abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88034480
Mijn oma wil alvast haar spaarrekeningen opeten en bedragen schenken aan de kinderen en kleinkinderen. Ons (ik en mijn broertje) is een bedrag toegezegd van 930.000 euro, te schenken in 10 jaar (dit is ook notarieel verklaard).

Nu willen wij graag dat bedrag ontvangen, maar wat betekend dit voor de belasting? Hoeveel belasting moeten wij betalen als we dit bedrag in één x ontvangen? Is er ook fiscale instructie mogelijk om er geen belasting over te hoeven betalen?

Alvast bedankt voor de informatie..
pi_88034510
best chill.
Jaloers....
XXX-AMSTERDAM-XXX
pi_88034588
Miljoentje erbij.
pi_88034654
Ik zou met een accountant gaan praten. Wat jij vraagt is kennis die ze niet gratis weggeven.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 19:24:31 #5
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88034656
Dat is allemaal niet echt handig. Als je in nederland iets wel niet mag dan zijn het dingen krijgen of erven. Dat kost je bakken met belasting.

Voor 930K zou ik eens even een fiscaal jurist opzoeken als ik jou was.
Er zijn wel manieren om onder die bakken met belasting uit te komen.
pi_88034769
Voor advies over z'n bedrag zou ik iets verder gaan dan een topic op FOK! ;), praat met een belastingadviseur.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_88034791
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 19:24 schreef RetepV het volgende:
Ik zou met een accountant gaan praten. Wat jij vraagt is kennis die ze niet gratis weggeven.
Fiscalist/belastingadviseur weet er meer van :)
pi_88034823
alvast bedankt voor de tips! ^O^
pi_88034845
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 19:26 schreef Piles het volgende:

[..]

Fiscalist/belastingadviseur weet er meer van :)
Ik zou persoonlijk ook met een accountant gaan praten eigenlijk. :P
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_88034878
Weer zo'n Leonidas topic waar de lijn tussen waarheid en leugen over enige tijd wel vervaagd tot een warrig geheel waarvan uiteindelijk een schenking van twee tientjes aan het leger des heils overblijft.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_88035078
Hiermee kun je mooi je schuld bij de Belastingdienst afbetalen. Gefeliciteerd.

moet 340.000 euro betalen aan de belastingdienst
  woensdag 27 oktober 2010 @ 19:33:41 #13
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88035154
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 19:27 schreef drumstickNL het volgende:

[..]

Ik zou persoonlijk ook met een accountant gaan praten eigenlijk. :P
Dan houdt Piles meer over dan jij. Ik heb een stuk meer vertrouwen in een fiscaal jurist.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 19:34:36 #14
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_88035197
Zonde zonde wat er allemaal aan belasting word betaald er blijft nauwelijks wat over.

Weg sluisen naar de kaaiman eilanden. :')
  Donald Duck held woensdag 27 oktober 2010 @ 19:36:59 #15
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_88035301
Gewoon contant ontvangen
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  † In Memoriam † woensdag 27 oktober 2010 @ 19:39:28 #16
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_88035393
quote:
14s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 19:31 schreef Rectum het volgende:
Hiermee kun je mooi je schuld bij de Belastingdienst afbetalen. Gefeliciteerd.

Dan zal dit topic, net als degene in je link, verder wel stil blijven (van de kant van TS dus) ;(
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_88036019
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 19:24 schreef RetepV het volgende:
Ik zou met een accountant estate planner/notaris/fiscalist gaan praten. Wat jij vraagt is kennis die ze niet gratis weggeven.
Weinig zinnigs te zeggen op zo'n vraag als je niet weet wat de financiele positie van beide partijen (zowel schenker als begunstigde) is, waar het vermogen in zit, hoe de inkomsten eruit zien en ga zo maar door.

Met andere woorden: ga bij een fiscalist/estate planner langs.
pi_88036284
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 19:28 schreef TronCarter het volgende:
Weer zo'n Leonidas topic waar de lijn tussen waarheid en leugen over enige tijd wel vervaagd tot een warrig geheel waarvan uiteindelijk een schenking van twee tientjes aan het leger des heils overblijft.
Ik geloof er ook maar weinig van. Ze is ook zo vaak op zoek naar een baan.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_88036398
tvp, krijg binnenkort ook een klein miljoen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_88037067
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 19:58 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Ik geloof er ook maar weinig van. Ze is ook zo vaak op zoek naar een baan.
Straks niet meer, na aftrek van die 340K is er nog genoeg over om een tijdje helemaal niks te doen..

Dacht je echt dat ik dit geloof? Ben een tijd afwezig geweest, maar de bekende koppen zijn hier nog steeds en bepaalde mensen gedragen zich nog steeds hetzelfde })
Let's pretend we scored a goal YEAH
  woensdag 27 oktober 2010 @ 20:19:31 #21
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_88037219
Ik ben wel benieuwd of iemand nog een serieuze goede oplossing heeft. Niet omdat er voor mij een erfenis aan zit te komen, maar gewoon omdat ik benieuwd ben of de fiscus dit inmiddels niet helemaal dichtgetimmerd heeft.

Verder geloof ik er eerlijk gezegd maar weinig van. Als je écht ¤ 930k in het vooruitzicht hebt, dan ga je naar een fiscalist. Als je serieus hiervoor een topic op FOK! opent, vraag ik me af en ¤ 930k niet een beetje teveel van het goede is voor je.

Of mag ik dat als mod niet zeggen? In dat geval: excuses ^O^
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_88037459
Je laten registreren als ANBI? Dan ben je vrij van schenkingsrecht
pi_88038388
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 20:19 schreef ElisaB het volgende:
Ik ben wel benieuwd of iemand nog een serieuze goede oplossing heeft. Niet omdat er voor mij een erfenis aan zit te komen, maar gewoon omdat ik benieuwd ben of de fiscus dit inmiddels niet helemaal dichtgetimmerd heeft.

Verder geloof ik er eerlijk gezegd maar weinig van. Als je écht ¤ 930k in het vooruitzicht hebt, dan ga je naar een fiscalist. Als je serieus hiervoor een topic op FOK! opent, vraag ik me af en ¤ 930k niet een beetje teveel van het goede is voor je.

quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 19:52 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Weinig zinnigs te zeggen op zo'n vraag als je niet weet wat de financiele positie van beide partijen (zowel schenker als begunstigde) is, waar het vermogen in zit, hoe de inkomsten eruit zien en ga zo maar door.

Met andere woorden: ga bij een fiscalist/estate planner langs.
Er kunnen tientallen oplossingen worden genoemd, maar allemaal even waardeloos als je de situatie niet kent. Het is niet voor niets dat een hele beroepsgroep zich bezig houdt met dit soort gevallen/constructies :)

Er is een hoop dichtgetimmerd, maar je hebt nog wel wat bewegingsruimte.
pi_88038400
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 20:19 schreef ElisaB het volgende:
Natuurlijk mag je dit wel zeggen. :)

Zoals al eerder aangekaart: dit is één van de `verzonnen´ topics van, TS.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 21:06:58 #25
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_88039597
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 20:43 schreef Socios het volgende:
Natuurlijk mag je dit wel zeggen. :)

Zoals al eerder aangekaart: dit is één van de `verzonnen´ topics van, TS.
Ja, maar ik impliceer dommigheid als dit een serieus topic is. En dat is niet zo netjes :@
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  woensdag 27 oktober 2010 @ 21:11:44 #26
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_88039868
Als je Oma een buitenlands paspoort heeft gehad de afgelopen 5 jaar en ook in het buitenland heeft gewoond die 5 jaar dan is de schenking belastingvrij.

Het houden van het geld is wel belastingplichtig. Dus als je het meteen van de rekening afhaalt en in een sok stopt is het geld helemaal alleen voor jou.

Nog beter is dat je er dan een huis voor koopt en daar hoofdbewoner van wordt, dan betaal je ook heel weinig belasting.
Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
pi_88040083
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 21:11 schreef R2cksson het volgende:
Als je Oma een buitenlands paspoort heeft gehad de afgelopen 5 jaar en ook in het buitenland heeft gewoond die 5 jaar dan is de schenking belastingvrij.
Art. 3, lid 1 SW:
quote:
Een Nederlander die in Nederland heeft gewoond en binnen tien jaren nadat hij Nederland metterwoon heeft verlaten, is overleden of een schenking heeft gedaan, wordt geacht ten tijde van zijn overlijden of van het doen van de schenking in Nederland te hebben gewoond.
Het wordt gewoon belast volgens de Nederlandse wetgeving hoor, en er is geen gerichte vrijstelling voor.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 21:16:58 #28
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_88040159
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 21:11 schreef R2cksson het volgende:
Als je Oma een buitenlands paspoort heeft gehad...
Wie? Ik? :')
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_88040197
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 21:16 schreef JeOma het volgende:

[..]

Wie? Ik? :')
Oma Duck! O+
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_88040274
Woont jouw oma in Nigeria?
pi_88041058
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 21:19 schreef DemonRage het volgende:
Woont jouw oma in Nigeria?
pi_88043070
_O- :')
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  Licht Ontvlambaar woensdag 27 oktober 2010 @ 22:35:53 #33
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_88044992
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 20:19 schreef ElisaB het volgende:

Ik ben het geheel met je eens, dus laat die excuses maar :+
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 27 oktober 2010 @ 22:45:50 #34
60574 Joran-Joran
Denkt er het zijne van
pi_88045662
quote:
Niet precies gelijk aan mijn gedachte toen ik de combinatie TS + TT zag, maar het kwam in de buurt _O-
pi_88045728
Wat je oma bij je geboorte had moeten doen was bij jouw geboorte vast laten leggen bij de notaris dat ze ieder jaar het maximaal (belastingvrij) te schenken bedrag aan jouw schenkt, zonder de daadwerkelijke transactie. Zo kom je bij haar overlijden (mits er nog geld is) over het maximaal schenkbare bedrag per jaar x het aantal jaren te beschikken. Over de rest (wat heel veel zal zijn) mag je dan lekker alsnog belasting gaan betalen!
Fingerspitzgefühl
  woensdag 27 oktober 2010 @ 23:02:52 #36
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_88046694
Malle oma :').
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_88047166
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 22:46 schreef ForumGek het volgende:
Wat je oma bij je geboorte had moeten doen was bij jouw geboorte vast laten leggen bij de notaris dat ze ieder jaar het maximaal (belastingvrij) te schenken bedrag aan jouw schenkt, zonder de daadwerkelijke transactie. Zo kom je bij haar overlijden (mits er nog geld is) over het maximaal schenkbare bedrag per jaar x het aantal jaren te beschikken. Over de rest (wat heel veel zal zijn) mag je dan lekker alsnog belasting gaan betalen!
Dat zou een oplossing kunnen zijn ja, al kun je dan tegen het probleem aanlopen dat je geen toeslagen e.d. krijgt omdat je teveel vermogen hebt (op papier) :)
pi_88047375
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 23:11 schreef Piles het volgende:

[..]

Dat zou een oplossing kunnen zijn ja, al kun je dan tegen het probleem aanlopen dat je geen toeslagen e.d. krijgt omdat je teveel vermogen hebt (op papier) :)
Nee, je beschikt namelijk zelf niet over het geld. Ts zijn "oma" beschikt gewoon over het geld en pas als zij komt te overlijden wordt het uitgekeerd. "Oma" moet alleen niet vergeten om ieder jaar 6% aan rente over te schrijven aan TS en zijn "broertje".

Dit is dus een "Schenking op papier", maar moet vastgelegd worden in een notariële akte, maar dat lijkt me sowieso wel verstandig om contact mee op te nemen als het verhaal van TS waar zou zijn.
Fingerspitzgefühl
pi_88047486
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 23:15 schreef ForumGek het volgende:

[..]

Nee, je beschikt namelijk zelf niet over het geld. Ts zijn "oma" beschikt gewoon over het geld en pas als zij komt te overlijden wordt het uitgekeerd. "Oma" moet alleen niet vergeten om ieder jaar 6% aan rente over te schrijven aan TS en zijn "broertje".

Dit is dus een "Schenking op papier", maar moet vastgelegd worden in een notariële akte, maar dat lijkt me sowieso wel verstandig om contact mee op te nemen als het verhaal van TS waar zou zijn.
Maar daarmee ontstaat toch een vordering bij de kleinzoon (op oma) en een schuld bij oma?
Of het nu daadwerkelijk uitgekeerd wordt maakt niet uit.
pi_88047676
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 23:17 schreef Piles het volgende:

[..]

Maar daarmee ontstaat toch een vordering bij de kleinzoon (op oma) en een schuld bij oma?
Of het nu daadwerkelijk uitgekeerd wordt maakt niet uit.
Het is geen schuld, als oma geen geld meer heeft of niet genoeg dan wordt alleen het deel geschonken welke beschikbaar is. Dit is echt de meest gunstige constructie, probleem is alleen dat je er wel bijtijds mee moet beginnen wil je er wat aan overhouden.
Fingerspitzgefühl
  woensdag 27 oktober 2010 @ 23:26:38 #41
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_88047938
quote:
Gezien de post onder jou is de kans dat ze hier weer post met: "foutje van oma, het was geen 940.000 maar 34,-" groot
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
pi_88048280
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 21:06 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ja, maar ik impliceer dommigheid als dit een serieus topic is. En dat is niet zo netjes :@
:')
pi_88048687
Aardig startkapitaal voor die sneuphal van hem. Na Abe Lenstra en Dirk Scheringa gaat hier weer een Fries wereldgeschiedenis schrijven!!!
pi_88048898
Wordt het niet eens tijd dat de Fok! moderators iets aan die Leonideas doen? Ik wordt zo strontziek van zijn topics?

Denk ik; yeah een mooi topic waar ik de ramptoerist kan uithangen. Is het een leonidasje...
pi_88049222
De vraag is meer dan genoeg beantwoord! Bedankt, topic kan dicht :)
pi_88051325
Sinds 1 januari 2010 zijn er drie zogenaamde tariefgroepen voor de schenkbelasting. Als u een schenking ontvangt, wordt u vanaf 1 januari 2010 ingedeeld in een van de volgende groepen:

Partners en kinderen
Kleinkinderen
Anderen (ouders, broers, zussen, neven, nichten, vrienden, etc.)
Er zijn verder twee zogenaamde tariefschijven. Deze schijven hebben betrekking op de hoogte van het bedrag dat u geschonken krijgt. Dit bedrag noemt men ook wel de verkrijging. Er zijn twee schijven, namelijk voor:

een schenking tot 118.000 euro, en
een schenking van 118.000 euro of meer
U krijgt dus te maken met de tweede tariefschijf bij een schenking van 118.000 euro of meer. Het deel tot 118.000 euro valt dan in de eerste tariefschijf. Voor een schenking tot 118.000 euro moet u aan schenkbelasting betalen:

Partner en kinderen 10%
Kleinkinderen 18%
Anderen 30%

Over het meerdere boven de 118.000 euro moet u aan schenkbelasting betalen:

Partner en kinderen 20%
Kleinkinderen 36%
Anderen 40%
Vrijstellingen voor de schenkbelasting

Voordat er belasting geheven wordt over uw schenking gelden er nog een aantal vrijstellingen.

Voor kinderen geldt er een jaarlijkse vrijstelling van 5.000 euro. Daarnaast mag een kind in de leeftijd van 18 tot en met 34 jaar eenmalig een beroep doen op een extra vrijstelling van 24.000 euro. Voor anderen (niet-kinderen) geldt een eenmalige vrijstelling van 2.000 euro.
pi_88051500
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 23:42 schreef BertusG het volgende:
Aardig startkapitaal voor die sneuphal van hem. Na Abe Lenstra en Dirk Scheringa gaat hier weer een Fries wereldgeschiedenis schrijven!!!
Of een doorstart voor zijn Afrikaanse cacaofabriek .
pi_88056651
ik wil ook zo'n oma
http://www.fdnl.nl gaming since 1999!
pi_88056663
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 09:34 schreef PasMaNNi het volgende:
ik wil ook zo'n oma
Om ¤34 te krijgen?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_88056863
TS is familie van DRA?
pi_88056964
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 09:45 schreef MichelBtje het volgende:
TS is familie van DRA?
En vergeet Bloodhound niet!
pi_88057005
Kan je oma niet gewoon extra bankrekeningen openen, 1 waarbij ze jou machtigt en 1 waarbij ze je broertje machtigt. Op die manier hoef je geen belasting te betalen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 09:52:31 #53
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_88057011
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 23:21 schreef ForumGek het volgende:

[..]

Het is geen schuld, als oma geen geld meer heeft of niet genoeg dan wordt alleen het deel geschonken welke beschikbaar is. Dit is echt de meest gunstige constructie, probleem is alleen dat je er wel bijtijds mee moet beginnen wil je er wat aan overhouden.
Het is wel een schuld/vordering. Waarvoor is anders die rente? Dus kleinkind bouwt wel vermogen op, ongeacht of hij het geld jaarlijks krijgt of (zover aanwezig) bij overlijden.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_88057982
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 19:33 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Dan houdt Piles meer over dan jij. Ik heb een stuk meer vertrouwen in een fiscaal jurist.
Ja? Ik zeg dat alleen omdat ik met een soortgelijk geval te maken heb gehad waarbij ik eerst grotendeels van het bedrag moest afstaan aan de belasting dienst maar na een gesprek met een accountant helemaal niets. Het was wel een hele dure/goede, misschien dat dat er iets mee te maken had. :P
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_88058727
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 09:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
Kan je oma niet gewoon extra bankrekeningen openen, 1 waarbij ze jou machtigt en 1 waarbij ze je broertje machtigt. Op die manier hoef je geen belasting te betalen.
Slim bedacht.
pi_88058834
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 11:05 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Slim bedacht.
Schijnt heel veel te gebeuren. Niet vreemd natuurlijk, belasting betalen over geld waarover al belasting betaald is :N
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 11:25:36 #57
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_88059378
Ben je nu al weg bij je bazige vriendin?
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
pi_88059448
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 09:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ah, want dan is het geen schenking, natuurlijk :?
pi_88059838
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 11:27 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ah, want dan is het geen schenking, natuurlijk :?
I
Bij een gezamenlijke rekening kun je gewoon geld opnemen toch? Dat is toch geen schenking?
Ik ken de truc via bankmedewerkers die dit mij vertelden.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 11:46:21 #60
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_88060042
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 11:40 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

I
Bij een gezamenlijke rekening kun je gewoon geld opnemen toch? Dat is toch geen schenking?
Ik ken de truc via bankmedewerkers die dit mij vertelden.
Als vervolgens de ene partij al 't geld erop stort en de andere alles er af haalt is dat gewoon een schenking.

Vergelijk 't met oma alle boodschappen, vaste lasten en andere uitgaven van de kleinkinderen van haar bankrekening laten betalen. Dat is ook nog steeds een schenking.
pi_88060270
Precies. Uiteraard is dat gewoon een schenking. Dat lijkt me vrij logisch.

Het geld is van oma. Of ze nu gewoon de portemonnee op tafel legt, waaruit je het mag pakken of dat ze een rekening opent waar je het af mag halen.

Bankmedewerkers zijn over het algemeen niet bekend met fiscaliteiten. ;) Dat dit een veel toegepaste truc is, is een ander verhaal. Dat wil overigens niet zeggen dat ze er niet achter kunnen komen.
pi_88060744
Dit werkt toch nooit mensen. Je hebt dan 9.3 ton op je rekening.

Als je altijd weinig geld eraf haalt dus wat boodschappen enzo dan valt het misschien niet op maar als je er veel geld af haalt of stort dan komt de bd er wel achter.

Alsof de BD zo dom is :) Weet zelf wel een optie die zeker werkt maar dit topic is niet echt, jammer.

Belastingtechnisch is de VBI constructie financieel het beste alleen zijn de eisen verscherpt afgelopen jaar.
pi_88066989
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 12:07 schreef stoeltafel het volgende:
Dit werkt toch nooit mensen. Je hebt dan 9.3 ton op je rekening.

Als je altijd weinig geld eraf haalt dus wat boodschappen enzo dan valt het misschien niet op maar als je er veel geld af haalt of stort dan komt de bd er wel achter.

Alsof de BD zo dom is :) Weet zelf wel een optie die zeker werkt maar dit topic is niet echt, jammer.

Belastingtechnisch is de VBI constructie financieel het beste alleen zijn de eisen verscherpt afgelopen jaar.
Een VBI aanraden voor een relatief simpele schenking? Euh, dat lijkt mij niet zo'n goed idee.

Nog los van het feit dat je in dit soort situaties nooit een VBI beschikking van de fiscus krijgt, kost het je ook nog eens duizenden euro's aan kosten voor notarissen, fiscalisten en dergelijke. En ook al krijg je door een godswonder die beschikking wel, dan zit je met een VBI waar je vrijwel geen geld uit mag gebruiken omdat je er - what's in a name - mee moet beleggen.

Enfin, niet serieus topic dus er hoeft geen serieuze oplossing aangedragen te worden.
pi_88067905
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 23:53 schreef Leonidas82 het volgende:
De vraag is meer dan genoeg beantwoord! Bedankt, topic kan dicht :)
Wellicht heeft de admin hier overheen gelezen.
pi_88067968
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 15:12 schreef MichelBtje het volgende:

[..]

Wellicht heeft de admin hier overheen gelezen.
Neuh, maar we doen in principe niet aan verzoekslotjes. :) Misschien dat er voor andere wél iets serieus uit te halen is.
pi_88068074
Nu is het tarief boven de 119.000 19% belasting, vrij veel.

VBI heeft enkele kosten, hierna kan je het geld bij een vermogensbeheer stoppen en kan je een redelijk veilige rente ontvangen. Op deze manier groeit je vermogen en kan je ieder jaar toch wat uitkeren.

Zit nu 2 jaar bij een VBI en zie alleen voordelen.
pi_88068430
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 15:17 schreef stoeltafel het volgende:

VBI heeft enkele kosten, hierna kan je het geld bij een vermogensbeheer stoppen en kan je een redelijk veilige rente ontvangen. Op deze manier groeit je vermogen en kan je ieder jaar toch wat uitkeren.

Zit nu 2 jaar bij een VBI en zie alleen voordelen.
En dat heeft ongeveer 0.0 te maken met vermogensoverheveling naar een andere generatie.

Een VBI is er om vrijgesteld te gaan beleggen (joh, what's in a name: vrijgestelde beleggingsinstelling). Deze wordt voornamelijk gebruikt bij DGA's die hun BV's stoppen, verkopen of whatever en en een smak geld ("overtollige" liquide middelen) hebben. Om te voorkomen dat daar meteen belastingheffing (VPB) overheen gaat, kun je gaan werken met een VBI. De waarde van de aandelen in de VBI is dan - afhankelijk van het aandelenbezit - belast in box 2 of 3. Het belastingvoordeel ligt hem in het vrijgesteld kunnen beleggen en dus een lagere belastingheffing over het behaalde rendement (once more, what's in a name)

Als je gaat uitkeren richting kinderen, dan betaal je gewoon nog steeds belasting hoor. Tenzij je de kinderen via een aantal aandelen in de VBI het behaalde rendement wilt meegeven, maar dan gaat het alsnog niet snel genoeg...want je hevelt slechts het behaalde rendement over en niet het al aanwezige vermogen. Dan is het doel (vermogensoverheveling) dus nog steeds niet behaald.
pi_88070112
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 09:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
:') is dit ONZ of WGR.
Facts don't care about your feelings
pi_88070517
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 09:45 schreef MichelBtje het volgende:
TS is familie van DRA?
Ja.

Kan TS eindelijk zijn geen sneuphal maar een garagebox huren droom verwezenlijken

En zijn belastingschuld van 340 K terugbetalen :')

pi_88070596
Je hebt er aardig verstand van maharbal. Je hebt gelijk :)
pi_88071009
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 15:17 schreef stoeltafel het volgende:
Het is 118.000 en 18% voor (achter)kleinkinderen.
pi_88071326
Foutje maar ja, volgens is dit niet waar van de TS
pi_88071390
Wereldtopic _O_
Leonidas _O_
pi_88072034
tvp
Believe that anything you can imagine, you can make real.
pi_88077683
Is die schenkingsbelasting nu minder voor (klein)kinderen dan de erfbelasting? Dat het dus voordeliger is terwijl je nog leeft je geld vast te schenken, omdat het als erfenis alleen maar meer geld voor de fiscus oplevert? Of zijn die tarieven precies gelijk?
pi_88081197
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 19:57 schreef Laureline het volgende:
Is die schenkingsbelasting nu minder voor (klein)kinderen dan de erfbelasting? Dat het dus voordeliger is terwijl je nog leeft je geld vast te schenken, omdat het als erfenis alleen maar meer geld voor de fiscus oplevert? Of zijn die tarieven precies gelijk?
Tarieven voor de schenk- en erfbelasting zijn hetzelfde.
pi_88087229
De vrijstelling bij een erfenis is echter hoger. Een kleinkind heeft bijv. 19.000 vrijstelling bij een erfenis, bij een schenking maar 2.000.
pi_88087420
Niet waar. Eenmalig 22k tot je 35ste en jaarlijks 5000e
pi_88087534
Ik heb het over kleinkind, niet kind. Lezen.
pi_88087677
Oef slecht van me. Zie wel dat voor de kinderen omhoog gaat:)

[ Bericht 43% gewijzigd door stoeltafel op 28-10-2010 23:36:06 ]
pi_88095310
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 11:09 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Schijnt heel veel te gebeuren. Niet vreemd natuurlijk, belasting betalen over geld waarover al belasting betaald is :N
Oma heeft belasting betaald, TS nog niet.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 09:19:49 #82
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_88095604
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 19:57 schreef Laureline het volgende:
Het is sowieso voordeliger om zolang je nog leeft jaarlijks het vrijgestelde bedrag te schenken, omdat er dan minder over blijft bij overlijden en daar dus het vrijgestelde bedrag met minder overschreden wordt.
pi_88100076
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 09:19 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Het is sowieso voordeliger om zolang je nog leeft jaarlijks het vrijgestelde bedrag te schenken, omdat er dan minder over blijft bij overlijden en daar dus het vrijgestelde bedrag met minder overschreden wordt.
Het is inderdaad altijd voordelig om eerder te beginnen met schenken, al is het alleen maar om het rentevoordeel.
pi_88100569
quote:
3s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 19:20 schreef Leonidas82 het volgende:
Mijn oma wil alvast haar spaarrekeningen opeten en bedragen schenken aan de kinderen en kleinkinderen. Ons (ik en mijn broertje) is een bedrag toegezegd van 930.000 euro, te schenken in 10 jaar (dit is ook notarieel verklaard).

Nu willen wij graag dat bedrag ontvangen, maar wat betekend dit voor de belasting? Hoeveel belasting moeten wij betalen als we dit bedrag in één x ontvangen? Is er ook fiscale instructie mogelijk om er geen belasting over te hoeven betalen?

Alvast bedankt voor de informatie..
3 personen gedeeld 900.000+ euro is over 10 jaar gespreid leuk maar houd er rekening mee dat jullie als kinderen er ook belasting over zullen moeten betalen ( je Oma doet dat niet,tenzij dat duidelijk laat vastleggen dat zij dit betaalt) middels een jaarlijkse aanslag ( denk aan +/- 3.000+,-euro op bv.25.000+ euro oid.

Het beste is dit met een gespecialiseerde account of fiscalist(nog beter) duidelijk te gaan uitzoeken want niks is zo vervelend als dat je verkeerd wordt voorgelicht en je achteraf nog een aanslag krijgt en je vervolgens dan niks meer hebt want de Belastingdienst is als het gaat om innen erg makkelijk,nl: Jij niet luisteren? dan leggen we gewoon beslag tot je wel betaalt zelfs als je je verdedigd dat je toenmalige account of fiscalist jouw verzekerde dat je niks meer moest betalen want uiteindelijk blijf jij als rekeninghouder en ontvanger persoonlijk altijd verantwoordelijk voor de juiste opgave.

succes.
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_88100647
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 00:34 schreef stoeltafel het volgende:
Sinds 1 januari 2010 zijn er drie zogenaamde tariefgroepen voor de schenkbelasting. Als u een schenking ontvangt, wordt u vanaf 1 januari 2010 ingedeeld in een van de volgende groepen:

Partners en kinderen
Kleinkinderen
Anderen (ouders, broers, zussen, neven, nichten, vrienden, etc.)
Er zijn verder twee zogenaamde tariefschijven. Deze schijven hebben betrekking op de hoogte van het bedrag dat u geschonken krijgt. Dit bedrag noemt men ook wel de verkrijging. Er zijn twee schijven, namelijk voor:

een schenking tot 118.000 euro, en
een schenking van 118.000 euro of meer
U krijgt dus te maken met de tweede tariefschijf bij een schenking van 118.000 euro of meer. Het deel tot 118.000 euro valt dan in de eerste tariefschijf. Voor een schenking tot 118.000 euro moet u aan schenkbelasting betalen:

Partner en kinderen 10%
Kleinkinderen 18%
Anderen 30%

Over het meerdere boven de 118.000 euro moet u aan schenkbelasting betalen:

Partner en kinderen 20%
Kleinkinderen 36%
Anderen 40%
Vrijstellingen voor de schenkbelasting

Voordat er belasting geheven wordt over uw schenking gelden er nog een aantal vrijstellingen.

Voor kinderen geldt er een jaarlijkse vrijstelling van 5.000 euro. Daarnaast mag een kind in de leeftijd van 18 tot en met 34 jaar eenmalig een beroep doen op een extra vrijstelling van 24.000 euro. Voor anderen (niet-kinderen) geldt een eenmalige vrijstelling van 2.000 euro.
Er blijft dus maar weinig over als je kleinkind bent
  Vis een optie? vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:08:33 #86
70532 loveli
N
pi_88123092
Uhm.. kennis van me heeft deze constructie:

Grootouders hebben erfenis aan kleinkinderen nagelaten. Ouders lenen dit geld van kinderen tegen leuke rente. Als de ouders overlijden moet eerst de schuld worden ingelost. Wat er overblijft (weinig) is erfenis en daarover moeten successierechten worden betaald.

Geen idee wat de levensverwachting van je oma is, misschien is deze constructie ook leuk voor jullie. Ze geeft een deel aan jullie en leent dit direct terug. 1 ton tegen 15% rente op rente is na 10 jaar ook best leuk belastingvrij terugbetalen.
crap in = crap out
pi_88123741
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 22:08 schreef loveli het volgende:

Grootouders hebben erfenis aan kleinkinderen nagelaten. Ouders lenen dit geld van kinderen tegen leuke rente. Als de ouders overlijden moet eerst de schuld worden ingelost. Wat er overblijft (weinig) is erfenis en daarover moeten successierechten worden betaald.

Geen idee wat de levensverwachting van je oma is, misschien is deze constructie ook leuk voor jullie. Ze geeft een deel aan jullie en leent dit direct terug. 1 ton tegen 15% rente op rente is na 10 jaar ook best leuk belastingvrij terugbetalen.
Hoe is deze constructie voordelig, eigenlijk?

Als oma een deel geeft, is het een schenking waarover moet worden afgerekend.
  Vis een optie? vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:45:45 #88
70532 loveli
N
pi_88124812
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 22:21 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Yup. Maar niet de volle mep,(zeg dat oma 118.000 schenkt. Moet 18% schenkingsrecht over betaald worden, je houdt een ton over (ok, niet exact, maar het rekent zo lekker makkelijk met een ton). Dan leent oma het weer van de kleinkids, alles netjes op papier, rente van 15% op jaarbasis (geen idee of dat voldoet aan de regels, heb ik geen verstand van, laat ik liever aan experts over).

Oma betaalt over tien jaar de lening incl. rente op rente terug, da's zo'n 4 ton. Zonder schenkingsrechten of successierechten.

Geen idee hoe het verder zit met vermogensbelasting of inkomen door die rente. Weet alleen dat ik mensen ken die over hun toekomstige erfenis geen successierechten hoeven te betalen omdat ze zo'n constructie hebben met de erfenis van grootouders. En successierechten mijden is altijd leuk. Toch?
crap in = crap out
pi_88125856
Dat lijkt me niet slim. Belastingdienst gaat uit van 6% rente. Als jij 15% rente betaalt dan zal die 9% verschil als schenking gezien worden, lijkt me sterk dat een expert dit aan jouw kennis heeft aanbevolen. Houdt er ook rekening mee dat de lening ook gewoon in box 3 wordt belast bij de kleinkids.

Ook moet dit hele geheel opgenomen zijn in een notariële akte. Is dit niet gedaan, dan kan de BD dit zien als een samenhangend geheel van rechtshandelingen. De schenking en (terug)lening worden dan gelijkgesteld met schuldig-erkenning. Oftewel, bij overlijden wordt het bedrag gewoon bij de nalatenschap opgeteld en heb je geen voordeel.

[ Bericht 19% gewijzigd door YoshiBignose op 29-10-2010 23:18:40 ]
  Vis een optie? vrijdag 29 oktober 2010 @ 23:52:17 #90
70532 loveli
N
pi_88127650
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 23:12 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat lijkt me niet slim. Belastingdienst gaat uit van 6% rente. Als jij 15% rente betaalt dan zal die 9% verschil als schenking gezien worden, lijkt me sterk dat een expert dit aan jouw kennis heeft aanbevolen. Houdt er ook rekening mee dat de lening ook gewoon in box 3 wordt belast bij de kleinkids.

Ook moet dit hele geheel opgenomen zijn in een notariële akte. Is dit niet gedaan, dan kan de BD dit zien als een samenhangend geheel van rechtshandelingen. De schenking en (terug)lening worden dan gelijkgesteld met schuldig-erkenning. Oftewel, bij overlijden wordt het bedrag gewoon bij de nalatenschap opgeteld en heb je geen voordeel.
Dat zeg ik, laat de details liever aan de expert over. Wist niet dat de belasting uitgaat van 6%. Voorbeeld dat ik ken gaat over een langere termijn dan tien jaar waardoor lagere rente niet uitmaakt. Zoals ik de mensen ken is het bij hun aan alle kanten dichtgetimmerd, maar hoe het exact zit hebben ze me niet verteld, alleen hoofdlijnen (erfenis - lening - schuld aflossen waardoor van erfenis weinig overblijft).
crap in = crap out
pi_88129632
Jou oma heeft een miljoentje voor jou over.

Geloof het zelf :')
Oude mensen hebben bijna geen geld man hooguit een klein aowtje plus pensioen waar hun mannetjes keihard voor gewerkt hebben

Verzonnen topics :')
Zo niet waarom stort je dan niet 400.000 aan Fok?
Interessant he ?
pi_88133975
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 00:36 schreef Zwolsboy het volgende:

Oude mensen hebben bijna geen geld man hooguit een klein aowtje plus pensioen waar hun mannetjes keihard voor gewerkt hebben

Er zijn genoeg oude mensen met zat geld. Dat jij nou een sloeberfamilie hebt... :')
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 10:11:52 #93
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_88134231
Misschien zit er wel wat in die ouders/lening constructie. Het tarief voor schenkingen aan kinderen is een stuk lager dan voor schenkingen aan kleinkinderen. Gelukkig zijn mijn grootouders allen overleden dus hoef ik me er niet druk over te maken ;)

Samenvattend, zoek een fiscaal jurist. En als ik echt een miljoen ga erven dan haal ik ook nog ergens een second opinion. Want hoe deskundig ze ook zouden kunnen zijn, hun voorstel, wat het ook is, is toch ook maar een mening.
pi_88134683
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 00:36 schreef Zwolsboy het volgende:
Jou oma heeft een miljoentje voor jou over.

Verzonnen topics :')
Zo niet waarom stort je dan niet 400.000 aan Fok?
Verzonnen topics eensch, beargumentatie ongeveer net zo sterk als topics van TS
pi_88135780
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 22:08 schreef loveli het volgende:

quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 22:21 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hij/Zij doelt waarschijnlijk op een zogenaamd "Ik-Opa testament", die is iets anders.

Hierbij wordt de erfenis aan de kinderen nagelaten, met de verplichting om een schuld aan te gaan richting de kleinkinderen (de kinderen van de kinderen dus). De kinderen verkrijgen op deze manier dus een schuld en de kleinkinderen een vordering.

Bij het overlijden van Opa/Oma moeten de kinderen erfbelasting betalen over de waarde van hun nalatenschap minus -/- de waarde van hun schulden (aan de kleinkinderen), en laat dat nou vaak een groot deel van de nalatenschap zijn. Je hebt dan twee voordelen: de kinderen betalen minder erfbelasting omdat ze de schuld aftrekken en de kleinkinderen betalen minder erfbelasting omdat zij niet over de nominale waarde van de vordering erfbelasting betalen, maar de contante waarde...en die is veelal een stuk lager in verband met de levensverwachting van de ouders en het rentepercentage.

De kleinkinderen krijgen dan bij het overlijden van de ouders de aan hen toekomende vordering, en deze is dan niet nog een keer belast met erfbelasting.

Deze constructie is overigens redelijk achterhaald sinds de invoering van de nieuwe schenk- en erfbelastingwet in 2010. Veel mensen laten dit soort testamenten dan ook meteen aanpassen. Ik stel voor dat die kennis van je dan ook even weer gaat praten met z'n estate planner / notaris / fiscalist :)
  zondag 31 oktober 2010 @ 16:18:28 #96
39510 R2cksson
KLIK VOORAL OP MIJN FOTOBOEK!!
pi_88176204
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 21:15 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Art. 3, lid 1 SW:
[..]

Het wordt gewoon belast volgens de Nederlandse wetgeving hoor, en er is geen gerichte vrijstelling voor.
Een schenking vanuit het buitenland is belastingvrij.
Ik gebruik text-only. Mijn excuses voor het ongemak.
"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings."
pi_88177200
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 16:18 schreef R2cksson het volgende:

[..]

Een schenking vanuit het buitenland is belastingvrij.
Je leest zijn opmerking in combinatie met die bepaling niet goed.

Als Oma even in het buitenland had gewoond (en dus gewoon Nederlands was en net uit Nederland was vertrokken) geldt die bepaling gewoon.

En dus nee, niet elke schenking vanuit het buitenland is belastingvrij, precies voor dit soort opzetjes.
  zondag 31 oktober 2010 @ 17:53:22 #98
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_88179159
Hoog tijd dat ze het weer eens wat ingewikkelder gaan maken, maar wel leuker ;)
pi_88180774
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 19:28 schreef TronCarter het volgende:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')