quote:Vers nieuws, dus verder nog niets over te vinden. Interessant hoe zich dit gaat ontwikkelen.Beller heeft aangifte gedaan tegen Mark Rutte wegens discriminatie #dubbelpaspoort-kwestie #BNR
quote:Aangifte tegen Rutte wegens discriminatie
Een man uit Amsterdam heeft aangifte gedaan bij de politie tegen premier Mark Rutte (VVD). Hij beschuldigt Rutte van discriminatie, omdat hij deze week in de Tweede Kamer onderscheid maakte tussen mensen met een Turks en met een Zweeds paspoort.
De politie gaat de aangifte bespreken met het Openbaar Ministerie, zegt een woordvoerder. Een van de vragen daarbij is of de kwestie wel in Amsterdam kan worden beoordeeld, omdat Rutte zijn uitspraken in Den Haag heeft gedaan.
Rutte zei woensdag tijdens het debat over de regeringsverklaring dat hij een onderscheid maakt tussen mensen met een Turks en een Zweeds paspoort. Turkije bemoeit zich met onderdanen in Nederland, Zweden doet dat niet.
Daarom zei Rutte in 2007 als fractieleider wel dat het toenmalig staatssecretaris Nebahat Albayrak (PvdA) zou sieren als ze haar Turkse nationaliteit inleverde, maar vindt hij het geen probleem dat staatssecretaris van Volksgezondheid Marlies Veldhuijzen van Zanten (CDA) ook de Zweedse nationaliteit heeft.
quote:vast een geestelijk mindereOp donderdag 28 oktober 2010 15:44 schreef RacerDKB het volgende:
Boeiend dat een of andere mongool aangifte doet, is dit nieuwswaardig?
quote:Inderdaad, ik vertel ook alleen maar de
quote:Of zeg dat Turkije verregaande plichten oplegt aan mensen met een Turkse nationaliteit.Op donderdag 28 oktober 2010 15:56 schreef wise het volgende:
gooi het dan op dat turkije niet in de eu zit in zweden wel?
quote:Aangifte tegen Rutte wegens discriminatie
Een man uit Amsterdam heeft aangifte gedaan bij de politie tegen premier Mark Rutte (VVD). Hij beschuldigt Rutte van discriminatie, omdat hij deze week in de Tweede Kamer onderscheid maakte tussen mensen met een Turks en met een Zweeds paspoort.
De politie gaat de aangifte bespreken met het Openbaar Ministerie, zegt een woordvoerder. Een van de vragen daarbij is of de kwestie wel in Amsterdam kan worden beoordeeld, omdat Rutte zijn uitspraken in Den Haag heeft gedaan.
Rutte zei woensdag tijdens het debat over de regeringsverklaring dat hij een onderscheid maakt tussen mensen met een Turks en een Zweeds paspoort. Turkije bemoeit zich met onderdanen in Nederland, Zweden doet dat niet.
Daarom zei Rutte in 2007 als fractieleider wel dat het toenmalig staatssecretaris Nebahat Albayrak (PvdA) zou sieren als ze haar Turkse nationaliteit inleverde, maar vindt hij het geen probleem dat staatssecretaris van Volksgezondheid Marlies Veldhuijzen van Zanten (CDA) ook de Zweedse nationaliteit heeft.
quote:Inderdaad een kansloze aangifte.
quote:Als dit al racisme is dan is echt werkelijk alles racisme.Op donderdag 28 oktober 2010 16:09 schreef Pool het volgende:
[..]
Inderdaad een kansloze aangifte.
Rutte is duidelijk een racist met zijn visie, maar:
quote:Je zou zo in de PVV-fractie kunnen, als agent die graag een paar fascistische tikjes uitdeelt als iets niet bevalt, net als Brinkman in Nieuwspoort en met z'n bijl tegen die aannemer.Op donderdag 28 oktober 2010 16:12 schreef Ben_op_FOK het volgende:
Als die vent bij mij die aangifte had willen doen, dan had ik hem met een paar ferme tikken het bureau uitgeslagen, wat een idioot!
quote:Dan had ik tegen jou aangifte gedaan of met een bijltje jou achter een crappy pc op het politiebureau weggeslagen.Op donderdag 28 oktober 2010 16:12 schreef Ben_op_FOK het volgende:
Als die vent bij mij die aangifte had willen doen, dan had ik hem met een paar ferme tikken het bureau uitgeslagen, wat een idioot!
quote:Op deze manier onderscheid maken tussen een Nederlandse met Turkse achtergrond en een Nederlandse met een Zweedse achtergrond. Als dat geen racisme is, dan is werkelijk niets racisme.Op donderdag 28 oktober 2010 16:13 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Als dit al racisme is dan is echt werkelijk alles racisme.
quote:Racisme nog wel.Op donderdag 28 oktober 2010 16:17 schreef Pool het volgende:
[..]
Op deze manier onderscheid maken tussen een Nederlandse met Turkse achtergrond en een Nederlandse met een Zweedse achtergrond. Als dat geen racisme is, dan is werkelijk niets racisme.
quote:Dat dus. Sowieso hoeft een racistische uitspraak van mij niet direct strafbaar te worden gesteld.Op donderdag 28 oktober 2010 16:09 schreef Pool het volgende:
[..]
-de uitspraak was in de Tweede Kamer
-hij lulde het met een kromme en ongeloofwaardige redenering enigszins recht
Die beide factoren nemen hoe dan ook de strafwaardigheid weg. De verwerpelijkheid van Rutte's standpunt moet politiek worden afgestraft, niet strafrechtelijk. En als het politiek niet wordt afgestraft, dan steunt het volk blijkbaar een racistische premier en moeten we het daarmee doen.
quote:1. Turken zijn geen ras maar een nationaliteit.Op donderdag 28 oktober 2010 16:17 schreef Pool het volgende:
[..]
Op deze manier onderscheid maken tussen een Nederlandse met Turkse achtergrond en een Nederlandse met een Zweedse achtergrond. Als dat geen racisme is, dan is werkelijk niets racisme.
quote:De voorbeelden die je geeft zijn geen discriminatie. Discriminatie is niet het maken van onderscheid, maar het maken van onderscheid op niet ter zake doende gronden.Op donderdag 28 oktober 2010 16:21 schreef RM-rf het volgende:
discriminatie _is_ helemaal niet strafbaar, dat zou ook wel erg zijn, als je bv aangifte zou kune doen tegen iemand die zegt dat een turk wat anders is dan een zweed, of een homo geen hetero is of dat Pechtold en Wilders twee héél verschillende mensen zijn..
quote:Even de wiki erbij halenOp donderdag 28 oktober 2010 16:24 schreef kingmob het volgende:
[..]
De voorbeelden die je geeft zijn geen discriminatie. Discriminatie is niet het maken van onderscheid, maar het maken van onderscheid op niet ter zake doende gronden.
De discussie die volgt over 'niet ter zake doende gronden' alleen al maakt het praktisch onmogelijk.
quote:Het is dus maar net welke definitie je aanhoud.Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen".
quote:Racist nog wel. Van gekkigheid weet je het niet meer anders te verwoorden.Op donderdag 28 oktober 2010 16:09 schreef Pool het volgende:
[..]
-de uitspraak was in de Tweede Kamer
-hij lulde het met een kromme en ongeloofwaardige redenering enigszins recht
Die beide factoren nemen hoe dan ook de strafwaardigheid weg. De verwerpelijkheid van Rutte's standpunt moet politiek worden afgestraft, niet strafrechtelijk. En als het politiek niet wordt afgestraft, dan steunt het volk blijkbaar een racistische premier en moeten we het daarmee doen.
quote:En hoe wil je dat gaan toetsen? Kan een Fries of een Limburger, die toch aardig chauvinistisch zijn, wel 100% het Nederlandse volk dienen? Kan eigenlijk een Utrechtenaar dat wel, of zal hij toch altijd een zwak hebben voor Utrecht?Op donderdag 28 oktober 2010 16:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
1. Turken zijn geen ras maar een nationaliteit.
2. Er wordt niet gediscrimineerd op achtergrond. Maar wel op paspoort.
3. Persoonlijk vind ik dat de Nederlandse overheid uit principe best wel mag eisen dat alle ministers 100% gekozen hebben voor Nederland / de EU en het Nederlandse / Europese volk dienen.
quote:Een Utrechtenaar zal zeker wel een zwak voor Utrecht blijven houden, maar de provincie Utrecht zal hem niet proberen te beinvloeden als hij in Den Haag gaat werken.Op donderdag 28 oktober 2010 16:28 schreef ethiraseth het volgende:
Kan eigenlijk een Utrechtenaar dat wel, of zal hij toch altijd een zwak hebben voor Utrecht?
quote:Appels met peren vergelijken noemen ze dit ook wel.Op donderdag 28 oktober 2010 16:28 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En hoe wil je dat gaan toetsen? Kan een Fries of een Limburger, die toch aardig chauvinistisch zijn, wel 100% het Nederlandse volk dienen? Kan eigenlijk een Utrechtenaar dat wel, of zal hij toch altijd een zwak hebben voor Utrecht?
quote:Ik gebruik gewoon de VN-definitie van racisme. Als jij en Dr.Nikita het liever biologisch definiëren, dan mag dat hoor, dan verzinnen we wel een andere term voor de manier van discriminatie die Rutte toepast. Het is zonde als dit alleen een semantische discussie wordt.Op donderdag 28 oktober 2010 16:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
1. Turken zijn geen ras maar een nationaliteit.
2. Er wordt niet gediscrimineerd op achtergrond. Maar wel op paspoort.
3. Persoonlijk vind ik dat de Nederlandse overheid uit principe best wel mag eisen dat alle ministers 100% gekozen hebben voor Nederland / de EU en het Nederlandse / Europese volk dienen.
quote:UNITED NATIONS
International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination[/b]
In this Convention, the term "racial discrimination" shall mean any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life.
quote:De VN beslist niet wat taal tegenwoordig inhoud. Je houd je maar gewoon aan de Vandale of Oxford definitions van een bepaald woord.Op donderdag 28 oktober 2010 16:35 schreef Pool het volgende:
[..]
Ik gebruik gewoon de VN-definitie van racisme. Als jij en Dr.Nikita het liever biologisch definiëren, dan mag dat hoor, dan verzinnen we wel een andere term voor de manier van discriminatie die Rutte toepast. Het is zonde als dit alleen een semantische discussie wordt.
[..]
quote:Dat het alleen al discussie oplevert, terwijl dat bij een Zweeds paspoort niet zo is, is natuurlijk gewoon discriminatie. Ik geloof wel dat hij zich versprak en later nog probeerde in te dekken, maar die ene uitspraak spreekt boekdelen.Op donderdag 28 oktober 2010 15:54 schreef mlg het volgende:
Een turks paspoort zou discussie opleveren, maar daarmee heeft hij nog niet gediscimineerd. Kansloze aangifte dus.
quote:Inderdaad. Het is alsof Rutte bij zijn keuze op paspoort heeft gediscrimineerd. Maar dat heeft hij niet gezegd!Op donderdag 28 oktober 2010 16:38 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik snap niet waarom je hier van aangifte zou willen doen. Het was een discriminerende uitspraak, maar die hoor je zo vaak. Pas als het over zou gaan tot acties zou je er wat aan kunnen doen.
quote:Sinds wanneer is een nederlander per definitie loyaal naar nederland? Deze kan zelfs zonder een belgisch paspoort wel spioneren voor de belgische staat. En zeker, aangezien je geen afstand schijnt te kunnen doen van een turks paspoort vind ik het een behoorlijk groffe en discriminerende belediging. Ondanks dat hij het misschien niet zo bedoeld had. Maar dan had Rutte maar wat meer hersens in z'n hoofd moeten hebben, en z'n ministers kiezen op deskundigheid en niet op afkomst.Op donderdag 28 oktober 2010 16:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Appels met peren vergelijken noemen ze dit ook wel.
Geboren zijn in een bepaalde provincie zegt niks over je loyaliteit tov het grotere geheel.
Een Turks paspoort is wel een gigantische indicatie van loyaliteit naar een ander land toe.
Een Zweeds paspoort is daarin compleet anders en aangezien de strafrechtelijke verhoudingen van Nederland met andere EU landen al heel anders werken kan je hier makkelijk een regel van maken.
Een persoonlijke noot:
Ik zie nog liever een kabinet met 150 niet Nederlandse EU ministers dan een kabinet vol met Nederlanders die weigeren hun Turkse paspoort i nte leveren omdat ze stiekum zich toch eigenlijk meer Turk dan Nederlander voelen.
quote:Het is niet concreet.Op donderdag 28 oktober 2010 16:40 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat het alleen al discussie oplevert, terwijl dat bij een Zweeds paspoort niet zo is, is natuurlijk gewoon discriminatie. Ik geloof wel dat hij zich versprak en later nog probeerde in te dekken, maar die ene uitspraak spreekt boekdelen.
Reactie van de kamer ook trouwens.
quote:Ik volg je niet helemaal.Op donderdag 28 oktober 2010 16:40 schreef twaalf het volgende:
[..]
Inderdaad. Het is alsof Rutte bij zijn keuze op paspoort heeft gediscrimineerd. Maar dat heeft hij niet gezegd!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |