quote:Fiscalist/belastingadviseur weet er meer vanOp woensdag 27 oktober 2010 19:24 schreef RetepV het volgende:
Ik zou met een accountant gaan praten. Wat jij vraagt is kennis die ze niet gratis weggeven.
quote:Ik zou persoonlijk ook met een accountant gaan praten eigenlijk.Op woensdag 27 oktober 2010 19:26 schreef Piles het volgende:
[..]
Fiscalist/belastingadviseur weet er meer van
quote:Dan houdt Piles meer over dan jij. Ik heb een stuk meer vertrouwen in een fiscaal jurist.Op woensdag 27 oktober 2010 19:27 schreef drumstickNL het volgende:
[..]
Ik zou persoonlijk ook met een accountant gaan praten eigenlijk.
quote:Dan zal dit topic, net als degene in je link, verder wel stil blijven (van de kant van TS dus)Op woensdag 27 oktober 2010 19:31 schreef Rectum het volgende:
Hiermee kun je mooi je schuld bij de Belastingdienst afbetalen. Gefeliciteerd.
moet 340.000 euro betalen aan de belastingdienst
quote:Weinig zinnigs te zeggen op zo'n vraag als je niet weet wat de financiele positie van beide partijen (zowel schenker als begunstigde) is, waar het vermogen in zit, hoe de inkomsten eruit zien en ga zo maar door.Op woensdag 27 oktober 2010 19:24 schreef RetepV het volgende:
Ik zou met eenaccountantestate planner/notaris/fiscalist gaan praten. Wat jij vraagt is kennis die ze niet gratis weggeven.
quote:Ik geloof er ook maar weinig van. Ze is ook zo vaak op zoek naar een baan.Op woensdag 27 oktober 2010 19:28 schreef TronCarter het volgende:
Weer zo'n Leonidas topic waar de lijn tussen waarheid en leugen over enige tijd wel vervaagd tot een warrig geheel waarvan uiteindelijk een schenking van twee tientjes aan het leger des heils overblijft.
quote:Straks niet meer, na aftrek van die 340K is er nog genoeg over om een tijdje helemaal niks te doen..Op woensdag 27 oktober 2010 19:58 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Ik geloof er ook maar weinig van. Ze is ook zo vaak op zoek naar een baan.
quote:Op woensdag 27 oktober 2010 20:19 schreef ElisaB het volgende:
Ik ben wel benieuwd of iemand nog een serieuze goede oplossing heeft. Niet omdat er voor mij een erfenis aan zit te komen, maar gewoon omdat ik benieuwd ben of de fiscus dit inmiddels niet helemaal dichtgetimmerd heeft.
Verder geloof ik er eerlijk gezegd maar weinig van. Als je écht ¤ 930k in het vooruitzicht hebt, dan ga je naar een fiscalist. Als je serieus hiervoor een topic op FOK! opent, vraag ik me af en ¤ 930k niet een beetje teveel van het goede is voor je.
Of mag ik dat als mod niet zeggen? In dat geval: excuses
quote:Er kunnen tientallen oplossingen worden genoemd, maar allemaal even waardeloos als je de situatie niet kent. Het is niet voor niets dat een hele beroepsgroep zich bezig houdt met dit soort gevallen/constructiesOp woensdag 27 oktober 2010 19:52 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Weinig zinnigs te zeggen op zo'n vraag als je niet weet wat de financiele positie van beide partijen (zowel schenker als begunstigde) is, waar het vermogen in zit, hoe de inkomsten eruit zien en ga zo maar door.
Met andere woorden: ga bij een fiscalist/estate planner langs.
quote:Natuurlijk mag je dit wel zeggen.Op woensdag 27 oktober 2010 20:19 schreef ElisaB het volgende:
quote:Ja, maar ik impliceer dommigheid als dit een serieus topic is. En dat is niet zo netjesOp woensdag 27 oktober 2010 20:43 schreef Socios het volgende:
Natuurlijk mag je dit wel zeggen.
Zoals al eerder aangekaart: dit is één van de `verzonnen´ topics van, TS.
quote:Art. 3, lid 1 SW:Op woensdag 27 oktober 2010 21:11 schreef R2cksson het volgende:
Als je Oma een buitenlands paspoort heeft gehad de afgelopen 5 jaar en ook in het buitenland heeft gewoond die 5 jaar dan is de schenking belastingvrij.
quote:Het wordt gewoon belast volgens de Nederlandse wetgeving hoor, en er is geen gerichte vrijstelling voor.Een Nederlander die in Nederland heeft gewoond en binnen tien jaren nadat hij Nederland metterwoon heeft verlaten, is overleden of een schenking heeft gedaan, wordt geacht ten tijde van zijn overlijden of van het doen van de schenking in Nederland te hebben gewoond.
quote:Wie? Ik?Op woensdag 27 oktober 2010 21:11 schreef R2cksson het volgende:
Als je Oma een buitenlands paspoort heeft gehad...
quote:Oma Duck!
quote:Ik ben het geheel met je eens, dus laat die excuses maarOp woensdag 27 oktober 2010 20:19 schreef ElisaB het volgende:
Ik ben wel benieuwd of iemand nog een serieuze goede oplossing heeft. Niet omdat er voor mij een erfenis aan zit te komen, maar gewoon omdat ik benieuwd ben of de fiscus dit inmiddels niet helemaal dichtgetimmerd heeft.
Verder geloof ik er eerlijk gezegd maar weinig van. Als je écht ¤ 930k in het vooruitzicht hebt, dan ga je naar een fiscalist. Als je serieus hiervoor een topic op FOK! opent, vraag ik me af en ¤ 930k niet een beetje teveel van het goede is voor je.
quote:Niet precies gelijk aan mijn gedachte toen ik de combinatie TS + TT zag, maar het kwam in de buurtOp woensdag 27 oktober 2010 19:28 schreef TronCarter het volgende:
Weer zo'n Leonidas topic waar de lijn tussen waarheid en leugen over enige tijd wel vervaagd tot een warrig geheel waarvan uiteindelijk een schenking van twee tientjes aan het leger des heils overblijft.
quote:Dat zou een oplossing kunnen zijn ja, al kun je dan tegen het probleem aanlopen dat je geen toeslagen e.d. krijgt omdat je teveel vermogen hebt (op papier)Op woensdag 27 oktober 2010 22:46 schreef ForumGek het volgende:
Wat je oma bij je geboorte had moeten doen was bij jouw geboorte vast laten leggen bij de notaris dat ze ieder jaar het maximaal (belastingvrij) te schenken bedrag aan jouw schenkt, zonder de daadwerkelijke transactie. Zo kom je bij haar overlijden (mits er nog geld is) over het maximaal schenkbare bedrag per jaar x het aantal jaren te beschikken. Over de rest (wat heel veel zal zijn) mag je dan lekker alsnog belasting gaan betalen!
quote:Nee, je beschikt namelijk zelf niet over het geld. Ts zijn "oma" beschikt gewoon over het geld en pas als zij komt te overlijden wordt het uitgekeerd. "Oma" moet alleen niet vergeten om ieder jaar 6% aan rente over te schrijven aan TS en zijn "broertje".Op woensdag 27 oktober 2010 23:11 schreef Piles het volgende:
[..]
Dat zou een oplossing kunnen zijn ja, al kun je dan tegen het probleem aanlopen dat je geen toeslagen e.d. krijgt omdat je teveel vermogen hebt (op papier)
quote:Maar daarmee ontstaat toch een vordering bij de kleinzoon (op oma) en een schuld bij oma?Op woensdag 27 oktober 2010 23:15 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Nee, je beschikt namelijk zelf niet over het geld. Ts zijn "oma" beschikt gewoon over het geld en pas als zij komt te overlijden wordt het uitgekeerd. "Oma" moet alleen niet vergeten om ieder jaar 6% aan rente over te schrijven aan TS en zijn "broertje".
Dit is dus een "Schenking op papier", maar moet vastgelegd worden in een notariële akte, maar dat lijkt me sowieso wel verstandig om contact mee op te nemen als het verhaal van TS waar zou zijn.
quote:Het is geen schuld, als oma geen geld meer heeft of niet genoeg dan wordt alleen het deel geschonken welke beschikbaar is. Dit is echt de meest gunstige constructie, probleem is alleen dat je er wel bijtijds mee moet beginnen wil je er wat aan overhouden.Op woensdag 27 oktober 2010 23:17 schreef Piles het volgende:
[..]
Maar daarmee ontstaat toch een vordering bij de kleinzoon (op oma) en een schuld bij oma?
Of het nu daadwerkelijk uitgekeerd wordt maakt niet uit.
quote:Gezien de post onder jou is de kans dat ze hier weer post met: "foutje van oma, het was geen 940.000 maar 34,-" grootOp woensdag 27 oktober 2010 19:28 schreef TronCarter het volgende:
quote:Op woensdag 27 oktober 2010 21:06 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ja, maar ik impliceer dommigheid als dit een serieus topic is. En dat is niet zo netjes
quote:Of een doorstart voor zijn Afrikaanse cacaofabriek .Op woensdag 27 oktober 2010 23:42 schreef BertusG het volgende:
Aardig startkapitaal voor die sneuphal van hem. Na Abe Lenstra en Dirk Scheringa gaat hier weer een Fries wereldgeschiedenis schrijven!!!
quote:Om ¤34 te krijgen?
quote:Het is wel een schuld/vordering. Waarvoor is anders die rente? Dus kleinkind bouwt wel vermogen op, ongeacht of hij het geld jaarlijks krijgt of (zover aanwezig) bij overlijden.Op woensdag 27 oktober 2010 23:21 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Het is geen schuld, als oma geen geld meer heeft of niet genoeg dan wordt alleen het deel geschonken welke beschikbaar is. Dit is echt de meest gunstige constructie, probleem is alleen dat je er wel bijtijds mee moet beginnen wil je er wat aan overhouden.
quote:Ja? Ik zeg dat alleen omdat ik met een soortgelijk geval te maken heb gehad waarbij ik eerst grotendeels van het bedrag moest afstaan aan de belasting dienst maar na een gesprek met een accountant helemaal niets. Het was wel een hele dure/goede, misschien dat dat er iets mee te maken had.Op woensdag 27 oktober 2010 19:33 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dan houdt Piles meer over dan jij. Ik heb een stuk meer vertrouwen in een fiscaal jurist.
quote:Slim bedacht.Op donderdag 28 oktober 2010 09:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
Kan je oma niet gewoon extra bankrekeningen openen, 1 waarbij ze jou machtigt en 1 waarbij ze je broertje machtigt. Op die manier hoef je geen belasting te betalen.
quote:Schijnt heel veel te gebeuren. Niet vreemd natuurlijk, belasting betalen over geld waarover al belasting betaald is
quote:Ah, want dan is het geen schenking, natuurlijkOp donderdag 28 oktober 2010 09:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
Kan je oma niet gewoon extra bankrekeningen openen, 1 waarbij ze jou machtigt en 1 waarbij ze je broertje machtigt. Op die manier hoef je geen belasting te betalen.
quote:IOp donderdag 28 oktober 2010 11:27 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ah, want dan is het geen schenking, natuurlijk
quote:Als vervolgens de ene partij al 't geld erop stort en de andere alles er af haalt is dat gewoon een schenking.Op donderdag 28 oktober 2010 11:40 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
I
Bij een gezamenlijke rekening kun je gewoon geld opnemen toch? Dat is toch geen schenking?
Ik ken de truc via bankmedewerkers die dit mij vertelden.
quote:Een VBI aanraden voor een relatief simpele schenking? Euh, dat lijkt mij niet zo'n goed idee.Op donderdag 28 oktober 2010 12:07 schreef stoeltafel het volgende:
Dit werkt toch nooit mensen. Je hebt dan 9.3 ton op je rekening.
Als je altijd weinig geld eraf haalt dus wat boodschappen enzo dan valt het misschien niet op maar als je er veel geld af haalt of stort dan komt de bd er wel achter.
Alsof de BD zo dom isWeet zelf wel een optie die zeker werkt maar dit topic is niet echt, jammer.
Belastingtechnisch is de VBI constructie financieel het beste alleen zijn de eisen verscherpt afgelopen jaar.
quote:Wellicht heeft de admin hier overheen gelezen.Op woensdag 27 oktober 2010 23:53 schreef Leonidas82 het volgende:
De vraag is meer dan genoeg beantwoord! Bedankt, topic kan dicht
quote:Neuh, maar we doen in principe niet aan verzoekslotjes.Op donderdag 28 oktober 2010 15:12 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
Wellicht heeft de admin hier overheen gelezen.
quote:En dat heeft ongeveer 0.0 te maken met vermogensoverheveling naar een andere generatie.Op donderdag 28 oktober 2010 15:17 schreef stoeltafel het volgende:
Nu is het tarief boven de 119.000 19% belasting, vrij veel.
VBI heeft enkele kosten, hierna kan je het geld bij een vermogensbeheer stoppen en kan je een redelijk veilige rente ontvangen. Op deze manier groeit je vermogen en kan je ieder jaar toch wat uitkeren.
Zit nu 2 jaar bij een VBI en zie alleen voordelen.
quote:Op donderdag 28 oktober 2010 09:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
quote:Ja.
quote:Het is 118.000 en 18% voor (achter)kleinkinderen.Op donderdag 28 oktober 2010 15:17 schreef stoeltafel het volgende:
Nu is het tarief boven de 119.000 19% belasting, vrij veel.
quote:Tarieven voor de schenk- en erfbelasting zijn hetzelfde.Op donderdag 28 oktober 2010 19:57 schreef Laureline het volgende:
Is die schenkingsbelasting nu minder voor (klein)kinderen dan de erfbelasting? Dat het dus voordeliger is terwijl je nog leeft je geld vast te schenken, omdat het als erfenis alleen maar meer geld voor de fiscus oplevert? Of zijn die tarieven precies gelijk?
quote:Oma heeft belasting betaald, TS nog niet.Op donderdag 28 oktober 2010 11:09 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Schijnt heel veel te gebeuren. Niet vreemd natuurlijk, belasting betalen over geld waarover al belasting betaald is
quote:Het is sowieso voordeliger om zolang je nog leeft jaarlijks het vrijgestelde bedrag te schenken, omdat er dan minder over blijft bij overlijden en daar dus het vrijgestelde bedrag met minder overschreden wordt.Op donderdag 28 oktober 2010 19:57 schreef Laureline het volgende:
Is die schenkingsbelasting nu minder voor (klein)kinderen dan de erfbelasting? Dat het dus voordeliger is terwijl je nog leeft je geld vast te schenken, omdat het als erfenis alleen maar meer geld voor de fiscus oplevert? Of zijn die tarieven precies gelijk?
quote:Het is inderdaad altijd voordelig om eerder te beginnen met schenken, al is het alleen maar om het rentevoordeel.Op vrijdag 29 oktober 2010 09:19 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Het is sowieso voordeliger om zolang je nog leeft jaarlijks het vrijgestelde bedrag te schenken, omdat er dan minder over blijft bij overlijden en daar dus het vrijgestelde bedrag met minder overschreden wordt.
quote:3 personen gedeeld 900.000+ euro is over 10 jaar gespreid leuk maar houd er rekening mee dat jullie als kinderen er ook belasting over zullen moeten betalen ( je Oma doet dat niet,tenzij dat duidelijk laat vastleggen dat zij dit betaalt) middels een jaarlijkse aanslag ( denk aan +/- 3.000+,-euro op bv.25.000+ euro oid.Op woensdag 27 oktober 2010 19:20 schreef Leonidas82 het volgende:
Mijn oma wil alvast haar spaarrekeningen opeten en bedragen schenken aan de kinderen en kleinkinderen. Ons (ik en mijn broertje) is een bedrag toegezegd van 930.000 euro, te schenken in 10 jaar (dit is ook notarieel verklaard).
Nu willen wij graag dat bedrag ontvangen, maar wat betekend dit voor de belasting? Hoeveel belasting moeten wij betalen als we dit bedrag in één x ontvangen? Is er ook fiscale instructie mogelijk om er geen belasting over te hoeven betalen?
Alvast bedankt voor de informatie..
quote:Er blijft dus maar weinig over als je kleinkind bentOp donderdag 28 oktober 2010 00:34 schreef stoeltafel het volgende:
Sinds 1 januari 2010 zijn er drie zogenaamde tariefgroepen voor de schenkbelasting. Als u een schenking ontvangt, wordt u vanaf 1 januari 2010 ingedeeld in een van de volgende groepen:
Partners en kinderen
Kleinkinderen
Anderen (ouders, broers, zussen, neven, nichten, vrienden, etc.)
Er zijn verder twee zogenaamde tariefschijven. Deze schijven hebben betrekking op de hoogte van het bedrag dat u geschonken krijgt. Dit bedrag noemt men ook wel de verkrijging. Er zijn twee schijven, namelijk voor:
een schenking tot 118.000 euro, en
een schenking van 118.000 euro of meer
U krijgt dus te maken met de tweede tariefschijf bij een schenking van 118.000 euro of meer. Het deel tot 118.000 euro valt dan in de eerste tariefschijf. Voor een schenking tot 118.000 euro moet u aan schenkbelasting betalen:
Partner en kinderen 10%
Kleinkinderen 18%
Anderen 30%
Over het meerdere boven de 118.000 euro moet u aan schenkbelasting betalen:
Partner en kinderen 20%
Kleinkinderen 36%
Anderen 40%
Vrijstellingen voor de schenkbelasting
Voordat er belasting geheven wordt over uw schenking gelden er nog een aantal vrijstellingen.
Voor kinderen geldt er een jaarlijkse vrijstelling van 5.000 euro. Daarnaast mag een kind in de leeftijd van 18 tot en met 34 jaar eenmalig een beroep doen op een extra vrijstelling van 24.000 euro. Voor anderen (niet-kinderen) geldt een eenmalige vrijstelling van 2.000 euro.
quote:Hoe is deze constructie voordelig, eigenlijk?Op vrijdag 29 oktober 2010 22:08 schreef loveli het volgende:
Uhm.. kennis van me heeft deze constructie:
Grootouders hebben erfenis aan kleinkinderen nagelaten. Ouders lenen dit geld van kinderen tegen leuke rente. Als de ouders overlijden moet eerst de schuld worden ingelost. Wat er overblijft (weinig) is erfenis en daarover moeten successierechten worden betaald.
Geen idee wat de levensverwachting van je oma is, misschien is deze constructie ook leuk voor jullie. Ze geeft een deel aan jullie en leent dit direct terug. 1 ton tegen 15% rente op rente is na 10 jaar ook best leuk belastingvrij terugbetalen.
quote:Yup. Maar niet de volle mep,(zeg dat oma 118.000 schenkt. Moet 18% schenkingsrecht over betaald worden, je houdt een ton over (ok, niet exact, maar het rekent zo lekker makkelijk met een ton). Dan leent oma het weer van de kleinkids, alles netjes op papier, rente van 15% op jaarbasis (geen idee of dat voldoet aan de regels, heb ik geen verstand van, laat ik liever aan experts over).Op vrijdag 29 oktober 2010 22:21 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Hoe is deze constructie voordelig, eigenlijk?
