31:11 #129
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_108496432
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 11:23 schreef trigt013 het volgende:
Beetje jammer dat ze over dutchbat blijven eikelen, die soldaten konder er niets aan doen. NAVO nam niet zijn verantwoordelijkheden en hebben op zoveel fronten gefaald. Laat die jongen gewoon eens met rust.
Ik heb er tabak van!
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 februari 2012 @ 21:39:23 #130
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_108519485
Hillen verwacht geen straf voor Dutchbatter

DEN HAAG - Minister Hans Hillen (Defensie) gaat er niet van uit dat luitenant-kolonel Johannes Rutten zware sancties boven het hoofd hangen. Het Joegoslavië-Tribunaal dreigt met maximaal 7 jaar cel omdat Rutten weigert inzage te geven in zijn dagboek uit zijn tijd in Srebrenica, maar Hillen verwacht dat het zover niet komt.

„De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend”, zei Hillen dinsdag tegen het ANP. De brief van het Joegoslavië-Tribunaal waarin de sancties staan, kan hard overkomen, zegt de minister, maar zal in de praktijk niet zo uitwerken. Militairen die in Srebrenica hebben gezeten, hoeven niet het gevoel te krijgen dat op hen de jacht is geopend. „Dat is niet aan de orde”, zegt Hillen.

Defensie zal Rutten bijstaan, maar wil ook het belang van het Tribunaal om goed geïnformeerd te worden in het oog houden.

Rutten getuigde in het proces tegen de Bosnisch-Servische leider Karadzic. In 1995 was hij gestationeerd in de moslimenclave Srebrenica, waar hij een dagboek bijhield. Rutten ziet het dagboek als een privézaak. Het Joegoslavië-Tribunaal heeft aangegeven dat hij passages die privé zijn mag afschermen, maar vindt wel dat alle partijen in het proces de mogelijkheid moeten hebben het dagboek in te zien.

Hillen zegt niet wat Rutten nu te doen staat, maar verwacht wel dat de problemen met de privacy op te lossen zijn. „Daar is best uit te komen.”

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)r_Dutchbatter__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 9 maart 2012 @ 19:48:59 #131
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_108915486
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 13 maart 2012 @ 18:11:01 #132
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_109056160
Dutchbatter geeft dagboek af

DEN HAAG - De voormalige Dutchbatter luitenant-kolonel Johannes Rutten, getuige in het proces tegen Radovan Karadzic, geeft inzage in het dagboek dat hij bijhield tijdens zijn verblijf in Srebrenica.

Dat meldde het ministerie van Defensie dinsdag naar aanleiding van een bericht in Trouw. De vicepresident van het Joegoslavië-Tribunaal had eerder gedreigd met een celstraf en een boete als Rutten zou blijven weigeren zijn dagboek in te laten zien.

De voormalig Dutchbatter zei dat er privacygevoelige dingen in staan, maar hij mag die afschermen.

De moslimenclave Srebrenica viel in juli 1995 in handen van het Bosnisch-Servische leger. Tussen de 7000 en 8000 moslimmannen en -jongens werden vervolgens om het leven gebracht.

Lijken
Na de val van Srebrenica zag Rutten hoe het Bosnisch-Servische leger de mannen scheidde van de vrouwen en kinderen. Samen met collega's vond hij later de lijken van negen doodgeschoten moslims vlakbij de Nederlandse basis in het gehucht Potocari.

Rutten maakte er foto's van. De ontwikkeling van het filmrolletje na terugkeer in Nederland ging in het laboratorium mis. Dit leidde destijds tot een schandaal.
Critici suggereerden dat het ontwikkelen 'expres' was misgegaan om weg te moffelen dat Dutchbat al in een vroeg stadium wist dat moslims werden vermoord.

Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)eeft-dagboek-af.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 3 mei 2012 @ 10:42:32 #133
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_111076048
Karremans mogelijk getuige in proces-Mladic

DEN HAAG - Hoofdaanklager Serge Brammertz van het Joegoslavië-Tribunaal gaat meer dan 400 getuigen oproepen in het proces tegen Ratko Mladic, dat op 16 mei begint. Over enkele bijzonder gevoelige categorieën getuigen wilde de Belg zich echter niet nader uitlaten tijdens een ontmoeting met de Haagse pers woensdag.

Zo noemde hij een getuigenis van Thom Karremans desgevraagd slechts een „mogelijkheid”, zonder te zeggen of de voormalige commandant van Dutchbat daadwerkelijk in het getuigenbankje van het VN-hof zal worden geroepen. Karremans had diverse confrontaties met de toenmalige Bosnisch-Servische legerleider Mladic na de val van de Oost-Bosnische moslimenclave Srebrenica op 11 juli 1995.

Beelden van de onderhandelingen in Hotel Fontana zijn talloze keren uitgezonden op de Nederlandse televisie. Karremans werd toen vernederd en moest het glas heffen met Mladic, terwijl de Bosnisch-Servische troepen zich even verderop opmaakten om duizenden moslims te doden. De lichtbewapende Nederlandse VN-militairen bleken niet in staat de volkenmoord te voorkomen op de mensen uit de enclave die ze zouden beschermen.

Brammertz wilde zich ook niet uitlaten over een conflict met de verdediging over getuigenissen van voormalige ondergeschikten van Mladic. Het geschil gaat over de vraag of zij eerder gedane beschuldigingen in de zaak tegen hun voormalige baas moeten herhalen. Zo verklaarde generaal Radislav Krstic, de commandant van het Bosnisch-Servische korps dat Srebrenica veroverde, tijdens zijn proces in 2000/01 dat de genocide is bedacht door Mladic en enkele „zieke geesten” om hem heen. De rechters zullen uiteindelijk moeten beslissen of dit soort aantijgingen oog in oog met Mladic in de Haagse rechtszaal moet worden herhaald.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)adic-getuige___.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  maandag 14 mei 2012 @ 22:06:43 #134
375155 HarmsonFX
Twitmeister
pi_111555380
Ik heb ook een half jaartje in Bosnië gezeten in 1999. Rustige tijd gehad..

[ Bericht 100% gewijzigd door HarmsonFX op 14-05-2012 22:13:05 ]
Tips: Betaalde linkverkorter Adf.ly Plus500 affilaite program Plus500 affiliate Snel online handelen Plus500 broker Informatiesite Forex Theforexcompass.com
  maandag 14 mei 2012 @ 22:09:14 #135
375155 HarmsonFX
Twitmeister
pi_111555582
http://img827.imageshack.us/img827/9130/busovaca2094952048.jpg (copy/paste deze link) Dit zijn gewoon wrakken, ze donderen daar alles het ravijn in. Maak het niet dramatischer, dat de inzittenden vermoord zouden zijn. Dat weet je simpelweg niet..
Tips: Betaalde linkverkorter Adf.ly Plus500 affilaite program Plus500 affiliate Snel online handelen Plus500 broker Informatiesite Forex Theforexcompass.com
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 1 juni 2012 @ 08:10:02 #136
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_112296175
Oud-Dutchbatter onder eerste Mladic-getuigen

DEN HAAG - De aanklagers van het Joegoslavië-Tribunaal hebben donderdag een aangepaste lijst gepresenteerd van de eerste getuigen in het Mladic-proces, die in de week van 25 juni worden opgeroepen. Op de nieuwe lijst staat ook een voormalige Dutchbatter, Eelco Koster.

De Nederlandse blauwhelm sprak na de val van Srebrenica op 11 juli 1995 met Mladic. De Bosnisch-Servische legerleider zei toen dat hij de moslims uit de gevallen enclave wilde evacueren. Mladic dreigde dat er problemen zouden komen als de Nederlanders niet meewerkten, aldus een document in het dossier van het VN-hof.

Begin juli staat de eerste 'kroongetuige' op de planning, Momir Nikolic. Hij legde in 2003 als eerste Bosnisch-Servische officier een schuldbekentenis inzake Srebrenica af voor het tribunaal. Hij betuigde spijt voor de massamoord op zeker 7000 moslims. Nikolic heeft naar eigen zeggen zelf deelgenomen aan vergaderingen met Mladic waar werd beslist over het lot van de moslimbevolking van Srebrenica. Ook nam hij deel aan de vergaderingen met Mladic en Dutchbat-commandant Thom Karremans in Hotel Fontana in Bratunac.

Als het aan de verdediging ligt, gaat het allemaal voorlopig niet door. De advocaten van Mladic hebben donderdag bij de rechters een nieuw verzoek ingediend om het oproepen van de eerste getuige uit te stellen, liefst met zes maanden. De juristen zeggen dat zij te weinig voorbereidingstijd hebben gehad, omdat de aanklagers te laat inzage hebben gegeven in het dossier. De verdediging zegt tal van fouten te hebben gevonden in de beslissing van de rechters om op 25 juni de eerste getuige van de aanklagers op te roepen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)ladic-getuige__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 11 juli 2012 @ 11:17:57 #137
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_114052932
Duizenden herdenken val Srebrenica

11-07-12 10:54 uur - Bron: ANP
Duizenden mensen zijn vandaag samengekomen in Srebrenica om de val van de moslimenclave in Bosnië op 11 juli 1995 te herdenken. In de dagen erna vermoordde het Bosnisch-Servische leger duizenden moslimmannen. 520 van de 6800 doden die tot op heden zijn geïdentificeerd, worden vandaag herbegraven.

Het Bosnisch-Servische leger stond onder leiding van generaal Ratko Mladic, die nu voor het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag terechtstaat. De enclave werd beschermd door Nederlandse blauwhelmen. Zij konden de val van Srebrenica niet voorkomen.

Bron: http://www.parool.nl/paro(...)val-Srebrenica.dhtml
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 11 juli 2012 @ 12:09:46 #138
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_114054860
Defensievlag niet halfstok voor Srebrenica

DEN HAAG - Het ministerie van Defensie hangt de vlag niet halfstok voor de herdenking van de van van Srebrenica. De organisatie van de herdenking, die woensdag plaatsvindt, had daarom gevraagd, zei een woordvoerder van Defensie. „We zien geen aanleiding om van het vlagprotocol af te wijken.”

De vlag gaat bij Defensie, net als bij andere overheidsdiensten, halfstok op 4 mei, wanneer alle oorlogsslachtoffers worden herdacht. De Srebrenica-herdenking is woensdagmiddag op het Plein in Den Haag.

Na de val van moslimenclave Srebrenica in juli 1995 zijn ongeveer 7000 moslimmannen vermoord, nadat zij in handen van het Bosnisch-Servische leger van generaal Ratko Mladic waren gevallen. Het Nederlandse VN-bataljon Dutchbat was verantwoordelijk voor de veiligheid van de enclave, maar kon de val en de moorden niet voorkomen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)or_Srebrenica__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 27 juli 2012 @ 07:04:15 #139
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_114709088
'Graf gevonden op basis Dutchbat Srebrenica'

SREBRENICA - Op het oude legerkamp van Dutchbat in het Bosnische Srebrenica is donderdag een graf gevonden. Dat meldde IKV Pax Christi, dat de zoektocht begeleidde. DNA-onderzoek moet de identiteit van het slachtoffer vaststellen. Mogelijk gaat het om iemand die na de val van de moslimenclave in juli 1995 is overleden.

Het bataljon Dutchbat moest Srebrenica beschermen, maar was daar niet toe in staat. Het Bosnisch-Servische leger onder leiding van generaal Ratko Mladic veroverde de enclave. Angstige inwoners zochten hun toevlucht op het Nederlandse kamp, maar ze werden met bussen weggevoerd door de Bosnische Serviërs. Die vermoordden in ongeveer een week tijd meer dan 8000 moslimmannen en -jongens uit Srebrenica.

IKV Pax Christi verwacht de komende dagen meer lichamen te vinden. In totaal zouden vijf mensen in 1995 zijn begraven op het kamp. Naar het noodgraf is jaren gezocht.

bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)sis_Dutchbat___.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 2 augustus 2012 @ 22:41:26 #140
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_115023397
Vijf lichamen opgegraven op basis Srebrenica

SREBRENICA - Vijf lichamen zijn donderdag opgegraven in het oude legerkamp van het Nederlandse VN-bataljon bij Srebrenica in Bosnië. Het gaat om twee volwassen mannen, twee volwassen vrouwen en een baby. Ze zijn waarschijnlijk overleden na de val van Srebrenica in 1995 en begraven in een noodgraf. Dat meldde IKV Pax Christi, dat bij de zoektocht betrokken is.

Onderzoek moet uitwijzen wie de vijf zijn en hoe ze zijn overleden. Naar het graf is 17 jaar gezocht. Vorige week was het lichaam van een van de beide vrouwen al gevonden op de basis.

De vijf stoffelijke overschotten lagen naast elkaar. Enkele lichamen waren in plastic gewikkeld, anderen in dekens. Een van de vrouwen was liggend op een bed begraven.

Minister Hans Hillen van Defensie is blij met de duidelijkheid voor de nabestaanden en de Nederlandse militairen, zei hij donderdagavond tegen het ANP. Het graf werd al wel vermoed, maar kon eerder niet worden gevonden met de gegevens die er beschikbaar waren.

IKV Pax Christi kwam samen met drie oud-Dutchbatters het graf op het spoor door bestudering van foto's, tekeningen en schriftelijke bronnen. Ook spraken ze met militairen en het Joegoslavië-Tribunaal.

Inwoners van Srebrenica zochten in juli 1995 tevergeefs een veilig heenkomen bij de Nederlandse militairen toen Bosnisch-Servische militairen de moslimenclave veroverden. Ze werden ondergebracht in een overvolle fabriekshal op de basis. Daar stierven mensen door gebrek aan water, voedsel en medicijnen.

De Bosnische Serviërs voerden de mannen en de jongens per bus weg. In de heuvels rond Srebrenica werden vervolgens in een week tijd meer dan 8000 moslimmannen en -jongens vermoord.

In een reactie zei Hatidza Mehmedovic van de Vereniging Moeders van Srebrenica: „Het is belangrijk dat ze gevonden zijn. Alle vermisten moeten worden gevonden, dat is belangrijk voor hun families want pas dan hebben die rust. Maar we moeten nog zien of ze een natuurlijke dood gestorven zijn of dat ze zijn vermoord. Dat weten we nog niet. Maar ook als ze zogenaamd een natuurlijke dood gestorven zijn, dan nog zijn ze in zekere zin vermoord. Ze waren ziek, gewond of uitgeput en hebben niet de hulp gekregen die ze nodig hadden. Daarom zijn ook de Nederlandse soldaten schuldig aan hun dood.”

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)asis_Dutchbat__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 3 oktober 2012 @ 17:07:24 #141
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_117552464
Geen info meer over graven op kamp Dutchbat

DEN HAAG - Het ministerie van Defensie heeft niet meer informatie over de locatie van graven op de voormalige basis van Dutchbat in Potocari bij Srebrenica. Dat blijkt uit een uitspraak die de Raad van State woensdag heeft gedaan.

De zaak was aangespannen door oud-Dutchbatter Dave Maat. Hij meende dat er nog informatie aanwezig moest zijn bij de Koninklijke Marechaussee en in correspondentie van Defensie met het Rode Kruis. Volgens de Raad van State heeft het ministerie echter het maximale gedaan om de gegevens boven water te krijgen en is in beide gevallen geen informatie meer aangetroffen.

Maat voerde hierover al eerder een rechtszaak. Na een uitspraak van de rechter in Middelburg in juni 2011 kreeg Maat van het ministerie van Defensie twee foto's en een kaart met de mogelijke locatie van een graf. De rechter oordeelde toen ook al dat het ministerie niet over meer informatie beschikte. De Raad van State komt nu tot diezelfde conclusie.

Naar aanleiding van de documenten die Maat van Defensie kreeg, zijn in augustus vijf lichamen opgegraven in het oude legerkamp van het Nederlandse VN-bataljon. Ze zijn waarschijnlijk overleden na de val van Srebrenica in 1995 en begraven in een noodgraf.

Moslims uit Srebrenica zochten in 1995 bij de Nederlanders een veilig heenkomen, nadat Bosnisch-Servische militairen de enclave hadden veroverd. De vluchtelingen zaten vast in een overvolle fabriekshal. Door gebrek aan water, voedsel en medicijnen stierven mensen op de basis, die in een noodgraf werden begraven.

Later vermoordden de Bosnische Serviërs in de heuvels rond Srebrenica meer dan 8000 moslimmannen en -jongens.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)r_over_graven__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 17 januari 2013 @ 09:06:17 #142
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_121669140
Nabestaanden Srebrenica vechten bij Hoge Raad

DEN HAAG - Bijna 18 jaar na de val van Srebrenica is de juridische strijd van nabestaanden van drie moslimmannen nog altijd niet beslecht. De Hoge Raad buigt zich vanaf vrijdag over de vraag of de Nederlandse staat aansprakelijk is voor de dood van de mannen. Het hof was in 2011 van oordeel van wel. De nabestaanden willen een schadevergoeding, maar vooral erkenning en excuses.

In hun strijd worden Hasan Nuhanovic, tolk van Dutchbat, en de nabestaanden van de vermoorde elektricien Rizo Mustafic van Dutchbat, bijgestaan door advocate Liesbeth Zegveld en de cassatieadvocaten Riem Jan Tjittes en Guido den Dekker. Nuhanovic verloor zijn vader en broer. Dutchbat, met commandant Thom Karremans, was verantwoordelijk voor de verdediging van de enclave tegen het Bosnisch-Servische leger van generaal Mladic. De Nederlandse blauwhelmen bleken daartoe niet in staat, waarop zeker 7000 moslimmannen en -jongens werden gedood.

De nabestaanden zijn vrijdag bij de behandeling aanwezig. De juridische strijd is slopend voor hen. „Ze zullen zelf iets zeggen over de impact die het heeft gehad op hun leven. Als je dat hoort, houd je het bijna niet droog”, zegt Zegveld. „Het gaat niet alleen om vluchtelingen die hun heil zochten bij Dutchbat, maar ook om mensen die al heel lang voor Dutchbat werkten. Het waren bovendien kostwinners.”

Niet de Staat maar de Verenigde Naties hadden effectief de leiding over Dutchbat, motiveerde het ministerie van Defensie waarom de Staat in cassatie ging. Dat was zo vóór, tijdens en na de val. Het optreden van het bataljon is daarom toe te rekenen aan de VN en niet aan de Staat. „Dat zal nu ook de kern van hun betoog zijn”, vermoedt Zegveld. „Dat is altijd zo geweest. Ze zeggen: het was een VN-missie, dus de slachtoffers zijn bij ons aan het verkeerde adres. Zij moeten in New York bij de Verenigde Naties zijn.”

Maar, zo zegt Zegveld, het hof heeft vastgesteld dat Dutchbat aan het eind van de middag van 13 juli 1995 had moeten weten dat van een evacuatie van de mannen geen sprake was, omdat zij werden weggevoerd om te worden vermoord of ernstig mishandeld. „Dutchbat had hen volgens het hof dus niet van de compound mogen zetten. Die feiten staan vast. Daar kan niemand meer aankomen”, betoogt Zegveld. „De Hoge Raad gaat namelijk niet over de feiten maar alleen over de juridische aspecten. Dat de slachtoffers onrecht is aangedaan en schade hebben geleden, staat met het oordeel van het hof vast. Of die schade nou is toegebracht door blauwe of groene helmen, zou er voor de slachtoffers niet meer toe moeten doen.”

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)bij_Hoge_Raad__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 7 maart 2013 @ 15:03:06 #143
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_123747380
Karremans ontspringt dans

AMSTERDAM -
Oud-Dutchbatcommandant Thom Karremans wordt niet strafrechtelijk vervolgd voor zijn rol bij de massaslachting na de val van de Srebrenica-enclave in 1995.

Het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem maakte donderdag bekend af te zien van strafvervolging omdat hij volgens het strafrecht ,,niet verwijtbaar heeft gehandeld''.

Karremans was commandant van de Nederlandse VN-eenheid in Srebrenica, Dutchbat, toen de moslimenclave in juli 1995 door troepen van de Servische generaal Mladic onder de voet werd gelopen. Duizenden Bosnische moslims werden vermoord. Het OM onderzocht de feiten en zegt nu dat Karremans niet betrokken is geweest bij de misdaden die het Bosnisch-Servische leger toen pleegde.

De aangifte tegen Karremans is gedaan door Hasan Nuhanovic, toen tolk van Dutchbat, en de nabestaanden van Rizo Mustafic (elektricien van Dutchbat). Nederlandse militairen hebben in juli 1995 Mustafic en de broer en vader van Nuhanovic overgedragen aan de Bosnische Serviërs, die hen vermoordden. Behalve tegen Karremans was aangifte gedaan tegen zijn plaatsvervanger Rob Franken en tegen personeelsfunctionaris Berend Oosterveen. Ook zij worden niet vervolgd.

Muhamed, de broer van Hasan Nuhanovic, kreeg van Franken geen toestemming om op de compound van Dutchbat te blijven toen Mladic vluchtelingen daar weghaalde. Alleen lokaal personeel in dienst van de VN mocht blijven en Franken moest een namenlijst opstellen. Hij was bang dat er represailles zouden volgen als hij Muhamed op die lijst zou zetten. Volgens het OM zat de leiding van Dutchbat zo in de tang bij de Bosnische Serviërs dat Franken een verdedigbare beslissing heeft genomen.

Ook voor de dood van Ibro Nuhanovic, Hasan's vader, houdt justitie de drie mannen niet strafrechtelijk verantwoordelijk. Ibro besloot zijn zoon Muhamed niet alleen te laten gaan en ging met hem mee, samen met zijn vrouw. Karremans, Franken en Oosterveen kunnen niet vervolgd worden voor het besluit van Ibro, die op zichzelf niet in gevaar zou zijn geweest.

De zaak van Rizo Mustafic, de elektricien, is een ,,dramatisch misverstand'' geweest, meent het OM. Mustafic, die sinds 1994 voor Dutchbat werkte, was officieel niet in dienst van de VN. Daarom zei Oosterveen tegen hem dat hij niet op de compound mocht blijven. Pas toen Mustafic al weg was, vertelde Franken Oosterveen dat de elektricien wel als een lokaal personeelslid werd beschouwd.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)tspringt_dans__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 7 maart 2013 @ 15:17:02 #144
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_123747798
Defensie blij met duidelijkheid

DEN HAAG -
Het ministerie van Defensie is blij dat betrokkenen weten waar ze aan toe zijn nu het Openbaar Ministerie heeft besloten om Thom Karremans niet vanwege Srebrenica te vervolgen.

„Het is goed dat deze beslissing duidelijkheid biedt voor betrokkenen”, laat een woordvoerder van het ministerie weten. Meer wilde hij niet kwijt over de zaak.

Karremans was commandant van de Nederlandse VN-eenheid in het Bosnische Srebrenica toen deze in 1995 door Servische troepen werd veroverd. Duizenden Bosnische moslims werden daarna vermoord.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)duidelijkheid__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 7 maart 2013 @ 15:25:27 #145
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_123748133
Nabestaanden naar hof om vervolging Karremans

AMSTERDAM -
Advocaat Liesbeth Zegveld stapt naar het gerechtshof om alsnog vervolging te vragen van onder anderen overste Thom Karremans voor oorlogsmisdaden in Srebrenica in 1995. Dat zei Zegveld donderdag in een reactie op het nieuws dat het Openbaar Ministerie Karremans, zijn plaatsvervanger Franken en personeelschef Oosterveen niet gaat vervolgen.

Zegveld deed aangifte namens Hasan Nuhanovic, toen tolk van Dutchbat, en de nabestaanden van Rizo Mustafic (elektricien van Dutchbat). Nederlandse militairen hebben in juli 1995 Mustafic en de broer en vader van Nuhanovic overgedragen aan de Bosnische Serviërs, die hen vermoordden.

Volgens Zegveld hebben de Nederlandse militairen hen „de dood ingejaagd door hen van de compound te sturen”. „Wat ze doen is suggereren dat ze deze mensen wegstuurden om anderen te redden. Maar er viel niemand meer te redden. Alle mensen waren al weg. Ze werden weggestuurd omdat ze geen identiteitskaart hadden. Die hadden ze dus kennelijk nodig om bescherming van hun leven te krijgen.”

Zegveld zegt „niet anders te kunnen concluderen” dan dat er een politiek besluit is genomen. Ze vindt dat het OM de feiten uit het onderzoek had moeten voorleggen aan een rechter. Dan hadden ook verdachten en slachtoffers gehoord kunnen worden. En bovendien stelt ze: „Wanneer neemt het OM een besluit over de feiten? Dat is toch aan de rechter. Bij zulke ernstige feiten moet het OM wel een keer een oordeel van de rechter vragen.”

Het kan nog maanden duren voordat het hof zich daadwerkelijk gaat buigen over de zogenoemde artikel-12 beklagprocedure die Zegveld gaat starten. Ze zegt ervan uit te gaan dat ze uiteindelijk tot in Straatsburg, bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens, moet doorvechten. „We hadden eigenlijk dit allemaal wel verwacht. Maar we gaan door.”

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)nden_naar_hof__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 7 maart 2013 @ 17:35:50 #146
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_123753503
'Karremans blijft verantwoordelijk'

DEN HAAG -
Overste Karremans is wel degelijk verantwoordelijk voor de doden die in Srebrenica zijn gevallen. Dat zei woordvoerster Hatidza Mehmedovic van de Vereniging van Moeders uit Srebrenica en Podrinje donderdag via de telefoon tegen het ANP.

„Toen het leger van generaal Mladic Srebrenica aanviel, had Karremans als commandant van Dutchbat ons moeten beschermen”, zegt zij. „En dat heeft hij niet gedaan. In plaats daarvan heeft hij ons aan Mladic uitgeleverd, wat tot de volkerenmoord leidde.”

Mehmedovic is niet verbaasd dat hij in Nederland niet wordt vervolgd. „Per slot van rekening is Karremans, na als overste uit Srebrenica te zijn teruggekeerd, door de Nederlandse regering zelfs bevorderd tot kolonel. Maar wij weten dat hij voor God verantwoordelijk is, nu hier op aarde nog. Wij gaan in elk geval door tot hij zelf zijn verantwoordelijkheid erkent.”

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)ntwoordelijk___.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 7 maart 2013 @ 18:26:19 #147
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_123755332
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 00:10 schreef Clan het volgende:
Uit: Defensiekrant 2 februari 1995, no4

Terugblik 12e Infanteriebataljon Luchtmobiel

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 00:10 schreef Clan het volgende:
Uit: Defensiekrant 2 februari 1995, no4

Terugblik 12e Infanteriebataljon Luchtmobiel

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 00:10 schreef Clan het volgende:
Uit: Defensiekrant 2 februari 1995, no4

Terugblik 12e Infanteriebataljon Luchtmobiel

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 00:10 schreef Clan het volgende:
Uit: Defensiekrant 2 februari 1995, no4

Terugblik 12e Infanteriebataljon Luchtmobiel

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Overste P. Evers is dus lekker aan het zwammen geweest in dit krantje :') .
Bewapeningsdiscussie gaat zijn doel voorbij.. jaja. Blaatlul
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 8 maart 2013 @ 20:51:08 #148
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_123806259
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 18:26 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Overste P. Evers is dus lekker aan het zwammen geweest in dit krantje :') .
Bewapeningsdiscussie gaat zijn doel voorbij.. jaja. Blaatlul
"Hindsight is always 20/20"

Puma, je was in 95 nog te jong om te weten wat er speelde. Je hebt die tijd niet als militair meegemaakt, je weet alleen maar van papier hoe de organisatie er bij stond. Aangezien je niet wordt gehinderd door enige ervaring met genoemd tijdvak, lijkt het me verstandig als je je onthoudt van termen als 'zwammen' en 'blaatlul'.

Heel simpel: de expeditionair ingerichte organisatie die we nu hebben bestond op dat moment uitsluitend op papier. Luchtmobiel oefende vanuit een paar zeecontainers vermomd als Chinook, om maar iets te noemen. De luchtmacht bevoorraadde haar F-16s in Villafranca met Fokker Friendships. De laatste dienstplichtigen liepen nog rond. De hele organisatie was nog aan het ontdekken wat sinds 2000 gemeengoed is binnen Defensie. Eén van de dingen die geleerd is was dat je zachtjes moet praten, maar wel een grote stok moet hebben om te slaan. Ten tijde van dit interview geloofde de wereld (niet alleen Nederland, maar de wereld) nog dat Europese (en dus beschaafde) mensen beschaafde gesprekken voerden. Ten tijde van dit interview was het pesten van Dutchbat III net begonnen. Het was voor de hoofdkwartieren nog een incident, dus niet structureel.

De uitspraken van de overste passen daar bij. Die passen geheel in de politieke waarheid van de dag. Een andere boodschap werd niet in officiële media geplaatst. Wat dat betreft zijn de defensiepublicaties vandaag de dag niet veel anders trouwens. Zowel de politiek als Defensie als de NAVO als de VN hebben van deze periode enorm veel geleerd en daardoor heb jij veel geleerd. Jouw kennis stoelt vrijwel geheel op de basislessen die getrokken zijn uit het Srebrenica debakel. Het past niet om dan met een grote mond over datzelfde debakel te oordelen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  vrijdag 8 maart 2013 @ 21:14:10 #149
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_123807404
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 20:51 schreef RonaldV het volgende:

[..]

"Hindsight is always 20/20"

Puma, je was in 95 nog te jong om te weten wat er speelde. Je hebt die tijd niet als militair meegemaakt, je weet alleen maar van papier hoe de organisatie er bij stond. Aangezien je niet wordt gehinderd door enige ervaring met genoemd tijdvak, lijkt het me verstandig als je je onthoudt van termen als 'zwammen' en 'blaatlul'.

Heel simpel: de expeditionair ingerichte organisatie die we nu hebben bestond op dat moment uitsluitend op papier. Luchtmobiel oefende vanuit een paar zeecontainers vermomd als Chinook, om maar iets te noemen. De luchtmacht bevoorraadde haar F-16s in Villafranca met Fokker Friendships. De laatste dienstplichtigen liepen nog rond. De hele organisatie was nog aan het ontdekken wat sinds 2000 gemeengoed is binnen Defensie. Eén van de dingen die geleerd is was dat je zachtjes moet praten, maar wel een grote stok moet hebben om te slaan. Ten tijde van dit interview geloofde de wereld (niet alleen Nederland, maar de wereld) nog dat Europese (en dus beschaafde) mensen beschaafde gesprekken voerden. Ten tijde van dit interview was het pesten van Dutchbat III net begonnen. Het was voor de hoofdkwartieren nog een incident, dus niet structureel.

De uitspraken van de overste passen daar bij. Die passen geheel in de politieke waarheid van de dag. Een andere boodschap werd niet in officiële media geplaatst. Wat dat betreft zijn de defensiepublicaties vandaag de dag niet veel anders trouwens. Zowel de politiek als Defensie als de NAVO als de VN hebben van deze periode enorm veel geleerd en daardoor heb jij veel geleerd. Jouw kennis stoelt vrijwel geheel op de basislessen die getrokken zijn uit het Srebrenica debakel. Het past niet om dan met een grote mond over datzelfde debakel te oordelen.
Ik denk niet dat mijn leeftijd mij onthoud van commentaar. Het gaat tenslotte om feiten en die gepubliceerde interview. Daarnaast wil ik aanvoeren dat medespelers van de VN er enkele malen bij Nederland op hebben gewezen. Verder is het ook niet apart om adequate antitank wapens in te voeren. Mijn Ooms hebben er gediend, als officieren. Weet wel wat inmiddels, maar dus helaas geen "ervaring van destijds". Dat is helemaal correct. Toch vind ik dat we wel kritisch mogen zijn, en niet alles moeten bedekken onder de mantel der onnozelheid.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 8 maart 2013 @ 21:46:10 #150
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_123808992
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 20:51 schreef RonaldV het volgende:

[..]

"Hindsight is always 20/20"

Puma, je was in 95 nog te jong om te weten wat er speelde. Je hebt die tijd niet als militair meegemaakt, je weet alleen maar van papier hoe de organisatie er bij stond. Aangezien je niet wordt gehinderd door enige ervaring met genoemd tijdvak, lijkt het me verstandig als je je onthoudt van termen als 'zwammen' en 'blaatlul'.

Heel simpel: de expeditionair ingerichte organisatie die we nu hebben bestond op dat moment uitsluitend op papier. Luchtmobiel oefende vanuit een paar zeecontainers vermomd als Chinook, om maar iets te noemen. De luchtmacht bevoorraadde haar F-16s in Villafranca met Fokker Friendships. De laatste dienstplichtigen liepen nog rond. De hele organisatie was nog aan het ontdekken wat sinds 2000 gemeengoed is binnen Defensie. Eén van de dingen die geleerd is was dat je zachtjes moet praten, maar wel een grote stok moet hebben om te slaan. Ten tijde van dit interview geloofde de wereld (niet alleen Nederland, maar de wereld) nog dat Europese (en dus beschaafde) mensen beschaafde gesprekken voerden. Ten tijde van dit interview was het pesten van Dutchbat III net begonnen. Het was voor de hoofdkwartieren nog een incident, dus niet structureel.

De uitspraken van de overste passen daar bij. Die passen geheel in de politieke waarheid van de dag. Een andere boodschap werd niet in officiële media geplaatst. Wat dat betreft zijn de defensiepublicaties vandaag de dag niet veel anders trouwens. Zowel de politiek als Defensie als de NAVO als de VN hebben van deze periode enorm veel geleerd en daardoor heb jij veel geleerd. Jouw kennis stoelt vrijwel geheel op de basislessen die getrokken zijn uit het Srebrenica debakel. Het past niet om dan met een grote mond over datzelfde debakel te oordelen.
Laten we voorop stellen dat de bewapening (vnl het "minder agressieve" .50 debacle) een politieke keus is geweest waar 99% van defensie het er op zijn zachtst gezegd niet helemaal mee eens was, ook op het hogere tot hoogste dek werd die beslissing tandenknarsend geslikt. Er zijn wel een paar TOW's het gebied in gekruid maar daar zaten of geen richtmiddelen op, of er was geen munitie, of ze deden het gewoon niet.

En het is niet zo zeer dat daar "geleerd" is door de militaire leiding, generaals als bv. v/d Vlis en Couzy hadden wel een mening over dat handjevol militairen wat de boel moest gaan bestieren, die hadden al lang door dat die nooit stand konden houden als het uit de klauwen ging lopen. Maar ja, de politiek bedacht wat anders. Als de politiek destijds wat meer naar de militaire leiding had geluisterd was het misschien anders afgelopen, hell, dan hadden we wsl niet eens in die pocket gezeten. Tactisch gezien zat je daar simpelweg op een kutlocatie. Een fucking vallei omringd door heuvels en bergen... hoe verzin je het. |:(

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 08-03-2013 21:51:40 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')