Als oma een deel geeft, is het een schenking waarover moet worden afgerekend.
quote:Dat zeg ik, laat de details liever aan de expert over. Wist niet dat de belasting uitgaat van 6%. Voorbeeld dat ik ken gaat over een langere termijn dan tien jaar waardoor lagere rente niet uitmaakt. Zoals ik de mensen ken is het bij hun aan alle kanten dichtgetimmerd, maar hoe het exact zit hebben ze me niet verteld, alleen hoofdlijnen (erfenis - lening - schuld aflossen waardoor van erfenis weinig overblijft).Op vrijdag 29 oktober 2010 23:12 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat lijkt me niet slim. Belastingdienst gaat uit van 6% rente. Als jij 15% rente betaalt dan zal die 9% verschil als schenking gezien worden, lijkt me sterk dat een expert dit aan jouw kennis heeft aanbevolen. Houdt er ook rekening mee dat de lening ook gewoon in box 3 wordt belast bij de kleinkids.
Ook moet dit hele geheel opgenomen zijn in een notariële akte. Is dit niet gedaan, dan kan de BD dit zien als een samenhangend geheel van rechtshandelingen. De schenking en (terug)lening worden dan gelijkgesteld met schuldig-erkenning. Oftewel, bij overlijden wordt het bedrag gewoon bij de nalatenschap opgeteld en heb je geen voordeel.
quote:Er zijn genoeg oude mensen met zat geld. Dat jij nou een sloeberfamilie hebt...Op zaterdag 30 oktober 2010 00:36 schreef Zwolsboy het volgende:
Geloof het zelf![]()
Oude mensen hebben bijna geen geld man hooguit een klein aowtje plus pensioen waar hun mannetjes keihard voor gewerkt hebben
quote:Verzonnen topics eensch, beargumentatie ongeveer net zo sterk als topics van TSOp zaterdag 30 oktober 2010 00:36 schreef Zwolsboy het volgende:
Jou oma heeft een miljoentje voor jou over.
Geloof het zelf![]()
Oude mensen hebben bijna geen geld man hooguit een klein aowtje plus pensioen waar hun mannetjes keihard voor gewerkt hebben
Verzonnen topics![]()
Zo niet waarom stort je dan niet 400.000 aan Fok?
quote:Op vrijdag 29 oktober 2010 22:08 schreef loveli het volgende:
Uhm.. kennis van me heeft deze constructie:
Grootouders hebben erfenis aan kleinkinderen nagelaten. Ouders lenen dit geld van kinderen tegen leuke rente. Als de ouders overlijden moet eerst de schuld worden ingelost. Wat er overblijft (weinig) is erfenis en daarover moeten successierechten worden betaald.
Geen idee wat de levensverwachting van je oma is, misschien is deze constructie ook leuk voor jullie. Ze geeft een deel aan jullie en leent dit direct terug. 1 ton tegen 15% rente op rente is na 10 jaar ook best leuk belastingvrij terugbetalen.
quote:Hij/Zij doelt waarschijnlijk op een zogenaamd "Ik-Opa testament", die is iets anders.Op vrijdag 29 oktober 2010 22:21 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Hoe is deze constructie voordelig, eigenlijk?
Als oma een deel geeft, is het een schenking waarover moet worden afgerekend.
Een schenking vanuit het buitenland is belastingvrij.quote:Op woensdag 27 oktober 2010 21:15 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Art. 3, lid 1 SW:
[..]
Het wordt gewoon belast volgens de Nederlandse wetgeving hoor, en er is geen gerichte vrijstelling voor.
Je leest zijn opmerking in combinatie met die bepaling niet goed.quote:Op zondag 31 oktober 2010 16:18 schreef R2cksson het volgende:
[..]
Een schenking vanuit het buitenland is belastingvrij.
quote:Op woensdag 27 oktober 2010 19:28 schreef TronCarter het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |